Sunday, July 10, 2022

Ny rutt! Uppdatering om min resa och NU börjar verkligen den långa bloggledigheten!




Hej på söndagseftermiddagen!


En ovanlig tidpunkt för er att höra från mig! Ja, jag vet. MEN, jag lovade er ju att uppdatera om min kommande resa som strulats till så mycket på grund av strejken hos SAS.


Som sagt, SAS är skyldiga att boka om sina resenärer.
Skyldigheten tror jag DOCK endast gäller reguljärflyg i och för sig.   Det påverkar nog inte charterresenärerna och deras resor.
MEN på de reguljära rutterna bokas man om. Ingen behöver vara minsta osäker angående den saken.


Först får man ett mail att ens flight är inställd. Innan det mailet kommer kan du nästan inte göra något alls.
Det mailet kom klockan 0238 natten mot söndag. När det mailet kommit får man vänta ett par timmar till på mailet som innehåller information om den nya rutten SAS bokat åt en. DET mailet anlände klockan 0525.


OM du flyger regujärt med SAS kan du lita på att du verkligen blir ombokad.
ÄR du inte nöjd med den nya rutten måste du ringa dem. DET kan ta hela dagen att sitta i telefonkö hos SAS, så det gäller att beväpna sig med en hel bytta tålamod och sen vara beredd på att få en hel dag som blir förstörd på grund av just telefonkön.
MEN, jag accepterade min rutt och slapp sitta i telefonkö.



SÅ, så här blir min resa nu …
Jag blev ombokad med United Airlines via Heathrow, London
PÅ Heathrow har jag SJU timmar att slå ihjäl. Klockan 1800 är jag inbokad med SAS Connect till Arlanda. Jag kommer dit klockan 21:30. Därifrån tar jag en taxi till mina föräldrar.



 




Men, som ni vet hade jag ju en flight med Finnair inbokad till Vasa via Helsingfors på tisdag eftermiddag.
Finnairs flight gick helt upp i rök för mig nu. Nej, de bokar inte om mig, de ger mig inga pengar tillbaka (det ska SAS göra, sa de. Det är SAS som ställt till det för mig och därför ska de stå för återbetalningen av pengarna från Finnair).
SÅ ja rent krasst, de pengarna lär jag inte se till mer …



SNABBT fick jag börja leta båtbiljetter istället, Stockholm-Åbo.
INTE det lättaste det heller att boka med varken Viking Line eller Silja Line mitt i högsäsong och så här nära inpå avresa.
Jag ska åka från Stockholm på torsdagkväll. Viking Line var helt slutsålda, inte en hytt fanns kvar. På Silja Line lyckades jag boka till slut, det blir en A-hytt och den resan blir dyr, över 250 dollar.
Betänk då att jag inte ens har någon bil med mig … MEN båtresan är bokad, så jag kommer iväg iallafall. Passade på att boka bussen också för att HELT vara på den säkra sidan. Bussen till Närpes alltså.


SÅ, i slutändan blir min resa så fruktansvärt mycket dyrare nu.
INTE med United/SAS Connect (samma pris som jag betalade med SAS). MEN med alla andra  ÄNDRINGAR i schemat i form av— båtresa, taxiresor gånger två, en hel dag på Heathrow (mat och dryck), det jag kommer att köpa ombord på Silja Galaxy och sen bussresan. PUST och STÖN!

Välkommen huvudvärken från helvetet! Vilken dag!
Men nu är det klart, nu är det ombokat och allt är fixat. FÖR NU!
Egentligen kan jag inte pusta ut förrän jag VERKLIGEN sitter vid sommarstugan på fredag.


 



Gillar att åka härifrån så sent som 2205 imorgon, men ogillar såklart tanken på att sitta på Heathrow halva dagen.
DOCK, det är egentligen ingen biggie, jag kan läsa, titta på folk, vila lite (kanske), äta lite och läsa ännu mer.
JAG reser ensam och har bara mig själv att tänka på. Jag åker inte med småbarn. Tänk er DET pysslet, att resa med barn i denna kaosartade tid. 


Så alltså, jag kommer iväg imorgon måndag, sent på kvällen.
It works for me!


NU börjar den stora bloggledigheten på riktigt.


VI HÖRS igen i mitten av september (tror ni SAS har KÅNKAT då?  DET tror jag!). 

Ha en riktigt fin sommar nu!
Häng med mig via instagram (@skandigirl @nesw_travels)


STAY CLASSY, säger Yours Truly och ger er alla en slängpuss!

19 comments:

Christina said...

Åh så segt! Ta med dig lite matsäck till Heathrow så att du bara behöver köpa dricka kanske? Allt är ju så dyrt på flygplatsen....
Kolla upp med ditt bankkort om du kan få Finnairresan återbetalad genom dem - ofta har man ju en reseförsäkring därigenom. Värt att kolla upp i alla fall.
Hoppas att du får en fin vistelse här i Norden till slut! Glad sommar!

Yvonne said...

Åh, vad härligt att det löste sig, även om det är vissa besvär med det. Spara alla kvitton på utläggen, har läst att SAS står för alla kostnader som blir extra pg av strejken.

Glad och trevlig sommar med de dina

Äventyret framtiden said...

Men ändå, så himla skönt att du är på väg trots allt i detta flygkaos som är just nu.
Visst blir det dyrare men du får vara där du vill vara rätt så länge och egentligen alltför länge för min del ;). Du kommer att vara saknad här i bloggosfären men jag vet att vi ses här igen i september.
Nu önskar jag dig allt det bästa, att du får ha en skön tid tillsammans med de dina i Närpes, i Stockholm och så kommer Peter!
Ha en skön semester, njut av den så mycket du bara kan.

Stort lycka till och tack för att du berättade allt detta innan du drar iväg österut.
Många varma sommarkramar!

Humlan said...

Men nu vet du i alla fall! Du kommer iväg även om det blir en längre resa, långa väntetider och dyrare ... Men Du Kommer Dit!!!
Hoppas nu att resan flyter på bra och att allt går bra!

Ha en underbar semester!
Vi ses på Instagram, även om jag inte tittar in där så ofta numera.

Kramar!

Elisabeth said...

Glad you got your travel itinerary in order, but sorry about the extra expense. Enjoy your time with your family! Elisabeth ( in Arkansas).

BP said...

6 timmar på Heathrow - inte mig emot alls. OM jag ska se det positivt alltså. Där finns ju hur mycket att se/shoppa som helst. För att inte tala om att det är nästan lika "krångligt" som på Arlanda. Många typ till tre timmar långa köer...

Nej, jag skulle ha struntat i resan just nu. MEN jag önskar dig en härlig semester i Stockholm och på Närpes.

Å 250 dollar är ju "billigt" med svenska ögon mätt allså.

Önskar dig en helt underbar semester åsså hörs vi igen i september - långt dit...

Channal said...

Pust och stön! Det viktigaste är att du i alla fall kommer iväg! Bra jobbat och det kommer bli skönt när du väl är framme! Då får dina föräldrar pyssla om dig! De har säkert en stor smarrig räkmacka i kylskåpet till dig. Önskar dig en bra flygtur... Välkommen till Sverige! KRAMAR Anna

Mamma C said...

Skönt att allt är ordnat nu även om det inte blev någon hitresa precis, men du kommer iväg i alla fall.
Önskar dig nu en bra resa och en härlig semester med din flock när du kommer fram.
Kram Carin

Annika said...

Christina:
Tar med lite kex, nötter etc. Det är OK, kommer säkert köpa ngt varmt att äta där.
Ska se om jag kan hitta ngn sleep-in-area. Du vet, där man kan hyra en säng i några timmar. Kommer att byta terminal och det gör jag så fort jag landat så att jag kan etablera mig.
TYVÄRR får jag inget av Finnair alls. De säger att det är SAS som ska betala mig. DESSUTOM, och detta ÄR dumt när det strular, är den flighten bokad via KAYAK. INTE via Finnair. SÅ bara där skiter det sig. Ren tur att vi bokade SAS genom SAS. Hade vi gått via KAYAK där också hade det nog blivit ännu svårare än det redan är.
Jodå, det blir nog bra bara jag kommer fram allting.
Tack Christina! Detsamma, en riktigt glad sommar önskar jag DIG!!
Kramar!!

Annika said...

Yvonne:
TACK!
Ja, det ska jag fasiken göra. De kan gott betala Silja Line och bussen också + all mat, haha.
Taxi gånger två kan de ta lika så.
Egentligen, vad har man att förlora. Det är bara att köra och se vad som händer.
Men jag är mest glad över att det löste sig bra. OK, LHR i sju timmar är ingen höjdare, men hellre sju timmar där än sju timmar i telefonkö.

GLAD sommar och kram från mig!!

Annika said...

Karin:
Ja, jag acceptrade rutten direkt. Tänkte att här är det ingen ide att börja ringa, jag åker ensam och kan ta en lång layover.
Åkere man med småbarn är det en annan sak. Nåväl, jag har inte åkt ännu och förväntar mig ännu mer strul, haha. PUST!!
TACK kära, fina Karin!! DINA ord värmer mig. Jag kommer tillbaka i september och då kommer det kännas såååååå roligt att vara här igen. Önskar du hade Instagram så vi kunde följa varandra där.
ÖNSKAR dig en jättefin sommar på ön!!!

Bamsiga kramar från mig!!!

Annika said...

Humlan:
DET är jätteskönt att veta det. UNDERBART!!
Jag orkade absolut inte börja ringa dem, tänkte att jag lätt kan ta en lång layover på Heathrow då jag reser helt solokvist.
Ja, du får hänga med via insta, är ju ffa aktiv på mitt resekonto på sommaren.

Jag hoppas också att resorna ska flyta på nu. Tänker som alltid att det skita sig, må jag ha fel ...

KRAMAR!!!

Annika said...

Elisabeth in Arkansas:
I believe you are a new reader, right? Correct me if I am wrong.
Welcome to my blog.
I hope you can follow me on instagram. Maybe you already do?
Thank you, all will work out in the end.
Have a very good summer and welcome back to my blog in September!

Annika said...

BP:
Är inte så stressad över den biten, det blir nog bra. Ska ju byta terminal där och så fort jag gått igenom passkontroll och security igen så ska jag sitta och kolla in folk.
Sju timmar är det, haha.
MEN det tar ju tid med alla kontroller etc.
TACK, det ska bli skönt bara jag är FRAMME!!
Sen får jag börja tänka på returen, men det gör jag inte förrän i sept. Vi får se hur Peters resa går nu!!
OM SAS strejkar då ännu.

BP; ha en riktigt fin sommar!

Annika said...

Channal.
TACK, det är det viktigaste.
Det ska bli så skönt bara jag kommer fram. PUST!!
Ja, jag är hos mina fldrar ett par dagar innan jag åker vidare igen.
Ska bli så roligt att träffa alla.
KRAMAR till dig, Anna. OCH vi håller ju kontakt via Instagram hela sommaren!
:-)

Annika said...

Carin:
Nej, absolut ingen drömrutt, men det får gå det med!
Huvudsaken är att jag kommer iväg.
TACK Carin!! Önskar dig detsamma!!
Stora kramar!!

Anonymous said...

Ha (dock) en avkopplande skön resa! Hoppas allt går bra! Vi hörs och ses! 😍

Annika said...

Ano:
Vet inte vem du är. MEN ja, jag hoppas vi ses :-D OCH TACK!!!!

Johanna said...

Kul att resan blev av till slut, följer dig redan på insta. Hoppas du har det superhärligt både "här" i Sverige och i Finland!!

Vh Johanna