Monday, February 22, 2016

Ny vecka!

Godmorgon nya veckan!


Sista veckan i februari.
Jag tycker de här första månaderna har gått fort. Som alltid.

Som alltid ska jag också ta och punkta veckoslutet.  Eller ja, det har ju blivit så de senaste veckorna, och jag tycker det är en ganska bekväm form att skriva i.


*   Lotta på middag!
Ja, Lotta (Charmiga Charlie) tog tunnelbanan från DC och ut till Reston i torsdags.
Hemma i mitt kök puttrade en Coq au Vin medan jag for upp till tunnelbanan för att hämta henne. Sen åkte vi hem hit och drack prosecco, åt ost och kex och hade så trevligt.
Ja, vad jag gillar Lotta. Skulle önska att vi bodde närmare varandra.
Vi babblade hela kvällen.
Vid 22:30 blev det så att Peter och jag körde henne in till DC, till hotellet, igen! Det kändes helt rätt, och på det sättet fick Lotta se hur underbart vackert det är att komma in från Virginia med bil till DC. Det är då man ser alla monumenten som BÄST då man kör in över Potomac River!
En SÅ bra kväll, och så himla mysigt och “klickande grande”.
Tänk så otroligt många underbara människor jag mött via min blogg, och andras bloggar, det är faktiskt helt ofattbart.
Kan bara beklaga att det var så mörkt när Lotta kom, på så sätt såg hon inget av hur fint det är runt där jag bor. DOCK, på vägen tillbaka till DC körde vi igenom Reston Town Center (en pytteliten omväg, men det är det värt).



*   Fredagen!
Kallt, och rått.
På kvällen testade vi en ny restaurang i Reston Town Center. Not Your Average Joe’s. Helt OK, men vi satt vid ett bord i baren. Det var ganska högljutt, och jag blir så sur på att det ibland går så snabbt då man är ute och äter.
Drinkarna kommer in direkt, sen kommer förrätten in, och påföljs nästan direkt av huvudrätten.
Det tog oss 45 minuter och så var vi ute igen.
Trist, trist tycker jag.


*   Tvättade mina fönster.
I lördags var det riktigt, riktigt milt.
SÅ, jag tvättade dororona. Oj oj…
Det är ett jobb som jag egentligen gärna gör, men eftersom fönsterna här är så “vanskapta”  är det nästan omöjligt att tvätta dem på övervåningen. Jag kommer inte åt hela ytan på ytterfönsterna. Sjuk design. Det här är ganska nya fönster också, men de har tydligen inte kommit på hur man ska göra dem lite mer fönsterputsvänliga.
Nej, ska man få de yttre fönstret putsat ordentligt så får man vackert ta en stege och klättra upp och göra det utifrån. OCH nej, jag törs inte det. Men Peter ska kliva upp och göra det sen. På mellanplan och källare går det bra för jag kan tvätta fönsterna ståendes utomhus.
Skönt att ha gjort det iallfall även om jag svär över hur dumt konstruerat det är.

*  OCH sen …
På eftermiddagen SATT jag mycket riktigt på mitt deck och drack te.
DET var 20 grader varmt ute.
Ja, jag vet, helt otroligt.
DET var verkligen vår i luften, det kan jag säga.
Det var så härligt att sitta med tekoppen och en tidning.
Underbart.



Utetermometern på decket.  Ahh!!

Min utsikt var skönare än vanligt i värmen i lördags!

*  God middag.
Japp, lagade middag hemma. Det är klart bäst.
Först satt Peter och jag och snackade och drack vin och åt lite snacks i över en timme. Sen åt vi mat.
Mmm …
Så skönt att vara HEMMA!  Jag är nog lite trött på att gå ut och äta för tillfället, tror jag.
Vi tittade sen på en dokumentär som handlade om Camino de Santiago, som jag är lite besatt av för tillfället (liksom Appalachian Trail).
OCH sen såg vi en dokumentär på Netflix om den svarta ballerinan Misty Copepland. A Ballerina’s Tale. SÅ bra!



*   Moderskeppet.
Just precis, for till Moderskeppet så att vi var där då de öppnade, klockan 10.
Moderskeppet är alltså IKEA.
Där köptes lite ditt och datt.
Jag köpte dock inget godis. Tycker Ikeas smågodis tyvärr är helt värdo! Inte värt att köpa hem.
Men en ny garderob till sovrummet blev det iallafall, och det var ju därför vi for dit.


Nu önskar jag er alla en fin och BRA måndag!!

29 comments:

Eva i Dalarna said...

Vilket väder du har. Det dröjer nog länge tills det blir 20 plus här. Det är dock bara 1 minus men kallare väder väntas under veckan och snön är kvar. Barnbarnen från Bohuslän var på besök i helgen och njöt av snön i pulkabacken och korvgrillning.

Anne-Marie said...

Är litet avis på att du fick träffa Lotta och att Kalifornien ligger så långt bort. Men jag fick ju förmånen att träffa henne i Stockholm vilket verkligen var roligt.
Visst är det fantastiskt att man kan finna så många fina vänner genom bloggarna.
Hade verkligen varit trevligt att vara med hemma hos dig och äta middag. :)
Vad är "dororona"? Ursäkta min okunskap men det ordet har jag aldrig sett. :) Såg du den långa tråden hos FB-gruppen där alla (inklusive jag) ondgjorde sig över dessa bedrövligt svåra fönster som inte går att göra rena. Jag har nästan gett upp numera.
Men himmel och pannkaka vilken hattig vinter ni har! Så brukar det väl ändå inte vara andra vintrar? Man kan ju bli förvirrad för mindre.
Moderskeppet kan jag ju som bekant inte besöka. Det där med lösgodiset som de flesta svenskar tycks "dregla" över förstår jag inte riktigt. Men, men jag är kanske konstig. ;)
Kramar!!

Monica said...

Vilken fin helg du haft! Och vilken härlig utetemperatur! Låter helt underbart! I Sverige är det kallt igen vad jag förstår och varit rätt kyligt här i England också men underbart att vara här! Känner igen fönstertvätten, haha, jag gjorde mycket av flyttstädningen i ett stort hus i flera våningar Anna och måg hyrde, och hjälp vad den fönstertvätten var komplicerad. Stod ute som du till dem jag nådde och sen blev det lite klättrande, gick bra som tur var. Sen granskade ägarna mest ugnen, tur jag putsat den som den troligen aldrig varit förr. Och trädgården ... ja hjälp, men den brydde de sig inte heller om, all städning jag gjort där. Nu väckte du minnen, ja det är inte så länge sen, tre år, vad skönt nu att de äger sitt hus.
Låter så kul med ditt besök, fint att hon fick se lite av era omgivningar också, ha det riktigt fint i veckan nu!

Steel City Anna said...

Så skönt med sommarvärme! Att kunna sitta ute ... Gjort det en gång hittills i år, en riktigt varm och solig dag. Men som sagt, det går fort, sommaren är snart här!

Vi har också sånna där fönster. På nedervåningen brukar jag putsa dem med en golvmopp, fast en sån där ny sort som har en mjuk duk. Det är rätt högt även där för grunden och källaren. Övervåningen låtsas jag inte om ... Mannen hade nån lång anordning men jag tycker inte att det blir så bra, svårt att putsa ordentligt.

Blev också besviken på Ikeas smågodis. Få och tråkiga sorter!

Annika said...

Eva:
Mmmm....men det är inget spm håller i sig...
bara en aptitretare.
Nu är det mer normala temps igen.
Låter precis som det ska i februari i Sverige med pulkaåkning och korvgrillning. Mysigt!!

Annika said...

AM:
Ja, det var kul att träffa Lotta. Vi har setts många ggr nu.
Så roligt.
Nu är det nog i princip bara dig jag har kvar att träffa av US-bloggarna :-)
Dora, Anne-Marie, det är gammal slang för fönster, hahaha!!! Panga doror, du vet!!
Jävligt svårt att tvätta fönster här. Men jag har inte gett upp. De blir ju så skitiga att jag måste göra det. Men det stör mig att jag inte kan tvätta dem på övervåningen. USCH!!
Vilken värdelös design.
Ja, jag såg tråden, skrev inget dock.
Vintern är skum. Och denna skummare än de flesta jag varit med om.
Ikeas smågodis är verkligen inget att önska sig. Köper det inte ens.
Men glad att jag har IKEA i närheten.
:-)
Förstår att du har en bit att åka.
Kram!

Annika said...

Monica:
En skön helg.
Ja, på lördagen var det verkligen fint väder.
Bästa tänkbara.
Ja, det är väl samma galna fönsterkonstuktion i England, kan jag tro. Man blir tokig. OCH då uppskattar man verkligen svennefönster. Så bra, och så smarta.
Flyttstädning är inte kul.
Fasiken vad bra att du kunde hjälpa dem, vilket slit.
OCH ja, det är bra att äga sitt hus. Set inte fram emot den dagen denna kåk ska tömmas och vi flyttar.
Ha en superfin måndag, bästa Monica!!

Annika said...

Anna:
Ja, det var verkligen härligt!!!
Njöt för fullt!
Suck...förstår att du också har sådana där underbart fina fönster som jag har ...
Kan de då inte designa lite bättre?
Blir så trött.
Nej, jag vet, övervåningen får man verkligen se mellan fingrarna.
Inget kul...
IKEAS godis kan man lika gärna låta bli att köpa. Konstigt, undrar vilken tillverkare de har?

hej said...

Har varit en del i USA och jag förstår att du har problem när du ska tvätta fönstren.
Omöjligt uppdrag nästan.
Härligt väder ni hade i helgen.
Brukar läsa Lottas blogg ibland. Fin. Precis som din.

Desiree said...

Perfekt att passa pa att tvatta fonster da det ar mildvader. Har har det ocksa varit riktigt milt igar. Vi hade hela 14 grader da vi akte skidor men det har ocksa varit liknande temperature I Basel under helgen. Haller helt med dig att det ar trist da middagen blir till en fast food upplevelse for att det gar for snabbt. Resturangerna tjanar pa det eftersom de far in fler sittningar men det ar inte speciellt mysigt. Middag hemma blir alltid bra. Kul att du fick en riktigt trevlig kvall ihop med Lotta. HOn ar sa himla harlig.
Ha en bra start pa veckan du ocksa.
Ni far ta och aka till Santiago de Compostella I Spanien vetja och vandra en del av leden. Vi kommer garna ner och moter er och gar en bit ocksa :-)
Kramar!

Annika said...

Hej:
Mmmm...SÅ sant! Nästan ett omöjligt uppdrag. SUCK!
Blir så trött.
Tack för snälla ord!

Annika said...

Desiree:
Exakt, det var det jag tänkte. Better do it now, GIRL :-)
WOW så varmt då ni åkte skidor, då blir det nästan som gröt i backen. Inte så kul kanske...
Visst är det trist när det går SÅ fort på restaurang. Avskyr det.
det är ju det, det vill ha in nytt folk så snart det går. Nej, less på det.
japp, det är verkligen så...Santiago de Compostela är verkligen ngt som ÄR genomförbart, mer så än en Thru hike på Appalachian Trail.
Kramar!!

Anonymous said...

Skulle så gärna ta din värme men hoppas att Bryssel bjuder på lite mer vår än vad vi har här.
Kul att er träff blev så lyckad, det är ju alltid lite nervöst!

L said...

Ah, vad härligt att sitta ute i sommarvärme. Det ser vi fram emot.
Och så mysigt det låter med ditt besök. Fantastiskt sätt att lära känna varandra de här bloggarna.
Nu blev jag sugen på att göra en coq au vin. Det var längesen.

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, men nu har den dragit litegrann. Fortfarnde milt, men inga 20 grader. 10 idag.
MYSIGT med Bryssel!!
Ja, speciellt nervöst att bjuda in i eget hem. HIHI!!

Annika said...

Lisa:
JA! Det var så härligt!!
Men nu är det inte så längre. Det var en enda dag det gick, eller eftermiddag, rättare sagt.
Vet, så himla KUL med alla dessa fina människor man träffat via bloggar. Fantastiskt medium.
Ja, gör coq au vin, så gott!!

Äventyret framtiden said...

Det är ju så att vi lär känna varandra och läser mellan raderna, följer varandra i vått och i torrt. Bloggvänner som vi alla blir med varandra. Extraroligt är när man dessutom kan träffas på riktigt, då får man en annan dimension, en bekräftelse.
Härligt med Lotta!
Härligt och märkligt med 20 grader varmt och att sitta ute på decket i februari.

Kram

Annika said...

Karin.
Precis, och man klickar rätt bra där mellan raderna. Man känner vem man tycker om, och kanske också med vem man inte klickar så bra.
Ofta stämmer det sen i IRL.
Lotta och jag har ju setts flera gånger förr, men det är alltid lite nervigt att bjuda hem ngn till sitt eget hus. Men det var sällsynt lyckat. GLAD över det.
Ja, det var skönt med 20 grader, det ska jag säga!! Men nu är det mer normalt igen. Om än milt, 10 grader.
Stora kramar!!

Miss Marie said...

Men lyllos dig att få träffa Lotta sådär! Antar att det var första gången? Avis! :)

Håller med om IKEAs lösgodis, inte värt att köpa med, däremot slinker Marabou choklad alltid med! ;)

Härligt med vår! Här verkar vi få vänta på våren ett tag...!

Channal said...

Så kul och mysigt att få träffa och bjuda en blogg vän. Förstår att ni hade det trevligt! Ni båda är lätta att tycka om. Önskar jag hade varit med.

Te ute i 20 grader, LÄNGTAR!! Lovely!

KRAMAR Anna

Annika said...

Marie:
nej, det var nog fjärde gången Lotta och jag sågs.
MEN det var första gången hon var hos mig. DET är ju lite nervigt, to say the least. MEN det gick SÅ bra!
Det var nog bara en snabbvisit av våren, för nu är det mer normalt igen.
Men det var härligt med de där 20 graderna i lördags, riktigt härligt.
IKEAS smågodis kan man verkligen vara utan. VI har tyvärr ingen Marabou-choklad på IKEA här, buuuhuuuu....Bara Ikeas eget värdomärke.

Annika said...

Channal:
Det hade verkligen varit KUL om du varit med också, Anna.
DET är kul hur väldigt nära vän man kan bli med andra bloggare.
Ja, det är verkligen speciellt detta med bloggar och de dörrar de öppnar.
Nu är det inga 20 grader längre, och det dröjer nog tills nästa gång.
Kramar!

Annika said...

Håller med om att det är irriterande när de svischar in alla rätterna nästan på en gång och sen rycker bort faten så fort den sista biten lämnat gaffeln. Kan blli galen på det tempot...och ibland har jag varit med om att de gjort det när tallriken inte ens var tom utan man bara lagt ner gaffeln för att man var mitt uppe i ett samtal. Har hänt att jag vänt mig och ryckt tillbaka tallriken i det läget...

Annars låter det som en fin och trevlig helg.
Kram.

Annika said...

Annika:
Tycker illa om det. Verkligen.
Nu kommer det att dröja ett tag innan jag går ut och äter middag. Igen. Tröttnar med jämna mellanrum. Just på stressen och hetsen att få in nya kunder så fort som möjligt.
Förutom det var det en fin och trevlig helg, ja
:-)
Kram!

Cari said...

Härlig helg du haft och så kul med middag med bloggkompis.
Apropå vandringar och filmer, antar att du sett "Wild"? Den filmen är också fascinerande.

Katarina P said...

Vilken härlig helg! Och 20 grader - jag är så avis!!! Bra jobbat med fönsterputsningen. Gillar också att putsa fönster (enkla fönster som man slipper leka cirkusartist för att putsa). Och kul med besök! Bloggvärlden är verkligen fantastisk!

Vi körde också en Ikea-runda i helgen. Inte lika speciellt som för dig (kommer ihåg när jag bodde i London och ett ikea-besök var som en snabbvisit hem! Knäckebröd! Lingonsylt! *änglakör och harpmusik*) men fortfarande rätt mysigt alltså! Kom självfallet hem med saker vi inte behöver (vi flyttar ju snart) men det är ju lite av vad som förväntas när man kliver in där på varuhuset. :D

Annika said...

Caribus:
En skön helg, indeed.
OH ja! Jag har både sett Wild och läst boken. Sett filmen tre gånger. PLUS att jag sett flera dokumentärer om Pacific Crest Trail.
FASCINERANDE!! Men en rutt jag vet att jag inte skulle palla.

Annika said...

Katarina:
Men nu är det tre grader och HÄLLREGN. Så det var ett kort gästspel av våren ;)
Fönsterna i USA är jobbiga och skitdåligt designade. Mkt bättre hemma.
Bloggvärlden är otrolig!!
Vet du, köpte inte en enda matbit. Inte en enda. Inte godis, ingenting. Gick inte ens in i matavdeleningen!! Say what??!! Yes, that is true.
Har två IKEOR som ligger ca 40 min från mitt hem att välja på. Som tur är finns knäckebröd, lingonsylt och sånt på vanliga affärerna också.
SANT, kliver man in på IKEA för en pryl kommer man ut med 30 andra ;-)
KUL att ni snart flyttar.

Ingela said...

Men så kul att du haft besök av Lotta! Jag följer henne på Instagram, men hade missat att hon varit hos dig!
Tvätta fönster, det är verkligen ett otyg. Det blev lite lättare efter att vi skaffade en fönstertvättare, men det är fortfarande lika svårt att komma i gång. När man väl plockat undan allt och satt i gång, går det an.
Jag har ny garderob till sovrummet på posten, men tror de får ligga där tills i morgon, så har jag något att se fram emot. ;)
Kramar!