Sunday, August 22, 2010

Sista kapitlet om semestern för den här gången.

Tidig morgon.
Söndag.
Klockan är inte ens sju när jag skriver det här inlägget.
Ute är det mulet, det hotas om åska. Det är så tungt fuktigt i luften, det kände jag då jag var ute och hämtade morgontidningen.
En sann sensommardag i DC-området alltså.

Jag tänker göra som igår, lägga ut ett gäng bilder från den flydda skärisommaren.

Jag ska även förtydliga att sommaren inte bara är att softa runt, bada och hänga på soldäck. Nej, inte. Som alla vet krävs det ju en hel del jobb då man har sommarstugor. Hela tiden. Saker ska fixas, träd ska tagas ner, ved ska huggas, dass skall tömmas, trimmer ska köras, färskvatten ska köras ner i plastdunkar etc. etc. Dessutom har vi flera ordentliga arbetsdagar under sommaren, och då slits minsann. Vi har ju två ställen att ta hand om, stugan på skären, och sen familjegården Stenö i Norrnäs. Alla vill vi ha det vackert och fint omkring oss, och det kräver hjälp och arbeta av alla som är där.
Att ha dessa ställen förpliktigar.


Augustieftermiddag på Obbelören.

Uselt väder med skyfall en annan augustidag. Men ganska skönt ändå.

Kvällstårta som min mamma gjort. God!

Ett nytt kortspel drar igång. Hur många kortspel blir det inte under en sommar? Mormor Signhild är i full fart med att blanda och ge...

Augusti då den är som allra vackrast.

Vid stenbryggan.

Härliga tjejer, min moster Lisbeth, Karolina och min mamma Ann-Mari.

Karolina diskar och hennes morfar torkar.

Morgon med åskväder och skyfall.


På väg hem igen...Detta är vid Mariehamns inlopp. Sommaren på Skären är nu ALL.

Imorgon blir det vardagsbetraktelser igen. Fram till dess så önskar jag er en skön söndag.

18 comments:

Miss Marie said...

Härliga bilder! Och visst är det något särskilt även med en regnig sommardag? Svenskt hällregn! :)

Visst är det mycket jobb med sommarstuga. Det märker jag nu när mina föräldrar både har hus OCH sommarstuga, o särskilt nu när de håller på o renoverar sommarstugan. Men jag tycker det är riktigt mysigt att hålla på o måla, rensa, spika, klippa gräsmattan... Jag är inte mycket för att bara ligga still och sola utan föredrar att hitta på saker utomhus istället, så jag tycker det är underbart! Kanske jag tycker det eftersom vi själva bor i en lägenhet utan gräsmatta... ;)

Charlie sa ... said...

Så vackra bilder. Tack för att du delar med dig av din och familjens sommar; känns som vi har fått vara med på ett litet hörn och lärt känna era smultronställen o stora härliga familjen! Love it! Kramar

Suzesan said...

Släktdragen går ju inte att ta miste på. K är ju så lik sin mormor och moster fått lite av det och lite av det lixom...och din mor och du är LIKA!

Kram
/Susanne

Anonymous said...

Vilka fantastiska bilder Annika, o vilket ställe ni har - det ser verkligen underbart ut - även i regn :-)
Ja, nu är det bara att lägga denna sommar till handlingarna o ta fram minnen lite då o då!
Kram från Anette

alegni said...

många fina semesterbilder här och inläggen nedanför. det är så vemodigt med den sista bilden när ni åker iväg från sommaren :/
hoppas tiden går snabbt fram till er nästa skärivistelse!
kram!

Elisabeth said...

Det verkar vara en helt underbar plats det där! Spela kort är roligt. När jag bodde i Österrike hade vi ingen TV i vårt "allrum" och ingen hade något eget internet, så då spelade vi massvis med kort. Inte helt lätt att förklara kortspel på engelska, dock. ;) Men roligt hade vi!

anna of sweden said...

Åh, vad jag gillar den andra bilden - regnbilden.

Marianne said...

Men visst krävs det mycket jobb att ha det fint runt sig! Och har man dessutom utedass och inget rinnande vatten blir det ännu mer jobb. Men det är ju rätt roligt jobb eftersom det är sommar och man gör allt tillsammans. Utom att tömma dasset då : )

Härliga bilder, som vanligt!

KRAM!

Anna, Fair and True said...

Kvällstårtan såg god ut, och mysigt med de tända ljusen. Regnbilden såg väldigt vacker ut, såg ändå inte så där kall ut som vissa regndagar kan.

Malde said...

Underbara sommarbilder! Sommaren består ju inte bara av sol allena, det kommer ju regn också.

Kramar!

Jessica said...

Du har alltid så vackra bilder i din blogg. Roligt att du kommit igång med bloggandet igen efter sommaren. Det har jag saknat :)

Jessica

Annika said...

Marie:
JA, jag håller med dig!
Det är härligt att ta i och jobba riktigt hårt på sommaren. Min favorit är nog nästan att slita med träd :-)
Men gillar även gräsklippning etc.
JAPP, skönt att jobba med kroppen. Absolut!

Regn är verkligen skönt emellanåt. Det kan kännas som sköna pauser. OM det bara regnar ngn dag då och då och inte gem veckor.

Charlie:
TACK!
Vad glad jag blir!!
ROLIGT att du tycker det.
Bamsekram!!

Suz:
JAPP, du har rätt! Nog går släktdragen igen, alltid!!
Stora kramar!!!

Annika said...

Anette:
TACK vännen!
Ja, där trivs vi bra! SÅ BRA!
OCH lite regn kan vi stå ut med också :-)
Japp, sommaren är slut. Visst känns det så.
GRATTIS IDAG PÅ DIN DAG!!
KRAMAR!!

Ingela:
TACK!!
Ja, det har känts både kul och vemodigt att skriva dessa sommarinlägg.
OCH visst är det vemod att lämna skären. Alltid.
Mina fldrar åker dock tillbaka idag igen. Lyckost dem!
KRAM!!!

Annika said...

Elisabeth:
PRECIS!!
Det är ju bla därför vi valt bort att inte ha TV!
Vi vill spela spel och annat om kvällarna istället. den här sommaren blev det bara kortspel. SKITKUL!!
Nej, att förklara ett spel på ett annat språk är inte lätt. Peter har fått lära in en hel del kortspel på det sättet :-)

Anna:
TACK!!
Ja, du ska veta vad det vräkte ner den eftermiddagen.
Huggies!

Marianne:
SÅ sant. Att tömma dasset är ingen höjdare, men än så länge är det mina fldrar enkom som tart hand om den biten :-)
De är snälla, haha!!
Men resten är roligt besvär, men oj vad man svär över bromsar och flugor de dagar man jobbar hårt med kroppen...
Tack, Marianne, kul att du gillade bilderna.
Kram!!

Annika said...

Anna FT:
TACK!! Ja, tårtan var god...och du har rätt, det var inte kallt i det där regnet. Inte alls. Jag har bilder av barn som badar i regnet, men vissa är näck så jag kan inte lägga ut dem. men det är härliga, härliga badbilder av överlyckliga barn i regnet.

Malde:
TACK!
Ja, det är verkligen sant.
Kram!

Jessica:
Vet inte om du är ny här på bloggen! Men om du är det så önskar jag dig varmt VÄLKOMMEN hit!!
Vad glad jag blir över dina ord!
NU är bloggen igång på heltid igen!

Saltistjejen said...

Så underbara vilder. jag gillar regnbilderna mycket också! Ofta fotar man ju mest när det är fint väder. Undrar om det är svenskt???? ;-)
Härlig tårta också!
Nu är även jag tillbaka i "verkligheten" igen. Känns både och som vanligt. Nu kommer jag iallafall förhoppningsvis kunna kommentera mer samt svara på kommentarer på egna bloggen. Sådant blir ju "lidande" när man är på semester.
Stor kram och välkommen hem igen!

Anonymous said...

Jag blev alldeles tårögd av dina bilder, kanske för att jag hade passande musik på här. Så fina minnen för Karolina och för er allihopa. Ljuvligt!

Annika said...

Saltis:
TACK!!
Visst fotar man oftast i sol, men det blir även superfint i regn, och allra helst i dimma.
Visst blir bloggen och bloggarna lidande under semestern, men SÅ
FÅR DET VARA!!! Inga problem!!
Kram!!

Ano:
TACK, men så glad, glad, glad jag blir!!
Visst är det fina minnen för oss allihopa!!
Välkommen hit igen, ano!!!