Friday, May 07, 2021

På agendan




Hej och godmorgon fredag!



Återigen står ett veckoslut framför dörren.
Ett veckoslut som kommer att susa förbi så snabbt att man knappt kommer att FATTA det.
Fredagar är veckans bästa dag! Gillar torsdagar mycket likaså, men fredagar och —för all del —lördagar är bäst.



En del roliga händelser står på agendan.
I eftermiddag ska vi svenska tjejer i min svennegrupp träffas hemma hos en av oss och ha vinkväll. Allihopa. Tillsammans.
DET var länge sen vi sågs hela gruppen. Dessutom ska vi vara INOMHUS. Idag kommer det att regna, nästan hela dagen. MEN jag tror ingen av oss sörjer att vi ska vara inne.
DET faktum att vi KAN vara inne är ju helt underbart. Fyra av oss är helvaccinerade och de andra tre har fått spruta nummer ett.


 

Azaleorna är fortfarande så vackra.



Imorgon hoppas jag att komma iväg på en mindre vandring igen. Jomen vi har detta sug inom oss hela tiden, att vi vill ut i naturen, ha med matsäck och vandra på. SÅ härligt! Det kan inte bli någon jättestrapats eftersom vi återigen ska gå ut och äta på kvällen.
Vår bästa vän, Keith, har tagit sin tredje masters degree och den ska vi fira på lokal lördagskväll.
DET ska bli roligt.
Ni ser, livet håller på att återgå till någon slags normalitet. Om än med försiktiga steg.



 

De här träden blommar som allra vackrast nu.  De går under namnet Japanese photinia.  När jag lägger in det latinska namnet på svenska google kommer namnet glansmispel upp och den sägs vara ovanlig i Sverige.  Här är den mycket vanlig.  



På söndag är det Mors Dag här i USA.
Så ja, det blir allt att fira då också. HOPPAS JAG! HAHA!!
Min egen dotter är ju i Los Angeles så henne får jag inte träffa mer än på FaceTime.
Men jag har hört ryktas om att den käre maken ska fixa lite gott. DET ser jag fram emot.



 

Det här är en anemon som växer i en trädgård där jag går förbi ibland.  Den är nästan en halvmeter hög.  Enligt google lens är det en Canadian Anemone.  Enligt svenska google är det svenska namnet ängsanemon.




Jag hoppas att ert veckoslut också blir trevligt och bra.
 
Må solen lysa lite på er också. JAG vet ju hur in i bomben KALLT ni har det. Inte klokt.
NU tycker jag det är dags att ni alla därhemma ska få lite sol och värme!
DET bestämmer vi NU!!



 

OCH ack och OOOO, rosorna längs min väg.  Så fina att de nästan känns overkliga.



Vi har också trätt in i en svalare period.
När jag gick ut och gick min runda igår var det åtta grader och sol.
Det lär inte ska bli över 22 grader under de närmaste tio dagarna. En hel del regn förväntas också falla. Om jag tycker det är trist? Nä’rå det är HELT okej!



 

Peter tog den här bilden då han var ute på sin lunchrunda igår.  NU passar sköldpaddorna vid sjöarna på att sola sig.  OCH ja, jag tycker ännu efter snart 30 år i USA att det ÄR exotiskt med sköldpaddor!!!



HA en trevlig helg ALLA!!

16 comments:

Anonymous said...

Yvonne said....
Sååå fantastiskt vackert med allt som står i blom, här är allt på paus fortfarande och det ser inte ut som det ska bli bättre väder på nästa vecka ens.

Mysigt med vinkväll inomhus, måste vara helt underbart att få känna sig så fri så man kan göra sånt, längtar verkligen till den dagen. Vi försöker jaga med ljus och lykta något ställe där man kan få boka en tid för dos 2, men det är stört omöjligt. Vi fick ju vår första för 3 v sedan och dos 2 ska ges senast 6 v efter första, börjar bli lite knappt om tid känns det som. Här har ju fas 4 släppts på och ska alla de också konkurrera om tiderna när vi får sms om att bokningen är öppen, då kommer det ju aldrig att funka. Apparna kollapsar ju i stort sett varje dag redan nu..... Får till svar att "ha bara is i magen" så hoppas de att allt ska funka....

Så söta sköldpaddor ni har. Våra barn hade 2 pyttesmå i Spanien när de var barn och jisus så snabbt de kunde ta sig fram, fullkomligt rusade över terassgolvet.

Ha en trevlig helg och en stor kram kommer från ett blött, kallt och ruggigt Åkersberga

Annika said...

Yvonne:
TACK!!
ja det är såååååå fint!!
Så här i den stora blomningens sista skälvande minuter.
Vi har också ganska kylslaget nu. Så pass att ACn är avslagen.
Inga korta kjolar eller shorts passar nu.
Kofta varje dag.
Inte alls lika kyligt som hos er. HOS dig är det ju extremt kallt och kyligt.

Vaccineringen i Sverige ...
SAY no more. JAG fattar inte att det är som det är med den. Helt otroligt.
Förstår att du börjar oroa dig för spruta två. Här fick jag den (Pfizer) prick tre veckor efter försa dosen. ATT de inte kan boka dos två direkt hos er??
Yvonne, hoppas nu att ni hittar tider.


Visst är det exotiskt med sköldpaddor. DET tycker jag än idag.
Och ni har dem såklart i Spanien likaså :-)

HA en fin och trevlig helg.
Kramar från mig!!

BP said...

Vilka helt underbara bilder! Kul att Peter levererar bloggfoder till dig. Älskar sköldpaddor och visste inte att de lever så här "långt i norr". Ser ut att vara vattensköldpaddor, men jag gissar att de inte är kvar i sjön vintertid - eller...

Kul med fest, middag och mors dag den här helgen. Så skönt med en nästan normal tillvaro igen:-)

Ha en riktigt fin helg!

Elisabeth said...

Härligt med träff inomhus och vandring! Själv ska jag rätta nationella prov och tvätta. (Är för övrigt imponerad av Keith - tre mastersexamen är verkligen inte illa.)

Angående vaccineringen: Där jag bor får man en inbokad tid för spruta två i samband med spruta 1, det vet jag från två av mina kollegor som nu i kraft av sin ålder ÄNTLIGEN fått spruta 1 och därmed är någorlunda skyddade från alla elever. Förutom att det går långsamt verkar vaccineringen fungera rätt bra här, inget kaos som jag läst om att det är på andra håll i landet.

Jättefina foton i inlägget! Azaleor är bara så fina, ser ut som tårtor.

marianne.dahl3 said...

Så mycket vackert som blommar hos dig nu. Ena finare än den andra. Svårt välja favorit. Men rosor e jag svag för.
Vi ser inte så mycket i blom ännu i Göteborg. Varit o är för kallt. Max + 8-9 gr och ibland nattfrost.
Men varmare vindar väntas i veckan. Hoppas!!!!
Vet inte något år på de 6 år jag bott i min lägenhet nu att jag suttit såååå lite på balkongen som i år.
Ni e så flitiga med era vandringar. Låter så härligt o alla fina vyer nu e med om. Motion på köpet oxå.
Imorgon kommer min familj från Stockholm hit med barnbarn o 2 hundar. Stannar en vecka. Var läääänge sen de var här alla. Ca 1,5 år sen. Nu e vi vaccinerade alla.
Ska bli så roligt att få ses igen o umgås inomhus som du säger.
Ha en riktigt fin Mors Dag o Facetime e fantastiskt ha när man inte kan ses.
Kram
Marianne D.

Hannas krypin said...

Fantastiska bilder du bjuder på! Så härligt att ni ska få träffas inomhus och umgås tillsammans. Njut!

Humlan said...

Jag tittar på alla fina träd och buskar som blommar och fattar att ni är före, men när jag ser rosorna så ser det bara fel ut! Det ser bara alldeles för tidigt ut! Jag förstår att det inte är för tidigt hos er, men min reaktion är att alla vita och rosa blommor ser helt ok ut, men de där mörka rosorna stämmer inte alls. Visst är det lustigt och knäppt. Haha!

Apropå vad Yvonne skrev: Jag ska vänta 6-9 veckor på min andra spruta Pfizer, så vi har tydligen helt olika scheman än vad ni hade. Det "roliga" är ju att det ännu inte går att boka en andra vaccinering i appen (som vi som inte tillhör riskgrupper och ingår i fas 3 ska använda) men när jag fick min första så sa de att jag skulle kunna boka om tre veckor, det bli 20 maj, så de har någon vecka till på sig att fixa den funktionen. Jag undrar vad de håller på med? De enda som kan boka är de som får det hos sina husläkare, men dit får inte vi "vanliga" gå.
De säger ju att vi som har fått vaccinet ska fortsätta att leva med restriktioner som innan, men kan släppa på att träffa någon familj till förutom den vi bor med, jag får ju gå och hälsa på min pappa som bor på Särskilt boende, fast det är fortfarande så att man "Starkt avråder från besök" men de hindrar en inte.

Så härligt att ni i alla fall kan umgås inomhus (det är det ju många som gör här också) och jag hoppas att ni hade det riktigt trevligt!

Här känns det inte som helg, bara som en vanlig dag, men dagen har i alla fall varit lite upplyst av en sol även om luften inte känns speciellt vårlik än. Men de påstår att det ska bli bättre på måndag!
Hoppas ni har haft en fin vandring i dag och får en riktigt trevlig middag i kväll, imponerande med tre masters!

Jag hoppas du får en trevlig Mors Dag i morgon och har en härlig helg!

Stora Kramar!

Channal said...

Underbart att ni kan träffas och ha vinkvällar! Så efterlängtad även här.
Igår tog maken och jag en liten vandrig genom stan. Om nu det räknas som en vandring.
Bor man nära naturen är det exotiskt att komma in till city =) Hoppas ni fick en härlig tur!

Skön söndag till dig och en fin mor dag! KRAM Anna

Från Glam till Damm said...

Men så kul att ni är ett gäng svenska tjejer som träffas! Det betyder mycket när man bor utomlands. I San Diego hade jag inte mindre än fem svenska väninnor på ön Coronado där vi bodde, och det var alltid så mysigt att träffas.

Du bor så vackert! Guld värt att få bo vid vatten! Jag vill också bo där azaleorna blommar.

Varm kram!

Anneli

Annika said...

BP:
TACK!!!
Ja, Peter fotar lite ibland när han är ute och går.
Bra det, då kunde jag sno den här bilden.
Sköldpaddorna bor i sjöarna året runt. Lite olika sorter, från vattensköldpaddor till stora SNAPPING turtles som inte är så snälla + att de är jättestora.
Jag vet, det är galet exotiskt med dessa sköldisar.

Underbart med mer normal tillvaro.
HOPPAS du hade en fin helg!!

Annika said...

Elisabeth:
Det var en sådan fin helg för oss.
Låter som om du hade att göra i helgen också.
Det bidde ingen hike för oss denna helg.
MEN Keith ja, visst är det imponerande.

MEN så bra att det inte är kaos med vaccineringar hos dig.
OCH vad fint att man bokar in spruta två direkt.
Du ska se att du snart får sprutorna du också. YAY!!

Tack Elisabeth, visst ser azaleorna ut som tårtor. Håller med!!!

Annika said...

Marianne.
Tusen tack.
JA det är så vackert nu, men det mesta har nog börjat blommar över.
Alltså det maffigaste är förbi.
Ni har verkligen haft en kall vår.
Det är kylslaget här också, så pass kallt att vi i fredags slog på värmen igen. Nu är den på, och kommer att vara några dagar till. MEN ni har ju haft extremt kyligt för årstiden.
HOPPAS du snart kan njuta av balkonglivet.
Vi vandrade inte i lördags, det blev inte så.
MEN det är härligt och underbart och vi har verkligen fått det i blodet.
MEn så roligt med besök!!!
JAMENJA!! Nu kan ni verkligen ses ute och inne och var ni vill när alla blivit vaccinerade. HURRA!!!!
Kramar från mig!!

Annika said...

Hanna.
TUSEN tack, det var såååå härligt allting :-)

Annika said...

Humlan:

HAHA, jaaaa så kan det nog kännas, tänker jag. Overkligt.
Just att rosor inte SKA blomma nu.
Men så är det.
Jag tycker ofta det är overkligt när syrenerna blommar i april här. DET känns alltid konstigt, även efter alla dessa år.
men nu är det rosornas tid.

ja, ni väntar längre mellan sprutorna än vi. Här var det tre veckor mellan sprutorna. På dagen för mig. Prick tre veckor efter min första fick jag min andra.
men jag har läst, som du också säger, att man i Europa väntar lite lite längre.
DET kan ju vara bra så att det kommer in fler doser etc.
Efter din andra spruta + tio dagar borde du kunna besöka din pappa. Då är du fullvaccinerad. Här gäller ju restriktioner i allra högsta grad än.
Men d har sagt att vaccinerade nu kan ses inomhus.
I allmänna rum masktvång.
På krogen är vartannat bord avstängt.
Avstånd måste hållas.
Men du borde ABSOLUT och utan minsta problem kunna besöka din pappa utan rädsla så fort du är fullvaccinerad.
Sedan det att det är sådant strul runt sprutorna, suck. JOBBIGT.

VI hade sååå mysigt.
Skriver om det imorgon.
Vi är ju alla vaccinerade som sågs.

DET blev igen hajk för oss.
Men en fin helg ändå.

HOPPAS din var bra!!!
Kramar!!

Annika said...

Channal:
JAAAA!!! Vi är ju vaccinerade hela bunten. Några av tjejerna väntar ännu på spurta två, men den skulle d få i dagarna. Resten av oss fullvaccinerade.
VI hade såååå mysigt.
Jag förstår att du längtar efter att träffa dina väninnor inomhus också!!!
ALLTID skönt med prommisar.
Fint att ni fick er skön runda.

Kramar!!

Annika said...

Anneli:
JAAA!! DU vet ju hur viktig the swedish connection blir då man bor utomhus.
OCH ni var hela fem på Coronado!! WOW!!
VILL åka dit fö!!!

Tack, ja det är ljuvligt nu även om det maffigaste i blomväg nu är över.
Vi går mot sommaren med stormsteg.

HOPPAS du mår bättre nu.
KRAMAR!!