Wednesday, February 16, 2022

Att kunna läsa skrivstil.




Hej onsdag!


Sitter och tänker på hur fantastiskt det är med internet ändå … 
Hur utvecklingen gått framåt.
SNABBT har det skett dessutom.


Det var inte så länge sedan (ändå) jag endast skrev brev, stoppade in dem i ett kuvert, frankerade, lade på brevlådan och så for de iväg.
Förhoppningsvis landade de hos mottagaren någon vecka senare.
Det var roligt att sätta sig ner och skriva brev, det var som att återuppleva det man varit med om. På det här sättet kändes det som om jag hade en konversation med mina vänner, och min familj, i Sverige. 
Min lista på “brevvänner” var lång. Alla kompisar och alla familjemedlemmar stod på den.
Att ständigt se till att ha en en bunt frimärken hemma var ett måste. Det var också väldigt trevligt att dekorera kuverten med små klistermärken. 



Jag hade en låda som var full av vackert brevpapper, brevkort (kort där man kunde skriva ganska mycket men som ändå var begränsande om man inte ville skriva ett helt brev), frimärken och klistermärken. Faktum är att jag har den kvar. Jag ska hitta den, fota asken och lägga ut den här.
Nostalgi och lite vemod på en och samma gång …



 

Den är så fin med lådor man kan dra ut ... OCH allt ligger där sedan sista gången jag använde den ... AWWW!!



Numera skriver jag inga handskrivna brev till någon. 
Det är mail som gäller i dagens brevväxling. I och med det har min handstil försämrats också.
Ja, jag skriver i min dagbok varje kväll förstås. Tur att jag har den för min handstils skull (och såklart för att det är SÅ bra att ha dagböcker att gå tillbaka till).
Handskrivna brev tillhör väl säkert det förflutna nu vad gäller de flesta.



Ibland undrar jag om dagens barn, och unga, ens kan läsa skrivstil?
Karolina fick lära sig skriva skrivstil i skolan, men jag vet faktiskt inte om dagens barn lär sig det?
Jag har en känsla av det mesta sker på paddor och datorer numera. Att lära sig skriva med penna på papper borde vara fundamentalt. DET är ändå basen och så viktigt att kunna.
När man skriver för hand får hjärnan jobba på ett annat sätt än när man sitter vid ett tangentbord.



Min syster berättade att min systerdotter, Ebba, haft en kompis hemma hos sig.
Ebba är lika gammal som Karolina.
De bägge vännerna satt och talade om barnböcker de gillat som barn. Ebba sa att hon älskade “Vem ska trösta Knyttet”. Kompisen kände inte igen den boken så Ebba gick och hämtade sitt gamla barndomsexemplar vilket hon tagit med sig till sin lägenhet.
Kompisen skulle läsa ur den, men hen kunde inte. Hen kunde inte tyda den skrivstil som är bokens typsnitt, alltså Tove Janssons handstil.
Ebba trodde inte det var sant, men kompisen kunde inte läsa ett enda ord av skrivstilen.
I min värld är detta så märkligt, att lära sig läsa skrivstil borde verkligen vara något man åtminstone snuddar vid under uppväxten i skolan.
Eller, har man inte sett, och läst, sina föräldrars handstil alls? Eller sin far och morföräldrars?
Ebbas kompis är för övrigt utbildad vid samma universitet som Ebba går på. 
Både Sara och jag tyckte att detta var högst egendomligt. Senare har jag förstått att det är ett vanligt fenomen bland de yngre, att de verkligen inte kan klura ut vad det står då de ska läsa något som är skrivet med skrivstil.



 





Många menar att det är förlegat och gammalmodigt till max att dagens skolbarn ska behöva lära sig skriva, och läsa, skrivstil.
En del (en VÄLDIGT liten del hoppas jag) menar att man kan skippa det handskrivna överhuvudtaget. Alltså, att man knappt ska behöva lära sig texta.
Jag menar, blir det så är det verkligen illa. Det digitala är sårbart. Hur ska man kunna kommunicera om man knappt aldrig har fått skriva en text med penna och papper?



En annan sak, läser föräldrar högt för sina barn ur riktiga bilderböcker längre?
Alltså, där man vänder blad för blad tills boken är slut. Tittar på bilderna och läser i lugn och ro?
Eller, är det mest paddor som gäller? OCH digitala barnböcker där man bläddrar fram bilderna på en padda? ÅÅÅ hoppas INTE. 
Jag hoppas verkligen att det är riktiga och fysiska barnböcker som gäller än idag. UPPLYS MIG!!



Jodå, jag vet, jag förstår att jag låter lastgammal, but so be it …
Själv äger än så länge ingen läsplatta. Peter har haft sådana i sin ägo i många, många år nu. Men själv vill jag ingen ha. 
Jag vill verkligen hålla i en fysisk bok och vända blad för blad när jag läser den. På samma sätt vill jag bläddra i en fysisk tidning, inte läsa den på en platta.
Den dagen jag får barnbarn hoppas jag verkligen att jag sitter och läser för det barnbarnet ur en äkta bilderbok där vi tillsammans vänder blad och noga tittar på bilderna.


Old chick signing out …

22 comments:

Elisabeth said...

Det är nog helt klart så att många unga har svårt att läsa skrivstil, som den i Vem ska trösta knyttet?. Hade jag gett den utgåvan till mina elever hade majoriteten troligen suckat och undrat varför jag gav dem en bok med så konstiga bokstäver. ;-D Tror inte att de får lära sig skrivstil på lägre stadier heller, och det kan jag väl tycka är lika bra. Det finns annat, viktigare, att lägga tid på. Dessutom minns jag hur tråkigt jag själv tyckte att det var att sitta och skriva sida upp och sida ner med skrivstil.

Däremot är det verkligen viktigt att barn skriver för hand; de behöver det, både för finmotoriken och för att man faktiskt lär sig bättre när man skriver för hand. Naturligtvis är det också en balansgång - om lille Kalle p.g.a. olika orsaker har vårt att skriva för hand är det såklart roligt för honom att t.ex. kunna skriva en liten saga på en surfplatta, MEN å andra sidan måste ju lille Kalle öva på att skriva för hand om han ska utveckla den förmågan.

Faktum är att jag ibland tvingar mina elever att fälla ihop datorn och skriva för hand. Det handlar förstås bara om kortare frågor, inte längre texter, men jag har märkt att vissa faktiskt uppskattar det. Andra tycker bara att det är jobbigt. Lite jobbigt kan jag också tycka att det är, för det är inte helt lätt att tyda allas handstil. ;-) Annars, med längre texter, är det dator som gäller, även i provsituationer. (Vi har ett program som låser tillgång till internet och filer i datorn.)

För egen del blir det också ganska lite för hand. Skriver dock alla mina planeringar för hand och har även post-it-lappar på mitt skrivbord. Alltså fysiska post-it-lappar, inte sådana man har på skrivbordet i datorn! Jag är som du när det gäller böcker; vill ha dem i fysisk form. Faktum är att många av mina elever också föredrar fysiska böcker, vilket man kanske inte kan tro, med tanke på att de är uppväxta i en mycket digital värld.

Jag hoppas också att föräldrar läser högt för sina barn! Minns hur mina föräldrar gjorde det för mig och hur mysigt jag tyckte att de var.

Sara said...

Märker också att min handstil har blivit sämre, slarvigare liksom. Det är inte så kul. Skriver också dagbok varje kväll och skriver ibland för hand på jobbet (förutom mina egna anteckningar då) och tycker att det ser lite hafsigt ut.

Ja visst var det lite underligt med hen som inte kunde läsa Knyttet? Kommer ihåg att Ebba tyckte det var superkonstigt och det skiljer 2 år mellan dem. Jag vet inte hur mycket hens föräldrar läste för hen när hen var liten såklart. Men jag vet hur mycket jag (och du) läste för barnen och hur roligt det var!! Ja, nu minns jag det bara som roligt som man ju lätt gör när man reflekterar över hur det var när barnen var små;). Som när E ville höra "Billy och monstret" för tusende gången och hon kunde allt utantill. Roligt nu men kanske lite tjatigt då.. Jag kan också se fram emot att läsa för eventuella barnbarn, det är så mysigt! Och då kommer Knyttet åka fram, tro mig!! Den är så vacker.

Läser själv bara fysiska böcker och tidningar (förutom eDN när vi är i Småland och någon kvällstidning). Har aldrig läst en digital bok eller lyssnat på en ljudbok. Men vem vet? Ha en fin onsdag, sis! Här regnar det och är jämngrått.. Puss, kram och älskar!

Malin said...

Min stora går i 3:an, och dom har inte fått lära sig skrivstil. Men alla läxor skrivs för hand med penna och papper. Dom har varsin padda/lärplatta i skolan som dom också övar att skriva på, men dessa används bara i klassrummet.
Vet inte hur bra hon kan läsa skrivstil, men hon kan iaf läsa min handstil :)

Vi läser mycket bilderböcker hemma, har hur många som helst. Lilla på 5 år vill gärna höra minst en bok varje kväll vid läggdags. Dom går ofta till biblioteket med förskolan och lånar böcker. Så tror inte den fysiska bilderboken är på utdöende.

Väldigt tråkigt om kommande generationer inte kan läsa skrivstil. Visserligen kan det ju vara svårt även för oss "nutida" att läsa gammal skrivstil, som i gamla kyrkböcker. Men det är ju inte helt omöjligt, och oftast går det att klura ut vad det står. Tänk hur många äldre dokument som kommer bli helt otydbara för de som är yngre. Men då kanske det blir specialkurser i just skrivstil, haha

Brysselkakan said...

Nästan läskigt att Ebbas kompis inte kunde läsa det där... Verkligen inte svårläst.
Kan hålla med om att det skrivs för lite för hand numera. Jag skickar knappt ett enda handskrivet brev men kort i bland. Sedan skriver jag ju inköpslistor och listor med saker att göra.
Kan dock se en fördel med att kan skriver mer på datorn: det är enklare att se vad som skrevs för alla har olika handstil och allas är inte lätt att tyda!

Gillar också riktiga böcker mer men har sedan i november en läsplatta och måste erkänna att jag läser mest på den numera. Den gör det enklare att hela tiden ha den bok jag vill läsa och slippa vänta på min tur hos biblioteket. Och smidigare att ta med sig!

Yvonne said...

Jag ringde och frågade dottern om Alma som är 8 år har skrivstil och textning i skolan, texta har de som läxa ibland, men skrivstil har hon inte sett något av. Minns att båda killarna som är 12 resp 15 år hade det iaf i ettan. Men inte tror jag de fixar skrivstil idag inte.

Böcker har både våra barn och barnbarn varit duktiga med och det är jag glad över. Barnen säger idag att de läser på semestern, killarna har iaf läst så länge så de har fått ett bra ordförråd, stavar rätt och läser bra, nu är de mer inne på datorn och spelar. Vi läste alltid godnattsaga till våra barn och det har dottern också gjort med sina 3, Alma vill ff ha en godnattsaga fast hon kan läsa själv. Mysigt! Vi har sparat 2 hyllplan med barnböcker här så hon dyker alltid ner där och hittar böcker som vi läste redan för våra barn och killarna kommenterar "de där läste vi också när vi var små" och det är skojigt,

Skriva brev gör jag aldrig nu för tiden. Min bror har 3 barn och han skriver och har alltid gjort sen de flyttade hemifrån veckobrev och postar som vanliga brev, mycket uppskattat av barnen säger han. Kul grej faktiskt.

Vi läser själva väldigt mycket, men bara riktiga böcker, inga läsplattor, paddor eller annat. Jag vill hålla i en bok i handen, skulle jag lyssna på en bok skulle jag nog somna eller tappa koncentrationen efter 5 min, ha, ha, ha.

Skojigt ämne det här och säkert många som har olika uppfattningar om nyttan av att kunna skriva skrivstil eller texta.

Ha en fin onsdag säger jag och skickar en stor kram

Annika said...

Elisabeth:
Ja, det verkar onekligen så.
Nästan oläsligt för dem, som en gåta.
Du ser, och Vem ska trösta Knyttet är inte svårläst. Den stilen flyter ju lätt på.
Det finns ju verkligen svårläst stil, som jag inte kan läsa heller, men det här är ju så flytande lätt att läsa.
Förmodligen skulle dina elever sucka högt ja om du la den här boken framför dem, haha.

ÅÅÅ jag gillade skrivstil när vi gick i skolan. Vi hade tom välskrivning som ämne, haha.
JUST att skriva SNYGGT.
Komiskt ändå. OCH jag fick lära mig den så sk nya skrivstilen.
Jag tycker absolut att skolan ska lägga fram skrivstil framför eleverna i grundskolan så att de får öva på att läsa den.
Nästan allt från det förflutna är ju skrivet på sådan.

Absolut, tror också att inlärningen går in i hjärnan bättre om barn får skriva med papper och penna. Just finmotoriken. Hand/eye coordination.
Kalle, 7 år, får lära sig skriva sin saga i ett skrivblock först, sen får han gå över till plattan. På skrivblocket kan Kalle rita bilder till sin saga likaså.


BRA Elisabeth!! GILLAR att du "tvingar" dina elever att skriva för hand!!!
TÄNKTE just fråga om prov, men du hade svaret i din kommentar.
Gud så annorlunda det är nu.
men så är det jul utveckligen går framåt.

Skriver alls mina shoppinglistor för hand. KAN inte med att skriva dem i mobilen, haha.
Alla listor blir för hand.
Dagboken såklart.
Men längre texter, sånt som jag kanske skriver ner privat eller dylikt, skriver jag på min laptop. Förr kunde jag fylla kollegieblock. Inte längre.
Allt sånt ligger på datorn nu.

JAG är glad att höra att dina elever vill ha fysiska böcker.
Det gör mig glad. Annars skulle man kunna tro att dagens tonåringar skulle vilja ha det på platta.
BRA där!!

MÅ dagens föräldrar läsa högt för sina barn, och från riktiga böcker.
DET var mkt riktigt de allra mysigaste stunderna då man var barn. URMYSIGT med högläsning.
Älskade det!!

Annika said...

Sara:
Exakt så, min också. Ibland kan jag fasiken inte ens tyda den då jag står på affären och ska ha ngt som jag klottrat ner på min lista. Eller ibland om jag skrivit slarvigt i en dagbok.
Så visst förändras handstilen ju mindre vi använder den.

SÅ konstigt med hen som inte kunde läsa Knyttet.
Otroligt.
Minns att vi alla reagerade på det. Inte minst Ebba själv.
Två år yngre, uni-utbiladad etc etc.
Märkligt.
Tror också det kan ha att göra med hur mycket man blev läst för under uppväxten, vi blev det ju jämt av både mamm, papp, moster och inte minst, mormor!!
det var ju så urmysigt.
Och sen med K också, massor med högläsning.
HAHA, ja även fast det blev tjatigt med Billy boken för dig så var det ju ändå SÅÅÅ mysigt och EE tog med sig mkt.
Knyttet ska läsas för barnbarnen (0m man får några) och den ska läsas på finlandssvenska, eller hur? HIHI!!

Nej, plattor och böcker orkar jag inte med.
Inte tidningar heller. Antar väl att det är en vanesak och att man vänjer sig. MEN jag vill hålla i både bok och tidningar.

ÄLSKAR!!!!!!!

Annika said...

Malin:
Förstår att de inte lär ut skrivstil längre. MEN det gör mig glad när du skriver att läxor och annat görs med penna och papper.
YAY!
Det är ju bra att de har paddor och datorer på skolorna också givetvis, de växer ju rätt in i sådana och måste får lära sig.
MEN jag blir glad över att läsa vad du skriver.
Du kan väl se om hon kan tyda Knyttet-stilen? Vore intressant att tycker jag.
BRA att hon kan läsa din handstil :-)

TACK också för att du berättar för mig hur ni gör hemma, att ni läser riktiga böcker och läser ofta.
Det kanske de flesta gör ändå? Läser ur fysiska böcker för sina små?
Jag känner ingen med små barn längre :-(
DET grocery mig också glad över det du skriver om bibblan. YAY!!
Länge leve de fysiska böckerna!!
Låter bra, Malin!

Precis, tror det är nödvändigt att lära ut hur man tyder skrivstil på grundskolan. Det är ju så att allt det som bevarats från förr är nedskrivet på skrivstil.
Så nyttigt att lära sig att läsa sådan även om man själv kanske inte lär sig.
Men att kunna tyda den är a och o.
Samma här, får kämpa en del med att tyda gamla texter som är nedskrivna med skrivstil.
Men vi vet ju iallafall lite hur vi ska tyda den.

Tack för din kommentar, den gjorde mig hoppfull!!

Annika said...

Brysselkakan:
DET tycker jag med.
Minns att vi alla var liksom lite golvade av det då det begav sig, inte minst Ebba själv.
Vi tyckte det var så egendomligt eftersom den skrivstilen ju är lättläst till max.
Det är sant, det är inge konst att läsa vad ngn skriver idag eftersom allt kommer i digital form.
För visst, du har rätt, det ÄR knepigt att tyda somligas handstil.
Men ändå, saknar det lite ..
OCH jag tycker absolut att dagens barn måste få lära sig att tyda, läsa skrivstil. Kanske blir det lättare om man själv får lära sig skriva sådan? Lättare att tyda andras handstil?

yes, absolut, det är mkt lättare med plattor och böcker, De tar ingen plats de ligger på plattan. Super då man reser. Har själv tänkt just på det också. Vid resor vore det perfekt.
mn jag holler mig kvar med ina fysiska.
Har sett på insta at din platta numera är going strong :-)

Annika said...

Yvonne:
Intressant att dina äldre barnbarn fått lära sig skrivstil, men inte din dotterdotter som är 8.
Tycker nog att man ska införa den igen, inte minst för att de sen ska ha lättare för att tyda andras handstilar.
tror du att Alma skulle kunna läsa högt ur Knyttet? Eller tror du den stilen skulle vara för svår för henne?

Bäcker är verkligen a och o!!
Så bra att de alla älskar sådana.
YAY!
Blir glad över att höra det.
OCH att Alma vill ha högläsning fastän hon kan läsa själv. Så var det för mig också som barn, fast jag slukade böcker ÄLSKADE jag högläsning. Så mysigt, tror det är själva stunden som är så fin.

MEN gud ved kul med din bror och hans handskrivna brev.
DET är ju faktiskt en underbart bra ide!! Heja honom som kom på den.
OCh vad roligt för mottagarna.

JA! Jag bill också ha riktiga böcker.
Hla tiden,
har aldrig lyssnat på en ljudbok, inbillar mig också att jag skulle tappa koncentrationen vilket ju händer då jag lyssnar på poddar och radioprogram ibland. Jag måste gå tillbaka för att jag tänkt på annat.

TACK snälla Yvonne för att du gillar dagens ämne.

Stora och bamsiga kramar till dig!!

Anonymous said...

Mina barn, 9 och 12, kan inte läsa skrivstil. Dom kan knappt skriva, deras handstil är kass. I skolan skriver dom väldigt lite för hand, 9-åringen som går på lågstadiet skriver nästan allt för hand. Men så snart som börjar 4:an delar skolan ut ipads till alla och ingen skriver längre med penna. Dom har ingen välskrivning i skolan som jag hade när jag var lite. Men riktiga bilderböcker läser vi hemma :-)
Linda

Annika said...

Linda_
Tråkigt ändå, jag önskar att de kunde.
OCH att skolan skulle öva mer på just handstil överlag. Det är så viktigt att kunna.
Trist att paddor tar över i mellanstadiet. Det borde ske en hel del för hand då också, ja hela skolgången förresten.
Nä, jag kan tro att välskrivning gått i graven för gott :-(
BRA med böcker dock, YAYAYA!!!

Anonymous said...

Vi är eller var, en läsfamilj. Don, min make, var
otroligt skicklig på att läsa för våra barn. Han ändrade rösten och gesterna efter vad han läste - rena skådespelaren. Barnen älskade det. Han läste också rolig poesi på sitt eget vis. - Min två äldsta gick i skolan på 60-talet. Givetvis handskrivning. -
När jag gick i skolan hade vi bläckpennor. Uppsatsskrivning i realskolan betydde först en "kladd" med blyertspenna och sen renskrivning med bläck. Ingen chans att radera ett misstag. :)
-tycker synd om framtidens history researchers. Dom kommer inte att ha mycket att studera, om allting finns på privata plattor el.dyl. Liksom de billioner, zillioner av foton, som finns på telefoner o.a. grejer.
Men dom hittar väl på nånting. Människan adapterar sej efter omgivning. Här sitter jag och använder en dator, jag som i tidiga barndomen bodde i ett hus i skogen utan både elektricitet och vatten och avlopp. Fotogenlampor och utedass. - Nej, nu får det vara nog. S.k. hörselböcker är nog bra, när synen blir dålig; jag borde försöka. Läser tidningen varje dag och älskar korsord, så jag KAN se, men det är inte så lätt som det var tidigare.
Mycket intressant ämne. Mit 7-åriga bbbarn sände mej ett Valintines-kort med tryckbokstäver. Precious!

Ruth i Virgiia

Channal said...

Så mycket digitalt i skolan idag! Det är tråkigt! Igår satt jag och läste och bedömde 24 st berättade och instruerande texter - Nationella prov i svenska - tillsammans med mina kollegor. Alla skrivna via Digiexam. Vi sa just det, tänk när vi skrev uppsats då var det med penna och papper! Jag lär ut skrivstil till de elever som vill. De flesta tycker att det är kul. Älskar vackra brevpapper. Kan sakna det! Tänkte på en annan sak. Idag behöver vi inte kunna skriva vår namnteckning, vi har ju mobilt bankid!

KRAMAR Anna

Humlan said...

Jag fick nyligen höra av en vän att hennes döttrar, strax över och under 30 år, inte kan läsa skrivstil! Jag hade ingen aning om att de inte lär sig det i skolan (i alla fall inte där de gått) och tyvärr hade inte föräldrarna tränat det med dem. Jag tänker mest att det skulle kunna bli problem både i arbetslivet och privat, om man inte kan läsa skrivstil.

Jag skriver inte heller mycket brev för hand numera, men det blir små minneslappar, handlingslistor och annat, så visst håller jag i en penna varje dag. Jag har aldrig haft någon snygg handstil och den blev definitivt inte bättre när jag fick en skada i handen för många år sedan, men än så länge kan jag läsa min egen handstil, men många gånger textar jag om jag fyller i en blankett eller liknande.
En vän till mig släktforskar och är det något som jag tycker är väldigt svårt så är det att tyda de gamla handskrivna uppgifterna i kyrkböcker och liknande, jag antar att dagens unga som aldrig lärt sig skrivstil tycker min stil är lika svårtydd som jag tycker att gamla kyrkböcker är.

Jag läser helst tryckta böcker, men eftersom jag läser en del böcker på engelska som är både dyra att köpa och långa leveranstider på, så skaffade jag mig en Kindle för några år sedan. Men det har hänt att jag läst en bok på den och ändå köpt den fysiska boken (jag läser gärna om böcker), bara för att jag föredrar den fysiska pappersboken. Jag har lyssnat på några böcker, men jag föredrar att läsa med ögonen. Annars är ju det ett trevligt sätt att kunna sticka och lyssna på något samtidigt.

Jag har förresten börjat lyssna på podden "När man talar om trollen", roligt och intressant, även om vissa avsnitt kan kännas lite väl upprepande och långa. Tack för tipset!

Jag hoppas att föräldrar läser för sina barn.
Jag har ett favoritcitat på kylskåpet, tyvärr har jag inte kvar källan.

"-En 7-åring har ett ordförråd på ca 5000-7000 ord.
-En 17-åring som har läst och/eller lyssnat på texter regelbundet har ett ordförråd på ca 50000-70000 ord.
-En 17-åring som INTE har läst/lyssnat på texter har endast ett ordförråd på 15000-17000 ord.

En vuxen behöver minst 50000 ord för att förstå nyheter, information, tidningstexter och instruktioner i sitt dagliga liv. "

Oavsett om siffrorna stämmer eller inte, så är det ändå tänkvärt hur viktigt ett bra ordförråd, precis som en bra allmänbildning är.

Hoppas du har en fin dag!
Kramar!

BP said...

Vi femtio plussare är ju uppväxt med skrivstil. När jag gick i skolan fanns det varken internet, datorer eller läsplattor.
Kan dock säga att jag aldrig skrivit dagbok. Ingen aning varför jag inte gjorde det, för jag fick faktiskt en dagbok i födelsedagspresent.
Brev har jag heller inte skrivit många i mitt liv, däremot har jag alltid skickat riktiga vykort från semesterorter och riktiga julkort. Inte ens det gör man längre.

PS. Har min iPhone och min laptop. Behöver ingen Ipad och ingen "läsplatta" för böcker heller. Jag villvända på riktiga blad. Jättekul att du som är bra mycket yngre än jag också tycker det:-)

Elisabeth said...

Visst är det lite förvånande att ungdomar också vill ha fysiska böcker, eftersom de annars är så digitala. Å andra sidan är ganska många rätt inkompetenta när det handlar om saker utanför mobilen och/eller sociala medier. Ett exempel: Förra veckan hade en elev glömt sitt lösenord till ett program, och när hen skulle beställa ett nytt förstod hen inte att hen var tvungen att gå in på sin mail och där klicka på en länk för att skaffa ett nytt lösenord. Nej, hen trodde att lösenordet byttes automatiskt av att skriva sin mailadress på "glömt lösenord". Jag har även fått hjälpa dem med ganska lätta saker, såsom att byta standardwebbläsare och att uppdatera datorn. Nåväl, jag hjälper gärna till, och det är alltid roligt att få känna sig lite tekniskt kompetent för en gångs skull. ;-)

En annan bra sak med fysiska böcker är ju för övrigt att de inte krånglar. Ja har i alla fall aldrig träffat på en fysisk bok som vägrar att öppna sig eller där den senaste uppdateringen gjort att lösenordet till boken försvunnit. Ej heller att boken inte fungerar p.g.a. diverse tekniska problem eller p.g.a. att det trådlösa nätverket ligger nere. ;-)

Vi använder för övrigt samma program som Channal skriver om. Det underlättar verkligen för eleverna, för de kan redigera på ett helt annat sätt än om de skrivit för hand. Men tro mig, det är i princip ALLTID någon som frågar om hen verkligen MÅSTE skriva provet på dator.

Annika said...

Ruth:
Vad trevligt att din man var så BRA på högläsning, jag förstår att dina barn älskade att lyssna då han läste dagar då de var barn,
Och ja, jag kan verkligen tro att skrivstil lärdes ut hårt på 60-talet i skolorna.
Jag tycker att väldigt många amerikaner, kanske ffa de som är födda på 40 och 50-talen har en sådan otroligt vacker handstil.
Min svärmor hade en så fin stil, och samma med Peters faster (född-40) så vacker!!
Lättläst och liksom flytande.
HA, ja där ser man, Ruth!! Först blyerts som kladdpapper och sen bläck när det verkligen gällde. SOM du säger, inte en chans att kunna rätta.
Vi skrev bara med blyerts under min skoltid.

EXAKT, jag tror det är såååå viktigt att dagens unga lär sig tyda skrivstil och handstilar. Allt från historien är ju nedtecknat på så sätt, allt från gamla kyrkböcker till dokument.
Så in med skrivstil i skolorna igen, både att lära sig själv samt läsa andras.
Annars går nog mkt förlorat.

JAPP du har rätt i det är med foton också. Allt ligger på lurar och i moln och på datorer. Läste nånstans att den här generationen nu, där vi är nu, blir det förlorade generationer i bildbankar etc.
Förr sparades ju allt på ett annat sätt.
Nu ligger allt digitalt.

OCH Ruth, du har så rätt, man vänjer sig och ställer om sig. OCH säkert kommer bild och fotoproblemet att lösas också.
TYCKER också det är otroligt att du föddes när inget, absolut inget, av detta fanns. Du skulle väl ha svimmat om ngn sa till dig att en dag kommer du ha en egen telefon i fickan, du kommer att sitta framför en skärm och skriva till folk + läsa bloggar och tidningar. OCH så TV och allt som kommit under de senaste 100 åren. DET är inte klokt. OCH så coolt.
Min mormor var född 1918 och hon dog 2015, jag brukar tänka på hur otroligt mkt hon fick vara med om under sitt liv i teknisk utveckling. Det är ju samma med dig!
OCH du har verkligen adapterat, Ruth!
Fantastiskt!!

Heja dig med korsord och annat. Att du läser och håller igång.

SÅ fint med det handtextade kortet du fick på V-day!!!
Jättegulligt.

Annika said...

Channal:
Ja, verkligen den digitala världen i skolan idag.
Lite mer analogt borde det nog vara.
ja, när vi skrev uppsats var det med papper och penna. Alltid.
Jag minns än idag hur det lär i klassrummet med pennornas raspande mot pappret.
Älskade uppsatsskrivning. Och nu rättar du sådana digitalt.
Tidens gång.
Jag är glad att iaf några av dina elever vill lära sig skrivstil. Det borde föras in som ämne igen.
VET, och jag kan knappt skriva min namnteckning längre, det blir en krumelur, haha.

Annika said...

Humlan:
Jag tycker faktiskt det är bedrövligt.
IN med skrivstilen i skolorna igen.
Alla borde lära sig skriva sådan + att de DÅ kan tyda andras handstil så milt bättre.
Och don kompis döttrar är ju inte purunga heller.
NÄR slutade man lära ut detta i skolan??
Måste ju ha varit väldigt länge sen.
Tänker också att det blir problem när man inte vare sig kan skriva, eller tyda, skrivstil.
Och sen allt som är nedtecknat på historiska dokument. Hur ska det kunna tolkas i framtiden? Ingen kommer ju att kunna läsa dem, sorgligt.


Ja. Humlan, jag tror som du. Dagens unga tycker förmodligen att våra handstilar är som att läsa i gamla kyrkböcker, de går inte att tyda för dem.
Övertygas om att det är så.
OCH hur sorgligt är inte det?
Jag skrev halvsnyggt förr, numera är det absolut inte lika snyggt.
Senast igår stod jag på affären och försökte klura ut vad jag skrivit. Inte klokt, haha.


Ja, jag har också funderat lite på en Kindle då och då. Men jag har inte kommit till skott. Vill ju helst läsa de fysiska böckerna.
Men fattar hur bra det är med läsplattor också. Peter gillar verkligen sin.

ÅÅ kul att du gillar podden jag tipsade om.
Avsnitten är långa, ja. Men så intressanta.
Kul att du tycker om den också.


ÅH ditt citat, så talande.
Nästan läskigt vilken skilland i ordförråd. MÅ alla föräldrar läsa för sina barn!
OCH må barnen upptäcka kärleken till böcker.

Ja, du har så rätt i det du skriver om ordförråd och allmänbildning.

Kramar till dig!!

Annika said...

BP:
Precis, när vi gick i skolan fanns ju verkligen inget av det som finns idag.
Inget.
Det var böcker, pennor, papper som gällde.
Jag vet egentligen inte hir stort dagboksskrivande är. Tror inte det är många av mina vänner som för sådana. Men å andra sidan vet jag inte riktigt heller.
Vykort var det alltid så trevligt att få. Julkort? Nej de tillhör det förflutna, verkligen. Tråkigt på ett sätt.

Jag har heller ingen padda, känns som överkurs. Precis som du har jag min iPhone och min laptop. Jag har ingen Alexa eller Hey Google heller.
Vet inte hur mkt yngre jag är än du? Född 66. hihi. Känns ju lastgammalt för dagens unga att höra, haha!!

Annika said...

Elisabeth:
Ja, men det är glädjande att de vill ha fysiska böcker. Tycker det känns bra.
Allt behöver i sanning inte vara digitalt,
Vi gave en läsplatta till K när hon fyllde år, en Kindle. Men hon vill inte läsa böcker på den, hon vlll också ha fysiska böcker att hålla i. Numera använder hon sin KIndle till att se Netflix på etc. Ack ja, haha.

Wow, intressant att höra om din elev och lösenordet. Trodde att alla unga var vansinnigt tech-kunniga, men där SER man!
HA! Intressant.

BAM och Amen!! Så sant det du skriver om fysiska böcker. DE kan inte krångla. Peter hade världens problem med sin NOOK nyligen, han fick kämpa en hel kväll med att få fram den bok han läser, ladda om, skaffa nytt lösen och bla bla.
Jag bara tog upp min bok och läste medan han kämpade på, haha.

Ja, det är ju faktiskt intressant också att du har några elever som vill skriva med penna och papper.
Det skulle vara kul att prova de där programmen som eleverna har. GUD vad utvecklingen har gått framåt i skolan vad gäller detta, på ont och på gott.