Friday, April 09, 2021

Jag vill visa dig våren! PLUS ett tillägg!





Godmorgon fredag!


Nu är jag helvaccinerad.
Fast, då jag skrev detta var jag det inte.
När ni läser det här blogginlägget ÄR jag det. 
Alltså vet jag ännu inte om jag fått biverkningar, eller inte. Vi får se. 
Jag kan hojta om det i kommentarsfältet, eller göra ett tillägg i det här inlägget.
DET kan jag göra, jag skriver ett tillägg imorgonbitti, så får det bli :-)

TILLÄGG angående gårdagens vaccination:
Allt gick finfint igår.  Återigen, en väloljad maskin.  Fick åka till stadshuset i Fairfax County denna gång för att få min andra spruta Pfizer.  Där ges endast den sista "boostern", så alla som är där är vaccinerade en gång redan.
Vi fick sitta kvar i bilen tills vi blev inkallade per SMS, väl inne fick vi våra vaccinationskort ifyllda igen.
Sedan fick vi köa en stund innan vi fick en ledig sköterska.
Tror inte jag köade mer än fem minuter.
Sprutan sedan.  Kändes ingenting.  Alltså denna sputa KÄNNS verkligen inte.
Femton minuter ska man sedan vänta i ett speciellt rum för att kolla av så att man inte får någon omedelbar relation av vaccinet.
Sen är det bara att dra iväg.
Snabbt och lätt och såååååååå organiserat.

Biverkningar så här på fredagsmorgonen?
Ont och öm i armen, lite ont i nacken, lite huvudvärk och trött.
Känns lugnt.  Vi får se om det blir värre.  Hoppas inte.  


Idag ska jag visa er vårens härlighet fullt ut.
Det är så ljuvligt här nu att det inte är KLOKT! Jag vet att jag säger det hela tiden. Saken är den, jag kan inte se mig mätt på all skönhet. Speciellt inte de morgnar då solen går upp medan jag är ute och går i körsbärsdalen.


Nu börjar de tidiga körsbärssorterna blomma över.
De är bedagade skönheter vid det här laget. Det är magnolian också, praktmagnolian, bedagad.
MEN, det återstår ännu en hel del blomning innan det maffigaste är över.
Tur det.
DOCK, allt går så försvinnande fort.


Nu ska jag visa er blomningen i form av en ÄKTA bildbomb från veckan som gått.
Häng med!!






När jag sitter och morgonfikar i min lilla täppa har jag delvis denna utsikt över grannarnas körsbärsträd.  SÅ härligt.



Jag önskar DIG ett fint och trevligt veckoslut!!

18 comments:

Channal said...

Så vackert! Bara Älskar’t! Minns förra året då låg våren hos oss i fas med varandra. Idag ligger ni som i Italien. Har sett Instagrambildet därifrån. Känner lite avund! Detta tunga halvår behöver vår o värme. Jag är glad om solen skiner, några plusgrader och tussilago i dikesrenen. Just nu är det minus på nätterna och nordliga vindar. Tack för dina underbara bilder! De värmer verkligen min själ!

KRAMAR Anna

Elisabeth said...

Dina bilder på denna underbara blomning är verkligen fantastiska! Skulle lätt kunna ha någon av dem som tavla i min lägenhet. Jag förstår verkligen att du inte kan få nog av detta, för det är ju så vackert.

Hoppas att vaccinationen gick bra och att du slipper större biverkningar!

Beträffande gårdagens inlägg: det blir lite olika antal steg, för vi har några rundor vi varierar mellan. Igår blev det ca 24 000, andra dagar något färre. Det är dock lättgången terräng, mest asfalts- och grusvägar, så det blir inte alls lika jobbigt som att gå där det är besvärlig terräng eller branta stigningar.

Och haha, det känns nästan lite bra att din bror tänker som jag beträffande vaccin. ;-) Vissa kallar mig pessimist, själv ser jag mig som realist! Tack för övrigt för att du tänker på oss inom skolan, det känns inte som att det är så många som gör det i Sverige.

Anonymous said...

Yvonne said....
Åh, så vackra bilder, ni har verkligen såååå vackert just nu och skulle nog vilja vara utomhus hela dagarna och bara supa in alla dofter och titta mig mätt på allt vackert som blommar. Hoppas våren inte går alltför fort hos er, utan att ni hinner suga i er allt.

Magnolia är så elegant växt, önskar vi hade en här ute. Min man är väldigt optimistisk och har köpt ett persikoträd som han hoppas ska överleva här. Vi har ju fortfarande svinkallt på nätterna så den får bo inomhus om nätterna än så länge. Vi kan ju inte ha så mycket i vår lilla täppa och normalt så är vi ju aldrig hemma mer än i maj månad och man kan ju inte lämna för mycket jobb till grannarna om det blir en varm sommar, räcker med gräsklippning och vattning av gemensamma planteringar i vår radhuslänga med 5 hus.

Här har vi ruggigt väder idag och värre ska det visst bli, med snöblandat och hårda vindar, om det förhoppningsvis inte dragit vidare utan att stanna upp här i Stockholmsområdet.

Ha en fin helg och njut lite extra av allt det fina för oss läsare också.

Stor kram

Humlan said...

Du bor verkligen i en fin omgivning, men när våren kommer så förvandlas allt det fina till en hel radda med drömskt vackra vårscenarion. Det är så fantastiskt vackert, allt från blommande träd till glada rabatter med tulpaner i alla färger. Sedan är du en duktig fotograf också och kan se och fånga det vackra. Tack för att du delar med dig!

Hoppas ni mår bra i dag och inte har alltför mycket känningar av sprutorna.

Ha en skön helg!
Stora kramar!

Monica said...

Så otroligt vackert du har det i vårens tid. Förstår verkligen att du vill det ska vara länge, ta lång tid all denna blomning. Lite kyla ibland, om nätterna så det håller sig kvar, tror vi har så vi kan skicka över lite:-). Våren är sen, tycker i alla fall jag, nyss uppsopat allt grus, sen saltas på isiga morgonvägar för sommardäckens tid är det nu.

Och det haglar mysigt just nu, maken gör gott kaffe med mycket mjölkskum och kryddor men jag tror vi får sitta inomhus:-). Ha det bra och hoppas det är okey idag för er båda.

Annika said...

Channal:
Ja, i fjol hade vi en kall vår. När jag kollade min dagbok såg jag att jag bytte till sommargarderob den 27 maj!!!
INTE KLOKT!!!
Men när jag ser bilder från i fjol inser jag att blomningen närapå låg i fas med årets.
Kan tänka mig att vi ligger som i Italien ungefär, och Frankrike. Det brukar ligga väldigt lika ofta.
Brukar alltid räkna på att Sthlm ligger 3-4 veckor efter under vår och sommar. OCH vi ligger 3-4 veckor efter när det kommer till höst och vinter.
TACK för dina rara ord.
När ditt ljuvliga kommer, Anna, då har det finaste dragit förbi här sedan länge. SÅ du har allt ditt finaste framför dig.
Tack igen för fina ord.
Stor kram och trevlig helg!!

Annika said...

Elisabeth;
TUSEN tack!
Som jag sagt, det stressar mig också. ALLT går så galet fort nu.
Snart är det över.
NÄÄÄJ!!!
DÅ har du ditt fina kvar.

24000 steg. RESPEKT!!
Skitbra JU!!!
När vi vandrade i Shenandoah drog vi ihop 24.000 steg. MEN klart, terrängen jobbig med stigningar och svårt underlag.
MEN det du och din mamma kör på daglig basis är bara FÖÖÖÖÖÖR jädra BRA. Jag får ihop ca 12.000 på min vanliga mprgonrunda.
SÅ wow!!
BRA gjort!!!

HAHA, igår när jag chattade med mina syskon på en gruppchatt vi har så skrev min bror, jag tror vi får vaccinet 2028. SÅ han ser det lika mörkt som du, kanske mörkare.

Men du, det där att vår gemensamma instavän åkt på skiten ... jag håller helt med det du skrev ... ATT hon ska anmäla det som arbetsskada. JAJAJAJA!!!
Hoppas hon kryar op sig.
Ni lärare alltså ... ALL respekt för ER!!

trevlig helg!!

Annika said...

Yvonne:
TUSEN tack vad snäll du är!!
Jag blir glad.
Problemet är att våren går för fort.
Igår såg jag att dogwooden är på stark ingång liksom Kwanzaa-kärsbären och paradisäpplen. Jag hinner inte MED!!
Blir stressad.
Och idag regnar det, ett stilla vårregn. Helt OK.

ÅÅÅ persikoträd. DET har min svärfar, och på det växer de riktigt söta persikor. Men det är frostnupet till viss del, det trädet nu. Tror de planterade det då de flyttade in eftersom de är från Georgia och persikan är Georgias statsblomma sas.
HOPPAS att det går bra med ert träd, om ni planterar det på en skyddad plats i sydvästläge kanske det funkar. HOPPAS!!!

Ja, jag hörde att ni hade riktigt skitväder idag, Äkta april.

Yvonne, tack för dina fina ord.
Ha en jättefin helg!!

Annika said...

Humlan:
TACK Humlan!!
SÅ är det, när våren kommer förvandlas det till en sagovärld under ett par korta veckor. Allt innan den mättade grönskan tar vid.
Den här tiden går alltför, alltför snabbt.

TACK igen fina Humlan.
DU gör mig glad!!!
En fin helg önskar jag dig.
Stora kramar!!

Annika said...

Monica:
TACK!!
Det är en sagodröm här nu som går alltför, alltför fort och som stressar mig.
Vill ju fånga ALLT.
Problemet är ju när det blir för varmt för snabbt, då går det förfärligt fort allting.
Ja, jag tar gärna några kyligare dagar. Skicka över vettja, haha. MEN det får inte bli frost.
Sopade gator, ett riktigt vårtecken!!
Härligt.
Du har allt det fina framför dig. När din vår kommer är den över här och vi har närapå sommar.

Låter mysigt, Monica. Njut av skirvädret och gott kaffe.
OCH en riktigt fin helg önskar jag dig!

Från Glam till Damm said...

Skönt att du är färdig-vaccinerad. Min kompis Maria i Annapolis blev rätt så dålig i typ 48 timmar efter sina sprutor.

Men så vackert med alla vårblommor. Jag älskar verkligen Magnolia! Drömmigt! Du bor i ett vykort.

Ha en riktigt fin och skön helg!

Varm kram, Anneli

Annika said...

Anneli;
HAHA, kom precis från dig!!
Ja, jag har förstått att andra sprutan är lite värre. Känner mig ungefär som vid fösta. SKA vila nu på em tänkte jag.
SOVA.
SOV så dåligt inatt för armen är ond.

Tack, ja allt är som en dräm här nu.
Njuter.

HA en fin helg.
KRAMAR!!

Brysselkakan said...

Verkligen vår de luxe hos dig nu! Här blåser det satan i gatan idag... men sol i alla fall.
Bra att det gick smidigt med andra omgången vaccin och jag hoppas ni slipper biverkningar.
Ha en fin helg!

Annika said...

Brysselkakan:
DET är det, vår deluxe. Blir inte så mkt bättre än så här.
Hörde att ni hr riktigt taskigt väder idag. HÅLL i hatten!!
Ja, det var så smidigt igår igen. MEN visst är jag trött idag, och jhar lite ont i kroppen Absolut.
Ska gå och vila nu. SOVA!!

BP said...

Det var ju för dina bildbomber som jag föll för din blogg för några månader sedan. Å det har jag då aldrig ångrat. Men idag har du faktiskt överträffat dig själv. En helt fantastisk bildkavalkad. Så vackert det är hos dig. Här kan jag inte konkurrera på något sätt, så jag försöker inte ens;-)

Grattis till andra sprutan. Hur et går det verkligen fort och tämligen smärtfritt. Raka motsatsen här. Region Stockholm ligger sämst till i hela Sverige, och tjafset om AstraZenecas vara och icke vara för "yngre" än 65 diskuteras fortfarande.

Min (snygga) husläkare och hans personal som allihopa är yngre än 65 fick sin första spruta för tre veckor sedan. Han berättade att det inte ens var säkert om den andra sprutan skulle bli Pfizer eller Moderna. Han hoppas på Jansson & Jansson vaccin, där en dos verkar räcka.

Frågade honom om jag skulle vaccinera mig. Han avrådde och tyckte jag skulle avvakta ett tag. Killen vet precis hur jag är funtad;-)

BP said...

Svar: Du och jag lär nog vara de enda som inte gillade "Where the crawdads sing". Boken var okej, inte mera än så. Den är bitvis tråkig och saknar höjdpunkter. Ingen nagelbitare/bladvändare precis. Lite "suspend disbelief" över det hela. Men åtta miljoner läsare kan ju knappast ha fel;-)

Susjos said...

Jösses, vilken lycka för ögonen att komma in på din blogg, vilka härliga otroligt vackra foton från din hemmiljö, ser ut som paradiset!
Å GRATTIS till andra vaccindosen! Såååå skönt!

Jag få kanske inte den andra dosen av Astrazenecas vaccin, de ges till dem över 65 år. Vi får se hur det blir med all vårdpersonal som fått Astrazeneca-vaccinet dos 1, kanske får vi ett annat vaccin?

Ha en skön helg!
Kram

Freedomtravel said...

Så härliga blommor! Och skönt med vaccinet! Här går det lite långsamt, även om det går framåt. Min mamma (80+) har fått första dosen iaf!