Thursday, April 15, 2021

Vi måste, Veckans Chorizo, Atlantic Crossing och Fortfarande lika trist




Godmorgon torsdagsmänniskor!


Punkttorsdag, as per usual …


* Jomen det måste vi …


Jag har fått ett par frågor om munskydd, fysisk distans och att avstå kramar … 
Måste man fortsätta att hålla på med ovanstående även då man fått sina bägge vaccinationsdoser?

Svaret är, JA!!
DET måste man. Jag kommer inte in på affärer och i allmänna rum om jag inte har munskydd på mig. Alla har ju inte fått vaccin ännu så detta gäller i allra högsta grad.
Tror att det kommer att gälla inom väldigt lång tid framöver, i ärlighetens namn.
Det är exakt samma med fysisk distans, även med vaccin i kroppen måste man hålla avtånd.
Kramar, ärligt talat, det kan gärna få bli utrotat i och med denna pandemi. Det hade gått inflation i kramar långt innan Coronan visade sitt fula tryne. Så nej, vi kan inte kramas ännu, haha.
OCH må det förbli så.
VISST, klart man vill krama sina allra närmaste vänner och familj. Men det där andra kramandet … MAY IT REST IN PEACE FOREVER AND EVER, AMEN!


Så ja, jag lever likadant nu som jag gjorde innan jag fick vaccin.
Men jag är inte lika skraj längre.

När jag är ute på mina rundor på morgnarna har jag alltid en scarf runt halsen som jag drar upp när jag möter någon. Det vill säga OM den jag möter har munskydd eller på annat sätt skyddar sig.
Om personen inte har det drar jag inte upp min scarf heller. MEN, som sagt, om de har det så drar jag upp min scarf för att respektera den jag möter. 
Fast nä, jag tror inte det smittat utomhus någon gång egentligen då avstånd hållits.

Jaja, det tuffar på allting som det gjort under hela pandemin fastän vaccinationseffekten märks.
Ännu får vi allt ta det lite lugnt och följa regler och restriktioner.



* Veckans Chorizo



Det regnar alltid ganska mycket i månaden april.  Chorizo vet ju om det också och är bra skyddad mot de kalla regndropparna med gummistövlar och paraply.  Det finns ju ett talesätt här, "April showers bring May flowers".




* Atlantic Crossing. 



Jag antar att många av er redan sett den fantastiska tv-serie.
Nu har den börjat visas på PBS, en public service tv-kanal här i US.
Peter och jag har verkligen fallit för Atlantic Crossing!
SÅ otroligt LITE jag visste om den svenska prinsessan Märtha som blev kronprinsessa av Norge.
Serien utspelar sig under andra världskriget och den handlar mycket om kronprinsessans vänskap med Franklin och Eleonor Roosevelt. 
Jag hade verkligen ingen aning om att kronprinsessan och hennes barn bodde i Washington DC under delar av kriget som flyktingar från Europa.


Precis som då jag såg The Crown går google-sökandet varmt.
GUD så slingrigt det är i de europeiska kungahusen. Jag märker att jag knappt kan hålla reda på det svenska kungahuset och vem som är släkt med vem, och hur släktskapen grenade ut sig i och med giftermål runt om olika kungahus och furstendömen i Europa.

Men intressant är det, och välspelat är det. EN toppenserie vi verkligen tycker OM!






Om du har sett den vill jag väldigt gärna höra vad DU tycker!

OCH nej, vi har inte sett klart den ännu, Peter och jag.



* Forfarande lika trist …



… ATT se använda engångsmunskydd som kastats på marken. SÅ har det sett ut sedan krisens början. Alltså jag fattar inte, SLÄNG inte munskydden på marken för tusan!!
VEM har lust att plocka upp ett använt munskydd som någon annan har haft på sig?
Fattar inte att jag FORTFARANDE ser detta på daglig basis.
Inte klokt.


 

Tror att jag ser något färre engångshandskar nu dock
.
Kanske använder sig folk inte lika mycket av dem som de gjorde i början?


***



En bra torsdag önskar jag DIG!

19 comments:

Anonymous said...

Yvonne said....

Ja, så är det nog att man måste fortsätta vara försiktig och här i Sverige ännu längre då inte många % blivit vaccinerade ens med första sprutan. Just nu sa de på TV att Stockholmsregionen hade 7-8000 lediga tider av 15000 möjliga att boka för över 70 år, varför inte släppa på oss andra då kan man undra????. Man blir bara galen när man hör sånt, grrr!

Åh, så söt Chorizo är, verkligen "Up to date".

Jag tror också kramandet kommer att försvinna på det sätt som det fungerat tidigare och varför ska man egentligen krama folk i tid och otid, familj och nära vänner är en sak, men alla andra.... Tror många kommer att tycka det är skönt att slippa. Ska bli såååå spännande att se om även kindpussandet har försvunnit när vi kommer ner till Spanien, en grej som även svenskarna man träffar där nere har tagit till sig. Blir nog svårt för Spanjorerna att sluta med det då det hör till deras kultur kan jag tänka mig

Visst är det äckligt med de slängda munskydden, förekommer här också tyvärr. Mailade faktiskt till vårt centrum att det är överfullt i papperskorgarna nere i p-garaget och att det låg använda munskydd och handskar slängda runt om, såååå äckligt!

Atlantic Crossing ska jag skriva upp, snart är väl tiden för innestittande förbi hoppas jag och att man kan sitta ute om kvällarna istället, men än dröjer det ju ett tag här.

Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram från mig i Åkersberga

Annika said...

Yvonne:
Precis, det är inget som upphör i och med vaccineringen. Det bara måste fortsätta.
Jadu, hur vaccineringarna sköts hos dig ...
SAKNAR fasiken ord.
VARFÖR är det så? Sverige som annars är så bra på att ordna fungerande och bra kösystem och regler.
FATTAR inte.

Chorizo, alltid sååååå RÄTT i tiden.

Ja, kramandet ja ...
MAY it rest in peace.
HAHA.
Nej, men det saknar jag inte ett SKIT.
JAAAAAA, kindpussandet ... PRECIS!! DET ska bli SÅÅÅÅÅÅ intressant att höra hur det går med den saken.
Jag kan ju tro att det finns en och annan därnere som drar en djup suck av lättnad över att slippa.

Munskydd...
fattar inte att folk tycker det är HELT ok att bara släppa ner dem på marken.
HUR tänker man???
BRA att du mailade. Fick du svar?

SE Atlantic Crossing, tror den ligger på SVT Play hemma.

Stora kramar till dig!!

Eva i Dalarna said...

Atlantic crossing har jag sett och gillade den mycket. Intressant ich med bra skådespelande.
Slängda munskydd - ja alltså varför slänger folk skräp överhuvudtaget på det viset? Kanske de har lite otur när de tänker?

Humlan said...

Jag har gjort en av mina sällsynta besök i stan i dag, på bussar och t-bana (före åtta på morgonen) så var det lite mer än hälften som använde munskydd. Det var mindre folk än jag befarade, men ändå. Dessutom så tränger folk ihop sig i rulltrappor och på andra ställen.
Jag har inte sett slängda munskydd häromkring, men när jag steg av bussen här hemma och slängde munskyddet i papperskorgen så konstaterade jag att det var fler än jag som inte ville ha det på den korta promenaden hem, för papperskorgen var full med munskydd. Här är det väl få som har det på sig när de går ute på promenad.
Jag är glad att jag inte behöver ha det på jämt för efter 5 timmar med munskydd nästan hela tiden, så var jag ganska öm bakom ena örat. Nu hade jag fått dra i det en del, både hos ögonläkaren och optikern fick jag dra ner det från näsan för att de skulle kunna göra sitt jobb. Jag fick godkänt hos doktorn och alla (fyra) glasögon sitter nu bra, innan åkte de ner på nästippen (mitt eget fel, jag ville ha dem lite för lösa när jag hämtade ut dem).
Ja, vi får se hur det blir med kramar och kindpussar framöver. Jag tänkte på det där med hur vi hälsar numera, i dag när jag träffade min nya ögonläkare, det känns lite konstigt att inte ta i hand när jag träffar doktorn.

Här var det också typiskt aprilväder med -3 i morse, men solen värmer ju en del så naturligtvis tog jag för varm jacka och fick gå med den öppen när jag gick runt inne i stan och på vägen hem. Det är ju ett vårtecken som man (jag ) nästan glömt bort nu när jag oftast går ut först mitt på dagen. Mina slokande penséer hade dessutom sträckt på sig och slagit ut när jag kom hem, de såg väldigt frusna ut i morse.

Hoppas du har en fin torsdag!
Kramar

Annika said...

Eva:
SÅÅÅÅ BRA!!!
OCH så intressant. Mkt, mkt, mkt BRA serie.
Ja, detta med munskydden, övergår mitt förstånd ... otroligt.

Anonymous said...

Yvonne said....
Plötsligt händer det och nu fick vår åldersgrupp också boka tid, så på söndag åker vi till Täby och får första sprutan, vilken sort står inte, men inte AZ för min del, har det inskrivet i journalen.

Gissa om det känns skönt..... Antar att det var massiva protester när de sa på TV att 8000 av 15000 tider var lediga och med "snaran om halsen" kanske de släppte till vår grupp

Annika said...

Humlan:
Skönt att det var mindre folk än du trodde, men sorgligt att det ska vara så himla trögt med munskydden. FATTAR inte.
Och så trängseln då, såklart inte bra alls.
BRA iaf att man oftast slänger sina munskydd i skräpkorgarna.
ÄR så trött på dem, imorrn ska jag räkna hur många jag ser då jag tar min runda.
Nej, det är nog väldigt extremt här då folk har dem på sig på promenader etc, munskydd alltså.
Färre har det nu, men en del har det än. Så därför drar jag upp min scarf. För respektens skull.
DET är jättejobbigt att ha munskydd på sig i flera timmar. INTE kul alls.
Jag vet.
Men så bra med dina glasögon.
Ja, det är lite underligt att inte skaka hand med läkare, men man vänjer sig nog lätt av med.
SKÖNT, tycker jag, haha.

Äkta aprilväder hos dig, som det ska

Kramar!!

Annika said...

Yvonne,
Stort grattis!!!!
ÅÅÅÅÅ äntligen. SÅÅ skönt.
Då får du antingen Pfizer eller Moderna när det är sin tur. UNDERBART!!

Elisabeth said...

Förstår att du måste fortsätta ha munskydd etc, för sådana är ju reglerna. Här anser FHM att de som är vaccinerade i princip ska fortsätta med samma restriktioner som förut, d.v.s. inte träffa någon de inte bor med, inte handla, inte resa någonstans, helst bara vara hemma. Lite trist, kan jag tycka.

Håller helt med dig om kramandet, det har gått inflation i det. Själv är jag inte ens speciellt förtjust i att krama kompisar, haha. ;-) (På tal om det, lite rolig historia som jag fått berättad för mig: När jag var tre, fyra år eller något liknande frågade min dagmamma om hon inte kunde få en kram innan jag gick hem. "Nej", sa jag, "jag kramar bara mamma!". Haha! Om man ser positivt på det kan man konstatera att jag hade integritet redan i tidig ålder. ;-))

Så söt Chorizo är, som alltid! Klart att han måste ha gummistövlar! I Sverige, i den gamla Bondepraktikan, finns/fanns ett liknande uttryck som hos dig: Maj våt och kall, fyller bondens lada all." Bra att tänka på om det regnar och är kallt i maj. ;-)

Atlantic Crossing har jag inte sett, trots att den fanns (kanske finns) på Svt Play. Däremot kan jag tipsa om en film på samma tema: Kungens val (Kongens nei i original), som handlar om de första dagarna av tysk ockupation och hur norske kungen resonerade kring att ge upp eller fortsätta bjuda motstånd.

Och ja, slängda munskydd, VARFÖR liksom? För några veckor sedan, när jag var ute och gick i ett motionsspår här, hade någon satt upp ett (använt, antar jag) munskydd i en buske. Förstår det verkligen inte. Varför inte bara bära det tills man kommer till en papperskorg? Så äckligt alltså. Jag håller med dig om engångshandskar, slängda sådana är inte lika vanligt nu som förut.

BP said...

Det är med att "helt naturligt" använda munskydd finns inte här i Sverige, tyvärr. I USA, England, Frankrike, Spanien och Italien bland annat använder alla munskydd, varken de ger skydd eller inte. Här ser du inte många med ansiktsmask eller visir. Däremot finns de hur många munskydd som helst på marken, precis som hos dig. Förut var det cigg och snuspåsar, nu är det munskydd. Suck!

Chorizo ser aningen "medtagen" ut. Tror h*n skulle må bra av "a lick of paint". Men h*n är sååååå söt ändå:-)

PS. Hur är opinionen i USA angående domstolsförhandlingen i Minneapolis och Derek Chauvin anklagad för att ha mördat George Floyd. BBC har visat i stort sett allt i två veckor nu. Har tittat sporadiskt, och visst är Chauvin skyldig enligt mig. Dessutom "går det ju inte" att frikänna honom, då kommer "black lives matter"-rörelsen omkullkasta hela USA. DS.

Susjos said...

Munskydd ses på marken här också, tyvärr, inte kul alls!
JA, vi får nog fortsätta hålla avstånd fast vi vaccineras, håller med dig om kramandet med allt och alla, det kommer nog inte tillbaka. Förut på jobbet så hälsade vi ju på alla patienter med partners genom att ta dem i hand, undrar om vi kommer att göra det i framtiden?

Svar: ja, vi på natten jobbar i team en barnmorska och en undersköterska, det gillar vi! På dagen så får undersköterskorna oftast "serva" flera barnmorskor, inte kul!
JA, man kan tro att det föds fler barn på natten, men det är nog en skröna, det föds lika under dygnets alla timmar.
Må så gott! Hej till Chorizo!

Susjos said...

Jag igen, har ju hört talas om Atlantic Crossing, tack för tipset!
Kram

Annika said...

BP:
Nej, jag vet ju det. Att de används dåligt hos er.
Här måste vi, vi kommer inte ens in affärer om vi inte har dem på.
Men
ändå lustigt att du också ser dem kastade på marken. GAAAAAHHH ... DRIVES ME NUTS!!!
När jg kommer hem i sommar kommer jag att ha munskydd i affärer, tunnelbana etc.
Kommer ta med mig ett gäng, i tyg, och ge bort också.

Sådär har nog Chorizo "alltid" sett ut. HAHA. jag hörde att hens matte skaffade sig denna lille C i college redan, haha.
Men visst, hen kanske skulle behöva gå och få lite skönhetsvård, hihi.

Den rättegången pågår ju nu för fullt.
Det beror nog på var "du står" sas. MEN ALLA jag känner och pratar med anser ju att han är skyldig.
Ärligt talat, är han inte det tror jag det blir ett HELVETE bland folk här.
Du har säkert läst om det senaste också, den kvinnliga polisen som tog död på en ung kille. OCKSÅ i Minneapolis.
Chauvin SKA inte bli frikänd enligt mig. Som sagt, det kommer att brinna om de inte fäller honom. och jag är säker på att han är så skyldig man kan vara.

Annika said...

SusJos:
SÅÅÅÅÅÅ TRÅKIGT.
OCH jag undrar, hur tänker de som bara SLÄPPER dem på marken???
Ngn annan får ta hand om mitt munskydd ... SUCK!!!

Kramandet kan gott förpassas till skamvrån. HAHA.

ja, jag kan tro att det faller sig såååå naturligt att ta i hand med blivande föräldrar. Men du ska se att det kanske upphör nu också?
Ganska skönt det med.

AH, tack, jag det är bara jag som inbillar mig det där att fler barn föds nattetid. HIHI.
TACK för att du klargjorde.
OCH det måste vara mkt skönt att jobba i team med en bra USKA som du gillar.


Se Atlantic Crossing. SÅ bra.
kramar!!

Annika said...

Elisabeth:
precis, de har sagt att vi får träffa andra som är vaccinerade inomhus, att vi kan gå ut och äta etc.
MEN att vi måste ha munskydd och hålla avstånd innan vi sitter vid bordet sas.
Nu känner jag så innerligt många som har fått vaccinet, och jag kommer inte vara rädd för att träffa vänner inomhus.
Men fö är det samma restriktioner som gäller precis som förr.

Kramandet, bort med det. Nä, jag kan nog lägga bort kramandet med vänner också, om jag tänker efter.
MEN mina föräldrar och syskon vill jag nog ge en stor kram. Och mina närmaste vänner i Svedala. Alla mina vänner här har jag träffat under hela krisen. VI kan nog avstå kramar även i framtiden!
HAHA.
Du hade integritet redan vid späd ålder. Bra där!!!
Jag var inte den kramiga sorten som barn heller.

Precis, klart Chorizo måste vara beredd på regn och oväder.
HA, kul, det är första gången jag hör det uttrycket!! Det ur bondepraktikan.

Atlantic Crossing finns på SVT Play,
DÄR får man se hur kungen får kämpa mot ockupationen. Så pass att när Norge sen kapitulerade ansågs det inte säkert för kronprinsessan och barnen att ens vara i Sverige. De fick fly närapå till USA.
Tänk att det finns så många serier och program om detta nu. Jag tycker det är sååå intressant.

Munskydd, ett mysterium. The hell? Vad ger folk rätten att bara kasta dem på marken. Vem ska ta hand om dem sen tänker de???
ÄCKLIGT.
OCH samma hos dig.
Ja, man märker att folk inte använder plasthandskar lika ofta numera. haha.

Från Glam till Damm said...

Hej,

Här i Sverige fick vi nyss en new alert från Sveriges Radio Nyheter att det går bra att kramas när man har fått första dosen av vaccinet! Men i Sverige är det ju så mycket som går bra....LoL! Ja...

Atlantic Crossing! En favvo!Kul att du ser den! Jamen visst är det intressant att få sådan inblick i historien. Dock är den serien inte exakt lika historiskt akurat som The Crown.

Jamen det där med ansiktsmasker på backen! Det är det nya klimathotet och speciellt i Asien har de enorma problem med detta har jag läst, men kan tänka mig att det är ett problem på många fler ställen.

Ha en fin helg!

Kramen,

Anneli

Annika said...

Anneli:
HAHA, läste det i DN imorse, det där med de nya reglerna.
Kramar, de kan gott förpassas till ngn mörk vrå. Ja, såvida det inte är inom familjen eller ngn extremt nära vän. Men annars? SLOPA för gott, haha.

Atlantic Crossning, håller som bäst på.
DEN är jättebra. Jasså, inte lika akurat som The Crown, så synd.
Märker ju jag sväljer det mesta med hull och hår. OCH googlar som en galning :-D

HATAR det där med munskydden på matjen, TF!??? TA hand om era egna munskydd. KASTA dem i en papperskorg, hur svårt kan det vara?
SÅ märkligt det där..

Anneli, ha en toppenhelg,
kramar.

Brysselkakan said...

Kul att ni kan se den serien! Den har vi givetvis sett! Gillade den mycket och, som du skriver, hade inte heller någon aning om hennes öde innan denna serien.
Den har fått lite kritik för att det tydligen anses att hon inte hade så mycket inflytande som serien vill påvisa, men vem vet!

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, så kul!!
Tycker mkt om den.
SÅÅÅÅ mkt jag inte visste. Har också läst viss kritik, men det är ju ett manus detta också. Lite som The Crown, somligt är ställt på sin spets. Men bra ÄR det.