Friday, August 21, 2009

Sommarfredag...

Fredag!

För en vecka sedan gick jag i Vällingby och handlade med min mamma och Karolina. Jag köpte inte mycket. Det jag köpte var någon dvd film och böcker + en jacka, en vinterjacka, åt Karolina.
Mamma och jag ägnade oss istället åt att hitta kläder åt släktingen som legat på KS hela sommaren. Det blev liksom ingen tid över till att leta efter något till mig. OCH, det gör ingenting.
Klädinköp har liksom inte högsta prio då jag är hemma. Jag har så många fina klädbutiker här där jag bor att det ibland kan kännas rätt onödigt att springa och leta kläder hemmavid.
Dessutom har jag gett mig själv ett löfte; INGA nya kläder förrän jag har gått ner 3 kilo. Då jag gått ner tre kilo kan jag unna mig ett plagg, sen kan jag fortsätta så i tre delmål och sedan är jag nöjd.

Förra fredagen var vi också hemma hos min bror Staffan och hans fru Lisa i Viksjö och åt middag. Det känns både nära och avlägset och man inser hur himla fort tiden går. Nu är hela sommaren ett minne blott. Visst är det märkligt?

Tur att man har alla ljuvliga bilder att titta på och att minnas till.
Jag är pinsamt, ja läskigt dålig, på att backa upp och spara mina bilder. Jag har tusentals bilder på den här datorn, skulle den haverera skulle jag gråta blod.
Lisa berättade att hon och Staffan börjat spara bilder på USB-minnen. Det är en bra ide. Min svägerska är som jag, hon tar massor med bilder hela tiden, men till skillnad mot mig är hon duktig på att backa upp dem.
Min släkting har en kompis som nyligen tappade sin laptop i gatan, och den gick sönder brutalt. Ingen kunde rädda hennes hårddisk som hade massor med bilder där som hon tagit, och massor med texter som hon hade skrivit. Fy sjutton vad sårbart det är.
Det märkliga är att trots att jag vet allt detta så sparar jag ÄNDÅ inte bilder. Jag bränner inte ens ned dem på cd-skivor. Jag vet inte varför jag inte får ändan ur. Jag har ändå en hel bunt cd-skivor som ligger i skåpet bakom mig.
Peter brukar ibland föra över bilder på en separat hårddisk, men nu var det säkert över ett år sedan han gjorde det.

Nä idag är det JAG som åker upp till Best Buy och införskaffar lite USB-minnen. För tänk om datorn skulle krasha...DU milde himmel...

Var ute med min kompis Susanna igår. SÅ himla trevligt och mysigt. Vi for upp till Reston Town Center, satt ute och åt på ett ställe. Det var så varmt att vi svettades fast solen gått ner, men ändå var det så skönt på något sätt.

Helgen står för dörren.
Peter och jag ska gå ut ikväll. Karolina är på en fest.
Helgen i övrigt är öppen för förslag. Det lär ska regna.

Önskar er alla en fin och mysig helg!!

Här följer lite bilder från sommaren.





Min mosters steniga, men härliga, strand.

Gunnar och Anton har lite picknick på min mosters deck.


Alla dessa bad...OCH jag som var så feg, och badade pinsamt lite...Varför????



Edvin.

Strandveronica.

26 comments:

Lena said...

Låter som om du landat ordentligt nu. Precis som du skriver är bilderna bra för minnet, för tiden går ju så fort. Fina bilder här i inläget, riktiga sommarminnen.
Vi har nu äntligen börjat få ordning på backupen. Jag har också varit jättenervös för en datorkarsch. Det som "bara" återstår är att sortera och faktiskt slänga rätt många kort. Vi, läs maken, började sortera, men insåg att då skulle överföringen ta hela sommaren och lite annat vill man ju göra. Nu finns alla korten på en sep. hårddisk och det känns bra.
Trevlig helg!

Tankevågor said...

Halloj igen Annika! Nu har jag varit inne här och klickat upp alla bilder i dina tidigare inlägg också. Härligt att du är tillbaka igen och jag njuter av alla dina somriga minnen här. Jättefina bilder!! :-)

Skönt att Karolina inte börjar skolan riktigt än utan kan vara ledig lite hemma också!

Här längtar jag ut till ön igen efter att ha börjat jobba förra veckan. Kanske åker ut i morgon em. Vi får se hur planerna blir.

Varm kram

Jemayá said...

Åhh, vilket vackert foto, tror det var tredje uppifrån, det med stenarna. Andra var förstås fina som vanligt, men det "greppa" en direkt!! Jag vet detdär med kilon...köpte från "stora flickornas" sida i Kappahl sist, orkar inte kämpa, tror nog det försvinner sen när man kommer in i rutiner igen. Allt emellanåt sparar jag foton på en separat hårdskiva - och sen har jag ju foton lite här och var, bloggen, fb och webshotsalbum, så de bästa finns kvar i allafall i någon form. Men skulle nog rekommendera hårdskiva - tar inte så länge att överföra, så slipper man gå omkring nervös :). Brukar ni ännu laga pappersbilder? kramar!

Tankevågor said...

Jo en sak till...vi sparar alltid alla bilder numera på en extra hårddisk. DESSUTOM bränner vi CD- skivor med alla bilder. Vi tar ju så mycket på lilla Ronja nu och då är det roligt för Kristoffer och Sara att få dem på egna CD-skivor.

En gång kraschade min dator för några år sen och det var urjobbigt att få tillbaka allt möjligt som försvann. Allt försvann dock inte men bara sånt som att återsksapa hela adressboken. PUST!!

GÖR BACK UP VÄNNEN!! :-)

KRAMAR

Elisabeth said...

Jag läste någonstans att det är bättre och säkrare att bränna bilder till CD än att spara dem på USB-minne. Fråga mig inte varför, men det stod i någon teknikspalt eller liknande. Trots detta råd sparar jag foton (ja, inte för att det är så många och så fina, men ändå) på USB-minne; min dator vägrar nämligen numera skriva bilder till CD av någon outgrundlig anledning. Dumma dator. ;) Annars är det ju bra med bloggen, för åtminstone ett urval av dina (vackra!!!) foton har du ju här, så skulle datorn krascha (ve och fasa!!!) skulle åtminstone några bilder finnas kvar.

Annika said...

Lena:
Ja, det har jag nog, och det var inte ens speciellt svårt den här gången.
Skönt.
Sep.hårddisk är bra. Synd bara att vi är så himla dåliga på just back-upen. Det märkliga är att bara peter gör det, inte jag. Skumt.
Visst kan man slänga en massa bilder, och det ska jag göra också. Det är mycket som ligger och tar upp plats helt i onödan.
Ha en fin helg!!

Londongirl:
HÄRLIGT att ha dig tillbaka igen. Jag har saknat dig!
Ja en härlig sommar har det varit som nu redan börjar bli till endast ett minne.
Förstår att du längtar ut till ön, men ni kan ju säkert åka dit x-antal ggr i höst. Härligt!!
Ja, karolina har ännu lång kvar av lovet. Det är skönt!!
Kram!!

Jemaya:
TACK!!
Det är från min mosters steniga strand. Där är det vackert, men svårt att hitta ett bra badställe. Vi brukar gå längst ut på hennes stenbrygga och hoppa i där.
Kilona som kommer är fasiken inte roliga...och jag vägrar att köpa på stora flickornas avdelning :-)
Kan tro att det bara var ett engångsfall för dig.
har funderat på ngt slags webhotell för mina bilder också. Så gör min syster, det funkar bra. Iallafall måste ngt göras för tänk om man skulle förlora allt.
TYVÄRR, det är sdå sällan jag trycker ut papperskopior att det är rent sorgligt. Min svägerska Lisa är så bra på det, och det är ju kul med pappersbilder. Brukar du ta papperskopior?
KRAMAR!!!

Annika said...

L-girl igen:
I guess det är sep.hårddisk som är det bästa. Vi har ju en så det är bara att GET busy med det senaste årets bilder.
SÅ bra med att bränna över till CD också. Och på det sättet kan man ju verkligen dela med sig.
Gör du papperskopior också?
Ja hjälp, om datorn skulle krasha så skulle det vara fatalt. OMG vad ledsen jag skulle bli.
JAPP, back up is the thing.
KRAMAR!!!

Elisabeth:
Aha, där SER man...visste inte det. Oj, ja nu verkar det trots allt att det är bäst att lägga in bilder på sep.hårddisk o sen bränna cd skivor.
Himla dum dator du har som inte vill bränna...
Datorer, de bara ska funka som man vill. Alltid.
Jo, jag har många bilder på bloggen, men massor i datorn.

Erica Pettersson said...

Vilka otroligt härliga sommarbilder du fotat!
Det där med att tiden går oerhört snabbt kan jag skriva under direkt på :) Det känns som att det var nyss som träden började bli gröna och våren började göra sig påmind. Och nu är det snart höst...

Jag hade tidigare också alla mina bilder och texter endast på datorn, och var därmed väldigt sårbar om datorn skulle krascha. Men i slutet på förra sommaren köpte jag en extern hårddisk, och det är bland det bästa jag köpt! Hade 2 USB-minnen sedan tidigare, men jag kan rekommendera en extern hårddisk! Min är på 500GB (tror jag), så det rymms hur mycket som helst där :) Köpte den på MediaMarkt i Västerås för endast 800kr. Man kan nästan kalla en extern hårddisk för "ett gigantiskt USB-minne" :)

Hoppas att du får en riktigt trevlig helg!
MVH /Erica

Anonymous said...

God morgon!

Tack för igår. Det var supertrevligt på Paolos. När jag kom hem kollade jag ett avsnitt av Mad Men på On Demand. Bra! Jag har en separat liten hårddisk där jag sparar foton. Den är liten som en mobil telefon och kopplas upp med en sladd till datorn. Helt ok.

SB

Annika said...

Erica:
TACK vad roligt att DU tycker det som är en sådan duktig fotograf!
Visst känns sommaren redan nu som ett vackert minne trots att dem inte ens är slut.
Hårddisk ja. DET får det blir. DU har ju helt rätt i det du säger att det är som ett gigantiskt USB minne.
Ska kolla efter en sådan idag och lägga in enbart bilder.
Trevlig helg, Erica!!

Susanna:
Det var urmysigt igår.
DET måste vi göra om så fort vi kan!!
Kollade upp Mad men på Comcasts on demand, och jag ska börja kolla!! Ska bli jättekul!

Tankevågor said...

Här igen...

Ja vi gör faktiskt lite kopior på papper också men eftersom vi gör dem själva med vår fotoskrivare med riktigt bra kvalite på fotopapper så blir ju det rätt dyrt. Men det gör vi tex. till H och ett album så att det rent pedagogiskt finns bilder att minnas kring. Jättebra för honom och roligt att bläddra i för oss alla.

Men nuförtiden kan man ju beställa papperskopior på olika fotofirmor om man vill på nätet.

Annika said...

Londongirl:
Jag brukar göra papperskopior här ibland med vpr fotoskrivare också. Skickar till mormor bla. Borde vara flitigare med det.
Ja, det är bra att man kan beställa kopior online, och i butikerna.
Det jag gör ibland är fotoböcker över My Publisher och det är verkligen roligt, om än mkt dyrt.

Suzesan said...

Bra idé med USB. Jag har faktiskt inte heller gjort det men det är nog på tiden hmm..ehhhrmk:)
Jag ska börja beställa papperskopior annars är jag rädd att det kan komma nån generation útan bilder. Lite skönt med fotoalbum.

Alltså skicka in som vanligt och få dem framkallade.

Jag vet att såna minnen uppdateras och det kommer nya. USB och allt. Hur många minns de gamla disketterna som numera är obrukbara...och det är inte längesen de försvann.
CD skivor litar jag inte på alls.

Än en gång fina bilder. Härligt.

Ha en trevlig helg

KramAR
/Susanne

Anne said...

Mmmm, du visar så fina sommarbilder Annika. Helt underbara! Ni har verkligen en riktig pärla, vilket fantastiskt ställe ert sommarhur ligger vid.
Apropå bilder, jag älskar de här nostalgistunderna då jag (kanske några gånger/året) drar fram gamla album och tittar på bilder från förr. Åtminstone för mig så är det inte lika mycket bilder före digitalkamerans tid, det är ju album som gäller då också. Häromdagen faktiskt så kände jag för en nostalgistund, bläddrade genom album från förr och blev nästan ledsen. Nostalgi kan ibland snudda vid en ledsamhet på nåt sätt. I alla fall, jag insåg att jag haft mer eller mindre lika frisyr sen jag var typ 15 år och att det är ju pinsamt hur konservativ och tråkig man är. Resultatet av den nostalgistunden blev rätt konkret, ska till frissan idag för nåt nytt och spännande. Letade bilder på nätet för idéer jag ska ta med till frissan.
Intressepil för dig....

Annika, åk och köpt lite USB-minnen eller en extern hårddisk eller nånting i alla fall som du kan spara dina bilder på. Min erfarenhet är att förr eller senare kraschar en dator (speciellt laptops), så bra att vara redo.
Jag gör som din Peter, överför till en extern hårddisk. Det tycker jag fungerar alldeles utmärkt för mig, men det där är säkert individuellt hur man föredrar att spara.
Mitt mål är att göra det två gånger/året, alltså i juni ladda ner bilder från årets första månader och sen i december igen.
Jag köpte en superstor hårddisk på Amazon för runt $100 tror jag. Kan rekommenderas!!! Ha en riktigt fin fredag och helg, kramar!!

Humlan said...

Jag har mina bilder sparade på flera diskar, men jag behöver gå igenom dem och rensa ur! Jag behöver ju inte spara allt! Men visst är det viktigt att hitta något/några sätt att spara dem på så att man inte riskerar att bli av med dem. CD-skivor är ju enkelt, men då måste man komma ihåg att dom åldras och inte håller hur länge som helst... men å andra sidan så åldras ju all teknik.

Härliga bilder har du som vanligt! Jag längtar ju, som vanligt, till Österbotten när jag ser dina sommarbilder!

Ha en riktigt skön helg!
Kram

Saltistjejen said...

Härliga sommarbilder!
Men DU du MÅSTE verkligen göra back up. Åtminstoen på en del av alla dina bilder!!
Vi ahr förlorat en del bilder och det är INTE KUL!!!!!!!!!
kan du inte köpa en extern hårddisk som du lätt kan koppla till datorn med USB. Det är skitbra! De är så små nu att det är lätt att ha dem tillgängliga. Sedan kan du backa upp åtminstine ngn gång per månad eller varannan. OM datorn skulle krascha kanske du inte har kopior på alla bilder men ändå på många!
Nu ska jag sova efter en jättrolig utekväll. ovädersväder har just dragit förbi men nu har det slutat forsa ner utanför fönstret och inga blixtar eller åska syns/hörs längre. jag ser grymt mycket fram emot min sovmorgon imorgon!!! JEHOOO!!!
Ha en riktigt härlig helg!
kraaam!

Desiree said...

Superfina verkligen sommriga bilder Annika. Låter klokt att du ska börja backa upp dina bilder lite bättre för annars skulle man gråta blod om alla ens foton försvann. Jag gör som så att jag faktiskt har köpt en extern hårddisk där jag lägger alla mina foton och dessutom brukar jag också lägga över alla foton på min dator på jobbet så jag har alltså alla bilder på tre ställen om det skulle hända något. Du kan ju faktiskt köpa en extern hårddsik relativt billigt och du får ju plats med betydlig mer på en sådan än ett USB minne. Kolla.

När det gäller kläder så är det tvärtom för mig jag känner att jag oftast inte hittar något i USA. Jag tycker att mycket av kläderna som finns i Alabama är ganska tråkiga eller så är de svindyra. Jag passar därför på att köpa kläder på mina favis ställen här i Sverige så som HM, Lindex, MQ, Åhlens. Jag gillar verkligen det svenska modet och tycker att kläder är betydligt billigare här. Väskan brukar därmed vara full av mat och kläder varje gång jag åker tillbaka till USA.

Ha en riktigt trevlig helg och hoppas att du och Peter från en trevlig kväll. Jag är verkligen glad att din släkting är så mycket piggare och att allt har gått så bra.

Matildas fikarum said...

För någon månad sedan kraschade min gamla dator och jag kan tacka gudarna att jag precis gjort en backup, bara några dagar innan! Precis som du drog jag ut på det i det sista och gick till slut och köpte en extern USB-kopplad hårddisk. Hur lätt som helst att fixa när jag väl gjort det! Min gamla dator var det bara att kasta, och det är läskigt hur de bara kan sluta fungera helt från ena dagen till den andra. Hoppas du gjort en ordentlig backup nu! Gråta blod, som sagt, jo det skulle jag också gjort om jag inte hade en backup.

Anonymous said...

Jag sparar alla bilder på en extern hårddisk. Dessutom framkallar jag alla de bästa bilderna för jag vill ha gammaldags hederliga papperskopior att sätta in i album :-).

Anonymous said...

Jag har inte heller badat så mycket som jag önskar.... trots att jag bor 3 min ifrån havet.... Men när allt stök och bök är avklarat och kvällslugnet infaller då känns det inte lika viktigt längre, och så vill jag ju inte gå ner själv och bada...

Mycket vackra bilder! Ja, de blir fina att titta på och minnas.... men som vi sa, tiden går så fort! Och visst, det som var i förra veckan är länge sen när morgondagen tränger sig på.... läskigt faktiskt! Men nästa sommar kanske vi kan bada tillsammans! Några kilo lättare bägge två... urk, inte så roligt men faktiskt bara att ta tag i! Lycka till kära vän! Och se ut nåt riktigt snyggt som du vill ha och kan se fram emot!

Många kramar!!
/HeLena

Malde said...

Så underbara sommarbilder!

Sommarnätter kan vara helt underbara, bara det är tillräckligt svalt så jag kan sova.

Skönt att du börjar landa hemma nu.

Jag har börjat på VV igen. Fick det som present av ett par kompisar, som jobbar där. I morgon ska jag se hur första veckan har gått.

Må så gott!

Lena H said...

Hoppas du har gjort slag i saken och sparat bilderna på usb- minne nu! Jag sparade förr bilderna för varje år på cd- skivor. Nu är det på usb -minnen. Här är det väldigt varmt idag. Sista skriket av sommaren?

Annika said...

Suz.
Ja, det sägs ju att detta är den förlorade generationen då det kommer till bilder.
Jag har bakat upp en del, men inte allt.
CD-skivor lär väl bara hålla ett par åt innan bildkvaliteten blir dålig.
Jag måste också bli bättre på att göra papperskopior oftare.
Kram!!

Anne:
TACK!!
Ja, vårt ställe ÄR verkligen underbart. En pärla att längta tillbaka till hela året.
Ja, jag älskar också sådana där nostalgistunder med fotoalbumet. På den gamla tiden med vanliga foton var jag fena på att göra album, och jag tyckte det var så roligt. Nu har jag inte gjort ett traditionellt album på flera, flera år. Det är lite trist, och det borde man göra.
Hårddisken blir det för oss här också. Det verkar som det rätta.
Kram!! HoppaS helgen var bra!

Humlan:
Hårddisk verkar nog vara det enda rätta, faktiskt.
CD-skivor blir ju gamla och slitna ganska fort.
Roligt att du längtar till Österbotten då du ser mina bilder. Jag lär säkert lägga ut flera härframöver.
Kram!!

Annika said...

Saltis.
Ja, back up är ett måste.
Ett sant måste och det är på hårddisk som vi nu kör det hela. Rakt av.
Nej, jag vill abslut inte förlora ngra bilder, som sagt det skulle vara katastrof!!
Härligt att du hade en så bra kväll med vännerna. NU så här på måndagen hoppas jag att du känner dig fortsatt OK. Det tror jag nog att du gör.
Kramar!!

Desiree:
Ja, hårddisk blev det!
Ännu en, en bara för bilder och inte för allt möjligt som den som Peter har.
för ja, tänk om datorn skulle krasha. Vilken mardröm.

Kläder ja...Jo, det finns assnygga kläder hemma och jag tycker det är trist att jag inte hann med att handla lite plagg :-(.
Men, jag tycker om kläderna här också så det gör inte sådär jättemkt.

Hoppas att du hade en jättefin helg.
Kram!!

Matilda:
Japp, det blev en extern hårddisk här också.
För jösses vad hemskt det vore om det skulle krasha.
Vilken tur du hade med din dator, ja tur i oturen ska vi säga. tack och lov att du backat upp bara ngra dagar innan den gick sönder.
Laptops är opålitliga känns det som.

Annika said...

Annika:
Hårddisken finnes nu, men jag måste bli bättre på att göra papperskopior!
Jag vill också hålla på med album, som du. det är ju kul.

Helena:
Tiden går så fort. Ibland blir jag mörkrädd då jag tänker på det.
OK, ja, ngra kilo lättare ska det allt bli. jag har dragit igång :-)
Kramar!!!

Malde:
VV är jättebra!!!
De kan verkligen hjälpa när man vill gå ner i vikt. Hoppas att det ska gå bra för dig.
Det värsta som finns är att sova då det är för varmt. Det går nästan inte.
Tack,kul att du gillade bilderna!!
Kram!!

Annika said...

Lena H:
Ja, hårddisken finnes. Skönt.
CD-skivor litar jag inte heller på.
Njut av sommarens sista skrik!!!