Thursday, October 04, 2012

Dimmig oktober...

Igår gick jag in i dimman.
Ja, rent bildligt travade jag rätt in i dimman.
Dimma blir som ett naturligt filter. Det filtret lockade ut min inre fotograf (inte My Inner Goddess, eller min inre gudinna. På tal om Fifty Shades, ni vet...).

Dimma är så vackert. Trolskt, lite kusligt och mystiskt.
Efter tisdagens hällregn och nattens värme låg dimman TÄT över nejden.

Bilderna nedan är oredigerade. De är helt enkelt bäst i sin oarbetade form.
Ibland ser de svartvita ut, men det är de inte.
Naturen blir ju väldigt tömd på färg under dimma.

Igår var det varmt och fuktigt (TUNG sommarfukt. Ja det är sant). Jag var tvungen att slå på husets AC igen.
Nåja, det var tillfälligt. PÅ lördag ska det bli kyligare, och på söndag mycket
kyligare. Jag har en känlsa av att jag i nästa vecka kommer att BYTA min garderob, från sommar till vinter.

DET, DET ska bli UNDERBART!!

Men nu är det NU. Så här såg det ut igårmorse inom en 300 meters radie från min bakdörr som vetter mot golfbanan.





Därinne, till vänster, under träden, där bor jag...

















Jag hade tänkt skriva i punkt idag, men gårdagens väder satte P för den saken.
Nåja, de punktliga funderingarna finns kvar till en annan dag.

Alla bilder ovan är såklart tagna med min Canon. Tror inte att ajfånen hade grejat gårdagens väder.
Eller jo, men ni förstår säkert vad jag menar.

Idag torsdag och svennefrulle. Väldigt najs.

Jag tycker förresten att denna vecka fullkomligt RUSAT iväg.

Ha en finfin dag!!


31 comments:

Mina fotostunder said...

Så trevligt att du nu också fått riktigt höstväder precis som vi har det här. Men troligen har du litet varmare. Så roligt att få komma med dig på vandringen i din omgivning. Härliga bilder!
Kramar!

Miss Marie said...

Visst är det härligt med dimma! Man kan få till riktigt fina bilder!

Din inner photographer har jobbat hårt...! ;)

Äventyret framtiden said...

Dimma är förebud för höstdagar, för temperaturförändringar:)
Äntligen får du din efterlängtade höst! Fina bilder, trolska bilder...förväntade mig nästan att få se spännande varelser klunsa fram i dimmorna

Ha det gott på svennefrullen!
kramar!

Vform said...

Oj, vilka dimmiga bilder ;O)
... men du har fångat naturen riktigt fint! Hoppas det blir klart och riktigt fina höstdagar i nästa vecka!
Vi har regn (!) som vanligt och förväntar oss en höststorm nu som tar de sista löven från träden ...
Du frågade (en gång) om var Blomkulla ligger! Jo, på vägen mot Ö.mark, bara en liten bit opp i bergen, ca en km från korsningen !
FINT ställe det där!
Ha det mysigt i 'trollskogen'!
KRAM!

Erica said...

Jättefina bilder! Dimma är verkligen underbart för Fotografen :D
Och jag säger det igen; vad HÄRLIGT att kunna gå ut bara runt knuten och hamna i ett sådant landskap att fota i! Lovely!

Håller även med om att veckan verkligen rusat iväg! Men inte mig emot, då jag inte är sådär överdrivet förtjust i just Oktober ;)

Hoppas du får en jättebra torsdag!
MVH /Erica

alegni said...

Här var det ju verkligen 50 shades of grey, and then some. :)
Dimma är så himla fint på bild!
Trevlig torsdag!
KRAM

Annika said...

Anneli:
Bilderna luras nog, för det var riktigt varmt och fuktigt då jag tog dem.
Längtar efter kyligt väder nu.
Men det kommer snart.
Tack för bildberöm!
Kram!

Marie:
Ja, dimma är ett tacksamt medium, verkligen!
Min Inre Fotograf får slita hårt ibland. OCH hon gillar det ;-)

Karin:
Jajamen, och förändringar blir det snart, om än inte idag eller imorrn, men sen!!
Ah, härligt!!
Faktum är att jag själv nästan förväntade mig att varelser skulle börja vandra ut igår, haha.
Ha en fin torsdag!
Kram!

Annika said...

Vivan:
TACK!!
Ja, det är trevligt att fotografera i dimman.
Så alla era löv har snart blåst ner.
Ja, hösten är så mkt längre kommen hos er än hos mig.
Aha, i Ömark. Hoppas att jag kommer ihåg det till nästa sommar. I somras glömde jag helt bort det.
Kram!

Erica:
TACK!!
ja, dimma är verkligen en Inre Fotografs våta dröm ;-)))
HAHA.
Ja, tack., det är underbart att ha dessa omgivningar att kunna gå ut i.
men du har det ju väldigt fint också, Erica.
glöm inte det!
Jag gillar oktober mkt mer sen jag flyttade hit till USA.
Ha en fin dag!

Ingela:
SANT!!
Fifty Shades i dess sanna form.
Dimma blir ju också trist efter ett tag ;-)
Men har man det då och då är det UNDERBART.
Kramar :-))

Millan said...

Fint! Jag tycker om dimma (men inte nar jag kor bil). Det kanns lite magiskt pa nagot satt.

Hade inte tid att lasa igar sa har precis last ditt inlagg om Fify shades bockerna... Alltsa jag tyckte de var riktigt daliga. Eller rattare sagt, den 1.5 delen jag last. ALla sa ju att de blir battre och battre sa var tvungen att kopa tvan ocksa. Men efter att ha last nagra sidor och insett att alla uttryck som jag retat mig sa pa i ettan redan namnts minst en gang (alla i din lista) sa orkade jag inte fortsatta. OK, jag kan nog tycka att vissa av sexbitarna var lite roliga men jag blir nastan arg over att de blivit sa stora med tanke pa hur illa skrivna dom ar. Det maste ju finnas massor av forfattare som skulle kunna skriva liknande erotisk litteratur men faktiskt lyckas med spraket och handlingen i ovrigt ocksa?!

Naja, nog om det! LIte intressant ar det trots allt att den blivit sa popular. Och jag undrar hur i hela friden de ska kunna filmatisera det har sa att det gar att visa pa en vanlig biograf...

Kram!

Annika said...

Millan:
Dimma är magiskt, men när jag reser vill jag inte heller ha dimma. Inte med bil, båt eller flyg...

Fifty Shades ja...
Ja, det där med språket ich upprepningarna i böckerna är helt bedrövligt.
FATTAR som sagt inte hur de ens blivit godkända av redaktörerna då de gavs ut.
en gåta.
men, som sagt, det verkar inte spela ngn roll. De säljer som smör.
Filmen ja, jag tror det blir svårt.
OCH hur ska den bli?
Vissa böcker lämpar sig nog bäst som just böcker och bör aldrig bli film.
Detta lär bli mjukporr och därmed AAAAAAStrist...
Kram!!

bettankax said...

Okej, då vet jag hur din inre gudinna talar till dig;) VACKERT!!
KRAAM!

Desiree said...

Jag håller med dig om att dimman kan vara riktigt vacker och även trolsk. Dina bilder visar ju precis hur vacker och stämningsfull dimma kan vara. Väldigt fina höstbilder med mycket höststämning.
Kram!

Lisa said...

Oj vad mycket fint du bjuder pa denna absolut bästa veckodag...älskar torsdagar!!! Vädret är perfekt just nu...omkring 21 grader, sol & bla himmel! Me like!
You are right, veckan har fullkomligt rusat iväg!
Kramar, Lisa
Najs med svennefrulle!!! Ni äter väl ordentligt med kanelbullar??? För det är ju kanelbullens dag idag, om jag inte sett fel! Hehe!

Martina said...

Fina bilder!
Man kan verkligen se hur fukten hänger i luften.
Kram

Victoria said...

Dimma är häftigt!!
Synd att vi så sällan har dt här nere.
Kram!

Saltistjejen said...

Vi hade också dimma här igår. Lite idag med faktiskt fast inte lika som igår. Jag gillar dimma. Fast här kan det nästan kännas lite spooky när det är väldigt tät dimma eftersom husen då "försvinner" upp i dimman. haha!
Finfina bildet också!
KRAM!

Anonymous said...

dimman blir lätt trolsk, gillar det skarpt!
kram

Anne said...

Dimma ÄR verkligen superläckert!
Fotot med dimman i bakgrunden, löven på marken och där du tagit bilden mer från låg höjd (sittande på marken kanske), DEN bilden är bland de finaste dim-bilder jag någonsin sett! Helt sant alltså, den är nåt alldeles extra. KRAM

Suzesan said...

Håller med om att dimma är lite trolsk men jag tycker inte om DIMMA alls. usch..får obehagskänsla av det och blir dyster. Svårt att andas i dimma tycker jag och fy. Och inte på kvällarna. Ännu värre och sen när man kör bil så ska man ju bara inte ens tala om det. Tvi tvi tvi för dimma. Vackra bilder har du iallafall på den där jäkla dimman men jag blir deppig. Så nu lämnar jag detta inlägget Annika;)

Hösten är hos oss nu fast meterologiskt inte. För det har inte varit så kallt. Fem dygn men bladen har ändrat färg nu och släpper taget och jag går i höstkläder fast det är helt möjligt att gå i sommarkläder.

Nu vill jag ha kyla. Bitande kallt.

Kram
/Susanne

Channal said...

Underbara bilder Annika! Som vackra målningar vått i vått! Och lövet på vägen... Lovely!
Nattinatti KRAM till dig min vän! Anna

Liz said...

Dimma ar sa fint, far mig alltid att tanka pa nar jag var uppe i ottan pa somrarna for att ge mig ut till skogen dar mina hastar gick pa gronbete. Det var en lang promenad genom skog och mark, och dimman lag ofta over hagarna. Mysigt...med daggen i graset ocksa.

Jattefina bilder!

Har har vi ingen dimma. Daremot kan det kannas som dimma nar vi har sandstormar som drar in. Det ar helt gratt/brunt i luften och man ser inte alls langt. Jag skrev ett inlagg om det for ett tag sedan.

Kram!

Anne-Marie said...

Just det, så ser dimma ut. Har glömt nästan hur det är när det är dimmigt. ;) Det är något speciellt med dimma och man får den där trolska känslan. Härliga dimmbilder. Det ser ut som om du var ensam på din promenad. Undras just när den blå himlen kommer att ha några moln hos oss. Det har varit molnfritt sedan juni. Kramar!!

Christina said...

Sååå vackert! Drömskt och jag tror att ett troll ska kika fram bakom ett träd ;-)
Kram!

Annika said...

Bettankax:
Precis, det där är min inre fotograf iaf ;-)))
TACK!!
Kram!!

Desiree:
TACK!!
Ja, jag gillar verkligen dimma.
Jag bara liksom måste ut i den.
Precis som du så älskar jag det trolska över den.
Kram!!

Lisa:
TACK!!!
Ja, torsdagar är verkligen en härlig veckodag. Idag fredag, kanske den bästa dagen, trots allt :-)
Det låter som om ni har jättefint väder.
Det verkar som om våra väderlekar ofta liknar varandra.
Mysigt!!
JA! Visst blev det en kanelbulle igår på svennefrullen. Meget gott!!
Kram!!

Annika said...

Mia:
JAG med!!
Det blir verkligen en mystisk stämning av den.
Kram!!

Anne:
TACK!!
OCH gissa om jag blir GLAD, ja jätteglad och stolt, över dina ord!!!
TACK!!!!
Precis, jag satte mig på huk, använde live view och tog den så nära marken jag kunde.
Massor med kramar!!

Suz:
Gör du?
Men ni kanske har dimma rätt ofta?
Här är det rätt sällsynt, trots allt. OCH den bränns ofta bort framåt dagen.
Jag gillar det där mystiska och sorgliga i dimman.
Men jag kan också förstå er som INTE gillar den.
Man har ju inte samma KOLL precis :-)
Speciellt inte bakom ratten, nej!
Jag vill också ha kallt, vi har det för varmt vi med.
Kram!!

Annika said...

Channal
TUSEN tqck!!
GISSA om du gör mig glad!!
NU är det fredag. Underbart!!
Hoppas natten var god.
KRAM!!

Liz:
TACK!!
OOO sådan där sommarmorgondimma är verkligen helt otroligt vacker!!
När solen står lågt. Sådan dimma
lskar jag också!!
Sandstormar måste vara ngt mkt speciellt, och ngt som jag aldrig upplevt...
Ska kolla in ditt inlägg.
Kram!

AM:
TACK!!!
Jo, jag var väldigt ensam då jag tog bilderna. Såg en golfbanenarbetare och en man som var ute och gick, det var allt.
Dimma är verkligen speciellt.
Förstår att du längtar efter mulna dagar nu.
Det skulle jag också göra i ditt ställe,
kram!

Annika said...

Christina:
TACK!!
Jag vet, jag förväntade mig nästan att se ett troll jag också :-)
TUR att jag inte gjorde det. Jag hade nog smällt av då ;-)
Kram!!

Anonymous said...

Men vart tog min kommentar vägen??? I alla fall så skrev jag att jag gillade den där bilden med löven på vägen, mycket fin!

Annika said...

Brysselkakan:
INTE vet jag.
Hmmmmm....bloggerstrul?
Förmodligen.
TACK!!
Vd KUL att du gillar den bilden. Blir glad!!!

Suzesan said...

Ja Annika varannan dag ibland. Mest i NOVEMBER och de dagarna i början på våren när MAN LÄNGTAR EFTER VÄRME. En gång var jag och Sandra och lillan och hennes pappa i Tylösand och det var varmt och vi hade picknick. Mmm så kom dimman som RÖK från havet. PÅ fem minuter så såg vi inte en meter. GLÄDJEdödare.

Dimma är deppigt och usch. Om det varit två gånger om året då hade jag nog gillat det. Men inte varje dag i en vecka. Usch. Dimma är kallt. JO så är det dimma sveper in här och bara förstör!!På fem minuter. Jag blir spökrädd av dimma;)

Kram
/Susanne

Annika said...

Suz:
Nej, men jag kan fatta att dimma inte är roligt alla ggr.
Speciellt om man bor i områden där den ofta slår till.
Här är den inte så vanlig, trots allt.
OCH kallt blir det i dimman, minsann.
Nej, spökrädd i dimman blir inte jag :-DD
Kram!