Friday, May 14, 2021

Ingen långhelg här inte ...




Godmorgon vänner!!



Ni i Norden befinner er i mitten av en långhelg.
Jag tyckte alltid om Kristi Himmelfärds då jag bodde i Sverige. Det var en sådan fin vårhelg, ofta var det varmt. OCH hela fyra dagar ledigt.
När jag var barn brukade mina föräldrar ha gökotta med sina vänner på Kristi Himmel. Vi träffades tidigt på morgonen och åt frukost tillsammans plus att de som ville spelade brännboll eller fotboll. En jättekul morgon brukade vi barn tycka att det var.


Det är bara vanlig vardag.
Ascension Day är nog endast något som kyrkorna här nämner. Vi har ju knappt några religiösa helgdagar överhuvudtaget. Kyrka och stat separerade från dagen landet låg i sin vagga.
Visst, juldagen och påskdagen är “röda dagar”.
Påskdagen slipper de ju bekymra sig för eftersom den alltid infaller en söndag. Jag har ju skrivit om det förr, runt påsk finns inte en enda ledig dag. 
Juldagen flyttar på sig. Den är ledig, för “alla”. Infaller juldagen en lördag eller söndag är antingen fredagen eller söndagen ledig dag. 
Lustigt nog har man inte samma bestämmelser vad gäller påskdagen, annandagpåsk borde ju egentligen vara “röd”, men det är den inte.
Förutom dessa helgdagar är det icke-religiösa dagar som är “röda”.
Martin Luther King Day.
President’s Day.
Memorial Day.
Fjärde Juli.
Labor Day.
Columbus Day.
Thanksgiving, givetvis (glömde den, den största av ALLA.  Tvungen att lägga till den i efterhand, pheew)
Så …




 


NU blommar rhododendron som allra finast.


Alltid lika skönt med fredag, veckans allra bästa dag.
Det råder ingen jättevärme här, vilket jag skrev om igår. Morgnarna är inte varmare än 6-9 grader just nu. Under dagen stiger temperaturen till 19-23 grader. DET är ju skön temp förstås. 
Den ljusgröna färgen på träden börjar gå över i mellangrönt och det betyder att det snart är sommar.



 

OCH idag kom besked här från CDC (vår FHM) att vi (som är helvaccinerade) från och med NU kan sluta använda munskydd även inomhus på butiker och i allmänna rum!!  Attans så härligt.  MEN, det kan mycket väl bli så att jag ändå kommer att bära mask på affären.  Kanske. Vi får se hur det känns idag då jag ska till matvaruaffären och handla min middagsmat.  Jag tarr med mig munskyddet så får vi se hur det känns ...
Fast ändå, detta är STORT!!  YAY!!!


Jag önskar er alla en fin, varm och härlig helg!

20 comments:

Eva i Dalarna said...

Ingen ledig långhelg för mig, det blir ju så när man går på schema som jag gör. Det kan bli ledigt eller inte, beroende på hur schemat faller. Igår på själva Kristi himmelsfärdsdagen var jag ledig och det var en varm solig härlig dag så den njöt jag av! Men resten av helgen är det jobbet som gäller. Och eftersom jag jobbar natt så kommer dagarna att spenderas sovande.
Nog törs du ta av munskyddet nu Annika! Håll avstånd som vanligt bara och gör som jag: handla när det inte är fullt på affären! Och ta till spriten.....handspriten alltså..Trevlig helg får du ha även om du inte firar nåt särskilt!

Elisabeth said...

Kristi Himmelfärd är verkligen en skön långhelg! Såhär års är det ofta stressigt med skolan - slutspurten liksom, alla uppgifter som ska rättas, elever som ska tjatas på, betyg som ska sättas etc - och då är två extra lediga dagar guld värda. Nu blir det ju inte helt lediga p.g.a. nämnda orsaker, men det blir i alla fall lugnare. Igår var vädret dessutom helt underbar, soligt och runt 20 grader, vilket var SÅ härligt. Idag är det betydligt svalare igen, och i eftermiddag ska det regna, men man får vara glad att det var en ledig dag med skönt väder.

Ibland kan jag tycka att ett sekulärt land om Sverige, där kyrkan och staten dessutom är skilda åt sedan 20 år, har för många religiösa helgdagar. Men när jag sedan tänker efter vill jag ju inte ha bort dem, haha. ;-) Stör mig t.ex. fortfarande på att annandag pingst togs bort som helgdag, för där var det också en skön långhelg.

Där jag bodde i Tyskland bestod maj/juni av långhelger, kändes det som. Först var det Kristi Himmelfärd, sedan annandag pingst och därefter en dag jag inte ens kände till innan; Corpus Christi, som tydligen har något att göra med att Jesus finns i sakramenten.

Skönt att ni slipper munskydd! Det blir bra övning för dig inför Sverige. ;-) Här (eller ja, i alla fall på min lilla ort, i Stockholm är det säkert vanligare) är det ovanligt med mask, och nej, inte heller jag använder det i affärer t.ex. Känns onödigt, för det är aldrig trångt, jag är där så kort tid, och håller någon inte avstånd ser jag det uppenbarligen som min uppgift att uppfostra personen i fråga. ;-) Däremot hade jag ju FFP2-varianten när jag åkte tåg, för det rörde sig om mycket längre tid.

Som alltid underbara foton! Rhododendron är så vackra. Växer de vilt hos dig, eller bara i trädgårdar? En gång var jag på Japan-vandring i Botaniska i Göteborg, och då berättade guiden att rhododendron växer vilt i just Japan. Det måste vara helt otroligt vackert!

Anonymous said...

Yvonne said....
Visst är det en härlig helg och vi har haft jätteskönt väder några dagar, men idag är det mulet och ska börja regna i em/kväll igen. Vi grillade igår och satt ute ända till kl 20.00 dock hade vi långärmat och långbyxor på vid den tiden.

Här står rhododendron i knopp, men inte i blom än på ett tag. Behövs nog lite mer sol än 2 dagar för det. Så vackert ni fortfarande har med alla träd som blommar, buskar och blommor som står i blom.

Så skönt att slippa munskydden i affärer, men tror nog också att det kan bli ett "hinder" att ta sig över nu när man haft det så länge i affärer även här. Jag känner att det nog kommer att ta ett tag för min del men det kanske beror på vår smittsituation här.

Ha en jättefin helg säger jag och skickar en stor kram

Annika said...

Eva:
Så sant, många som inte har ledigt som har serviceyrken etc etc.
Så är det alltid.
HÄRLIGT med lite väder!! SÅ fint det verkar ha varit i hela Sverige. HÄRLIGT!!
Vi får se hur det känns idag då jag ska iväg ... ska spana lite och känna hur det känns ... detta är större än jag trodde :-) Samtidigt SÅ underbart!!
Ha en toppenhelg Eva!!!

Annika said...

Elisabeth:
ABSOLUT!!!
OCH jag minns att jag tyckte såååå mkt om den då jag bodde i Sverige.
Ingte minst för att våren nästan alltid var spm vackrast då. Minns många varma krhf-helger.
Säkert fanns motsatsen också.
Men det är väl det fina man tenderar att minnas kanske.
Ja du har att göra med betyg och sista snurren innan sommarlovet.
Men härligt väder har ni.
OCH du har travat på och supit in allt det ljuvliga!!

EXAKT, det har vi talar om många ggr. Sverige som är SÅ sekulärt har så många religiösa helger.
Här, där det ju är mer religiöst överlag, finns inga sådana som allmänna helgdagar. Ja, förutom julen då.
Men inget annat.
Skolorna i min kommun har nu lagt in så att man kan använda sig av ett visst antal dagar om man vill ta ledigt under stora högtider (vilken religion man än tillhör).
Men ja, det är lustigt med Sverige och alla kristna hötider i ett genomsekulärt land, vilket det ju är.
Som du säger, bara njut av dem.
med eller utan religion.
Annandag pingst tror jag det är många som sörjer. Den helgen blev ju lite av ett "ingenting" sen de tog bort den dagen.
SÅ Tyskland har ännu fler religiösa helgdagar. DE är väl också mer troende där än svennarna, eller hur? har ju förstått det via mina tyska vänner. Ingrid brukar säga, är man född i Alperna (som hon är) är det omöjligt att inte bli religiös. Inte för att hon är speciellt troende, men katolik och uppfostrad i den andan.

JA!! Igår kom budet!
Alla helvaccinerade kan sluta använda munskydd om de vill.
I alla affärer och allmänna rum.
De måste fortfarande användas på flyg, tåg etc.
Men inte annars.
DET är både stort och konstigt. Men mest underbart.
DOCK, det kommer att kännas ASSKUMT att inte ha det på mig. vet inte hur jag ska göra ...
Ska testa lite idag då jag ska handla. DET kan hända att jag fortsätter ... GAAAHHH!!!
Som du säger, bra träning för Sverige, ONEKLIGEN!!
HAHAHAHA!!
GULP!!
Rapporterar på tisdag hur det blev, gulp. HAHA!!

Vet du, Rhododendron växer vilt.
Inte just dessa jag visar här, men de finns i skogarna. OCH de finns längs Appalachian Trail i bergen- DET är vansinnigt vackert!! Som en enda tunnel av blommande skönhet.
Här i Reston ser jag dem mest maffigt odlade i trädgårdar, men det finns några vilda här också i skogarna. SÅ fina!!
I Japan kan jag tro att det är maffigt deluxe med dem i naturen.

Elisabeth, ha en fortsatt fin helg!!

Annika said...

Yvonne:
SKÖNT ändå att ni fått lite härligt väder att njuta av,
UNDERBART. Ja, även om nu grådask och regn sätter in.
HOPPAS ni får lite mer jämn värme framöver, skön värme och lite regn då och då.
Sådan där skön vår.
MYSIGT med grill och utesittande. DET har inte vi gjort än. OTROLIGT nog.
Har inte varit väder direkt.

Rhododendron är senare hos dig. MEN de kommer :-)
Härligt!!

Det var SÅÅÅÅ överraskande igår när nyheten kom.
Jag bleh helt paff.
OCH glad.
OCH osäker ...
HAHA.
Alltså, jag vet inte hur jag kommer att göra?
Kanske fortsätter jag ett tag till? Kanske inte.
Men ett hinder är det, och en milstolpe.
Ska spana lite idag då jag ska handla. Ska se hur det känns, helt enkelt.
ni har fortsatt mkt fler fall än vi. Men er vaccinationseffekt kommer ju snart att märkas också.
Underbart!!

Yvonne, fortsätt att njut av din helg som du är mitt i nu.
KRAMAR!!!

Marie said...

Det är väl skönt att det inte här är helgdagar stup i kvarten 😉.
Kallt - ja tom här hos oss i GA är det jättekallt det är mycket ovanligt. Nu hoppas vi på nästa vecka då det enligt väderkartan skall bli över 80F varje dag. Då kan man äntligen plantera alla nya växter som står på vänt.
Ha en fin helg.
Marie USA

Annika said...

Marie:
HAHA, bring them OOOON!!!!
Ja, det jar väl varit kallt längs hela östkusten, tror jag. Hos er också.
Idag är det lite varmare, till och med fuktigt. MEN mulet.
YAY för växter!!
Ha en toppenhelg!!!

BP said...

Helt underbara bilder - igen! Ja, jag vet att jag har sagt det förut, men jag kan inte se mig mätt på dina fina foton. Älskar förresten di mugg med ugglorna. Den är cool!
Ni har ju en massa helgdagar ändå, och så långhelgen i samband med Thanksgiving. Konstigt nog firas Kristi himmelfärdsdag inte i England heller.
Så skönt att ni slipper använda munskydd, men som du säger - nu har det ju nästan blivit en vana, så man kanske fortsätter ändå. Jag menar munskydd är ju ett stående inslag i såväl Kina som Japan, bland annat.

Annika said...

BP:
TACK raring!!!
VAD glad du gör mig.
Gillar verkligen kameran i nya telefonen.
JAAA!! Min mugg med ugglorna ja, tycker jättemkt om den. Fick den i julklapp för länge sen av Karolina. Den FÅR aldrig gå sönder helt enkelt.
Nä, England är väl lite som USA i mångt och mkt, tror jag. Inte så många religiösa firanden där heller, visst? fElelr helgdagar, ska jag säga.

Vet du, kan berätta att idag på affären var det inte en enda utan munskydd. Inte en en endaste enda.
SÅ givetvis drog jag på mig mitt också. Det kändes helt OK.
Som du säger, tror nog somliga kommer att fortsätta med dem även långt efter pandemin. Som i Asien.

Trevlig helg!

Channal said...

Ljuvliga bilder! Det där har fascinerat mig att vi har kristna helgdagar men i stort är vi inte så religiösa utan väldigt sekulariserade till motsats mot amerikanarna. En helg som ni har som jag gärna skulle önska fanns i Sverige är Thanks giving, tacksägelsedagen. En fin helg!

KRAMAR Anna

Bloggblad said...

De kyrkliga helgdagarna kommer nog att försvinna här också - men folk vill ju ha ledigt, så det lär dyka upp andra i stället. Mig stör de inte eftersom jag är kristen av både födsel och övertygelse.

Märkligt att det är så olika hur länder lättar på sina coronarestriktioner! Här hotar de med jämna mellanrum att det kan pågå hur länge som helst och även om vi öppnar upp framåt september så ska vi minsann inte känna oss säkra, vare sig vi är vaccinerade eller ej.

Jag är sååååå trött på coronaisolering och ännu mer trött på regnet... isoleringen hindrar mig inte från att åka till stugan eller vara ute och gå, men regnet gör det :(

Susjos said...

Så vackra bilder, den blommande rhododendron är ju underbar, vi har en enorm buske på landet, jag kunde se några knoppar när vi var där, men riskerar att missa blomningen om vi inte åker upp igen innan midsommar!

Fascinerad av att USA inte har så många religiösa helgdagar, då man tror att amerikanerna går mer i kyrkan och är mer religiösa än vi i Sverige!? Eller är det bara den bilden man får av USA? Men som sagt, USA är stort och det finns ju så mycket människor där både religiösa och mindre religiösa!

Både jag och min man( flygteknikern)jobbar ju på schema, så nån långhelg över Kristi himmelsfärd har vi inte, min man jobbar hela helgen, men jag råkar ju ha semester för vi trodde vi skulle kunna resa utomlands denna vecka, men vi avbokade, fast jag valde att ha semester i alla fall! Alltid skönt med ledighet!
Ha det gott!
Kram

Annika said...

Channal.
TACK vännen,
Absolut, Sverige är ju ett av världens mest sekulära länder.
USA är det inte, på pappret iaf (mkt spel för galleriet också). Men kyrka och stat SÅ starkt separerade i grundlagen.
Så, därför inga religiösa högtider alls.
Thanslgiving är den finaste av alla helger här. Ja, förutom julen, men som god tvåa kommer Thanksgiving. DEN är underbar. Svårt kanske att den till ngt annat land, men just det där att uppskatta och vara tacksam är ngt värt att fira. Så fin tid på året också med en sådan storhelg, i november.
Stor kram från mig

Annika said...

Bloggblad:
Tror du det?
Nej, jag tror inte det ... inte kommer tex påsken kortas ner i Sverige. Inte heller tror jag de tar bort KRFH.
Pingsten, jag vet många som sörjer att den kortades.

Vi har kommit så mkt längre än ni har i vaccineringen. Ni slapp dessutom dessa munskydd överallt, tom ute skulle vi ha dem. Vi hade mkt strängare restriktioner än vad ni hade, över hela linjen.
Det spelar in stort. men kanske FFA vaccineringarna som ju går framåt så till den milda grad. Den effekten märks, infektionerna störtdyker.
Inte heller här har de blåst faran över, men lite lite ljusare blir det nog varje dag.

JAMEN JA!!! Jag fatter, ugh vad trist att ni får regn och grådask ett bra tag igen. Lite jämnare skulle vara att önska!!

Annika said...

Sus:
TACK!!
Kameran i mobilen levererar. Den är verkligen bra.
OOOO ni måste ju till landet innan midsommar och spana in er rhododendron. De är så fina!!

När USA grundades skrevs det in i konstitutionen att kyrka och stat skulle separeras. Därmed inga religiösa helgdagar.
Det är verkligen sant att amerikaner är mer troende än svenskar i allmänhet. MEN det är mkt "for show" också. De flesta jag känner är som vi, typ icke praktiserande men traditionella kristna. Du vet, firar jul, påsk, går i kyrkan på dop, begravning etc. Kanske inte så mkt mer.
MEN kyrkan är större här, utan tvekan. Dessutom fyller den en stor social funktion och gör mkt gott för de som behöver.
Sen, en har vi bibelbältet i södern och alla evangeliska kristna (de är en stort för sig och ett enda stort "rabbit hole").
Sedan har vi förtsås alla andra religioner, judar, muslimer, buddishter ...
Det här ger mig uppslag till blogginlägg!!!!
KUL, tack vare dig och andra i tråden :-)


Så glad att du fick ledighet på hemmaplan!!!

Kramar!!

Bloggblad said...

Jag är nog rätt pessimistisk - ser det ju från ett annat håll eftersom jag är engagerad i svenska kyrkan och hör och läser mycket. Skolavslutningar i kyrkan med psalmer är fortfarande ett ömtåligt ämne... Prästerna får absolut inte tala om Gud eller be välsignelsen på skolavslutningar. Den blomstertid får dock sjungas, har det bestämts.

Annika said...

Bloggblad:
Ja, du kan det här bättre än jag.
Tråkigt.
:-(
Ja det där med skolavslutningar är jag ju förstås medveten om. Sorgligt tycker jag. SJUNG de gamla psalmerna! DE hör till, en del av traditionen.
OM man ska ha avslutning i kyrkan, vilket många vill, så måste ju prästen också få tala lite om Gud. DET skadar knappast heller.
Hörde om ngn som ville gifta sig i kyrkan, men de hade sagt till prästen att hen inte fick tala om Gud eller Jesus ...
Men gift er borgerligt då!!!
INTE klokt. Låt bli kyrkan om man inte "vill höra" om Gud och Jesus. DÅ har man noll och ingen rätt att gifta sig kyrkligt heller.
Hälsningar från agnostikern :-)

Bloggblad said...

Jag håller med, det är märkligt att rummet duger. Det förekommer även vid begravningar i kyrkan, att man ber prästen "tona ner det där med Gud och Jesus"... Man vill bara ha kyrkan som en kuliss. Det tråkiga är att speciellt många musiker går med på att spela popmusik och ha cd-spelare, för annars går folk ur kyrkan...

Annika said...

Bloggblad.
Ärligt talat, vilken SORGLIG utveckling.
Tycker kyrkan ska vara strängare. Inte ge med sig.
Take it or leave it.