Thursday, June 17, 2021

Karolina, 25 år, Slutat, Filmtips, EN FRÅGA och Tack!




Godmorgon torsdag!


Idag ska vi, tillfälligt, ta en paus från resebreven och ägna oss åt punkterna istället. SOM sig bör en helt vanlig torsdag i juni.

Eller är det en helt vanlig torsdag?
NEJ!! DET är ju INTE det!!!
SE punkt ett idag :-)




* Karolina, 25 år!!



Idag fyller min dotter 25 år!
I tjugofem år har hon funnits i Peters och mitt liv. Den 17 juni 1996 såg den glada flickan med de lysande ögonen dagens ljus för första gången. Eller, det var kväll då hon föddes via akut kejsarsnitt på Fairfax Hospital.
Jag hade dragit på mig pre-eclampsia (havandeskapsförgiftning) och hade gått upp sju kilo på en vecka. Jag såg ut som en ballong. Minns än idag hur det skvalpade i mina fötter då jag gick. Jag kunde bara ha ett enda par skor på mig, alla andra var för små.


Men så kom hon då, den lilla. Eller, lilla och lilla, fastän hon kom tio dagar för tidigt vägde hon 3,750 gram. OCH hon var det finaste av fina.
Ja, det kommenterade till och med förlossningspersonalen och senare även personalen på BB …
GISSA om jag var en stolt mamma.




Alldeles nyfödd här!!



Glad, lycklig och nyfiken på livet från den dagen hon kom till världen. Humor, lysande ögon och livsglädje har varit melodin hela tiden.


 

TVÅ månader.



Att det var skådespelare yrkesvalet skulle bli förstod vi tidigt.
Karolina älskade att hitta på små pjäser, att framträda.
Rädd? Inte ett dugg.
När hon började Kindergarten sa hennes fröken till mig, här har vi en självständig och säker liten tjej.
Så sant, så sant.



 

Sex månader.


Teater och dramaklasser blev det från andra klass och sen hela, hela vägen genom skoltiden.
Som ni vet blev det scenskola på Elon University med en Bachelor of Fine Arts i Theatre Arts.


OCH nu är det Los Angeles som gäller. Efter ett år då hela världen legat nere har nu industrin i Hollywood börjat snurra för högvarv igen. 
Men ack och o vilken svår bransch det är. Pandemi eller inte. En av de allra svåraste är det utan tvekan.
Auditions, kanske en call-back och till slut går rollen till någon annan. 
Om och om igen …


Det måste till andra jobb för att hanka sig fram, som att servera och läsa manus för produktionsbolag samt lite annat som dyker upp längs vägen. Dramaklasser måste tas under tiden för att underhålla kunskaperna.
Los Angeles är dessutom en dyr stad.
OCH en jobbig stad på många andra sätt.


Men flickan med de lysande ögonen tar sig fram. Idag firar hon sin dag i Las Vegas tillsammans med en stor grupp vänner. Och med Mike givetvis.
När hon kommer tillbaka hit, i början av juli, blir hon firad av oss.


 

Tre år


Idag kan jag bara reflektera över dessa 25 år som mamma och inse hur otroligt och ofantligt snabbt tiden har gått …







* Slutat …


Japp, nu har jag slutat bära munskydd på affären.
Slut. Finito. Över.
Det kändes jättekonstigt första gången jag gick in i en butik utan mask. Som om jag vore en Trumpist, hahaha.
Samtidigt kändes det så skönt. OCH jag måste erkänna att det är härligt att se kunder och personal utan munskydd igen.
Jag skulle uppskatta att det är ungefär 50/50 nu vad gäller maskbärande idag. Livet håller på att återgå till mer normala former.
Det märks varje dag.



* Filmtips!!


Nu ska jag tipsa er om en riktigt härlig och fin film som vi Peter och jag såg i helgen, Into the Heights! En musikal av samme man som skapade Hamilton (vilken också är otroligt BRA!!) Lin-Manuel Miranda. Filmen utspelar sig I Washington Heights högt upp på Manhattan bland latinamerikanska invandrare, framför allt från Dominikanska Republiken

Du kommer att bli glad inombords då du ser filmen. SÅ mycket glädje i den.


Den finns att se på bio och på HBO MAX.






* Måste fråga …



HAR CAP and GOWN blivit en grej i Sverige?
Alltså kåpa och hatt vid examen. 
Har sett flera stycken sådana bilder i mitt instaflöde.

OM jag har fattat det rätt (vilket kan vara totalfel av mig, det har hänt många gånger förr, haha) så verkar det som om det är vid nians avslutning man klär sig i dessa.
Studentmössorna hör ju till gymnasiet (ÄN så länge, tillägger jag).
Men ändå, så MÄRKLIGT det ser ut i mina ögon med cap and gown i Sverige!!

NÄR och VARFÖR blev detta en grej??


Upplys mig!!!



Karolina vid sin examen från Elon University i maj 2018




* TACK!!



Så glad över alla fina och entusiastiska kommentarer som jag fick i gårdagens inlägg då jag skrev om resan längs Pacific Coast Highway. 
Ja, det var ett av mitt livs naturupplevelser. Jag måste få göra om den bilresan.
OCH jag gjorde visserligen om den, vi for samma väg tillbaka på fredagen. 
MEN vad jag menar är att göra om det hela vid annan årstid, och att ha mer tid på mig. Kanske bo i en liten hyrstuga över natten.  Se mer, helt enkelt.


Drömmen är att kunna åka precis hela Pacific Coast Highway från San Diego i söder till Seattle i norr. Eller tvärtom. DET hoppas jag kunna göra en dag i framtiden. Denna bilväg alltså … DENNA bilväg!!! 
I rest my case …


Anna skickade en underbar påminnelse om en sekvens ut filmen “Tjejen som visste för mycket”
I de scenerna ser man Goldie Hawn i en gul folkabubbla när hon kör längs PCH. Jag lägger in videon nedan.
NÄR jag såg den fick jag tårar i ögonen. Dels för att den är så vacker och beskriver dramatiken i naturen så bra och dels för låten. Kombinationen.
JAJAJA!!
JAG HAR smörig musiksmak ibland, SAY no more!! HAHA!! 
JAG står för det!



 





  ***





En bra torsdag önskar jag dig.

27 comments:

Elisabeth said...

*Grattis till Karolina! Det är verkligen modigt att våga ge sig in i skådespelarbranschen och för att klara av det krävs det nog att man är som Karolina, orädd och framåt. Att hela industrin nu äntligen kommit igång igen måste vara skönt för både Karolina, Peter och dig.

*Det måste vara skönt att inte behöva ha mask när du handlar, som du skriver, just detta att se kunder och personal ordentligt är härligt.

*Jag har faktiskt ingen känsla av att kåpa och hatt blivit en grej i Sverige. Kanske i storstäder? Eller vid friskolor med internationell inriktning, såsom Internationelle engelska skolan? Nians avslutning har ju överlag av någon outgrundlig anledning blivit mycket större än förr, så det kanske har att göra med det. Här i min lilla stad har jag dock inte sett till något av detta.

Anonymous said...

Yvonne said.....
Grattis till er fina Karolina på födelsedagen. Så söt redan som baby så inte konstigt hon är så vacker idag. Hoppas hennes karriär kommer igång nu när livet börjar återgå till det normala igen. Bra att ha ett annat jobb under tiden och "plötsligt händer det" ska du se och en drömroll viks för henne.

Ja har inte sett någon med Cap och Gown här, har iofs inte sett så många studenter heller, men säkert existerar det någonstans, kanske på de "finare skolorna", vem vet?

Förstår ni vill göra den resan en gång till en annan årstid, så mäktiga, maffiga bilder och så klart se om det är annorlunda på senhösten eller vintern.

Fin video och fin musik, gillar också sådan musik och den passade ju alldeles förträffligt när hon körde i sin gula bubbla.

Har noterat filmen, kanske kommer den på Netflix någon gång. Vi har just avverkat alla avsnitten av Halston och den var riktigt bra. Nu i Spanien lär det inte bli så mycket TV-tittande. Först midsommar och sen är vi 5 personer som ska åka till en vingård med övernattning. Helt fantastisk 7-rätters serverades där när vi var där i januari för några år sedan, då var vi 12 personer som bodde över. Deras vinproduktion är rätt liten, men gott vin har de och det får man såklart till middagen. Men det finns hur många vingårdar som helst med jättegoda viner runt om där.

Där gäller munskydd fortfarande och jag har även kvar här på vissa affärer, hoppas Spanien släpper sitt för i den värmen att gå med munskydd så fort man är ute är nog ingen höjdare. Flygen har ju krav på det och 4 tim med munskydd på, ja, det får väl gå.....

Ha en fin torsdag och skickar en stor kram från ett soligt och jättevarmt Åkersberga, ska visst bli uppåt +30 i flera dagar nu.



Eva i Dalarna said...

Jag har då inte hört talas om nån kåpa på huvudet på ungdomar här där jag bor. Har vänner som har barn som slutade nian i våras och det var inte tal om nån kåpa. Var har du fått den tanken från?
Grattis till Karolina på 25årsdagen och till dig och Peter som varit föräldrar lika länge. Så fort man får barn går tiden fort...Jag har varit mamma i 37 år i år och min yngsta har nyligen fyllt 30. Bara så där helt plötsligt...

Kallekula said...

Det är engelska skolan som ligger bakom cap and gown vid niornas avslutning. Tror att de är en av Sveriges största friskolekoncerner. Har för mig att de har runt 40-50 skolor och runt 20 000 elever.

Malin said...

Grattis på 25-årsdagen till Karolina! Vad kul det är att se bilderna från när hon var bebis, då är hon lik sin pappa, men på bilderna när hon är lite äldre tycker jag att hon är väldigt lik dig :)

Min dotter (hon är bara 9, men har stenkoll på det mesta :D) berättade för mig igår att Internationella Engelska Skolan har cap and gown när dom slutar 9:an. De som slutade 9:an på kommunala skolan på min lilla ort hade helt vanliga skolavslutningskläder, så tror inte det är ett fenomen som spritt sig till andra skolor.

Erica said...

* Stort grattis till Karolina!
Förstår att tiden känns så konstig när man har barn. Lite som; ena stunden åker man hem från BB och i nästa stund har de ett helt eget, självständigt vuxenliv.
Jag har ju som sagt inga egna barn, men jag kan tänka mig att det känns konstigt.
Hon var ju typ i 11-årsåldern när jag började följa din blogg... Känns nästan lite hisnande när jag tänker på hur många år det är sedan jag hittade till din blogg och hela bloggvärlden öppnades...

Hon gör det OTROLIGT bra som gett sig in i just den branschen!
Och de egenskaper du beskriver henne låter verkligen som att det är just DE man behöver som skådespelare.
Tänker mig att man behöver vara oerhört trygg och säker i sig själv, i grunden, plus såklart ha en vilja av stål och en otrolig framåtanda för att klara pressen i det yrket.

* Skönt att äntligen få slippa ansiktsmasken. Förstår att det kändes bra men både lite konstigt och främmande. Man hinner vänja sig väldigt vid en sak på "bara" ett år.
Här är det ju aldrig mer än max 50% som burit mask i butiker, så det känns inte konstigt att se människor utan.
Men så skönt med känslan att samhället börjar öppna upp igen. Nu när saker åter kan öppna, taket för folksamlingar höjs osv.
Så skönt att äntligen få se ljuset i tunneln :-)

Tydligen är ungefär halva befolkningen vaccinerad nu (enligt min syster som jobbar som vårdadministratör).
Vaccinet är äntligen släppt här för alla över 18 år.
Dock vet jag inte om sidan kapsejsade eller något, eller om de inte hunnit lägga ut tider, men när jag gick in på 1177 så gick det inte boka. Fanns inga dagar/tider att boka. Och de såg ut så hur många månader jag än kollade framåt.
Men förr eller senare så... :-)

* Cap & gown vågar jag nog påstå inte är en grej i Sverige.
Känner i och för sig ingen elev i de högre årskurserna, men det är i alla fall inget jag sett något av.
Det enda jag tänkte på var Engelska skolan, men såg att typ alla andra redan skrivit om det i tidigare kommentarer.
Jag vet att de använder dessa plagg vid examen, men alla andra kör på finkläder som vanligt. Och så studentmössor för de som slutar gymnasiet.



Hoppas du har en riktigt fin torsdag!
Kramar /Erica

Humlan said...

Nämen Grattis Karolina!! Vi har ju fått följa henne från hon var en liten glad tjej med glittrande ögon, till tonåring och nu en ung kvinna. Jag hoppas verkligen att hon får sin chans och sitt genombrott!

Jag har åkt bussar och t-bana i dag och hade munskydd där trots att det inte krävs när man åker i lågtrafik. På vägen hem var det rätt mycket folk och det gick inte att hålla avståndet någonstans, så jag hade det på. Jag har varit och tagit andra dosen av vaccinet, så snart ska jag vara skyddad. Men restriktionerna gäller ju även oss som har fått full dos, men man kan ju slappna av mer när man är lite mer skyddad.

Som flera har skrivit så är det Engelska skolan som har Cap and Gown, jag vet inte om några andra har det. Ett av mina kusinbarn gick ut från den skolan för några år sedan och jag blev så förvånad när jag såg bilderna på honom i full utstyrsel.

Jag har också pratat med en vän om att åka längs Pasific Coast Highway, hon har åkt delar av den för många år sedan och vill, precis som du, åka tillbaka och åka hela vägen med gott om tid för att se mycket. Kul att se filmsekvensen även om låten inte påverkade mig som den gjorde dig, men jag säger inget om det, för det finns andra som påverkar mig på det sättet.

Vi ska få värmebölja de närmaste dagarna, så jag hoppas att jag slipper få feber av sprutan, det är tillräckligt varmt i sovrummet ändå! Men det är skönt att ha fått vaccinet och några dagars påverkan är det ju värt för att få skyddet!

Hoppas du har en fin torsdag, du får väl gratta från oss i bloggbåset om du pratar med Karolina! :-)

Kramar!

Bloggblad said...

Grattis till både dig, Peter och Karolina! Hon drog högsta vinsten i föräldralotteriet... :)
Underbar tjej ni har!

Jag har inte sett några sådana skrudar i vår tidning, här är det mest vitt som gäller för tjejer vid studenten - men jag har sett några blommiga klänningar på bild av utspringande studenter.

Monica said...

Stort GRATTIS till Karolina! På halvårsbilden är hon som en kopia av far sin, så ingen tvekan där, haha. Sen tycker jag hon är lik sig själv, jag brukar säga så, den egna personligheten blir tydlig.

Och du har så rätt, hattar och kåpor på niorna och det är ett enormt uppköp av kommunala skolor, den engelska som en kvinna startade för länge sedan och som växt enormt letar man ansvarig och ägare till sen 8 månader, ja hon har ju en del av pengarna men ägarskapet outsourcat till bilmekaniker m m i andra länder så otroligt svårt för Skolverket och Skolinspektionen här att nå och påtala galenskaper. Och ett norskt par köper mängder av skolor och ska fortsätta i hela världen säger de. Alla kallar sig international schools men "lärarna" till en del har bristande språkkunskaper så tolkar ska hjälpa upp i kommunikationen med de stackars eleverna sa ägarparet. Tar tid för föräldrar att fatta och lätt att dras med när vänner flyttar sina barn. Behörighet och legitimationer och löner är ett kapitel för sig men ägarna är miljardärer redan. Det är skrämmande och just det norska paret uttalar att det är "lätt" här och lite "löst", lite mer krav i övriga länder. Är 160 skolor och förskolor uppköpta nu och de kommunala måste enligt lag ha kvar stora tomma lokaler för vi har skolplikt och barnen ska enligt lag ha rätt att hoppa tillbaka till sin kommunala skola när som helst. Ekonomin blir väldigt ansträngd och elever som behöver resurs m m måste man avveckla och dra in. Och minska på så mycket som möjligt. Arma skolledare och lärare med. Förstår inte så fort det går här med underligheter. Även äldreboenden tas över på samma sätt. Medalj till dem som vågar berätta hur det är där för de boende.
Och när jag studerade medicin igen på KI så var det mycket glädjebetyg från privatskolor, klart att krav var det för hälften cirka åkte ut men övriga klarade sig med knapp nöd och näppe, jag blev förskräckt att se men samtidigt vilken nyttig inblick. Några enstaka är det som är väldigt begåvade och även lämpliga för läkaryrket men många klarar sig efter oerhört mycket hjälp och ständiga omtentor. Jag var ensam i topp i stort sett alltid och det var chockartat att upptäcka. Visserligen är jag smart men blev lite chockad av allt jag såg. Trodde nivån på dem som kom in skulle vara hyfsat jämn. Men så nyttigt och så tragiskt samtidigt för hur många har INTE fått en plats som skulle klarat det? Men inte har glädjebetygen. Hoppas verkligen det blir riktigt tuffa inträdesprov till all medicinsk utbildning och koll vad betygen studenten har innebär och om de håller för granskning.
Ja det var det, blir upprörd över mycket.

Brysselkakan said...

Hipp hipp hurra för K idag! Och till hennes stolta mor!
Förstår att du älskade Pacific Coast Highway! Har ju åkt en stor del av den i olika etapper på olika resor. Sist körde vi från San Francisco upp mot Seattle men vek av halvvägs då vårt mål var Portland. Gillade att åka genom skogarna av Redwood! Dessa enorma träd precis vid vägkanten!

Cap and gown förekommer nog enbart på Engelska/Internationella skolor i Sverige. Måste fråga min ena granne för hennes ena dotter går på sådan skola i Eskilstuna (som för övrigt är en mycket bra skola). När vår son gick på HS i en internationell skola i Bryssel var det ju också cap and gown vid avslutningen men de svenska eleverna fick ha studentmössa om de ville. Vår mycket principfaste son vägrade cap and gown och tog det så långt så att rektorn på hela skolan var inblandad. Han fick veta att ALLA avgångselever måste ha cap and gown. OK, sa han, då deltar jag inte på avslutningen. Kanske ingen större fara om det inte varit så att han var en av de elever med högst betyg. Plötsligt blev det pinsamt för skolan om han inte var där och han fick därmed delta i kostym (som han alltid bär vare sig det är vardag eller student) och studentmössa.

Annika said...

Elisabeth:
Du har så väldigt rätt. SÅ är det, onekligen.
Det ska till en orädd person med en massa GO och vilja för att välja den väg Karolina valt. SÅ är det.
Jag hoppas att saker och ting ska lossna nu när industrin kommer igång igen.
Verkligen!!!

ÄLSKAR att inte ha mask på mig. ÄLSKAR att slippa se folk i detsamma.
SÅÅÅÅ skönt.
Och att saker och ting verkligen håller på att normaliseras. VERKLIGEN!!!!

DET kan vara så att det jag har sett har varit internationella skolor. DET kan vara så.
JAG hoppas det.
Tycker det skulle vara fånigt om det blev en grej i nian. Urfånigt.

Ja nians utgång verkar ha blivit SKITSTOR!!!! Så var det inte då jag gick ut, haha. Inte ens en skugga av detta nya.

Annika said...

Yvonne:
ÅÅÅÅ tack.
TACK för dina fina ord om Karolina.
TACK!!
Känns konstigt att det är hennes 25 årsdag idag. FATTAR det inte.

HOPPAS att Karolina får ngt slags break. Men å andra sidan vet vi ju att det är som ta sig igenom ett nålsöga. SÅÅÅÅÅÅ svår branch.
Men industrin är igång, det är alltid ngt!!

Precis, det kan ju absolut vara så att de jag sett har gått på ngn internationell skola. HOPPAS det.
Skulle vara fånigt om det blev en grej för nior. Riktigt fånigt.

JAPP, ska jag ut på PCH igen sa det ske under höst eller vinter.
Helt klart.
VILL inte ha june gloom igen.
Tänk i oktober, å måste det vara perfekt.
ÅÅÅÅ!!!

Visst är videon fin!!!!
Äslar den.
Så glad att Anna länkade den.
Så vackert, och så talande.
HAHA, jag har smörig smak, helt klart!!!

Halston, visst var den BRA!!!
OCH vad BRA Ewan M spelade! WOW!!

OCH ni åker snart!!
OC H kommer att få sååååå härligt och underbart!!
JA! Spanska viner gillar jag!!
OCH vingårdarna där som ni ska till, underbart. OCH sova även tom!!
Ni kommer att få det topp.

Munskydd måste jag ha hela vägen till DK också, kanske på flighten till ARN med, antar det.
Men annars, såååå skönt att kunna slopa dem.

Stora kramar från mig!!!!

Annika said...

Eva:
från instagram där jag såg iaf tre nior från tre olika konton.
Det är inget jag gripit ur luften, haha!!
Nej, men det kan absolut vara som folk säger här, att det är på internationella skolor man gör så. HOPPAS det!!
Ja, otroligt att jag har en 25 åring.
När man hr barn rusar tiden. Fullkomligt!!!!

Annika said...

Kallekula:
TACK för din kommentar. SÅÅÅÅ kan det alla gånger vara. Att det är elever därifrån jag sett.
Skönt att höra!!!
Tycker det vore fånigt om det skulle bli en "grej". Men, på en engelsk skola, absolut!!!!

Annika said...

Malin:
TACK!
Håller med dig, hon är mer lik Peter då hon var liten, och numera liknar hon mig.
KAN till och med se det själv också, hihi.

TACK Malin! TYCKER det är skönt att höra att det är just så. DET är vettigt också, jag kan verkligen förstå att de kör så.
GLAD att det inte blivit en grej!!!!

Annika said...

Erica:
TACKAR!!!!
Jamen faktiskt, SÅÅÅ är det. Onekligen.
Man kommer hem från BB, livrädd!!
Sen vänjer man sig och livet går såååå fort.
Plötslig är det skola, sen examen.
Sen uni-examen. OCH så flyttar de.
Och man är ensam igen ...
Det är sååååå märkligt.
Har man bara ett barn går alla kapitel så snabbt också.
Karolina var 9 år då jag började blogga, skulle fylla 10 den sommaren.
men du kom nog in ngt år senare.
SÅÅÅÅÅ GLAD att du följt mig så länge!!!


Exakt så är det. Vilja, driv och att vara orädd är verkligen A o O om man ska in Karolinas bransch.
Alltså, inget för mig, haha.
Nej, men det är skitsvårt och det här året har ju inget hänt alls.
Men det gäller ju samtliga inom branchen iofs.


Erica, det är sååååå härligt att slippa mask i affärer.
OCH så skönt då man ser folk som lagt av. Både kunder och personal. Numera ser jag INGEN utomhus med mask.
TACK och lov. DET var ju lite överdrivet fr första stund.
YAY, glad att saker och ting faktiskt faller på plats i samhället.
I Cali är dt normalt nu, totalt. De har slopat alla restriktioner. OCH de var såååå hårt drabbade runt jul.

Det verkar absolut ha släppt hemma nu med doserna också. BRA!!!
Effekten har väl börjat synas också.
Men, min bror i Umeå har inte fått tid ännu, så jag vet exakt vad du menar med att det är svårt att få tag på det där tiderna.
MEN snart, snart!!!!
YAY!!


Precis, jag förstår ju nu att det är just koncernen engelska skolan som har detta med cap and gown. BRA det, känns lättande faktiskt.
Hade tyckt det varit fånigt annars.
MEN nu fattar jag, iaf.
TUR man har kloka läsare, som du!! Och andra!!

HOPPAS du gillar din nya lgh!!!!
Kramar i massor från mig!!

Annika said...

Humlan:
TACK!!!
JA, sen hon var nio år!!
Inte klokt vad länge!!
Stort tack.
Ja, vi ska hoppas att det bär. Nu är ju industrin igång igen!!!


Ja, jag kommer att ta med masker hem. Det kommer jag.
Men tror inte jag kommer att använda dem i affärer, på t-banan kanske?
OCH kommer vi till Finland vet jag att det är ett måste.
PLUS att jag måste ha dem på planet. Hela resan.
Här är det nog så att många har de,m på t-banan än, och hos läkare etc vet jag att man MÅSTE.
Men annars? Börjar bli normalt här. SÅÅÅÅ skönt!!
Jag märker det nog extra mkt eftersom vi ju haft så hårt hela tiden här.
Så nu när dt släpper är det sååå skönt.

Så glad för kloka läsare som upplyser så bra.
nu vet jag ju att det är så.
KÄNNS vettigt att de kör så!!
Och skönt att man kör som vanligt på svenska skolor.

HAHA, jag har smörig musiksmak ibland. HEHE.
Hade hela den skivan då jag var 12 år. Hehe.
Så just kombon med låten och vägen ...
WELL!!
HAHA.
JAAA Humlan, åk hela alltet, från norr till söder.
VILKEN dröm.
Lång tid bör man ha på sig. Absolut!!

GRATTIS till dos 2. UNDERBART!!!!
SÅÅÅ härligt.
Håller tummarna för att biverkningarna ska bli milda. Jag hade det värre efter dos 1.
Värmebölja, tufft. HOPPAS du har fläkt. Tycke sådana hjälper bra då inte AC finnes.

SKA säga till K att hon ska gå in och läsa allt fint som skrivits här <3

STOR kram till dig!!

Monica said...

Det finns 4000 friskolor i Sverige nu och det går med en rasande fart att öppna nya. Allt är förstås inte dåligt, varierar som i den kommunala men att bli miljardär på skolpeng är ju helt otroligt. Och sanslöst. Det är våra pengar som går till det.

Annika said...

Bloggblad:
AWWWW, tack, vilken supergullig kommentar. Blir alldeles varm!!!
TAK karate Marianne!!

Nej, jag tror jag vet nu tack vare alla kunniga här, det är koncernen engelska skolan som kör så. DET fattar jag fullt ut!!
Så glad att det är vita kläder och blommigt som gäller på svenska skolans avslutning.
:-)

Annika said...

Monica:
TACK!!
Otroligt för P o mig att hon fyller 25 år!!!
Vi pratade nyss, hon var sååå glad.


Som jag förstått via alla här är det engelska skolkoncernen som kör med cap and gown- men inte de svenska.
KÄNNS bra, trots allt.
Köper absolut att engelska skolan kör som de gör.

Dt du skriver om, det vet jag att jag läst om i DN- Just om hur luddigt det är, vilka som anställs, hur mkt engelska de talar, hur svenskan får stå tillbaka som språk till förmån för engelskan etc.
Jag känner igen det du skriver.
Friskor överlag verkar flummigt. Alltså många av dem.

OCH det du beskriver om betygsättning ...
LÄSKIGT!!
De måste väl också ha förordningar vad gäller betygen? OCH hur de sätts.
Som du säger så gagnar det ju inte studeterna precis. De måste ju ha fått panik också då de kom till läkarutbildningen (och andra unis) där de inte alls kunde hänga med.
IIIRRK!!

På läkarlinjen måste det ju krävas seriösa betyg. Verkligen.
I höst ska två av mina svenska vänners döttrar börja på läkarlinjen. OCH snacka om svårt, först höga betyg från pre-med examen på uni. Sen får de ta ett prov som heter MCAT, sen är det intervjuer hos de skolor de sökt läkarlinjen på. De ska också ha x-antal volontärtimmar inom vården på ngt sätt.
En djungel. Ska skriva lite om det efter sommaren, tror jag.
Men allt detta var nyheter för mig. Trodde väl i princip innan att de kunde gå raka vägen från under-grad till med school. Men nooooo!!!

Annika said...

Brysselkakan:
TACK!!
ja, ute känns onekligen lite speciellt idag. FASTÄN vi inte firar med henne.
Men det känns iaf.
PCH! JAAAA!! Jag vill åka hela den. Hela sträckan. Vilken dröm.
Just det du skriver om, norr om SF, ska ju vara helt maffigt vackert. SÅ dt står på listan. Just redwoodträden är ju sååååå maxade. Såg dem i Big Sur också, men de är säkert ännu mer maxade norrut.

Vet du, jag minns när din son tog sin examen!
OCH jag minns hur fin han var i sin kostym!! Jättestilig!!
Tycker det känns BRA att veta att det är internationella och engelska skolor som kör cap and gown. Makes sense!! Verkligen.
BRA att din son fick vara med vid ceremonin. FATTAS bara!!!
HAN var ju såååå fin!!!

Monica said...

Annika intressant om du skriver mer om det men ingen stress, liknar det jag såg i UK, och det finns otroligt kompetenta läkare där. Ja här med men lite orolig av det jag sett faktiskt och vad vänner drabbats av. Ha det så fint nu och grattis igen till fina dottern.

BP said...

Stort, stort GRATTIS till detta charmtroll som utvecklats till en vacker kvinna. Vilka härliga bilder:-)
Det första jag tänkte på att hon som liten var mycket lik Peter, medan hon idag är mera lik dig. Jättekul!
Å verkligen modigt av henne att plugga till skådespelare. Jag har förstått att det är samma problem här. Att få roller är otroligt svårt och 90 procent av skådespelarna försörjer sig på annat vis.

Annika said...

Monica:
Ska göra det. Skriva lite om tjejernas kämpande att komma in på skolorna.
Men, det får bli i höst.
Absolut, givetvis finns det bra friskolor. MEN kanske lite för många som flummar runt. Egentligen borde skolan helt och hållet bli statlig igen.

Annika said...

BP:
TACK BP!!!
Hon var lik P som liten, absolut. Numera kan tom jag se att hon är lik mig. Roligt, hihi!!
ja, skådisyrket var man än är i världen måste vara det svåraste av alla nästan. Nästan alla får hanka sig fram bäst de kan, nålsögat så väldigt litet.
Suck, kan jag tycka ...

Susjos said...

Hipp Hipp hurra för fina dottern Karolina idag, kopia av dej, helt klart!
Stort lycka till, till henne i skådisbranschen, men hon verkar vara en framåt tjej, så hon ska nog lyckas!

Åh, videon med Goldie Hawn är underbar! Vilka vyer! Jag har ju sett filmen, men det var för läääänge sedan, nu vill jag ju se den igen!
Varm Kram

Annika said...

Sus:
TAACK!!!!
Ja, numera liknar vi varandra. DET kan tom jag se, hihi.

JAAA!!! VISST är det en underbar video. Jag ryser när jag ser den!!
KUL att du också gör det.

KRAMAR till dig!!