Friday, April 13, 2012

Dag fem: Ocho Rios, Jamaica

Morning!

DET är fredag och fredagstema. Men, jag hoppar över det idag.
JAG tar det imorrn istället, Karin.
Jag är ingalunda klar med att berätta om denna kryssning. Jag har ett, eller ett par, avsnitt kvar.
DE tar vi med start på måndag.
Är ni med på det?
I helgen skriver jag om lite annat.
Ligger ju ändå lite blogglågt om helgerna så det passar bra.

Jamaica.

Japp. Då var det dags för ön vi blivit varnade för!!

-PLEASE be careful in Jamaica!! IT is NOT safe there!
-BE AWARE while you are there!
-Jamaica can be very DANGEROUS!
-Don't BUY a thing on the street!!

DETTA hade vi hört. Speciellt hörde vi detta på Grand Cayman Island. PÅ GCI varnade taxichaffisarna oss för Jamaica. BIG TIME!!
Det blev så att jag lämnade CANON ombord!
DEN kameran var inte med mig denna dag. OCH det var jävligt SYND eftersom Jamaica är en vacker ö. DET ska ni veta!
Jag hade enbart och endast min iphone. OCH inte heller den hade jag med mig överallt.


Det här var lite kul. Medan vi lade till for en polis omkring på sin jetski. Med jämna mellanrum ropade han till oss på båten (jag var på balkongen), Welcome to JAMAICA!!! Det tyckte jag var roligt!!

Idag kommer jag att låna bilder från nätet istället. TRIST men sant.
Vi hade beställt en privatkille som skulle ta oss till Dunn's River Falls, White River och till The Edge. Peter hittade honom på internet och han kom med de bästa rekommendationer.
Det var vi och tre till som beställt honom.

DET var KAOS på kajen. då vi klivit av. KAOS. Dock ett organiserat sådant, men jobbigt nog ändå.
Det var grupper, taxibilar, bussar och exkursioner ÖVERALLT. Vi slussades från den ena till den andra, men till sist hittade vi vår kille.
Han körde oss till The Dunn's River Falls där vi skulle vandra uppför vattenfallet.
Redan nu kan jag tala om att det INTE blev av.
Det var så gräsligt mycket folk. OCH då menar jag GRÄSLIGT.
Så jobbigt, så kaotiskt på den platsen.
Det låg tydligen sex fartyg inne denna dag, och det verkade som om nästan alla av dem var vid Dunn's River.
Vi hade två timmar på oss där, och vi förstod att vi INTE skulle hinna med att gå uppför fallen.
BUMMER!!
Vi började vandra, men fick avsluta...
UNDER tiden blev Peter erbjuden att köpa droger x-antal gånger.
Inte kul.
Nej, det var det INTE.


Tänk om det varit så här lite folk ändå...



Då man travar upp för fallen håller alla varandra i händerna så att det blir en kedja.
När vi var där kryllade det av folk. Ja, det var obehagligt mycket människor.





En riktigt bra dag ser det alltså ut så här...


DET var underbart att lämna Dunn's River, men jag kan säga så här, om det INTE varit för alla människor så skulle det ha varit fint att vara där. SÅ vackra vattenfall, så vacker natur!
Jag saknade min kamera så hjärtat värkte!

Taxikillen Alfonso hämtade oss lite efter klockan 13.
DÅ körde han oss på vindlande vägar upp till White River.
Där skulle vi köra "tubing" ner för floden.
Knappt en enda turist där, bara vi och några andra kryssare.
HELT underbart!!
OCH denna "tubing" kommer att etsas in i mitt minne! DET var så betagande vackert!
SOM en SAGA.
Floden var kall och klar och turkos. Våra guider var så BRA!
PÅ vissa delar ramlade blommor ner från träden. Det var som taget ur en romantisk novell.
Det var så OSANNOLIKT härligt och sa fantastiskt vackert.
SOM vi njöt!
OM ni, mina vänner, någonsin kommer till Jamaica MÅSTE ni "tuba" ner för White River. DET är en dröm!!

Alfonso ville sen ta oss till ett ställe som heter The Ridge. Där skulle vi äta lunch, tyckte han.
Färden gick genom fattiga områden på svindlande vägar. PÅ Jamaica åker man bil med hjärtat i halsgropen. Chaufförerna kör med livet som insats, och det är bara att hänga med och se glad ut.


Bild från nätet.


Nätet




Precis så här turkost var vattnet i floden...Bilden från nätet.


ÅÅÅ vad jag skulle vilja göra OM det här...
OM jag någonsin återvänder till Jamaica ska jag återigen med största nöje flyta nerför White River en varm dag...

Bilderna härifrån och härifrån och härifrån

The Ridge var det en betagande utsikt.
Där tog vi ett par öl, åt lite mat och bara satt i någon timme.
SÅ najs!



Så här ser utsikten ut från The Ridge. Bilden är tagen med min ajfån.



The Ridge



The Ridge, ajfån.


Jag kan också berätta att vi helt LITADE på Alfonso. Medan vi "tubade" tog han ALLA våra världsliga grejjer med sig. GULP. Vi hade inte ens våra hyttkort.
Jag kan lova att det kändes lite i maggropen då han körde iväg med ryggsäcken vår...
Men, det gick bra.
NO PROBLEMS, MON! You are in JAMAICA, now...

Jamaica gav mersmak. En vacker ö, men med hög kriminalitet. Jag skulle gärna återvända dit igen. Faktiskt. Tror jag...



Ocho Rios från vår balkong.




Karolina i kvällningen på båten...



Jamaica, bye bye!! I may, or may not, see you again!

Som sagt.
Vi fortsätter med kryssningen på måndag.

NI har en del frågor. OCH ställ gärna fler!!
Jag svarar på dem i nästa vecka. Jag förstår att det är en del ni undrar över när det kommer till kryssningar.
SÅ, fråga PÅ!!


Imorrn fredagstemat, och på söndag lite Reston.
Sounds good?
GOOOOOD!!!!!



HA en finfin fredag!!

21 comments:

Desiree said...

Kul att få höra lite om Jamica. Jag har också hört att det ska vara otryggt där och att man får se upp. Tråkigt att du kände att du inte vågade ta med din Canon men jag förstår dig så väl. Jag hade inte heller vågat chansa. Färgen på vattnet är ju helt magiskt vacker. Så inbjudande med just denna turkosa färg. Trist med folk kravallerna vid vattenfallet som annars såg väldigt vackert ut då det på dessa bilder från nätet var lite folk. Jag förstår dig så väl när det gäller det där med för mycket folk. Så var det för oss när vi var i Rom i höstas och promenerade runt i stan där. Det var så mycket folk att det förstörde hela intrycket vi fick av Rom Vi längtade tillbaka till de öde bergsbyarna i Toscana med en gång.
Jag har inte tröttat på att höra om kryssningen alls. Ser fram emot att få höra resten om de utflykter ni gjorde och vart båten la till osv.

Du rekomenderar alltså att köpa utflykter på egen hand och inte genom rederiet man åker med? Gör man det via nätet innan man åker? Kollade ni in olika reviews på någon sida vad gällde utflykter på de olika öarna?

Vad ingår i biljettpriset för kryssningen förutom boende på båten? Ingår alla drinkar, all mat, tillträde till Spa, gym med mera?

Vad fanns det för aktiviteter att göra på båten?

Kanske dyker upp fler frågor.
Trevlig fredag.

Channal said...

Ångrade du dig att du inte hade din kamera med dig? Tror du att du skulle ha blivit av med den!
Det skrämmer mig lite med detta kaos av människor när man kryssar på stora fartyg. Men lyxigt ombord och många fina ställen får man se under resan! När vi var på Santorini såg vi dessa lyxkryssare, men vi var inte där de var! Vattenfallen ser fantastiska ut... blir säkert inte samma känsla med massor av folk! Som stranden du berättade om på GCI. Ska googla lite om Jamaica...
ha en skön fredag! KRAM! Anna

Annika said...

Desiree:
Japp, det där att Jamaica är en osäker ö är sant. Man måste ta det lugnt där.
Vara aktsam till MAX!
Just av den anledningen vet jag inte om jag vill tillbaka, men vi får se.
Ja, det är vidrigt med folkmassor.
Som med er i Rom. man vill bara därifrån.
Tyvärr hade jag inte ens min iPhone med mig vid fallen.
USCH,
MEn det hade inte gått att ha kameran med med sig. Vi åkte ju ner för floden sen och där hade min kamera blivit förstörd.
Så det var ett bra beslut att lämna den ombord.
BRA, jag tar dina frågar i nästa vecka då jag fortsätter temat.
KRAMAR!!

Channal:
Nej, det hade inte gått att ha kameran med sig. Vi åkte ju ner för floden och blev dyngsura etc. Det hade inte funkat.
Ja, det är absolut jobbigt då det blir för mkt folk. Vid Dunn's river var det både kryssare och vanliga turister in absurdum.
Det är alltid trist när fler än ett par kryssningsfartyg dockar. man vet att det blir fullt på de ställen folk vill se, som vattenfallen i detta fall...
Kramar!

Äventyret framtiden said...

Vattenfallen ser ljuvliga ut!:)
Du borde skaffa dig en liten spionkamera. Uffe har alltid en litenliten med sig när vi känner oss osäkra och lämnar de "riktiga" på hotellrummet.
Det ligger mycket i det att arrangera sin landvistelse själv innan så man får ut multum av det man vill vara med om. Annars blir det ofta samåkning till s.k. turistfällor, hastiga besök och så vidare...
Men, tack vare dig har jag besökt Jamaica också, fastän litet på sidan om förstås.
Tack för den här dagens kryssning.

kramar
Karin

Annika said...

Karin:
DET HADE de absolut varit om det inte varit så mkt folk där.
USCH!
Vilken besvikelse.
Det var nog mest för att jag trodde att kameran skulle gå sönder som jag inte tog med den.
Vågade inte eftersom vi skulle vara i vatten.
Ångrar idag att jag inte köpte en liten vattenkamera, en engångs.
Men, men...
Det är bättre att göra som ni gör på era resor.
men svårare på en kryss då man har så lite tid på varje ö.
Absolut, vi kryssar vidare på måndag.
KRAMAR!!

Lisa said...

Förstar att det var nervöst att lämna allt till taxikillen Alfonso. Man vet ju aldrig. Synd att du inte kunde ta sa manga kort. Vidrigt med sa mycket folk överallt. Det är ju sa tyvärr nuförtiden när alla är ute & reser. Färre & färre ställen där man kan vara ensam. Ja man maste inte vara helt ensam precis men synd om nagot fint (Dunn's falls) förstörs av alla folkmassor. Vad gjorde ni istället när ni nu inte kunde klättra upp för dem? "Tubing" lät iallafall jätte kul. Underbar bild pa Karolina. Och hon ser inte alls röd ut längre!
Blogginläggsplanerna (vilket ord!) för helgen later perfekt! Me like ;-)
Ha en härlig fredag Annika!
Huggies, Lisa

Coolaannna said...

Vilken reseskildring du bjuder på Annika. Den är helt fantastisk. Hade hoppat på planet idag om det varit möjligt!!

Jamaica låter som paradiset!!

Du har minnen att leva på lääänge!!

Kram Anna

Millan said...

Det ar SA roligt att lasa dina inlagg ifran kryssningen! Varje dag ar verkligen olik de andra och ni har fatt uppleva en massa roligt. Jag har aldrig varit pa kryssning men just det dar att fa uppleva sa manga olika stallen lockar mig.

Kram!

Annika said...

Lisa:
USCH, det var lite jobbigt faktiskt.
men vi hade läst om såååå många på nätet som var nöjda över honom, så vi litade på dem. OCH det visade sig ju stämma BRA!
Skönt!
Istället för att klättra upp för fallen badade vi på stranden. Lite av en let-down, absolut.
Men det var sååå mkt folk att det var skrämmande.
Tubingen var verkligen helt fantastisk!
Den var som en saga. OCH där fanns knappt ngra turister.
TACK, Karolina var verkligen bränd. Men det blev ju långsamt bättre...
BRA att helgplanerna för bloggen låter bra.
TACK som alltid, Lisa!!
KRAM!!


Coola Anna:
TACk. alltså, kommentarer som din gör mig SÅÅÅÅ glad!!
TACK snälla!!
Berättelsen fortsätter på måndag!
Stort tack för tyck och tänk!!
Kramar!!

Millan:
TACK, vad roligt att du tycker det!
Ja, alla dagar var ju olika. Så det är roligt om jag kan förmedla det!.
Vi fortsätter att resa på måndag igen.
Kryssning kan jag verkligen rekommendera.
Kram!

Anonymous said...

Hade ingen aning om att Jamaica var så farligt!=/ M o d i g a ni som lämnade era värdesaker med chauffören! Hur hittade ni honom?

Annika said...

Penny.
Ja, det var vi. DET tycker jag också nu när jag tänker tillbaka...
Kanske rent dumdristiga...
Vi hittade honom på nätet. Han kom med fina rekommendationer. OCH det gick ju att lita på honom. Onekligen :-)

Sahra said...

Min syrra är riktigt jamaicafan. Har till och med barn med en jamaican ;). Sex månaders sötnos som jag träffade idag på begravningen (liten parantes bara).
Hon älskar verkligen Jamaica och jag skulle kunna tänka mig åka med henne es hon känner till ön så bra.
Så roligt att se alla bilder. Vill ha meeeeer!

Min Mans Mat said...

Så kul att höra dig berätta om resmålen, o se fina bilder så exotiskt, härligt.
Trevligt Helg
Helena i Småland

Annika said...

Sahra:
Jag kan förstå att man kan bli Jamaicafan.
Ön har onekligen en hel del att erbjuda.
Och nu har du en liten jamaicansk systerdotter, inte dumt det inte. Verkligen inte...
Kan tro att syrran din hittar till alla guldkorn på ön.
Det kommer mer på måndag :-)

Helena:
TACK!
VAD roligt att du tycker det.
Ha en toppenhelg!!

Charlie sa ... said...

Ah, så skönt det ser ut!!!

Och Tubing har jag redan tipsat min vän som ska till Jamaica snart. Hon var kvick och googlade. Vi kunde titta på YouTube och det såg urhärligt ut!!


Jag skulle inte ha något emot att vara där just nu om man säger så. Och sedan gå ombord på båten ;)


Kramar!!!!

Charlie sa ... said...

Ah, så skönt det ser ut!!!

Och Tubing har jag redan tipsat min vän som ska till Jamaica snart. Hon var kvick och googlade. Vi kunde titta på YouTube och det såg urhärligt ut!!


Jag skulle inte ha något emot att vara där just nu om man säger så. Och sedan gå ombord på båten ;)


Kramar!!!!

Saltistjejen said...

Tubingen verkar ju underbar, men den första delen med så mycket turister uääääh! DET hade jag verkligen tyckt känts helt fel!!! Tur att ni fick en så bra avslutningen efter den trista början!!!
Sedan är ju Jamaica fattigt, så jag inser att turistställen som dessa drar till sig många personer som dels vill sälja saker (och tydligen droger!!). Skönt att ni kände att ni kunde lita på era guider!!
Kramar!!

Elisabeth said...

Vilka vattenfall! Trist att det var så mycket folk där, men å andra sidan är det inte konstigt, med tanke på hur fint det verkar vara.

Anne said...

Alla först, fina bilder (även om de är från nätet) som bra illustrerar det du berättar ni gjorde/såg (ja, minus turisterna då....). tubing låter skitkul, helt underbart. Först tänkte jag att det där låter lite för äventyrligt för försiktiga mig (du vet, tjejen som t.ex. står nere på marken när alla andra åker berg och dalbanor på tivoli) men det verkar ju hur härligt som helst! wow! Vilken dag ni ändå fick.
Just kriminaliteten och Jamaica, tyvärr är väl just den omtalade kriminaliteten jag direkt tänker på då jag hör Jamaica. Undrar hur det skulle vara att spendea säg en vecka där, om det skulle kännas otryggt mest hela tiden och att man kände sig begränsas (t.ex. inte våga ha med kamera, inte våga ta sig till mindre stränder osv). Men vad kul att ni faktiskt sett Jamaica nu också. Du får nästan räkna upp en topp 5 lista över de bästa öarna du sett på alla era kryssningar ni gjort hittills.
Ser framemot mer efter helgen! KRAM

Annika said...

Lotta:
ATT "tuba" på Jamaica var bland det mysigaste jag gjort!!
SÅ underbart.
Som en saga.
Avundas din kompis som kommer att göra det snart.
Lovely!
Jag skulle inte heller ha ngt emot att vara På Jamaica nu, haha.
Kram!

Saltis:
JA, början av dagen var så MISSLYCKAD och jobbig.
FY!!!
Det var nog extremt, extremt mkt folk vid fallen den dag vi var där. USCH!
Jamaica är en ö man ska vara försiktig på, och det märker man att man bör vara ganska snart man klivit av båten.
Kramar!

Elisabeth:
De där fallen var så vackra, men det gick knappt att se dem för alla turister som vandrade där. Ingen höjdare...
OM jag kommer tillbaks till Jamaica ska jag se till att besöka dem en LUGN dag ...

Annika said...

Anne:
TACK!
Jamaica är en vacker ö!
Inget snack om saken. Men farlig är den, och man ska vara försiktig då man går iland där.
Allt folk säger är nog befogat.
Anne, om JAG törs "tuba" ner för White River skulle du våga också. DET lovar jag. DET var inte otäckt, bara så roligt och SÅÅÅÅ ljuvligt!!
Allvarligt talat vet jag inte om jag skulle vilja tillbringa en vecka på ön. Jag har hört att man knappt ska lämna sin resort.
Så jag vet inte om jag har lust att åka tillbaka. Det är sanningen.
Kramar!!