Wednesday, June 23, 2021

Sjätte resebrevet från Kalifornien.




Godmorgon onsdag!!



Hoppas allt är väl så här mitt i midsommarveckan för dig!


Idag ska vi återigen styra kosan mot Kalifornien och till Carmel-by-the-Sea. 
Då jag avslutande gårdagens inlägg var vi tre på väg mot en vingård några kilometers väg från den lilla staden Carmel. Vi åkte rakt österut och vi hade inte kommit mer än någon kilometer då solen visade sig och himlen blev klarblå. 
Vi hade kört ut ur grådagern vid kusten.



Lustigt det där, molnen och dimbankarna låg täta över kustbandet men bara någon kilometer längre in var det strålande solsken och 26 grader varmt.
Märkligt. OCH talande. 
Som jag skrev tidigare, det här fenomenet är tydligt under vår och försommar. Under högsommaren blir det alltmer sällsynt och under höst och vinter existerar det inte alls. 



Det VAR härligt att se solen igen!
Att dricka lite vin och äta en god ostbricka till skulle bli mycket gott. Detta blev också vår lunch. 
Vingården var ganska mysig. MEN inte i närheten av den vingård vi besökt i Solvang dagarna innan. Här räckte inte mysfaktorn riktigt hela vägen. MEN, vinet var GOTT! SÅ gott!
Vi njöt på under vårt parasoll och gladde oss över solen och den klarblå himlen.


Som sagt, medan vi var i Carmel såg vi INTE solen en enda gång. 
Fast å andra sidan kändes det väl helt okej det också.
Nästa gång vi kommer dit har vi säkert lite soligare väder (eftersom vi planerar att INTE åka under vår eller försommar). 


På kvällen gick vi till en liten krog där Karolina och Mike varit då de var där i mars. Så gott. Så mysigt. 
Vi strosade omkring efteråt. Karolina hoppade i bubbelpoolen då vi kom till hotellet igen. Peter och jag slog oss återigen ner vid eldstaden. Mysigt. 



Nästa dag var det dags att styra kosan söderut igen. 
Tillbaka till Los Angeles. Det regnade då, och stundtals ganska mycket.
SAMMA väg tillbaka som då vi for upp, alltså Pacific Coast Highway. DET var lika härligt denna gång fastän vädret var sämre. Ibland rådde total dimma. Vi hade tur ändå, ibland stänger de av vägen när väderförhållandena är svåra.
Jag vet att de ofta stänger den vid stark vind och storm, men även under tjock dimma.
Jag nämnde i mitt resebrev från PCH tidigare under veckan att det är en av världens farligaste bilvägar. DET förstår man direkt då man kör den.
OCH ännu mer tydligt blir det då man kör söderut och hela tiden har havet och stupande klippor på högra sidan. GULP.
Jag är mycket tacksam över att jag inte behövde sitta bakom ratten den här gången heller.


Vi åt heller ingen lunch längs vägen.



 






Då man åkt förbi de mer dramatiska delarna kommer man till långa sträckor där bilvägen är “snäll” och då den slingrar sig längs låglänta stränder.
Vi stannade till vid en av dessa och till vår förvåning var de FULLA med sälar!! Så kallade elephant seals. Massor av dem. OCH gissa om det stank om dem!!! Där låg de lata och solade sig, tätt intill.
oväntat! 
kul att se!
Tillbaka till galen trafik och flerfiliga motorvägar. Tillbaka till storstaden, stressen och pressen. 
Skulle jag bo i Kalifornien skulle jag INTE vilja bo i Los Angeles. Inte en chans. Jag skulle bosätta mig norröver, vid havet någonstans. 
What a dream, right ...
Nej, men jag skulle faktiskt inte vilja bo i LA. 



Peter och jag tog in på trendiga Mama Shelter Hotel i Hollywood.
OOOOH boy, FEL VAL!!
Kommer aldrig mer att bo mitt i Hollywood. Gillar inte den delen av staden. ALLS. 
Vi befann oss ett kvarter från Hollywood Boulevard, och det är faktiskt en ganska sjaskig del av staden.
Hotellet var fint, men vi var säkert de äldsta som bodde där. 
Det var Karolina som tyckte vi skulle bo där, mycket på grund av de har en cool skybar vilken man som gäst har förtur till … 
Låt mig säga så här, vi hade kunnat vara mamma och pappa åt samtliga på Mama Shelter. JÖSSES. 
KUL ändå att hänga i denna skybar med Karolina och Mike. Jag drack en väldigt god Moscow Mule däruppe på taket. 
Vi kom till Mama Shelters takterrass efter att vi varit ute och ätit en tacomiddag i Melrose tillsammans med Karolina och Mike.  Även det var ett  trendigt ställe som de unga tu tyckte vi skulle prova.


 

Far och dotter!


PÅ natten vaknade jag och Peter flera gånger av högljudda festande typer. Vi är alleles för gamla och alldeles för otrendiga för Mama Shelter. HAHA. PÅ riktigt alltså. Aldrig mer att vi bokar rum där.



 



Från Karolinas instastory!



NU ska jag avsluta det här brevet.
Nästa resebrev kommer att bli det sista och avslutande inlägget från Kalifornien för den här gången. Då ska jag även skriva om det jag tycker var negativt med resan. Saker och ting jag borde gjort annorlunda samt över reflektioner vi gjorde som inte var  de bästa …


En god onsdag önskar jag DIG!!!

18 comments:

bettan said...

Vet knappt var jag ska börja. Så fantastiska inlägg både dagens och gårdagens. Så många intryck. Så mycket sevärt och vackert. Carmel-by-the-Sea vilken idyll.
Kuststräckan är i sanning intagande. Djurlivet not so much och då tänker jag framför allt på Skarvarna. De har kanske oförtjänt fått äckel-stämpel. Tror jag blivit påverkad av en inbiten fågelskådare som jag umgicks med under en tid i livet.
Av din doftbeskrivning av sälarna tycker jag mig förnimma lukten. Helt utslagna låg de uppradade. Häftigt.

Nu något helt annat.
Din arm Annika, den brännskadade, så fint huden läkt. Kroppen är fantastisk. Inte att förglömma hade du världens bästa "såromläggare" som fixade det ack så viktiga omläggningsarbetet.

Takterassen i Hollywood ser urmysig ut. Tänk att ni bodde mitt i smeten. Blir fnissig när jag känner igen detta med att vara lite för gammal.
Åkte med Club33 på semester precis innan det var försent. Inte en lugn stund av dygnets alla timmar och jag var sliten och mycket trött efter denna Benidorm-vistelse.

Nu stundar midsommarhelg i Sverige. Inget jag bryr mig så mycket om. Annat var det när Linda var barn och vi och våra barn-familj-vänner firade så det stod härliga till. Det var mysigt och nu är Linda där med sina barn och vänner.

Många KRAMAR!!

Anonymous said...

Yvonne said....
Åh, man blir avis på er resa, vilket minne att stoppa in i minnesbanken. Naturen är ju helt fantastisk överallt även om den verkar skifta skepnad ibland.

Skarvarna och sälarna låter ju inte sååå kul, trodde först de låg döda där vid stranden när du skrev att de luktade förfärligt och så låg de bara och chillade.

Takterrassen var ju häftig, tycker även jag som har höjdskräck. På en av gångerna vi var i NY hade vi takterrass på 23 våningen och vi var där var och varannan kväll och vilade oss efter "dagens mödor"

Vilken tallrik ni serverades på vinprovningen, den såg väldigt god ut och sen dessutom gott vin dä är det ju en fullpoängare. Vi var på flera i Napa Valley när vi var i San Fransisco, tyvärr är det ingen som minns vad de hette och det här var ju före man hade kamera i mobilen, tråkigt nog.

Nu stundar midsommar här och vi är 11 personer som ska träffas och äta lite svensk midsommarmat. Min lott brukar vara småköttbullar och en västerbottensostpaj och båda brukar gå åt som smör i solsken, så varför ändra på ett vinnande koncept tänker jag så jag gör det i år också.

Spännande med avslutande resebrevet och läsa om det negativa också, för sånt finns ju och säkert mer än normalt i dessa tider som varit.

Här i spanien slipper vi munskydd utomhus nu på lördag och det känns helt underbart, ingen höjdare att gå omkring med sånt när det är så varmt, men med tanke på böterna man kan ha otur att få /600 euro) så har de allra, allra flesta på sig dem.

Stor kram och tack för intressant läsning och njutande av vackra bilder

Anonymous said...

Fantastisk resa ni fick! Och så många fina bilder! Jag vill åka tillbaka igen och köra PCH och se mer och ha lite mer tid. Så skönt att K har det bra därborta. Känns ju lättare för er. M verkar så bra. Idag blir det svensk fotboll eller hur!?

SB

Från Glam till Damm said...

Hej Annika,

Nu har jag läst och tittat ikapp lite här. Du har sådana långa och innehållsrika inlägg. Verkligen kul att få ta del av er trip till Kalifornien.


Underbara bilder! Härliga resebrev! Tusen tack för att vi får vara med på resan genom ord och bild.

Så fin bild på dig och Peter och Carolina!

Jag älskar Hwy 1. Så otroligt fin coastline. Kalifornien är speciellt. Jag är en riktig California-girl-at-heart. Men jag är tyvärr inte ett dugg förtjust i L.A. Där finns små pockets of niceness som Malibu och Manhattan Beach till ex. men resten är inte vackert, och all den där trafiken.

Jag har försökt att läsa mig till det, men vad gör Carolina i L.A. pluggar hon?

Jag vill önska dig och din familj en riktigt underbar midsommar!

Varma kramar,

Anneli

Från Glam till Damm said...

P.S. Jag älskar röda byxor på män! So classy! Verkligen. Hälsa mannen det :-)

Anneli

Annika said...

Bettan:
TUSEN tack, blir ju SÅ glad!!!
Så himla KUL att du uppskattar de här inläggen!!!
Det var en helt fantastiskt fin resa vi gjorde.
Speciellt då vi lämnade LA bakom oss och for norrut.

Carmel-by-the-Sea är en SANN idyll. Så gulligt där att det inte är KLOKT!!!!
Skarvar är äckliga fåglar, gillar dem INTE.
I Stockholms skärgård har de förstört öar som ser ut som spökplatser nu, helt fulla med skarvar.
Vi har dem även vid vår sommarstuga i Österbotten. De fåglarna är hatade och jag har inga problem med en viss utrotning i det fallet ...
Bestånden måste ner.
I CA såg jag inga förstörda öar etc, men jag såg ju klippor som var svarta av skarvar.
Sälar i den mängd jag såg var verkligen en överraskning. ATT det fanns SÅÅÅÅ många. Stanken var inte rolig, jag kan känna den i näsan än. URK!!!

Min arm, ja den hr jul sitt ärr som alltid kommer att vara kvar så länge jag lever.
men visst, jag gömmer inte min arm längre.
Ärret är en del av mig, hehe.
Men den besvärar mig noll numera.
Tack och lov.

OMG, aldtig mer Mama Shelter. HAHA.
Nä, och inte i Hollywood heller.
West Holywood helt OK. Men inte i det som kort och gott går under Hollywood. East Hollywood var trevligt också.
Men detta ... NÄÄÄÄÄ!!!!
OCH hotellet, haha. FÖR GAMLA!!!
OCH jag förstår dig fullständigt med Club 33, hahahah!!
Jösses, sånt är INTE kul.
Blir trött av för mkt festande och ljud. Så är det bara. OCH Benidorm och Club 33 är ingen bra kombo, under din resa. FATTAR att du var helt slut efteråt. HAHA!!

Midsommar, bryr mig inte heller. Ska fira lite med en kompis, ska bli kul. men annars?
Nej!!

Kramar och TACK!!

Annika said...

Yvonne:
TACK Yvonne, du gör mig glad.
DET var en helt underbar resa med SÅ fin natur hela tiden.
Älskar verkligen naturen i CALI, den är som en dröm. OCH så skiftande.
Skarvarna är inga roliga fåglar. Avskyr dem!
Faktiskt gör jag det, speciellt de jag ser i Sthlm Skärgård och vid vår sommarstuga. USCH!!!
Sälarna såg faktiskt döda ut. MEN de lät ju också och rörde lite smått på sig. LATA!!!
SOM fan.
OCH luktade ILLA!
Men så kul att ha sett dem så iaf!!!

DU och jag alltså, jag har också höjdskräck. Har varit uppe i skybars i NYC och nästan baxnat.
Precis som du.
Men fina är de!! OCH kul att besöka. Gillar sådana, trots allt. Jättemkt.

Kaliforniskt vin är såååå gott.
När jag köper vin på affärerna här är det vin fr Cali 9 ggr av 10.
Suveränt.
Precis som du har suveränt vin i Spanien.
Jag vet, visst har man mkt hjälp av mobilkameror numera när man ska fota ditt och datt som man vill minnas.
Napa Valley står på listan, har aldrig varit där, men SKA!!

Du är ju så bra på mat, Yvonne. Förstår att ALLA älskar att äta det du lagat.MUMS!
Ska också fira med en svensk vän på fredag, litegrann.
Ni verkar ja så trevligt i er grupp med firanden etc.


Jodå, visst finns et mkt negativt också. SKA skriva om det i nästa brev. Mkt som jag såg som seglat upp i Pandemins kölvatten.
Sorgligt.
Men mer om det!!

HA nu en superfin dag! OCH YAY för att slippa munskydd!! Härligt!!!!

Kramar!!!

Annika said...

Susanna:
UNDERBAR resa!
Fördelen (i allt det negativa med att ha sitt enda barn så långt bort) är att vi får upptäcka så mkt då vi är där. För vi kommer ju att resa till Cali så länge hon är där.
SÅ mkt fint där.
OCH PCH!!! JAJAJA!! Den är ett måste.
Tycker inte vi hade tillräckligt med tid. Skulle behöva flera veckor ... månader kanske. HAHA.
Nej, men det är underbart väster om the rockies, jag tycker verkligen det.

Fotboll? Vad är det?
HAHAHAHA!!!

Annika said...

Anneli:
Tusen tack!
DU känner ju till de här områdena SÅÅÅÅ BRA också!!
Då blir det såklart ännu roligare att läsa och se foton.
Fantastiskt är det i den naturen. Ja, jag älskar den.

Roligt att du gillar bilden på oss, tack!!

LA, inte min stad. Inte alls.
Malibu är skitfint!!
Japp, Manhattan Beach likaså. Pasadena, Glendale etc.
MEN, nej ... trafiken får mig att vilja skrika. OCH som de KÖR!!!
Alla dessa oskrivna LA-regler i trafiken. SKITLÄSKIGT ju!!!
Nej, och nej, jag skulle inte klara av att bo där.
Skulle inte orka, bara längta bort.

Brukar säga till P, det bästa med LA är att åka därifrån. För damn vad naturen i CALI är min grej. OCH vad nära den ändå är.
Det är en lättnad när man lämnar LA bakom sig och far ut i naturen.

ÅH, Karolina är en sådan där tjej bland tusentals andra som är skådis. Hon har en BFA in Theatre Arts från Elon University i NC. Alltså utbildad skådespelare med drömmar om att slå igenom. Hon flyttad till LA i mars 2019.
Sen kom pandemin och släckte ner rubbet. MEN nu har industrin börjat väckas till liv och produktioner och auditons är i full gång igen.
Men tufft är det det ju. SÅ bortom TUFFT. Hennes Mike är producent på MGM. För att dra in stålar är hon servitris på ett ställe på The Sunset Strip. OCH hon jobbar också med att pitcha manus etc till ett produktionsbolag.
Hankar sig fram liksom sååååå många andra i hennes sits. Ja, och så tar hon dramaklasser i princip jämt likaså för att att hålla igång allt sånt.
Hon har väl valt i princip det svåraste jobb som finns.


Anneli, tack .. GISSA vem som köpt de byxorna till honom. MOI!!!!
HAHA, ska hälsa honom!!

KRAMAR!!!

Humlan said...

Det är säkert kul att se LA någongång, men det är det som du har visat som gör mig nyfiken, både naturen och alla de små mysiga samhällena som du och andra pratar/skriver om.
För oss med höjdskräck så är det bra att tänka på att åka norrut längs kusten är bättre än söderut! Vill man åka längre inåt landet ena vägen så tar man det på vägen söderut. Fast naturen och miljön kan nog vara värt lite darriga knän ... :-)

Jag förstår precis hur ni kände att ni hamnat på fel hotell, både när man kan vara föräldrar till alla andra besökare och när man inte får sova när man vill. Jag har dessutom väldigt svårt att somna om ifall jag blir väckt av hög musik, kan inte somna i dunkandet.
Men takterrassen och utsikten förstår jag att ni gillade. Fina bilder på er alla, jag gillar verkligen bilden från Karolinas instastory!

Kramar!

Annika said...

Humlan:
DET är det.
Men det är ännu skönare att åka därifrån, phew. Nej då det finns underbart fina stadsdelar där. Men trafiken är så hemsk att det är ogörligt nästan.
DET som finns utanför LA är såååå mkt mer spännande. OCH dit kommer man så fort man lämnat dess hank och stör.
SÅÅÅ fina platser och sådan enormt vacker natur.

EXAKT, det är bättre för oss med höjdskräck att åka norrut på PCH. Absolut. Känns lugnare, på riktigt. HEHE.
Men det är bara att åka med en bra chaufför som inte lider av svindel så går det fint. De brukar ju rekommendera söderrrutten just för att man har havet som granne hela tiden. och det är lätt att ta sig ut på alla utsiktsplatser. MEN det vette fan, jag tycker det var lugnare med norra rutten. HEHE.

Vi bodde inte på rätt ställe de två sista nätterna . HAHA. ALLS. Men glad att vi kunde få upp K OCH M till skybaren ändå. DET var världens kö, och vi fick förtur. Så bara där var det ju värt det.
Men sen? Nej, inte alls. BLÄ.
VI hade dessutom vårt rum i våningen under skybaren. Ack ja.
Nej, där blir det inget boende igen.
NOPE!!!
bor fö hellre på AirBnB överlag.

TACK, kul att du gillar bilden från Karolinas story. DET gör jag med, den är lite kul.

KRAMAR och TACK!!!

BP said...

Snacka om en minst sagt omväxlande och spännande roadtrip. Olika väderlek kan vara riktigt spännande. Det har du bevisat med dina bilder. Sälarna - här tänkte jag spontant varför de sökte sig till en sådan strand? För det var ju ingen fin sandstrand precis. Dessutom såg dom väldigt döda ut...

Älskar Mama Shelter Hotel. Utsikten är magnifik och takterrassen en absolut höjdare. Skrattade gott här, för om man störs av folk som festar under nätterna, så vet man att man inte är 30 längre. Vet precis vad du menar;-)

Susjos said...

SÅÅÅ kul att få följa er resa, och som sagt, uppleva gamla minnen! Vi såg också alla dessa sälar, men minns dem som väldigt stora och tror de hette sjöelefanter? Men vet inte säkert. Vi bodde i Santa Monica i LA , ganska nära stranden, på ett helt okey hotell. Men jag håller med dej, bo i LA skulle jag inte vilja göra. Vi fortsatte sedan söderöver till min kompis som bor i Vista, ganska nära San Diego, så vi tog en biltur in till San Diego en dag, men hann tyvärr inte se så mycket av den staden, men hann se att den är vacker!

Älskar midsommarhelgen, men tyvärr så ska jag jobba denna midsommar, suck, men nån måste göra det också!
Må så gott!
Kram

Annika said...

BP:
Jamenvisst. Allt på en och samma gång. Från kyla till värme på nolltid.
Allt!
HAHA, sälarna levde sitt lata liv. Varenda en av dem livs levande. MEN LATA.
OCH stank som ...
Så kul att se dem bara så där.

Mama Shelter är ett ställe för unga ... Under the 30 crowd.
P och jag kunde varit förälder till varenda en, haha.
Men kul ändå med takterrassen. ÄLSKAR sådana.
Hihi, ja jag är såååå bortom festarperioden på lokal i mitt liv, hihi!!!

Annika said...

Sus:
Men du, det kanske är de här som kallas sjöelefanter på svenska. Elephant seals. SÅ måste det ju vara.
SÅ roligt att du också sett dem!!!
Och det är nästan overkligt där de vräker ut sig. Stanken haha ,den var inte nådig.

Santa Monica är en trevlig del av LA.
DET är det.
Men nej, jag gillar inte den stan speciellt mkt- Vlll mest bara därifrån.

San Diego, det blir dete nästa gång vi är i Cali!!!
KUL att du sett såååå mkt av den staten.

MÅÅÅÅÅ midsommaren på förlossningen bli lugn.
Må den!

Kramar!!

Kerstin said...

Jätte fina inlägg om er resa i fina Kalifornien!

Väldigt fin bild på er alla tre!

Själv skulle jag helt klart kunna bosätta mig I LA, då gärna vid Redondo Beach, Manhattan Beach mm och uppe i bergen i Beverly Hills. Inte helt fel det heller.:) Gillar stämningen och blandningen av folk i LA. Alla hälsar och så trevliga längst de små beach samhällen nere vid havet.

Jag hade turen att det bara var dimma ca 5 min då jag var nere vid kusten i förra veckan. Annars var det strålande sol, så det var bara tacka och ta emot.

Sedan tycker jag det är så kul att köra highway 1! Men så älskar jag att köra bil också.

Kram!

Annika said...

Kerstin.
TACk!!
Du som bor där och allt.
Vad roligt att du gillar LA!!!
Håller med om tt folk är trevliga. På serviceställen är folk trevligare än här i DC m omnejd. Utan tvekan.
Manhattan Beach är jättefint.
Bevvan säger du, haha. Ja det är ju fint med bergen där och i Malibu.
Skule jag välja tror jag det blir Malibu.

De små städerna i Cali där jag varit har jag blivit såååå impad av. Så himla gulliga.
Nästa gång tror jag det bär av mot SD och kanske in mot bergen till.


Härligt, håller June gloom på att vika hädan kanske?
Ja, för en spm älskar att köra bil är nog PCH en underbar väg att ratta på.
JAG njuter från passagerarplats!!

Kramar!!!!

Elisabeth said...

Haha, jag kan tänka mig att ni kände er malplacerade på det trendiga partyhotellet! Ni får se det som en rolig erfarenhet och en anekdot att berätta om i framtiden. ;-) Knepiga bestämmelser förresten, vad blir bättre av att man äter något istället för att bara ta en drink eller liknande?

Jag blir nästan åksjuk bara av att tänka på vägarna ni åkte på. ;-) Oavsett är vyerna i sanning fantastiska. Sälarna (eller sjöelefanter var det tydligen, läste jag i en kommentar) är extremt söta också, och verkar ha det så skönt där de ligger.

Trevligt med besök på vingård. Ostbrickan ser god ut, även om jag förstås hoppat över köttet. Resten hade jag dock ätit med glädje!