Monday, February 15, 2016

Helgsnack

Godmorgon måndag!

Idag är det helgdag här, President’s Day.
Ingen helg som märks av i mitt hus eftersom Peter jobbar som vanligt.
Just det, det är en av DE där helgerna. De helgerna som stat och kommun håller ledigt, men som inte gäller för många privata företag.
President’s Day och Martin Luther King Day har aldrig varit lediga dagar för min make, tråkigt nog.


Det ska visst bli snö också.
Jaja, det är KLASSISKT med snö på President’s Day. OCH det är ju bara i mitten av februari. Så visst…
Men, för mig hade det faktiskt lika gärna kunnat kvitta med snön. Nåja, jag ska fota den, om den är vacker.


Helgen så!

Jag ska väl ta den i lite punkt som jag brukar då.


*  Fredagen.
Jag puttrade på härhemma. Peter var borta under dagen, som ni vet jobbar han ju hemifrån för det mesta, men i fredags jobbade han på annan plats.
Ovanligt för mig.
Jag fixade på i min ensamhet. For och handlade.
Framåt eftermiddagen började jag laga till den chili vi åt på kvällen. Cincinnati Chili, ack och OOOO vad god den blev.
Det här receptet använde jag. OCH denna chili kommer jag att laga igen. Man äter den sen över spagetti med ost, lök, saltin-kex och gräddfil.
Akta er vad gott det är. OM ni varit i USA och ätit på Hard Times Cafe så kanske ni har beställt Cincinnati Chili. Mmmmm…perfekt att äta en iskall, blåsig vinterkväll.


Älskar att tända ljus framåt eftermiddagen. Speciellt mysigt är det ju att göra så på fredagar! Och som ni ser har inte påskliljorna hunnit slå ut än.

*   KALLT SÅ IN I…
…BOMBEN har det varit hela helgen!
Isande, smärtsamt kallt och blåsigt.
Ingen snö, men kyla som känts i hela huset. På lördagsmorgonen var det runt -15, men i vindarna var det som -25.
Peter och jag var ute i lite olika ärenden på lördagen. OCH fastän solen sken var det så brutalkallt att det gjorde ont.



ISPORR vid sjöarna passar bra på Valentins egen dag.  Det var isande kallt.  Tagna med min Iphone igår, söndag.





*  God middag.
Intogs på lördagskvällen i Reston Town Center, på favoriten Passion Fish.
Reston Town Center är ett BLÅSHÅL, det blåser jämt där mellan höghusen. Blås och köldhål nummer 1.
Vi hittade en bra parkering nära Passion Fish och slapp kryssa oss fram i RTC alltför länge.
Vi lät oss väl smaka av drinkar och goda rätter.
MYSIGT!!


*  Veckans filmtips!
Peter och jag såg en BRA film i helgen. Ni vet ju alla att vi är lite besatta av vandringar och hajkande. Jag håller just på att läsa en bok om en kvinna som vandrar den kända plilgrimsleden i Pyrenéerna i Spanien, Camino de Santiago.
På (amerikanska) Netflix finns filmen The Way, som handlar om just denna vandringsled. Underbart fin  feel-good film. Den handlar om en  äldre far som åker från USA till Frankrike för att hämta hem askan av sin 40-årige son som dött under sin vandring av Camino de Santiago under ett oväder. Pappan, Martin Sheen, får under resans gång ingivelsen att själv vandra pilgrimsleden, och det gör han också alltmedan han strör askan av sin döde son på valda platser runt vandringsleden. Det handlar om pappans sorg, vandringen och de nya (och udda) vänner han möter under sin månader på leden.
Underbart fin film som jag verkligen tycker att ni ska se!
Jag vill se om den snart igen! Så bra tyckte jag alltså att den var!




*  Valentin!
Igår var det Valentine’s Day, Alla Hjärtans Dag och Vändagen som ni alla vet.
DET kan inte ha undgått någon.
En fin dag att fira, som jag skrev om i fredagens inlägg. Man firar den så stort, eller litet, som man själv vill.
Peter och jag for ut och åt frukost, vi gillar ju att inta den ute. Mysigt.
Vi gav varandra kort och världens godaste Godiva choklad. Så mycket mer blev det inte.
Karolina skickade vi SMS till + att vi Facetimade med henne framåt kvällen. Trevligt. Saknar henne. Om tre veckor styr vi kosan mer mot Elon igen, det ska bli KUL!
På tiden, om vi säger så!

Godiva tycker jag är världens godaste choklad.

Nu blir det andra veckan i rad som ni får en bild av mig.  Här är jag redo för middagen ute på lördagen.  Stövlarna, kan jag tala om, är alla gånger 15 år gamla.  De är i mocka, och jag använder dem bara ibland.  Kjol och kofta kommer bägge från Anthro.


Till sist hoppas jag att ni alla har haft en fin och mysig Alla Hjärtans Dag helg.
OCH så hoppas jag att ni alla ska få en fin vecka!

26 comments:

Anonymous said...

Jag tycker också att Alla hjärtans dag ska uppmärksammas, absolut!
Varför inte? Det skadar aldrig att vara lite extra vänlig :-)
Man gör, precis som du säger, vad man vill med den.
Vi uppmärksammar alltid sådär lite lagom.
I år skulle det ju skickas till ena dottern så då blev det lite trosor, trisslott o choklad. Inget märkvärdigt men hon uppskattade posten hon fick den dagen, skönt att slippa fönsterkuvert :-)
Här har det också kommit snö igen. Kul? Inte det minsta!
Chilin lät riktigt smaskig!!
Kramar från Anette!!

Eva i Dalarna said...

Sitter på bussen på väg hem från jobbet. Tack och lov är den uppvärmd idag, ibland är den så kall. Jag har dock en kort resa, ca 20 min innan jag måste kliva av. Det är 21 minus ute, frost på träden och snön ligger vit. Februariväder! Men gud så skönt att det börjar bli ljusare, det är ljust nu när jag åker hem. Och kvällarna kommer senare....Fin bild på dig Annika!

Äventyret framtiden said...

Chili förgyller dagarna! Gott och hälsosamt!
Ni har haft en skön helg, tycks det som, även om det har varit en riktigt kall benrysarhelg. När våren kommer njuter man desto mera.
Här fick vi vinter igen, mera snö och mera kallt men som sagt det är ju blott och bart bara mitten av februari. Det ska vara så som det är.

Önskar dig en skön måndag!
Kramkram

Bortugal said...

Ja den filmen är bra! Undrar vilken bok det är du läser, jag har läst en del sådana.
Här haglade det igår! "Titta det möglar!" sa min ena dotter. Haha. Enligt grannen som bott här i 46 år - lika länge som jag levat - har det aldrig haglat här förut! Historiskt alltså!

Bortugal said...

Förresten. apropå att världen är liten visade det sig att jag kände folk som dök upp på bild från ett möte på en mässa på Freedomtravelbloggen. Jag hade visst haft deras som i skolan när jag var lärare!

Steel City Anna said...

Man ser på bilderna hur kallt det är! Blått och isigt. Vi har också fått kallare men ännu plusgrader. Jag är trött på kyla.

Den där chillin lät spännande.

Annika said...

Anette:
Eller hur!
DET tycker jag också. Det är ju inte precis så att man förolämpar någon, Tvärtom.
Och varför tycka illa om dagar då man uppskattar sina medmänniskor? Det samma gäller fö mors dag och fars dag.
Fira på, säger jag. OCH fira på det sättet man själv vill. Dagen behöver inte bli speciellt kommersiell, om alls.
Gulligt med paketet till E. Sånt uppskattas ju så, så mkt!!
Samma här, det snöar nu. Det hade lika gärna kunnat kvitta eftersom det ska försvinna lika fort igen.
Kramar!!

Annika said...

Eva:
Ja, en buss på vintern måste vara uppvärmd!!
Härligt med de längre dagarna, de märks tydligt nu.
Underbart då det är riktig vinter också. Gillar det.
Tack för snälla ord.
Ha en finfin dag!

Annika said...

Karin:
En bra helg var det.
Chili är gott. OCH denna var extremt god.
Så den ska jag göra igen innan vintern är över.
Det snöar nu.
Det har varit en KALL vecka, men det verkar släppa från imorrn.
OCH visst, vintern är ju i sitt esse nu kan man säga, klart att det ska vara sådan också. Håller helt med.
Ha nu en toppenfin vecka!
Kram!!

Annika said...

Åsa:
Du har sett den! Ja, så bra den är alltså.
Undrar, har du månne gått leden?
Alltså, jag får lust. Boken, Camilla Davidssons Under Alla Vintergatans Stjärnor. BRA!
Men, jag skulle gärna läsa fler, och kommer att göra det också.
Nej, kul med hagel för er :-)
Alltid kul med sådana väder som blir historiska såvida inget otäckt sker!!

Annika said...

Åsa:
Haha, igen alltså!
Komiskt!! Genom en bild!
Jadu, nog är världen liten. Freedoms blogg läser jag också.
:-)

Annika said...

Anna:
Brrr...det har varit SÅÅÅÅ isande kallt och blåsigt.
OCH nu snöar det.
Jaja.
OCH imorrn regn och på lördag 17 grader. Orkar inte med den här jojon denna helknäppa vinter.
ÅÅÅ, den där chilin, den är grejer den!!
:-)

Anne-Marie said...

Skolan är givetvis stängd idag. Som temp får man dock tyvärr inte betalt. Ja, USA är ju inte som Sverige där folk är lediga de allra flesta helgdagarna.
Snö - inte så mycket här. Nu verkar torkan ha satt igång igen. Hoppas att det inte blir alltför halt och besvärligt utomhus hos er.
Chilin låter MYCKET god. :) Förstår att den passar bra om det är litet kallt.
Inte roligt när det blir så kallt som ni haft det. Och som du skrev i förra inlägget blir det kallt inomhus pga den dåliga isoleringen.
Det låter som en riktigt bra film. Tycker om den typen filmer och man blir ofta inspirerad dessutom.
Låter som bra firande ni hade av Valentine's. Som du skrev hos mig - budskapet är ju det viktigaste.
Fina stövlar och gillar att de är litet äldre. :)
Ha en fin dag och kramar!!

Anne-Marie said...

Glömde ju skriva om isporren! Perfekt för Valentine's Day. ;)
Kul med dessa isformationer.
Kram!

Annika said...

AM:
Tycker det är så lustigt det där, hur olika det är. På Elon håller de öppet som vanligt. Men på skolorna här i min kommun håller de stängt, HS och ES, MS.
Men vet liksom aldrig vad som gäller.
Så tråkigt att ni inte får nederbörd när ni så väl behöver. det började ju så bra för er tidigare i vinter.
HOPPAS det blir mer av den biten för er.
Chilin var sååå god. Så himla god alltså. Bara måste göra den igen.
Yikes, så kallt. I helgen var vi tvungna att ta ner en av våra värmeelement (space heaters) till vardagsrummet. Det brukar aldrig behövas, men i helgen var det ett MÅSTE. Brrr...
Nu snöar det.
jaja...
Haha, jag vet...så perfekt med isporr på själva Valentine.
Kramar!!!!

Annika said...

OCH Anne-Marie, tack för snälla ord!!!!
SE filmen om du kan, Anne-Marie. Har märkt att många filmer ofta ligger på YouTube. Denna var SÅÅÅ bra, tror att du skulle gilla den STARKT.
Kramar igen!!

marianne.dahl3 said...

Åh den filmen, The Way, är så fin, såg den på Netflix för ngn månad sedan, underbar film på alla sätt och vis!
Härlig Valentin helg ni haft! Så snygga stövlar,har också ett par mockaskor som är drygt 15 år gamla, används ibland fortfarande!
Kram
Marianne D.

Annika said...

Marianne_
VISST är den!
Så fin, så varm och så innerlig.
Gillade den så mkt. Vill se om den!
TACK, kul att du också har ett par mockastövlar som är lite till åren.
Använder inte mina ofta, det är nog därför de fortfarande är så snygga.
Stora kramar fr mig!!

Anne said...

Men åh vilka snygga stövlar!! Skitsnygga.
Cincinatti chili låter så mumsigt, sparade länken.
Den filmen har jag faktiskt också sett! Det var ett tag sen men jag kommer mycket väl ihåg den, JÄTTEBRA var den. Skulle kunna se om den.
Läckra isbilder också, det SER kallt ut på bilderna också.
Kram!

Katarina P said...

Vilken härlig helg ni haft! Här firades alla hjärtans inte alls, men både min pappa och min syster var på besök så kändes som en speciell helg ändå. :) vad roligt att se bilder på dig - grymt snygga stövlar!

Tack för filmtips! Bruce börjar få in en rutin att faktiskt sova på kvällen nu, så snart kan vi nog ha filmkvällar igen. :D

Monica said...

Den maten låter god! Usch den där blå isiga kylan, vi hade den på lördagen, lurades att tro det var riktigt skönt ute för solen sken så fint, men hu, vi bara skakade, vi har höga berg och stor sjö som sen förbinds med ännu än, det blir kallt mellan berg och sjöar men underbart på sommaren sen. Syns på dina foton hur kallt det var hos dig, hu igen:-)

Annika said...

Anne.
TACK! Och de stövlarna är gamla, men jag använder dem så sällan att de inte direkt har åldrats.
mmm...chilin ska du laga. SÅ god!!
Visst är filmen bra, verkligen fin!
TACK, isen är cool då den ser ut på detta sätt.
Kallt, kallt var det. Idag däremot ösregnar det.
Kramar!!

Annika said...

Katarina:
Skön helg för oss, och för er. EXTRA speciellt är det ju att få besök, som ju ni har haft.
Men tack!!
KUL att du gillar dem!
Åh vad skönt att ni börjar få lite stil på kvällarna.
Minns hur det var :-)

Annika said...

Monica:
Den var så god!
MUMS!!
Visst, ibland tror man att det ska vara mildare än det är. ISANDE kallt.
Som ni.
Men idag är det milt och regn, ösregn. SÅ trist.

Anonymous said...

The Way är en jättebra film! Mina svärföräldrar vandrade Camino de Santiago för två år sedan. Skulle gärna göra det själv någon dag. Helt klart en "bucket-list" grej.

SB

Annika said...

Susanna;
Ja, vilken toppfilm. TÄNK att dina svärisar vandrat den leden. Hur COOLT är inte det!! OCH mer överkomligt än att vandra Appalachian Trail som ju jag också drömmer om. Camino är mer överkomligt. OCH ja, absolut....bucket list!!