Monday, December 14, 2015

Helgen!

Godmorgon måndagen den 14 december!


Frågan är, vilken årstid är det?
Här i Washington DC med omnejd har vi haft sommarvarmt i helgen. Ja, det har varit 23 grader varmt. Vad ska man säga om det?
Global Warming much? Ja, hur ska man annars tolka det.
Jag är en av de få, efter vad det verkar, som verkligen inte tycker om rådande väder. Jag ser inget bra, skönt eller positivt med dessa temperaturer då det egentligen ska vara vinter.
Men, men…det ska bli svalare och det ser jag fram emot.
Även idag, måndag, ska det bli osedvanligt varmt, likaså imorgon.

Lucia igår.
OCH ja, återigen säger jag TACK SVT!! Precis sådär ska en slipsten dras. Det var var helt och håller perfekt. Det kunde inte ha varit vackrare, och finare.
Jag njöt i fulla drag, och visst kände jag att en tår, eller två, sved i ögonvrån.
Solisten, Rickard Söderberg, var helt otrolig. Jag har bara ett enda ord att säga, WOW!
När han sjöng ur Händels Messias och när han sjöng O Helga Natt var det en enda rysning av välbehag för mig.
Ja, jag ger denna Luciamorgon betyget FEM luciakronor av FEM möjliga!


Karolina är hemma igen!
YAY!
Inget flygstrul denna gång. Hon landade på utsatt tid, och klockan 16:30 på lördagseftermiddagen klev hon över hemmets tröskel igen.
OCH då var det jul i kvadrat härhemma.
Jag och Peter hade gjort kalkonmiddag dagen till ära. SÅ GOTT, så GOTT!!
Kalkon, sweet potato-gratäng, gröna bönor, stuffing och creamed corn. OJ vad gott det var.
Efter den middagen slog vi oss ner för att se en av julens obligatoriska julfilmer. Det blev The Holiday, och den filmen är ju så fin!


Glöggmartinis är nästan det godaste som finns i juletid.  Det är Leila Lindholms recept, mmm....
Nej, den tredje martinin är inte Karolinas, den tillhör en kompis till oss.





Kalkonen stekte jag i över fyra timmar, och den blev SÅ god.  Jag öste den en gång i halvtimmen, mums!!


Sweet Potato gratäng är bara så gott!






Igår julhandlade vi lite i värmen.
Det kändes...ja...udda att handla i 23 graders värme.
På eftermiddagen gick vi på bio.
Vi såg filmen "Love, The Coopers".
OCH nu, varning!! SE den inte!
Vilken otroligt dålig film. Jag ger den en halv stjärna av fem möjliga.
Den var jättedålig, tunn, trist, ologisk...
Bedrövlig, helt enkelt. Vackra julmiljöer, men urdålig handling. Pinsamt dålig.


När vi kom hem från filmen gjorde vi upp en liten eld i vår eldstad på decket.
Mysigt att sitta där med ett glas glögg och prata.
Idag är det julhandel som gäller igen

Ha en finfin dag idag!!





Karolina tyckte INTE om Blossas 2014 glögg, den med smak av lavendel.  Jag tyckte att den var god!

30 comments:

Nettan said...

Åh vilken härlig helg! Att få hem efterlängtad dotter, julhandla, äta god middag och bara vara, så underbart! Även om det är sommarvärme!

I dag vaknade vi till frost men det är bara en köldknäpp och värmen kommer tillbaka men det är så vackert ute när allt glimrar.

Njut nu av en härlig måndag!

Kramar
Nettan

Bortugal said...

Lavendelglögg låtet ju lite tvåligt.. men Vilken fin gratäng! Vad har du på den? Maräng?!

Channal said...

Åh så mycket gott! Tack för att du bjöd in mig på glöggmartini, slurp!!

Visst var det fint på SVT! Fem stjärnor av mig med. Här har vi fem minusgrader solsken och frost. Det är vackert ute. Borde gå ut och fotografera lite.

Tänk att Karolina kan sitta ute så där... i december! Mysigt att ha henne hemma.

KRAMAR xoxo Anna

Monica said...

Det är ju otroligt att ni har så varmt samtidigt mysigt att kunna sitta ute så där fint utan att frysa:-). Idag är det minus 5 här, sol och ett täcke av frost, mycket skönare luft än tidigare och kanske för att det inte blåser, känns varmare än när det var noll/plus och så där blött, grått och blåsigt. Så nu får gärna lite snö komma och att det håller sig minus 5 till 10 kanske, sen räcker det med kyla och att det inte blir så lång vinter önskar jag med.

Kalkonen ser jättegod ut! Och det andra med, härligt att ni har tid att vara tillsammans nu mera med Karolina. Ha det så bra hela veckan!

Äventyret framtiden said...

Vi bänkade oss också framför tv-n i söndags i tidig timme och lyssnade på Rickard och förstås så fick jag också ståpäls.
Det var väldigt stämningsfullt och nyckelharponisten var också väldigt bra. Vi såg också på Tv-4 innan, med ett jättefint Luciafölje och Charlotte Perelli.
Njutbart och svängigt, lite mera vuxet.

Ha en fin dag!
Kramar!

Annika said...

Nettan:
ja nu är hon hemma ett tag och det är verkligen kul!!
jag vill också haha frost, och kyla. Detta är så sjukt.
Men, men...vi får väl deala och göra det bästa av vad naturen ger oss. I suppose.
Ha en fin måndag!
Kramar!!

Annika said...

Åsa:
Det är Blossas glögg från i fjol, du vet årgångsglöggen. Den smakade inte mkt av lavendel, och den var vit till min stora förvåning.
Det är marshmallows på gratängen.

Annika said...

Channal:
Älskar den där middagen. OCH ja, Leilas glöggmartini är verkligen THE BOMB!!
Godast!!
Ja, jösses, SVTs lucia var verkligen så topp det går att komma. Perfektion.
NJUT av frosten, ingen sådan här. HAHA, långt därifrån.
Ja, det var nog sådär en 14 grader där på decket vid 21. December??? Jag vet, helt galet.
Kramar!!

Steel City Anna said...

Oj, sa varmt ni har! Jag skulle valkomna det aven om jag forstar att det kanns konstigt och formodligen ar ett tecken pa jordens undergang men ah vad jag skulle njuta av det! Igar hade vi snett isigt regn som tar sej igenom alla lager av klader som spikar. Mildare idag.

Ska lyssna pa Luciamorgon igen nar jag har lite mer lugn och ro, lyssnade medan jag gjorde mej iordning for jobb och tyckte en del latar var lite stressiga, typ barnens julpotpourri :) ingen hit, blev helt forvirrad!

Hur fick du tag pa lavendelglogg? Vi har druckit upp var appelglogg fran ikea redan, nu blir det nat engelskt winter spice hadanefter.

Annika said...

Monica:
Ogillar detta väder skarpt. Men jag får väl spela ut de korten så gott jag kan och göra det bästa av det hela. Inte mkt annat jag kan göra.
Njut av er kyla, den är perfekt.
jag skulle vilja ha -5 hela vintern. Tycker det är idealiskt.
Kalkonen såååååå god!!
Önskar dig en riktigt fin måndag!!

Annika said...

Karin:
Perfektion från SVTs sida!!
Oj oj!!
Har inte sett Fyran än, men ska göra det. HAR lite svårt för fru P, men det får gå ändå.
Däremot såg jag SVTs två gånger igår.
Ja, solisten med nyckelharpan var jätteduktig.
Kramar!!

Annika said...

Anna;
Haha, ja jordens undergång...kanske det :-) I hope not, but...
nej, men vädret är ur led. Totalt.
Men, som sagt, det är lika bra att göra det bästa av det hela. Man kan ju iaf inte råda över vädret.
SÅ då kan man lika gärna JOIN in :-)
Ah, ja, jag vet vilken låt du menar som barnkören sjöng. Lite stressigt ja, men det var det enda. Se det hela, och njut, det kan inte vara bättre, lovar!!
ÅH det är Blossas årgångsglögg från 2014 som min syster m fam hade med sig i fjol. Vi drack den aldrig då, men nu öppnades den. A-OK även om vanlig glögg är bäst.
ha en fin måndag!

Desiree said...

Dina glogg martinis ser valdigt goda ut. Har ca +6 grader idag, ganska lagom. Alskar att det ar soligt. Lavendel gloggen tror jag inte heller ar speciellt god men arets Blossa ska vara Earl Grey och det tror jag mer pa. Underbart att K ar hemma. Tack for varningen for filmen, trist att den inte var nagot att ha.
Kramar!

Annika said...

Desiree:
DE är så goda!
Lavendelglöggen var mkt bättre än väntat. Årets glögg får jag inte smaka förrän nästa jul.
Det är verkligen mysigt att haha K hemma :-)
Filmen var ren skit, rent utsagt...
Kramar!

Jenny said...

Åh, ser ut som en jättefin helg! Och g.o.d. :-) Såg luciafirandet här i Visby Domkyrka och döm om min förvåning då inte lucia och hennes tärnor sjöng - det gjorde en annan kör som stod bakom följet. Aldrig varit med om förut... Men fint var det! Och håller med K om fjolårets glögg, inte god. Årets är sådär och då är jag ändå en utpräglad tedrickare. Det året det var saffranssmak däremot - oh la la! Hoppas ni får en fin vecka!:-)

Annika said...

Jenny:
Det var en fin helg, lite för varm bara. Men så underligt att inte tåget sjöng?? MAN frågar sig varför? Är inte det hela idéen, liksom? Skumt.
Nej, egentligen är det väl så att starkvinsglöggen är den allra bästa. Punkt slut.
Jag hade inget emot lavendelglöggen, men K kunde inte dricka den ;-)
Min syster har köpt årets glögg åt mig, men den får jag smaka först nästa jul.

Anonymous said...

Svt:s luciamorgon var fantastiskt fint i år, Rikard Söderbergs röst är enorm, Oh helga natt då rös man verkligen!
Vill tipsa dej om en länk till ett helt annat luciafirande, men så vackert,
www.jonnajinton.se. En ung tjej från norrland som bor i en stuga i skogen, hon tänder upp massor av marschaller och "går lucia" i skogen ensam, så vacker film, hon gör detta varje år.
Skumt med vädret, här har vi haft 10-12 grader+, konstigt, skrämmande tycker jag, vart är vi på väg klimatmässigt........... Men nu lite mer normalt, frost i natt och ngn plusgrad idag.
Ha det så härligt med er dotter som är hemma!
Vad god maten såg ut, jag har inte ätit middag än, så jag blev så hungrig!
Kram
Marianne D i Göteborg

Annika said...

Marianne:
Jag har sett Jonna Jintons, helt otroligt vackert! Snacka om gåshud! Vilken tjej hon är! Hon lever det liv jag skulle vilja pröva på i ett år.
SVTs luciatåg var perfektion! Ja O Helga Natt var otrolig!! Och Händels Messias! Wow!!
Tack, maten var så god. Och det är så trevligt att ha Karolina hemma igen.
Kramar

Anonymous said...

Mysigt att ha K hemma! Jag får vänta lite drygt en vecka till på mina söner.
Och värme hos er igen! Galet! Vi har svinkallt men det vänder till helgen och sedan blir det en varm, grön och grå jul tydligen men jag klagar inte! Som du vet.

Annika said...

Brysselakakan:
SÅ mysigt!!
Snart kommer de dina hem också, härligt.
Skitvarmt här, blir mest förbannad faktiskt :-)
Det blir säkert en varm, grön jul här också. Den 23 dec 17 grader såg jag...hmmm....

en annan annika said...

Vilket galet väder ni har! Jag skulle nog inte heller vilja ha över 20 grader varmt i december! Men det ser ändå mysigt ut när Karolina sitter ute på decket :-). Vi har nästan ingen snö men det har slagit till och blivit kallt. -13 grader nu ikväll. Och jag fotade fantastiskt fint norrsken ikväll!
Kram!

Musikanta said...

Du har blivit en riktig amerikanska - åtminstone vad gäller maten :-). Hade gärna bytt väderlek med er därborta - här har vi haft 6-7 minusgrader hela dagen. Det blir kallt inomhus också även om vi har värmepumpar och elelement. Fast jag är ganska frusen nu för tiden - tycker att 18 grader inomhus är väl kyligt.
Kram från Ingrid

Annika said...

Annika_
Visst är det sjukt!!
Nej, det är inte kul med 20 grader i december. Skulle mkt hellre vilja ha ert väder. Men, man får göra det bästa av rådande situation.
Åh då ska jag komma och titta på norrskensbilder.
Kramar!!

Annika said...

Ingrid:
Ja det är klart. Viss amerikansk mat är ju så god och då lagar jag den gärna, speciellt när det är julmat den här tiden på året.
Nej, jag tror inte du skulle vilja byta decemberväder med mig faktiskt. -6 är ju perfekt i mina öron. Det skulle jag gärna ta.
Nej, jag vill inte heller haha 18 inomhus på vintern, runt 20-21 är bra.
Kram!

Anne-Marie said...

Ingen "risk" att vi kan sitta ute nu i Weed. :) Det är kallt och snön ligger kvar.
Jag hade faktiskt hellre tagit ditt väder.
Litet mysko är det ju att ha så varmt i december. Minns det underliga att se julgranar utanför Walmart och palmer bredvid när vi bodde på Hawaii.
Ser mycket gott ut med middagen.
Mysigt att ni har Karolina hemma ett bra tag framöver.
Skulle gärna slå mig ner på ert deck och njuta av en brasa. :)
Kramar!!

Ingela said...

Det är alltid julafton när barna kommer hem!
Mums, var gott allt ser ut! Hade gärna satt mig ner vid det bordet tillsammans med er!
The Holiday är ett måste så här års. Den och Love Actually.
Det var en fin Luciamorgon i år. I fjol tyckte jag inte alls programmet var lika bra. Om jag minns rätt tyckte jag det var för många utomstående solister eller någon solist jag inte gillade.
Blossa 14 var jättegod, och årets är nästan ännu ett strå vassare.
Kramar, igen!

Annika said...

AM:
OCH gissa, jag skulle gärna BYTA med dig.
Jag tycker detta mildväder vi har är så trist och så galet.
Nej, ge mig lite kyla tack!!
Ja, det är mysigt att haha Karolina hemma nu ett tag :-)
OCH ja, kom hit och sitt på mitt deck :-)
Kramar!!

Annika said...

Ingela:
SANT, så SANT!!!
ÅH det hade varit så roligt om du hade varit här och smakat av det hela. Så god mat!
The Holiday är ett måste på julen, liksom Love Actually och Christmas Vacation.
Luciamorgon var fin. Perfekt.
Ja, du har nog rätt, det var en del minustecken på den o fjol.
Blossa 14 god, tycker jag med. Ser fram emot att testa årets, även om det inte blir förrän nästa år.
Kramar!!

Lisa said...

Glöggmartini?! Måste kolla upp recept :)
Fina bilder på dottern och ljusslingor :) Lavendelglögg låter inte alls gott i mina öron så den köpte jag aldrig. Har däremot årets Earl grey-glögg som står oöppnad och väntar på provsmakning! Som tetokig var den ett måste!

Annika said...

Lisa:
Leta upp det. Finns på nätet, Leila Lindholms.
Lavendelglöggen helt OK, men vanlig starkvins är nog de godaste.
Jag har en flarra av årets glögg som min syster köpt, men jag får ju inte testa den förrän nästa jul.