Wednesday, August 18, 2010

Jetlag...

Sådär, i och med detta inlägg är ett nytt bloggår inlett.
Bloggen har vaknat från sin sommardvala (vilken har varit skön för skribenten).
Men, nu slumras det inte längre. NO WAY!

Vi kom tillbaks till Reston igår, Karolina och jag. Vi är hemma igen efter nästan 8 veckor i Norden.
Det känns bra, men jag vet att jag nu går några dagar i Ingenmanslandet till mötes. Nu ska jag själsligen landa i lugn och ro. Taxa in till gaten, inte resa mig för snabbt och trängas med alla andra som ska av. Jag ska ta min tid. Tiden att så sakta vandra ut ur den bubbla som Ingenmanslandet är.
Ingenmanslandet vill man bara ut ur. Det stället är högst egendomligt. Men det måste få ta sin tid.

Resan gick så bra den bara kunde gå.
Vi lämnade ett regnigt Stockholm igårmorse, och landade i ett ännu gråare Köpenhamn. Flighten till Washington gick på utsatt tid, och landade tio minuter tidigare än planerat. Ingen turbolens under flygningen alls, och vackert väder här-32 grader och sol-OCH FUKT!!!

Immigration gick som en dans. De kan vara rätt sura där, ska ni veta (jodå, även fast man har green card kan de vara ordentligt griniga). SÅ icke denna gång, den trevliga gränspolisen frågade om Karolina och jag var systrar (haha), sen tittade han på mitt pass och sa;
You're Swedish!! NO wonder you're so pretty!! I want to be Swedish, too! ALL Swedes are so goodlooking!
Lite flinande från min sida. Thank you, thank you, liksom...
Stämpel i passet, fingeravtryck och foto, green cardet scannat. Ute! Inne i USA igen.
Bagaget kom direkt, susade sen genom tullen och ut till Peter.
Nice!
Hemma!

Hemma fast utan tillfällig fast mark under fötterna. Ingenmansbubblan, ni vet. SÅ är det alltid.
Och sen kan jag återigen konstatera att jag har två "hemma", och det är underbart.

Idag är det onsdag, och det ösregnar i DC. Jag vaknade klockan 2:30 inatt. TVI vad jag hatar jetlag!
Jetlagen som inte kommer att ge mig någon ro alls de närmaste nätterna.

Anyway!
Sommaren har varit LJUVLIG!!
Jag ska berätta mer om den de närmaste dagarna.
Men NU är det NU!!
OCH nu ska jag ge mig ut på bloggrunda. Den första på två månader.

Här följer några bilder!


Krolliljor på Stenö.

Vår strand vid Ledörssundet...

Karolina badade VARJE dag hela sommaren, oavsett väder. Det här är första doppet på skären sommaren 2010.

Spiselkransen i sommarstugan...

Sommar...

Stenö i Norrnäs...

32 comments:

Vägen fram VIKT- och RECEPTBLOGG said...

Hej! Har du någon kroppsförebild?

Taina said...

Heeeeey there !

Jetlag är bara för trist! I år hade jag också supersvårt med den. Men man vet ju att den försvinner. Så småningom.

Nästan 8 veckor. Wow! Då har du säkert massor att reflektera över och landa i. Men landa mjukt. Snart är vardagen här igen. Hoppas du njuter av den så som jag. Jag ser fram emot vardagen med dess rutiner.

Välkommen hem igen Snyggingen från Sverige (med finskt påbrå).

Kramar

Annika said...

Vägen:
Säg det?
Nej, det har jag nog inte. men måste själv ta tag i vikten efter en utsvävande sommar, men DET var det VÄRT!!!

Taina:
HAHA, ja det är ju oftast tvärtom i immigration. Man möts av vresighet till MAX. den här grabben var rena rama solskenet...
HAHA!!
Ja, nästan två månader har gått. Det kommer att ta lite tid att landa, och jag ska inte hem i jul heller.
Jetlagen är fasiken värre på det HÄR hållet.
HATAR den!!
KRAM!!!

Anonymous said...

Härligt somriga bilder! Ser fram emot fler bilder från er sommar.
Vi var i Vasa i 3 veckor - ingen jetlag och inget Ingenmansland när man reser mellan Finland och Sverige! :-)
Kram!

Annika said...

Annika:
TACK, det var verkligen en toppensommar.
Ja, det har sina fördelar att inte ha långt till hemlandet :-)
Hoppas ni hade det fint i Vasa!!
Kram!!

Charlie sa ... said...

Jetlag västerut är inte att leka med. Undrar om det har med ålder att göra? Jag menar det blir inte lättare känns det som.

Bra inställning med två hem, för så är det ju. Underbart på olika sätt. Men man kommer inte ifrån Ingemansland iallafall. Ta det lugnt bara. Nu ska ni fasas in och vänjas om. Back to normal. Vips är det dax för pumpor och Halloween förberedelser.

Supernice att din blogg kör igång igen!! Kram!!

Anonymous said...

Välkommen hem! Hoppas ingemansbubblan spricker snart.

//Kramar Petra (som nu även utlandsbloggar på mrsmadison.wordpress.com).

bettankax said...

Välkommen tillbaka!!Skönt allt gått bra. KRAM

alegni said...

roligt att du är tillbaka i bloggvärlden. jag har saknat dina informativa inlägg :)
sååå roligt att vi hann träffas en kort stund medan du var här.
hoppas passkontrollen ut ur ingenmanslandet går lika smidigt som den du passerade när du kom hem till amerikat.
kram!

Annika said...

Charlie:
Jag brukade alltid tycka tvärtom; att det var värre att åka i österled. NU tycker jag inte det längre. Det är värre hit.
Vilken PAIN det är alltså.
TACK, vad kul att du tycker det är roligt att jag skriver igen. DET tycker jag med.
KRAM!!!

Petra:
DET hoppas jag med, men det tar nog ett par dar.
KUL med den bloggen!!
DEN skall spanas in!!!


Bettankax:
TACK!!
JA, lika tacksam varje ggn en resa gått bra.
Kram!!

Keith said...

Beautiful pics of your summer!

Annika said...

Keith:
More to follow!!!
But thanks :-)

Millan said...

Harligt att du ar tillbaka!! Men jag vet hur du kanner dig. Vi var bara ivag i 3 veckor men det ar anda lite ingemansland for oss nu... jag kan inte riktigt fatt att sommaren och vart brollop ar over. Men sa ar det!
Fina foton som vanligt! Och harligt med bad i havet... vi lyckades inte bada en enda gang i ar. Trist!
Kram!!

Annika said...

Millan:
Hej!!
OCH du är nygift!! SÅg de toppenfina bilderna på FB!!!
WOW!!!
Ingenmanslandet är ett HIE att befinna sig i, men det är bara att digga läget...
KRAM!!

olgakatt said...

Visst brukar immigration vara en pärs med sura gubbar. Men senast träffade jag också en charmknutte som undrade om jag var en ROCK STAR! JAG - som är operanörd, haha.
Jetlag har jag vanligen inga bekymmer med, tack och lov. Beror kanske på min redan från början egendomliga dygnsrytm och ett långt liv med oregelbundna jobbtider.
En sån härligt lång sommar ni haft! Det blir underbart att ha i bagaget i vinter.
Men du, här är också 95% fuktighet och fortfarande varmt.
Sitt nu ner och vänta på att själen hinner i kapp!

Annika said...

Olgakatt:
Ja, det brukar inte vara ngra roliga gubbar det inte. jag har mest hat otrevliga snubbar. men denne var en charmbubbla hela han :-)
KUL med kommentaren om ROCK STAR!!! Gillar!!!
Här vilar fukten TUNG!
Visst är det 95% luftfuktighet hemma också, men här är det på ett annat sätt. Tyngre. ja, du vet säkert vad jag menar...
Nej, min själ ska få vila...
Men idag blir det bio i ÖSREGNET!!!
Kram!

Suzesan said...

Ja men se där jag nu är allt i vanlig ordning. VILKA härliga bilder. SOMMAR!

Tur att allt gick så bra och kul med alla de där komplimangerna.

Men du ÄR snygg Annika..så det är väl inte undra på;)Haha så han ville vara svensk. Finsk med då kanske.

Landa nu och ta din tid och hoppas det ska gå bra att ta dig ur ingemansland. Tur att resan gick så mjukt och smidigt.

Kram
/Susanne

Desiree said...

Välkommen hem och tillbaka Annika!!!!! Skitkul att du är tillbaka om än i ingemanslandet. Både kroppen och själen måste få ta sig tid att komma ur jetlag. Skönt att höra att resan gick bra och smididt. Superfina sommarbilder. Vad kul att Karolina passat på och badat varje dag. Det har ju varit en kanonsommar så det är ju underbart. Helt rätt med en längre bloggpaus också under sommaren. Det behövs för att ladda batterierna. Ni verkar ha haft det toppen och jag ser fram emot att få läsa och se bilder om allt ni varit med om. Det är nästan så vi precis går om varandra. Du har precis landat här och vi flyger iväg på måndag.
Ha ha ja fukten antar jag att du inte har saknat. Det har varit både sjukt varmt och fuktigt här hela sommaren.
Såååå kul att du är tillbaka.
Kram!!!!!!!!!!!

Anna, Fair and True said...

Vilka vackra bilder! Och spiselkransen var så fin! Förstår verkligen att det du känner att du har två hem, just nu i alla fall. Antar att känslan försvinner ett tag när man kommer in i vardagen igen och sedan ökar igen när nästa sommar närmar sig. Kommer ni förresten fira jul i Sverige eller USA eller blir det Sverige först nästa sommar?

Miss Marie said...

Välkommen tillbaka!

Vackra bilder, får mig att längta efter Sverge. Tur att det inte dröjer så länge innan jag är där igen! :)

Skönt att höra att resan gick bra. Visst blir man alltid lite förvånad när saker o ting går som de ska? Det blir jag iallafall... :D

Humlan said...

Jag har så många gånger hört att emigranter inte känner sig riktigt hemma någonstans, men du låter verkligen som om du har två hem och känner dig hemma på dina två kontineter! Det är så skönt att läsa!
Hoppas nu du kommer ut ur bubblan och får rätt dygnsrytm igen!

Härliga bilder, som vanligt vaknar min längtan till Österbotten när jag ser dina bilder!

KRAM!

Elisabeth said...

Vad skönt med en så bra flygresa! Att landa före utsatt tid är verkligen så skönt. Fast allra bäst måste ha varit att slippa turbulensen. Jag tänkte förresten på luftfuktigheten hos dig när jag gick hem idag. :D Det var rätt kvavt och fuktigt, men i mitt stilla sinne konstaterade jag att det i alla fall inte var lika fuktigt som hos dig. Vadå bloggpåverkade? ;D

Marianne said...

VÄLKOMMEN HEM! Härligt att resan gick så bra, precis så som jag bestämde att den skulle gå : D

Spiselkransen ser ut precis så som en spiselkrans i en sommarstuga ska. Ängsblommor, dekorationer och en ficklampa! Underbara bilder som fångar sommaren i ett nötskal.

Hoppas nu att jetlagen och ingemanslandet går över med reafart.

KRAM!

Camilla said...

Välkommen tillbaka!
Att befinna sig i ingemansland är inget trevligt alls. Själv brukar jag befinna mig i någon slags "nej-zon" när jag kommer tillbaka hem. Det är alltför jobbigt att skiljas åt, och det blir värre varje gång. Nu verkar det som om jag ska fira jul i USA då T inte har möjlighet att komma hit. Trist, för jag vet att mamma verkligen hade önskat att han kom. Jul hemma är speciellt. Men så får det väl bli. Inte en jul till skilda åt, det är bara så.
Hoppas att du får ordning på din sömn snart. Det är ingen höjdare precis. Jag brukar känna mig som om jag går runt i en bubbla de 2 första dagarna.

Härliga bilder Annika:)
Ha det gott.
Kram

HeLena said...

Heeej!!
Välkommen!!
Så vackra bilder!
Jetlag, suger!!! Och ja, det är svårt att hitta tillbaka... Hoppas det går fort.

Stanna du i landet-mitt-emellan och ta det lugnt ett tag. Jag ser fram emot nya inlägg på din blogg, jag har verkligen saknat den!

TACK för vår supertrevliga dag i Stockholm! Jag ser fram emot nästa sommar....:D
Varmaste kramar

Malde said...

Skönt att vara på hemmaplan igen! Bilderna andas verkligen SOMMAR, helt underbara!

Kramar

ullrika said...

välkommen tillbaka till, bloggen igen! å du, jag inser att jag måste ha hängt på din blogg i minst ett år för jag minns att jag sett svenska sommarbilder här hos dig förr! eller så kan det vara att jag läst retroaktivt? men, eftersom vi var i NYC i september och jag läste hos dig då så... ja jisses vad tiden springer sin kos!!

Mie said...

Välkommen tillbaka! Och välkommen hem fast du ju var hemma i sommar oxå;)

Du kan byta ut adressen på Absolut guldkant till http://mindfulmie.blogspot.com/ för jag har flyttat:)

Annika said...

Suz:
Tack, ja det var en fin sommar.
Alltid lika skönt att landa efter en lång resa.
Killen i immigration var ju som en frisk fläkt.
HEHE!!
Lär inte hända igen!
Ja, nu är jag tillbaks.
Kram!

Desiree:
TACK!
Ja, nu är jag tillbaks igen.
Som sagt, befinner mig väl i ingenmanslandet ett tag till, men jag jbbar på att kicka mig ut, fniss.
Fattar inte att du ska flytta hem. Skulle ju helst haft dig kvar i US ;-)
Men jag ser fram emot sverigebloggen. MASSOR!!
Ja, jag har förstått att det varit sjukt varmt här i sommar. GLAD att ha sluppit det.
Kram!!

Anna FT:
Det är så fint det där att man kan säga att man har två hem. Det känns liksom i hela kroppen.
OCH visst förstärks känslan när man är på väg hem igen, eller på väg bort.
Tycker ofta jag har det bästa av två världar.
Ingen julresa hem iår.

Annika said...

Marie:
TACK!!
Ja, visst är det SÅ! Man blir lika förvånad varje ggn som allt går på räls under resan. Härligt är det, men sällsynt.

Humlan:
Ja, det sägs att man blir rotlös efter 7 år, men jag känner inte så. Det känns verkligen som att jag har två hemma. Najs. Hoppas att det alltid kommer att kännas så.
Ja, Humlan, Österbotten var så fint den här sommaren. Underbart.
Kram!!

Elisabeth:
HAHA, jag tycker det är så kul hur vi bloggare tänker på varandra!
Så där kan jag också tänka om olika bloggare. Love it!
Ja, det är så himöa skönt när en flygning går helt smidigt. Att slippa turbolens är verkligen underbart. Tacksam varenda ggn jag landar, som sagt :-)

Annika said...

Marianne:
TACK!!!
Ja, vi ska hoppas att bubblan spricker.
Jag är själv så glad att flygresan var så totalt smärtfri.
Roligt att du gillar bilderna. Det blir nog bilder ngra dagar framöver nu.
Kram!!

Camilla:
TACK!!
Ja, det är märkligt det där med ingenmanslandet. Det verkar som om vi alla hamnar i den. Jag kan förstå att du känner att du vill säga NEJ till allt :-)
Jag vill ju inte träffa ngn jag känner tex på ett par dagar, hehe...
En jul i US för dig alltså. Lite annorlunda. Hoppas att ni ska få det supermysigt. Hur länge stannar du?
Kram!!

Helena:
TACK min VÄN!!!
Ja, nu ska jag vara i den här bubblan tills imorrn (där bjöd en kompis hem oss på middag), men fram till dess ska jag vara rätt osocial.
Orkar inte riktigt med folk ännu, känner jag.
TACK, vad kul att du saknat bloggen. NU är den minsann igång igen!
Ja, Helena, en extremt MYSIG dag hade vi.
KRAAAAM!!!

Annika said...

Malde:
TACK.
Ja, nu på den västra hemmplanen igen.
Jag byter titt som tätt ;-)
Kram!!

Ullisen:
KUL att du hängt med så länge :-)
Bilderna är ju visserligen tagna i Finland, men ändå ;-)
Norden som Norden liksom.
NU kör jag igång bloggåret igen.
KRAM!!

Mie:
TACK!!
HAHA, jag inte lätt det där att hålla reda på mina hem.
Hemma är jag iaf!
KUL med ny blogg!! JÄTTEKUL!!
Kram!!