Tuesday, February 09, 2016

As it is.

Good morning!

When you guys are reading this post I think it might be snowing here.
True story.
Yep.
Indeed.


It is safe to say that I got a bit fed up with Snowzilla.
No, noooo, not during her roaring rage as she was pounding and slamming us with huge amounts of the white stuff. I loved that.
BUT, I got SO tired of the aftermath. You know, icy paths, snow piles, disruptions. That kind of hoopla-ho.
I am fine, I think, with more snow. BUT, I do NOT want any big amounts at  this time. No thank YOU!!


I love it now, again, when I can actually take my PW’s.
PW’s with POWER!
I am not limited anymore. However, one still has to look out for icy patches.

Nature is not very pretty at the moment.
It has that late-winter look. Still no spring in sight. Maybe several more storms are lined up?
Who knows?
I was looking for some signs of spring when out yesterday. I thought I would be able to find crocuses. NOPE. Not a single one of those in sight.
BUT, In the south-east corner in my little front yard I did find some snow drops. At least they are trying their best to come out.
Also, the sedum is coming on strong.
So, things are indeed happening.

Karolina used to really dislike the late winter. She was/is fed up with the winter colors of brown, gray and beige. And, indeed, those are the colors of the hour.
In Elon spring is about to happen, I think. it is another climate down there, six hours southwest of us.

Today all the little delicate flowers will all be covered by snow again.
Fine.
Just do not let it be a sour aftertaste to this one, please.

BUT, when shopping yesterday I found my favorite flowers!! Daffodils!!
I love them!
I love buying them when they look like humble little asparguses. They are SO great as they come into full bloom.
I love them more than I love tulips.

So, I am bringing spring to me while the winter continues outside. And guess what, that is TOTALLY fine with me!!

Have a great Tuesday!



ALL the pics (EXCEPT THE ONE ABOVE. I SHOT THAT ONE ON SUNDAY) are taken with my iPhone during yesterday's Power Walk!


Seagulls are hanging out on very thin ice!


Yes, the ice still lingers on.


Beautiful, just lovely!! Or...??  
This is a sidewalk.  A sidewalk where I usually walk.  This is also a sidewalk leading to the elementary school.  The children have no other choice than to walk in the street.  Not cool.  Not cool at all.






The golf course is partly thawed out again, but not everywhere.



One of the neighborhood pools.  In less than 4 months I can go swimming here...




WELL, I am very thankful that this sidewalk is cleared, a week ago it was impassable. 





Sure, this is pretty much how it all looks now.  


Part of the golf course.











The sedum outside my house.


Snowdrops outside my house!


Your typical sidewalk at the moment.  Wonderful....

28 comments:

L said...

Det är fantastiskt så fort snön försvunnit

Anne-Marie said...

Jag börjar med gårdagens inlägg.
Vilka vackra tulpaner du har! Jag får njuta av dem via dina bilder.
Vilken fascinerande film. Tror inte att jag skulle ha samma entusiasm som du kring att vistas där ett år. :) Men det är säkert intressant och spännande som en möjlighet.
Middagen låter verkligen god som ni lagade.
De där Caper berries har jag aldrig sett och sådana saker kommer nog inte till lilla Weed och Mt Shasta.
Omelett är gott. Brukar också ofta äta det de få gånger jag äter ute.
Gillar åldern på din jacka. :) Min skinnjacka är äldre och jag säger igen - det allra mesta tillverkades bättre förr.
Nu till dagens inlägg.
Annika, trött på vintern!?! ;) Jodå, jag förstår dig. Halka och snö är inte kul. Den där trista, smutsiga snön kan man vara utan. Här var det +16-17 idag! Helt fel tycker jag.
Tycker ändå att dina omgivningar är fina. Litet mer stil än Weed.
Kramar!!

Monica said...

Vackert med det blå och solen hos dig! Jättefina foton att njuta av. De smutsiga snöhögarna blundar jag för:-), känner så väl igen dem, haha. Nästan bättre med lite nysnö igen än detta vi har nu, barmark, is som man måste ha koll på, och idag så otroligt mörkt, alltså förmiddagen är som natt. Igår regnade det på tvären och kändes som is och det är faktiskt värre det med än snö. Några vårtecken har jag inte sett här och vi har inte heller påskliljor än i affären, håller med, nästan finare än tulpaner. Tänkte skynda på våren lite och köpte stora vita primulor igår, frågade killen om han trodde jag kunde ha dem ute, han bara skrattade, de stod ute nu på torget där jag köpte dem:-). Men ska testa. Ha det så fint idag!

Katarina P said...

Vad trist att gångvägarna ser ut sådär. Hoppas de tar hand om den snön snart. Inte kul att gå mitt i bilvägen... Hos svärisarna får man vara glad om det finns en trottoar över huvud taget. Mycket läskigt att vara ute och gå med barnvagnen tycker jag, även om det är i områden med få bilar.

Usch, jag håller med Karolina - februari är värst. Mörkt, blött och kallt. Blä. Här smälter snön - den som finns kvar det vill säga - stackars Hammarbybacken som jag ser från vår lägenhet får fler och fler bara fläckar. Men just den här februarimånaden känns rätt bra - dels att jag får dela den med lil B och dels att vårt hus snaaaaaart är klart! Tjoho! Inflytt i slutet av månaden om allt går som planerat. Ta i trä!

Hoppas du får en fin tisdag!

Desiree said...

Fortfarande snohogar hos dig men det tar sin tid med tanke pa hur mycket sno ni fick. Men ni har ju anda soligt och fint vader. Det ar varre da det ar gratt pa marken och gravader lange, det blir deppigt tycker jag. Hoppas det snoar lite mer lagom hos er denna gangen. Snohogar som ar smutsgra ar inte fina men tyvarr blir det ju sa. Skont att det ar sa pass fritt nu att du kan kora dina PW obehindrat.
Kramar!

Äventyret framtiden said...

Hoppeligen så får du precis så där lagom med snö att njuta av!
Här regnar det och är gråare än grått just nu, snön är ett minne blott eller bara några snöfläckar ligger smutsiga längs vägrenarna. Vädret är som det är, men visst tar det på lite deppighet av allt mörker just nu.
Ha en fin fastlagstisdag, utan bulle förmodligen :)

Kramar!

Anonymous said...

It's snowing in Vermont!! Just in time for President's Weekend!!! Jag kan "hora" jublet is alla sma byar! Winter wonderland! Kram, Ann

Annika said...

Lisa:
Visst, men jag tyckte förstås det var segt som kola :-)
Men visst försvann den fort. Nu kommer lite mer, men inga farliga mängder + att det är ngn plusgrad.
Lugners :-)


Annika said...

AM:
TACK!
Ja, det är ju lätt att få tag på tulpaner här. Jag vet att det inte är så hos dig, tyvärr.
Samma med caper berries och sånt. Så olika det kan vara.
Jomen jag är egentligen inte trött på vintern, bara på att det ska bli sådant kaos. Ja du vet...
OCH att de plogar som de gör, hmmmpfff....
TACK, ja den jackan kommer jag att ha lääääänge till. En av mina avvisar då det inte är för kallt ute.
Köpte den på Eddie Bauer 99 :-)
Omelett ute är så gott, alltså jag LYCKAS inte göra sådan själv. De blir så fula!
Avskyr sådana där temps på vintern som ni har nu. Det är så fel, och det känns i hela märgen hur fel det är. Som när vi hade 23 grader på julafton. USCH!!
Tack, jo det är ju vackert här alltid, även med stora fula snöhögar.
HAHA.
Kramar!!

Annika said...

Monica:
TACK!
Det var en superfin morgon igår.
Mindre vacker idag...
HAHA, snöhögarna är bekanta, det förstår jag. FULA!!!
Jamenvisst, ni skulle behöva få nysnö, och vi får den nu. Det ÄR ju vinter, så det är klart att det ska vara lite snö. I måttliga mängder.
HATAR att hela tiden vara rädd för isfläckar. Det förtar så mkt av promenaden.
Ja, visst är påskliljor så fina. Älskar dem!!
I min bok slår de tulpaner.
Säkert kommer de att säljas hos er mkt snart. Jag hittade de första här igår, och jag har kollat efter dem länge.
Primulas, sååå fina.
HAHA, ja testa att ha dem ute. WHY NOT!
Ha en toppendag, Monica!!

Annika said...

Katarina:
Jag vet...så trist. Jag blir mest arg då jag ser det ;)
Tror inte de kommer att röra den snön. Den får smälta bort bäst den vill. Problemet är ju att många barm går där på väg till skolan.
Jag kan nog gå ut i vägkanten, men barn mellan 5 och 12? Kanske inte.
Åh, vi har gott om trottoarer och gångvägar här (TACK och lov), men jag vet ju att det är många ställen i USA som inte har det. SÅ jag förstår verkligen att du tycker det är otäckt.
Februari tycke jag är OK om det finns lite snö.
Inte mkt, men lite.
Men färgerna är inget vidare under vintern här, for sure!
GUUUUD vad KUL med hus för er!! WOOT. GRATTIS!!
Underbart!
Synd att du inte bloggar ;-)
Kramar!

Annika said...

Desiree:
Sant. Absolut,
De tar ju tid efter en sådan drabbning vi hade.
Just nu snöar det. men det ser inte alls farligt ut. Inga skolor stängda, inget sånt. BRA!
Så jag ska strax gå ut på en liten runda.
Solen uppskattar jag då den visar sig, och det gör den ju ofta.
Vinterfärgerna i landskap utan snö är trista.
Kramar!!

Annika said...

Karin:
Vintern utan snö är inte så vidare vacker.
Det snöar nu. Måttligt ser det ut som. BRA!
NEJ, ingen semla för mig idag. BUHUUU!
Njut i fulla drag om du äter en :-)
Kram!

Annika said...

Ann:
Äntligen får vi säga då :-)
Här med.
Kram!

Steel City Anna said...

Du har lyckats fa till fina bilder trots vinterfargerna! Vackert med solsken och vita sma moln. Verkligen en superkonstig vinter iar. Svanger fram och tillbaka. Hoppas ni slipper mer snokaos.

Annika said...

Anna:
TACK!!
Jag vet, SÅÅÅÅ knäpp vinter iår.
Den kostligaste jag kan minnas.
Snökaos hoppas jag vi slipper denna gång. Det snöar däremot friskt just nu.
Vi får'la se...

Anonymous said...

Så lite ny vit snö som döljer den skitiga som ligger nu? Nåja, man säger att den där hårda snön töar fortare med ny snö så jag tror på det. Här är ingen snö alls men det lär väl dyka upp mer innan vi kan säga att våren är här antar jag.

Keith said...

So far no snow for us. After Snowzilla, I am hopeful not to have another snowstorm this winter. It hasn't been much of a winter in that regard and that's all right. I'm longing for spring! Get rid of these rocky, icy piles on the side of the road!

Annika said...

Brysselkakan;
OCH den faller nu...
Ingen rolig snö. Blöt och dan.
Men jaja.
Sant, mer kan nog komma, både hos er och här.

Annika said...

Keith:
Really? It is snowing hard here.
Strange, strange winter this year.
I hate the snow piles so much.

Anonymous said...

Vädret idag är precis som jag inte vill ha det. Nu, vid 10-tiden
på morron, droppar-drippar det därute. Varken regn eller snö.
Om det fryser över natten, blir det glansis onsdag morron. Nej, hellre
stora, torra flingor som sist.

Gillar också påskliljor, trots att dom inte står sej särkskilt länge.
Men, för 2 dollar bunten kan man kosta på sej, när det "behövs".

Ruth i Virginia
(såg i WashPost att det är varmare i Sthlm än här)

Annika said...

Ruth:
Otäckt är det. Otrevligt och blött.
Var ute och gick i det. Halt på vägarna, så jag vek in på golfbanan istället. Bättre där.
Slask och blask, men fick ngra hyfsat snygga bilder.
Absolut, påskliljor är så billiga. Tycker de håller sig hyfsat länge ffa då man köper dem i knopp, som jag alltid gör.
Ja, det har nog varit varmare i Sthlm rätt länge nu, hihi. Kollar det varje dag via min app i min iPhone.
:-)

Annika said...

Ja, blask är inte kul! Men nu lär det ändå gå fort för resten att smälta bort, tror du inte? 80 här idag... Lite väl varmt lite fort tänker jag - men att man aldrig är helt nöjd med vädret! Snödropparna är iallafall jättefina hos dig.
Kram.

Anne said...

De där sista grejerna, trottoarer och gångvägar att smälta är inget roligt alls. Det begränsar. PW är verkligen bäst, ärligt talat, jag tycker på riktigt det bästa sättet att få både motion och frisk luft är just pw. Just det där med frisk luft och vara utomhus är för mig (du håller nog helt med) mycket viktigt. En pw är verkligen bra motion, vissa kan lite skeptiskt säga "går du bara", som att en riktig pw inte riktigt räknas som träning. Jag tycker det är helt fel, en pw är lika bra som mycket annan inomhus träning på gym (vet de som går för en timmes pw på på löpbandet på gym, och tyc6ler det är bättre träning än en timme utomhus). Oh well... samma förresten med att träna hemma till dvd, det är lika effektivt och hård träning som att gå på gym, men många som tänker och tycker det inte riktigt räknas som riktig träning om man inte gör det på gym.
Kram!

Annika said...

Annika:
Blask va're här. Riktigt blaskigt.
Otrevligt.
Snöhögarna kommer säkert att ligga kvar ett tag, men, men...
Nu ska det ju bli lite småkallt ett tag framöver också.
OH well!! :-)
80F, nej tack..fattar om du tycker det är lit e väl snabbt marscherat.
Snödropparna ligger i startgroparna.
Härligt.
Kramar!

Annika said...

Anne:
Blir så förbannad (ett kort tag iaf) då jag kommer till trottoarer där de tycker att det visst är "helt OK" att lagra snöhögar- SÅ trist.
OCH det tar ju sådan tid innan de smälter undan också.
PWs det är min grej det, att vara ute och gå snabbt. Vara ute i friska luften, lyssna på ngt bra program. Gillar det massor, precis som du!
SANT, absolut räknas en svettig träning hemma lika mkt som träning å gym!
YOU bet!!!
Kramar!!!

Channal said...

Vackra bilder! Det känns att det är vår i luften fast det inte är så där varmt som jag vill ha det. Älskar talgoxen som kvittrar! Hoppas det inte kommer snö igen. Snart har er snö smält bort.

KRAMAR Anna

Annika said...

Anna:
Tackar.
Idag snöar det.
Stor risk för snö hos er länge än. Samma här. Vill absolut inte ha tidig vår, för sen kommer sommaren och den är inte så rolig alla ggr. Hur konstigt det säkert än kan låta för en svensk. Tycker vårens ankomst mest märks i ljuset, och det är ju underbart!
Kramar!