Friday, February 24, 2017

Morgon och kväll ...

Godmorgon fredag!


Uppdatering!
Länken till mitt inslag i Vaken med P3 och P4 verkar funka nu!!
Om i vill höra mig är jag med vid 05:10
Scrolla!!
Om du inte kan gå in direkt på länken nedan så klistra in länken nedan i din webbläsare.


http://sverigesradio.se/sida/embed/episode/852577

Lotta och jag hade en superfin kväll tillsammans igår.
Det var så jätteroligt att ha henne här.  Jag kan bara beklaga att hon bor i Connecticut och att jag bor i Virginia.  Tänk om vi hade bott lite närmare varandra ...
Vi bara babblade och babblade.
Drack bubbel en masse.
Åt min grymma fisksoppa.
Satt på decket vid eldstaden och njöt av prosecco och värme.
Igår var det 25 grader varmt här.  JA, ni läser RÄTT, det var 25 grader.
I fjol var det snö och två grader varmt.
Japp.  Sant.  True Story.


Annas blogg hittade jag ett en rolig lista som jag tänkte att jag skulle "förgylla" fredagen med.
Listor är ju faktiskt lite roliga ibland.  Jag läser dem själv hos bloggare med största intresse.
Därför hoppas jag att ingen ska bli för uttråkad idag när jag kör detta.



När går du upp?

Jag går upp strax efter 7 under veckorna. På helgerna lite senare, men jag vaknar samma tid vare sig det är helg eller vardag. Vaknar alldeles för tidigt, och ogillar det starkt.


Vad är det första du gör varje morgon?

Jag tar mina blodtrycksmediciner och vitaminer. Jag hämtar Washington Post som ligger någonstans i min täppa. Jag vet aldrig var tidningsbudet kastar den. Ibland är han lat och tidningen ligger vid gatan. SÅ trist, men ingen biggie heller. Men leta efter den får jag göra varje morgon, mer eller mindre.
Sen slår jag på min dator, och svarar på kommentarer här på min blogg.
Efter det är det PW som gäller.

Hur lång tid spenderar du i badrummet varje morgon? 

Om jag ska ut och gå, vilket sker nästan dagligen, borstar jag tänderna, tvättar ansiktet och klär på mig. Inget smink då. Om jag sminkar mig på morgonen så går det rätt snabbt också. Jag är en snabb person vad gäller mycket. Har aldrig tillhört kategorin tjejer som tillbringar halvtimmar i badrummet.

Är frukost viktig? 

Nej, inte särskilt. Under veckorna äter jag ingen frukost alls. Dricker bara kaffe, två koppar. En utan koffein och en med, haha. Slutade äta frukost för ett tag sen. Det funkar så bra. Inga problem. På helgerna tackar jag däremot inte nej till en god brunch. OCH är det torsdag äter jag ju svennefrulle. Men annars, nej.

Vad äter du till frukost? 

Under veckorna dricker jag bara kaffe till frukost.

Är du morgontrött? 

Nej, jag är inte det. Men självklart hatar jag när man måste upp i svinottan. Dock går det snabbt för mig att vakna till även då. OM jag måste upp i svinottan har jag ofta haft väldigt svårt att sova på natten, för jag vet att om jag måste upp tidigt så vaknar jag ideligen.

Vad har du för alarm? 

Vet inte, så sällan jag behöver använda alarm. Men jag använder min iPhone om jag måste ställa någon klocka. MEN jag vaknar iallafall före den ringer. SUCK.

Hur ser en perfekt morgon ut?

Att få sova lite längre, att inte ha vaknat otaliga gånger under natten. Kanske är det helg och kanske åker vi iväg och äter brunch någonstans. Om inte så blir det en lugn morgon hemma med tidningarna (som är tjocka på helgerna).

Vad är det bästa med morgonen?

Gillar morgnar. Ljuset är strålande vackert, och jag tar många av mina foton i arla morgonstund.
Gillar att börja dagen i min takt. Planera den.

Hur går du helst klädd på morgonen? 

Jag klär på mig direkt. Gillar inte att såsa omkring i nattkläder. Mår inte bra av det, känner mig dammig och smutsig om jag ska gå i nattsärken. Så nej, så fort jag tvättat mig och duschat klär jag på mig. Direkt.
Även om jag är sjuk klär jag på mig. Jag duschar då också, om jag har orken. Känner mig piggare och friskare. Byter sängen mot soffan. Men jag klär alltid på mig vanliga kläder vid sjukdom även när jag däckat totalt av influensa eller halsfluss.

När går du och lägger dig på kvällen?

Ja, vi går nog och lägger oss lite efter 22, men vi läser till 23, eller senare. Vissa nätter kan jag ligga och läsa till efter midnatt om jag har en bra bok.

Vad är det sista du gör på kvällarna?

Jag skriver dagbok, kollar mobilen (men suck), läser. Vi slår på larmet i huset. Jag sover med både öronproppar och ögonmask, inbillar mig att jag sover bättre då. Jag har dålig, dålig sömn så jag gör det jag kan för att sova lite bättre utan att ta till kemiska hjälpmedel, för det vill jag ICKE.


Hur lång tid spenderad du i badrummet varje kväll?

Det går snabbt som synden. Borstar tänderna, tar bort sminket, smörjer in ansiktet. Sen är jag out of there!


Är kvällsfika viktigt?

Njeaeeee … Ibland dricker jag te på kvällen. Äter inget förutom en frukt. Ibland ballar jag ur och äter godis, och då är jag NOLL stolt över mig själv. Det händer inte så ofta, som tur är. Peter äter ofta glass på kvällen, men jag kan avstå.
OM jag är hemma i Sverige hos mina föräldrar är kvällsfika heligt, och så mysigt.  När jag växte upp kallade vi kvällsfikat för "vanlig kväll".  Jag är verkligen uppvuxen med vanlig kväll.  Det var alltid kaffe, te och någon liten kaka eller kex.
Härliga och fina minnen, och lika mysigt varje gång jag är hemma i Stockholm att ha vanlig kväll.
Men här i mitt hem är det inte något jag viker kvällen åt, tyvärr.


Är du kvällstrött?

Jo, det är jag. MEN det har blivit bättre. Det var mycket värre förr med kvällströttheten.  Det var jobbigast när jag skulle upp 5:45 varje morgon, fixa lunch åt Karolina och sen köra henne till skolan.  DÅ sov jag ännu sämre, och var mycket mer kvällstrött än jag är idag.

Vad har du för kvällsrutin?

Peter och jag äter middag, vi diskar och fixar iordning allting direkt då vi ätit klart. Sen sätter vi oss i varsin soffa och kollar TV. Olika serier, oftast Netflix.
Jag brukar alltid försöka se nyheterna klockan 18, NBC från Washington (min favorit bland lokalnyheterna).

Hur ser en perfekt kvällsstund ut?

En perfekt kväll är nog en helgkväll. Vi fixar extra god middag, tar en drink. Sitter och snackar jättelänge vid bordet. Ibland har vi sällskap, ibland är det bara vi.
Tycker samtalen flyter så bra på kvällen. Älskar sådana långa middagar som är lite mer speciella än bara vardagsmiddagarna. Jag kör ju hårt med HYGGE och MYS. Så i huset brinner ljus och så har vi någon skön spellista på Spotify som går i bakgrunden.

Hur går du klädd på kvällen?

Samma kläder som jag haft under dagen.


Vad är det bästa med kvällen?

Kvällen är skön på många sätt. Är det vår och sommar kanske jag tar en fotorunda om ljuset är oemotståndligt. Det blir oftast bara på golfbanan då. Gillar att sitta i soffhörnet och kolla in bra TV, för bra TV och bra program finns det gott om. Alldeles för gott om bra program.



Nu önskar jag alla en fin och bra helg!!  OSCARSGALAN på söndag!  LÖÖÖÖÖÖV it!!!
Vi höres på tisdag igen!

24 comments:

Anne-Marie said...

25 grader varmt!?! Något är verkligen fel. Och vi fick snö igår och det är flera minusgrader nu på kvällen i Weed.
Härligt med Lottabesök! :) Åh vad roligt det hade varit att sitta och bubbla med er.
Jaha, då vet vi litet mer om Annikas morgon- och kvällsrutiner. :)
Jag brukar vara uppe relativt tidigt även om jag inte behöver - runt halvåtta. Alla andra dagar blir det väckarklockan och den skulle jag gärna vara utan.
Nu är jag uppe alldeles för sent egentligen eftersom jag måste gå upp halvsju i morgon.
Jaha, du bloggar fyra dagar i veckan nu. Har missat litet eftersom jag varit så trött den sista tiden.
Kramar!!

Anonymous said...

Kul lista! Vissa delar är du som jag och andra absolut inte! Den kopieras och lär dyka upp hos mig i den närmaste framtiden!
Det är ju lite galet varmt med +25 i februari! Hade ju gäster här igår och en från Shippensburg, PA, och han berättade också om det konstiga vädret men sa också att han trodde de skulle få en omgång snö snart ändå.
Önskar dig en fin helg!

Steel City Anna said...

Låter extremt härligt att dricka prosecco ute! Kul med listan :) det är en sak jag är tacksam över, att jag sover bra. Vet jag att jag bara har kanske tre timmar att sova på, ja, då sover jag. Kan sova hur länge som helst på dagen också. Sova ikapp kanske 15 timmar efter några dagar med tre-fyra timmar. Hoppas din sömn blir bättre!

Äventyret framtiden said...

Sommarvärme i februari! Men skönt för dig och Lotta!
Härligt!
Det var längesedan jag läste en lista
så det känns riktigt fräscht igen.

Ha en fin helg Annika!

Nilla Tankebubblor said...

Morgon och kväll. Den listan dyker upp på min blogg snart! Ha en fin helg!

Annika said...

AM:
Ja, det känns verkligen skumt.
OCH fel.
Många gillar det, jag tycker mest det är så knäppt att det knappt går att gilla. Vi har inte ens haft ngn vinter.
Det var jättekul med Lotta igår.
Du borde varit med :-)
Ja, jag har dragit ner till fyra dagar, vill ha söndagen fri.
Men det funkar det också.
Nej, att gå upp för tidigt är inte kul alltså, håller med.
Kramar!

Annika said...

Brysselkakan:
Tack, ja jag tycker också den var kul att fylla i.
Ibland är det ju intressant med listor.
KUL, ska kolla in hos dig!
Vårt väder är så koko!! Vet inte vad jag ska säga, men jat har hört att mars ska bli kallare än feb. Inte så kul det heller, då vill jag ju också ha vår.
Ja, det har varit en underlig vinter på östkusten iår, så jag förstår dem som var hemma hos er från PA igår.
Ha en bra fredag!!

Annika said...

Anna:
JA, det var inte så dumt :-)
Men det kändes ju också väldigt underligt.
Du har begåvats med bra sömn. Underbart.
Om jag bara hade tre timmar att sova på skulle jag inte kunna slockna, tror jag.
Nej, min sömn blir nog aldrig bättre, men jag får deala med den på bästa sätt.
Ha en fin helg!!

Annika said...

Karin:
SÅ varmt igår då vi satt på decket. Otroligt.
OCH även efter mörkrets inbrott. Konstigt.
Ja, listorna lever ett gömt liv numera, så det är kul att bita tag i en då och då :-)
Ha en trevlig helg!!

Annika said...

Nilla:
KUL!
Trevlig helg!

Bloggblad said...

Jag kan inte svara på en sån lista med frågor, för jag skulle framstå som fruktansvärt slö och slarvig... men om frågorna handlade om att skriva eller om körsång och uppträdanden - då skulle jag komma i en helt annan dager.

P i X E L I E - Erica Pettersson said...

Usch då! Ja, temperaturer på 25 grader i februari är verkligen uppåt väggarna, när man bor på ställen där man i normala fall har riktiga årstider.
Dock tycker jag, som du vet vid det här laget, att det trots allt låter riktigt härligt ;-D
Här har det snöat nu i nästan tre dagar.
MEN nästa vecka ÄR det ju mars! Och det är ju sista högvintermånaden! :-D
Sen är det vårvinter och sedan är det äntligen VÅR :-D

------------------

Vilken rolig lista! Lite annorlunda, känns det som... :-)
Lyckost dig som är morgonpigg! Själv är jag morgontrött så inni norden!
Dock kan jag förstå att det är jobbigt att vara alldeles för morgonpigg också, speciellt när man vill sova lite längre.
Jag kan gärna ge bort lite sömnmöjligheter...
Tyvärr kan jag utan problem somna klockan 18:00, sova till typ 23. Göra mig iordning för natten, gå och lägga mig igen, somna omgående och sedan sova till 11:00 dagen efter.
Däremot är det mest tröskeln att kliva upp från sängen jag upplever som jobbigast. När jag väl klivit upp piggnar jag på mig rätt snabbt :-) Tack och lov :-)

När det gäller lång-tid-i-badrummet är jag ungefär likadan. Jag tar inte heller lång tid på mig.
Eftersom jag aldrig sminkar mig överhuvudtaget går jag på dass, tvättar mig (föredrar att duscha kvällen innan) och borstar tänderna gör jag efter frukosten (hatar smaken av tandkräm blandat med frukostsmakerna).

När det gäller påklädning är jag dock tvärtom. På veckodagarna klär jag mig naturligtvis direkt, då jag ska iväg till jobbet.
Men på helgerna är jag en sådan person som kan dra omkring i pyjamasen typ hur länge som helst ;-)
Ordentligt klädd när man är hemma är ingenting för mig ;-)
Låter slappt, men så otroligt skönt :-D
Mina hemmakläder är typ en stor T-shirt eller någon annan typ av mjukiskläder.
Plus att jag bor typ i leggings året runt nu sedan jag upptäckt fodrade leggings.
Dock kan jag hålla med om att man verkligen känner sig allmänt piggare när man får på sig ordentliga kläder.


Ett stort Tack för den här veckan!
Hoppas du får en toppenfredag och en mycket fin helg!
MVH /Erica

Annika said...

Bloggblad:
HAHAHAHAHAAH!!!
Det kan DU visst det!!
SÅKLART att du KAN!
Alla är olika, jag skulle aldrig tänka på att ngn är slö och slarvig. Jag är ju själv slarvig då det kommer till mkt.
Fniss!!

Annika said...

Erica:
Det är verkligen stört och stolligt då det är så varmt den här tiden på året.
Nu idag är det 14 grader redan kl 9.
Mars är en vårmånad hos mig. MEN jag vet ju att det är annat där du är, givetvis.

Ja, kör listan, Erica. KUL JU!!!
GUD så skönt att ha den sömn du har, Erica. AVIS!!
OM jag ska upp tidigt, och göra ngt speciellt, duschar jag också kvällen innan. Lägger fram kläder etc.
Hey, each to their own! Om du gillar slappkläder och nattlinnen ska du ju såklart ha det, hihi!!!
Man ska ha det så skönt man själv vill!!
Leggings är ju så sköna.

Ha en finfin helg nu!!!

Annika said...

Rolig lista! Kanske snor den fast jag far gora dubbelt da for mina rutiner ar olika beroende pa om jag ar i SD eller CO. Jag tycker anda det ar fint nar det ar 25 och man kan sitta ute pa dacket men visst ar det nat snett nar det ar sa varmt sahar ars.

Otroligt att du fixar att skippa frukost! For min del ar det det viktigaste malet pa dan (fast alla ar iofs viktiga) men jag gar helt i baklas om jag inte far en varm frukost (grot). Till och med om vi ska ut pa brunch pa helgen brukar jag anda ata en "forsta" frukost nar jag stiger upp sa jag ska klara mig till 10-11 ;).
Ha en fin helg!
Kram,
Annika

Monica said...

Vilken värme! Fast låter rätt mysigt att sitta ute så utan att frysa. Sen kanske det är konstigt med tanke på årstid men det mesta är konstigt nu för tiden:-). Tycker det låter konstigt att du får leta efter tidningen, där får du ge tidningsbuden lite uppfostran:-).
Ja kul med listor, sover bra numera sen jag slutat mitt yrkesliv, har mindre ont i kroppen också än som ung, man ser vad stress orsakar. En hälsning till Bloggblad, du kan väl vara hur slarvig och lat du vill, det bestämmer du själv numera, vet att vi är lika gamla eller unga, tror t o m vi båda är födda i mars:-) och nu gör vi precis som vi vill:-) och jag tror du gör massor faktiskt!
En fin helg önskas!

Annika said...

Annika:
Du får köra dubbla svar.
I CA: ...
I CO: ...
HIHI!
Nej, jag tycker nog mest det är fel med 25 i februari faktiskt. Känns så fundamentalt sjukt. OCH fel.
Inget fan av det. Tror alla gånger det blir bakslag. DÅ man inte vill ha bakslag. Typ i mitten av mars.
Inga problem alls för mig att skippa frullen.
MEN, jag vet att många tycker som du, hihi.
Ha det bäst, kära Annika.
Kram!!

Annika said...

Monica:
Njaeeaeeee...tycker nog mest det känns skumt.
Det SKA inte vara så här.
Men visst, man får göra det bästa av allt. SOM att sitta på decket och dricka prosse ;-)
VI har världens sämsta tidningsbud. Verkligen alltså.
Han är så lat, fniss. Bara slänger tidningen där han själv tycker det passar.
Det är KUL med listor. Du får ta efter din dotters listor, Monica. Det är kul att läsa!!
Precis, helt rätt. GO for it bloggblad!! GO for it Monica!!! Bloggblad är verkligen BUSY!!! Tror också ni är i samma ålder. OCH så känner hon Anton på Vakens mamma. Bara en sån sak!!
:-)
Ha det bäst, fina Monica!!

Jenny said...

Åh, fint med en så trevlig kväll. Kul med listor, läser gärna. Hoppas ni får en toppenhelg!

Annika said...

Jenny:
Ja, det var så mysigt.
Listor ÄR kul!!!
ha en fin helg!!

Channal said...

Så kul att ni träffas! Jag saknar Lotta och hennes blogg. Ni har turen att träffas irl. Skulle mer än gära vilja umgås mer er på ditt soldäck. Galet skönt hos er. Varmare än på spanska solkusten.

Haha trodde det var någon lista från mig =) Självklart finns det fler Annor! Ska nog hänga på där. Såg den hos Annika No3.

KRAMAR Anna

Annika said...

Channal:
Ja, det var så roligt.
Vi klickar verkligen, Lotta och jag. Det hade ju varit jättekul om du varit med.
Ja, jag tror säkert vi hade varmare än Spanien i förra veckan. Detta är nämligen totalt vrickat, vårt väder. Vet inte vad jag ska säga ...
Nej, detta var en annan Anna, hihi. MEN listan kan du göra.
Kramar!

Magdalena said...

Vad skönt att se att man inte ensam som har upptäckt hur bra det är med öronproppar när man sover. Öronproppar är verkligen kanon. Sover själv också alltid med öronproppar. Så skönt att plugga in dem när man går och lägger sig och verkligen stänga ute alla störande ljud. Jag sover så mycket bättre och djupare när jag slipper bli störd och somnar dessutom på direkten. Alla borde verkligen testa att sova med öronproppar. Ibland får jag dock ont i öronen av att sova med öronproppar. Har du något bra tips på sköna öronproppar som fungerar att sova med?

Annika said...

Magdalena:
Välkommen till min blogg, tror du är ny :-)
JAPP, upptäckte öronproppar för många år sen. Eftersom jag sover så dåligt är ALL hjälp välkommen.
Nu kan jag inte sova utan dem, känns det som.
Tycker problemet med dem är återkommande vaxproppar. Sådär två gånger om året måste jag spola öronen. Inte så kul.
Nej, jag har inga tips på speciella öronproppar på natten. Köper de som finns i affärerna och pular in dem. Easy peacy.
Välkommen tillbaka!