Thursday, October 25, 2012

Amerikanska Fenomen: Halloweengodis

Idag ska vi återigen vända blicken mot min serie Amerikanska Fenomen.
Dagens fenomen har naturligtvis med Halloween att göra eftersom vi befinner oss mitt i Halloweenveckan här på bloggen.

Halloween betyder godistider. AV RANG!
OM man har svullbegär, som många av oss har, så skulle man kunna sitta och vräka i sig godis från Halloween och fram till 2 januari non-stop.
Vi skulle gå upp sådär en fem kilo på kuppen OM vi tillåter oss att SVULLA!
MEN vi låter BLI att vräka i oss. Det är bäst så.
Iallafall jag. Iallafall för det mesta. Iallafall under veckorna, hehe...
Jag svullar långsamt.

Men det är svårt ATT LÅTA BLI när THE HOLIDAY SEASON sätter in...

GODIS som sagt.
DET hör till Halloween som hand i handske.
När barnen knackar på den 31 oktober gäller att att vara BEREDD med godis.

ALLA matvaruaffärer säljer Halloweengodis nu.
MASSOR med godis. OCH DÅ MENAR JAG MASSOR!
Det mesta godiset som hör Halloween till, är inslaget i papper.
Godiset går som smör i sol den här tiden på året. De mest vanliga godissorterna är Twix, Reese’s, Hersheys, Milky Way etc.
Kort sagt, de stora märkena.
Godiset är miniatyrupplagor av de vanliga storlekarna.
Det är ungefär som om Marabouchokladen skulle finnas i miniformat, så ser Halloweengodis ut.

Dessa små godisbitar säljs i stora påsar. De påsarna är det lätt att bära hem, och det är sedan lätt att hälla upp påsarna i skålar och det är också lätt, och hygienskt, att dela ut Halloweengodis till barnen den 31 oktober.

Så här ser det ut på Target just nu i godishyllorna.







DET är bara att välja och VRAKA mellan sorterna.
Smartast, eller osmartast kanske (beroende på HUR man ser det), är att köpa godis man själv tycker är gott.
TY man tenderar att få mycket godis över i slutändan.
Peter, Karolina och jag brukar OFELBART köpa för mycket. Det är samma visa varje år;
ÄH, vi tar LIITE till va? TÄNK om det kommer massor med barn? Bäst att köpa ett par påsar till. JUST IN CASE!!
ATT vi aldrig lär oss.
Peter brukar ta med sig massor med godis till jobbet. Men framåt Thanksgiving brukar jag iallafall få slänga det som ingen vill ha.

Anna från North Carolina kommenterade igår och sa att föräldrar i USA ofta kollar sina barns Halloweengodis då de kommer hem från sin Halloweenrunda. DET har hänt att barn fått godis med rakblad i, eller något annat hemskt. Visserligen har jag jag aldrig någonsin varit med om något sådant. EJ heller känner jag NÅGON som drabbats. Det lär dock ha hänt någonstans någon gång i detta land. Det är nog också en anledning till att nästan allt godis är för-förpackat i papper och plast på Halloween.
Det är få som ger enstaka godisbitar. Ärligt talat, jag tror knappt det förekommer.





SÅ befinner ni er i USA runt Halloween tycker jag ABSOLUT att ni ska besöka någon stor mataffär och spana in godiset som sträcker sig över otaliga hyllmeter och gångar.

Personligen tycker jag mest bara det är bra att amerikanskt godis inte är så gott. Det är inte mycket som frestar mig i Halloweenskålarna.
Jo, jag gillar Twix och Reese’s, men det är också allt.


OCH smink finns det. I massor! OCH kostymer. I massor!




Hmmm....det påminner mig om att jag nog borde lägga in en beställning på svenskt godis via Sockerbit i New York snart.
MUMS!!

Ha en BRA torsdag!!!


Stay SWEET, säger The Queen of Halloween!


38 comments:

Anonymous said...

Vi har köpt vårt Halloween godis och lär precis som ni har MASSOR över efter att kvällen är slut.
Förra året hade jag kvar massor med godis och eftersom vi inte är stora godisätare hade vi kvar mycket långt efter jul!! :-D
Fast de har ju lång hållbarhet vissa av godisarna och klubborna så blir det över i år får jag väl använda det till Jamies födelsedag som är i Januari...ha,ha!
Dekorerat har vi också gjort fast på liten skala jämnfört med dig. :-D
Men vi blir bättre och bättre varje år tror jag. Ser fram emot pumpa karvningen kvällen innan..eller hur mycket tidigare kan man egentligen karva den utan att den blir äcklig?

Älskar din halloween vecka förresten!

KRAM!

Martina said...

Det där med att alltid köpa för mycket godis känner jag absolut igen! Inför alla kalas, pask, jul... köper jag ALLTID för mycket. Och som sagt, sen svullar man själv istället.
Det verkar vara lite som i Frankrike där det godaste godiset är chokladen. Sen finns det hyllmeter med Haribo, men det är ju sa där lagom kul.
Uppskattningsvis, hur manga kommer och ringer pa hos er den 31/10?
Kramar

Nilla said...

Hyllorna är ju inte lika stor hemma i Sverige, men principen är densamma. Till exempel Cloetta har mini-Plopp och mini-Kexchoklad i papper som sedan ligger i en stor påse. Det är bra godis som både vi själva och barnen gillar. Jag vill ju helst ge bort godis som är inslaget i papper. Jag ska se till att ha det hemma både på lördag och den 31/10. Det är inte så många som kommer, men man vet ju aldrig. Jag länkar nog till ditt fina Halloween-inlägg imorgon! Ha det bra.

alegni said...

Så roligt att se Karolinas Halloweenutstyrslar några inlägg ner. :)
Det var år 1982, när jag var i USA, som någon fick rakblad i sitt godis... eller om det var i ett äpple. Jag minns i alla fall att det nämndes i alla nyhetssändningar. Huu, hemskt, hemskt!
Jag ger inte mycket för amerikanskt godis, inte för engelskt heller, för den delen. Och vilken skillnad det är på urvalet när man jämför med Norden. Här bor vi ju i en riktig godishimmel. Fast det är kanske inte så bra det heller. ;)
Trevlig nyfredag!
KRAM

Sahra said...

Shit. Vad skådar mitt norra öga. Scooby godis. Tänk om min son såg det. Han skulle gå nuts. Jag köpte till och med munskölj åt honom med scooby på när vi var i NY.
Ha en fin dag

Channal said...

Godis med istoppat rakblad!! Det var det värsta jag har hört!! Måste vara en skröna!! Kan inte finnas så sjuka människor!

Du, Halloween är skrämmande lik vår Påsk med påskkäriingar som spökar ut sig och G.O.D.I.S! Just detta med handelshysterin och tonvis med godis!! Och det ska vara mycket och STORT av ALLT!

Men visst är det kul med godisregn och galna upptåg!! Absolut!!

KRAM Anna

Vform said...

Hej Annika!
NU är det tur att man INTE bor i Amerika!
Min godistand ska INTE frestas med godis ... DÅ!
Säger ju inte att vi också har godis här så det räcker, men vi (jag) vräker inte i mig alla dagar ;)
Ha en fortsatt mystisk vecka!
Tillika värker den där tanden lite ...
KRAM till Queen!!

Annika said...

Jess:
Konstigt att man alltid köper för mycket va?
Sen får man ha det kvar i evigheter.
Jag lessnar till slut så mkt på det att jag slänger det eftersom ingen äter iaf.
Karva inte pumpan förrän den 30 okt. Den ruttnar så snabbt då den väl är karvad.
KUL att du gillar Halloweenveckan :-)
Kram!

Martina:
HAHA, en klassiker.
Varför gör vi så?
Att vi aldrig LÄR oss.
Godiset i USA ÄR ingen höjdare, så det är inte så svårt att avstå.
Ja, jhär kan det komma allt från 15-30 grupper under en Halloweenkväll. MKT beroende på vädret.
OCH iår snackar den KYLA och regn, inte roligt...
Kram!

Nilla:
SMART!!
BRA!
DET gillar jag. Tänk om man varit hemma, pust. Rent livsfarligt ur godissyfte :-))))
LÄNKA du, jag blir BARA gLAD!!!
Ha det toppen!!

Annika said...

Ingela:
TACK!!
Roligt att du gillade att se de gamla kostymerna.
Iår får vi se vad det blir :-)
O MY!!
Så det var då du var här det hände det där med rakbladen.
SÅ sjukt.
SÅÅÅ SJUKT.
OCh den skräcken lever kvar, kan jag säga.
FY!!
Nej, inte heller jag ger mkt för amerikanskt godis. TUR det :-)
Som sagt, norden ÄR en godishimmel!!!
MUMS!!
Kram!!

Sahra:
HAHA!!
Underbart!
KUL att han är en sådan Scooby freak!
Kram!

Channal:
Nej, det är nog ingen skröna.
Tyvärr.
Ingela ovan var här då det hände.
Men det är länge sedan. Visst finns det sjuka människor. PUST!!
Yes, Halloween och påskkärringar liknar. Absolut!!!
HAHA, tänk om ngn påskkärring skulle komma hit på skärtorsdagen. Komiskt.
DET har iaf aldrig hänt.
Kram!

Vivan:
En sak kan jag säga, godiset i Finland är MKT godare än godiset här.
Det är inte sådär jättesvårt att avstå.
TUUUR!!
Tandvärk? NEEEJ!! Hoppas det går över.
Kramar fr the Queen!! :-)

Anonymous said...

Svenskt godis är bäst! Men jag gillar de där runda mintkakorna från York! Mums!

Erica said...

Wow! Vilka jättehyllor med godis!
Kan inte vara lätt att få ett barn att somna kvällen den 31 oktober... ;)
Vad praktiskt att ha allt Halloweengodis inslaget. Hygieniskt.
Här finns det också en del godis inslaget i miniatyrformat, typ kexchoklad.
Marabou-choklad finns även som mini, ibland i lösviktet (Karamellkungen). Tror det är två bitar i dem.

Ja, det skulle vara riktigt roligt att gå in i en matvarubutik hos er den här tiden; bara för att uppleva det :D

Tyvärr tycker jag det känns som det är så mycket av godiset som vi brukar kalla "b-igt godis", men det är bara en känsla.
Men det kanske är för att man (kanske) oftast tycker bäst om det man är van/uppvuxen med...
Vet inte vad amerikanarna tycker om svenskt godis?

Däremot är min favoritchoklad Finsk... Fazer! BETYDLIGT godare än Marabou, tycker jag!

I alla fall så kan jag tänka mig att det är jätteroligt att bo i ett land där utbudet är så stort, på allting!

Hoppas du får en riktigt bra torsdag/nyfredag!
MVH /Erica

Äventyret framtiden said...

Halloween ÄR verkligen stort i USA!
Jag har nog aldrig smakat på amerikanskt godis annat än tuggummi. Vad jag minns.
Tack för allt Halloweenigt för dagen!

kramar
Karin

Millan said...

japp jag maste kopa godis i helgen. Men... var gata verkar vara himla kass pa bus eller godis och forra aret kom inte en enda manniska forbi. Det kan i och for sig ha gjort det da vi var ute och busade sjalva ... Hur som helst maste man ju ha hemmai fall att. och sedan ar problemet att ha allt detta godis i huset ..
Millan

Annika said...

Brysselkakan:
Absolut bäst.
Jag minns att du gillar York :-)

Erica:
Japp, så ser det ut.
I dessa tider då godis ska säljas i parti och minut.
MKT bra att allt är inslaget.
Om det inte vore det skulle det inte vara så kul.
Just det, det finns sådant hemma också ja. Minns det när du säger det.
Kolla om det finns extra mkt nu.
Inslaget godis, menar jag.
Nej, godiset här ÄR B!!
TRO MIG!!
Jag tror iofs att man måste vara uppvuxen i ett land för att uppskatta godiset.
Svenskt godis i USA. Jo, vissa sorter gillar säkert amrisarna. Men gissa om de flesta tycker illa om salt godis.
Som sagt, man måste nog vara uppvuxen i ett land för att gilla godiset.
Fazer tycker jag fö också är godare än marabou!
Absolut.
Marabou mjölk kan jag tex lätt vara utan marabou schweizernöt däremot gillar jag skarpt!
Annars gillar jag absolut att bo i ett land där det finns utbud i massor.
Ha en fin nyfredag!

Karin:
OM det är!
Enormt stort är det!
OCH KUL!!
Har du inte smakat M&M?
Tuggummi ja, klassiskt.
Det var dagens Halloween det :-)
KRAM!!

Annika said...

Millan:
Trist om ingen kommer :-(
Vi får se hur det blir iår här för vädret lär inte ska bli bra, tyvärr.
Hoppas de har fel.
Jag vet, det är inte så kul att ha godis i huset...
Eller NYTTIGT...
:-)
Kram!!

Miss Marie said...

Mmm, gott med godis! ;) Det var inga dåliga hyllor på Target, wowza! Är det gott godis eller äckligt? I England är alla stora godispåsar väldigt äckliga...

Annika said...

Marie:
Ja, speciellt svenskt sådant :-)
Nej, jag tycker inte speciellt mkt om det. TUR!! men vissa sorter gillar jag, twix och reeses och svenska fiskar :-)
Jag tror engelskt och amerikanskt godis liknar.

Desiree said...

Ja nog flödar det godis till halloween. Så där ska en välsorterad godis aisle se ut :-)
Vi köpte också ofta för mycket godis. En påse till tänkt om det kommer extra mycket barn. Det där resonemanget känner jag så väl igen. Jag håller också med dig om att amerikanskt godis inte är så gott som tur är bör man nog lägga till. Mycket är bara för sött och smakar inte något vidare. Det är inte så svårt att avstå från det. Brukar ni få massor med barn som kommer varje år? Hur många godis påsar burkar du köpa?
Kram!

bettankax said...

Har nu läst ikapp och jag lär mig nåt nytt varje år.
Karolina 2008...säger bara, milda makter:)))

31:e it is...I know!!
Nu blev jag sugen på godis. Premiumchoklad/biscotti är min favorit just nu. Mums!!
KRAMAR!!

Annika said...

Desiree:
Precis, då där ska det se ut då det säljs godis inför Halloween.
DET är ord och inga visor!!
TUR att amerikanskt godis är äckligt.
Jadu vi brukar köpa 7-8 storpåsar. DET blir alltid för mkt, men ändå faller vi dit år efter år...
Vi brukar ha mellan 15-30 grupper här. Men, iår ska det bli taskigt väder och då blir det mkt färre barn som kommer. TRIST!!
:-(
KRAMAR!!

Bettankax:
TACK och vad roligt om du lär dig ngt nytt.
HAHA, ja Karolina 2008,l vilken skönhet va?
OOO, jag är också sugen på svenskt godis. MUMS!!
KRAMAR!!

Anonymous said...

Vi hade runt 200 barn här förra året och det lär bli fler nu när vårt område är färdig byggt! Mycket godis med andra ord

kram

Annika said...

Mia:
200!!!!
OMG!!!
THAT is so COOL!!!
NU får du bunkra upp. GRANDE!!!
Kram!!

Freedomtravel said...

Halloween är ju som bekant inte alls lika stort här, även om det blir större. Själva ska vi på Halloweenfest! Det där med godis har jag däremot inte märkt av. Men vi slipper det ju även på påsken, eftersom vi bor i lägenhet och har portkod... ;)

Anonymous said...

Jag med bacillskräck gillar ju verkligen det där med godis inslaget i papper. Så ingen åker på vinterkräksjukan...;-)

Annika said...

Kan mycket väl förstå att Halloween är godisets stora högtid ;-). Lätt att överkonsumera...

Anne said...

Din Halloween vecka är grym, helt otroligt bra. Jag blev så irriterad och frustrerad efter ett skypesamtal med några hemifrån när det började muttras en massa om amerikanska halloween som tar över Allhelgona och förstör Allhelgona och barn som kommer olika dagar och knackar dörr för ingen vet riktigt när det är. Jag är ingen HAlloween drottning som du men jag ska ärligt säga jag stör mig så in i bengen på hur Halloween misshandlas. Jag tipsade faktiskt om din blogg och uppmanade att läsa på fakta och lära sig vad Halloween verkligen är, hoppas att de klickade in sig hos dig för du har verkligen skildrat och skrivit jättebra hela veckan.

Rätt nyss hemkommen från Target så känns dina bilder här ovan bekanta :) Godishyllorna var packade och hur mycket godis som helst men många av de andra Halloweenhyllorna började se oroväckande glesa ut. Men så är det ju mindre än en vecka kvar också.
Godiset nej, ingen höjdare. Gillar de sorterna du nämnde samt Kitkat men annars är det ingen höjdare nej. Eftersom jag är en godisgris så skulle jag lätt kunna mumsa i mig mängder, hur äckligt godiset än är, så blir det alltför stora mängder kvar efter HAlloween är det rätt farligt för mig ;)

Den där rakbladsgrejen har jag också hört. Egentligen kan jag nästan tycka att det är ju otroligt hur tryggt och säkert Halloween är med tanke på miljoner som går sina rundor varje år och det aldrig är nåt.
Jag vill faktiskt minnas att det för nåt år sen på Åland var nån som dränkt bensin eller nåt liknande på godiset som barnen fått (inte under HAlloween då), har för mig jag läste det i Ål.tidningarna. Störda typer.
Gillar att allt är pappersklätt här, det känns ju framför allt mycket mer hygieniskt och fräscht.

KRAM

Liz said...

Hej Annika, forst och framst vill jag bara saga att jag hinner inte kommentera alla fina inlagg du skriver!:) Jag kanner hela tiden att oj, jag ligger efter...hursom vill jag att du ska veta att jag gillar dina inlagg om Halloween mycket. Skrattar vid datorn och tanker- preciiiiis sa ar det, om mycket!

Angaende godis just, har kontrollerar vi alltid allt godis innan barnen far ata. Allt som ar lite oppnat, pappret har gatt sonder, pasar med konstigt innehall etc slangs direkt. Chris brukar ga igenom varje godisbit!!

Kanns viktigt, da man trots allt hor om allt som finns..Sen vet Cassie tex att hon inte ska godta, "hembakta" kakor eller annat utan plast/papper runt. Allt ska och maste vara helt forslutet annars slangs det. Ibland har hon aven fatt diverse sma kort med bibliska ord pa....hahaha, kanns lite knappt att dela ut till smabarn..

Forresten, maste fraga, du skrev ett tag tillbaka att du ville skicka email, jag har haft mycket att gora sa jag har inte kollat min email sa mycket som vanligt, men har inte sett nagot? Ville bara inte att jag missade det! Om/nar du skriver, sag garna till i kommentarerna sa vet jag. Blev ju lite nyfiken om det var nagot sarskilt..:)

Stor kram, och aven om jag inte hinner att kommentera sa mycket nu nar min mamma ar har och datatiden inte finns dar lika mycket, sa laser jag vid nattningar av barn etc...tycker dock att det ar jobbigt att kommentera fran mobilen..:)

Victoria said...

Vi har säkert också köpt alldeles för mycket, det brukar bli kvar till jul och ännu längre, men sen brukar jag kasta resten. Jag brukar köpa klubbor, tuggummin och sånt som kan stå ute utan att smälta (choklad gillar inte värmen här...) Jag tror vi kommer sitta ute på garageuppfarten och ge ut godis, så vi slipper öppna och stänga dörren stup i kvarten och riskera kattrymningar och annat besvär.

Vi brukar kolla det mesta av killarnas godis och de vet att de bara får ta av sånt som är färdigförpackat, men jag har aldrig sett någon som försökt bjuda på något annat. Ett år hade någon ställt ut tandborstar (jätteroligt! NOT).
Kram!

Charlie sa ... said...

OMG Annika....så mycket godis det finns. Och inte är det ens gott (ja, en del då) Jag får se om jag kommer mig förbi Sockerbit i helgen, det vore Halloweenlyx för mig!

Godis, vilken industri det är. Jag undrar alltid vad de gör med allt "brandat" godis som de inte säljer. Packar om?

Jag har en stor Halloweenskål som pallar för en hel del. Märkligt nog tar allt slut ;)


Kram!!

Anonymous said...

Ha jag vet! Skojja inte liksom. Så himla mycket godis så det är inte sant! Här är ju även jul dekorationerna ute redan, och thanksgiving. Allt går liksom hand i hand. Det är rätt så lustigt, Men Winslow gillar det inte eftersom jag älskar att kolla på grejjer :) tar så himla mycket längre tid att gå och handla då.

Jag skulle vilja att folk kom hit på halloween och fick godis, men det är inga barn som går och gör sånt, måste vara detta kalla landskap som bidrar till det. Lite tråkigt är det. jag har ju inte riktigt upplevt Haloween på riktigt på grund av det. Men men...en vacker dag kanske...

Anne-Marie said...

Precis - så ser det ut i affärerna. Helt otroligt egentligen. Måste erkänna att jag skulle ha svårt att äta något av det som säljs - har helt gått över till mörk choklad. Det är allt jag äter. Barnen blir nog litet överaktiva den dagen. :) Kram!

Katarina said...

Ja, det är verkligen amerikanskt! Så mycket godis det finns, jg undrar om godis hyllorna är större än hyllorna med vitaminer? Antagligen.

Iallafall roligt att läsa detta.

Kram

Annika said...

Freedom:
Ja, här är det enormt stort.
OCH roligt!!
KUL med Halloweenfest för er!
Love it.
Ah, ja, portkoder bidrar ju till att det blir färre påringningar både till Halloween och påsk.
PÅ gott och ont :-)

Penny:
TRUE DAT!
Vinterkräksjukan ser vi inte av här alls i den utsträckning som ni ser den hemma.
Helt sant.

Annika:
O ja, verkligen!
Överkonsumtion av stora mått.
Kram!

Annika said...

Anne:
TUSEN tack!!
Gissa om jag blir glad över dina ord eftersom jag själv tycker det är roligt att skriva om detta.
Gud, det där tugget om att halloween förstör Allhelgona är jag så LESS på.
Orkar INTE!!
När ska man förstå att de bägge högtiderna inte har ngt med varandra att göra?
Men suck...
Men en finlandssvensk läsare skrev att i Finland blandar reklambranchen ihop dem totalt. Så det kanske är samma visa på Åland.
HAHA; ja hoppas att dina kompisar klickade sig in här och fick en liten lektion i Halloween :-)

Tur för oss, Anne, att godiset inte är så mkt att hänga i julgranen.
Vi slipper frestas :-)
Ja, jag kan tänka mig att det börjar bli lite tunt i hyllorna nu.
Måste köpa lite mer innan dagen H.
Takbladsgrejen är verkligen äcklig, men hur ofta har det hänt att ngn fått ngt skumt? Jag menar det går ju miljontals barn på rundor...
Men bäst att kolla. DET gör jag också.
Det som hände på Åland är så stört att det inte är sant.
Sjuka typer finns överallt.
KRAM!!!

Liz:
HEJ!
Nej, men känn ingen stress, Liz.
Jag ska skriva till dig idag.
OCH du behäver aldrig känna dig stressad över att inte kommentera.
jag lovar dig.
NU ska du njuta och ha roligt med din mamma.
TACK, kul att du gillar veckans Halloweeninlägg. DET är roligt att höra.
Sant, det där med kakor och sådant som är hembakade får man se upp lite med också.
Allt som inte är färdiginpackat sas.
Precis, bäst att kolla över godiset.
HA fortsatt KUL med besöket!
KRAMAR!!

Victoria:
Ja, jösses...
Snacka om att man köper för mkt.
Smart av er att sitta på uppfarten med godis.
Vi ska hoppas vädret blir bra, men då har Sandy dragit från er.
OCH då är hon väl här istället.
Hmmm...
Förstår att choklad går bort hos er i värmen.
Nej, aldrig att jag har sett att ngn försökt ge bort ngt som inte är OK på Halloween.
Aldrig, så det måste vara mkt ovanligt.
Men bäst att kolla är det ju.
Tandborstar, haha, det har K fått också en ggn. Skitkul....NOT!!
:-)
Kram!!

Annika said...

Lotta:
Jamenvisst, det finns så mkt att det är galet!
OCH knappt en enda god sort.
TUR på ett sätt :-)
Sockerbit, det vore Halloweenlyx grande det!!
MUMS!!
Ja, det kan man fråga sig, packar de om?
Hmm...
HEY, bra att ditt godis tar slut.
Skönt att slippa ha en massa som blir över.
Kram!!

Ann:
Sjukt mkt godis.
Ja, man liksom ser här hur julen ligger i stargroparna. Lite bakom alla halloweensaker på target etc etc.
Så snart Hween är över så brassas julen, men däremellan är det Thanksgiving.
Men den är så lågmäld att den inte syns i larmet mellan Hween och julen. men stor är den, den största av helger.
HAHA, jag handlar också bäst ensam. Alltid :-)
Ja, jag kan tro att det är lite mindre på landet med trick or treatande, och sedan har nu ju så kallt. DET spelar säkert in också.
Hoppas du får uppleva en riktig Halloween här ngn ggn.

AM:
Ja, precis...Godis i massor.
Godiser är inte så gott precis. TUR det.
Ja, barnen har nog väldigt svårt att komma till ro den 31 okt :-))
Kram!!!

Annika said...

Katta:
Ja, det är det.
Jodå, i dessa tider finns det absolut mer godis än vitaminer, och annars också.
Även om vitaminhyllan ÄR omfattande :-)
Kram!!

Anna, Fair and True said...

Jag predikade lite å dina vägnar idag till svenskar som undrade om Halloween idag :)

Men usch ja, finns inte mycket amerikanskt godis som är gott. Tootsie rolls t ex, usch!

Annika said...

Anna:
DET var bra. Du skulle ha skickat hit dem, till bloggen.
ord och inga visor.
Nej, jag vet...godiset är INTE gott.
Tootsie rolls, uäack...