Monday, February 01, 2016

Veckoslutet

Godmorgon måndag!

Ny vecka. Nya tag!

Jag hoppas att er helg varit bra på alla de sätt.
Det har min.


Jag kan ta helgen i punkt.


*  Out and about
Peter, jag och vår kompis Keith gick ut och åt i fredags. Det kändes som om det var länge sen sist.
Massor med folk uppe i Reston Town Center. Packade barer och restauranger. Inte otippat. Folk ville verkligen komma ut efter en snöig vecka.
Det blev lite barhäng och sen en god middag.
Vi avslutade med att de den jättefina dokumentären om Reston, och Restons grundare Robert E Simon.
Filmen heter Another Way of Living, the story of Reston, VA.
SÅ bra film! Känner mig glad att jag bor just här!



Official Trailer: Another Way of Living: The Story of Reston, VA from Rebekah Wingert-Jabi on Vimeo.
Här är en trailer över Reston-dokumentären, för den som är lite intresserad.



*   På lördagen
Blev det frulle ute. Gillar verkligen att äta frulle på restaurang. PLUS att jag tycker att amerikansk frukost kan vara så galet gott ibland.
Jag tog omelett, och Peter tog Belgian Waffles.


*  God middag
Bortbjudna till goda, goda svenska vänner på kvällen. Värdinnan Anna hade gjort porterstek med tillhörande grönsaker, kokt potatis, sallad och gräddsås. Det kändes underbart fint att äta den goda maten.
Till efterrätt fick vi semmelkladdkaka. Men ÅÅÅÅÅ, hur kan något i världen vara så gott!
En sådan ska ni göra, gott folk. Det var bland det godaste jag ätit!
Så tack kära Anna och Jocke för en jättefin middag!!!


* SE ROOM!!!
Igår var vi på bio och såg filmen Room.
DÄR har vi nog Oscarsmottagaren för årets bästa kvinnliga huvudroll, Brie Larson. HELT otroligt vilken rolltolkning hon gör av en kvinna som blev kidnappad och inlåst som 17-åring. Hon får en son i  fångenskap, och den lille kille som spelar sonen skulle tamjetusan också behöva få en oscarsnominering. VILKEN barnskådis!!
Filmen är mörk, och grym. Så långt från feel-good man egentligen kan komma. Men, den har ljus också.
SE den, hörrni!
Otrolig film!!  Men, man blir väldigt påverkad av den efteråt.




*   Grease Live
Om Room var mörk och hemsk så var Grease Live desto mer uppåt.
Jättekul att se musikalen sändas direkt på TV, med nya, unga artister i rollerna.
Gillar när TV gör sådant här.
OCH för mig, som var 12 år när filmen Grease kom ut på bio, var det förstås jättekul att se Grease  igen.
Jag kan ju handlingen, och sångerna, utan och innan!



*   17 grader och snö!
HAHA, det var precis vad vi hade igår!!
Helt galet!!
Massor av snö (som smälter undan i en hast nu), sol och till råga på det 17 grader!!
Ja, jag säger då det.
En kopp te på decket blev det, och det kändes både härligt och knäppt.
Det kommer att bli väldigt milt hela första delen av denna vecka också.
Som jag skrev på instagram, jag kan inte minnas någon knäppare vinter någonsin.

Ha en bra dag!
Jag ska försöka ta mig ut på en PW idag. Hoppas det kan bli lite POWER i den idag.

16 comments:

Katarina P said...

Vilken härlig helg ni verkar ha haft! Här har helgen präglats av efterdyningarna av matförgiftning... Inte lika härligt. Fy farao säger jag bara.

Men åh så knäppt med 17 grader och snö! Hur mycket snö har ni kvar nu?

Ha en trevlig start på veckan!

Desiree said...

Snon kommer inte ligga kvar speciellt lange till om ni har sa pass milt. Sag att de visade filmen Room pa planet men jag hann tyvarr inte med att se den. Far kolla in den senare istallet. Att ga ut och ata frukost ar gott. Nu nar vi var I Alabama gick vi ut en morgon och at med vara vanner pa en resturang som jag antar ar en kedja som heter "The Egg and I" tog omelette och pannkaka. Riktigt gott. Mysig kvall ni fick hos era vanner ocksa med mycket god mat.
Kramar!

Miss Marie said...

Semmelkladdkaka låter hur gott som helst! Måste googla recept...

Room låter sevärd!

Skönt med varmare väder, här har vi stormvarning - igen!

Annika said...

Katarina:
Skön helg, ja!
Men fy fan för matförgiftning.
USCH!
Utanför mitt hus på framsidan kanske 10 cm. På golfbanan kanske 20?
Enorma snöhögar och vallar fö.
Men efter ngra dagars galen värme sjunker det nog snabbt.
Krya på er!
Kramar!

Annika said...

Desiree:
Nej, och vi har ju haft milt egentligen sen i måndags. Men inte som nu.
Ja, se Room. SÅ himla BRA!!
Gillade den verkligen.
NU ska vi hoppas att uppkommande vecka blir bra för oss alla.
Kramar!

Steel City Anna said...

Jag önskar att jag var en sån som gick ut och åt frukost, men jag äter alltid nåt för att orka gå ut och äta frukost och då är hela grejen förstörd! Vi har så mysiga ställen att äta frukost på, nån gång ska jag väl klara av backen dit på bara lite kaffe :)

Det låter ganska härligt faktiskt med smältande snö, sol och värme. Hoppas allt vatten rinner undan ordentligt.

Annika said...

Marie:
GÖR det!!
Alltså det var helt galet gott.
Den kommer du att GILLA!!
Ha nu en finfin vecka!

Annika said...

Anna:
HAHA, ja, jag förstår :-)
Precis, då förtar det lite av glädjen att frulla ute, om man stoppar i sig hemma först :-)))
Vet du, under veckan äter inte jag frukost alls (förutom på torsdagar), svennefrulle). Dricker bara kaffe, och äter mitt första mål mat vid lunch.
MEN jag vet ju att många är jätteberoende av sin frulle.

Monica said...

Roligt och intressant med film och musikaler är väldigt roligt att uppleva, går på så många som möjligt, både här hemma och i England. Låter trevligt med ert "uteliv", verkar lugnare hos dig än här i Stockholm...
Snö, sol, plusgrader och te ute låter också väldigt trevligt även om det är lite knäpp vinter:-). Funderade på om man inte skulle ta en fika på balkongen här med, fick lust att sätta vårblommor men lite tidigt kanske:-)

Anonymous said...

Den där semmelkladdkakan får du nog be om recept på så vi andra kan baka!
Men 17 och snö... det måste gått se hur det smälte!

en annan annika said...

Semmelkladdkaka lät intressant...

Vi har perfekt vinterväder just nu, sol, snö på marken och några minusgrader.

Kram!!

Annika said...

Monica:
Ja, det är verkligen kul. OCH jag gillar konceptet då de visar dem live på tv.
Och förstås speciellt när det är ngn man kan utan och innan, som Grease.
Allra roligast är att se dem live på teater, men går inte det tycker jag tv är skitbra.
Ja, det är lugnare med utelivet här. Bara det faktum att man egentligen aldrig ser ngn som är full.
Vårblommor får nog vänta tills i april ungefär. Men det
r mysigt att ta in våren. Like it a lot!!

Annika said...

Bryssselkakan:
Tror den är högst googlebar!! :-)
Men, ja, jag kan fråga vilken sida hon fick sitt recept ifrån.
SÅ HIMLA GOD!!
VIDRIG PW IDAG. VIDRIG!!
De har ju skottat upp snöhögar på somliga trottoarer som är dubbelt så höga som jag (snöhögarna alltså, haha). SÅ jag hade inget val än att kliva ut i gatan, hårt trafikerad. Hemskt.
Sen på golfbanan på ett ställe gick jag rätt ut i isvatten på ett ställe. OCH parkvägarna är ömsom bara, ömsom isiga och ömsom snöiga. GUD vad jag hatar detta. Just efterverkningarna av en stor snöstorm. Hatar ffa hur de plogar.
Blä!!!

Annika said...

Annika:Den var god.
Vi har inte perfekt vinterväder. USCH!!
Njut av ert härliga!!

Eva i Dalarna said...

Filmen Room bygger ju på en bok av Emma Donoghue som heter just Room. Den heter Inlåsta på svenska och är en mycket bra bok men otäck. Läste den för några år sen och har den i min bokhylla, men visste inte att de gjort film på den. Den vill jag absolut se!

Annika said...

Eva:
Du vet, den filmen är nominerad till bästa film. OCH hon som spelar huvudrollen till bästa kvinnliga huvudroll. Tror den har ytterligare en nominering. SE den!
Speciellt om du läst boken!
Så otroligt bra, och ja...så otäck!!