Monday, February 08, 2016

Det var den helgen, det!

Godmorgon nya veckan!


ÄNNU en helg har gått till historien.
ÄNNU en måndag står på tur.
ÄNNU en ny vecka.




Jag hoppas att ni alla haft en fin helg!

Tror jag kör min i punktform.



*   Fredag
Som jag skrev i fredags, underbar veckodag. Veckans bästa dag!
Men fredagen, liksom hela helgen, går ACK så fort.
På kvällen var vi ute och åt middag. Satt i baren och åt på Red’s Table som en är väldigt trevlig och mysig restaurang nära oss. Faktiskt inom gångavstånd. WOOT!
Alltid gott där.
När vi kom hem tittade vi på en helt underbar, intressant och VACKER dokumentär på Netflix.
Antarctica: A year on the ice. FASCINERANDE!
Ummmm…ja, jag skulle kunna tänka mig att vistas där ett år. Alltså, vilken UNIK upplevelse, och så väldigt få förunnat.
Somrarna där som är evigt ljusa, kalla och såklart snöiga.  Vintrarna  framlevs i ett evigt mörker med de grymmaste snöoväder någon kan tänka sig.  Men också med den vackraste av stjärnhimlar och  norrsken som heter duga.
Så ja, om jag finge ett jobb där, till exempel som skribent och fotograf ;-) skulle jag dra direkt. Ett år på den eviga isen? Ja tack!
Se denna film och ni kommer att förstå precis vad jag menar!





*   Lördag.
Peter tränar som bäst inför en halvmara här i Reston vilken äger rum i april. Han var ute och sprang tidigt på morgonen medan jag puttrade på hemma.
Sen blev det lite ärenden “på stan”, ja Reston då’rå…
Ibland drar vi inte så långt. SUBURBANIZED!! Haha.
Target fick ett besök. Lunch i Reston Town Center.

*  OCH FILM!!!

SÅG den flerfaldigt Oscarsnominerade The Revenant!
OCH vad kan jag säga?
Oj oj…
Ja, jag blev tagen till max. VILKA miljöer. Vilken cinematografi!
Leo DiCaprio, om han inte får en Oscar för sin insats i denna film är det något som är totalt fel. Han är SÅ otrolig i sin rolltolkning.
Filmen gör nästan fysiskt ont att SE. Vinterscenerna, isscenerna och det Leos rollfigur utsätts för.
Landskapet i sig är som en enda dröm!
OCH rollen för Leo, det måste vara önskerollen och drömrollen för honom.
Äventyrsfilm galore!
Go get that Academy Award, Leo! YOU have EARNED it!
Jag skulle kunna tänka mig att se om filmen.
NI alla ska absolut se den,det är mitt råd!  OCH, jag frös genom hela filmen.  Frös verkligen!  Filmen kryper liksom in i märgen...





*   God middag.
Peter och jag lagade en jättegod middag på lördagkvällen.
Coq au Vin.
Älskar middagar hemma. Godare mat får man inte ute.

Typisk lördag i mitt typiska kök.

*   Caper Berries!
Jag har hittat en ny favorit. Caper berries! Så himla GOTT!!
Det godaste som finns, godare än oliver! Mmmm…




*  Söndag.
Frostig och kall.
OCh mulen, tyvärr.
Frulle ute, alltid mysigt. Som alltid omelett för mig.



*   Gårdagen var också SPORTDAGEN med stort S!
S som i Super Bowl Sunday!
Den absolut största happening inom idrott på hela året.
Jag bryr mig inte om amerikansk fotboll för mig för fem öre. Men jag gillar Super Bowl, och jag gillar ALLT roligt som har med dagen att göra!
Fest, god mat (LÄS JUNK!!!) och skön stämning.
Vi var hos våra kompisar Susanna och Marc. Det är en gammal god tradition numera.  Tack Susanna och Marc!!!



Såhär ser  den TYPISKA vinter-Annika ut då det är ungefär 3 grader varmt ute.  Mockajackan är 17 år gammal, jajamen!!


Ha en finfin måndag!!

35 comments:

Nettan said...

Till och med hemma hos oss fanns det någon som kollade Super Bowl, sonen som kom hem för att fira sina syskon satt som klistrad när vi andra sov gott.
Härligt med sådan idrottsfest.

Vilken skön helg ni har haft Annika, vi ska också se den filmen som ni har sett, vet dock inte när bara men det verkar vara en riktig vinnare, för jag har bara hört positivt om den och the danish girl som står på min lista över måste se filmer i februari.

Vet att du frågade hur jag gjorde för att kunna se amerikanska netflix hemma i Sverige, skriver till dig via FB om det, för det är så smidigt.

Hoppas nu att ni får en härlig vecka!

Kramar
Nettan

Cari said...

Filmen - vet inte om jag vågar se den. Dottern såg den i helgen och hon gillade den men sa att den också är grym. Många otäcka scener och jag är lite harig (läsa går bra för då kan jag snabbläsa).
Härlig helg har ni haft, mysigt att gå ut och äta frukost.

Channal said...

Gomorron! Så himla fin du är och vilken mysig helg ni har haft. Capris i sallader o vissa maträtter är gott men inte att äta som oliver :-) Tycker om era fredagar med att gå ut på restaurang. Men visst smakar maten bäst hemma. Visst vann Denver och Lady Gaga sjöng nationalsången och Beyonce hyllade Michael Jackson i pausen. Har lite koll tack vare de sociala medierna. Annars så var det mest om Mello!

Ha en jättefin vecka! Här skiner solen och talgoxen kvittrar. KRAMAR Anna

Monica said...

Låter som en trevlig helg med mycket gott, bäst är maten hemma men så skönt att slippa laga den ibland och äta ute också. Duktig han är med halvmaran maken din, då får du ut och heja ordentligt när det hela avlöper:-). Ser att dina tulpaner i kruka blir långa med:-), det är väldigt vad de drar iväg, de är så pyttesmå vid inköp, och jag köpte men så fort de växte.
Sett snuttar av filmen här som reklam, verkar väldigt otäck, men kanske annat att se hela och det blir ett sammanhang. Jag ser Shetland, går nu 1-6 avsnitt den är så otroligt bra och klurig och många trådar att hålla reda på.

Önskar en fin vecka hela veckan:-)

Desiree said...

Sa fin du ser ut Annika. Mysig och skon helg. Den dokumentaren pa Netflix har jag sett och blev ocksa tagen av livet dar. Vet inte om jag skulle fixa en vinter pa Antarktis.
Kul med riktigt bra film. Har inte sett den men skulle garna se den.
Caper berries ar ju bara sa gott! Love them.
Ja Superbowl ar ju valdigt stort och det ar mysigt med allt runt om som att kolla tillsammans med vanner och tillbringa eftermiddagen ihop. Haller ocksa helt med dig om att en god middag hemma ar helt oslagbar.Coq au vin ar en sadan dar god favorit ratt som jag garna lagar.
Kram!

Annika said...

Nettan:
WOW!!
Mitt i natten, och HELA natten för din son.
KUL med det intresset!
Idag är det nog många som är trötta, även här.
The Danish Girl står på min lista också. De bägge är nominerade och det är roligt. Ja ffa kul med Alicia Vikander.
Ja, se The Revenenat. Grym, våldsam och samtidigt så vacker!
Skriv till mig om Netflix och hur du lyckas vaska fram :-)
Kramar!!!

Annika said...

Cari:
Den ÄR våldsam, och blodig. OCH VACKER!!
Det är en riktig äventyrsfilm.
Se den, det är mitt råd :-)

Annika said...

Channal:
Det ska du prova, Caper berries är lika stora som oliver. OCH så goda. Dessa är INTE för matlagning utan för just tilltugg, mmmmm.....
Lady Gaga sjöng nationalsången SÅÅÅÅÅÅÅÅ fint.
Halvtidsunderhållningen rätt trist, tyckte jag. Inget att lägga på minnet.
OCH visst, Denver vann.
Ha en fin vecka.
Kramar!

Annika said...

Monica:
Tack, en mkt trevlig helg.
Synd att den är över...
Filmen ska du se, visst den ÄR våldsam,och jag är inte personen som gillar sånt. MEN just här blir det det för att han ens ska klara sig.
Så mitt råd, se den!!
Ja, tulpanerna drar minsann iväg, de i krukan. Snart sjunger de på sista versen.
Shetland får jag kolla upp.
Ha en superbra måndag!

Annika said...

Desiree:
TACK vännen. Äkta typisk min-stil :-)
Ja, visst är filmen bra. Man blir helt tagen av livet därnere. Slutet av vintern verkar tuff, när de flesta verkar bli lite förvirrade etc.
jo, jag skulle gärna testa på ett år därnere. Vilken utmaning.
Caper berries, såååå goda!!
Visst, middag hemma vinner alltid. Så gott!!
SB var kul igår, gillar allt som kringgår själva matchen.
Kramar!!

Miss Marie said...

Vad fin du är! :) Trevlig helg, helt i min stil! Hoppas Leo får Oscar, det är han väl ändå värd, även fast jag inte sett filmen än! Hoppas få se den nån gång! Leo och Alicia Vikander håller vi tummarna för... :)

Anna, Fair and True said...

Är det inte bara stora kapris eller är det något annat? Tror bara de kallas stora kapris i Sverige i alla fall. Jag är inte så förtjust i kapris men de stora är bättre än de små.

Nu googlade jag och de kallas tydligen inte bara stora kapris utan kaprisfrukter eller cocktailkapris i Sverige :)

Annika said...

Marie:
DÄR har du min stil i ett nötskal. Den jag hittade i din ålder ;-)
OCH som jag fortsätter med. SÅ gulligt sagt av dig, tack snälla MARIE!!
Ja, Leo ska få sin Oscar nu. WAY over due!!
Och hoppas på Alicia!!! OCH på Brie Larson!

Annika said...

Anna:
Caper berries heter dem här, ingen aning vad de heter på svenska. Bra att du googlade :-) Stora som oliver, och SÅÅÅ goda!
Älskar capris i alla former.
Prova dem, sååååååå goda!!

Anonymous said...

Super Bowl - dottern och jag började titta med chips och salsa
plus chicken wings,men strax efter "underhållningen" slocknade vi
och gick och la oss. Kalas-happening tidigare: Washington Caps
klådde Philadelphia i hockey!!! Happy,happy.......

Har sett trailer för Leo´s film. Har absolut ingen
önskan att se den. Alldeles för "gory", vad det nu heter på svenska.

Använder små capris i potatis- och äggsalad. Har inte hört talas
om cocktail capris. Antagligen ingenting för mej, som inte gillar
gröna oliver.

Restaurangen du skrev om - är det den nera vid sjön?

Ruth i Virginia

Anonymous said...

Låter som en toppenbra helg!
Har inte sett filmen men mellansonen plus flickvän såg den i lördags men jag har inte hunnit fråga än vad de tycket.
Hoppas resten av veckan bli fin hos dig!

Annika said...

Ruth:
Låter trevligt!
OCH gott.
OCH skönt att lägga sig efter halvtid.
KUL med CAPS! HOPPAS att de går hela vägen iår!!
Vore ju toppen!
The revenant ÄR våldsam, och blodig. Men den har SÅÅÅÅ mkt mer, naturligtvis. Annars skulle den inte vara den film som har flesta Oscarsnomineringar.
Precis, Red's Table ligger nere vid Lake Thoreau. SÅ bra!

Annika said...

Brysselkakan:
Mycket bra helg.
Räknar ner till nästa ;-)
Ha en finfin vecka!!

Annika said...

Låter fint med helgen!

Härligt med frukost ute - tror att den varianten av omelett som du åt ofta kallas "Denver omelette" (eller?) så det var ju väldigt passande :) .

Vi tittade förstås också på Superbowl men jag tappade ångan lite efter andra kvarten. Lägligt nog behövde hundarna gå ut då så jag gick hem, tog ut dem, tog med mig den äldre hunden tillbaka till baren där S. fortfarande tittade, tog hem henne efter en halvtimme, gick tillbaka och såg slutet av det hela och sen gick vi hem och åt. Det var ju en ganska seg match (tom värre än vanligt...) iom att allt handlade om defense. Men i Denver är de förstås over the moon och lär fira ytterligare ett par dagar.

Har inte kommit iväg och sett några filmer i vår - kommer antagligen som vanligt vara helt borta när Oscars rullar in. Jag brukar fått se de som verkar bra först när de kommer på netflix lite senare (då kan man ju dessutom sätta ner ljudet eller hoppa scener om det blir läskigt).

Ha en fin måndag och en fin vecka.
Kram.

Äventyret framtiden said...

Omeletten ser frestande god och fluffig ut. En sådan som smälter i munnen. Dina tulpaner på köksbordet, de i kruka är oerhört magnifika. Vilka tulpaner!
Du har haft en fin helg, verkligen!
Roligt med punkterna

Kramar!

Annika said...

Annika:
En bra sådan.
Den omeletten jag år går under namnet Western Omelette. SÄKERT kan den heta så hos dig, Denver.
Tittade inte så mkt på själva marschen, men gillade Lady GAGA massor.
Vad bra hon sjöng!
Hörde av alla på festen som tittade att de tyckte det var en trist match.
OCH jag är den som vill se så många nominerade AA filmer som möjligt innan AA. Men visst, det är skönt och härligt att kolla via Netflix sen också.
Ha en superbra måndag!
Stor kram!!

L said...

Åh ja cocktailkapris är ju hur goda som helst! Perfekt för en som inte gillar oliver...
Tack för filmtips, känns som en film man bör se på bio.

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Det låter som ni haft en trevlig helg :-)
Fina bilder; och det ser alltid så MYSIGT ut i ditt kök!

Tack för filmtipsen :-)
Tyvärr verkar den oscarsnominerade filmen inte riktigt vara i min smak (brukar inte vara så mycket för sådana filmer), men jag kan ändå uppskatta en välgjord film :-D

Dokumentären däremot... DEN verkade vara något i min smak! Helt fantastiskt det skulle vara att få möjligheten att åka dit tillsammans med kameran :-D
Norrskenssekvenserna var underbara! (Men som du vet älskar jag Norrsken!) :-D
Här får vi ju också se just norrsken lite då och då, men ändå inte riktigt lika häpnandsväckande som på en del andra platser...
Skulle verkligen inte ha något emot att någon gång ta tåget upp till t.ex. Abisko på en typ "norrskensresa" (där destinationen är att fånga ett riktigt maffigt norrsken) :-D

Hoppas du får en fin start på veckan!
MVH /Erica

Annika said...

Karin:
Ja, det är bra på frukostomeletter här. SÅ himla goda för det allra mesta, mums!
Ja, de tuplanerna har minsann dragit iväg. TACK, det roligt att köpa dem i kruka ibland.
En bra helg, längtar redan tills på fredag ;)
Kramar!

Annika said...

Lisa:
VISST är de supergoda!
Så bra för den person som inte tycker om oliver.
Mmm...
Den filmen SKA ses på bio, ja!!

Annika said...

Erica:
TACK gulliga du!
Blir glad av dina snälla ord!
Ah, den filmen blir nog årets Ocar-film.
MEN den ÄR våldsam, och den är grym.
Du ska se fotograferingen i den...to die for!!!
wow!
Försök se filmen om Antarktis! SÅ så BRA!! Han som filmat den var tvungen att bygga specialredskap till sina kameror så att de ens skulle kunna funka i det klimatet.
SÅ otroligt.
OCH jag, jag vill bara se norrsken! Har ju aldrig nånsin sett det!!
Ha en finfin dag!!

eastcoastmom said...

Lite tveksam till caper berries, gillar inte alls capers nämligen...
Super Bowl är alltid en happening, mest allt omkring!

Annika said...

AM.
Nej, då ska du nog avstå ;-)
jag är en sådan där som älskar capris i alla former.
SB en stor happening, och roligt med det runt omkring.

Anne said...

Caper berries! Men hur nyfiken blir jag inte nu, det är nåt jag inte känner till men älskar kapris och oliver så caper berries låter som nånting gott och nåt jag vill testa asap. Låter lovande när du säger det är godare än oliver, för oliver är ju mums. Hittar man dem i olivbaren där det säljs oliver och sånt på lösvikt?
Jag gillar såna här inlägg, lite efit-känsla över dem. Sammanställning från helgen i punkt och bild.
Super Bowl Sunday, ja det märktes ju här också. Vi var alla på tailgate party hos grannen, så varmt så han hade det på sin uppfart. Trevligt faktiskt. Sedan när matchen började gick de in till tV:n men Stella hade ingen ro längre och de med barn gick också hem, så jag gick hem jag med och var helt nöjd och mätt i magen, matchen i sig brydde jag ju mig inte om ändå.
Imponerande träna inför en halvmara, jag menar det verkligen. Wow.
The Revenant vill jag också se, är på listan och kommer att ses men blir inte före Oscarsgalan. Av det jag läst så tippas han väl som en förhandsfavorit att vinna, hoppas det! Utan att ha sett den så tror jag dig när du säger han är grymt bra. Förresten, Leo ser mycket bättre ut nu än vad han gjorde som yngre. Mer manlig och mindre pojkaktig numera...
Kollade trailern, jaaa den där vill jag se. Tänk vad annorlunda det skulle vara, vilken upplevelse. Jag kan mycket väl tänka mig, som nån sa i trailern, det är ingen hemma som riktigt kan förstå min upplevelse när jag försöker förklara vad jag upplevt och gått igenom på Antarktis. Kan tänka mig det, man förändras och blir nog säkert gripen ända in på djupet av ett år där. Fascinerande.
Kram!

Annika said...

Anne:
Mmmmm...you're gonna LOVE them!!
Köpte dem i olivbaren ja. MEN de finns på burk också, också superdupergoda!
TESTA!!
Älskar capris, och oliver. Men just nu är det caper berries jag älskar mest.
TACK, kul att du gillar den här sortens inlägg, blir glad.
WOW, SB party ute!! I am telling you!!
DET är ju lite speciellt.
Exakt, du fick det bästa, lite fest, och sen slapp du se själva matchen. PERF!!!
ja, se filmen, Anne. Den är grym och våldsam, men den har så mkt mer.
Leo är verkligen en skådis med stort S, och nu är han lite mognare och hans ansikte är inte fullt så pojkaktigt längre. HOPPAS verkligen att han får Oscar för denna roll. Skandal annars!

Filmen om Antarktis finns på Netflix!! SE den!
Tror du kommer att älska den!!
Ja, jag tror att ett år, eller ett halvår därnere förändrar en för evigt.

Kramar!!

Unknown said...

Hej Annika!! Vad fin du är!! Gillar 'vinter-Annika'! Bryr mig inte heller om super bowl men pausshowen är ju alltid rolig att titta på. Ni verkar ha en fintradition! :)
Gillar skarpt denna typ av inlägg lite ditt&datten - dock så gillar jag mycket (och känner igen mig i många av) dina mer på djupet inlägg.
Vår helg här har varit lugn, lite fix och sen så pysslande för L och mig inför hennes alla Valentines-kort som ska lämnas in på fredag. Kul men oxå påfrestande. Mycket glitter blev det :)
Ha en riktigt skön tisdag! Här blir det firande av en 2-åring imorgon :)
Kram ylva

Annika said...

Ylva:
TACK, vad gullig du är! Du gör mig glad!
Exakt, SB i sig självt är ju ingen rolig händelse ;-)))
Men allt omkring den är ju guld, och fest och show. Gillar!
TACK fina du, nu blev jag återigen väldigt glad! Jag försöker blanda och ge här. Lite allvar, lite glättigare.
Låter som en bra helg hos er också.
OOOOOO JA!! MINNS det där med alla Valentinkort!! JUST det!
DET var ES det!!
AWWW!!
Två år---grattis!!!!
Stor kram!!

Jenny said...

17 år! Sånt gillar jag! Låter som att ni haft en riktigt fin helg - hoppas ni får en fin vecka.:-)

Annika said...

Jenny:
Jajemen!! Och jag kommer att behålla den LÄNGE till!
Ha en toppenvecka!!

Ingela said...

Åh, kapris! Jag älskar dem! Både stora och små.