Friday, September 17, 2021

Tillbaka i Bloglandia igen efter flera månaders uppehåll!




Hej!



Nu är jag tillbaka bakom tangentbordet igen.
Det har gått mer än två månader sedan sist jag skrev här. Jo, jag känner mig ringrostigt och jag har nästan glömt hur man gör … Nåväl, det lär ju komma tillbaka i ett nafs.



VARMT välkommen tillbaka, du som läser här. 
Jag hoppas att din sommar har varit riktigt fin och BRA.



Karolina och jag for mot Stockholm den 5 juli.
Jag kan berätta att det var mer än lugnt på på de flygplatser vi passerade den 5 och 6 juli. På flighten över Atlanten var det halvfullt. Både jag och Karolina fick varsin rad att sträcka ut oss på. 
Så fort vi lyft—och var uppe på höjd—la jag beslag på fyra mittensäten. Herregud SÅ ljuvligt. FYRA säten bara för MIG!!! Fyra kuddar! Fyra filtar! Bara det att kunna sträcka ut sig var totalt underbart.
Nej, trots det sov jag inte mycket den natten, om något alls.
Då vi kom till Kastrup för mellanlandning gick det knappt att känna igen den flygplatsen. STORA delar av flygplatsen var avstängda. 
Knappt något var öppet överhuvudtaget. Kuslig känsla faktiskt.
Dålig information dessutom om vart man skulle gå.
MEN, vi hann med vårt inbokade plan som lyfte till Stockholm klockan 8. DET planet var knökfullt. Arlanda var sig inte heller likt. Nu under pandemin går ju SAMTLIGA flighter från terminal fem. Karolinas och mina väskor dök snabbt upp på bandet. Därpå tog vi en taxi hem till mina föräldrar/ Karolinas morföräldrar.

 
SE så tomt det är framför mig.



Ja, det var verkligen härligt att återses efter två år. Verkligen. De två dagar vi var i Stockholm innan avresa mot Finland hann vi med en del. Karolina shoppade loss i stan, vi spelade en massa kort alla fyra, vi åt god mat och vi tacklade jetlag. Den gick det bra med för oss bägge. Både Karolina och jag tycker det är lättare att resa i österled än i västerled.
Det “SKA" det egentligen inte “vara” eftersom det anses svårare tvärtom. Men vi tycker bägge att jetlagen är lättare att stävja då man reser österut.


Min långa sommarvistelse har bjudit på allt under solen. Soliga dagar, regniga dagar, kalla dagar, heta dagar. Skratt, tårar, glädje, oro … Allt detta och mer därtill


Jag ska vika ett par inlägg åt min sommar framöver, men det kan nog hända att jag sticker emellan med lite annat som sker här och nu också. Alltså blir det inget stort block med reseminnen jag kommer att leverera i en enda lång repa. Det blir mer som en liten blandning med resebrev lite då och då.


NU är det iallafall helg igen.
Jag har varit hemma sedan i söndags då jag landade med ett lika folktomt SAS-plan (just det, förbenat SKÖNT). 
Min jetlag på det här hållet håller på att lägga sig nu. Karolina och Mike är i skrivande stund i Reston. Imorgon ska vi alla fyra på bröllop.



ÖNSKAR dig ett riktigt fint veckoslut.

26 comments:

Christina said...

Välkommen tillbaka, roligt att se dig här igen! Jag är så glad för din skull att du kunnat vara så pass länge i Norden i år. Skönt att det blir lite ”vardag” också! Nu tillbaka till verkligheten förstår jag, men visst är det skönt det också! Peter och jag reser till Florida om två veckor, blir nog ett ganska tomt plan då också om inget oväntat händer med kort varsel. Inte troligt. Ha en fin helg, kram på dig!

Annika said...

Christina:
Tack!!
Jag med, jag är så glad för det. Redan i fjol sa jag att nästa sommar ska jag maxa hela vistelsen (eftersom jag inte kunde åka hit då). Så jag gjorde verkligen det. MAXADE.
Jomen absolut skönt att vara i eget hem bland egna grejer igen och inte återanvända de paltor jag hade med om och om igen.
HAHA.
Tror jag med, ert plan kommer att bli tomt också. Men jag hoppas att US snart öppnar gränserna mot Schengen igen.
Tack, ha en jättefin helg du också!!!
KRAMAR!!

Anonymous said...

Yvonne said...
Åh, vad roligt att du är tillbaka med bloggen, har varit sååå tomt även om jag följt dig på Insta. Skönt att resan gick bra åt båda hållen med gott om plats i sätena. Synd om flygbolagen, men de tar nog igen det med högre priser och kanske lite färre avgångar tills det lossnat helt. Än så länge får ju inte vi i Europa åka över, vet inte ens om affärsfolket får det än. Kanske minskar även sådana resor när företagen upptäckt hur bra det går att mötas över en video och ha konferenser, vem vet?

Mysigt att gå på bröllop och att ha Karolina och pojkvännen med.

Ha en fin helg
Stor kram från ett varmt och soligt Spanien

Annika said...

Yvonne:
Vad roligt att du tycker det. BLIR ju så glad över det.
Ja, bloggen är ju annorlunda mot insta. Insta så snabbt och så lite man ändå får sagt där. Bloggar är bara bäst.
Ja, det där med sätena var ju underbart skönt alltså. KAN tänka mig att det inte är så inom Europa. Samma här i US, alla inrikesflighter är knökfulla. Men de där långfligheterna är ju för sköna då de är halvtomma.
Det är synd om flygbolagen. OCH det är fånigt fånigt att USA är stängt mot Schengen än. Inte klokt egentligen. Helt sjukt, Må de öppna för turism snart!!
Tack fina Yvonne, ha en jättefin helg i soliga Spanien nu!!!
KRAMAR!!

Stockholmsbo said...

Annika, välkommen tillbaka.
Jag har saknat din välskrivna och fina blogg i sommar.
Nu känns det som det ska igen.
Keep up good work.

Annika said...

Stockholmsbo:
Ah, tack så roligt att höra det.
Blir glad
:-)

BP said...

Välkommen tillbaka till Blogglandia. Kul att läsa att du hade en "lyxresa" över Atlanten och att du är tillbaka i Reston.
Du måste väl ha haft mera soliga dagar än regniga. Här i Stockholm var det en av de bästa somrarna jag kan minnas. Årets sommar var väl i klass med den varma sommaren 2018. Så jag utgår ifrån att du och Karolina har njutit för fullt.
Som sagt - skönt att du är tillbaka:-)

Elisabeth said...

Så roligt att du är tillbaka på bloggen igen; nu kommer jag att ha frukostläsning nästan varje vardag. (Jag antar - och hoppas! ;-D - att det blir förpublicerade inlägg längre fram.) Det konstiga är att det känns som att det var ganska nyligen du åkte iväg till Skandinavien, trots att det gått mer än två månader. Sommaren däremot förefaller vara en evighet bort. Märkligt det där.

Kan tänka mig att det var speciellt att flyga i dessa tider. Lite skönt, som med gott om plats, men också konstigt, när du är van vid att ha flygplatserna helt annorlunda.

Kommer ihåg att du skrev om ett inställt bröllop förra året (Karolinas barndomskompis, minns jag rätt?), är det det bröllopet ni ska på nu? Roligt hur som helst att du får träffa Karolina och Mike!

Freedomtravel said...

Välkommen tillbaka! Härligt att se dig här igen! Vanan kommer nog snabbt igen :)

Annika said...

BP:
TAAACK!!!!
KUL att du tycker det :-)
Vädret var lite blandat, tycker jag nog. Somliga dagar var så heta, speciellt i juli.
Sen hade vi väldigt kyligt och blåsigt en vecka, skitkallt men soligt.
Sista veckan i Finland var det skönt väder, inte för varmt. I Sthlm i augusti tycker jag mest det varit ganska svalt. Har inte haft för varmt alls, vilket jag r mkt glad för. Gillade inte sommaren 2018, haha.Tycker nog augusti varit svalare än normalt. Ganska regnig också.
Men vädret bekommer inte mig så mkt, struntar i om det är grått och kyligt.
K var där i två veckor, jag i över två månader. Men fint har det varit.
OCH lite annat som inte är så fint. Ja, lite blandat.
TACK igen, BP. Så glad att vara tillbaka här igen och på din blogg och andras.
Mysigt.

Annika said...

Elisabeth:
TACK!!!!
JAG blir så glad över dina ord. TACK!!
OOOH yes, förpublicerade inläögg for the win!! DET är jag SÅ inkörd på och kommer inte att bara ut det, hehe.
Ja, det är märkligt ... på ett sätt känns det som om jag nyss for. På ett annat som jag varit borta länge.
Lusigt.
Lustigt att du också tycker det.
Ja, sommaren det känns som att den är över nu. Även fast det är väldigt sommarlikt här än, men det är ju det där med ljuset och allting. Även här känner man att det inte längre är sommar.
MKT knepigt med flyget, och kusligt nästan. Iallafall att se flygplatser som Kastrup helt igenbommat mer eller mindre. Ja, inte på hemresan då hade DK öppnat fullt ut och allt såg ut som vanligt. KLOKT tycker jag. ÖPPNA världen för tusan!!!!
Glad att Sverige öppnar snart också.
PRECIS!! BRA minne!!!!! Det är vår gamla granndotter som ska gifta sig. Det bröllopet som blev inställt i april i fjol. Grejen är den att Abby gifter sig med en kille från Holland. OCH ingen från NL kan komma hit eftersom USA stängt gränsen mot Schengen nu under C-19.
För jävligt trist för honom.
Som sagt, öppna världen, det här går inte längre. Inför vaccinpass och håll stenhårt på dem.
Tack för din gulliga kommentar. Ha en finfin helg!!

Annika said...

Helena:
STORT tack!!
VAD kul!!
Yes, vanan kommer nog :-)
Märkte dock att jag inte riktigt mindes hur jag brukade förstora bilder, haha
Helana, ha en jättefin helg!!!

Erica said...

VÄLKOMMEN tillbaka till bloggvärlden!
Jag saknar alltid din blogg under sommaren. Den är liksom en del av min rutin att klicka sig in varje dag.
Älskar att kunna följa dina Skandinavienresor via Instagram i alla fall!

Kan tänka mig att det var underbart att få återse din familj efter så lång tid.
Må pandemin vara över snart!
Däremot kan jag verkligen förstå känslan av att flyga nu.
Precis som du skriver så kan det inte vara kul för alla flygbolag för tillfället; men i vissa lägen lägen tycker jag absolut det är okej att bara tänka på sig själv och sin egen situation. Jag tycker det låter underbart att få ha så mycket space på planet!
Speciellt när man flyger långt tänker jag att det måste vara skitjobbigt att trängas med 3-4 andra på samma stolsrad.
Trevligare att riktigt kunna bre ut sig och göra det bekvämt.

Som sagt; välkommen tillbaka!
Jag ser verkligen fram emot blogghösten :-D

Kramar /Erica

Annika said...

Fint att du är tillbaka! Såg ut på instagram som du hade en underbar Sverige/Finland-sommar. Jag hade samma upplevelse att resandet när man väl kom iväg och hade alla pappren i hand var smidigare och lugnare än vanligt.
Kram!

Annika said...

Erica:
AWWWWW!!!!
Men gud vilken fin kommentar, TACK GULLIGA DU!!!!
Ja mitt resekonto är ju lite mer personligt än Skandigirl. Det är kul att skriva där, men jag borde skrivit mer (inser jag nu).
Nu är iaf bloggåret igen igen och det känns kul och bra.

Jamen ja, underbart skönt att träffa mina äldre släktingar, mina fldrar och min moster. OCH såklart min syster och mina bröder.
Samt vänner. Jättekul!!!

att flyga nu under covid, långflyg, är fasiken en enda dröm. Att kunna ha en hel rad för mig själv. Gud vilken skillnad det är mot när man får sitta inklämd med andra och knappt kunna röra sig. Nä, kommer att sakna det även om jag vet att flygindustrin lider.

Tack igen käraste gulligaste Erica.
KRAMAR!!!

Annika said...

Annika:
TACK Annika.
Ja det var en fin tid.
Ska berätta mer om det framöver.
VISST var det smidigt och lätt när alla dokument var fixade, antigen-test tagna och man hade kommit igenom security. På ARN var det bara att flyga igenom den, samma på Dulles.
Just denna aspekt kommer jag att sakna sen.
Kramar!!

Channal said...

Hej Annika! Välkommen tillbaka! Kul att ha dig här igen! Jag har ju följt dig och sett dina fina bilder från Finland och Sverige på Insta och Fb.

KRAM Anna

Annika said...

Channal:
TACKAR!!
Ja iaf har du sett dem på Insta, men på FB har jag lagt ut så lite. Vet inte varför jag inte la ut mer där.
Kramar!!

Anneli said...

Hej Annika, Välkommen tillbaka! Så roligt att få se dig igen. Ser fram emot att få läsa din blogg nu under hösten. Åh alla dina fina bilder ska jag njuta av :-) En fin vecka önskar jag dig. Kram!

Annika said...

Anneli:
TACK så mycket!!
Blir ju superglad över dina ord.
Jag önskar dig en finfin vecka också!!!
Kram!!!

Äventyret framtiden said...

😍 välkommen tillbaka!
Förhoppningsvis så är jag också snart igång med bloggandet.
Kramar

Annika said...

Karin!!
TACK min vän!!
OCH YAAAAAY!!! SÅÅÅÅÅÅÅÅ kul med din blogg.
Stor kram!!

bettan said...

Ordningen återställd och det är kul du är igång med bloggen igen.

Låter underbart med extra utrymme på flyget. Vet du jag hoppas att vi kommer fortsätta att hålla avstånd. Egentligen är det inte klokt hur nära vi är varandra under flygresor och på många andra ställen.
Kramar i tid och otid har heller aldrig varit min grej. Jo såklart med vissa speciella.

KRAMAR!!

Från Glam till Damm said...

Välkommen tillbaka!

Underbart med halvtomma flighter så att man kan sträcka ut sig och sova.

Ha en fin dag!

Kram, Anneli

Annika said...

Bettan:
TACK snälla BETTAN!!!!
Ja, jag tycker det var smått komiskt då jag flyg ARN-CPH och planet var KNÖKFULLT och de uppmanade oss att hålla avstånd. HUR ska det gå till?
Ibland blir det bara DUMT allting.
Men jag vet exakt vad du menar om kramar och elände ...
KAN skippa det för gott.
Men virtuella går UTMÄRKT!!!
Kramar!!!

Annika said...

Anneli;
TACK!!
Jamenvisst. HELT underbart att kunna stäcka ut sig och vila på en långflight. DET händer ju ALDRIG!!!
Ha det bäst!
Kramar!