Wednesday, July 08, 2020

Resebrev nummer tre, eller på äventyr med Rickety-Rackety!

Godmorgon onsdag!

Ja, så lämnade vi då McAfee Knob och styrde kosan mot Leesville Lake och den camping vi bokat där.
Det var en bilresa på knappt två timmar.
Vi färdades efter landsvägar hela tiden.
Vägen slingrade sig genom ett underbart, idylliskt sommarlandskap på rena rama bondlandet.
SÅ vackert.

DOCK, vi hade ju Rickety-Rackety att tampas med.
Eftersom landskapet är kuperat så fick Rick-Rack jobba HÅRT! Rätt vad det var växlade bilen upp eller ner. Rick-Rack fick kämpa för att ta sig upp för backar och sen hade den svårt när vi färdades nerför likaså.
Stackars Peter fick hålla hårt i ratten hela tiden.
Jag hoppas verkligen att det inte finns någon som hyrt Rick-Rack för en resa över USAs kontinent … TROR inte den skulle hålla för det. Allra minst skulle den klara av att köras genom enorma bergmassiv, som Klippiga Bergen och Sierra Nevada och dylika.
Klarar den knappt av kullarna i sydvästra Virginia orkar den inte så mycket mer.
Kan berätta att Peter direkt sa då han satte sig bakom ratten första dagen, THIS car has a TON of miles on it. I wonder how old it REALLY is?
DET kan man fråga sig …

Eftersom det var så slitsamt för Rick-Rack så kunde jag inte riktigt njuta av det idylliska landskapet heller.
SÅ trist, för det är som taget ur en gammal Kalle Anka tidning. Ni vet, bulliga söta bondgårdar, små dammar, kossor som betar, lundar och hagar. OCH så dessa vackra kullar.
Jaja.

Till slut kom vi fram till vår nästa camping Leesville Lake Campground.
Den campingen låg längst ut på en liten väg. Den var inte stor, och den var så opretto en camping kan vara.
Jag blev kär direkt. Just därför att den var så anspråkslös och låg så fint i skogen. OCH att den verkligen låg på landet.
Bakom campingen fanns bara skog, ängar och där vägen slutade låg Leesville Lake.
Det doftade så gott av skog att jag blev alldeles vimmelkantig.
Vi fick en bra plats för Rick-Rack dessutom. En bra plats precis vid skogen. Dessutom var det gott om plats mellan husbils/husvagnsgrannarna. UPPSKATTAR det så himla mycket.
Det här var också en plats med “full hook up”. Alltså, vi kopplade bilen mot elnätet och vatten.
Så skönt.

Ställplatsen vid Leesville Lake var BRA!!

Utsikt över grannarna.

Uppkopplad mot el och vatten.

Så fort vi parkerat förvandlades Rick-Rack till den där pålitliga husbilen man vill ha. Så bekväm och rejäl.
På denna camping hade ägarparet (ett gift medelålders par drev och ägde denna camping) stängt badhus och toaletter för folk som kom i husbil eller husvagn nu under Covidtider. Endast tältande gäster fick använda toaletter och dusch.
De menade att alla andra kan tvätta sig, och gå på toa, i sin bil.
Sant, i och för sig.
SÅ vi duschade i bilen. OCH det gick bra, även om det var galet trångt på toan. DET var ungefär som att duscha på toaletten i ett plan.
Men, vattnet värmdes på nolltid och vi fick varsin skön dusch.

OCH visst vill ni se interiörsbilder från Rick-Rack?  Här har ni dem.  Dessa är tagna första kvällen på första campingen.  DET är därför utsikten är helt annorlunda mot den vid Leesville.

Köket, frys, kyl och micro till vänster.  Peter står framför diskbänk och spis.

Sängen ovanför förarhytten.  Jag låg ytterst.  Peter sa att han kände det lite som att han låg i en likkista eftersom han låg innerst där taket sluttade rejält, haha.

Matbordet.

Toaletten.  Duschen på väggen och handfat som inte syns på motsatt vägg från toan.

Förarhytten.

Resten av dagen var vi trötta efter vår långa vandring. Vi åt ramennudlar till middag, det smakade GOTT!!
Vi la oss tidigt, och sov SÅ otroligt gott på natten.
SOM stockar.

Nästa morgon gick jag upp vid 7:30.
Jag gjorde mig en kopp snabbkaffe och gick ut för att sätta mig och njuta av koppen, morgonen + svara på alla fina kommentarer som kommit in via mina två instagramkonton och mitt facebookkonto.
Trevligt.
DET var underbart att sitta där med kaffet och känna den tunga, friska doften av skogen!
Älskar den!!
Jag insåg hur in i bängen jag gillade denna lilla camping.

Morgon i Leesville.  SÅ lugnt och SÅ fint!!!

JAG anammade hela campingtänket med crocs och allt, mohohahaha!!

Frullestället.  DET är förresten jättebra att ta med egna campingstolar, det hade vi gjort.

Vägen mot Leesville Lake från campingen.  GILLAR!!

Dagens utflykt med Rick-Rack blev till närbelägna Smith Mountain Lake.
Vi körde in och parkerade vår bil i deras stora, fina state park.
OCH där fick vi verkligen känna på den stora fördelen med husbil.
Vi gjorde iordning vår lunch, och satt inne i bilen och åt vår mat vid bordet i regnet. Jo, för det regnade lite då vi kom dit, så det passade så bra att sitta inne i bilen och mumsa i sig mackorna.
DET var varmt ute förstås ändå.
Vi tog en en ganska lång vandring längs lederna i denna state park. Jättefint är det. Vi har varit vid Smith Mountain Lake förut, en vår då Peters föräldrar hyrde ett hus där i en vecka. Det är en stor insjö.
DET var varmt, vi kände för att bada, men faktum är att vi inte gjorde det. DET fastän vi hade badkläder i bilen. Jag vet inte, men det kändes plötsligt lite för jobbigt och det var lite för mulet. DOCK var det som sagt HETT.
Då vi lämnade parken började det åska.

Rick-Rack har kommit till Smith Mountain Lake State Park.

LUNCH inomhus i bilen medan regnet smattrade mot taket.

Vandringsleder överallt.

DET kanske ser svalt ut.  TRO mig, det var det INTE!

Smith Mountain i bakgrunden.

På kvällen hade vi så mysigt vid vår lilla plätt på campingen. Vi grillade hamburgare och sen åt vi S’mores vid lägerelden. DET var mysigt att elda därute, det var inte mördande hett längre då heller. OCH lägerelden satt som en SMÄCK!
Underbart att sitta därute. Jag gillar verkligen att campingarna här i US verkar ha som standard att alla ställplatser har ett picknickbord och en eldstad. SÅ mysigt.
Veden köper man på campingen. På denna camping fick vi en hel drös med ved för fem dollar.
Vi satt ute länge medan elden sprakade och eldflugorna glittrade i mörkret.
En verkligt BRA campingplats.  Ett äkta Yours Truly ställe.

DET här är MYS!!

Mums för grillade marshmallows!!

Det bästa!!!

Nästa dag var det dags att byta camping igen, men mer om det i nästa resebrev.

Ha en fin och bra onsdag!!

16 comments:

Anonymous said...

Yvonne said....
Wow, vilken natur, helt fantastiskt! Förstår att ni gillade resan. Precis det var min tanke att det skulle vara lite som i en kista att sova däruppe under taket, ha, ha, ha. Duschen och toan är ju lite som i gamla små lgh inne i stan, man får liksom backa ut när man är klar, inga större utsvävningar där inte, MEN allt man behöver finns ju där och det är ju toppenbra.

Fiffigt med campingbord och grillar, det skulle jag gilla. Älskar att grilla, men idag blir det nog inget av det för de har lovat regn och åska. Verkar bli så hela veckan.

Förstår att campinglivet gav mersmak och helst då med en husbil med lite mer muskler i motorn, måste vara jättejobbigt att känna att man måste hålla hårt i ratten hela tiden för att känna sig säker, kanske den bilen borde få gå i pension.

Kul att läsa om er resa och se alla fina bilder. Vissa av dem, t ex sjöbilderna påminner om Sverige vad gäller naturen (iaf på håll)

Ha en fin onsdag säger jag med en stor kram

Erica said...

Så MYSIGT det är att få följa med på er husbilssemester! Jag älskar det, och dina bilder får mig verkligen att längta tillbaka till husvagnslivet.
Jag kan igen känna den där speciella "husvagnslukten" från barndomen. Jag älskade den!

Håller med om att de campingar ni besökt ser otroligt mysiga ut. De där slingrande småvägarna mellan platserna... åh! Saknar!
Det jag också älskar med camping är att det verkligen är en frizon från allt vad utseendehets heter. Allt ska vara så bekvämt som möjligt, vilket är precis min stil.

En sak som jag kan lova är otroligt mysigt med campinglivet...det är Förtält.
Vi hade förtält till båda våra husvagnar, och det är såååå mysigt!
Vi hade en Polarvagn när vi var små, och bytte sedan upp mot en större Solifer när vi blev lite äldre.
Vet inte hur vanligt det är i USA, då husvagnarna där verkar se lite annorlunda ut än våra.
Men det blir liksom som att husvagnen nästan blir "dubbelt så bred" när man har förtält. Man kan ställa sitt campingbord där, och sitta och äta "inne fast man är ute".
När vi var små hade vi även leksakshörnan och ett litet barn-campingbord i ena delen av tältet.

Jag förstår för övrigt PRECIS vad Peter menar med sovplatsen längst in!
I vår Solifervagn hade vi en överslaf längst bak, och nederdelen gjordes om till sängplats på nätterna.
Eftersom vi var 4 barn, så sov två uppe och två nere.
Jag sov uppe längst in från början, men kunde nästan inte sova pga den klaustrofobiska känslan. Tror vi bytte om efter ett tag, så jag antingen sov längst ut eller längst ner.
Sedan, när vi vuxit upp i tonåren allihop så sov vi syskon i storbädden längst fram och mamma & pappa i bädden längst bak.

Dina bilder från sjön gillar jag. På något sätt tycker jag naturen där nästan ser lite svensk/skandinavisk ut. Vissa av bilderna känns som om de hade kunnat vara fotade här hemma :-)

Ser fram emot nästa resebrev :-D
Hoppas du får en riktigt fin onsdag!
Kramar /Erica

Humlan said...

Det är nästan så att jag tänker att det var ju tur att bilen höll under hela er resa, det låter lite som den sjunger på sista versen. Men det var ju tur att ni slapp några sådana äventyr som trasig bil!

Jag förstår verkligen att du gillade den nya campingen, den ser verkligen fin ut på bilderna och så skönt att faktiskt inte bo på varandra. Man vill ju inte höra allt grannarna pratar om när de sitter på sin uteplats. På tal om uteplats så var det fint med egen plats med både bord och eldplats, sedan sitter man ju bekvämare i eran typ av stolar, men att det finns sådant på varje plats känns ju extra trevligt.

Hade du inte skrivit att det var så hett så hade jag trott att ni hade perfekt, svalt vandringsväder på bilderna. Man blir lätt lurad av att det är mulet. Men fin natur ser det ut att vara, och precis som det kommenterats ovanför så ser det ut som den nordiska naturen, sedan kanske det inte är den känslan när man är där, men det ser ut så när man tittar på bilderna.

Hoppas du har en fin dag!
Kramar!

Channal said...

Rick-Rack vilket äventyr! Ett minne för livet. Tufft o läskigt när bilen inte kör som man vill. Men jag lovar. På ålderns höst kommer ni skratta åt detta sommaräventyr med Rick-Rack!

KRAM Anna

Anonymous said...

Haha, du har blivit en riktig campare med foppatofflor! Och med ett foto på fötterna dessutom :-)
Ni verkar ha haft det toppenmysigt!
Kram från Anette

Bloggblad said...

Vad roligt att få följa med på resan!
Men, är det inte en massa insekter? Mygg? Jag minns från mitt USA-besök för 50 år sen, att det var en massa läskiga insekter om kvällarna. Här är set hur mycket mygg som helst om kvällarna, och nu börjar älglusen komma i skogen. En art som det blir mer och mer av för varje år. Sååå äcklig. Fästingar? Har ni det?

Yvonne:
Jajamen. Så mkt!!
Vill ut igen. Ju förr desto bättre. Vill absolut göra om detta igen.
Peter ja, han fick sova där taket verkligen var lågt. Så det där med likkista är en ganska bra liknelse, haha.
TOAN totalt MINI!!!
Men det gick det med. Allt mini, men allt gick!!
Superbra med picknickborden på campingplatserna här, och även eldstäderna. SÅ trevligt grepp!!
Sen var det bra att ha med egna campingstolar också så att man kunde ha dem vid elden.
Absolut, Rick-Rack är pensionsmässig. Den borde få vila nu, eller stå som ständig husbil på ngn camping.
Nej, den var inte kul att köra. ALLS.
TACK! roligt att du gillar att läsa om denna resa.
OCH ja, jag tycker också att naturen påminner om den i Sverige ibland. ATT den gör!!
Stor kram till dig!!

Erica:
TACK, vad glad jag blir över att du tycker det.
DET sporrar. KUL och tack!!
ÅÅÅÅ jag förstår att detta säkert väcker minnen från din barndom. Mysigt är det ju. OCH för ett barn kan jag tro att det nästan blir magiskt spännande allting.
JA!!
Jag lämnade ju sminket hemma denna gång. Hade i princip bara vandringskläder med mig + ett par shorts och en tisha. HAHA!
DET var allt.
MKT befriande, befriande med crocsen också, haha.
Ja, som du säger är ju husbilar och husvagnar lite annorlunda här. Förtält såg jag ev på ngt ställe. Men som du ser har ju dessa sk bump outs, som man fäller ut från vagnen så att den blir större.
Skulle gärna vilja veta hur det ser ut inifrån. Nästan alla vagnar och bilar hade markiser. men vår hade det inte. Jag kan se stor fördel med sådan.

ja, exakt, den där likkistekänslan ja ... det blir ju trångt under taket.
Jag är glad att jag sov ytterst. DET var nog klokt att ni barn till slut fick ta den stora sängen i er vagn. Och att dina fldrar sov i varsin säng i de trängre utrymmena.

Du har rätt, det ser svenskt ut vid SML. Det gör det.
Det doftade precis som en svensk insjö också, lite som Mälaren. DET gillade jag

GRATTIS idag på din dag, Erica!!!
KRAMAR och HURRA!!!

Humlan:
TROR att den gör det också, sjunger på sista versen.
OM vi skulle hyra via Cruise America igen skulle vi se till att inte få den bilen, eller en som är lika gammal-

ÅÅÅ ja, jag gillade verkligen denna camping. Gillade att man inte bodde på på varandra. SÅ himla FINT!!
OCH att den var så opretto.
Ja, att det är standard med bord och eldstad gillar jag MASSOR!!! Så trevligt.
Det tror jag gäller på varenda camping här.
MKT bra,
Sen ä jag såå glad att vi hade med egna campingstolar för dem sitter man bättre i.

Japp, visst där det nordiskt ut. Minus att det inte finns björkar alls. Men annars?
JA!!
Det doftade som vid Mälaren. Du vet, den där typiska sjödoften. SÅ mysigt.
Håller med om att bilderna ser svala ut, men de ljuger, haha.

Stor kram!!!

Channal:
Rick-Rack på äventyr ja!
Ja, absolut, vi kommer alltid att minnas RR! Vår allra första husbil.
SÅÅÅÅ sant!!
Kramar :-)

Anette:
HAHA, ÄKTA camping och TOTAL FOPPA!!
YES, men barfota, det får du aldrig se. LOVAR!!!!
PUST, haha!!
Vi hade toppen!
Kramar!!

Bloggblad:
KUL att du tycker det!!
TACK!!
Insekter, ingen större fara måste jag säga. Faktiskt inte. Men jag är såååååå himla härdad från mina somrar i Österbotten där vi verkligen har MYGG.
Så det är svårt att få mig att tycka att insekter är störiga. Nej, jag har sällan besvär av insekter och mygg, enbart för att jag är SÅÅÅÅÅ luttrad. Om andra säger att det är mkt insekter och klagar på det känner jag knappt av dem.

OOO vi har fästingar, det är vårt största hot under vandringarna- OCH de är farliga, sprider borrelia och TBE o andra virus jag knappt hört talas om, Colorado fever tex.
jag känner flera amerikaner i min närhet som lider av kronisk borrelia.
Så när vi vandrat måste vi verkligen hålla koll.

Mygg har vi också, och även de sprider skit. West Nile virus etc.

OOO älglöss/flugor VIDRIGT. Det har jag känt av i Österbotten. Haft dem i håret. IRRRK- INTE kul.

BP said...

Rick-Rack ser ut som en levande reklampelare, och med amerikanska mått mätt är den ju "liten". Mera lagom med svenska mått mät, och den har ju alla bekvämligheter som man kan önska sig.
State parken är jättefin och er campingplats helt suverän med eldstäder så att man kan grilla. Perfekt ju!
Åsså Foppatofflor. Jo, du är förlåten;-) Hemma, på landet och på en campingsemester får man ha Foppatofflor;-)

Anne said...

Åh, så bra och inspirerande du skriver. Alltså, jag är totalt noll husbil eller campingperson men fasen vad du inspirerar alltså... Man ska väl aldrig säga aldrig om nånting helt enkelt. Jättefint denna dag också, och jag gillar hur du så bra visar bilder och berättar så detaljerat om allting samtidigt, det känns liksom som vi följer med hela era dag från start till slut. Den här campingplatsen känns HELT annorlunda än den förra, det här är mer grejer det. Vilka fina vandringsleder och platser att gå längs inne i denna park, mer öppet och fint med vattnet/sjön nära. Gillar!!! Det verkar inte ha varit packat med folk heller, eller?
Det där med eldstad vid varje campingplats låter helt perfekt, det är verkligen nåt jag skulle uppskatta också. Mycket intressant som sagt att följa med den här sortens semester och resande, det ger inspiration faktiskt.
Kram!

BP.
nej men Rick-Rack är nog liten i svenska mått också. Har bara plats för tre personer.
MKT bekväm var den dock. När den stod stilla. INTE då vi skulle ratta den, ett smärre problem, haha.
Älskade campingen, och state parks är alltid top notch. Man kan campa där också. Men ofta utan hook ups. OCH så coola är inte P och jag än, haha.
FOPPA!! HAHA.. Phew .. bra- Ja, jag anammande hela alltet på denna resa
:-D

Anne:
TACK vännen!!
DU inspirerar MIG!!
Blir så glad över det du skriver.
När jag skriver om det är det som om jag upplever allt igen, och det gör det roligt för mig också.
JAA!! Anne, du skulle ha gillat denna camping. SÅÅÅÅ opretto och samtidigt såå bra. ALLT fanns ju.
Och att sitta i skogen och känna skogsdoften på samma sätt man kan göra hemma du vet ...
Priceless.
SML State park är jättefin. Liksom alla andra SPs jag varit i. DE kan det här med state oh nationalparker i USA.
Tacksam!!
DET var inte mkt folk, inte alls. Kan ha berott på att det var lite småregnat, eller på corona ... vem vet?
Men det var inte trångt där alls.
SÅG knappt några andra då vi vandrade.
TACK igen min fina vän!!