Tuesday, January 03, 2012

This Week: My 2011 in pictures

Good morning!

This is the first real workday/school day for 2012.
Every day life is about to set in again.

I am SO happy because today I do NOT have to take Christmas down. I did it ALL yesterday!
Now Christmas, and all my decorations, are gone.
Do I feel blue?
NO, not one bit. It actually feels good!
It does!

Anyway.
Here is a look at my 2011.
I usually write a post like this every January, and now it is time again.

JANUARY!



We had a cold winter. A very, very cold winter. But, we did not get a lot of snow. I was quite mad that the snow storms missed us almost EVERY time. They had snow south of us, and north of us. DC, however, was in pocket. But, it was COLD! And, yes, I do enjoy the cold weather.



Peter and I made nice dinners almost every Saturday night. Sometimes we had guests, sometimes we were alone. I hope we can repeat this in the winter of 2012.



And, I bought tulips and daffodils almost every week. I just love buying those flowers in the winter time.

FEBRUARY!



February had quite warm days (a few of them, at least). I guess I did sit out on the deck with my Vaio. I did enjoy it a lot, even though I continued to wish for snow...



The story repeats itself. We're cooking good dinners every weekend. This is Bobby Flay's meatloaf. It is probably the best meatloaf I have ever had.



Awaiting some dinner guests.
The weather in February continued to be on the cold side.



MARCH!



In the end of March/beginning of April the cherry blossoms were blooming in DC. It is so breathtaking and beautiful!
This picture is taken in my neighborhood.



BUT, March was another cold month. We had ice storms in the middle of the month...



I am so in love with daffodils in the winter/spring time.


In March I also turned 45 years old. I got this camera from my hubby! A DSLR! SO happy! And, I really love it. To go from a bridge camera to a SLR was just the best thing I could have done for my hobby.


APRIL!



Oh what a beautiful month April is! It looks like a fairy tale in nature! This is a Dogwood.





In April you'll find Kwanza cherry trees blooming as well. SO stunning!



For spring break the three of us traveled to Myrtle Beach in South Carolina.


Spring is SO beautiful!! This is a crab apple tree...


MAY!



We're using the deck. A lot! The deck is like a second living room during the warm season.



Lotta hosted a "girls-night-on-the-deck-party" on her deck in May. SO good, and fun.


I am visiting Meadow Lark Garden in nearby Vienna. This is my closest botanical garden.







My bench in May...

JUNE!



Right before we took of for Scandinavia we traveled to the beach for five days. This is my favorite place; The Outer Banks in North Carolina. Love it. SO MUCH!!!



June is a wonderful month! However June 2011 was a HOT one. The evenings were beautiful with stunning sunsets and magical fireflies...



Peter and I are celebrating Midsummer (HUGE Swedish holiday) in Ashburn at Sara's place. Very nice.

JULY!



We're back north! In Scandinavia. This is Stockholm: beauty on water. We had such lovely weeks there. The weather was actually hot, and we loved it!


My sister Sara and her hubby Håkan moved into a brand new apartment in Stockholm in May. This is their STUNNING view. We spent almost every evening on their balcony.



Ah, and we were in Finland, of course. The best place on earth. This is my grandma Signhild in Närpes. She is 93 years old! Here she is with her great-grandchildren Ebba and Karolina.



The house by the sea. OUR beloved summerhouse in Närpes. BEST place in my world!

AUGUST!



Another place I am in love with! This is my brother-in-law's Håkans summer place in the south of Sweden. Karolina and I spent a wonderful week together with Sara and Håkan in this house. We did enjoy it so much!


Småland in the south of Sweden.

I came back to the US in the middle/end of August. The weather was HOT!!
We had one of the worst thunder/hail storms I have ever seen.

AND; we had an EARTH QUAKE on Aug, 23 that registered 5,8 on the Richter scale.
The quake was SO freaky and SO scary. I hope it'll never, ever happen again!


SEPTEMBER!


After the hurricane Irene (who was kind of nice to the DC-area) we had a rain storm that was the worst one I have ever seen!
The golf course turned into a river. At least two people died in Northern Virginia.
It was scary and fascinating at the same time.



This is one of the parking lots in Reston. Needless to say, it did RAIN that day!
(This pic is from the net)


In the end of September my three year old Sony Vaio laptop crashed! And, it took 10,000 pictures away from me! I was devastated and mad.
Is a laptop computer really only going to last for three years? What a JOKE!!
This is when I decided to switch to Apple.
And, so far so good! I really like my Macbook Pro!

OCTOBER!



We're visiting Tarara Vineyard nearby. SUCH a picture perfect day! However, it was stink bugs EVERYWHERE!!!


Around Halloween we got SNOW and ICE!! Totally BIZARRE weather!
Karolina was doing lots of shows at the school during the month of October.




And, Halloween was nearing! I was so happy, just like the kids!


NOVEMBER!



Fall is really a lovely season here.


My favorite American holiday, Thanksgiving.


This picture is taken on Black Friday in Reston Town Center. It was MILD as can be, around 70 degrees F (20 C).

DECEMBER!


The three of us took the train up to NYC! We had such a great weekend in the cool city. It was mainly a scouting trip! We checked out NYU and Juilliard.


And, at home in Reston I deck out my house for Christmas. My favorite time of the year.


I made glögg, both white and red. SO good!!



I checked out all the decked out houses in Reston. Well, not ALL of them, but some of them! FUN!


During the morning walks the light was amazing!

During the month of December I also hosted two parties. Fun, but time consuming!

And now it is 2012.
I hope the new year will bring ALL the best for us all!

23 comments:

Coolaannna said...

Wow, vilka kort! Underbara. Tänk vad väder ändå betyder..kallt, snö, regn, mycket regn (!), sol, vind och storm.

Fina middagar har ni haft <3

Helt ljuvligt! You make my day!

Tack!

Kram Anna

Gela said...

Hej, vad kul att jag hittade hit till dig, är själv från Pedersöre nära Jakobstad, bor i Stockholm och ja USA det passar inte in just nu men annars så lägger jag genast till din blogg bland mina utrikiska bloggar så jag hittar in hit igen. Ha en riktigt god fortsättning på det nya året/Gela

Annika said...

Coola Anna:
TACK!!
När jag gjorde det här inlägget igår så slogs jag av hur otroligt vacker våren är här.
Vilken saga.
Jag brukar inte längta till våren, och gör det inte nu heller. Men ett litet klick kände jag nog hjärtat iallafall.
KUL att du gillade inlägget.
YOU made my day!
Kram!!

Gela:
Välkommen hit!!
Så roligt att jag kvalar in bland dina utrikiska bloggar!
OCH jättekul att du kommer från Österbotten!
Jag ska kolla in din blogg också!
God fortsättning och välkommen tillbaka!!!

Charlie sa ... said...

Vilket fint år ni haft!! Sån bra blandning av allt.
Jag funderar på en krönika jag med, det är roligt att gå igenom bilderna och minnas, reflektera.

Massa av underbara bilder du har!!!

Kramar!!

Christina said...

Vilken rolig läsning och vilka bilder!! Love it! Ett riktigt kanonår, ser fram emot ett nytt år med din blogg. Kram!!

kalaslotta i usa said...

Gillar Året som gått bildspel!

Vilket härligt år det var..hoppas 2012 blir lika bra!

KRamen så här första dagen i vardagen!!

Annika said...

Lotta:
Klart du ska köra en krönika.
Det har jag gjort i många år nu.
Kul tradition.
Jag hoppas att det här året ska bli bra det med.
TACK!!
KUL att du gillar bilderna. Idag kommer ALLA mina bilder hem igen :)
Kram!!

Christina:
TACK!!
Vaf glad jag blir!
Jam nu bloggar vi vidare :-)
Kram!

Kalaslotta:
Håhåjaja...vardag med stort V!!!
SÅ tungt att gå upp före 6 imorse, speciellt för K...
HOPPAS att 2012 ska bli ett bra år också.
Tack och god fortsättning!!
Kram!

Äventyret framtiden said...

Bra med krönika, fastän jag inte känner för att titta bakåt alls just nu men kommer kanske på andra tankar längre fram.
Det har onekligen varit ett dramatiskt år för er del med orkaner och jordbävning. Tur att du har kunnat kanta allt detta med sköna ting och trevliga sammankomster både där och här:)

Kram!

Saltistjejen said...

Så vackra Bilder Annika! Och roligt att se ditt år summerat. Känner igen flera, som du gjorde med mina bilder, och det är roligt! Otroligt vad mycket man ändå gör under ett år även om det ofta känns som om året gått för fort fram.
Kramar!!!

Desiree said...

En riktigt god fortsättning på det nya året Annika. Vilken härlig summering på 2011 i bilder. Dina vårbilder är fantastiska. Älskar marsbilden med körbärsträdet som blommar så vackert. Jag hoppas också att 2012 ska bjuda på många härliga och goda middagar. Jag och Calle brukar precis som du och Peter gilla att laga något gott och njuta av ibland för oss själva och ibland bjuder vi in gäster.
Jag hoppas att nya året blir riktigt bra och ger många sköna och fina stunder att njuta av.
Kramar!

Keith said...

Hard to believe all that happened in 2011! Beautiful pictures to commemorate the year!

Sahra said...

Älskar bloggarnas nyårskrönika. Särskilt när det är en ny bloggbekantskap som man inte har hunnit lära känna ännu. Underbart vackra bilder. Jag längtar tokmycket till våren och alla blommande fruktträd när jag ser dina bilder. Vi har några riktigt fantastiska träd på tomten. Tyvärr blommar de alldeles för kort tid. Kram

Elisabeth said...

Roligt med årssummering!

Blommande träd är i sanning underbart vackra, något av det vackraste som finns faktiskt, tycker jag. Smålandsbilderna är så svenska på något sätt. Om jag tänker på svensk natur är det precis den typen av landskap jag tänker på.

HeLena said...

Underbara bilder!
Så jätte härliga att se!
Kramar!

Min Mans Mat said...

Åh vilket fantastiskt inlägg med ett år som gått, dina bilder är otroliga
Hoppas ni har en fin vecka
Må Väl
Kram
Helena i Småland

Anne-Marie said...

Såg på FB att du fått tillbaka dina bilder. Grattis Annika! :) Vilken lättnad det måste ha varit. Roligt att se tillbaka på det gångna året. Precis som kungafamiljen gör. ;) Härliga bilder. Kramar!

Tankevågor said...

En härlig bildkavalkad från ditt år som du bjuder på här Annika! Det är roligt att se tillbaka och här ser jag ju att jag känner igen dina bilder från året som gott. En trogen läsare alltså! :-)
Inser att jag åtminstone borde skriva om i somras då min blogg vilade....har massor av bilder från den.

Men innan dess kommer det nog snart en bild på vår nya lilla Sessa i familjen...

Ha det gott vännen och nu önskar vi oss ett fantastiskt 2012!! :-)

KRAM!!

Millan said...

Hej Annika och Gott Nytt Ar!! Nu har jag gatt igenom alla dina inlagg over jul och nyar och som alltid verkar ni haft det jattegott. Jag tycker er egna jultradition later himla mysig. Jag har aldrig firat ju i England under mina 13 ar har ... men jag tror att vi skulle gora nagot liknande er om det blir sa i framtiden eftersom jag gillar tanken pa dubbelt firande. I sverige blir det inte riktigt sa eftersom vi oftast aker pa svenska julmiddagar under alla tre juldagarna. Dock fick vi kalkon i ar hemma hos pappa och Anette sa det blev ju lite engelskt trots allt :-).

Jag har aldrig sett Karl Bertil Jonssons jul men jag far nog gora det. Lustigt nog nar jag laste ditt inlagg om det tankte jag att det var himla synd att jag inte visste att du tycker sa mycket omd en for jag sag den pa dvd hemma i sverige och kunde ju ha skickat den till dig. Men sedan laste jag att du fatt den i julklapp anda sa det var ju bra :-)

Jag hoppas att 2012 blir ett riktigt bra ar och ser fram emot dina blogginlagg som alltid forgyller min dag!

Kram!

Livet enligt Jenny said...

Vilken årskrönika!!! När man blickar tillbaks så då märker man dels hur mycket man har gjort och vilket bra liv man faktiskt lever...
Kramen

Annika said...

Karin:
Krönika över året som gått har jag kört i många år nu.
Jättekul!
OCh det är kul att läsa andras krönikor också.
Så vill du göra en så kör i vind. Om inte så struntar du i det.
Ja, det har varit ett ganska dramatiskt år på en del plan.
Vo får se vad detta för med sig?
Men, jag kan ju konsten att få till guldkanter och det hoppas jag kunna fortsätta med :-)
Kram!

Saltis:
TACK!
KUL att du kände igen s¨pass många bilder också!
Det är bra att summera året på det här sättet. Jag gillar det verkligen.
Visst går ett år fort. Skrämmande på flera plan...
Kramar!!

Desiree:
DETSAMMA till dig!!
God fortsättning!!
Ja, det är kul att summera året på det här sättet. Gillar det!.
Tack, ja vårbilderna är verkligen fina. Och snart är vi där. Inte för att jag längtar, men iaf.
Ja, det är kul att laga mat, och jag gillar verkligen våra lördagar.
KUL att ni gör just detsamma!
Kramar!!

Annika said...

Keith:
Thank you!
Yes, a lot of things happened last year. good and bad...

Sahra:
O vad kul att du gillade krönikan.
Sådana är roliga att skriva ihop också!
Ja våren ja. Jag längtar inte dit. Men jag håller med om att bilderna från just våren är fina.
Härligt med blommande träd.
Kram!

Elisabeth:
Tack!
Ja, träden är så vackra!
Det tycker jag med.
VISST är Småland så ursvenskt.

Annika said...

Helena:
TACK!!!
Kramar från mig!!

Helena Småland:
Tusen tack vad GLAD jag blir!!
Stor kram!!

AM:
Ja, så skönt med bilderna. OCH alla finns de också. Helt underbart!!!
Knugafamiljen må göra krönikor. Men det gör jag och många andra också ;-)))
Kram!!

Lisbeth:
VAD kul att du känner igen så många bilder! Jätteroligt.
Det är så kul att sammanfattar året på det här sättet.
Ja, lägg ut sommarbilder på din blogg. Bildbomba.
Men föst nya lilla underverket...vad fint!!
Kram!!

Annika said...

Millan:
TACK!!
God fortsättning!!
VAD roligt att du gillade mina julinlägg.
KUL!!
Ja, jag tycker verkligen om jularna här i USA. Tycker att jag får till det bästa av två världar på det sättet, härligt.
Tänk att du aldrig varit i england en jul!
Men ni har så pass nära till sve att det bara är att pysa över, eller ja...nästan då...
KBJ är det bästa programmet på julaftonen :-)
Älskar det.
Nu har jag dvdn, men tack för din fiiina tanke!!

TACK för snälla ord som gör mig SÅ glad!!!
KRAMAR!!

Jenny:
Tack roligt att du gillade den!
OCh; WORD!!
Kram!!