Sunday, August 18, 2013

Skulle du vilja plugga här?

Och färden fortsatte genom ett underbart landskap...


Peter fick stanna bilen ibland så att jag skulle kunna gå ut och fotografera.
Det var inga större problem att stanna då och då eftersom det var lugna landsvägar vi körde på.


SÅ kom vi då till den del av New York State där de så kallade "Finger Lakes" ligger.
Ithaca ligger i sydöstra änden av Cayuga Lake.

Ithaca är en liten stad, väldigt liten. Men väldigt söt.
DOCK!
Den härbärgerar två stora universitet, Ithaca College och Ivy-Leauge universitet, Cornell.
Vilken rikdeom för en liten stad med två stora skolor.
Universitet tillför mycket åt en liten stad.
Ithaca kan skatta sig lycklig!



Utsikten över Ithaca från vårt hotellrum.  Inte helt fel va?



Det här är Collegetowns (som Ithaca kallas) jättemysiga bageri. Det heter just Collegetown också. Passande!  Här åt vi god glass och god frulle.  Att det är en collegestad syns överallt; i butiker, gathörn och restauranger.  Loved it!!!


Högt upp på en höjd ovanför Ithaca stad ligger Ivy-League universitet Cornell.  Cornell med sin IMPONERANDE arkitektur och sin VACKRA utsikt.
Jag säger det igen, universiteten i detta land är outstanding.  Vilka mijöer vi har sett, vackra byggnader, trädgårdar, parker och planteringar.
TÄNK att få plugga på Cornell.






Som sagt, Cornell ligger högt upp i en backe.  Det är nog ganska slitsamt att som student kämpa sig upp för dessa backar i alla väder.  Vintrarna här ÄR tuffa, kalla med mycket snö.
Vinden blåser nästan ständigt in från sjöarna och bergen.
Dock, denna ljuvliga sommardag var det bara att NJUTA av ALLT!!  





Som att träda in i en sagovärld...







Det fina med amerikanska universitet är att de flesta av dem, om de ligger på landet eller i en förort, har så många parker och så kallade "quads" där eleverna kan hänga mellan föreläsningar och på sin fritid.
I städerna har man inte lika många quads.  NYU tex kallar Washington Square Park för sin quad.  WSP är omringat av NYU, så det kan passa bra.  Dock, i städerna får universiteten verkligen göra avkall på dessa vackra quads.





Ännu en quad på Cornell.  Sport är JÄTTEstort på amerikanska universitet.  Klubbar också, varje universitet har hundratals klubbar och föreningar.  Många hemliga också, så kallade Secret Societies...



Skulle ni vilja bo i ett studentrum här?  I denna vackra miljö?








Pampiga, imponerande Cornell!!  Här gick mitt au-pair barn, Anders, i college.  Han tog sin examen från Cornell i "Hospitality and Culinary arts" för ett par år sedan.  Numera har han sin egen vegan-restaurang i Denver, Colorado.  Jag tänkte en hel del på Anders medan jag vandrade på Cornell.  Han var bara 9 månader då jag började ta hand om honom under mitt år som au-pair i Washington DC.  Jag kontaktade Anders via Facebook medan vi vandrade runt på Cornell.  Anders sa att han älskade att plugga där.  DET kan jag tänka mig.






Helt apropå hamnade vi vid detta imponerande vattenfall, Ithaca Falls...
Naturen i Ithaca är helt slående.  Jag tror att allt finns här; stora skogar, vattenfall, sjöar, grottor, skidanläggningar, segling...Listan kan göras lång.


Cayuga Lake som ligger precis vid Ithaca.  En av Fingersjöarna i Upstate New York.



På måndagen hade vi tid för visning på Ithaca College, som ligger ett stenkast från Cornell, men ännu högre upp i en backe.  Från Ithaca College har man en grym utsikt!
Ithaca är ett universitet med en fin teaterskola.  Hit kommer Karolina att söka.  Karolina gillade Ithaca mycket, trots sin litenehet.  Men,  hela stan har en skön college-vibe, och fattas bara med dessa två toppskolor som kronor på verket.







Ithaca College har ett HELT annat utseende än Cornell.  Skolan är modern, mindre i sin storlek och mer kompakt.
Visningen var BRA.  Dessa universistetsvisningar är en historia för sig.
Man träffas först i en föreläsningssal.  Där berättar någon från "admissions" om skolan, vad som krävs för att komma in, studentlivet, studiestöd och "financial aid" etc.
Efter informationsträffen går man på visning runt campus med en guide, en student från skolan.  Guiden går ALLTID baklänges och talar med gruppen.
Man får se föresläsningssalar, matsalar, studentrum, teatern på skolan, bibliotek, sällskapsrum mm mm.
Det är intressant och roligt.  OM du är intresserad av att kolla in något universitet medan du är i USA är det lätt att anmäla sig, det är kostnadsfritt.  Men räkna med att de andra i gruppen är unga high school elever och deras föräldrar.  Hihi!





PÅ teatern hängde afficher från olika teateruppsättningar man gjort på skolan, eller som fd elever nu är med i på Broadway och andra ställen.  Lite kul.



Planteringar vid Ithaca College...



Efter visningen på Ithaca College lämnade vi staden och begav oss mot Boston!
Mer om det imorgon!


Ikväll får jag besök från Sverige!!
En av mina bästa vänner i världen, Monika, kommer hit från Stockholm med sin man Patrik.
Jättekul!!
Jag vet inte hur mycket jag kommer att hinna blogga.  Men jag ska försöka få till ett inlägg om dagen iallafall.
Jag måste ju fortsätta att berätta om denna UNDERBARA resa för er!

Ha en fin söndag!!!



26 comments:

Madeleine i USA said...

Ser helt otroligt vackert ut.
Fantastisk miljö med sagolika byggnader och underbart vacker natur.

Annika said...

Madeleine.
TACK, ja SÅÅÅÅ inspirerande miljö!!!
Älskade det.

Anonymous said...

Åh, jaa! Där skulle jag absolut ha kunnat plugga! Skulle ha läst det här för 15 år sen... ;-) /Penny

Annika said...

Penny:
HAHA, ja PRECIS!!
Om man haft betygen och allt det där..För Cornell.
Och även Ithaca.

Anna-Lena McGrath said...

Ja, då hinner jag läsa din blogg igen. Under sommaren så var det så mycket annat...
Hi, hi...du får väl hjälpa oss när vi söker college då. Jag fattar noll och inget när det gäller sånt. Det känns så främmande.
Väljer man inte college efter den karriär man har tänkt sig? Vad är de andra anledningarna? Mammas och pappas gamla college? Nära hem? Annat?
Kram,

Musikanta said...

Fantastiska och vackra bilder! Det måste vara väldigt svårt att bestämma sig vart man vill söka när det finns så många fina universitet!

Jag har inte kunnat kommentera i sommar - Bloggar har strulat hela tiden och jag har kanske kommit in på min egen blogg fjärde eller femte gången jag har försökt. Likadant när jag försökte komma in på andra bloggar. Och om DET lyckades gick det inte att kommentera! Du kan ju förstå att man tröttnade...

Nu verkar det som det går bättre i alla fall. Folk jobbar väl nu när semestrarna är slut och sitter inte vid datorn hela dagen, antar jag.
Kramar från Ingrid

bettankax said...

Dessa magnifika universitet får mig att tappa andan. Det ena efter det andra. Och miljöerna, naturen runt omkring. Det är som på film eller i en saga. Njuter så av vad du visar och delar med dig av. Lunds universitet känns som en västanfläkt i jämförelse. Men det är klart jag blir hemmablind också.
Inte utan att jag blir bitterljuvt rörd av bilden med Karolina, i röd klänning, på trappan, med den betagande utsikten och framtiden för sina fötter. Det är det där med tiden igen. Den som går så fort. Drömmar, planer och förhoppningar.
Ja, mina "mormorshormoner"(skyller på dem) gör sig påminda ofta och intensivt dessa dagar;):)
sådär lite"ont/skönt".
KRAMAR!!

Så roligt med bästa-vän-besök:))

Annika said...

AL:
Ja, på sommaren har man inte lika mkt besökare som annars.
OCH det är inte konstigt. Jag bloggar ju mer sporadiskt då också.
College ja...det är en djungel.
Vi har en pressande höst framför oss med ansökningar, besök, audutions etc etc.
Varför man väljer ett visst college??
Det finns tusen anledningar; karriär, majors. platsen skolan ligger på, vissa söker bara in-state, andra går utanför staten, vissa vill vara nära hemmet, andra vill flytta en bit, vissa väljer prestigeskolor, för andra kvittar sådant, tech skolor, dramaskolor, läkarlinjer, konst etc etc etc etc
Det finns nog lika många anledningar som det finns studenter.
Vissa är ju "undecided" då de börjar, de vet inte vad de ska läsa. Andra har det helt klart när de är små.
Tiden går fort, tycker ni ska börja fundera redan nu.
Kram!


Ingrid:
TACK!!
Ja, det har varit fantastiska dagar på resande fot.
DET är svårt att bestämma sig, men min flicka är ju rätt klar med vad hon vill.
Tror att de flesta besöker 10-20 unis innan de söker in.
Sen är det ju betyg som spelar stor roll, prov etc etc.
Men att det strulat så för dig med blogger??
TRIST.
Nej, under sommaren är nog de flesta inte online.
Det är nu man börjar märka trafik i bloggvärlden igen.
Glad att det funkar för dig nu.
KRAMAR

Annika said...

Bettankax:
Jag vet, det är så underbart vackert där.
Jag föll som en fura. karolina också.
Ja, man blir hemmablind. jag har inte set Lund, men tror säkert det är jättefint.
Grejen är ju den att skolorna här är så stora, maffiga, på ett sätt de nog inte är hemma.
Ja, du har fiiiina barnbarn.
Underbart fina.
Kram!!

Charlie sa ... said...

Ja, Cornell! Sign me up.
GUD!!!!!!
Vilken miljö. Jag blir helt tagen. Fantastiskt att se dina bilder Annika. Tänk att det finns sånt här, på riktigt.
Tänk att vara 17 och stå inför den här möjligheten....

Det är vacker, så vackert. Och utbildningarna är outstanding dessutom. Vilken lycka att få uppleva det här!!

Ja, inspirerande. Härligt att få följa med via dina bilder Annika!!

xoxo

Lisa said...

Yeah, resan & bildbombandet fortsätter...kul, kul, kul!!! Cornell är en dröm! Säger som Lotta, vilken miljö!!! Sa underbart vackert! Tänk att fa studera där. Men jag gillar även Ithaca College fast det är modernt. Omgivningen är fantastisk! Amrisarna kan ju det där med visningar. Fast det är ju klart, man betalar stora $$$ för utbildningen sa skolorna gör väl allt för att "attract future cusotmers" ;-)Hur manga unis ska K söka till? Nummer 1 är väl fortfarande NYU, eller hur?
Kul med kärt besök!
Kramar, Lisa

Lisa said...

"customers" skulle det vara...

Nettan said...

Vilka bilder och vilken upplevelse, tänk att få plugga i någon av de miljöer du berättar om. Nåja hoppas sonen min har det på sin agenda i framtiden.
Kul läsning och intressant, ser fram emot morgondagens inlägg!

Kramar
Nettan

Anne said...

Underbart vackert! Enastående.
Vad jag tänker på nu är ju hur många GAMLA universitet som faktiskt finns i detta UNGA land. Vad gäller gamla, historiska byggnader och allt det där ligger man ju efter Europa (även om ni i öst förstås har mer än här i väst) men vad gäller uni så är de ju många gånger t.om. äldre än de svenska och med mer anrik historia. Faktiskt.
Kollade nu på nätet och t.ex. Stockholms uni (som ju är så stort) är bildat på slutet av 1800-talet. Lund sticker ut med 1600-talet nånting. Uppsala förstås med 1400-talet.
Stockholms uni måste vara det fulaste som finns. Så fruktansvärt fult...i fina stan Stockholm, där hade man kunnat skapa nåt bättre.
Lund har jag aldrig sett men det är säkert pampigt.
Uppsala tycker jag har en stark studentprägel med cykelliv, campusliv och historia. Men annars vet jag inte om Sverige har nåt att skryta med vad gäller skönheten i campus, arkitektur osv.
Helt klart pampiga uni här i USA. De här enorma campusområdena som finns när uni är på landet, DET är grymt.
Min M sa just nu vid frukostbordet att han har flera kollegor som pluggat på Cornell och de säger alla det var ljuvligt där (dock att vintrarna sög...) och det har jag inga problem att tro när man ser de här bilderna.

Jaaa, försök få in fler reseinlägg även om du får gäster.
Älskar dessa!!!!

Äventyret framtiden said...

Underbara vyer, underbara bilder!:)
Så mycket vackert det finns runtomkring er i era trakter

Channal said...

Det skulle vara så spännande att få studera i den vackra miljön trots uppförsbacke och kalla vintrar!

Får lite känsla av Harry Potters Hogwarts... som en saga!

Haha din man är lika snäll som min! De stannar så vi får gå ut och fotografera! Gillar't!

Underbara bilder Annika! Du ska ha det jättemysigt med dina svenska besökare!! KUL!

KRAMAR Anna

Anonymous said...

Annik, VILka härliga vyer och tänk att kunna plugga i en sådan miljö!! Då kunde jag också trivts under mina år som student =)
Min Stephanie tycker också att det är roligt med musik och teater och sånt så jag hoppas kunna besöka dessa colleges med henne! Det är några år kvar eftersom hon bara är 12 år.

Jätte roligt att du delade med dig och intressant att läsa! Kram - Mia

HeLena said...

Ja, jag skulle gärna plugga där... Absolut!

Ha det fint med Sve besöket!!
Kramar!

Mia said...

Vilka fina bilder Annika! Jag gillar också universitetsmiljöerna. Men jag har bara varit där på hösten då alla löv skiftar färg och studenterna är tillbaka.

Anna, Fair and True said...

Verkligen mysig miljö. De gamla ställena som detta och Princetown m fl påminner ju om mitt universitet Oxford även om Oxford är mycket, mycket äldre.

Kan man söka till obegränsat antal universitet eller finns det något maxantal? T ex i UK kan du söka till max 6 st via den centrala myndigheten UCAS (om de inte ändrat) men t ex Oxford och Cambridge ligger utanför. Sedan är de olika regler för undergrad och postgrad.

Annika said...

Lisa:
Ja nu blir det ju en del bomber.
HAHA.
Visst är det en superfin miljö. Gillar den massor.
Jag skulle gärna se att Karolina gick på Ithaca. TRO mig!!
Vi har väl varit på sex visningar, rena visningar, än så länge och det blir väl säkert 2-3 till.
NYU är nummer 1, men NYU är grymt dyrt. Vi måste ha alternativ.
Kram!


Nettan::
TACK!!
Ja, visst är miljöerna inspirerande.
Jag tror det är underbart att plugga där.
Hoppas din son kommer iväg.
Nu ligger bomb tre ute :-)
Kram!!


Anne:
TACK!!
Ja, visst är det ENASTÅENDE!!
ja, det ÄR underligt att Sthlm Uni är så fult.
De lade ingen krut alls i tanken där. DET är en Oinspirerande miljö.
Uppsala tycker jag nog har ett fint uni också. Vackert.
Men nej, det går nog inte att jämföra med alla vackra amerikanska unis.
HAHA, jag ska försöka få in inlägg fastän jag har gäster.
Kramar!!

Annika said...

Karin:
TACK!!
Ja, detta land är RIKT på skönhet!!
Kram!


Channal:
VISST skulle det!!
Ja, jag skulle också kunna deala med uppförsbackar och kalla vintrar :-)
Sagokänslan fick jag på många unis. Just det, Harry Potter.
Härligt!
HAHA, ja snäll man är bra att ha. Han fick stanna en hel del när jag ville fota.
TACK, nu väntar jag på att mina besökare ska komma upp fr källaren.
Kramar!!


Mia:
Hej är det Mia!
Välkommen.
Ja, visst är det vackert.
Tiden går fort.
Snart är det ni som är på collegeturne. Hoppas Stephanie spelar teater på fritiden, och att hon börjar med teater i MS.
Karolina har verkligen haft KUL dessa år.
OCH hon är helt övertygad om att hon vill bli skådis.
Kramar!!


Helena:
JAG MED!!!
Tack, nu väntar jag på att de ska vakna. De verkar inte så jetlaggade, haha!!
Kram!!

Annika said...

Maria:
TACK!!!
Ja, på hösten måste det ju vara rena, rama drömmen!!!
Alla färger, alla elever..
AHHH!!!

Anna FT:
VISST är det!!!
Ja, man märker att dessa unis tagit mkt inspiration från England. OCH lyckats med det.
Vi var på Princeton, och det slår ALLT jag sett hittills. Herregud vilken skola!! OCH vilken SÖT stad därtill.
Bildbomber kommer!!
Man kan söka till så måna unis man vill, finns inga gränser.
Men alla applications kostar en hel del, pengar man inte får tillbaka.
Tror de flesta i vårt område söker 8-12 olika skolor.
En stor process som vi nu står på tröskeln till.


alegni said...

Det ser så himla vackert ut där ni färdats, men så har ju det där landet verkligen något för alla smaker!
Det skar lite i mitt mammahjärta när jag såg den där bilden på Karolina som sitter ensam där på trappan...

Anonymous said...

Välkommen tillbaka!
Lika underbara bilder som alltid!
Härligt att se sin unge igen???
Du har rätt, naturen är nästan "som hemma" :-)
Kramar från Anette!

Anonymous said...

Kikar bara in lite kvickt, men kunde inte hålla mig! Vilka fina bilder, och vilken "hemlängtan" jag fick. Den delen av USA tilltalar nog som sagt de flesta nordbor. Det är verkligen fint där. Åtminstone den här årstiden. Kära gamla I-81, den har man kört på några gånger. :) Den går ju förbi Scranton, men jag antar att ni inte tittade in där. hihi... När vi gjorde vår road trip i den delen av USA körde vi I-81 norrut, genom BInghampton och sen vidare upp till Fingerlakes. Där är det fint! Finns ett mysigt litet winery där, Swedish Hill, som har hyfsade Riesling och Eiswein. Något att titta in på om man har tid. Nästa resa ni gör där uppe kanske?!
Som sagt, det är en otroligt fin del av USA, och jag vill gärna, gärna åka tillbaka dit, helst snart. Men vi får se. SUperfina bilder och ni verkar ha haft en toppenstart på resan. Universiteten och collegen är som du säger pampiga och inspirerande, hoppas Karolina hittar ett och kommer in vid som hon kommer att trivas BRA på. INte lätt att komma in, och inte heller billigt i de flesta fall.

Kommer tillbaka och läser och skriver på de övriga resedelarna senare i veckan.
kram