Tuesday, October 16, 2012

Picture bomb: Homecoming

Homecoming is nothing but a memory now.
It is a full year until next Spirit Week, and Homecoming Week.
The kids had fun, as always.
And, I think Homecoming is such a great way to "honor" your school.
I get happy when I see the parade.
I get happy when I see how happy all the kids are.
SO good for morale!

South Lakes had their Homecoming parade on Friday afternoon around 17:30.


Here they come, the band and the drill team.

South Lakes marching band.


A "prince" and a "princess" from the Homecoming Court.

The school club SLICE sure had a full car...

The Freshman float did "Finding Nemo".

Karolina's old principal from Elementary school.  The lady in the blue hoddie, a great principal!

The Sophomore float did Ratatouille.

The class of 2015, also known as the Sophomores.

Karolina's friend Megan was a "princess".

The Junior float (Karolina's class) did "Toy Story".


The Senior float did  "Up".

At 19:30 it was time for the Homecoming football game against Madison High School.
The kids were psyched and ready!!




Lets cheer the parents on, too!!

I think the cheer leaders are pretty amazing, as a matter of fact...

The band and the drill team get ready for the half time show.

The Homecoming Queen!

The band

The dance team, not to be mixed up with the cheer leaders, performs during the half time show at every home game.


Peter and I actually left after the half time show (Karolina stayed, of course.  AND, it was NOT like she was hanging with US). The weather was so cold.
We went  on to a sports bar to see the Washington Nationals  (baseball team) play a game that they lost in the very sad way at the very end.

And, that folks, was our Friday night.
A  little piece of Americana.

FOR my SWEDISH-SPEAKING READERS!!
Here is what I wrote about Homecoming two years ago.  Some info about this American staple!
Read it if you are interested to learn more about Homecoming and its background.

28 comments:

Lisa said...

Thanks for the picture bomb! Ver interesting...but it sure looks COLD!!! It finally stopped raining here...we might see some sun later today! Only 2 more weeks + 1 day until halloween!
Huggies, Lisa

Lisa said...

...adding a "y" to Ver...;-)

Miss Marie said...

Wow! Jag blir alltid så impad på all tid som läggs ner på såna här saker, för det är ju inte så att eleverna inte har massor att göra i skolan! Kul, och det måste verkligen bli en skön stämning i hela skolan, en bättre gemenskap. Tror säkert svenska skolor kunde lära sig lite av detta!

Erica said...

Åh, vad roligt det ser ut! Blir nästan lite avundsjuk på den amerikanska skolandan :D Har som sagt alltid önskat att svenska skolor skulle ha lite av det.
Men jag har fått för mig att det är väldigt knutet till skollag och sådant? Så att det inte finns i Sverige kanske beror på att vi inte har sådant, utan idrottslag är sådant som hör till fritiden...
Men som sagt; det hade varit så KUL om vi hade haft på samma sätt! Det känns som att man får en speciell sammanhållning på amerikanska skolor...

Ha en toppendag!
MVH /Erica

alegni said...

Vilken energi de lägger ner på detta med Homecoming! Men jag förstår att det förenar kidsen på ett helt annat sätt än något annat jippo man hört om. Way to go!
KRAM

eastcoastmom said...

Åh, vågar inte ens visa detta för Dottern som ju var cheerleader i USA, men på mininivå... (hon var ju bara 9-10 år). Tack för bildbomben!
Kramar från Madrid

Taina said...

VILKA underbara bilder som visar exakt hur det är. Crazy, crazy. Men ungdomarna har ju kul. Hela veckan.Och de behöver något sådant här med tanke på hur mycket de pluggar, gör sina projekt och prov. Älskar själv sådana här jippon!!!

Hahahaha, ja inte vill ungdomarna vara med sina föräldrar en sådan kväll! PINSAMT ju! Nä, det är nog bättre vi hänger på sportbarer.

Kram kram!

Taina said...

VILKA underbara bilder som visar exakt hur det är. Crazy, crazy. Men ungdomarna har ju kul. Hela veckan.Och de behöver något sådant här med tanke på hur mycket de pluggar, gör sina projekt och prov. Älskar själv sådana här jippon!!!

Hahahaha, ja inte vill ungdomarna vara med sina föräldrar en sådan kväll! PINSAMT ju! Nä, det är nog bättre vi hänger på sportbarer.

Kram kram!

Desiree said...

Vilken kul dag. Vad duktiga de var allihop på att fixa tema för sina floats. Vilka är det som koras som Home coming queen och king? Är det elever som är seniors endast?
Fin parad som sagt.
Kram!

Martina said...

Säger ännu en gang..för mig ser det ut som tagit direkt fran en film!
Kul att se! Och kul att de har san school spirit!
Vad mycket jobb och tid det maste läggas ned pa det här!!!
Cheerleading ÄR häftigt! Och imponerande!
Emma som just börjat med det berättade häromdagen att hon var en av den som blev lyft och att hon var flera meter över marken!! Lite läskigt tycker jag, men hon tycker bara det är kul.
Kramar

Charlie sa ... said...

Americana at its best!!!

Full rulle, inspirerande, team känsla, stolthet, tradition...massa fina core values!!

Härlig bildbomb Annika. Som Martina skriver, moviekänsla.

KRAM!!!

Annika said...

Lisa:
IT WAS!!
Peter and I brought three blankets...
Brr...
I know, Halloween is nearing!!
MOHOHAHAHA!!
I cannot wait.
HUGS!!

Marie:
DET är så BRA detta. Nyttigt!
OCH fint för hela skolstoltheten!!
Absolut skulle svenska skolor kunna ta efter det!!
DET skulle de bara MÅ BRA av.

Erica:
Ja, skolanda och spirit det har de verkligen!!
PÅ ett bra sätt!
Skolkänslan är stark!
Japp, många fritidsaktiviteter är bundna direkt till skolan, som sporter, teater, dans mm mm.
Sant är nog att de har en bra sammanhållning. Absolut.
Ha en fin dag!!

Annika said...

Ingela:
Energi och tid läggs ner i massor på detta!!
stort!!
Roligt för dem också.
Bra på alla plan. Jag har inget dåligt att säga om det. JO; att lärarna ger dem läxor fast det är homecoming. DET kunde de gott ge tusan i.
Kram!

Eastcoast:
ÅÅÅ. jag förstår...
Kan tro att hon saknar det.
Kram!!

Taina:
TACK!!
Ja, de behöver detta!!
SÅ bra för dem att få festa till och ha det jättekul!!
Men jag skulle önska att veckan kunde vara läxfri, men neeej, det gåååår inte....
HAHA, tänk om man suttit mitt i elevklacken, vilket freak man varit. HAHA.
nej, bättre då att gå till en sportbar då kylan sätter in ;-)))
Kramar!!

Annika said...

Desiree:
TACK. temat i år var Pixar, som du märker.
Tycker också att deras floats är fina!
ja, en senior blir Queen. Hon röstas fram på skolan. Fast iår fick alla fyra SR prinsessor en ask med en ros i, och den som fick den vita rosen blev drottning. Så funkade det iår.
The court är dock elever från alla fyra årskurser.
Tack, roligt att du gillade inlägget.
Kram!

Martina:
HAHA, ja så kan det nog tyckas efersom vi är så fullmatade med amerikanska HS filmer :-)
Cheerleading ja, de är så duktiga...och våghalsiga. Snacka om lyft och kast.
Inte lätt.
KUL att din flicka sysslar med det!
Kram!!

Lotta:
True Americana!!
OCH så bra för moralen!
För allt.
Jo, som på film tycker ju vi som inte gått i HS här men som sett otaliga HS filmer genom åren.
TACK LOTTA!!!
KRAMAR!!!

Suzesan said...

WOW...så coolt. Tänk vad kul de har och så vet de att de får en belöning för allt sitt slit och ha lite kul....

Smart det med rosorna. Att den som fick den vita blev prinsessa av fyra. Haha JASÅååå ....K hängde inte med ER..vaaaa? Haha. Nu så fram med saxen Annika. Navelsträngen....hahahaha.

Åhh när Toss flyttade så grät jag floder.....och en ny flod och en ny....siste hemma. Jaha tänkte jag. Var det detta med detta...! Mamma med barn hemma i trettiotvå år och så var det tomt helt plötsligt. OCH jag hade ju en kvar hemma när den största älsklingen flyttade ju. TUR. Tio år mellan.
Jag skojade med mina barn och sa "OM jag någongång sagt att det ska bli skönt när ni(de) flyttar hemifrån så ångrar jag mig nuuu...kom tillbaka....flytta hem igen dårå"

Stor kram och tack för bilderna
Kram
/Susanne

Suzesan said...

Cheerleading det är mysigt tycker jag. Så duktiga de är....fina
/Susanne

Annika said...

Suz:
Homecoming är kul!
OCH bra för skolstolthet och mkt annat.
Kul event som hör hösten till.
Den som fick den vita rosen blev drottning. De andra är "prinsessor", hihi!
Ine lätt att hänga med, jag vet.
Nej, klart K inte hängde med oss. Hon satt ju med skolklacken.
Fattas bara.
Japp, om ett och ett halvt år är det dags för oss att vänja oss med tanken på att vara empty nesters...
DET kommer att bli konstigt.
OCH jag kommer att gråta- OF course----
Cheerleaders är duktiga, men jag vet inte vad jag tycker om själva konceptet. Men jag har väl vant mig lite med åren.
Kram!

Sahra said...

Haha. Vad underbart. Så amerikanskt. Men som du säger. Det skapar ju en fantastisk sammanhållning kan jag tänka mig.

Madeleine i USA said...

Fina bilder och vilken skolanda, Sverige har lite att ta igen.
Jättebra och informativ länk om homecoming!Mer sådant önskas :)

Anonymous said...

Precis som på film!=) Och jag är imponerad av cheerleading-tjejerna, inte bara att vifta pom poms, utan de är ju rena atleterna.
Haha! Ja, K prioriterar sina kompisar nu, men kul att ni var där ändå.=) /Penny

Anne said...

Jättetrevligt se, jag minns förra årets homecoming inlägg också. Gillar konceptet starkt, som du sagt, bidrar till skolandan och allt det där. Kul happening för kidsen också, lite roligt sådär mitt i terminen.
Det här med alla prinsessor som jag såg på bilderna och sen homecoming queen. Såg du skrev det röstades fram i år. Nu vet jag ju ingenting om verkligheten utan baserar på tv och film (hehe) men då skildras alltid dessa saker som det är på dödligt allvar. Tjejer som lever för att ha chansen koras till drottning eller prinsesssa. Kort sagt, det verkar väldigt stort på ett negativt sätt kan jag tycka. Jag antar att det är så bland vissa tjejer, i vissa klickar och grupper är det skitviktigt och stort att få bli prinsessa/drottning.
Eller?!?!?
KRAM

Christina said...

Så roligt att läsa och se bilder från detta!! Finns verkligen ingen motsvarighet i Sverige!
Tack för att vi fick hänga med!
Kram!

Millan said...

Vad skoj det var att lasa om det har och se bilder. Men josses ar det 2 ar sedan redan du skrev om det har forra gangen?!? jag kommer ihag det valdigt val. Det ar sa skoj att lasa om nagot som inte alls existerar har. Det ser ut som om valdigt mycket jobb ligger bakom kortegen!!
Kram

Annika said...

Sahra:
HAHA, ja det är verkligen Americana.
Av stora mått.
Men visst bygger det gemenskap på ett trevligt sätt.

Madeleine:
Trevligt att du tycker det.
Japp, det skulle svenska skolor gott kunna ta efter.
länken är min egen :-) OCH det finns mkt jag skrivit om skolan genom åren.

Penny:
JA, vi är ju så fullmatade med amerikanska HS filmer så det känns ju som om det är på film, hihi!!
Ja, cheer leaders är duktiga. Verkligen, Det är väl konceptet i sig jag har svårt för. Eye candy for a man's sport...
OH well...

Annika said...

Anne:
Ja, homecoming är inte dumt.
Det bygger verkligen skolstolthet.
Vad jag vet röstas The Court alltid fram av de andra eleverna.
jag vet inte om det finns ngn som till varje pris vill in där, men ANTAGLIGEN gör det ju det.
K har aldrig berättat om ngn sådan.
Så jag VET faktiskt inte om hela den biten är en Hollywoodtanke. Jag måste fråga. K har iaf aldrig berättat om ngn tjej som till varje pris ska IN.
Men säkert finns de.
Drottningen i år valde slumpen ut. Alla prinsessor fick en ask med en ros i. Den som fick den vita rosen blev drottning.
Kram!

Christina:
Roligt att du tycker det.
Nej, det finns inget som liknar detta alls hemma.
Kram!

Millan:
KUL att du gillade att se bilder från det hela.
Nej, det är nog ganska unikt amerikanskt hela konceptet.
KUL är det.
Ja, det ligger massor, massor med tid och jobb bakom flaken och hela paraden.
Kram!

Channal said...

Sånt här skulle vi absolut behöva i Sverige! Känna stolthet och att skolan är viktig och ROLIG!!

Ska ta det med min rektor!

ps. tror jag skulle passa och trivas ypperligt i USA ds.

KRAM Anna

Annika said...

Channal:
Absolut!!
DET skulle ni!
HAHA, det tar lite tid att landa i US. Men har man väl fastnat i myllan här (eller nåja) är det mkt lätt att trivas.
KRAMAR!!!

Keith said...

Homecoming is certainly a grand tradition. Fun to see the floats, the matching band, the kids, and the rest of the hometown crowd!