Friday, June 18, 2021

Blandfredag




Hej fredag!


Idag blir det ett blandinlägg.
Meningen var att jag skulle ha skrivit mitt femte resebrev från Kalifornien. Dock, jag for omkring som ett torrt skinn igår och känner att jag inte har den tid och den energi som ett arbetat resebrev kräver.
Alltså återkommer resebreven i nästa vecka igen.


Jag ska först och främst tacka för alla fina kommentarer igår på Karolinas 25-årsdag.
TACK till er som skrev både här, på FB och på Instagram. DET betyder mycket både för mig och Karolina. 
Jag pratade med henne igår, och hon var då så nöjd med sin dag. Två barndomsvänner firar ihop med henne, Sasha och Sophie. Sasha flög in från Boston och Sophie tar sin masters degreeUniversity of California Davis så hon gjorde en roadtrip av det hela och for till LA.
Resten är collegevänner och nya vänner. Idag åker hela styrkan till LAS VEGAS för att festa LOSS över helgen. 
Hade jag velat vara med och festa i Vegas hela natten?
ALDRIG!! NEJ tack!! HAHA. 
Men jag hoppas och tror att de alla ska få det JÄTTEKUL!!


 

Karolina skickade denna bild igår från brunchen hon var ute på.  De drack en mimosaflight, vanlig Mimosa, Kir Royale och Bellini.  Härligt!!



OCH ja, jag kan meddela ATT det verkligen ÄR så att cikadorna nu är ett minne blott!
De har slutat spela.
Vi hade världens oväder för ett par kvällar sedan. Åskan var våldsam, det var skyfall och hårda vindar. Dagen efter var det helt tyst i naturen, av cikadorna alltså … DE kom inte tillbaka efter urladdningen. MEN nedtrappningen hade i och för sig redan börjat innan ovädret.
Jomen, det är riktigt skönt att slippa dem. DET är det! Nu är det bara de vanliga cikadorna som spelar under heta sommardagar. Deras läten är ingenting när man jämför med hur Brood X lät. Det är vanliga sommarljud nu, helt enkelt.
Mitt deck är fortfarande en begravningsplats för 17-årscikador, men de ska sopas bort idag.
Undrar hur många gånger jag har fått sopa egentligen under dessa veckor? Men åsynen av de döda insekterna därute får mig att må illa så de bara måste bort när jag ser dem. URK. 
Japp, Brood X, vi ses när jag är 72 år igen!
OCH Karolina är 42 (hur vrickat låter inte DET då, haha).



När vi hörs igen i nästa vecka är det officiellt sommar här i US.
Ja, för de envisas ju med att kalla sommarsolståndet “the first day of summer”. Det är på söndag det.
För mig börjar sommaren alltid den första juni. 



Naturen är vacker nu. Jag avslutar med att visa er några foton jag tagit i veckan.



 











HA den bästa av helger!!

17 comments:

Anonymous said...

Åh så härligt att Karolina var nöjd med sin dag. Och hoppas hon o vännerna får en rolig helg. Säkert att du inte oxå velat parta loss hela natten? :-)
Ha en fin helg Annika! Vackra bilder som vanligt....
Kram från Anette!

Anonymous said...

Yvonne said....
Åh, så kul att 25-års dagen blev bra och sen fortsatt firande i Vegas, låter som en bra helg.

Skönt med cikadorna som försvunnit för denna gång, 17 år till nästa gång, tja, det låter speciellt.

Så vackra bilder från din vackra natur och visst kan man tycka att sommaren börjar 1 juni och inte nu nästan i slutet av månaden juni.

Ha en fin fredag och helg, skickar en stor kram och nästa gång jag läser dina inlägg är jag i Spanien, för kl 10 idag drar vi mot Arlanda och gör Antigentest och flyger vid 14.30 tiden.

Humlan said...

Så roligt att det blev en bra 25-årsdag och jag hoppas att hon får en härlig helg också!

Så skönt att slippa de där cikadorna nu, det är bara sopningen kvar. Jag förstår din känsla när du ska sopa, själv får jag ju jaga mördarsniglar och jag ryser av bara tanken. Blää!

Ditt filmtips i går recenserades i dag på svt.se! De gillade också den.

Fina bilder från dig, det är verkligen en härlig tid vi har nu, både hos dig och här! Men visst börjar sommaren första juni! Det kan vara sommarväder i maj och kallt vårväder i juni, men sommaren börjar när juni börjar!

Ha en riktigt skön helg!
Kramar!

Monica said...

Fint att Karolina fick en så fin dag och vad härligt med vänner. Jag känner igen det så, de har som en varm syskonkrets omkring sig och delar smått och stort både i vardag och helg. Tycker det är fantastiskt och den innerligheten tror jag inte jag/vi hade riktigt. Så fint det är. Och kanske LAS VEGAS lockat också, haha, har släktingar och andra som varit där men fattar nog inte riktigt, haha.

Fattar gör jag att det är skönt att få bort skal och insekterna nu, usch, måste vara drivor, samlar man in och ni kan lämna dem i påsar?
Skönt att få bort och nu är det sommar här med. Jag far omkring så jag skrattar när jag läser ditt, ibland är det midnatt och jag har mycket kvar, fattar inte hur jag lyckas ordna så mycket jobb men underbar tillvaro att vara pensionär, sover så länge jag vill och maken gör frukost och frågar försiktigt: är du vaken?
Ha en riktigt fin helg Annika och kul att höra: vad gör man i LAS VEGAS egentligen, haha? Ha det så bra!

Monica said...

Med innerligheten menar jag den fina vänskapen ungdomar har och som jag inte tycker var riktigt så på min tid.
Men vi har som föräldrar den innerligheten som ni har också, så tacksam för allt vackert och vår närhet. Och omtänksamhet vi får och ger förstås. Det är så ömsesidigt. En stor gåva. Ha det så fint nu Annika.

Annika said...

Anette:
MKT nöjd.
Hon firar stort.
Hela helgen dessutom. Anette, tro mig, glad att slippa vara med dem i VEGAS, bara tanken gör mig trött ...
HAHA.
DU med, Anette, ha en toppenhelg.

KRAMAR!!!

Annika said...

Yvonne:
HON får fira stort, fick ju hänga med via hennes stories på insta + att vi pratade igår. Så jag visste hur deras upplägg såg ut.
Idag åker ett helt gäng till Vegas.
GUD vad de kommer att festa. Men så ska det ju vara när man är 25.

TACK, roligt att du gillar mina bilder.
Blir glad.

Jag tycker abolut att sommaren börjar den 1 juni, har aldrig fattat mig på det där tänket att den börjar vid sommarsolståndet.

YVONNE!!!!!
LYCKLIG RESA NU!!!
OCH YAY!!
OCH HELT UNDERBART!!!!

Du får skriva i nästa vecka och berätta hur det KÄNNS.
Antar att du skriver på insta också.

KRAMAR!!!!!

Annika said...

Humlan:
OCKSÅ så glad att hon fick en så bra dag igår. DET gläder mig!

Var ute och gick med P igårkväll. Kom till ett ställe i skogen där det STANK, och det var cikador som ruttnade. SÅ äckligt.
Hatar att se dem döda på mitt deck. De bara måste bort. ÄCKLIGA som fan.
Glad att det är över.
Mördarsniglar, jag kan bara tänka mig hur otroligt äckligt det är att klippa dem. För visst är det det man gör, klipper?

KUL, Into the Heights är såååå bra. Om du har HBO, Humlan, så SE den!! Du kommer att bli lycklig!!!


TACK Humlan.
Vet att ni har en varm dag idag.
Njut av naturen.
VISST börjar sommaren den 1 juni. Håller med!!

En jättefin helg önskara jg dig!!!
KRAMAR!!

Annika said...

Monica:
SÅ är det verkligen.
OCH du känner igen det hela via Anna också, eftersom hon är endabarn. Jag kn tänka mig att hon har starka vänskapsband som går långt tillbaka i tiden.
OCH barndomsvänner är ju ngt speciellt. Verkligen.

Jag har varit i Las Vegas två gånger. Det är som en lekplats för vuxna. En overklig värld. Måste upplevas för att förstås. Jag längtar inte dit. Inte alls.
Det bästa med den är att åka därifrån, haha. MEN jag är ingen partyprinsessa heller. KUL är det för de som älskar att festa, spela, gambla och se shower (vilka är världsklass). Men ack och o, staden gör en trött, trött, trött ...
OCH denna helg ska de tydligen få ngt värmerekord där. Tror de kommer tillbringa mkt tid vid poolerna.
MONICA, jag är GLAD att slippa. OCH faktum är, jag har noll och ingen längtan till LV. Vad mig anbelangar behöver jag aldrig mer åka dit, haha. MEN naturen runt stan är WAWAWOOOOM så cool.

Cikadorna. Jag blåser bort dem från däcket med en lövblås, jag har krattat ihop lite högar med jämna mellanrum. Nu tror jag dock bara de får bli mull igen, de som är kvar.

Härlig tillvaro Monica. SÅ ska det vara!!!
Njut på av RUBBET!!!!

DU har så rätt i det du skriver i sista inlägget.
JA, ni har ju verkligen en fin och innerlig relation med Anna. DET är guld. DET är ALLT!!!

Monica, ha den bästa av sommarhelger!!

:-*

Channal said...

Hipp Hipp Hurra!! Stort grattis till din vackra dotter! Tänk, jag har fått följa Karolina under tio år. Ett kvarts sekel det är stort! En härlig ålder. Mentalt stannade jag id 27!

KRAMAR Anna

Vonkis said...

Ja just ja, snart går vi mot mörkare tider.

Tänk att ligga under jord i 17 år för att komma fram och para sig i någon vecka och sedan dö. Naturen är sannerligen förunderlig.

Elisabeth said...

Vad skönt det måste vara att slippa cikadorna! Hur länge har det hållit på egentligen? Känns som att det var lång tid sedan du visade de första bilderna på dem.

Las Vegas är säkert en jätterolig plats om man gillar att festa hela natten, haha. Jag för min del hade inte uppskattat det ens som 25-åring, eller någonsin, för jag är inte den typen. Är för övrigt ganska imponerad av att Karolina lyckas upprätthålla kompisrelationer från college och high school. Jag har egentligen bara kontakt med EN person som jag kände i gymnasiet, och vi har faktiskt aldrig någonsin gått i samma skola eller på samma universitet! Konstigt hur det kan bli...

På tal om kommentarerna i förra inlägget angående betyg: vi har naturligtvis betygskriterier - s.k. kunskapskrav - från Skolverket, men åtminstone i mina ämnen (tyska och svenska som andraspråk*) är dessa tämligen luddiga. T.ex. finns följande kunskapskrav för A-nivå rent språkligt i svenska som andraspråk 1 (kursen eleverna läser i ettan på gymnasiet):

"Ordförrådet, uttalet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt goda för att den skriftliga och muntliga kommunikationen ska fungera väl. När ordförrådet inte räcker till kan eleven visa prov på olika slags strategier för att uttrycka sig på annat sätt."

Visserligen finns även böcker med exempeltexter på E- C- och A-nivå (om nu ens skola har råd att beställa dessa, jag har beställt prova på-exemplar för att få tillgång till dem...), men helt objektiv kan bedömningen onekligen aldrig bli. För vad betyder att "kommunikationen ska fungera väl"? Eventuella glädjebetyg beror alltså, enligt min uppfattning, delvis på Alliansens misslyckade omgörning av gymnasieskolan år 2011.

Vi har också nationella prov (muntligt, läsförståelse, skriva en text), när det inte är Corona vill säga. Till läsförståelsen finns en bedömningsmall där det står vad som ger vilken poäng, och skriva-delen sambedömer vi som undervisar i svenska/svenska som andraspråk, vilket gör att det blir fler kommentarer till varje text. Dessa görs också anonymt, något som också gör att bedömningen blir mer likvärdig.

Och glädjebetyg förekommer absolut, speciellt på friskolor, men jag kan ändå bli lite trött på hur det gnälls på oss inom skolan (obs, jag tycker inte att du har gnällt!). Vi på gymnasiet har (minst) 4,5 års utbildning och kan trots allt en del. Naturligtvis finns det de som inte är lämpade för sitt arbete, men det lär det finnas inom alla yrken.

Dessvärre förekommer också mycket påtryckningar från föräldrar - vissa lärare får t.o.m. motta konkreta hot! - som inte förstår att deras son eller dotter inte får högsta betyg, trots att han/hon ju ÄR SÅ DUKTIG. Det händer också att rektorer pressar lärare att "lyssna" på dessa föräldrar och sätta ett högre betyg. Självklart måste man stå emot detta, men helt lätt är det nog inte om man hamnar i en sådan situation.

Okej, ber om ursäkt för troligen oönskad information om svensk skola ;-), men jag var bara tvungen, haha.

*Ett ämne som är likvärdigt med "vanlig" svenska och som elever med annat modersmål än svenska får läsa om de vill. Där ingår bl.a. att eleverna ska kunna jämföra sitt modersmål med svenska, något som är bra för språkutvecklingen.

Annika said...

Channal:
TACK!!!
Ja, hon hr hängt med på min blogg sen hon var 9 år gammal!!
Så kul ändå!!
Haha, jaaa ... jag brukar säga att jag är 26 ...
HIHI.
Kramar!!

Annika said...

Vonkis:
YUP, nu har resan mot mörket börjat igen.
Skönt va?
:-D

Visst är naturen märklig, snacka om att leva i mörker, 17 år undr jorden. Sen upp, leva ngra veckor och sen dö ...

Annika said...

Elisabeth;
Tror de höll på ca en månad. De finns kvar, men endast ett fåtal. OCH oljudet är över för denna gång.
Mitt deck är inte längre en gravplats.
SKÖNT!!


Samma med mig, även då jag var 25 år hade jag noll och inga lut att PARTA som K gjorde i helgen. Jag menar, de gick all in.
Tror inte de kom isäng före fem.
Och det var nattklubb såklart som gällde.
Även vid 25 hade jag velat fly Vegas och fira på tt het annat sätt. Tycker det är lustigt att K och jag är så olika ibland, hon är mer som sin pappa där.


Betygen, tror absolut ni har direktiv från skolverket.
Tror du friskolorna är mer slapphänta där och ger överbetyg??
Eller, de borde väl också ha god koll på sig, tycker jag.
LUDDIGT var ordet för dagen, haha. Fattar inte riktigt hur de menar där.
Vore ju bra med lite tydligare riktlinjer.
Gud vad svårt, det är min första tanke.
Vilket huvudbry ni måste HA!!!!
Ni lärare i denna process.

som du vet har jag ju STOR respekt för er lärare, det har jag sagt många gånger. Menar det verkligen också.
OJ vad ni SLITER och vad ni ger.

Min svägerska var här i lördags och hon sa att det här skiolåpret varit det värsta sen hon började som lärare. Hon sa att det varit obeskrivligt tufft med distansen och speciellt när d skulle undervisa båt ock.
Hon sa att hon var helt slut.
Men i höst är det 100% skolnärvaro som gäller fem dagar i veckan.
Ytterst ytterst få undantag ges till distans. Oftast då till elever med särskilda behov.
Hon sa också hur lite stöd de fått från högre ort. Från ledningen på kommunen. Helt uselt.
OCH hon sa att hon nu vid 52 börjar tänka på nästa steg i karriären, att satsa på vice rektorspost och sen rektor. Eller, så vill hon sitta i skolledningen på kommunen.
Hon ska börjat utbilda sig om ett år, sa hon.
Hon säger att hon ÄLSKAR att vara lärare och ha eleverna omkring sig, men att det också är så tröttande och att hon är rädd att bränna ut sig.
Desstuom är hon väldigt trött på sin närmsta chef, en vice rektor.
Hon gläder sig såååå åt sommarlovet nu.


Japp, precis som du berättar hon om föräldrar och deras orimliga krav. Hon jobbar dessutom i den HS som ligger i rika Fairfax Countys allra rikaste område. DET är tufft, det har hon sagt många ggr. Just föräldrar och deras samtal/e-mails och påtryckningar.
Det gäller att vara stentuff.
Hon säger samma sak, får de inte vad de vill av henne går de v-rektor eller rektorn direkt.

SÅ nog fasiken har ni lärare tufft. Inget snack om saken.
Det räcker inte med eleverna, utan sen kommer deras fldrar också.
Här får jag för mig att j rikare område desto jobbigare föräldrar och KRAVMASKINER.
MEN det kan ju vara fel.

TACK för att du berättar och DU vet ju att jag alltid sjunger er lärares LOV!!!!

Elisabeth said...

Jag tror absolut att friskolorna ger fler överbetyg än kommunala skolor. Visserligen konkurrerar alla skolor, även kommunala, om elever (helt orimligt att skolan har blivit en marknad!), men friskolornas ägare vill göra vinst, och då ska de ju få så många elever som möjligt. Att då kunna visa upp hur höga betyg deras elever får är såklart en konkurrensfördel (även om betygen är felaktiga). Man blir så trött på hela systemet! Jag har kanske inget emot friskolor, men just detta att du får bidrag från staten samtidigt som vinsten går rakt ner i ägarnas egna fickor är så frustrerande.

Förstår så väl att din svägerska är trött efter detta läsår! Att undervisa på distans samtidigt som man har elever i klassrummet är i sanning en mardröm och inte bra för någon. Så jobbigt med uteblivet stöd också. Kommunen har inte gett oss mycket stöd heller (de har mest bara tjatat om hur viktigt det är att eleverna får vara på plats, samtidigt som de själva jobbar hemifrån...), men min närmsta rektor (han som fick en traktor-"tååta") har verkligen varit ett stöd.

Tror att du har rätt i att ju rikare områden, desto värre föräldrar. Så tröttsamt med sådant också! För övrigt är det intressant att även om mycket är olika mellan skolan i USA och Sverige så finns det så många gemensamma referenspunkter... som jobbiga rektorer och föräldrar t.ex.! Eller bristande stöd från kommunen.

Och TACK igen för det du skriver om oss lärare! Jag blir verkligen glad av att läsa det. :-)

Annika said...

Elisabeth:
Precis vad jag trodde.
Ger inte så mkt för de där skolorna faktiskt. Finns säkert de som är bra, men också många som INTE är det.
DET är samma här, skolorna tävlar mot varandra. Alla dessa nationella prov som tar knäcken på alla.
Inte minst lärarna. Men också på eleverna.
Inte bra.
Sen jämförs skolorna och så rankas de varefter.


Alltså, verkar som om ALLA inom skolvärlden säger samma sak om det här året. Antar att det beror på att INGEN visste vad de skulle göra och gå tillväga. Så blev det mest pannkaka av allt.
Min svägerska berättade om en elev som inte gjort ett skit under året. Sen när han kom tillbaka till skolan igen var han totalt LOST!
Han sa till min svägerska att han vill gå om skolåret. DET får han inte av ngn anledning. OCH han är inte den enda. Gud vilka luckor det finns att fylla och vilka effekter det kommer att bli UNDER åratal efter pandemi. Kunskapsluckor.

SÅÅÅ bra att du haft en bra rektor som gett mkt stöd. DET är nog a och o när inte kommunen eller FHM (HAHA) eller politiker stöder.
DÅ har du iaf haft en bra chef.
ÄLSKADE tårtan. SÅÅÅ fin!!!
Bara den är ju ett tecken på att han är omtyckt av er. Annars hade han ju inte fått den, hehe.

JAPP, ju rikare område desto jobbigare elever OCH föräldrar. FFA de senare.

Melinda har berättat att på skolan där hon jobbar är bilarna på elevernas parkering ofta i lyxklassen, medan deras lärare kör mer "normala" bilar sas.
Extremt på många sätt. Kommunal skola som sagt, men i det rikaste området i hela redan rika Fairfax.
Skinn på näsan måste till där för samtliga tror jag, alltså personalen.

Alltid, jag håller alltid på er lärare (såvida man inte hör om ngn sadist eller fruktansvärt orättvis lärare såklart).

NU är det iallafall sommarlov för er lärare både här och där, YAY!!!