Monday, October 29, 2012

I väntan på MONSTRET!

Alltså...
Denna morgon när detta inlägg publiceras så sover jag troligtvis skönt.
Förhoppningsvis har ingen historisk jättestorm börjat plåga oss ännu i arla timme.
Den stora stormkrocken kommer att ske i eftermiddag.

REDAN NU, på söndagseftermiddag, då jag skriver detta, har skolorna förkunnat att de håller stängt på måndag och tisdag.
De tar inga risker.  OCH det är nog bra det.
Gissa om Karolina är glad! GISSA om alla barn är glada.
Ja, jag tycker själv det känns väldigt skönt att slippa gå upp klockan 6 idag, det måste jag erkänna.

Förmodligen blir det ingen power walk för mig varken idag eller imorgon.
Glöm det.
OM det ska blåsa och regna så mycket som meteorologerna säger att det SKA göra så blir det inte roligt.

Än så länge har vi:

* Handlat en massa mat och vatten.
* Köpt batterier så vi har en mängd om det värsta skulle hända.
* Vi har burit in alla löshängande spöken och andra gastar från trädgården.
Inte vill jag att DE ska blåsa bort i stormen.
*  Vi har tagit in allt som möjligtvis skulle kunna blåsa bort, eller blåsa in i något.

Jag kan inte låta bli att undra över hur det ska bli med Halloween iår...
Jag har en känsla av att det kommer att bli ett blekt firande, men det beror ju såklart på hur HÅRT Frankenstorm slår till.

Tänk en smula på oss alla som bor på östkusten nu.
Det ska säkert gå bra, men tänk lite på oss iallafall när det börjar ryta i knutarna...
HOPPAS vi får behålla strömmen.
Kyligt ska det ju bli.

Jaja, ni vet var ni kan få information. Här! Lovar att skriva om Frankenstorm, och fotografera (OM jag KAN). Lovar att skriva lite på Facebook också. OCH på Instagram.

Här ska ni få ta del av några bilder jag tog på Karolina igår.










OCH ajfånen måste ju bara kollas med jämna mellanrum...



Ha en bra måndag. OCH till mina läsare på den amerikanska östkusten säger jag; Håll i er nu!
MÅ det inte bli lika illa som de befarat.
Stay WARM and SAFE!!



34 comments:

Miss Marie said...

K-girl, blir bara vackrare för var dag som går!

Hoppas verkligen stormen lugnare ned sig tills den kommer till er, inte vill vi att ni ska blåsa bort! Håll i er hårt!

Suzesan said...

DE perfekta bilderna på Karolina. Så fina. SÅ snygg hon är.Hon ser så glad och harmonisk ut och typiskt det tonårsgrejs att kolla ajfånen;) Roligt.

HÅLL i er nu. Jag vill inte det ska hända nåt. Hoppas nu orkanen lugnar sig men men....TUR att alla är förberedda...och Halloween ska bli bra för er alla. Men tänk..bättre ni är safe. Det kommer halloween varje år. Ni får ta nya tag.Ni får minnas det som året då vädergudarna tog över hela spektaklet.


TÄNKER på er nu.

Kram
/Susanne

alegni said...

Karolina är så vacker!
Hoppas, hoppas att stormen inte blir så kraftfull som ni befarar.
Som sagt, håll i hatten!
KRAM

meerle said...

Så fina bilder! Jag håller tummarna för er att det blir inte blir så hemsk storm och att ni kan fira halloween som vanligt! :)

Annika said...

Marie:
Tusen tack!!
Det var roligt att ta dessa bilder igår.
Nu är klockan 7:20. Nattsvart ute, regnigt och BLÅSIGT. Dock inga orkanstyrkor.
Ännu.

Suz:
TACK!!
Vad roligt att du tycker det.
Ja, ajfånen var ju med hela tiden och kollades grundligt :-)
NU har stormen börjat, men ännu ingen fara. Ja, det blåser lite, men det är i eftermiddag det verkligen blir jävligt...
Ja, vi får hoppas att allt går bra. Det är det enda som betyder ngt.
Kram och tack!!

Ingela:
TACK snälla!!
NU har det börjat, det vräker ner regn och det blåser (inga orkanstyrkor än, men...)
Kram!

Annika said...

Meerle:
TACK!!
Ja, håll tummarna för nu har det börjat.
Ingen fara på taket ännu dock.

Susanne said...

Usch, hoppas att det går bra med vädret! Håller tummarna för "falskt alarm". MEN, jättefina bilder som vanligt :-)! Du har en jättesöt dotter!

Mrs Clapper said...

Hon är verkligen vacker! Ett speciellt utseende, klassiskt vacker med det där extra som är få förunnat. Kan se henne med en Oscar i ena handen!

olgakatt said...

Här sympatiblåser det en aning; hoppas att det inte blir alltför illa hos er!

Annika said...

Susanne:
Njeaa...vädret kommer nog att slå till. DET har börjat. Det blåser ganska mkt, och det regnar kopiöst.
Men vi ska hoppas att det inte blir så mkt värre. eller ngt...
TACK snälla för bildberöm!! OCH tack för K-beröm :-)

Mrs Clapper.
TACK snälla det var snällt och fint sagt.
Vi får hoppas att hennes drömmar bär!

Annika said...

Olgakatt:
Jadu, NU regnar det i mängd, och blåser. men det är i em vi verkligen ska prövas. OCH inatt.
Hoppas det går bra.
HOPPAS!!

Suzesan said...

De sapå radio nu att hon håller 39m/s när hon går in....shit...det är mycket...i framkanten ...HÅLL I ER. Men det har det "blåst ofta hos oss"

Usch usch jag är orolig men jag ska SLUTA NU. DET kommer gå bra. Tror NY får en smäll dock med vatten.

Det blåser småspik hos oss idag med. ASKALLT.


Kram
/Susanne

Saltistjejen said...

Ja du Annika. Nu får vi se hur illa detta blir. Jag är inte orolig för vår egen del. Känner mig rätt trygg här på UES, men jag känner för alla som bor i riskområdena. Sandy kommer dra fram hårt där. Usch!!!
Än har vi det väldigt lugnt här. Det verkar som hon ska nå oss under sena eftermiddagen/kvällen.
Håll er inne nu!!!!!
KRAM!!!

alegni said...

Förresten, du skrev i en kommentar efter mitt inlägg om inredningsreportaget att du tyckte det var kul att det får stå "God jul" på en kudde i en finsk inredningstidning. Lyckligtvis tycks många inredare inse att flera av inredningstrenderna kommer till oss just från Sverige, så de är inte lika kritiska som många andra i det här landet. Dessutom är ju förlaget som ger ut både Toivekoti & Puutarha och Maalaisunelma svenskt, så läsarna har väl fått vänja sig vid att många reportage i dessa tidningar är gjorda i Sverige och att svenska är vanligt på både textilier och andra inredningsartiklar. Tji får de. ;)

Sara said...

Otroligt fina bilder på K, hon är supersöt. Håller koll på rapporterna här hemma, bra att ni har tagit in alla lösa saker för de lär ju flyga all världens väg... Puss & kram

Annika said...

Suz:
Sandy har inte kommit ännu, och det är i mötet med de två nordliga systemen som det blir verkligt åka av. det har vi inte sett ännu.
DET kommer i em och inatt.
Oroar mig för det.
men vi är inte vid kusten och där blir det klart värst.
Strömmen oroar mig, och alla stora gamla träd vi har...
DE kan falla över huset om oturen är framme...
Än så länge ström o allt det där.
Kallt här också.
Kramar!!

Saltis:
ja, på de lågliggande delarna på din ö blir det nog tufft.
Tur att ni bor så högt upp på ön.
Ja, i em och inatt ska hon slå till.
För egen del är jag mest rädd för strömavbrott + för de gamla träd vi har utanför.
jaja, det är bara att hålla i sig och hänga med. Ngt annat val har vi ju inte.
KRAMAR!!!

Ingela:
Alltså, sådant där kan jag inte låt bli att märka. Jag är lite känslig för sånt.
Så jag såg det direkt och tänkte att det var ju bra att det skulle in i en finsk tidning.
TJI får de. Det är dags för dem att fatta att finland är tvåspråkigt och att de är influerade av sverige, danmark etc.
HEJA! mer sånt!!
Kram!!

Annika said...

Sara:
TACK!!
DET var kul att ta dessa bilder igår.
Vi har tagit in det mesta. Måste ta in en del idag också, tror jag. Better safe than...
Kram och älskar!!

alegni said...

Jag är likadan, jag noterar sånt direkt. Och jag blir lika skadeglad varje gång, hihi.

Annika said...

Ingela:
HEHE, jag med...jag är en av finlandssvenskans största supporters!!
YAY!!

alegni said...

Ursäkta att jag spammar detta inlägg, men jag måste ännu säga ett ord om mitt tedrickande!
Det var faktiskt ditt inlägg om te någon gång i september som sådde ett tefrö i mig, och nu är jag så glad över att jag tog tjuren vid hornen och bestämde mig för att ge drycken en chans. Jag kan inte påstå att jag tycker te är gott än, men faktiskt tar jag hellre en kopp te än en kopp kaffe på kvällen, i synnerhet om jag inte äter något till! Det du! :)

Annika said...

Ingela:
SPAMMA du!! DET är bara KUL!!!!
HAHA, där ser man!! KUL att jag var trendsettare för dig. DET gär mig himla GLAD!!
Te är gott, men jag fattar om man som kaffemoster har svårt att vänja sig.
jag gillar både te och kaffe, men härhemma dricker jag uteslutande te :-)
Kram!!

Anonymous said...

Fina bilder på Karolina! (E hälsar så gott)
Vi som klagar att det blåser så här hemma - vi ska nog va tysta :-)
Kramar från Anette

Annika said...

Anette:
TACK!!
Ja, idag och imorrn ska ni vara tysta :-)
Vi väntar nog ett inferno här...
ÄN är det OK, men det blåser mer och mer. DET är SÅ mörkt ute och det regnar så mkt. MEn vi har ström. ÄN så länge.
KRAM!!!

Lisa said...

Tänker jätte mycket pa er Annika & undrar hur ni har det!!! Gillar bilderna pa K!
Kramar, Lisa

Anne said...

huuu, läskigt med de där naturkrafterna. Läste i dina kommentarer att det regnar och börjat blåsa nu. Som jag förstått det ska det väl bli värst mot eftermiddagen, kvällen så det är väl ett tag innan just ni har det värsta förbi. Hoppas att kulmen på ovädret inte blir så hemskt som de varnat för och att ni klarar er utan strömavbrott.
Bra du håller uppdateringar, så länge du bara kan och har internet.
Väldigt fina bilder på Karolina igår! Jag har sagt det förut, redan när du började blogga och hon var en 10-åring eller nåt sånt, bara barnet, så såg man hon hade utstrålning. Hennes utstrålning och karisma är vad som slår mig mest. Och, som jag såg nån annan också skrev, hon ser verkligen trygg och harmonisk ut.
Tänker på er och det känns som bästa, trovärdigaste rapporterna om Sandy får man från dig :)
KRAM

Charlie sa ... said...

Älskar bilderna på Karolina! Du och hon, vilket team ni är tillsammans. Du fångar hennes skönhet och naturliga charm så fint med kameran.

Blev glad du mitt upp i allt, det här vad precis vad jag behövde!

Ännu hyfsat lugnt...men med tilltagande vindar för varje timme. Känner mig lite skraj nu, men hoppas såklart på det bästa. Att det inte blir så dramatiskt som alla skriver och säger på TV.

Var rädda om er!!!!

KRAM!!

Annika said...

Lisa:
So far so good.
Men vi får väl se framåt em och natten. DÅ ska det värsta slå till.
Jag har varit på Starbucks :-)
Tog bilen och for dit i stormen.
:-)
TACK för K-beröm!!
Kram!!

Anne:
ja, mot naturens krafter kan man inte sätta ngt alls emot.
NU är det bara att hänga med...
OCH hoppas på det bästa.
Lovar att uppdatera både här och på fejjan och på Insta.
Tusen tack för alla vackra ord om karolina.
Jag blir så glad över det du skriver.
Jag tror faktiskt att jag kan säga att hon är trygg och harmonisk.
Underbart.
KRAMAR!!!

Lotta:
Hej min vän i stormen!!!
TACK!!
Det är INTE lätt att få henne med ut på photo shoots. Jag får tjata en hel del.
men, det brukar ge sig efter ett tag,
Förstod ju igår att det kommer dröja länge igen innan bladen är torra. Så vi passade på att leka lite under sen eftermiddag.
Jag blir såå glad över det du skriver, Lotta.
VISST, nu tilltar vindarna MED besked.
Jag har varit på Starbucks :-)
Kunde inte låta bli. Var lite nyfiken på hur det ser ut därute också.
SNACKA om LUGNT. Knappt ngra bilar, ingenting...
HOPPAS media har fel den här ggn, hoppas de gör det hela större än det är.
TÄNKER på er, Lotta.
Var försikig.
KRAMAR i regnet och stormen!!!

Martina said...

Åh vilka vackra höstbilder på din fina tjej!
Kan tänka mig att hon är glad för att skolan är stängd!

Jag hoppas att det inte blir varken någon farlig Sandy eller Frankenstorm och att ni alla klarar er från det värsta.
Tänker så på er.
Stay Safe!
Kramar

Freedomtravel said...

Även här på avstånd följer vi stormens framfart! Verkar som att man verkligen försöker förbereda sig, för så lite skada som möjligt. Låter klokt! Hoppas att ni klarar er från det värsta.

Anonymous said...

Vilka foton! Och vilka glittrande ögon och energi hon har i fotot där hon tittar fram bakom trädet.

Skönt att slippa ut och köra K till skolan, och det måste väl kännas bra att ha sällskap hemma när Frankenstorm är i antågande.

Tänker på er alla längs med östkusten och håller tummarna för att det skall gå bra!

Min Mans Mat said...

Skickar alla tankar till er, hoppas att det slår löst...och inte blir så illa som befarat
Kram H i Småland

Anonymous said...

Vi håller tummarna att de inte skall bli så våldsamt.
Skrev just med en som bor i conneticut på FB o där blåste det rejält nu....de bor inte vid vattnet....så de hoppades att det inte blev riktigt grymt.....men vädrets makter styr man inte över.
Kram Margaretha
















ullrika said...

Jag förstår verkligen hur ni känner er för när stormen Gudrun var på väg mot oss här på västkusten (i januari 2006 har jag för mig?), då var spänningen inför att den skulle komma nästan lika delar skräck som förväntan. Just min familj klarade sig bra men jag har vänner som förlorade mycket (skogsbruk och nästan alltsammans föll samman). Jag studerade då och hade kurskamrater från Småland. En av dessa var utan ström i flera månader. Vi skramlade engångstallrikar och bestick till dem. Telefonen har de nog knappt fått tillbaka ännu...

Jag önskar er lycka till och att ni klarar er bra. Med mycket tur bryter det jävligaste loss en bit utåt land.

Många kramar!!

Christina said...

Fantastiska bilder Annika!! Och jag håller alla tummar för er!