Wednesday, March 01, 2017

Nu ska vi prata lite om kaffe!

Godmorgon därute var än du är!


OCH så kom vi in i månaden mars.
Ute råder vår!
Vintern kan få dra nu. Det blev inte ett skit av den iallafall.
Nu skulle det kännas trist om det kom stora bakslag. Vilket det faktiskt mycket väl KAN göra.
Ärligt talat, det skulle förvåna mig om det INTE kommer bakslag av något slag.

Igår var det en härlig PW för mig.
Jag såg prunkande träd, ja verkligen PRUNKANDE blommande plommonträd. Overkligt.
Magnolian såg jag är så smått på gång också. Ni vet de där stora praktmagnoliorna som blommar med stora rosa blommor.
Snart är det deras tid.

Men, så ja, när jag kom hem igår låg solen på i min lilla täppa.
Jag tog med kaffekoppen och satte mig utomhus i solen.
Life ain't too bad, after all …



Kaffe …
Jag är ingen kaffemoster. Inte alls som min mamma, eller mina svenska medsystrar här i förskingringen.
Jag är ingen kaffesnobb på något sätt. Två koppar om dagen dricker jag, en med koffein och en utan. Som vanligt, om det är svennefrulle så blir det desto mer kaffe.
Mitt kaffe brygger jag med kaffekapslar, jag har en Keurig-bryggare. Jo, det är bekvämt att bara ladda med en kapsel och så blir det kaffe direkt i koppen.
Se--precis--jag ÄR ingen kaffesnobb. Jag har såklart en vanlig bryggare också, men den använder jag bara när jag har gäster här.

Kaffe …
Som många av er säkert känner till är USA ökänt för att sitt blaskiga kaffe. Det är inget att förneka, även om det HAR blivit bättre. Dock, det blaskiga kaffet består på många ställen.
Ibland kan man få kaffe som ser ut som te. SÅ svagt är det.
I mitt tycke är svagt kaffe totalt odrickbart, jag mår ILLA av det. På riktigt.
Om man går på en diner, eller köper kaffe på en bensinmack, så kan man nästan räkna med att kaffet är rent blask.
Tack vare att Starbucks--och otaliga andra kaffeställen--vuxit upp har kaffet blivit bättre. Men, ändå, det lämnar nog fortfarande mycket att önska om man är en riktig kaffemoster.
Jag tycker att Starbucks bryggkaffe har en bränd smak. Om jag köper kaffe på Starbucks blir det alltid en latte.
Det kaffe som alltid får “bäst i test” är Dunkin Donuts kaffe, men jag kan inte uttala mig om det kaffet.  Jag har druckit det, men i min mun smakar nästan allt kaffe likadant.  Som sagt, någon kaffemänniska är jag icke.


I Gilmore Girls dricks det verkligen kaffe!  Bild från E-online.

Kaffe …
När kända kaffemonster är här på besök, som min mamma, tas kaffe med i resväskorna från Sverige. Personligen köper jag aldrig med mig kaffe då jag varit i Sverige, men
är man kaffemonster och kaffemoster av rang så GÖR man det.
Mamma brukar ha med två paket Classic eller Arvid Nordkvist eller Löfbergs Lila. Går vi på restaurang brukar hon ha med sig snabbkaffe i handväskan och lägga till ett par skedar när kaffekoppen ställts på bordet.
När vi var på Elon och bodde på Bed and Breakfast i fjol kunde mina damer knappt dricka kaffet som bjöds där, för svagt. TUR då att de hade lite snabbkaffe att smyga ner i kopparna.


Kaffe …
Förmodligen HAR jag blivit lite amerikaniserad då det kommer till kaffe. NEJ, jag hatar och avskyr kaffeblask, men när jag kommer hem till Sverige brukar jag hoppa till lite när jag märker hur starkt kaffet är där, haha.
Men, när vi exempelvis varit på stranden med Peters familj och JAG gör kaffet tycker de att mitt kaffe är för stark. Komiskt. Jag lovar, jag gör inte speciellt starkt kaffe, ett mått per kopp.
Dock, hellre för svagt kaffe än för starkt, ANY day of the week.



Kaffe …
Kaffe är dyrt här.
Jävligt dyrt. Här nedan visar jag er lite priser från igår (på Safeway) när jag var och handlade.
Gevalia finns att köpa här numera. OCH när jag var ny i USA kunde man prenumerera på Gevalias kaffe. Jag gjorde det i perioder då och då.
Annars är väl de mest kända amerikanska sorterna Folgers och Maxwell House.


På Safeway igår.  Kolla in priserna på kaffe, och här snackar vi då i förpackningar om 340 gram!




Kaffe …
Till skillnad mot “de flesta” svennar gillar jag smaksatt kaffe. Jag köper enbart kaffe med smak.
Ja, jag säger ju att jag inte är någon kaffesnobb. Men, jag gillar kaffe som smakar hasselnöt, vanilj eller choklad.
Är det jul, eller höst, vill jag gärna ha kaffe som smakar kanel eller pumpa.
När jag är värdinna för svennefrullen vet mina vänner att det blir smaksatt kaffe. Jag är den enda av mina svenska vänner som bjuder på det.







OCH klassikern Maxwell House i 726 grams plastförpackning.

Det lustiga är att då jag verkligen fått koffeinkänningar av rang har det varit av amerikanskt kaffe.  Det var länge sen jag drack för mycket koffein nu, men det ÄR läskigt när det blir för mycket.  Här klassikernas klassiker, Folgers i 686 grams plastbytta.

Kaffe …
Han jag är gift med (haha) dricker INTE kaffe. Peter avskyr smaken.
Karolina är ingen kaffetjej.
Jag känner ingen skillnad på smaken om kaffet är koffeinkaffe eller de-caf (alltså koffeinfritt). Igen, noll kaffesnobb.


Hur är det ditt förhållande till kaffe?
Hur mycket kaffe dricker du om dagen?
OCH, har du varit i USA och smakat “vårt” kaffe? Eller ska jag säga blask?
OM du bor i US, eller utomlands överhuvudtaget, brukar du köpa med dig kaffe om du varit hemma i Sverige?
Dricker du koffeinfritt ibland?
Känner du skillnad i smaken?
Påverkar koffeinet i kaffe dig?


Ha en bra dag idag, med eller utan COFFEE!

39 comments:

Anne-Marie said...

Börjar med gårdagens inlägg eftersom min energi inte riktigt räckte till igår för en bloggrunda. Ja, er “vinter" har onekligen varit av det mycket underliga slaget. Man undrar hur sommaren kommer att bli hos er. Och allt kommer väl att vara utblommat i mars redan. Trist när man är van vid olika årstider. Jag tyckte Hawaii var konstigt där det alltid var sommar.
Jamen du, fadäsen på Oscarsgalan var ju bara helt “out there". :) Jag tittade inte på själva galan men självklart såg jag efteråt när de visade klavertrampet. Snopet minst sagt för de som trodde att de hade vunnit.
Eftersom jag inte dricker kaffe har jag inte mycket att tillföra. :) Minns att en familj i Los Angeles som jag lärde känna när jag var hos Tree People 1985 blev förtjusta i svenskt kaffe och vi skickade ett paket som julklapp under några år.
Gillar de där kaffeugglorna! Helt din stil givetvis. :)
Kramar!

Monica said...

Nu ska jag prata om talet trodde jag du skulle säga:-), faktiskt var jag uppe kl 03 i natt och hörde presidentens hela tal och tittade på aktiviteterna efteråt. Jag tyckte han uppförde sig bra och alla andra också, det var lugnt och städat. Blir inte mer politisk än så för nu var det kaffet:-). Ska dricka snart morgonens. Jag dricker en gång och njuter ordentligt av den rätt stora koppen då och det är inte alltid det blir en gång till för jag dricker te också så det ska hinnas med:-).

Tar med kaffe till Anna och har skickat otaliga paket:-). Kaffet är dyrt där som hos dig, man undrar varför? För här är kaffet rätt billigt. Fast nu tycker jag att det finns gott kaffe där också och gott både på pub och caféer.

Vi köper alltid ekologiskt, var många år sedan vi köpte något annat och både mellanrost och gärna mörkrost för mig. Har ju skummad mjölk i alltid men dricker lite då och då en espresso. Kaffe är så gott och doften så härlig. Aldrig koffeinfritt här. Ofta Löfbergs lila eller Arvid Nordquist med sina gamla anor från Uppsala. Och ibland något annat, det som finns. Maler hela bönor ibland alltid ekologiska och gör presskaffe. Det är inte bara gott utan lite extra trevligt att sitta med.

Lyxar till det lite med kryddor som kanel och kardemumma. Ibland har jag lite råsocker och kryddor på mjölkskummet. Tycker det är roligt när jag hittar julkaffe eller något annat med någon annan karaktär. Jo det är skillnad på kaffe och kaffe:-), känner det väldigt väl. Och snyggt serverat ska det vara också, ja du hör:-). Och skillnad på kaffebryggare, det känner jag också:-), de är olika hur aromen kommer fram i olika temperatur och hur kaffet blir.

Kul att läsa om din mor:-), det har jag aldrig tänkt på att ha lite extra förstärkning med, haha, men nu är det okey där vi beställer vårt kaffe i England så det går bra.

Ha det så fint Annika och njut av kaffet, låter så skönt med kaffe i solen!

Nettan said...

Hann inte med att kommentera igår, men er vinter har verkligen visat att klimatförändringarna är verkliga, och att det är här och nu. Vi här hemma har ju varit med om en grönsaksbrist då sydeuropa drabbades av väderkaos och inte kunde exportera som de brukar, ett isbergssalladshuvud kunde kosta mellan 90-100 kr/kg. Mot mer normala 40-50 kr/kg på vinterhalvåret. Så att klimatet förändras det borde vi alla vara medvetna om nu efter denna vinter.

Mitt förhållande till kaffe är svalt, det är sällan jag dricker kaffe och då får det gärna vara latte eller cappucino, är inte glad för det alls. Hellre te.
Dricker inte kaffe på daglig basis och det kan gå månader mellan de tillfällen jag dricker kaffe, oftast är det på helgen och då blir det kapsel i vår maskin.
Har smakat blasket i USA vid ett tillfälle när jag jobbade inom flyget och var över på JFK på tjänsteresa, blä.
Dricker aldrig koffeinfritt, så jag vet inte skillnaden.
Däremot här hemma kan man känna skillnaden i smaken, minns när jag bodde i Sundbyberg i början av 90-talet, nära Arvid Nordqvist och kaffedoften låg tät när de rostade, då smakade det kaffet bäst, men i Värmland är det Löfbergs lila som passar vattnet bäst och i Skåne, Zoegas, så där finns det olika smakvarianter men har läst någonstans att det har med vattenkvalitén att göra och att rosterierna anpassar sig till det? Vet inte om det stämmer?
Har inte så svårt att påverkas av koffein, undviker att dricka kaffe på kvällarna eftersom jag då får svårt att sova.

Äventyret framtiden said...

Ett fint kaffe-inlägg, roligt att läsa.
Här börjar vi morgonen med en mugg kaffe var.
Uffe en dubbelkaffe och jag en enkel.
Vi köper bönor, malar och dricker nybryggt.
Mycket gott!
Jag har aldrig varit någon kaffemoster jag heller
men sedan jag kom i kontakt med nymalet kaffe
har jag ändrat mig en aning. Tidigare var det te som gällde varje morgon, men inte nu längre, nu är det kaffet.
Men sen dricker jag bara en kopp till under dagen och får jag inte
det goda kaffe som jag är van med så går det lika bra att vara utan.
Någon kaffeoman är jag inte i den meningen :)

Och Stardust gillar jag inte, testade i Amsterdam men nej, vi har så mycket godare kaffe hemma,haha.

När vi var på Teneriffa för ett år sedan köpte vi pulverkaffe och insåg senare att vi hade köpt koffeinfritt kaffe. Faktum är att det gick lika bra att dricka det som vanligt kaffe. Vi kunde inte spanskan, så det blev som det blev, en rätt lyckad miss.
Vi kände ingen skillnad i smaken i jämförelse med vanligt instantcoffee.
Vi levde koffeinfritt i två veckor utan att dö :)

Nej, koffeinet påverkar mig inte särskilt mycket skulle jag tro. Jag kan dricka kaffe sent på kvällen och sover gott i alla fall.

Kaffeugglorna är härliga, var om inte hos dig finns det sådana?
Varje gång jag ser en uggla av något slag så tänker jag på dig!

Ha en fin dag, här skiner solen i arla morgonstund, den 1 mars!

Monica said...

PS Lindvalls kaffe menade jag från Uppsala och det köper vi när vi ser det:-) men Nordqvists också.

Eva i Dalarna said...

Här dricks det kaffe flera gånger om dagen och ännu fler när min man är hemma, han är en kaffedrickare av rang.Han jobbade i USA för en del år sen och gillade inte det kaffe som fanns där.
Godast smakar det kaffe man dricker efter att man inte druckit på ett tag. På morgonen till exempel. Min man dricker kaffe på kvällen men då tar jag the ibland.
När vi åker utomlands tar vi med oss nåt paket, man vet ju aldrig vad man får tag på.
Koffeinfritt har jag aldrig provat, men min måg dricker sådant och verkar inte märka nån skillnad.
Jag dricker kaffet svart, ibland med vispad grädde på toppen (när jag vill lyxa till det) och jag älskar vanilla latte. Smaksätter jag annars kaffet själv kan det bli med lite kardemumma. Men helst dricker jag svart kaffe utan tillsatser.
Kul inlägg idag och bra tips från din mamma!

Humlan said...

Jag är uppvuxen med kaffedrickare av rang i släkten, men började själv inte dricka kaffe förrän jag var 25, länge drack jag bara efter maten om jag hade sällskap som ville ha kaffe.
Numera dricker jag vanligen kaffe en gång om dagen, mitt på dagen gör jag två muggar, men får jag sällskap kan det bli betydligt fler gånger under dagen. Jag är kanske inte så kunnig när det gäller kaffe, men jag avstår hellre än dricker en kopp av något kaffe som inte är gott och jag håller helt med dig om svagt kaffe.
Hemma brygger jag kaffe för hand och växlar mellan mellan- och mörkrostat, ofta Zoegas. Pressokaffe dricker jag också ibland. Till kaffet värmer och vispar jag lättmjölk.
Det kan vara gott med lite kanel eller kardemummasmak till jul, men aldrig, aldrig något sött i kaffet, det kan jag helt enkelt inte få i mig (något sött TILL kaffet går däremot alldeles för bra). Undantaget är Irish coffee och liknande drinkar med sprit i, det kan jag konstigt nog dricka.
Fikar jag ute så blir det ofta en latte med extra shot espresso, en cappuccino eller en flat white, om jag inte vet att de har gott bryggkaffe. Espresso kan vara väldigt gott vid vissa tillfällen OM det är gjort på en god kaffesort, tyvärr har jag inte lärt mig vilka sorter som jag tycker är goda.
Men även om jag föredrar vissa sorters kaffe så kan jag dricka det mesta så länge det inte är sött. Koffeinfritt har jag aldrig provat, det har alltid känts som att jag då kan välja te istället om jag vill undvika koffeinet, som på kvällarna då jag brukar vara lite försiktig med kaffet.
Jag behöver kaffe en gång om dagen och vid 13-tiden börjar kaffesuget bli påtagligt om jag inte fått något kaffe den dagen, vid 14-tiden påverkar det definitivt humöret, så visst behöver jag koffeinet.

Nu ska jag bestämma mig för om jag ska fixa kaffe här hemma, trots att jag det är lite tidigt, eller om jag ska ta det ute på stan, jag har ett möte kl 13 och då bör jag definitivt inte sitta och vara kaffesugen.

Ha en bra dag!
Kram!


Anonymous said...

Alltså, jag är ett riktigt kaffemonster (av allra högsta rang)!!!
Om inte jag får mitt morgonkaffe så blir jag en riktig häxa, då är mitt annars otroligt lugna temprament som bortblåst ;).
Nu har jag dock minskat mitt kaffeintag sedan något år tillbaka. Innan drack jag ca 2 fullstora perkulatorer under en dag (12 kkp per kokning), hade inga problem att dricka mer ändå.

Numera dricker jag ca 3-4 koppar om dagen, antingen kolsvart och starkt kokkaffe, eller så använder jag kapselmaskinen (Tassimo).

Även jag brukar ha med mig lite snabbkaffe om jag ska ta en kaffe ute eller hemma hos en bekant, jag älskar "svart och rivigt" (referens från Småstadsliv, har du inte sett så "måste" du).

Jag får ingen koffeinkick, tror att jag aldrig har fått det. Verkar inte särskilt trevligt, så jag är glad att slippa :) *peppar peppar ta i trä*

Kaffe i US eller någon annan stans har jag aldrig testat, är inte den som är ute och reser direkt :) . Men som du skrev, "ni där borta" har inte något gott kaffe rykte ;).

Nu ska jag ta mig ytterligare en kopp, så kanske man har huvudet på skaft när man försöker studera ;).

Kram från ett snöigt och kallt Hälsingland!

Brysselkakan said...

Nej du! Dricker inte kaffe alls! OK, gjorde det i tonåren med massor av socker och mjölk. Sedan blev jag laktosintolerant och på den tiden fanns inte laktosfri mjölk så jag slutade med kaffe.
Maken däremot dricker kaffe, mängder på jobbet tror jag och några gånger per dag här hemma. Vi har en Nespresso-maskin och använder alltså kapslar. Kaffebryggaren åkte ut för minst 20 år sedan, minns att vår mellanson råkade slå sönder kannan och sedan köpte vi aldrig någon ny men detta var under en period då min man inte drack kaffe så vi saknade den aldrig. Sedan började han igen och då blev det Nespresso. Kaffet i US brukar han muttra över men Starbucks är OK och vet du! De har på fabriken i Shippensburg en maskin med två val; American coffe och Swedish coffe! Men så är det ju ofta svenskar där!
Och så gav du mig inspiration till dagens inlägg på min blogg! Nä, inte om kaffe!
PS Stora problem med att publicera svar idag...

Christina said...

God morgon min vän! Intressant det här med kaffe... sitter just nu med min andra kopp frukost kaffe. Precis som du har vi en Keurig, smidigt! Två koppar till frukost, thats it. När vi bodde i Sverige drack jag mycket mera kaffe. De fösta åren köpte jag alltid med mig svenskt kaffe och alla som kom på besök hade väskan laddad med kaffe. Ha ha ha! Men, man vänjer sig. Och kaffet på morgonen smakar så gott, sedan saknar jag inte ens kaffe under dagen. Men jag måste erkänna att kaffet i Sverige är väldigt gott! Speciellt när man har en maskin som maler bönorna..... Något jag aldrig vänjer mig vid är smaksatt kaffe! Blää! Jag vill att mitt kaffe ska smaka kaffe. Vill jag ha hasselnötter äter jag hasselnötter! Så tråkig och svensk är jag! Och jag älskar knepet med snabbkaffe!!!! Ha en fin första dag i mars, här åskar och regnar det....
Kram på dig!!

Steel City Anna said...

Jag älskar kaffe! Men jag är ingen snobb men det är för att jag inte har tid, ork och pengar att vara det :) jag tror absolut att jag har potential att bli en! Känner absolut stor skillnad i smak men bara det är starkt kan jag klara mej bra på billigt kaffe från Aldi :) godast kaffe har ett lokalt kafferosteri men de är dyra. Svenskt kaffe är speciellt, och det godaste, så det så :) går jag på Starbucks eller Costa här så ber jag alltid om en extra shot espresso i latten. Jag har inte varit i USA men det låter som det blaskiga kaffet vi har här. Jag gör alltid för starkt kaffe åt folk på jobbet. Nu är det ett internt skämt. Jag kan bara inte göra äckligt kaffe :) har iallafall omvänt en ung brittisk man som numera dricker starkare kaffe än jag.

Ni har en hel del kaffe att välja på ser jag! Jag är också förtjust i smaksatt kaffe men mest till jul. Kanel, choklad eller hasselnöt. Men jag skulle inte kunna dricka det på morgonen.

Min man dricker inte heller kaffe och han gör alltid för blaskigt kaffe till mej för han säger att det är farligt att dricka sådär starkt kaffe som jag gör :)

Rolig bild med ugglorna!

Annika said...

AM:
Ja, det är en mkt mkt underlig vinter vi har haft. Eller inte haft.
Jag är väldigt besviken, och jag tror det är väldigt illa för naturen.
Det har knappt varit frostgrader.
Ja, jag tror att sommaren kommer blixtsnabbt iår, om det nu inte blir kallt. Vilket det KAN bli (inte mig emot). Vill absolut inte ha 25 grader i mars.
AA ja, vilken fadäs av Price Waterhouse Cooper. USCH sånt som inte får hända. Jag menar, vilken konstig känsla för både Lala Land och Moonlight. Snacka om att dra bort mattan för samtliga.
Kaffe ja, det eviga blasket.
Kaffeugglorna, min stil :-)))
Kramar!!

Annika said...

Monica:
Nej, jag tittade int på det faktiskt. Orkade inte, iddes inte. Tänker läsa om det idag istället. Hörde att han gick på i ett mildare tempo.
Jag har tyvärr inget större hopp. MEN han kan ju inte ånga på som han gjort, omöjligt.
Nuff about THAT!
Jasså ja, kaffe lika dyrt i England.
Ja, man undrar varför kaffet är så dyrt där vi bor. Hemma ÄR det ju inte speciellt dyrt. Alla svenskar brukar reagera på kaffepriserna när de kommer hit.
Jag förstår att ni har mysiga kaffestunder och fika hemma hos er. Det syns lång väg.
Så trevligt.
Gillar allt det sociala som kaffe för med sig.
Precis som du dricker jag mkt te också.
Brukar ha kanel och kardemumma i mitt kaffe också om jag brygger, mums!! MUMS!!
DU är en kaffesnobb, hihi. Min raka motsats. MEN jag vet ju också att kaffet smakar bättre i god bryggare. Min syster har mocca master, och en kompis här i US har den också. De gör verkligen gott kaffe båda två. DET kan tom jag känna :-) Min syster liiiite för starkt, hahaha----sorry sis om du läser här. men hellre för starkt än för svagt. Alltid.
Fniss, jag vet, det där med snabbkaffe i väskan är en klassiker för många svenskar som kommer hit. De vet hur blaskigt kaffet kan smaka på lokal. Bäst vara förberedd. TACK för dina fina kommentar, visste väl att du var coffee queen!!!
Ha en finfin dag!!

Annika said...

Nettan:
Precis!! Nu iår har vi fått svart på vitt, tycker jag. DET har aldrig varit tydligare. När ska meddelandet gå fram?
Så läskigt.
Det märks ju överallt. Ja, man kan verkligen fundera på framtiden ...
Du är ingen kaffemoster. Jag tror faktiskt att jag skulle kunna slopa kaffet också, men lite skulle jag sakna det på daglig basis.
Om jag skulle tvingas välja mellan kaffe och te väljer jag te.
Kaffet är på många ställen ÄR verkligen BLÄ!! SÅ sant. Tur det finns kaffeställen numera med lite bättre kaffe. Men ändå, på det stora hela är det skit.
Kan tro att det där med vattnet stämmer mkt bra. Verkligen.
Kaffe luktar bättre än det smakar. Det doftar ju så otroligt gott, synd att det inte smakar lika gott.
Skönt att du inte påverkas av koffein. Jag kan påverkas av det. Inte kul.
Kramar!

Annika said...

Karin:
Tusen tack!!
Roligt att inlägget gillas!
Ja, alltså jag förstår verkligen att nymalet kaffe är ngt speciellt.
Jag har ingen kaffekvarn.
Uffe är mer kaffedrickare än du är, och det är bra det :-)
Jomen det HAR ni, ni har godare kaffe än Starbucks hemma, inget snack om den saken. jag är lite förvånad över att Sbux kom till Sverige efter så lång tid. Marknaden är ju så mättad hemma, men det funkade det också, för Sbux. Är väl hypen, misstänker jag.
Vem vet?
Finns Starbucks i Finland? Måste googla.
DU ser, ni kände ingen skillnad fastän det var koffeinfritt. HIHI!!
Nej, det gör ju inte jag heller. Just nu dricker jag min andra kopp för dagen, den koffeinfria :-)
ÅH tack, kul att du tänker på mig om du ser en uggla. Du vet att jag aldrig sett en livs levande va? Mon svärfar var här häromkvällen, och han sa att när han körde in hos oss såg han en uggla på en stolpe, varför har JAG aldrig fått se en? Men jag tycker det är så gulligt att du tänker på mig. TACK!!
Här är det MILT och grått och det ska åska.
Ha en fin onsdag!

Annika said...

Monica:
Ah, I see!!
:-)

Annika said...

Eva:
Så ska det vara!! Gillar det med Sverige, att det dricks så mkt kaffe!
Gillar kaffemonster och kaffemostrar. Mysigt.
Ja, Finland leder ligan, men Sverige ligger som god tvåa.
Det där att ta med kaffe när man reser utomlands tror jag är en klassiker för svennar. Lite gulligt!
Jag menar, nästan alla som kommer och hälsar på hos mig har med kaffe. OCH det förstår jag, haha!!
Jag dricker också kaffet svart hemma, och hos andra. Men på Starbucks blir det latte, alltid.
Gillar också att smaksätta kaffet med kanel och kardemumma. MUMS!!
ja, visst är det smart att ha med snabbkaffe, hihi!!
TACK, kul att du gillar dagens inlägg, blir glad.
Fika på :-)

Annika said...

Humlan:
Samma här! Kaffedrickare galore i släkten. Eller ffa min mamma, moster och mormor. Jag började också dricka kaffe sent.
Minns att jag var fascinerad av min morfar som drack på bit och på fat. HAHA. Det brukade jag härma ibland när jag var barn.
SANT, dricker man kaffe i sällskap blir det absolut mer kaffe än annars. Det är en sådan bra och social dryck.
Svagt kaffe är odrickbart, tycker jag.
Jag sockrar inte heller mitt kaffe . JA om det inte är en latte. Men det vanliga under dagen, nej aldrig.
Som du säger, gärna ngt sött TILL kaffet. Men inte I.
Dock, är jag ensam hemma blir det bara svart, slätt fika.
Tycker det är så kul att läsa om kaffeintag. Som att det börjar suga i din kaffetarm vid 13 tiden, och att du blir på dåligt humör om du inte får kaffe.
Jag gillar också te, mer än kaffe om jag ska vara ärlig.
TACK för din kommentar.
Kram!!

Annika said...

Hälsingland:
Härligt!
Tycker det är så kul med kaffemostrar och kaffemonster.
:-)
Kaffedrickare av rang. YAY!
OMG, du drack verkligen MYCKET kaffe!!
WOW! OJ oj. OCH starkt gissar jag! ja, det skriver du ju också.
Tror min mamma dricker sådär en 7-8 koppar om dagen. Men du är nog den som tar priset. I bow to thee!
UNDERBART, du har tom med dig kaffe till bekanta hemma i sve!! Love it! Coolt. Men vissa hemma kan ju faktiskt inte laga kaffe heller. Även om det inte är som här :-)
Har inte sett Småstadsliv fö :-)

Nä, du är så kaffevan att du förmodligen skulle kunna dricka en hel "perko"-kanna klockan 23 och sen sova gott hela natten :-)

Du tar dagens kaffepris, utan tvekan!! The queen!!!

Du skulle förmodligen dö kaffedöden om du kom hit. For reals!!!! Du skulle tycka att skam går på torra land. HAHA

TACK för din kommentar, så kul att läsa!!!!

PS, känner ju flera tjejer här från ditt landskap. Känner du ngn av dem? (dum fråga, jag vet... Hälsingland är ju stort)

Annika said...

Brysselakakan:
Våga vägra kaffe!
Nej, men jag fattar. Precis, förr fanns det ju inte direkt laktosfri mjölk som det gör idag.
Så jag kan förstå att du la av.
Det finns ju andra varma drycker som är lika goda, te tex.
Kapslar är bra, speciellt om man inte är ett kaffedrickande hushåll. Då är det perfekt för den person som dricker att ha en sådan. Som jag här hos mig.
Klart han muttrar över kaffet här, hihi.
MEN så coolt att de har två sorters kaffe i PA. Helkul JU!!! Love it!!!
Kan tänka mig att det är många amrisar som tycker det svenska är för starkt, och många svennar som tycker amerikanska är skit och blask. SÅ smart att kunna välja!!
KUL, kommer snart till din blogg.
Jasså, blogger strular ... TRIST!! Usch, vet hur det kan vara. HOPPAS att det skärpts till nu.
Tack för din kommentar, så kul att läsa!!

Annika said...

Christina:
TACK snälla!!
Dagen till ära (fniss) har det blivit tre koppar för mig (medan jag svarar på kommentarerna).
Keurig är bra, gillar de bryggarna. Smidiga. PLUS att det kaffet finns ÖVERALLT!!!
Ja, jag kan tänka mig att du drack mer kaffe hemma där kaffekulturen är så stark. Det blir nog automatiskt mindre här, kan jag tro, om man jobbar. Inte samma fikakultur.
Ja, visst vänjer man sig vid amerikanskt kaffe, och styrkan råder man ju på själv. Jag ber aldrig ngn ta med kaffe för min skull, men de får gärna ta med för eget bruk :-)
men visst, jag tycker också kaffet hemma är gott. OCH överallt. Jag menar, gå på ett lunchställe och kaffet är så bra. De kan det där med kaffe hemma! Tycker det är så kul.
HAHA, Stina, om du kommer hit LOVAR jag att ha vanligt kaffe hemma. Lovar att köpa icke smaksatt. Tror många är som du där, de gillar inte smak på kaffet.
Ja, det där med snabbkaffe är en bra grej :-)
Ja, vi ska få samma väder som ni, åska, störtregn i em. Vidrigt ute nu, mulet, mörkt, blött och fuktigt. IRK!!!
Stay safe, hörde ngt om tornados också...hua!!!
Kramar i massor och tack för din kommentar!!

Annika said...

Anna:
Du kan nog bli som din mor!
;)
Potentialen finns, utan tvekan.
Antar att du älskar att fika hemma hos dina fldrar.
Aldi har vi här också, men jag har aldrig varit inne i den butiken.
det är viktigt att kaffet är starkt. Svagt kaffe är ju så vidrigt äckligt.
Vi har nog samma blask här som hos dig. TRIST!!
Sbux och de andra kedjorna har ju bättre, men jag dricker alltid latte där. Men inte fasiken kan de brygga kaffe här som man "ska".
Ärligt talat, tror också svenskt kaffe är bäst och godast + att de har sådan djupt rotat kaffekultur.
nej, jag kan inte heller göra svagt kaffe, men kanske vissa svennar tycker jag gör för svagt. FAST det tror jag inte.
Kul med den unge killen som dricker så starkt kaffe.
Kaffe dyrt hos er också, ja. Underligt det där.
Skitdyrt här ju.
Ugglorna är så klockers.
TACK för din kommentar, så roligt att läsa!!

Channal said...

Jag måste ha kaffe varje dag! Min första kopp kaffe dricker jag på jobbet vid nio. Sen efter lunch och en kopp när jag kommer hem på eftermiddagen. Så tre koppar om dagen blir det alltid. Ert kaffe blir jag dålig i magen av. Bara blask, bläää! Men vi hittade gott kaffe på Starbucks! Me like! Köper aldrig med mig kaffe när vi åker på semetser. Finns alltid gott kaffe när man går ut. Har inte smakat koffeinfritt. Är det kaffe?!! Känner absolut skillnad på kaffesmaker. Här hemma har vi bara Mollbergs blandning! Självklart påverkar koffeinet mig. Måste ha mitt kaffe varje dag. Det godaste kaffet är helgkaffet... den koppen jag tar efter te't till frukosten. Dricker te morgon och kväll!

KRAMAR Anna

Anonymous said...

Hej!
Med de priserna på kaffe förstår jag att det är blaskigt!! :-)
Här hemma dricker även vi väldigt lite kaffe.
Jag aldrig, tycker allt kaffe smakar skit, maken på helgmorgnar o om ngn kommer på fika, o dottern aldrig.
Te däremot.... Ja, det vet du ju!
Kramar från Anette!

Ann Rumbleinthearctic said...

Precis som så många andra saker så beror det nog på vart i USA man är. Alaska är verkligen snobbigt då det gäller kaffe, och starkt kaffe.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2015/aug/18/biggest-coffee-snobs-america-alaska-not-seattle

Winslow och hans familj hatar svagt kaffe, de brygger starkt. De som är i hans labb brygger också starkt kaffe. Vi köper kaffe på Costco, eller Sams club, där är det billigare.
Koffeinet har aldrig riktigt påverkat mig, så jag kan dricka på kvällen, men Winslow kan inte göra det.

Jag dricker en kopp på morgonen hemma, och sedan fyller jag upp min travelmug och tar med mig den (16 oz, 470ml). Och kaffekoppen jag dricker hemma är en sådan där standard svensk kaffekopp, en fin kaffekopp, ingen bamse kopp inte. På helgerna blir det förstås mer kaffe hemma!

Jag dricker kanske en pumpkin latte per år +-1, och någon mint moccha ibland. Men de är alldeles för söta tycker jag, så bara som en treat för min del.

Ha en fin dag!

Annika said...

Channal:

Låter bra.
Förstår att du blir dålig i magen om du dricker amerikanskt blask. I värsta fall är det odrickbart och illamåendeframkallande. Rena rama pesten, haha,
Starbucks och flera andra kaffekedjor är bra.
Jodå. de-caf får nog räknas till kaffe, haaha.
Te är gott, det tycker jag med. Dricker mer get än kaffe, men tar mina bägge koppar varje morgon.
Är ingen kaffesnobb. Mollbergs har jag nog inte smakat ...
Kramar!!

Annika said...

Anette.
Du menar att folk blir för snåla för att öka på mängden, hahahaha!!!
JA vem vet, hahah!
Nej, jag vet att du inte dricker det. Te är sin grej. OCH ja, mums för te!!
Trodde M var kaffemänniska. Men det blir nog så att om man inte bor med ngn som dricker kaffe så minskar nog intaget mkt. Skulle P dricka kaffe skulle jag nog dricka mer kaffe.
Stora kramar!!!

Annika said...

Ann:
Tror du det?
Har aldrig tänkt på att det skulle vara stora skillnader direkt överlag inom US. MEN när du säger det så är det ju ganska klockers att tex Seattle dricker annorlunda än Texas etc.
Coolt med Alaska, man börjar fundera lite över liknelser med nordliga länder ... Hmmm....
Så bra med lite starkt kaffe överlag. Skulle inte förvåna mig om det håller på att ändras, fastän det går långsamt. Kaffekedjorna spelar in.
Och yngre vill nog ha starkare kaffe. Men på diners, oavsett om det varit på väst eller östkust, tycker jag det är bedrövligt med kaffet.
Tack för din kommentar, så kul att läsa.
Ska kolla upp din länk också!!

Anne said...

Hur kommer du på allt Annika, får alla uppslag för ämnen och idéer att skriva om. Det här med kaffe är ju t.ex. hur intressant och roligt som helst läsa och diskutera.
Hihi, ja det där med svenska besökare som tar med kaffe "svenska kaffe ska det vara" tycker jag är gulligt och hur smart som helst ha med lite pulver att skopa ner i koppen när man är ute. Mina åländska/finländska familjemedlemmar är svag för Presidentkaffe, du vet det finska märket. Jag är noll kaffesnobb också, har inga preferenser alls egentligen och känner ingen större skillnad. Bryr mig inte, men precis som du är jag kinkig vad gäller svagt kaffe. Blä. Nä, det går inte att dricka. Hellre för starkt då. Blaskigt kaffe är liksom bara äckligt. Jag gillar inte för starkt heller, vill alltid ha mjölk i t.ex. men det är en annan sak. Det betyder inte att eftersom jag inte gillar för starkt kaffe tycker jag blaskigt och svagt kaffe är gott. Urk nej.
Min favorit är en latte, utan tvekan det godaste i kaffeväg. Numera kan man på min favorit coffee shop få kaffet i en stor porslins mugg/kopp med fat om man dricker på stället. Alltså, det är ju SÅ mycket godare istället för att dricka ur klassisk pappmugg. Jag blev helt chockad när baristan häromdagen frågade here or to go och jag sa här och då fick en porslinsmugg. Det måste vara nåt nytt, hoppas alla Starbucks och andra kaffehus inför det genast. Miljövänligt också, sitter man ändå ner och där och dricker så är det både godare och mysigare med en riktig kopp.

Så du kör två muggar/dag, en koffeinfritt. Ja, det låter ungefär som vad jag gör. Koffein påverkar mig, jag måste hålla igen för blir så speedad och konstig. Har svårt dricka efter ett visst klockslag, men det där har blivit mycket bättre (eller vad man ska säga), kan dricka senare nu än för bara något år sedan utan det påverkar.
Jag ska ärligt säga att även om jag inte är en kaffesnobb eller kaffemoster (vilken gulligt ord egentligen, så fint svenskt uttryck egentligen) men kaffe har blivit viktigare och viktigare för mig. Jag gillar att stilla och ta det lugnt med en kopp, det är en ritual nästan, jag tycker om proceduren, smaken och att njuta av en kopp kaffe.

Kram!!

Annika said...

Älskar kaffe!
Dricker gevaliakaffe för det mesta, ca. 3 koppar om dagen (mer blir lite mycket och då sover jag inget vidare). Aldrig efter kl. 3 på eftermiddagen. Brygger oftast på filter. Och ja, jag är kaffesnobb kan man väl säga - det ska vara mellanrost och fylligt helst fast är jag desperat dricker jag väl nästan alla sorters kaffe. Gillar inte heller Starbucks mörkrostade. Numer finns det ju en del duktiga kafferostare som rostar hemma här (men en del dåliga också!) . Peets är också okej, liksom 8 o´clock kan vara okej.
Kram

Annika said...

Anne:
HAHA, du det här uppslaget fick jag faktiskt från en grupp på FB. Där diskuterades det svaga amerikanska kaffet, och då tänkte jag att det ska jag skriva om. SÅ det gjorde jag, hihi!!
Ja, jag håller med, ett roligt ämne!!
Visst känner jag till Presidentkaffet!! OCH såklart tar finnar och ålänningar med det kaffet då de kommer. Givetvis!
ja, det där att ha snabbkaffe i väskan och plocka fram är smart.
Du är som jag, Anne. Noll kaffesnobb men HATAR svagt kaffe. Svagt kaffe är så förbannat äckligt. man mår verkligen ILLA av det.
Latte är asgott, och det är det jag köper på Sbux eller andra kaffekedjor. Mmm...dessutom finns det inget som värmer så bra som en latte.

JA vad härligt med en porslingsmugg på Sbux. Det har jag också fått ngn ggn då jag varit på Sbux och druckit det där. Trevligt.

ja jag kör så, en kopp med kaff-kaff och en med de-caf. Jag kan också bli speedad av för mkt koffein och det är sååå otäckt. Dessutom har jag högt BT så jag vill inte dricka så mkt. men ibland blir det så iaf, på torsdagarna speciellt. Det kan vara obehagligt.

vi är väldigt lika, Anne, från att jag inte brytt mig squat om kaffe har jag på senare år börjat uppskatta det mer och mer.
Vill gärna ha mina två koppar på morgonen. På em och kvällen blir det te.

Kramar och tack för kommentar!!!

Annika said...

Annika:
Härligt!!
Så du blir lite påverkad av kaffe då eftersom du inte dricker efter 15. ja, det är det många som blir. Min syster dricker inte kaffe efter kl 10 på morgonen.
Ja, det är väl trevligt att vara lite kaffesnobb. Önskar jag vore lite mer petig, men det enda som jag inte kan med är svagt kaffe.
Kramar och kul med kommentar!!

Anonymous said...

Jag antar att du läste den långa artikeln i dagens WashPost
om just Keurig. Måste säja, att jag inte förstår finessen med att
köpa en massa små pluttar att sätta i en ganska stor maskin, för att
få en kopp kaffe. Själv gillar jag ceremonien av att mala min egna
bönor och använda Malita-typ. Dricker EN stor kopp kaffe varje morgon,
tillsammans med min tomat-ost-toast och tidningen.

Min sonhustru har en kaffeodling i Vietnam. När hon kom hit förra
månaden, hade hon med sej ett par påsar av sitt kaffe; två olika sorter.
De var båda blandade av olika bönor; bönorna var av olika storlek,färg
och form. Hon kunde verkligen sitt kaffe. När hon kokade kaffe, lät hon vattnet koka 4-5 minuter innan hon hällde det i tratten. Verkligen gott!

Trader Joe har en stor sortering av kaffe fr Afrika och de olika
länderna i Central-Amerika. I allmänhet tycker jag inte att kaffe är
särskilt dyrt. - Har aldrig köpt Starbucks kaffe; DÄR är det dyrt.
Faktiskt är McDonalds kaffe inte dumt alls, and "the price is right".
Köper en "large" för 1.25 och tar med mej hem.
Gillar inte latte och smaksatta kaffesorter. Kaffe ska smaka kaffe !!!

Jag är definitivt koffeinberoende; får huvudvärk tidiga eftermiddan,
om jag inte druckit kaffe till frukost och faller ner i "the valley
of fatigue". :)

Ruth i Virginia
(det blev inte mycket av ovädret det pratades om)



Annika said...

Ruth,
Det har jag! Läst artikeln i WaPo och jag tyckte det var kul att de skrev den just idag då jag skrivit om det här på min blogg.
Jag är så bekväm av mig så jag fortsätter m kapslarna. Som sagt, jag är ingen kaffesnobb.
Ditt kaffe är säkert jättegott.
Kul att testa kaffe från Vietnam. Kan tänka mig att det var gott också.
Jomen visst är kaffe dyrt, Ruth! SÅÅÅÅ dyrt.
OCH ffa om man jämför med vad kaffe kostar hemma.
Jag kör mina sorter som jag gillar, mest blir det New England coffee, tror jag. Köper inte mkt kaffe på vare sig Trader Joe's eller Whole Foods. Det mesta av mitt kaffe kommer fr Safeway eller Harris Teeter, men jag är ingen kaffesnobb heller.
Just det, McD ska ju ha bra kaffe, det är sant. Har aldrig köpt kaffe där.
Nej, ovädret gick om intet. Det hade blivit skönt om det hade brutit ut. Det är ju tom fuktigt ute. Otäckt.
Ha en fin kväll nu!

Anonymous said...

Kvickt svar
Kaffe kan tyckas dyrt, men hur mycket kostar en
Starbuck latte?

Ruth

Annika said...

Ruth! Det ÄR dyrt. Och det är starbucks också. Minsann! Inget snack om den saken. Kaffe kostar.

Karin said...

Åh, älskar kaffe! Med mjölk men utan socker och absolut ingen smak (vanilj i iskaffe är ok). Har en kaffebryggare med timer som drar igång samtidigt som väckarklockan ringer så jag kommer ner i köket till doften av nybryggt kaffe. Ett mått per kopp och ett för kannan, så bryggde mina föräldrar när jag var barn och jag fortsätter på samma sätt. Köper Trader Joe's mörkrost, 4.99 för 13oz/369g, som jag tycker är gott.

Som Bostonbo får man väl inte säga det här men jag tycker att Dunkin' Donuts kaffe inte smakar någonting alls, eller så är det bränt. Peet's är nog det bästa take away-kaffet enligt mig. Köper dock sällan kaffe ute. Har aldrig köpt med mig kaffe från Sverige, däremot har jag köpt Gevalia här någon gång (fast det var mer för att det var en kul grej, inte för att jag känner någon speciell svensk smak).

Annika said...

Karin:
Klassiskt det där, ett mått per kopp och ett för kannan :-)
Jag har timer på min bryggare också, smart. Fast jag kör ju alltid med Keurig numera. Men jag kan absolut se fördelen med timer.
DD, kan inte uttala mig om kaffet. Har druckit det, men vet inte vad jag tyckte, haha. Sbux tycker jag smakar bränt. Men jag tar alltid latte där.
Gevalia har jag också köpt här, flera gånger. Men vill ju ha med smak :-)

Madeleine i USA said...

Hej Annika,

Jag älskar mitt kaffe och dricker ca. 3 koppar om dagen. Trist bara att kaffet är dyrt(om man vill ha bra kvalitet) och blaskigt. Mina föräldrar och vänner brukar ta Arvid Nordqvist eller Gevalia vid besök, det uppskattas. Saknar mitt espresso, men maskinen är i ett förråd just nu. Ken köpte Bustelo espresso till mig i brist på annat och det funkar ok.

Ha en fin dag!
Kram