Friday, October 12, 2012

Galleri Fredag med KVÄLL i fokus

Hej alla fredagsmänniskor!!

Desiree  är det som håller i taktpinnen i oktober månad, och dagens uppgift är att visa lite kvällsbilder.
SÅ skall ske...
Häng med!!

Middag lagar jag (nästan) varje kväll. Ibland är det jättetråkigt, ibland OK. Roligast är att laga middag en helgkväll.

Nu på höstkanten tänder jag LJUS i massor varje kväll. Jag älskar det! Jag bränner ljus i skrämmande takt!

Det är ju snart Halloween också! OCH jag har mycket pynt och lyktor inomhus som signalerar Halloween!

Mitt ena köksfönster.

I vardagsrummet brinner också en massa ljus varje kväll.
Här sitter vi alltid och kollar på TV. Vi har våra serier som vi följer. Gillar det.
Jag brukar dricka lapsang och äta vindruvor.


SÅ ser höstkvällarna ut hos mig i detta nu.


Här är några bilder av andra kvällar under året också!

Junikväll på decket efter regn...

Februari på decket...


Kvällssol över Karibiska Havet...


Nästa veckas uppgift:
Något som gör dig glad


Här är deltagarlistan som den ser ut nu.



Desiree i Stockholm
Annika i Washington
Erica i Piteå
Karin på Åland
Fourmom i Stockholm
Victoria i Florida
Marianne i Älmhult
Penny vid Vänern
Annika utanför Umeå
Cecilia i Norge
Olgakatt i Skåne
Anna FT i Stockholm
Channal i Norrköping
Karin i Stockholm
Jagger
Jenny
Nilla
Västmanländskan
Cecilia i England
Christina i Kalifornien
Byfånen
Musikanta
Englundskan
Ann i Alaska (NY!)

Ha en fin fredag.
Själv ska jag se Homecomingparaden ikväll, sedan Homecomingmatchen med tillhörande kröning av THE Homecoming QUEEN och KING!!!
Bildbomb på det?
Ja, på måndag!

HAPPY FRIDAY!!




33 comments:

Charlie sa ... said...

Å, så hemtrevligt och mysigt det ser ut Annika!! Du kan det här. Och jag eldar med. Hinner bara innanför dörren så tänds det ljus ;) Jag skulle gärna ha skymning lite längre. Det går så snabbt. Vips är det mörkt. Och då är det mörkt!!

Jag har varit ovanligt trött sedan jag kom hem från Stockholm. Igår somnade jag som en stock på soffan framför vice president debatten, haha. Med iPad på magen :-) Jag har massor på jobbet så jag är inte tillbaka i "bloggtoppform". Ditt härliga inlägg i punktform igår vill jag ju också kommentera! jag har tyvärr inte fått Anonine att fungera på nya datorn. Ett steg i nedladdningen fungerar inte. Morr. Vill ju se Gardells "Torka aldrig...."

Å, vad läcker Karolina är på bilden!! Förstår om det är fullt upp den här veckan. Roligt fullt upp!

Jag läser nästan alltid dina svar! Du är fenomenal på att svara och skriver så personligt och fint till alla.. Underbart!!

Härliga fredag, mera ljus och god mat!! I helgen åker mitt Halloween stuff fram!

Kram!!

Channal said...

Känner värmen och den höga mysstämningen hemma hos dig! Så fint! Cozy❤ Här bränner vi värmeljus på löpande band också! Älskar att tända ljus!
Höstkvällarna = god mat och stearinljus
Vackra bilder från ditt trädäck!!

Njut av din fredag!! KRAM Anna

Annika said...

Lotta:
TACK!!
VAD du är gullig!!
Och jag vet hur vidrigt det är med jetlag.
Man kan inte stå emot den heller. Den slår till med järnklubba.
HOPPAS den går över snarast.
JAG vet, nu blir det mörkt så HIMLA fort. KOLSVART!!
Skulle också vilja ha lång skymning.
Ja jösses vad jag bränner ljus nu. DET är så härligt!!
Ta, din tid att landa, Lotta!!
Jag vet hur jävla segt det kan vara!
Men trist med Aninone...mkt tråkigt.
Jag har den på min mac, och det funkar fint. Men jag läste på ngt forum att det är många som har problem med den. TRIST. Den är ju ibland rent nödvändig för oss som bor utanför sverige.
HOPPAS det löser sig.
KRAMAR!!!

Channal:
TACK vännen!!
Ja, nu är det mystider.
Just nu är levande ljus så rätt.
Efter jul bränner jag inte lika mkt, konstigt nog.
Precis, höstkvällar är verkligen god mat (iaf på helgerna), vin och mys.
TACK för snälla ord.
KRAMAR!!

Sara said...

Kvällar är mysiga, både när det är ljust och mörkt ute. Stearinljus i massor krävs när det är mörkt, det jobbiga är att de brinner ut så fort, 4 timmar är inte mkt när kvällarna blir längre och längre. Tycker mer om kronljus, de ger så vackert och varmt sken.

Gillar februaribilden med dess bleka sol. Apropå det hade vi årets första frostnatt inatt, nu börjar det... Otroligt vackert ute nu, här utanför är vattnet spegelblankt:).

Ha en bra helg älskade sis!

Annika said...

Sara:
VISST är de!
DET tycker jag med! Verkligen en mysig stund på dagen.
OH JA, jag bränner sådana enorma mängder ljus just nu. GALET!!
Kronljus gillar jag pckså.
OCH vet du, jag tror att vi kommer att få vår första frostnatt inatt. man talade om det på radion nyss.
MYSIGT!!
KAN tror att det är FINT hos er nu.
ÅÅÅ.
Älskar!!!

Taina said...

Ja nog är det Halloween allt! Bara att kolla in hos dig, hahahaha! SÅ mysigt. Och trevligt med finska inslag i form av Iittala. Jag har också de där blå ljuslyktorna.

Det där med ljus, som jag också bränner som attan nu, ger en sådan hög mysfaktor. Inte lika kul att blåsa ut dem när man går och lägger sig dock. Lungorna får jobba då!

Ha en underbar fredag!

Kramar!!!

Sahra said...

Vilka mysiga bilder. Tända ljus är ett måste. Eller jag väljer värmeljus es jag är så rädd att en unge eller katt ska välta höga smala rangliga ljus.
Nu berättar du pronto vad du har haft för inställningar på kvällsbilderna. Du har väl inte använt blixt? Det ser inte ut så.
Kram

Suzesan said...

Underbar bild den med vinet och skogen och snön. HELT fantastisk. Tänker om ni ha skelett i garderoberna med. Sånt hade varit kul om ingen vet när man lägger dit dem. Buuuöööhööö.

Tack för denna bloggveckan.


Ha en underbar helg

Kram
/Susanne

Äventyret framtiden said...

Fina kvällsstämningsbilder! (vilket ord;))
Ändå gillar jag vattenglasbilden allra bäst. De satte sig!

Ha det bara bäst!
Kramar!

Annika said...

Ja, middag måste man ju ha varje kväll - vi brukar turas om att laga middag...
Tända ljus är mysigt på mörka höstkvällar, men jag föredrar alla gånger ljusa, ljumma sommarkvällar! :-)
Fina bilder!
Kram!

Annika said...

Taina:
OCH detta är bara början!!
MOHOHAHA!!!
Ja snacka om att vi alla brassar ljus nu!!
Älskar det!!
Men visst, mkt att blåsa ut när man lägger sig på kvällen!!
OCH snacka om att man andas in rök då, fniss...
Ja, här finns mkt finskt och svenskt...
OCH amerikanskt.
HIHI!!
ha en fin dag!!

Sahra:
TACKAR!!
Ljus är ett måste.
Nej, nej ingen blixt. Undviker blixt för allt va jag är värd.
Inställningarna här är hög ISO på vissa bilder (matbilderna), kanske 800. WB är SOL. Där använde jag AV, och ganska lpågt djup, 5,0 eller så.
På de mörkare bilderna är det lång slutartid TV som gäller, WB SOL, ISO LÅG-100.
Så kör du när du vill ha stämning.
Ska du fotografera mkt ljus i ett helt rum tex riggar du kameran på stativ, lång slutartid, låg ISO.
Prova dig fram. Jag använder nästan aldrig blixt.
Kram!

Suz:
Vem vet, vi kanske har skelett i garderoberna...
HAHA.
One never knows.
TACK, ja den där februaribilden blev cool. Tror inte direkt att vi stod på decket och drack vinet sen. Vi skyndade oss nog in...
Kramar!!

Annika said...

Karin:
TACK!!
Du menar ljusstaken :-)))
Ja, den blev cool. Jag använde ett stjärnfilter där.
Ha en fin fredag!
Kram!

Annika:
Middag måste man ha. Här är det alltid jag som lagar den. Peter jobbar, K gör läxor. It is my job...
På gott och ont.
Nej, jag vill ha alla kvällar på hela året. Inte sommar hela tiden. DÅ skulle jag inte vara GLAAAAAD...
:-)
ha en fin fredag!
Kram!!

Annika said...

Nej, jag vill nog inte heller ha sommar året om, då skulle jag ledsna. Men jag fördrar ljusa sommarkvällar framom mörka höstkvällar :-). Fördelen med mörka höstkvällar är att då kan jag längta till de ljusa sommarkvällarna - om det var ljusa sommarkvällar året om skulle jag inte kunna längta till dem ;-). Men även om jag tycker att mörkret är jobbigt så försöker jag göra det bästa av det - tända ljus, läsa bra böcker, mysa med familjen, unna mej en chokladbit mitt i veckan ;-).

Desiree said...

Så kul att se allas bilder på detta tema. Väldigt olika typer och inslag på kväll men alla jättefina. Ja levande ljus kan man inte få för mycket av så här års. Love it. Har massor med tända ljus själv. Köpte flera stycken doftljus i USA nu när vi var där. Underbart att fylla rummet med ljus och höstdofter som äpple och kanel.
Kram och trevlig helg.

Karin said...

Härliga vältagna bilder. Men halloween redan? Var det inte midsommar för typ några veckor sedan?

Annika said...

Annika:
Du ser, då kan vi längta till de ljus kvällarna :-)
Not bad at all.
Just nu längtar jag inte efter sommaren. Nu vill jag ha den här hösten med sol, rusk och allt vad det innebär.
Men sommaren ÄR ju ljuvlig, speceillt den i Österbotten, ja minus myggen då...
HHA!!
Krankar klarar vi oss utan ;-)
There you go, Annika.
JG vet att du gör det bästa av hösten!!
BRA!!
Kram!!

Desiree:
Ja, verkligen mysigt.
Nu har jag gjort min vandring på bloggarna och det var verkliegn roligt att se. I nästa vecka kommer jag att rensa i listan för vissa verkar inte vara med alls.
men det blir då det.
Ljus är verkligen SÅÅÅ mysigt. OCH jag älskar doftljus!!
Mmmm...
Tack för trevligt tema, Desiree!!
KRAM!!!

Annika said...

Karin.
TACKAR, roligt att du tycker det.
Halloween--31 okt :)
Men visst känns det som om det NYSS var midsommar.
Trevlig helg!!

Nilla said...

Karibiska havet! Där skulle jag gärna tillbringa en kväll, eller två :-) Trevlig helg!

Annika said...

Nilla:
Eller ett par veckor!! ;-)
Trevlig helg

Lisa said...

Första bilden ser mkt spännande ut. Vad blev det för nagot gott??? Älskar att laga mat, speciellt när det är helg och man har tid!!! Ljus är ett maste. Tyvärr sa kan vi inte använda doftljus för vi har katter som blir allergiska. Maste man betala för Aninone? Kanske det lönar sig att installera. Det är sa manga program jag inte kan se...
Önskar dig & din familj en supertrevlig helg!
Kramar, Lisa
PS. Ser fram emot bildbomben pa mandag!

Martina said...

Det var de sötaste halloween dekorationerna jag nagonsin sett!
Mysiga höstkvällsbilder. Men sen när man ser de andra kvällsbilderna sa ser man verkligen att varje säsong och tillfälle har sin charm.
Trevlig fredagskväll!
Kramar

olgakatt said...

Jag tycker också det är trevligt att årstiderna och ljuset växlar. Man gör ju olika saker under olika årstiders kvällar också., vilket dina bilder fint illustrerar.
Här blir inga stearinljus i vanliga fall - har haft ett kattillbud med levande ljus som skrämde slag på oss. Katterna får vara inlåsta om vi ska ha tända ljus och det är ju inte kul då.
Så vi avstår.
Jag har en fin pumpa med hem från Åland men tror att jag äter upp den istället för att fira Halloween, haha! Får kanske en dos av dekorationer i NY.

Anonymous said...

Höstkvällarna är de allra mysigaste! Massor med tända ljus är melodin. Skulle inte tacka nej till några kvällar i Karibien heller.;-)
Ha nu en riktigt trevlig kväll och så ser vi fram emot en bildbomb från det hela på måndag!=) /Penny

Västmanländskan said...

Vilket kvällsmys! Så många härliga bilder.

Anne said...

Storgillar den orange lampskärmen och ugglefoten. Läckert!
Det där med att bränna ljus i en skrämmande takt, jag är likadan. Den säsongen börjar nu och pågår, för mig, ungefär till efter jul. Även om det fortfarande är vinter efter det och mörkt så brukar jag av nån anledning bränna mest från och med nu fram till nyår, brukar avta sen.
Ha en riktigt fin helg!
psss det är inte officiellt och inget inlägg är färdigskrivet men högst sannolikt kommer jag börja blogga igen. Skriver nya adressen på FB när det blir av. men du får lite heads up redan nu, hoppas du vill fortsätta läsa hos mig trots långa avbrottet. Lär ju inte ha många läsare kvar, men det får jag förstås skylla mig själv för.
KRAM

Musikanta said...

Jättefina kvällsbilder. Jag blir hungrig bara jag tittar på dem...
Ha en skön helg och kramar från Ingrid

Sahra said...

Vad räknas som lång slutartid? Jag har mest labbat med skärpedjupet inte så mkt med slutaren

Mia said...

Fina bilder Annika! Jag gillar hösten, så för mig ser det oerhört mysigt ut med alla tända ljus och färger!

Anonymous said...

Väldigt fina kort, Den med segelbåten ar ju helt underbar!!

Angående din förra post så läser jag alltid svaret på ens kommentar, det känns lite som att prata med en vägg om man inte får något svar... :)

Men sen finns det ju en del gånger då man skriver något som inte kräver något svar :)

Jag skrev en gång en lite längre kommentar än vanligt på en persons blogg som frågade efter inspiration....sedan fick jag inget svar och blogg inläggen fortsatte. DET kändes väldigt snopet! inte ens ett tack liksom. Då känner man inte för att skriva något alls i framtiden. Så jag uppskattar verkligen när folk skriver svar på kommentarer. Sen så läser jag även andras kommentarer och det är väldigt intressant också :)

Ann

Annika said...

Lisa;
Å, det blev bara en kycklingrätt med svamp och lök...Inget speciellt roligt alls.
Trist med doftljusen, men jag vet många som inte tål/tycker om dem.
Ja, Anonine är det bästa jag köpt. Det kostar, minns int hur mkt nu. Gå in och kolla.
Men med det kan du se ALLT!!!
Kramar!!

Martina:
OOO tack!!
Ja, jag är ju så svag för Halloween och dess dekorationer :-))
Mysigt är det.
Precis, alla årstider har verkligen sin charm.
Älskar det.
Kram!!

Olgakatt:
TACK!!
Ja, jag skulle inte vilja vara utan de 4 årstiderna. Då skulle jag inte vara glad.
De behövs alla.
Stackars katter, de verkar inte gilla ljus alls. Eller förstå sig på dem...
DU får köpa fakeljus!! DE finns in da US, för billig penning. KOLLA!!
Sen får du din beskärda del av Halloween då du kommer hit. HÄRLIGT!!

Annika said...

Penny:
TACK!!
Ja, fet är mysigt med höstkvällar. Tycker nog kvällarna är allra mysigast på hösten,
NEJ, jag skulle inte helelr tacka nej till ett par veckor i Karibien :-)
Ha en fin måndag :-)

Västmanländskan:
TACK!!
Roligt att du tycker det!

Anne:
TACK!!
Från World Market!!
Ja, för guds skull!!
Snacka om att jag bränner för glatta livet nu!!
Hela tiden.
Det måste bli en tripp till IKEA snart.
Men mysigt är det!!
EXAKT, lustigt, efter jul brukar ljusförbrukningen dala rejält. fattar det inte ,för det är ju mörkt till i slutet av feb, men jag tänder färre ljus!! Du med alltså.
SÅ jädra KUL att du bloggar igen!!
Kramar!!

Annika said...

Ingrid:
Stort tack!
Hoppas helgen var fin!!
Kram!

Sahra:
Lång slutartid börjar vid ngn sekund, du vet då du inte längre kan hålla i kameran längre utan att den/du skakar. Mkt bra med lång slutartid på stämningsbilder, mm mm mm.
Men du måste rigga kameran på stativ, annars går det inte.
Jg plåtar också annars mest med AV. men ska jag ha kvällstämning kjör jag alltid TV.
Kram!

Mia:
Varmt välkommen HIT!!
OCH tack! Jag älskar verkligen hösten.
Tycker mysfaktorn är som högst då!
Välkommen tillbaka!!!

Annika said...

Ann;
TACK!!
Vas kul att du tycker det!
Jamenvistt vill man har feedback!! Både på egen blogg o andras bloggar. Får man aldrig svar i kommentarerna så tappar åtminstone jag intresset.
Det finns de som aldrig svarar, eller gör återbesök. DÅ ids inte jag längre följa den personen.
Precis, det är snopet. Speciellt om man, som du, tog sig tid att skriva en längre kommentar. DET är supersnopet.
Kram!!