Tuesday, May 25, 2010

This Week: Right now...

Right now I am thinking about…

• The Royal Wedding.
I know that you people in the US probably don’t even know that a Royal wedding is about to take place on June, 19th in Stockholm, Sweden. It is the crown princess that will get married to her man. The man is a “commoner”, and that is all fine and dandy with me.
However, this wedding is something that the Swedish media is all over right now. HOW can you Swedes in Sweden STAND it? I get tired of it, and I don’t even LIVE in Sweden. The whole wedding sort of irks me the wrong way. I have never been a royalist, and I am not about to become one.
I don’t care whether or NOT Victoria will walk up the aisle with her dad, the king, or with Daniel (by her side). Pfft, who cares? (IN Sweden it is NOT tradition for the bride to walk up the aisle with her dad. In Sweden you don’t “give the bride away”. But Victoria wants it the American way). And, I don’t care about the “wedding cake for the people” that you can buy in the stores. Some name, too. The name of that cake makes me NOT want to taste it at all. And, not to mention all the merchandise following in the wake of a royal wedding… STOP THE CRAZINESS!!

The cost of the entire thing? Yes, the Swedes are paying for all of it thru their taxes. I would not say so much (about this wedding) if the Royal Family paid for it themselves, but NOOOO….

Sure, sure…sure as HELL. I will be super duper curious on what dress Victoria will be wearing, and I am also a bit curious about the guests and all the glam and glitter. Of course I am. I will probably sit and read the tabloids as soon as I can. BUT, it annoys me that I am that interested. I should just boycott it for all it is worth.
I am proud to say that I have not watched a single royal TV-show leading up to the wedding (there have been plenty on the Swedish networks). Nothing new will be said on these shows anyway; the interviewer will just sit there on egg-shells and ask the same old questions. Spare me.

I will NOT watch the wedding on web-TV on June 19th. No, I won’t. I will be in Williamsburg that entire weekend. Oh, and I doubt any American network will broadcast it. In Europe, it will be broadcasted live the entire day, from morning to late night.

Why even have a Royal Family? They just sit there, cost a lot of money and the whole thing is so old fashioned. Good PR for Sweden?
Nah, I don’t think so. In what way? I ask.

I know I am sticking out my neck now. Many of my readers LOVE the Royal Family, and that is fine. But I don’t, and that is fine, too.

We’re just seeing this from different angles.




Yes, I am very happy that she will get her guy. But, stop the insanity brought on by media...

• Karolina finishing Middle School.
I cannot believe that my little girl is about done with middle school. Where did these last couple of years GO? I have no idea. My little girl is on the verge of starting high school. No, no I just can’t believe it is true. But, alas, it is. I am about to become a high school mom. Four more years of public school, and then off to college. Yup, that is the way it is. But, Karolina is so little, my little girl…

• Busy.
It is sick, but we are busy all the weekends leading up to our departure to Sweden in the end of June, and so are most of my friends. This is a crazy busy time of the year for most of us. It is a bit sad, because this is really the time when you should enjoy the nature more than ever. Now it is at its most beautiful stage of the entire year. We should all just sit back, take it in, not stress from one thing to another…



Carpe diem, people!!

54 comments:

Marianne said...

Men, började inte Karolina Middle School alldeles nyligen? Eller går man bara två år där? Eller är jag alldeles virrig?

Hahahaha, ja jag gillar ju kungahuset : D Och jag måste säga emot på två punkter. De betalar en stor del av bröllopet själva, kommer inte ihåg men jag tror det var en 20 miljoner. Och de gör rätt mycket för svensk handel. Det var nyss skriverier om hur Silvia minglade till sig jobb för 150 pers i Sverige, och gav den där sista knuffen till att någon skulle handla medicinteknik från just Sverige. Det blir enormt mycket mer uppmärksammat när kungaparet kommer på statsbesök än en sketen president från ett litet land som Sverige. Obama är en sak, men en svensk president skulle få lika mycket uppmärksamhet som en ... tja, tjeckisk. Så lite nytta gör de allt.

Sen håller jag med om att media drar upp allt över alla proportioner. Och finns det verkligen folk som köper de där fula souvenirerna? Jag kommer nog att titta på en del på tv, men inte heeela dagen : )

JÄTTEKRAMAR!!!

Marianne said...

Wow, jag blev först. Alltid annars när jag tror att jag är först är det någon annan inne och skriver samtidigt och hinner före : D

Annika said...

Marianne:
HAHA, jag VISSTE att vi skulle tycka olika på den här punkten!!
OCH det är helt OK.
Jag förstår att många kommer att tycka annorlunda idag. Knugahuset har ju den effekten på folk.
Menar du att knugahuset själva betalar 20 mille???
Ja, det ska de banne mig göra. De kunde betalt rubbet.
All right, säkert har de också visst PR värde för Sverige då de kommer ut i världen. Det är kanske så att "världen" fortfarande vill ha sagor...

Media ja, det är ju mest deras fel att jag blir så LESS!!
Orkar inte läsa det. Scrollar bara ner. men det är ju så mkt...
Och så tycker jag, och jag bor HÄR och inte hemma.
Souvernier och tårta ska vi bara inte tala om...

Yes, my dear, middle school är bara två år ( här i Fairfax county, det diffar lite över staten, och över landet)...Fast jagtycker att den borde vara tre år. jag tycker att nian borde ingå där också...

Bamsiga jättekrmar!!!

Annika said...

Hey, du blev först!!
Kram igen!!

Katarina said...

Kungahus vara eller inte vara, bröllops förberedelser osv. det är i allafall ett ämne som engagerar många!

Jag har egentligen ingen uppfattning om bröllopet och medie bevakningen, men det blir väl en form av direktsänt "Hollywood" program, som också verkar ha engagerat HELA Sverige och massor av utlandssvenskar också, för den delen!

Min kära L.(som är amerikan) är denna vecka i Malaysia och senast idag vid deras lunch, fick han frågan om han är intresserad av det bröllop som sker i Sverige inom kort, av malaysier.

Jag skulle tro att L. vet mer om det svenska kungahuset än om Sveriges regering och dess ministrar. Då det är många som frågar om hur makten är fördelad mellan vår statsminister och kung.

Jag törs nog påstå att de Skandinaviska kungahusen är mycket uppskattade i många länder i Asien, man jämför de lediga och vänliga Skandinaverna ofta med det stela brittiska kungahuset!

Annika, tänk vad det ska säljas souvenirer, i massor! Ha, ha..

Taina said...

Jag har ärligt talat inte följt detta så mycket. Vet ju givetvis om att det blir bröllop och så, men jag är inte speciellt intresserad. De får göra precis som de vill och HUR de vill. Hahahaha!

Ojoj så snart börjar lilltjejen på high school. DÅ Annika får du hålla koll. Det är där de lär sig annat än att plugga. Hihihi.

Usch vad dålig jag har varit på att svara på kommentarer på mina inlägg. Är lite jetlaggad än...

KRAMAR!!!

Suzesan said...

Jag gillar kungahuset för de jobbar verkligen. Men jag håller med dig i det mesta. Tycker de kan betala det själva. Men de gör så bra för många människor genom sitt engagemang i många frågor och det är positivt. Bra inlägg. Men jag tycker media förstör glansen över bröllopet genom att skriva om det hela hela tiden. MEN DE två är ju så kära i varandra så de lyser som två solar. Så det kommer bli mycket kärlek i kyrkan. Äkta.

Kram
/Susanne

Äventyret framtiden said...

Tidningarna trissar upp det enormt, så man ledsnar om man läser dem. Turligt nog så kan man välja...
Jag tror, ur en företagares ögon att det också tillför Sverige mycket ekonomiskt med ett bröllop av den här digniteten. Tänk så många som har arbete för den här sakens skull bara på hemmaplan?
Dessutom blir det ju alltid lite bröllopshysteri som föder trender. Mängder av människor passar på att gifta sig samma dag och pengarna bara ramlar in åt företagare i olika branscher.
Visst kostar kungahuset, men jag tror att det finns en annan sanning också; det genererar väldigt mycket pengar åt andra också och där tror jag att det är betydligt större siffror som kommer in än vad som går ut...
Utan att vara varken rojalist eller inte rojalist, bara en kvinna på en ö mitt i havet mellan en president och en kung, med egen talman så finns det mycket som är positivt i sammanhanget..
ha det Over there...

Desiree said...

Jag tycker att det ska bli kul med Vickans bröllop. Jag ser fram emot att få ta del av alla detaljerna på bröllopsdagen och kommer troligen sitta och kolla in SVT play och läsa tidningarna. Om hon vill gå in i kyrkan med kungen så tycker jag att hon ska få göra det. Jag är glad att hon fått sin vilja igenom på den punkten. Det är ju trots allt HENNES bröllop. Jag är glad och stolt över vårtat kungahus.
Oj tänk att Karolina börjar highschool till hösten alltså? Shit vad tiden går fort. Ja det brukar väl bli så att det är mycket på helgerna så här års. Ska bli underbart med lite memorial weekend. Ha en underbar dag och du får gå ut och njuta lite av naturen.
Kram

Erica Pettersson said...

Jag håller med om att det är onödigt mycket i media angående bröllopet! Själv har jag flera gånger kommit på mig själv med att vara tacksam över att jag inte är kunglig... ;)
Och jag minns att första gången jag såg "bröllopstårtan" och "bröllopschokladen" o.s.v. i affärerna så tyckte jag också att det var otroligt överdrivet (tycker det till en viss del fortfarande). Men jag tror att meningen med just de sakerna är att en del av vinsten går till en fond för välgörande ändamål (minns inte var så här på rak arm).
Jag hör till den delen i Sverige som gillar kungahuset. Men det är ju som du skriver; det är okej både att gilla det och inte gilla det.
Har läst mååååånga kommentarer om just betalningen av bröllopet, och själv bryr jag mig inte nämnvärt eftersom det inte är något som jag som privatperson kommer att känna av. Och vi får ju så mycket annat för våra skattepengar :D

Förstår att du funderar var tiden tagit vägen. Jag kan tänka mig att det syns extra tydligt när man har barn :)
Igår satt jag och min äldsta lillasyster och pratade i telefon, och vi kom bl.a. in på olika minnen från skoltiden. Det känns som att det var nyss, och i år är det 10år sedan jag gick ut 9:an... (Vi har 10års återträff den 12:e juni i år).

Hoppas att du får en bra fortsatt dag!
MVH /Erica

Annika said...

Katta:
Ja, det engagerar och det betyder att vi alla tycker olika. Eller, egentligen är det väl två läger: rojalist eller icke rojalist.
Och det är ju he´lt OK att tycka olika. jag visste at jag skulle få mothugg när jag skrev detta.

Det jag är mest trött på är allt svassande för knugahuset.
Att inget nytt blir sagt trots otaliga intervjuver. Man får bara fråga såååå mkt...

Ja, du vet...

Sen tycker jag såklart också det är kul att sverige genom knugen blir uppmärksammat i Asien.
Absolut.

Souvernier ja...hahaha!! Jag lovar att jag inte kommer att köpa en enda en i sommar...och jag kommer inte att smaka på bröllopstårtan heller. Folkets bröllopstårta...
OMG!!
:-)

Taina:
Jag vet...
jag vara bara tvungen att ventilera det hela lite...let of some steam.
ya know..

Ja, hon börjar HS.
GUD, Taina, jag vet att det är mer än bara skola på HS. det blir sååååå mkt mer...
Hjälp...
Tur att det finns folk som är där nu som kan hjölp mig sen med råd och annat...SOM DU!!!
KRAM!!

Suz:
Jag gillar dem inte, och egentligen tycker jag nog att de får stå ut med all kritik pressen ger dem.
men ändå, det blir för mkt hype...vem orkar, liksom???
Men ja, jo...jag får kanske omvärdera det där med PR för sverige. Det kanske de ger...ngt slags romantiskt skimmer...
Ja, detta bröllop kostar ju multum...
SEn, SUZ, är jag faktiskt jätteglad att Victoria får sin Daniel. Klart de ska gifta sig!! De verkar verkligen lyckliga. Men det är allt ståhej, alla pengar och allt fjäsk som stör mig.
KRAM!!!

Annika said...

Pettas:
hej kära Åländska!!
Ja, du sitter där du sitter mellan president och knugahus.
Mitt emellan, du kan nästan välja och vraka!
Jo, nog ger det extra arbetsmöjligheter under en tid med detta bröllop, men det kostar desto mera också...
Mest less är jag som sagt på att inget nytt blir sagt, att journlisterna helt måste hplla sig på mattan och skrapa med foten...fjäsk och svassande...
Det hela blir så fjantigt.
Sen sticker jag inte under stol med att jag också är nyfiken på klänning och rubbet...JAG kommer att nyfiket titta i efterhand, tro mig...
Lätt schitzat kanske?
Tack för din input!!

Desiree:
Ja, vi tycker olika. Visste att du och ajg skulle diffa idag, men det är OK.
Jag är superglad att Victoria ska få sin Daniel. för de verkar så lyckliga.
Och det är inte mer än rätt att de äntligen ska få som de vill!
Inte klokt det heller att de behövt vänta så.
Ja, kan du fatta att K ska börja HS, med allt det innebär...
SJUKT!!
Och man blir lite nervig när man hör om allt som pågår där, gulp!
jaghar varit ute, och jag njöt. Det är lite fuktigt och varmt...
Och ni drar imorrn. Jo, jag ÄR avis!!
Kram!!

Erica,
ja, media vältrar sig verkligen i detta nu...
OJ, vad tröttsamt det är. Och det tycker jag, som sitter här...
Men, det är väl så det går till innan ett knugabröllop, I suppose.
Ja, alla tårtor och choklad etc är ju bara så pinsamt...
Inte en chans att jag skulle köpa ngt dylikt.
Ja, idag är vi många som tycker olika. Men det är ju OK, det med...
Och som jag sa, jag kommer ju att vara sjukt nyfiken jag med på kläder och annat...
men samtidigt komemr jag att reta mig...ja du hör, fröken schizo!!!

Tiden går ruggigt fort...
fattar inte att det är HS dags. Hon började ju nyss i Kindergarten.,
Förstår att även du börjar känna av tidens gång.
KRAM!!

Saltistjejen said...

Oj Annika!
Jag son trodde du var riktig royalist!!!?? Hm, har bara fått för mig det av andra poster du skrivit på bloggen ang bröllopet tror jag. men kasnke minns jag fel, eleler så misstolkade jag dig? Jaja, who cares. JAG är INTE royalist. Mest för att jag inte förstår hur man kan ha ett modernt demokratiskt samhällle OCH ett kungahus. För mig går det liksom itne ihop. Det hör till gånga dagar, svunna tider. Bara en sådan sak som att jag tycker självklart att vem som helst ska kunna välja den de vill gifta sig med. En självklarhet! Och jag har inget emot Daniel alls. känner honom inte så hur skulle jag kunna vara emot honom? MEN på något vis ÄR det ändå så att om kungahusen börjar gifta sig med "vem som helst" vad är det då för vits? Ett kungahus bygger på ngt vis i mina ögon på att de är lite "förmer" än det "vanliga folket" vilket jag då har svårt att få ihop med ett jämställt demorkatiskt modernt samhälle överhuvudtaget. Därav min inställning att Kungahus är GAMMELDAGS!

Sedan HAR jag faktiskt åsikter MOT att kungen ska föra Victoria till altaret. Även här JUST PÅ GRUND AV att det är kungahuset. Jag tycker var och en ska få välja detta själva tillsammans emd prästen, men i detta fallet är det faktiskt en HÖG RPERESENTANT för Sverige som gör det. Ett bröllop som så många kommer se. Och då tycker jag personligen det är konstigt att man går EMOT den SVENSKA KYRKAN (som man till viss del faktistk representerar)?! För det ÄR emot svenska kyrkan att fadern leder in bruden. Svensk tradition är att den blivande hustrun och mannen TILLSAMMANS ska träda fram inför Gud (läs altaret och prästen). Jag struntar egentligen i själva jämställdsdebatten kring detta med om pappan går in med bruden eller ej, men tycker att i just DETTA sammanhang så ÄR det faktiskt så att hon representerar Sverige och borde då följa svenska kyrkan. Tycker det är lite respektlöst annars. Det handlar i detta fall inte ENBART om henne själv som privatperson utan om henne som Sverigerepresentant. Hon har självklart full frihet att ha ett vanligt privat bröllop också och då kunna vigas i latexdräkt om det skulle vara så, men då borde hon först avsäga sig "tronen". haha, hör bara på DET uttrycket! Som ur en gammal saga!!!!!! ;-)
Sedan inser även jag att det blir bröllopshysteri och JAG är skitglad att jag slipper det mesta. Dock fick jag ett mess från min mamma igår (som bojkottar det mesta av bröllopet och t o m ska lämna staden under veckan för bröllopet) om att det nästa måndag ska visas ett TV-program om tårtan gissar jag. Och eftersom en av mina gamla skolkompisar från grundskolan är en av dem som varit med och "tagit fram" tårtan så ska han vara med i programmet och då ville mamma se det. Hon tipsade mig OM det går att se via webben.

Jaja, vi får väl se hur länge monarkin kommer hålla i sig....?

Stor kram nu!

Sporty Spice said...

Fasiken ... min kommentar försvann. Jag håller som sagt inte med dig alls. De betalar som sagt en stor del själva och för att inte tala om vad Stockholm och Sverige kommer att dra in på turism iom detta. Sen är det i mina öron så märkligt när folk anser att det är gammaldags med ett kungahus. Ja, jo men då är det ju en massa annat historiskt och traditionellt som också går in under det epitetet.

Sen det här med mesia. Men det är ju en självklarthet att det skrivs om detta. Det är ju stort! Och så mycket bättre än slasktidningar som tjatar och tjatar om Tiger, Jesse James och Dancing with the Stars. Vem bryr sig?!

Jag lägger mycket hellre skattepangar på ett kungsbröllop som kommer att generera bra press och inkomst till Sverige och svenskar företagare än till krig och vitahuset-middagar.

Annika said...

Saltis:
TRODDE DU!!???
Nej inte...Jag har inte skrivit om knugen förr, vad jag vet..mer än ngt lite neggigt kanske.

Nej, nej...

Exakt, det hör ihop med svunna tider då kungarna hade makt och folket var underlägset. För mig är prinsessor och kungar sagofigurer, och där hör de hemma. Inte heller jag tycker att det passar in i ett modernt samhälla.

Jag är inte heller emot Daniel, nej inte. OCH jag är GLAD att Victoria ska få sin älskade, för de verkar så kära.
Men till detta höga pris?
OCH till denna hajp?
OCH till detta svassande och fjäskande?
Det gör mig faktiskt lite illamående.
Visst är det de "förmer", man får ju aldrig, aldrig höra ngt intressant ur deras munnar. Det är munkavle både på dem och de som intervjuar.
Äggskal.

Hey, Saltis...det har aldrig slagit mig förr att det faktiskt är att gå emot sv kyrkan att gå in medsin far...
Och jag håller med dig om det hela. Visst ska hon följa deras förordningar. De är de som ska viga henne, och hon representar. SÅ HIMLA SANT!!

Visst, hade de själva pröjsat detta kalas så hade man ju inte kunnat säga ett skit...men nu är det ju inte så...
Ja, hujedamej!!

JAG är också glad att jag inte är i sveige under denna karusell...
GALET är det...
Det räcker med kvällstidningarna på nätet som är fullproppade. Som tur är scrollar man ju bara bort det, men ändå....

Lite kul dock att din skolkamrat varit med att ta fram Folkets Tårta.
Bara namnet får det att vända sig magen...
Dock
Kram!!

Annika said...

Petra:
Vi tycker totalt olika om detta.
Och det visste jag att vi skulle göra...
Jag vet nog lite vilka som är för och emot bland mina läsare ;-)
Hur mkt betlar de själva? Rent procentuellt?
DET skulle verkligen vara intressant att veta.
Sen ja...visst drar de in turister och allt sånt, och det är ju bra.
Men resten...
Fjäskandet och svassandet...
Inget nytt blir sagt, inget nytt får sägas.
SÅ gammeldags...

Jo, jag läser hellre om Dancing with the stars än om detta bröllop, för det orkar jag inte följa alls.

olgakatt said...

Längtar efter nånstans att fly från allt det här bröllopstjafset!
Hoppas innerligt att det blir dödsstöten för monarkin som borde varit avskaffad för länge sen. Bortförklaringen att det är en tronföljare som ska ges bort till en vanlig man är väl det mest krystade man hört. Tror nån att en kronprins nånsin skulle ges bort till en vanlig kvinna?
Tror jag säger upp alla prenumerationer och slänger ut TV:n...

bettankax said...

Visst är det ändå märkligt att detta bröllop engagerar ALLA. Oavsett om man är för eller emot kungahus, så tycks det. Häftigt med denna respons på ditt inlägg!
Och jag själv då? Jojo, jag kommer att titta på kläder, håruppsättningar, små nätta kuvertväskor, smycken och förhoppningsvis få se en skymt av läckra skor (fast jag inser det blir svårt, kanske om dom går i trappor??):)
Kungahus känns förlegat med jag antar att det kostar att ha en president också?
Såja, nu har jag också "tyckt".
KRAMAR!

Annika said...

Olgaktta:
Amen till dina ord.
Amen syster!!
Ja, nog sjutton har monarkin överlevt sig själv.
Alla gånger...
Fjäsk, trams, hype och framförallt PENGAR!!
Förstår att du vill sparka ut tv:n.
Själv undviker jag det allt ajg kan...

Annika said...

Bettankax:
Ja, det visste jag då jag skrev det.
Det är nästan som att börja skriva om politik och religion.
Farlig mark sas...
men, herregud, vi tycker ju bara olika.
Jag är mest LESS på all hype, allt fjanteri och allt svassande för dessa kungliga...
HELA TIDEN!!
Och inget nytt blir ngnsnin sagt...
nej, inte...
OCH precis som DU kommer jag att vara sjukt nyfiken på kläder och annat, ungefär på det sättet som jag är på nobelfesten, oscarsgalan etc...
men, visst föder detta känslor hos folk.
Kram!!

bettankax said...

Tillägg...
Jag orkar icke bry mig och är totalt ointresserad av allt ståhej kring bröllopet , vem som ska gå in med vem eller inte?? Jag ser det som en modevisning..dock j*vligt dyr sådan!!

Annika said...

Bettankax:
EN j-gt dyr modevisning, ja...
men tyvärr är ju jg också en sucker för just kläder och stil så visst kommer jag att falla på eget grepp där..
Läs Saltis kommentar om svenska kyrkan.
BIG POINT!!!
Kramis igen!!

Äventyret framtiden said...

Säga vad man vill, men engagerade är vi allihopa, allihopa....:D
Kram
Karin på ön i havet..

Anne said...

Amen till det inlägget Annika. Håller helt med dig!
Jag har också tänkt hur orkar folk därhemma höra, se, läsa allt om bröllopet. Jag tycker det är mer än tillräckligt man råkar se som boende här. Visst, jag kommer också kolla kläder på gäster och brudparet senare, men intresserad av hela spektaklet på ett annat sätt är jag inte.
Ooops, vad tiden går fort nu. Fullt upp alla helger tills ni åker skrev du. Apropå åka och Sverige, jag skulle inte vilja vara i Stockholm veckan runt bröllopet. Hysteriskt kaos och en massa avstängningar. Ha det gott Annika och en riktigt bra vecka! Vi drar iväg på minisemester redan nu så blir inget met dator för mig den här veckan. Kram!

Keith said...

I hear you on this being a beautiful time of year to enjoy nature! We all should relax and not stress over things...I can't believe that Karolina will be wrapping up middle school soon!

kalaslotta said...

Hallå från en Royalist ut i fingerspetsarna.

Visst är det helt ok att vara emot kungahuset.

Man får självklart tycka olika men bara en liten sak...

Det där med att bröllopet kostar skattebetalarna pengar.

Hm..

De räknar med att bara Stockholms Stad kommer att dra in i runda slängar 80 miljoner kronor på kringevenemang o försäljning.

Vi royalister sponsrar alltså bröllopet kan man ju säga - vi köper ju de - i mångas ögon - gräsliga prylarna.

Våra skattade pengar går tillbaka till staten som betalar ut apanaget...sen alla jobb som tillkommer...som också beskattas...och ger ännu mer till staten...

Själv är jag stolt ägare av en bricka och tre urfina ljusstakar.

Att kungahuset inte är till någon nytta what so ever blev lite emotsagt i veckan. Läs här http://www.aftonbladet.se/brollopet/article7173132.ab.

Tror nog att de faktiskt gör nytta på många sätt...

Att det är mediabevakning kan man väl stå ut med...det är ju inte direkt varje år eller hur.

Tror alla republikaner ska lära sig av alla tusentals sportointresserade, stå ut. Man måste inte läsa allt, köpa allt och gilla allt.

Det är över om några veckor.

Dessutom - bara som en parentes med ett stort leende på läpparna - är 73% av svenskarna FÖR kungahuset...

Var glad att du bor långt borta och jag varnar dig..jag kommer skriva många fler inlägg om kungahuset på min blogg...haha..

Kramen!

Annika said...

Pettas:
DET visste jag då jag skrev inlägget :-)
Men det är bara kul!
Bamsekram!!

Anne:
TACK och lov att man inte är i sverige veckan rint bröllopet. DET hade ju inte gått att komma in till stan.
ne, enough med tramset, liksom.
Det enda jag bryr mig om är kläder o flärden omkring det hela, men det lär man se sen ändå...
SÅ ni drar nu!!!
KUL!!
VI drar på fredag.
Ni får ha det så jättekul!!!!
KRAMAR!!!

Keith:
I know, it is carpe diem, Keith!!
So nice.
I know. Hard to believe that she's starting HS!
Time does fly!!!

Annika said...

Kalaslotta:
jag vet att du är rojalist, och jag tycker faktiskt det är kul med din inlägg om bröllopet, även om jag inte säget så mkt :-)
Men, det är som sagt två läget: för och emot.
Inte mer att säga om den saken.
Helt rätt, Lotta, man kan välja att inte läsa. Och det gör jag.
Som jag säger så faller jag LITE på eget grepp eftersom jag är intresserad av kläder, flärd och glam!!
SÅ självklart kommer jag att vilja se det hela i tidningarna sen, och säkert kommer jag att småsnegla på min iphone på brällopsdagen bara för att SE vad Vickan har på sig.
Tvärtom mot vad du har hört har jag hört att fler och flera svennar blir anti-knugahuset. men det beror säkert på var man läser...vem vet?
Fortsättt att skriva om knugen, Lotta!!
Jag läser!!
Och det är BRA att ni rojalister köper prylar och sponsrar på DET sättet!! :-)
Gillar detta md olika tänk. Inget är ju egentilgen rätt elelr fel heller.
Men alla har vi åsikter och det är BRA!!
Stora kramar!!

Elisabeth said...

Som du vet håller jag HELT med dig i denna fråga!

Nu har jag inte hunnit läsa alla kommentarer, men detta med att/om kungahuset gör nytta har faktiskt diskuterats (eller snarare: det har funnits artiklar om det på undanskymd plats i tidningarna, för sådant "fult" för väl inte ta för mycket plats, speciellt inte nu), och det är INTE säkert att de är så bra som det ofta framställs. Dessutom; till syvende och sist handlar saker inom affärsvärlden om PENGAR, inte om huruvida kungen åker runt världen och minglar. Det sägs ju också ofta att de är så viktiga för turismen, men i samma artikel uttalade sig någon representant Stockholms turism, och hon konstaterade att det som är viktigast för turister som kommer till Stockholm är bra priser på boende, bra förbindelser dit och så något mer, som jag glömt såhär i hastigheten. De flesta väljer alltså INTE att resa till Sverige för att det råkar finnas ett kungahus här. Och dessutom, det skulle gå alldeles utmärkt att fortsätta dra hit turister för det kungliga även om kungahuset i sig inte fanns. Det görs ju i många andra länder! (Som Österrike t.ex.)

Men. För mig är egentligen inte pengarna det viktigaste, även om det stör mig att vi ska behöva betala så mycket för bröllopet (det är ändå en naturlig följd av monarkin), utan om att det är ODEMOKRATISKT! Visst, jag VET att det inom politiken inte är lätt att komma som "vem som helst" och tro att man ska bli president, jag VET att det handlar om pengar, kontakter och (åtminstone till viss del) att ha "rätt" bakgrund, men i en republik FINNS det i alla fall en potentiell möjlighet att ta sig dit. I en monarki är det omöjligt. Är du inte född i kungafamiljen kan du omöjligt bli statschef. Punkt.

Och detta fjäskande! Gaah, jag blir GALEN på det. Visste du förresten att TV4 sände ett kungaprogram HELT utan reklam, eftersom hovet ville ha det så?

Miss Marie said...

Oj! Har Karolin bara fyra år kvar till college!? Mon dieu, tiden går fort... Carpe diem, som du säger!

Jag ser mest fram emot hur Victoria o övriga gästerna ska se ut, själva bröllopet i sig tycker jag är ganska så tråkigt, väldigt stelt och traditionellt! Jag förstår inte hur media kan göra så stor sak av om Vickan går in med Kongen eller med Daniel, hur länge kan man spinna på den historien?!?!

En kompis till mig praktiserade på UD o skötte olika statsbesök där kungahuset var med, o de gör otroligt stor nytta när de kommer ut i världen. Det blir genast lite mer glamour o saga när en kunglig är med. En satsminister eller president har nog inte samma status när det gäller andra länder. Kungahuset har ju heller ingen makt, vilket jag tycker är bra. I England har fortfarande Queen Elizabeth makt!!! Helt sjuk...

Ha en bra dag!

Elisabeth said...

På tal om stödet för kungahuset: "58 procent av svenskarna vill behålla kungahuset. Men mer än var fjärde tillfrågad i Novus Opinions undersökning, 28 procent, tycker att monarkin borde avskaffas. För tio år sedan var motsvarande siffra tolv procent." (källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/stodet-for-kungahuset-minskar-1.1086080)

HeLena said...

Jag tror att kungahuset är bra för Sverige. Och ett bröllop av den här digniteten är bra för alla inblandade, mycket arbetstillfällen blir det.... Men visst kostar det, men vi vinner än mer..... tror jag.
Karolina är stor nu, visst känns det lite "knasigt" för barnen är ju alltid våra "små gullungar"! Men häftigt också!!
April, maj och juni alltid fullt upp, precis som i december....
Kramar!!

Annika said...

Elisabeth:
Jag vet att du är emot det hela, precis som jag.

Japp, det är fjäsket jag bara inte TÅL.
Krypet för dem. Att aldrig,aldrig ngt nytt blir sagt...
USCH!!
Varför ens visa intervjuer etc...alla verkar ju helt lobotomerade. Både de kungliga och den som sköter frågorna.
TVI!!

Ja, det är odemokratiskt och gammeldags och bakåtsträvande att ha ett kungahus.
FATTAR inte att ett land som sverige hålelr sig med det år 2010.
En mkt närliggande släkting till mig brukar kalla familejn för sveriges största socialbidragstagare. Jo, men så är det ju, på sätt och vis.
HA, nej, jag tror inte heller att tursiterna kommer för att sverige råkar ha ett knugahus. Absolut inte...det är nog annat som lockar dem till sve, inte knugen.

Just det, en president är folkvald. Det är mer än man kan säga om knugafamiljen.
Stor skillnad där...

Helt j.-a otroligt med tv4 programme som sändes utan reklam för att HOVET krävde det...

OK, jag kräktes just lite i munnen när jag läste det...

KOMMER JAG UNDER NGRA OMSTÄNDIGHETER ICKE ATT SE!!!!

Marie:
Japp snart blir hon HS-unge och ajg blir hs.morsa.
FATTAR NOLL!!

Ja, visst, jag faller ju lite på eget grepp där jag med...
jag är ju förtjust i kläder, stora fester, mode, musik och allt möjligt annat som följer ett stor bröllop. SÅ jag kommer att vara nyfiken jag med...
Såklart.
Det är mest fjäskte och skiten jag inte tål.
TÅL det inte.
Jamen, Marie...LÄS saltis kommentar om det där med att "give the bride away". Hon har en BRA poäng där.

Jojo, visst...jag förstår att det där med ett knugahus ger mer glam och allt det där..ett lite sagans skimmer sas i utlandet.

Att engelska knugahuset ens har makt är skrämmande...
GULP!!!

Ha det så gott, marie...Och självklart tycker vi det ska bli kul att se klänning o dyl!!

Elisabeth igen:
Yes, jag har ju också förstått att populäritetn dalar för dem...
förståeligt.
jag hörde ett mkt bra radioprogram om det hela för lite sen.
Fattar att folk blir fed UP!!!

Annika said...

Helena:
ja, nu är det ju som det är...
och visst är det bra med arbetstillfällen, men sen då? When all is said and done?
Aja, jag tycker mest det är skönt att INTE befinna mig i Sthlm den 19 juni.
VISST var du med oss inne i stan när KNUGEN gifte sig med SILVAVA 76?
HAHA, tänk att jag var där...10 bast!!
OCH jag har för mig att du var med!

Javisst, man tror ju att ens lilla barn alltid ska vara, typ fem. Hehe...
Känns märkligt att ha en hs-unge...
Men dina barn är äldre än K så jag har alltid er med äldre barn att rådfråga. SKÖÖÖNT!!!

Kramar!!!

kalaslotta said...

Hitta den här artikeln...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/victoriagiftersig/article6645166.ab

det var visst 76% som ville ha kvar kungahuset..

Skrivet med ett ännu större leende...;)

Annika said...

Jaha, så hon ska gifta sig säger du, den där Viktoria ;-).

Nej, ärligt talat, jag har inget emot kungahuset på det hela taget men jag har inte hållit kollen på själva bröllopshypen i vår - haft lite för mycket upp med mitt eget. Och sen läser jag mest DN av den svenska pressen och deras coverage har varit rätt måttligt känns det som.

En sak som jag kan tycka är att det är rätt bra att ha ett representativt statsöverhuvud och ett exekutivt. Det verkar mycket för presidenten i USA att BÅDE sköta officiell representation och samtidigt hantera ekonomiska, politiska, militära beslut och dagliga affärer etc. Springa från galamiddagar till konferenser till militärhögkvarter på samma dag.

Sen tycker jag nog som någon sa att kungafamiljen är på sätt och vis levande historia. Dvs. ska vi ha museer, folkmusik (riksspelmän), folkdräkter och folkdanslag, etc. så kan vi lika gärna ha en kungafamilj, det hör liksom till kulturarvet.

Men jag vet inte hur jag skulle känna mig om jag behövde betala för kalaset (eller delar av det) i mitten av en recession - jag har ju inte betalat skatt i Sverige de senaste 10 åren så just nu svider det inte så illa:).

Annika said...

KalasLotta:
Haha, det är bra. Convince me!!
Fast jag tror fortfarande det beror på var och när det frågas.
Jag har ju hört lite andra siffror.
Men visst, le på :-)
Kram!

Annika:
jag är mest less på svassandet och böjandet inför dem hela tiden.
Inget nytt under solen. Ngnsin. Liksom.
De skulle lika gärna kunna köra kungen, drottingen och barnen i repris år efter år...
Aldrig sägs ngt nytt. Samma trötta tugg år efter år efter år...
Nej, det är hela grejjen som står mig upp i halsen.
Sen tycker jag det är förlegat. ja, lite som ett gammalt dammigt museum, men som kostar massor. Och som vi inte kan få bort, verkar det som, hur gärna vi än skulle vilja.
Jag är inget fan, som du hör.
Samtidigt, so mjag skriver ovan, så vill jag ju veta hur de ser ut på den stora dagen, vilken musik de har etc...så visst faller jag på eget grepp.
OCH, det retar mig.
Aja, it is what it is...

Emmama said...

Jag tycker att monarki och demokrati går helt emot varandra och de borde vara omöjliga att kombinera. Det är förlegat och dyrt och jag tror inte alls att deras PR drar in så mycket pengar som vissa tror. Däremot önskar jag såklart Viktoria ett jättefint bröllop och massor av barn! :)

Att hon vill bli överlämnad tycker jag är direkt upprörande och det är en jätteviktig jämställdhetsfråga tycker jag!

DO NOT GET ME STARTED som du märker! :D Hoppas du har en skön tisdag! Kram!

Annika said...

Emma:
men jag håller helet med dig.
Dumt av Vickan att driva den där frågan om överlämnadet så långt som hon gjort. DEAL with it, man kör injte så i sverige. Det är emot hela sv kyrkan och de ska viga henne, trots allt. SOm Saltis skriver.

Tycker inte heller demokrati och monarki går ihop. Inte alls.

Lisa Syren var lika klockren som hon brukar nyligen dp hon talade om knugabrölliopet och Vickans överlämnande. Allt vår Lisa säger skriver jag i princip under på.
idag hade hon en klockren öppning också då hon gick hårt åt åt NIANDET. lyssnade över webben idag. Jag satt bara och sa jag och amen till allt hon sa...

Precis som du vill jag att Vickan ska få sin Danny Boy, och jag ösnkar dem massor med lyckliga år och en massa telningar!!

Kram på dig!!!

Lotta said...

Härligt inlägg med personliga tankar om något som vi nog alla har en åsikt om!
Jag tillhör den skaran som, om det är fint väder, kommer packa picknick-korgen och bege mig till Sofiero Slottspark och se bröllopet på storbilds-TV. Jag är en stor beundrare av Victoria som jag tycker är proffsig, folklig och en hårt arbetande kvinna. Jag tror att det hon gör ger eko ute i världen på ett mycket positivt sätt. Detta gäller även för vårt kungapar.
Det har precis gått en dansk serie här på TV om hur det danska kungahuset arbetar. Man får en helt annan bild av dem och man ser verkligen att det är hårt slit och mer än 8 timmars arbetsdag. Kanske vore det bra om en liknande serie kunde spelas in här i Sverige? Sen håller jag med om att media förstör mycket. Om de lade mer fokus på de kungligas arbete istället för brutna förlovningar kanske fler skulle respektera dem?

Millan said...

Som barn var jag helt fascinerad av kungafamiljen och hade som hogsta drom att fa aka till slottet och leka med kungabarnen (jo pa allvar!). Jag har alltid tyckt att det varit skoj att lasa om dem ... men pa senare ar har jag helt slutat intressera mig. Jag som sjalv ska gifta mig i sommar borde ju sluka allt som sags och skrivs om kungabrollopet men jag kanner mig ratt ointresserad. Kanske for att deras fest ar sa langt ifran den vi planerar som det gar att komma...
Jag tycker att brollopsgrejerna man kan kopa ar helt fruktansvarda och jag sag av nyfikenhet intervjun med Daniel och Viktoria forra veckan och holl pa att krypa ur skinnet av pinsamhet. Det var sa uppstyltat och pinsamt att jag tyckte synd om dem!
Med det vill jag egentligen inte saga att jag tycker vi ska gora oss av med kungafamiljen. Jag tycker nog att det ar trevligare med en sadan an med ett politiskt overhuvud .. men ja.. jag vet inte. Jag bryr mig nog helt enkelt inte sa mycket om det.
kram

Annika said...

Lotta:
Ja, nog väckte det känslor alltid. Det visste jag då jag skrev det också...
Man är antingen för eller emot...
Och ibland faller man på eget grepp, som jag...
Som trots allt är skitnyfiken på kläder, musik och allt annat som hör dagen till.
Men, det kan jag se i efterhand.
Det stör mig lite att jag är intresserad.
Men, jag håller med att om nu sverige ska ha en drottning såsmpningom så blir Victoria BRA!!
Absolut.
Tycker knugen borde abdikera.
Jag hoppas iaf att det ska bli fint väder den 19 juni, att alla som vill ska njuta av dagen.
OCH, att alla som inte vill ska kunna dra till stranden, och what not...

Millan:
Ja, du är väl i samma ålder som Vickan ungefär så jag kan förstå att du hade de tankarna om att leka med dem på slottet :-)
Ja, du borde sluka allt om bröllopet. Mern, som du säger, är ju ett kungabröllop så långt ifrån ett "vanligt" bröllop man kan komma. Det blir för avlägset för att kunna jämföra.
Ja, jösses alla bröllopssouvenirer får det att vända sig i magen på mig. FULA som stryk.
Jag kan säga dig att jag aldrig skulle köpa en endaste pinal.
Jag är mest less på att det är så förlegat, och sen hatar jag allt deta krypnade och svassande för dem.
Usch.
Kram på dig!!!

Saltistjejen said...

Hahahaaaa! OMG!
jag visste inte att tårtan kallas "Folkets tårta" hahahahaa! Jag tror jag kissar på mig av skratt!!!
varför inte dra till med "pöbelns tårta" när man nu ändå är igång?
Fast det ska säkert vara fint att den heter folkets tårta. Som typ Folkets Park och Folkets hus. En plats för att träffas och ha roligt. En tårta som gör att folket kan samlas och enas över vit marsipan!!
hahahaaa! Det var ju skiiitkul tycker jag!
Sorry, men jag har sovit dåligt inatt så kanske är jag bara trött.... ;-)

Elisabeth said...

Haha, angående Folkets tårta; den ska få folket att känna delaktighet i bröllopet. Det är bara för komiskt alltså!!

Annika said...

Saltis och Elisabeth:
PRECIS vad jag tänkte; kalla den gärna PÖBELNS tårta när ni ändå håller på.
TOO dAmn MUCH!!
Säger bra , pffffft.....
Glöm skiten!!!
Jag smakar inte en bit, itne av chokladen heller, och inte köper jag ett enda vykort...
Vad kan man göra? JO, garva åt det och det gör ju vi!!!

Anette said...

Vilken harlig debatt!! Jag tycker allt att det ar lite mysigt med kungahuset, och jag tycker Victoria verkar vara en riktigt bra tjej pa alla satt. Visst ar det lite forlegat och omodernt med kungahus men jag tycker anda det vore trist om det tog bort.
En svensk kompis har i VA hade en wettexduk med bild pa Victoria och Daniel, skulle du inte kunna tanka dig en san Annika! hi hi

alegni said...

oj hjälp, vilken massa kommentarer!
jag tycker ju det är lite kul med kungahus i allmänhet eftersom vi inte har egna i det här landet. jag kommer inte att se på bröllopet lajv, eftersom det infaller under en helgdag, men visst ska jag banda ceremonin och se den efteråt... ;)
kram

Humlan said...

Här blev det debatt och åsikter! :-)

Jag blir lite förvånad över din bild. Jag tycker inte att det skrivs så mycket, inte mer än vad det skrivs om alla möjliga kändisar, kungligheter och annat lättsamt som ses på tv. Och betydligt mindre än ett OS t.ex, både i tv och tidningar. Jag brukar läsa "kvällstidningarna" på nätet, så jag ser ju ändå en hel del av skvallerskriverierna (och där har det ju varit mer om lillasyster).

Jag har dessutom ingen aning om vad du skriver om för tårta, men däremot har jag sett en del i porslinsväg med små guldkronor på. Snygg form men guldkronor är inte min stil... :-)

Så, jag tänker på när det har rapporterats från andra länders kungabröllop och vilken hysteri det har varit i landet och sedan jämför jag med vad jag upplever här och hur du beskriver det. Då tänker jag att så var det nog också där; dom som lever mitt i festligheterna kanske inte ser annat än lite bilder i tidningarna och minneskrafs att köpa och en del irriterande avspärrningar under några dagar....

Men jag gillar att se hur folk var klädda och så, så jag kommer nog att titta på en del bilder och kanske även något på tv, men kanta gator får andra göra!

Kram!

Annika said...

Anette:
Ja, här gick debattens vågor höga!!
Men det är bara kul!
Jo, om man nu ska ha ett kungahus så är ju victoria bra, och hon blir en bra drottning. DET tror jag med.
Men det är mest det bakåtsträvnade jag är emot, det gammeldags...
OCH allt FJÄSKANDE!!
Skicka hit wettextrasan, vettja :-)
Kram!!

Ingela:
Jo, jag vet att många i Finland är lite svaga för det svenska knugahuset.
Ja, visst blev det reaktioner på inlägget, men det visste jag dåjag skrev det :-)
Jag kommer också att se det iefetrhand, tror jag...
AAAAjjjj, faller på eget grepp, som du hör!!
Kramar!

Humlan:
Jajamään, här vi diskuterat, och diskussionen kanske inte är slut än?
KUL!
Jag tycke det skrivs spaltmetrar och inget nytt blir ändå sagt. Aldrig.
Men, det är ju bara at scrolla bort det. Man behöver inte läsa det.

Kolla du efter Folkets Bröllopstårta. jag läste om den på en svensk blogg jag läser dagligen, och skrattade så åt det hela.

Jaja, eftersom jag är förtjust i glam, kläder, gala ocjh allt det där kommer jag också att titta i eferhand. Iaf i tidningarna...

Kramar!!

Anna, Fair and True said...

High School Mom - en ny musikal kanske! ;)

Jag bryr mig inte heller så mycket om alla förberedelser och alla dokumentärer på TV. Men jag kommer kolla på själva bröllopet, det kommer jag göra.

Sen bryr jag mig faktiskt om detta med överlämningen. Jag tycker att väljer man att gifta sig i Svenska kyrkan så ska man följa deras traditioner. Sverige och Svenska kyrkan har aldrig haft en tradition med överlämning; det är något nytt som kommit senaste 10-20 åren av folk kollat för mycket på amerikansk film. Att folk är så påverkade av film är trist. Men tristast ändå att folk, och t o m Victoria, vill att Svenska kyrkan ska anpassa sig till dem/henne. Jag menar man får väl acceptera de normer som är. För mig vore det skillnad om detta hade varit en tradition i Sverige tidigare och de var lite gammalmodigt och ville göra det på det gamla sättet (ändå trist iofs men mer okej). Men nu har det ju inte ens varit tradition. Inte ens Kungen och Silvia gifte sig på det sättet.

Har inte tid att läsa alla kommentarerna hos dig men antar att en del håller med mig och en del inte. Men jag har rätt hahaha!

Annika said...

Anna:
VISST har du RÄTT!!!
Helt rätt.
Saltis kommentar ovan gjorde att jag totalt gick över på "rätt" sida.
Fattar inte att Victoria drivit det så här l¨ångt.
En sann gåta...

Ja, här har diskussionens vågor gått höga. Vissa för, vissa emot...

Som jag skrivit också så faller jag lite på eget grepp.
Jag gillar ju glam, flärd och rubbet så jag kommer att sluka tidngarna sen. Det stör mig, men...
Men inga kungliga program för mig, before the fact. Nej tack...

ullrika said...

försökte ge mig i kast att läsa alla kommentarer men gav upp efter fyra femtedelar...

först. jag tror inte att Victoria kommer betala ett öre för sin klänning. vilken designer skulle inte SJÄLV betala för att få se sin kreation på ett prinsessbröllop?

sen. det här bröllopet kommer generera mer pengar till både stat och kommun än det kostar. det har bevisats och påvisats många gånger både i media och i kommentatorsfältet här ovanför!

slutligen. jag är inte säker på vilka tidningar du refererar till, men om det är kvällspressen du menar så blir jag lite lessen. sån skit ska du inte läsa!

krams och jisses va mycket sommar ni har (enligt alla fina foton!). jag blir avis!!

ps. till olgakatt här ovanför som skrev om prinsar, prinsessor och vanliga/ovanliga kvinnor och män: både norska och danska kungahuset har gift sig med "vanligt" folk. för att inte tala om Prince Charles i Storbritannien. hans hustru är såpass vanlig att han fick gå igenom en skilsmässa för att få äkta henne :)

Elisabeth said...

Jag kan inte hålla mig ifrån den här debatten, så nu måste jag lägga mig i igen. ;)

För det första: Hur mycket pengar bröllopet kommer att generera är omdiskuterat. Naturligtvis kommer Stockholms stad att få in en hel del pengar på turism, men det kommer näppeligen få några effekter för speciellt stora delar av resten av Sverige (därmed inte sagt att det inte är bra att det ger Stockholm pengar), men några långsiktiga effekter är det inte alls lika troligt att det får.

För det andra: Det är ju ABSOLUT INTE bara kvällspressen som skriver om bröllopet. Förra lördagen hade GP flera sidor bröllopsintervju, och liknande har jag sett i både DN och SvD. SvD har till och med egen egen "bröllopsflik" (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/prinsessbrollop/). För att inte prata om hur mycket pengar SVT lägger ner på bröllopet!

Petchie75 said...

Ha ha, oj, så många kommentarer! Jag orkade inte läsa igenom alla men jag ska minsann se bröllopet på svtplay den 19 juni tillsammans med mina tjejkompisar och kanske äta prinsesstårta från Ikea ;-) Serverad så klart på min "Kungens och drottningens bröllopstallrik" som jag fick i födelsedagspresent förra året av min syster :D
Det som är lite roligt med hela den här debatten om vem som ska gå med Victoria in i kyrkan är att min mor ville att hennes far skulle gå med henne 1974!! Vet inte om det var Hollywood-inspirerat redan då men prästen totalvägrade och det pratar hon fortfarande om!!
Har du sett FB-gruppen om "Vi som tycker att Daniels mamma ska gå med honom"? I Spanien är det PRECIS SÅ!! Iaf ett av de två bröllop jag varit på i Spanien gick brudens far med bruden och brudgummens mor med brudgummen!! Det andra bröllop gick båda föräldraparen med brudparet upp till altaret och satt med dem däruppe (första var det bara en av varje föräldrapar som gjorde det). Jag kommer dock inte ihåg i vilken ordning de kom in i kyrkan...
Kram!