Thursday, February 18, 2016

Bloggvän på besök, köksinspo, mer halka, icebugs och kamera ...

Hej och godmorgon denna torsdag!



*  Vet ni vem som kommer hem till MIG ikväll?

En del av er “känner” henne som feel-good bloggare och bloggkommentator.    Hon har även ett mycket inspirerande Instagram-konto. Den person som kommer hem till mig ikväll är bloggvännen Lotta-Charlie.
ROLIGT!
Vi ska äta middag i mitt kök, och jag hoppas att hon gillar min mat. GULP!!
Det ska iallafall bli jättekul att ses.
Roligt och speciellt! Lotta är på konferens i DC och hon tar en Uber och/eller tunnelbanan ut hit till the BURBS!!



*  Varifrån kommer inspon?

Någon av er kommer att veta direkt varifrån inspon och “nicken” till denna inramade affisch kommer. De flesta av er har nog ingen aning, och det är inte konstigt.
Jag hittade denna på Etsy,  en sida som jag för övrigt gillar lite för mycket, hmmmm …
Jag tycker att den passar så bra i mitt kök.
Beställde denna direkt från tjejen som gör dessa plancher i Kalifornien.
Alla gånger kommer någon av er att veta svaret, och om inte så lovar jag att tala om det i morgondagens inlägg.


Finns numera i mitt kök!

*   SÅ less. SÅ less

Jag vet, gud vad jag klagat över is och halka denna vinter.
Is på parkvägar och på trottoarer. Less så in i bängen att att ständigt och jämt vara rädd för att stå på näsan, och att treva mig fram då jag går ut.
Snart ska jag köpa Icebug-skor. Det kommer att bliså skönt.
Någon av er som har ett par sådana?
Isåfall, hur gillar ni dem?
ÄR de effektiva på is?  På svart is?
Antar att vintern, och isen, snart är ett minne blott. MEN det kommer nya vintrar, och jag är så trött på att känna denna begränsing och rädsla för att halka omkull då jag är ute och går.
Säkert har det med åldern att göra också. Kan inte direkt minnas att jag tyckte att det var så här jobbigt förr om åren.  Dessa finns på bland annat butiken REI som är en affär för sådana som vandrar mycket, en stor butik som är helt inriktad på friluftsaktiviteter.  Faktum är att jag snart ska investera i ett par riktiga vandringskängor därifrån också.  Gillar REI, en butik som inspirerar mig!


Icebugs är svenska!  DET gör det hela ännu roligare!

*   Kameran

Det var roligt att ta del av era tekniktankar igår.
Jag har ju en pryl till som jag verkligen inte vill vara utan, det är min kamera. Min älskade Canon.
Nej, den skulle jag inte vilja vara utan för aldrig det. Canon är också en av mina allra käraste prylar. Kanske inte en pryl som jag använder varje dag, men det är definitivt en pryl jag är beroende av. Att endast fota med iPhone funkar inte för mig. Jo, det funkar på en instagramnivå, men inte då jag vill ta det ett steg, eller flera, till.
Tack och lov för min systemkamera. Nu börjar den bli lite till åren, och den är välanvänd till max. Fem år fyller den i mars.
OCH det märks.
Än är den helt OK, men nog märks det att den sett sina bästa dagar. Tror att det är slutaren som blir sämre (tröttare) med åren. Det är en lite bedagad trotjänare jag har.
Snart börjar det bli dags att skaffa en ny.



Nu ska jag önska er alla en fin torsdag.

37 comments:

Eva i Dalarna said...

Jag läste att när det är halt så ska man gå som en pingvin...Alltså inte gå och vagga hahaha, utan gå med sakta och med mycket små steg. Det har hjälpt mig över mycket hala områden kan jag säga, fast man känner sig ju lite fånig...Men hellre det än att halka kull!

L said...

Kul att du hittat Icebugs hos er. Jag letade överallt i Boston efter vettiga vinterspringskor. Helt utan framgång. Lyckades inte ens hitta trailskor. Vet inte vad jag gjorde för fel. Köpa sånt på internet är svårt.
Dock har jag nu provat några Icebugspringskor, men de passade inte mina fötter. Åtminstone inte för att springa i. Kanske bättre för promenader när det inte är lika kinkigt. Vet dock många som älskar dem!
Tror det är en superbra investering för ert klimat och väghållning.

Äventyret framtiden said...

När man går på is så ska man gå som bröderna Marx. Groucho-stil ungefär. Du skulle se oss när vi ger oss iväg på havsisen, när det ligger vatten på den och det är halt som bara den ;) En syn för gudar.
Oj, lycka! Lotta på middag!
Hoppas att ni får det supertrevligt tillsammans!
Ge kram!

Kram till dig med!

Em said...

Ice buggsne passade inte alls mina fötter så jag köpte Salomon spikecross istället, så pröva dig fram innan beslutet-de är ju ganska dyra!
Spikecrossen är ju kanske mer tänkt för löpning och snabba promenader medan icebuggsen ju tom kan ha skaft och således ser mer ut som en vinterkänga. Men jag resonerade att då det är riktigt halt finns ingen snö so man behöver skaft för

Steel City Anna said...

Aha, Luke's diner :) supercool poster!

Desiree said...

Åh så himla kul att du får besök av Lotta. Hon är så härlig och underbar. Hon kommer säkert att gilla din mat. Du får hälsa så gott. Önskar så att jag hade kunnat sitta med i ditt kök tillsammans med er.
Icebug skor har min pappa och han är supernöjd med dem. Han går ju många hundpromenader på isiga gångvägar med hunden och hade inte fixat det hela utan dessa skor. De verkar effektiva även på svartis. Det är ju inte kul att vara rädd för att stå på näsan när man är ute.

Kram!

Evas blogg said...

Vilken snygg poster!! Men jag förstår den inte :) Jag köpte icebugs ifjol, de bästa skor som finns. Förutom att de hjälper mot halka så är de lätta och supersköna. Jag går ju mycket med hunden och behöver verkligen riktiga skor, eller kängor i detta fall. Väl värda sina pengar.

Monica said...

Hört att Icebugs är bra men har inte testat, jag kör med broddar men de jag har är inte så bra, måste hitta bättre. Tänk vad bra det var förr med spark:-), långt innan broddar var uppfunna, minns en kollega i Uppsala att när hon flyttade till Lycksele kom läkarna med en spark som avskedspresent, hört man behöver en sån där sa de:-). Det gör man överallt tror jag. (Hon flyttade
tillbaka så småningom, är en riktig Stockholmstjej, den där toppensorten du vet;-)
Fin affisch:-)

Ha det så fint idag Annika, vad kul att en väninna kommer, så roligt med besök!

Nettan said...

Icebug, aldrig testat, och vandringskängor är toppen att ha, mina sådana har sett sina bästa dagar men de fungerar bra på is och snö än så länge.
Vilken lycka att få bjuda Lotta på middag! Så mysigt, hoppas ni får en fantastisk kväll.

Kramar
Nettan

Annika said...

Eva:
Vette 17 hur man ska gå...
Pingvin? Has? Skidgång?
Otäckt är det, och jag är less på det.
Mitt bästa tips är att lämna vägen, gå ut i vägkanten, gå i snön, eller gräset. Det är vad jag gör.

Annika said...

Lisa:
På Rei!
Och Rei har ju nästan allt.
Så det ska bli KUL att skaffa ett par sådana. Räknar KALLT att jag kan ha dem i åratal!!
Precis, nu är jag trött och LESS på att alltid vara rädd för att dratta på ändan.
Jag springer inte, som du vet, men jag vill verkligen kunna ha lite fart då jag går.
Tack Lisa! Lovar att ge ett utlåtande sen!!

Annika said...

Karin;
NI är modiga!!!
Alltså, vette 17 om jag skulle våga mig ut på sån is. Men ni är garvade skärgårdsbor och vet vad ni gör. ja, på glansis, ren glansis, förstår jag att inga skor är bra nog, och att stilen får bli vad den blir :-)))
JA, Lotta ikväll!
Ska bli roligt.
OCH läskigt...
Hihi!!
Lovar att krama om henne.
Kramar!

Annika said...

Em:
Jag får ta och testa, och höra vad de säger på Rei. De är mkt kunniga.
Vill inte ha skaft på mina vinterpromenadskor, men det jag vill däremot ha på de vandringskängor jag också kommer att investera i.
Snö är jag inte bekymrad för, när det är snö på en väg brukar det inte vara farligt halt. MEN det är den där lömska isen som inte ens syns...
DEN är jag rädd för.

Annika said...

Anna:
VISSTE att DU skulle veta!!
HIHI!
Jag jag föll för den direkt. Hon har flera andra! KOLLA på Etsy, tror du kommer gilla!!

Annika said...

Desiree:
Jag vet, så KUL!!
Ja, vi ska verkligen HOPPAS att hon gillar min mat. Lite nervigt är det allt.
ÖNSKAR att du hade varit här också. DET hade ju varit så toppen!
Roligt att höra att dina pappa gillar sina icebugs. Många modeller reas ut nu när det börjar bli ny säsong, så jag tänker passa på.
Kramar!!

Annika said...

Eva:
HIHI, TACK!
Nej, jag förstår att man inte vet om man inte vet alls sas. HIH. Men för oss som vet är den GJUTEN!
Lovar att berätta imorrn :-)
ÅH vad roligt att du gillar dina icebugs. Jag tror ju också på dem!
Ah, du köpte kängorna...säkert topp och sköna för fötterna. Jag vill ha vandringskängor sen när jag ska investera i ett par riktig bra långdistansvandringsskor.
Tack Eva, lovar att berätta sen bad jag tycker och tack för feedback!!

Annika said...

Monica:
Också hört bra om icebugs.
Broddar förstår jag inte är så bra då det kommer till svart is. Men jag har förstås aldrig testat.
Ngt måste ske iaf, för jag är trött på det här.
Spark ja! HAHA, jamen det var bra det. Dem kan ju hålla i sig i. Vet att min mormor var väldigt beronde av sin spark då det var isigt och snö. MEN de sandade ju landsvägarna så att det blev svårt med dem också. OCH i Sthlm är det nästan omöjligt med sparkstöttningar pga sand och salt etc.
MEN ÅÅÅÅÅ vad jag tycker om dem!!
HAHA, känner du till affischen, Monica? Din dotter VET precis :-)
Ja, det ska bli s¨kul med Lotta-besöket!
Ha en fin dag!!

Annika said...

Nettan:
Vandringskängor ska jag minsann investera i. Det ser jag fram emot.
Tänker samma där, jag kan ha dem i åratal. Ja, såvida jag inte bestämmer mig för att gå hela AT eller ngt ditåt :-)
Tack, ja det ska bli jättekul med Lottas besök ikväll.
Kramar!

Christina said...

Oh vad mysigt att få hem fina Lotta! Hon verkar vara en varm och omtänksam själ. När vi reste till Long Island häromåret var jag fräck nog och skrev till henne om tips. Snälla Lotta tog sig tid och svarade med massor av super bra saker vi troligtvis annars missat. Mycket uppskattat. Och jag tror nog hon uppskattar din goda mat i ditt ombonade och mysiga kök. Och så härligt med en "hemma hos kväll" när man är på konferens. Jag älskar dessa cybervänner man får i den här världen!
Och min svärfar sa alltid att man skulle "gå som en lapp" på isen. Vet inte riktigt hur en lapp går men säkert försiktig! Ha ha ha!
Kram på dig min cybervän! ;)

Annika said...

Yak trax, Annika! Get thee over till amazon omedelbums och köp hem ett par såna! Då kan du ha vilka stadiga skor som helst och dra dem ovanpå och ta dig runt. Annars förstår jag att det är trist med isen - det tycker jag med, speciellt när man har en eller två mellanstora hundar i koppel och de får syn på saker. Då är det lätt att man hamnar på magen.

Ja, etsy är inte så bra för min plånbok heller ;) . Men planschen och frukosten var fin. Vi delar kärleken till stadiga frukostar känns det som :) .
Kram.

Annika said...

Christina:
Det ska bli kul.
Lotta och jag har setts flera gånger nu, och det känns lugnt att få hit henne. Men maten kan man ju alltid oroa sig för ;-)
Hon är verkligen lika gullig som hon verkar i sin blogg och på insta.
Förstår att hon gav er en massa fina tips.
HOPPAS hon gillar min mat. Gulpers....
Bloggvänner blir verkligen riktiga vänner, och det är otroligt vad många nya bekantskaper bloggen har gett, och bloggar övh.
Skulle gärna träffa dig också!
En lapp ja, hur går han? HAHA. Jamen han vet iaf vad han gör.
Stor kram!!!

Annika said...

Annika:
Yak trax...oooo måste googla på det!!
Spännande!
Att ha hund i halkan måste vara ännu läbbigare. Möter ju en del hundägare då jag är ute.
HAHA, planschen från Etsy, hihi!!
Etsy...farligt ;-)
Vet du, under veckan äter inte jag frulle (förutom på torsdagar på svennefrullen), men på helgen går jag gärna ut och äter en sådan där Luke-frulle som på bilden.
HIHI!
Kramar!!

Anonymous said...

Var också inne på Icebugs men tycker deras skor är för stela att gå i och i min sportbutik sa de att det egentligen inte är några bra skor... Istället kör jag Asics och en Goretex-variant på vintern med lite kraftigare sula och detta kompletterar jag med dessa: http://www.springyard.se/dt_gallery/sportgrip/
De sitter som berget, rena brottningsmatchen att få på dem men man behöver aldrig fundera på om de ska ramla av. Med dem går jag på is, snö och slask utan att ens tänka på att det är halt. Fördelen är ju också att man kan ha precis de skor som man tycker är bäst för fötter och kropp.

Anne said...

Svärmor har såna där skor, såvitt jag förstått det är de super och funkar på all sorts is. Jag har för mig hon hade nåt elakt fall häromåret, man kan ju verkligen göra sig riktigt illa även om man halkar/faller lätt, som gjorde hon skaffade icebugs då hon promenerar mycket i vardagen.
Etsy ja. Oh, ja, det är lite farligt kolla där. Så mycket fint. Jag har även på "vanliga" poster-ställen köpt fina retro diner affischer som jag själv satt i glas och det har blivit jättefint (och inte så dyrt heller).
Är din trotjänare Canon 5 år redan...oj, vad fort det gått. Tycker hen tar fantastiska bilder fortfarande. Grymma bilder. Men jag förstår vad du menar, som användare av an kamera/telefon/dator så märker man själv de där små grejerna som hintar om att grejen blivit lite lite sämre.
Kram!

Annika said...

Brysselkakan:
Måste åka till REI och testa dem. Gå i dem och se vad de säger där.
Ska googla det du tipsar om.
Precis, jag vill ju slippa den här eviga rädslan, är trött och less på den.
Tack för tips!

Annika said...

Anne.
Oh vad bra!
Jag ska absolut prova dem på REI och sen de vad de på affären tycker.
Lite blandad konfekt i kommentarerna ovan. Men jag är väldigt sugen på dem, och tänker att de borde kunna vara bra gåskor under många vintrar.
Ja, usch, man kan verkligen göra sig illa om man drattar omkull. Min mamma bröt handen för ett par år sen, och jag tror aldrig att hennes hand helt och hållet har återhämtat sig. Det var just på en PW på vintern.
TACK Anne, det är nog mest jag som märker att min kamera blivit sämre. Visst tar den bra bilder än, absolut.
Ja, redan fem år.
Finns mkt snygg att rama in. Verkligen. OCH nej, precis, etsy är inte billigt. Men ack och o så mkt snyggt de har.
Kramar!!!

Steel City Anna said...

Verkligen mycket fina grejer på Etsy! Jag tycker att det är intressant att jämföra när jag kollar på serien nu jämfört med när den gick när jag var mer i Rory's ålder. Då hade jag ingen som helst koll på Luke. Han bara flimrade förbi. Nu tycker jag att han är den största behållningen nästan, himla snygg karl ;)

Annika said...

Anna:
JA, farligt mkt snyggt alltså.
Jädrigt, jädrigt snygg karl det där. I rest my case!!!
Och du, han kommer ju tillbaka nu i de nya avsnitten. Fasiken om det fortf är strul mellan honom och Loriley, säger jag. They better be together. OR ...
:)

marianne.dahl3 said...

Icebugs är väldigt bra för mej, kanske lite stela att gå i, men är man rädd för att halka är de jättebra tycker jag. Har testat det mesta, pga min rädsla för att ramla, olika broddar, Goretex skor mm. Men Icebugs är bäst för promenader.
Kan ju inte sitta inne hela vintern! Tycker de fungerar på både snö, svartis mm........
Har ramlat några gånger på senare år, innan jag skaffade dem, lyckligtvis inte brutet något men slagit mej rätt bra, med åldern blir man räddare och räddare. Benskörhet mm.
Hoppas du också hittar något som fungerar för dej, så du kan gå utan vara rädd.
Lycka till med bloggvännen!!! Kul!!!!!!!
Kram
Marianne D.

olgakatt said...

Lundhags vandringskängor med rejäla mönstrade sulor plus riktigt bra broddar är vad jag använder. Jag är också väldigt rädd att halka. Alla "snygga" vinterskor och stövlar har annars numera nästan helt släta sulor. Hur tänkte dom där? Icebugs har jag hört både bra och kritiska kommentarer om - antagligen för att de inte passar alla fötter precis som alla andra skor.

Lotta i CT said...

Så gott det var Annika!!!!! Jag är lyckligt proppmätt! Underbart att äta middag tillsammans i ert härliga kök. LOVE! Tack för ikväll och jag längtar tills vi ses nästa gång <3

Anonymous said...

Köksinspo ?????
Förklaraing, please.

Ruth i Virginia
(Caps vann 29 sek. innan slutvisslan i OT)

Annika said...

Marianne:
Ja, det är många som gillar dem.
Jag ska också prova dem, och gå i dem ordentligt och känna efter.
Tror ju på dem!
Exakt, hatar att känna mig begränsad.
Så det måste upphöra.
Min mamma bröt handen för ett par år sen vid ett fall på en PW. USCH!!
Tack, det gick så fint att ha Lotta här igår. Det var sååå himla TREVLIGT!!!
Kramar!!

Annika said...

Olgakatt:
TACK för input.
Precis, det är väl så att skor passar olika bra på olika personer. Det gäller att pröva sig fram.
Jag vet, hur tänker de då de designar vinterboots? Tycker också att sulorna är konstiga på många.
Inte bra.

Annika said...

Lotta:
ÅÅÅÅ vad det var mysigt att ha dig här. Nästa gång måste du komma då det är ljust!
Så himla fin kväll. Som om vi hade känt varandra för evigt. Loved it!!
Längtar också tills nästa gång.
KRAMAR!!!!!

Annika said...

Ruth:
Köksinspo=Köksinspiration
:-)
Ingen hockey för mig igår, men bra att Caps vann!
Jag hade en bloggvän här hela kvällen och det var så otroligt trevligt!

Jenny said...

Åh, jag vet vilken diner det är! Har läst någonstans att det skall komma nya avsnitt - hoppas, hoppas!=D

Har faktiskt funderat på ett par Icebuggs själv, det har varit isbana här i vinter, nästan ett under att man inte behövt besöka ortopeden...