Friday, February 05, 2016

TGIF, y'all!

Hej på fredagen!

Så har ännu en vecka lagts till handlingarna.
Den sköna fredagskänslan är här igen.

Det är lite kul på Instagram om fredagarna, var och varannan bild handlar om fredagslycka. Vecka ut och vecka in.
Gillar det.
Det är ju samma sköna känsla varje fredag.
Ja, såvida man inte måste göra något man inte vill göra över helgen. Som att gå på någon tillställning man känner NOLL, eller rent motstånd, inför att gå på.
Men, som alltid, om man måste göra det är ju även sådant övergående.
Den här helgen är det iallafall bara trevligheter att se fram emot!
DET tackar vi för!



Det lustiga är att fastän jag inte yrkesarbetar utanför hemmet så har jag iallafall skön fredagskänsla, och ibland söndagsångest.
Så har det alltid varit!


Det har varit en dålig fotovecka för mig.
Knappt en enda bild har knäppts. Februaris “canon-mapp”  i mitt bildarkiv på datorn gapar tom.
Med iPhone:n har jag knappt plåtat heller.
Det har varit en usel vädervecka med regn, dimma, gråmulet till max, snöhögar och is.
Jag skyller på det.
Jag hoppas att nästa vecka ska bli mycket bättre.

Vi talade lite om tidig vår igår.
Jag tror ju att det blir en sådan iår.
OM jag gillar det?
Svaret på det blir ett rungande NEJ!!!
För mig gör det inget alls om våren blir sen.
Tror att det tidigaste körsbärsträden  i DC någonsin blommat är den 15 mars. OM det blir så tidigt, och om de blommar i mitten av mars (typ 17-20 mars), har jag känt mig snuvad på konfekten sen.
När blomningen är över (och den går snabbt) så är ju också det allra vackraste över.
Jag vill varken ha tidig vår, eller tidig sommar.
Sommaren är så lång--och het-- här under alla omständigheter. Det är därför jag inte vill ha en för tidig vår.
Förstår ni mig?
Kanske inte. Kanske måste man ha bott här/ bo här för att förstå.


Idag tänker jag gå ut och gå.
MÅ det gå vägen nu efter denna milda vecka.
Ingen is och ingen snö...OCH vik hädan alla vidriga snöhögar!
Alltså, ut och gå med POWER i stegen.
I CANNOT WAIT!!


En fin och bra helg önskar jag härmed er alla!!


22 comments:

Saltistjejen said...

Haha Jag har värsta fredagskänslan jag också. varje fredag. Och längtar alltid till helgen hahaha!
Du här ska det bli varmt nu berättade en kompis till mig. Hm, jag har gillat temperaturerna vi haft nu och vill egentligen inte alls ha varmare. Men what to do. Nada!
Hoppas ni får en riktigt skön helg!
KRAM!

Anne said...

Jajamensan, fredagskänsla är det bästa som vet och den är lika stor för hemmavarande som för alla andra. Baske mig om fredag inte är veckans bästa dag alltså. Ibland kan jag också känna söndagsångest, men mer sällan. Helgerna brukar innebära mycket god mat och sådana synder så det brukar kännas rätt fräscht med ny vecka igen och köra igång med den vanliga kosten och motionerandet igen.
Jag vågar inte spå nåt om väder mer, tycker det blir bara knäppare och konstigre. Förra våren var den tidigaste jag upplevt här någonsin, jag har en känsla det kan bli nåt liknande i år igen. Vi får väl se.
Kram!

Desiree said...

Visst är det alltid lika härligt med fredag. Jag förstår dig fullt att du inte vill ha en tidig vår. Det blir nog med både värme och sol i dina trakter ändå under en lååång sommar. Men hoppas du snart slipper snöhögarna så att det blir lättare med PWs. Jag känner fredagslycka även om min fredag börjar på onsdagen då jag är ledig torsdag och fredag.
Ha en fin fin helg.

Malou said...

Ha en bra helg, du också! Jag har just klarat ett jobb som har hängt över mig hela veckan, så nu sprudlar helgkänslan hos mig också! Kram!

Monica said...

En fin helg önskas! Förstår om er varma sommar som är mer än tillräckligt lång att du vill ha den här svalare tiden ett tag. Här är det tvärtom, vi har svalt så det räcker även om sommaren:-), den är ju istället för kort här och vintern så lång. Nu är det lite ljusare och har varit sol några dagar men snart en veckas regn igen. Och is antagligen för det fryser samtidigt. Så skönt det ska bli med barmark och ta ut stegen lite mer normalt:-) men våren får gärna komma sakta så man hinner med, ser framemot vårblommor:-). Och fredag, jag har nog alltid tyckt att lördag är bästa dagen, veckan bakom och en dag mittemellan innan måndagen.

Evas blogg said...

Fredagskänsla även här fast jag inte jobbar utanför hemmet. Om jag inte har något annat inplanerat brukar jag städa på fredagarna (precis som hemmafruarna förr), det är så härligt att få göra fint innan helgens begivenheter. Jag håller med dig, det är för tidigt med vår nu. Här är det plusgrader idag och det är inte bra. I morgon öppnar Vinterstaden, en hel massa vinterbegivenheter vid Badhusparken i Östersund. Där finns skridskobana, snöborg, snörutschkanor, grillplatser...Månne det få bli kvar minst en månad. minns för något år sedan då allt tinade bort efter en vecka. Önskar dig en fin helg!

Annika said...

Saltis:
Jag med!
Har ju inte arbetat utanför hemmet på år och dag, men den där fredagskänslan finns KVAR!!
Love it!
Söndagsångesten också, tyvärr!
HAHA!
Jadu, vad kan man göra annat än att GO WITH THE FLOW!! Man kan inte göra ett skit iaf. Vädret är vad det är. MEN jag tycker nog vi får gnälla om det ibland, haha!
Trevlig helg!!!
Ha en toppenfin helg!!!
KRAMAR!!

Annika said...

Anne;
AND that is SOOOOO nice!!!
Älskar det...
Håller fö med om kosten. Det är rätt skönt att dra igång det lite sundare livet under veckan!
Håller på med diet 777223435999333 också just nu..ja vilken i ordningen är det inte??? men på helgerna äter jag extra gott.
Vi har haft supersen vår i två år. BRA tyckte jag. Ju senare desto bättre. Man vill inte ha den för tidigt. Kan tänka mig att du kanske tycker att den kommit för tidigt?
Så fort den är över är ju det ljuvliga över också.
Ha en superfin helg!!!
KRAMAR!!

Annika said...

Desiree:
VISST är det!!
Så himla härligt!
Alltså, jag vet att du vet exakt vad jag menar om tidig vår. Du har ju bott här, och du vet vad somrarna har med sig i bagaget.
Så våren får gärna dröja.
Desiree, perfekt ju!! Att jobba tre dagar. Ngt sånt skulle jag kunna tänka mig också.
Kramar!!! Trevlig helg!!

Annika said...

Malou:
Ha en riktigt fin helg.
Skönt att jobbet är avklarat.
Kramar!

Annika said...

Monica:
Visst är det så.
Sommaren här så lång att man blir less innan den är över. OCH fuktig och het.
Nej, den behöver inte skynda sig. Våren är ljuvligt underbart, men så kort!!
Visst, jag vet ju att man kanske inte riktigt förstår vad jag menar i Sverige. Som du säger är den mörka årstiden lite för lång där.
Och är det sen bara en blaskvinter så är det ju ännu värre.
Just slask och is är så hemskt.
Ja, man vill absolut ta ut stegen ordentligt då man är ute och går.
Lördagen är finfin den också. Absolut!!
Trevlig helg!!

Annika said...

Eva:
DU med!!
Visst är det härligt.
Jodå, jag med...tar en sväng med dammsugaren. Brukar städa ordentligt på onsdagarna, av ngn anledning, så fredagen är mer "keep up".
Men det är superskönt att ha lite fint innan helgen kommer.
Vår vill jag absolut inte ha nu, eller i början av mars.
Den är ju så kort, och så underbar. Vill njuta av den stort!!
OCH den får dröja.
Förstår att du känner lika. Ni har ju lite vettig vinter hos dig också.
Åh vilken trevlig vinterfesthelg hos er. Skulle gilla det.
NJUT och ha så roligt.
Ha en jättefin helg!!

Anonymous said...

Jo, jag har också den där fredagskänslan och den mindre roliga söndagskänslan trots att jag inte jobbar numera.
Det är mer tid, man kan rå om varandra och helgerna är verkligen något att se fram emot!
Önskar dig en fin helg nu!

Annika said...

Brysselakakan:
Visst är det härligt att ha den. ja inte söndagskänslan, men fredags!!
Exakt, det är ju så, helgerna är ju just sådana, mer tid!!
Ha en jättefin helg!!

eastcoastmom said...

Fredagskänsla tror jag man har oberoende om man jobbar eller inte, man följer liksom med hur samhället fungerar.
Här toksnöar det och vi har snow day, första för det här skolåret. Jag bakar kanelbullar, perfekt en sån här dag!

Annika said...

AM:
Så är det nog.
Njut av er snow day. Här var det bara lite flingor i luften.
Gillar snödagar. Perfekt med gott bak!!
Trevlig helg!

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Fredagskänslan ÄR verkligen underbar!
Idag kunde jag dessutom få sluta lite tidigare. Jobbar själv med städningen den här veckan och två veckor framöver, och idag blev vi klara extra tidigt i köket. Därför kunde jag komma tidigare till städningen, bli klar tidigare och därmed få sluta tidigare. Inte dumt alls :-D
Absolut kan man ha fredagskänsla även om man "bara" är hemma (vilket absolut INTE är så "bara").
Innan jag hade jobb (när jag stod som Arbetssökande) var jag ju också mest hemma, och jag hade också alltid en speciell känsla på fredagarna.
Det är som om det ligger i luften på något sätt.
Och på sociala medier... ;-)

Vad roligt att ni har trevligheter att se fram emot i helgen.
Så är det för mig också. Imorgon har jag väl egentligen inget speciellt planerat, men på söndag ska jag/vi och fira min syster som fyller 30 år :-)

Ja, dåligt väder dödar verkligen fotoinspirationen.
Jag har också haft (mycket) låg aktivitet på fotofronten den senaste tiden.
Som tur är går vi i alla fall åt rätt håll -årstidsmässigt :-) Som du vet hör jag ju till de som längtar till våren och tycker att den inte kan komma snabbt nog ;-)
Men jag kan förstå att ni borta hos er inte vill att sommaren ska komma alltför fort när den är så kvav som du beskrivit det i bloggen. Jag skulle säkert känna på samma sätt, då jag är otroligt värmekänslig...

Hoppas du får en mycket fin helg!
MVH /Erica

PS. Jag skrev kommentarer på några tidigare inlägg (bland annat skridskoinlägget och snöbilderna) men vet inte om de kom fram då jag klickade på Skicka/Publicera.

Annika said...

Erica:
Välkommen tillbaka!
Så kul att ha dig här igen!
VISST är det underbart med fredagskänslan. SÅ bara BÄST!!
Glad att du kunde sluta tidigare idag!
Ja, det ligger i luften, och verkligen på sociala medier!!
Så glad att du fått jobb nu, Erica!!
YAY!

Såg den fina presenten som din syster ska få, väldigt fint inslagen. Alltid kul med fölsisar och firande.

Erica, idag tog jag den första bilden i feb. OCH det på tulpaner. Bedrövligt.
Vilken usel foto-inspo jag har haft, även på insta.
Blä.
Tyvärr, ja jag säger tyvärr nu, ska vi få en drabbning snö i veckan igen. Helt OK om det kommer i måttliga mängder, typ max 12 cm :-)
Men inte 80 som sist.
Orkar inte med kaoset som följer, känner jag.

Men nej, tidig vår vill jag inte ha, just pga att så fort våren, den LJUVLIGA, är slut så är det ju sommar och den varar LÄNGE.

Hmmmm...nej, ska kolla i min spamgolder om dina kommentarer ligger där? Ibland försvinner de bara, och det är fasiken inte kul.
Just nu har nog blogger lite problem också med seghet.

Ha en underbar helg!!

Trillingnöten said...

Jag är lite ambivalent till det här med våren...gärna en tidig vår. Men samtidigt är det så skönt att se fram emot våren ett tag :) Och när den väl kommer är den så välkommen!
Och förresten. DÄr jag jobbar i New Jersey blommade körsbärsträden i parken redan efter jul! Det var ju över 20 grader länge då. Hoppas att träden blommar igen! Det är ju inte säkert! Hoppas du har en fin helg!

Annika said...

Trillingnöten:
Det trista är ju att omce it's over it's over. Sen är det sommar. Så nej, jag hoppas inte det blir tidigt. Jag vet vilken sorts träd du menar som blommar då och då under vintern. Vi har dem också. De kan blomma flera ggr pr år. Det är dock inte de "riktiga" kördbärsträden utan en annan sort. Bra va!?
Ha en fin söndag

Channal said...

Klart du kan ha fredagskänslan. Peter och du går ju på helg tillsammans. Så skönt att våren är på G! Hörde talgoxen imorse! Underbart!

Ha en bra vecka! KRAMAR Anna

Annika said...

Anna:
Visst är det så!
Absolut.
OCH nu är det måndag igen, håhåjaja...
Talgoxen! Härligt!!!
Kramar!!