Thursday, October 11, 2012

OCH, hon skriver återigen i PUNKT!

Godmorgon!

Idag är det torsdag igen.
Det har gått många veckor sedan jag senast skrev i punktform. Därför kliar det nu i mig av iver att återigen PUNKTA av MIG!!

Ah, nu kör vi!

* Jag slänger mig mellan ämnen på min blogg.
OCH ni hänger med på färden.
Gårdagens inlägg var av det allvarligare slaget. Men, jag tycker inte att det behöver vara glatt hela tiden heller. Allt jag känner att jag VILL plita ner skriver jag om. DET finns också oerhört mycket jag INTE skriver om. DON’T wanna be too private and such, that’s not me!
TACK för att ni tyckte till i långa kommentarer. Det är ingen överraskning för mig att de flesta av er delar min åsikt.  Jag fick också lite att tänka på...

* Vi har strålande väder igen nu.
Men värmen i huset är påslagen sedan i måndags. Huset mitt kyls ut så fort det börjar bli lite kallt ute, brr....
Det är höst nu, så det är inte underligt att det är dags att börja brassa värme. NO I don’t mind that ONE bit.
Imorgon ska jag byta min garderob, från sommar till vinter!

Den här bilden tog jag igårmorse från balkongen i vårt sovrum...


* DET är Homecoming-vecka på Karolinas high school.
Det är kul för samtliga elever. Vi snackar SCHOOL SPIRIT på högsta nivå, och det är de ju SÅ bra på sådant i det här landet.
DETgillar jag!
Igårkväll var det Powder Puff Football Game som tjejerna spelar. Då är killarna cheer leaders (killar kan för övrigt vara cheer leaders i vanliga fall också. DE behövs vid alla svåra lyft och kast)!
Jag var inte där, men det var Karolina, såklart! Efter matchen tände de en stor brasa och körde Pep Rally, i ÄKT-amerikansk-high school-anda!
Idag, torsdag är det Spirit Day!
Imorrn, fredag är det Pep Rally på dagen i skolan. Klockan 17 det Homecoming-parad.
Klockan 19:30 är det homecoming football game, och i halvlek kröns THE HOMECOMING QUEEN och the HOMECOMING KING!! JAPP, Peter och jag ska gå dit! Det brukar vara rätt kul+ att det är såååå amerikanskt. Så det gillar jag att se. Det är ju SÅ totalt annorlunda mot min egen skoltid. SOM natt och dag.
På lördag har de Homecomingdans på skolan. Karolina och hennes kompisar tänker INTE gå på själva dansen (för tråååkigt, säger de), men de ska gå ut och äta en god middag (och därmed vara uppklädda) och sedan ska de på partaj.
SO Homecoming Week it IS!!!

Karolina klädd som goth på "opposite day" i tisdags!

Karolina klädd i "the class color", gul--UPPENBARLIGEN--för juniorerna, igår! Trött och nyvaken med nytvättat hår...





* Att gå ut och gå power walks nu är förenat med viss fara.
Ekollon faller av ekarnas grenar med besked nu. Jag har fått flera stycken i huvudet och AJ vad ont det gör. Det gäller att se upp då man går under stora ekar, och sådana har vi MÅNGA av här.

* NI är så DUKTIGA på att skriva kommentarer på min blogg.
TACK, oooo TUSEN tack för det.
DET är era kommentarer som för den här bloggen framåt. Utan dem, ingen blogg, det har jag sagt förr. OM inte era kommentarer funnes hade det varit som om jag suttit och gaggat rätt ut i en tom cyberymd. Faktum är att jag nog inte bloggat om inte ni, era sötisar, hade kommenterat så flitigt.
Jag är bra på att svara på kommentarer också, och det är jätteroligt att svara er, och tidskrävande.
DET jag undrar nu är; LÄSER ni mina svar på era kommentarer? Det är sådant som jag egentligen inte vet. OCH jag kan inte låta bli att undra...SO DO TELL ME!!!

* Presidentvalet ligger mindre än en månad bort.
Snart är det dags att gå till valurnorna (ja, inte jag, jag är inte medborgare ännu). Det är TV-sända  debatter varje vecka mellan de två kandidaterna och vice-presidentkandidaterna. Washington Post skriver om valet varje dag, över flera tidningsuppslag. Somligt läser jag med intresse, annat inte alls. Det ska bli skönt då detta är ÖVER! Verkligt skönt.

* Jag har börjat titta på SVT’s nya serie “Torka inte tårar utan handskar”, skriven av Jonas Gardell.
Den som handlar om när AIDS kom till Sverige. Vilken BRA serie det ÄR! OM ni inte har sett den så tycker jag absolut att NI SKA se den!
Jag minns den tiden så VÄL, 1982-83. Jag var 16-17 år då man började tala om sjukdomen AIDS. Minns att jag brukade ligga och tänka på den innan jag skulle somna, och hur rädd jag var för den. Idag har forskningen verkligen gått framåt vad gäller AIDS, tack och LOV!! Ingen behöver idag dö i sjukdomen i Sverige. Fantastiskt!




* Jag är LIKA trög som en seg, osmörjd gammal cykel.
Igår först invigde jag FaceTime på Macen. Min MacBook Pro har precs fyllt ett år. Jag snackade med min kompis Monika hemma i Stockholm. Jättekul! OCH LÄSKIGT!!! Fast vi är typ bästisar pratar vi nästan aldrig med varandra i telefon (jag pratar inte med någon i telefon, kan man säga. JAG har glömt hur man gör). Men Monika har nu blivit med en MacBook Pro hon också! Vi pratade ett bra tag. SÅ KUL!!! OCH fantastiskt att SE henne! HAHA, ja jösses vilken gammal PRÅM jag är är. Teknikens moster Agda, 87!! DET är JAG det!!
DOCK nu är jag av min min FaceTime-oskuld! JO, jag vet att Facetime finns på ajfånen också, men så KUL ska vi inte ha, höhö!!





* Idag är det svennefrulle igen. Alltid trevligt!!

Ha en finfin nyfredag, eller torsdag, som vissa säger!

46 comments:

Miss Marie said...

Klart vi kommenterar, du skriver ju så bra! :) håller med om att kommentarer betyder ALLT! Visst, jag bloggar mest för mig själv, men visst vill man ha lite feedback på det man gör!

Så kul att få följa K i skolan, homecoming känns så himla amerikanskt! Kan du inte förklara lite mer om vad det innebär?

Martina said...

Jag gillar din blogg massor; allvarliga ämnen, roliga, lite mer privata, vardagliga, vackra bilder, punktform.... whatever! Men det kanske ocksa är just för att du varierar dig sa mycket som det blir intressant att läsa. Samma sak hela tiden, även om det är bra, blir inte sa roligt i längden kanske?

Vackra höstfärger! Ni har kommit längre i hösten än vad vi har här är det fortfarande sommarkläder som gäller.

Kan tänka mig att school spiriten är lite annorlunda mot sa som det var i den svenska skolan och att det är fantastiskt att fa uppleva!

Du far väl ha hjälm pa dig när du gar dina power walks!

Självklart läser vi, eller jag i alla fall, dina svar pa kommentarerna!! Det är ju bade intressant och roligt att ha denna slags kommunikation över bloggen. Visst känns det väl som att man lär känna varandra lite grann genom bloggarna och bloggkommunikationen. I stället för brevväxling, typ.

Sa du ska bli amerikansk medborgare? Dubbelt medborgarskap eller byta? Varför?

FaceTime är bra! Jag har det pa Macen men heller aldrig använt den där. Använder den dock pa mina barns ipods.

Gott med svennefrulle!
Ha en jättebra dag!
Kramar

Lisa said...

Älskar din blogg Annika! Läser alltid kommentarerna ocksa + det du svarar. Uppskattar verkligen att du tar dig tiden att svara!
Den första bilden är fantastisk!!! Sadant fint väder har vi INTE här kan jag meddela. Det är gratt & trist...usch!
Lyllo dig som kan titta pa "Torka inte tarar utan handskar". Jag far alltid upp ett meddelande att den bara kan ses i Sverige?! Den 16.10. börjar en serie ("Portkod 1321") jag ska kolla in. Verkar lovande.
Homecoming är ju bara sa amerikanskt! Men kul...
Ha en bra torsdag!
Kramar, Lisa

Lisa said...

Här är länken till trailern ifall du är interesserad:
http://www.svtplay.se/klipp/334961/se-promon-for-portkod-1321
Kram, Lisa

Sahra said...

Så man kan köra facetime på macen. Det har jag inte tänkt på. Vad kul. Jag pratar inte heller i telefonen om jag inte måste. Min jobbtelefon är en samsung. Jag svarade i den första gången förra veckan. Jag fattar faan inte hur den fungerar. Så puckad. Tacka vet jag ajfånen.
Jag läser nästan alltid svaret. Glömmer ibland, men för det mesta. Så sluta inte med det. Helst skulle jag vilja att svaret kom i mailen. Så får jag tex rån kalaslotta. Jag har provat att kryssa i någon inställning att jag vill ha follow up mail, men då får jag allas!!! Inte bara svar på min kommentar och det är lite frustrerande. Kram

Äventyret framtiden said...

Både kommenterar och läser dina kommentarer.
Att blogga betyder också att se framemot engagemang av andra som läser ens blogg. Viktigt för trivselfaktorn:)
Du är en väldigt tjusig gammal seeeeg cykel, vill jag lova;). Tänk att komma upp på en sådan som du visar på bild, eller ner. Fast det kommer man ju alltid, haha..

Roligt med punkter, kanske jag tar efter idag...få se vad jag hittar på

kramar
Karin

eastcoastmom said...

Gillar dina punkt-inlägg jättemycket. Funderar på att vara copycat, vore förresten roligt om en massa bloggare körde punktform på torsdagarna!

Vi har ju numera bara Mac i familjen, sedan också Maken sett ljuset! Men nån Facetime har vi inte testat, kör med Skype, speciellt för att ringa utomlands (billigt).

Kramar

Malou said...

Jag läser, jag lovar, men jag vet att jag är kass på att kommentera. Skall försöka bättra mig :-(

Erica said...

Att du skriver om så mycket olika ämnen är det jag tycker är det allra bästa med din blogg! Och du är så BRA på att formulera dig på ett sätt att man bara vill läsa vidare.
Jag hittade ju din blogg runt september 2007, som du vet. Och ärligt talat så gick den upp på första plats av mina favoritbloggar, och sedan dess är det ingen som gått om den!

Åh, vad high school-spirit verkar vara roligt! Något jag alltid velat uppleva!
Jag har även alltid önskat att svenska skolor skulle ha likadant, eller åtminstone lite grann av det. Men min erfarenhet är att det knappt finns ens ett litet uns av skolanda på svenska skolor...

Angående kommentarerna så går jag alltid in ett tag efter att jag skrivit en kommentar och läser svaret. Tycker det känns så bra med bloggare som svarar i sitt eget kommentatorsfält!
Eftersom jag använder blogg.se så blir det oftast att man går in och svarar på den andras blogg, då det är mest ungdomar som använder den bloggportalen. Och de flesta yngre/tonåringar tycker man ska svara hos den andra (vilket mest troligt handlar om att de bara vill ha en massa besökare så det ska se bra ut i statistiken och inte så mycket om kommentarerna).
Däremot ÄLSKAR jag verkligen blogg.se´s nya svarsfunktion till kommentarerna! Jag hade efterlyst en sådan LÄNGE :D

FaceTime låter jätteroligt! Men tyvärr har jag varken Macbook eller iPhone.

Ha en jättebra torsdag!
MVH /Erica

Annika said...

Marie:
TACK!!
Vad gullig du är!!!
Ja, visst är feedback viktigt.
JAG tycker att du har en underbart varierande blogg, marie.
Du bandar friskt. Me like it!!
Jo, jag kan skriva lite mer om homecoming. Det får bli i nästa vecka.
:-)

Martina:
TACK!!
Ja, jag vill variera mig. Inte skriva ett och samma hela tiden.
Så ibland tar jag lite allvarligare ämnen, som det om vapen igår.
De tyngre ämnena brukar väcka en hel del debatt, och det gillar jag!
Jag gillar verkligen att de har sådan skolstolthet här. Mer sånt i Sverige också!!
DET borde verkligen ta efter en hel del hemma.
Nej, jag vet...
Galet att inte vara amerikansk medborgare eftersom ajg får ha dubbelt medborgarskap. man har NOLL att förlora på det, verkligen NOLL.
Bara fördelar.
SÅ jag måste ta tag i det.
BRA att du läser svaret.
DET gär jag också. Känns bra att veta.
Jag tycker att det blir en sådan bra kommunikation på det sättet. GILLAR!!
Kram!

LIsa:
TACK!!
Vad glad jag blir!!
Roligt!!
SÅ bra att du läser svaren också. Jo, jag vill svara på alla kommentarer jag får.
Uppskattar det ju själv också så mkt på de bloggar jag besöker.
TACK ska kolla in trailern.
Kram!!

Annika said...

Sahra:
Ja, man kan det.
Lite kul.
OCH lite läskigt. HAHA!!
Jag vet, jag talar inte i telefonen med ngn om jag kan undvika det. SNACKA om knäppt, men så har det blivit med nya tekniken.
HAHA, ja TACKA vet jag iPhone. Skulle inte vilja ha ngn annan lur. SÅ lätt och så logisk. FATTAR att du inte fattade ngt med Samsungen...
Bra att svaren läses. Nej, jag ska inte sluta att svara.
Blogger brukade ha en mailtjänst på kommentarer, som blogg.se har. Den ÄR bra.

Kramar!!

Karin:
VAD bra!!
Håller SÅ med, att svara på kommentarer och att ta sig tid är viktigt för trivselfaktorn. Sen kan man svara inne hos andra också, och det är ju OK. men jag föredrar att svara här.
HAHA, cykeln ja...Ja, jag undrar hur de gjorde förr? OCH hur det kändes att sitta däruppe. Snacka om att det måste ha gjort ont om de cyklade omkull (vilket måste ha hänt ofta).
Punkt är perfekt att skriva i ibland. Gillar det starkt. SÅ ta efter du :-)
KRAM!!!

Eastcoast:
OH ja!!
TA efter!!
Det är bara KUL!!
OCH det är så effektivt.
Facetime var rätt kul, det måste jag säga. Men det är också lite läskigt att se den andra personen, av ngn konstig anledning.
Kram!!

Annika said...

Malou;
OH nej, jag menade inte så. Inte alls.
DET var inte det som var meningen med den punkten, att man måste kommentera. INTE alls.
Jag undrade egentligen mest om mina svar läses.
kram!

Erica:
TACK!!
Vad roligt att du tycker det.
Ja, det är nog lite det jag är ute efter också. Att variera bloggen hela tiden.
Så jag är så glad att du hänger med på färden!
Det är så roligt att ha dig här!
TACK för dina supersnälla ord. GISSA om de gör mig glad och generad. TACK!!!

Ja, svenska skolor skulle kunna ta efter amerikanska skolor på mkt.
School spirit tex. Det stärker verkligen eleverna. PÅ ett BRA sätt!

BRA att du läser svaret, Erica.
GILLAR verkligen blogg.se tjänsten då svaret kommer i mailform. DET är toppen!!
Så skulle alla bloggportaler ha det.
nej, jag gillar inte heller då folk (mest unga, märker jag) svarar i andras kommentarsfält. Det blir så konstigt och det liksom stoppar upp flödet i det som bloggaren skriver om.

Ha en toppenfin dag, min fina Erica!!!

Pernilla said...

Hej, hittade din blogg (och några andra) för fyra år sedan via Aftonbladet och inför presidentvalet då. Fastnade för titeln på din blogg och hur du skriver om ditt liv i USA och visar det i fantastiska bilder. Sedan är vi ju jämngamla, nåja lika unga, oxå =).

Är dålig på att kommentera men läser alla kommentarer och dina svar på dem.

Funderar själv på att börja blogga men kommer mig inte riktigt för - vad ska jag skriva om? Ska bloggen i så fall vara öppen eller anonym?

Saken kommer i ett annat läge nu då jag totalt mot alla odds lyckats bli gravid och en blogg är ju ett sätt att "dokumetera" livet och vad som händer.

Samtidigt så blir jag ju inspirerad av de bloggar jag läser och när jag "hör" om era erfarenheter med att lära känna nya människor.

Oj, lite utsvävningar - dags att återgå till jobbet igen i alla fall!

Ha en härlig höstdag!

Pernilla

Annika said...

Pernilla:
DET var så du kom in, via AB och valet!!!
KUL att veta.
OCH snart är det val igen!
Roligt, roligt att du gillar min blogg. OM du visste hur glad du gör mig!!
Dear, du är i min ålder och gravid ffg!!!
Du måste börja blogga!!
jag lovar att det kommer att öppna massor med dörrar.
Jag tycker inte att man behöver vara så anonym, men det gör man precis som man känner med!!
Pernilla, mala mig!!! Min adress hittar du i högermarginalen!!
Jag ska nog kunna ge dig lite råd på vägen!!
Tycker att din situation är ett perfekt bloggunderlag!!!
Kramar!!!

Taina said...

Vet du Annika, att det går inte att låta bli att kommentera på din blogg. Dels för att du altid skriver så bra och intressant, men också för att du ALLTID tar dig tid att svara. Det blir som en tvåvägskommunikation. Jag fattar bara inte hur du hinner? Min blogg håller däremot på att "dö" tror jag, hahahaha! Men jag har mig själv att skylla. Dels så finns inte altid tiden att svara på de få kommentarer som kommer in och sedan har jag själv blivit sämre på att kommentera andras bloggar. Anledningen är till stor del tiden, men som du säger så försvinner ju lite av motivationen att skriva ut i den tomma cybervärlden. Jaja, jag sörjer inte så mycket över det. Men DIN blogg den består!!! Och är i VÄRLDSKLASS!!! Love it!

Åh Homecoming week! Minns Bellas här i Simpan och vilket ståhej det var. SÅ kul att ha fått uppleva det. Karolinas outfit igår var ju bara SÅ läcker!

Presidentvalet är intressant att följa. Kollade givetvis debatten mellan Obama och Romney och ska givetvis se alla debatter framöver. Inte för att jag fattar allt de snackar om, men liiite går väl in.

Njut av svennefrullen!

KRAMAR!!!

Annika said...

Taina:
TACK!!
Tusen tack!!
Vad glad jag blir.
Jag vet, det tar tid. Att svara på kommentarer, och att kommentera.
Men jag vill INTE ha det på annat sätt.
Jag jobbar ju inte, ma dear...
Det gör att jag hinner. Jobbade jag skulle det ligga i annan dager.
Jag brukar svara som intensivast på morgonen då jag äter frulle och gör mina bloggrundpr, framåt dagen hinner jag inte.
DÅ får svaren vänta tills nästa morgon, eller efter helgen...
Mene de kommer alltid.
Ligger mkt blogglågt under helgerna, både på egen blogg och på andras bloggar.
JAG tycker det är så bra att du skriver ibland, Taina!! I love it!
För du skriver ju så himla BRA och roligt!!
Skriv bara då du vill, se det inte som ngt tvång. Aldrig.
Homecoming så stort!!
OCH roligt.
Ja, debatt ikväll...ska väl titta lite, jag också...
TACK för fruktansvärt boostande ORD!!
KRAM!!!

Anonymous said...

Haha, jag som typ aldrig kommenterar (förlåt!) läser oftast alla kommentarerna och dina svar till dem :-). Det är kul!

Desiree said...

Kul med home coming. Jag går relativt ofta in och kollar svar på kommentarer. Det beror självklart lite på hur mycket tid man har från dag till dag. Gillar kommunikationen och att den finns där. Tycker det är fantastiskt att du ALLTID tar dig tid att svara på alla kommentarer med tanke på hur många kommentarer du får på din blogg.
Jag kollade in första avsnittet på Jonas Gardells serie. Tyckte den var väldigt bra. Roligt med detaljer också som man känner igen från sin uppväxt.
Det skrivs ganska mycket om presidentvalet i USA i tidningarna. Jag hoppas innerligt att mitt röstkort hinner komma i tid. Lite nervös över detta för jag registrerade mig ändå i god tid.
Kram!

Annika said...

Homecoming Week låter så kul, så typiskt amerikanskt, sånt man ser på film - finns det verkligen på riktigt? ;-) Kanske du egentligen lever i en amerikansk film? :-D Mycket av det du skriver om är ju sånt som man känner igen från filmer...

Och ja, jag läser alltid dina svar på mina kommentarer!

Och ja, jag är avis på ert väder! :-)

Kram!

Victoria said...

Håller med om att det ska bli skönt när presidentvalet är över - jag är så innerligt trött på all propaganda på TV ("han är dum, så sa han och han bara ljuger, nähä för det sa jag inte, det är du som är dum, och det är bättre nu än för fyra år sen, nej det är det inte alls nu hittar du på igen...) Rena sandlådan om du frågar mig.
Kram!!

Anonymous said...

K:s skolgång verkar verkligen vara som man sett på film.=) Bra att skolan har mycket roliga aktiviteter när de har en så tuff skolgång med höga krav.

Äntligen har ni fått höst! Här har vi börjat få frost nu, så till helgen blir det vinterdäcken på. Men det gör inget, för vi har fått tillbaka det fina vädret.

Himla kul tradition med svennefrukost! Skönt att ha varandra med samma referensramar när man bor så långt hemifrån.

Och en toppen torsdag/nyfredag önskar jag dig!=)

Liz said...

Kul med punktform. Jag kikar alltid efter svar pa mina kommentarer. Alltid, och ibland blir man besviken pa vissa bloggar dar det inte blir svar. Jag forstar absolut att man inte alltid hinner, det gor inte jag heller pa en gang, men jag forsoker att komma ifatt. Men nar vissa bloggar aldrig svarar om man inte eventuellt har en speciell fraga kanske, sa ar det lite trist.

Jag som du och manga andra vill ocksa se svaret i samma trad dar jag skrev min kommentar. Sa gor jag pa min blogg och jag gillar att man har reply optionen vilket gor det annu lattare att se fragor och svar. Da kan man ga in under samma svar igen och fortsatta an att leta efter vad man skrev tidigare i traden, speciellt nar det ar manga inlagg och kommentarer. Dessutom tycker jag vid vissa inlagg att det ar roligt att lasa andras kommentarer och ibland blir det ju en dialog mellan lasare ocksa!

Roligt med Home coming! Det ser jag fram emot att lasa mycket om, det ar ju nagot som vi fortfarande har framfor oss, och det ska bli spannande, det ar ju sa otroligt amerikanskt, typ lite High School Musical over det hela..:)
Ha en fin torsdag,
kram!

bettankax said...

Självklart läser jag dina svar. Alltid.
Kul att få se Karolinas häftiga kontraster från dag till annan:)Fina tjejen!
Älskar din blogg Annika. Din variation av ämnen, fantastiska foton och inte minst jag får nya insikter och kunskaper om livet och levernet i väst.
KRAMAR!!

olgakatt said...

Klart jag kikar efter svar på mina kommentarer!
Jag blir fort trött på att kommentera där det aldrig blir nån reaktion på kommentarerna.

antonia said...

Jag försöker komma ihåg att gå in och läsa svar och lyckas nästan alltid med det :)

Channal said...

Wow så cool Karolina var! Även söt i gult! Underbar vy från sovrummet! Jag måste också röja undan alla sommarkläder, kanske gör det till helgen!
Jag gillar att ge feedback på kommentarer, det är trevligt tycker jag och kul! Jag läser oftast dina svar men ibland hinner jag inte med! Fortsätt att svara på kommentarer! Det uppskattas! KRAM!! Anna

Jane said...

Skicka över lite höst;) Var haft det svalt i en dag, nu kommer värmen tillbaka. Trodde aldrig jag skulle klaga men det gör jag.

Visst läser jag dina kommentarer. Jag kikar själv alltid efter kommentarer på min egen blogg.

Nu börjar jag bli less på valet. Må Obama vinna, men jag börjar tvivla.

Punktform är härligt att både läsa och skriva.

Har inte provat facetime- Är det bättre än Skype?

Anonymous said...

Jonas Gardells serie om Aids har jag inte hört talas om, men blir mycket nyfiken nu. -82 till -83 var mina gymnasieår, så jag var väl uppe i alla läxor och skolstress då.

Jag har inte ens sett Solsidan, trots att min systerson la upp den åt mig. Ska tydligen vara suverän.

Amerikansk Medborgare: Får jag fråga varför du inte har ansökt? För mig var det nästan nödvädigt, för mitt gröna kort var så struligt och passkontrollen var djävulsk i många år. Jag intervjuvades av en tjej från forna Jugoslavien som inte kunde förstå vad jag skulle göra i USA. Hon hade valt Sverige som första land att "fly till" under/efter kriget, men hon hamnade i USA istället. Hon ställde inga frågor alls och jag kände mig lite snuvad. "Du är godkänd" bara! Samma sak med gröna kortet...Vi fick aldrig nån intervju...Jag missar alla de där godbitarna.

Men grejen är ifall du eller din man skulle gå bort, så har jag hört att de kan bli massor av problem med vårdnad av barn och arv och sånt om du inte är Amerikansk medborgare! Jag vet inte om detta stämmer, men om det finns en uns sanning i det, borde du ta tag i saken. LOL

Och du får rösta! Inte för Obama har gjort så himla mycket under sina fyra år, men Mitt är ju väldigt skrämmande!

Face Time på iPhonen är lite dumt...Hemma kan vi göra det över WiFi, men båda måste vara på samma nätverk tydligen. Vi provade en gång när min man var iväg och jag körde på hemma WiFi och det funkade inte. Vi ska prova att vara på Cellular Data båda två nån gång...


Kram, Anna (NC)

kalaslotta i usa said...

Du känner mig Annika, jag är världskass på att kommentera men OM jag gör det så tittar jag alltid efter svar.

Tycker dina inlägg och alla dina kommentarer bildar en enhet som gör din blogg till vad den är.

Kramen!

Christina said...

Yes!! Punktlista igen! Love it!!
Så roligt att få en iblick hur det är att gå i skolan i USA också. Låter som de har mycket roligt också även om det är tufft och höga krav!
Facetime är ju helt kanon fast jag får erkänna att jag använder Skype mer.
Kram!

Anne said...

Fina Annika, som jag sagt förut. Din blogg är som en mysig tidning: en blandning av lättsamt och allvarligt, underbart! Du har en stor fan i mig.
Vet du, vad komiskt du nämner ekollon! Jag tänkte faktiskt precis detsamma idag då vi var ute och gick. Det bara dundrar ner från träden och det känns ju nästan förenat med fara vara ute och traska...Hehe, än så länge har jag inte träffats av nån men det är väl en tidsfråga.

Jag har hört om serien, men inte orkat kolla upp den nåt mer. Den är bra alltså? Hmm, kanske skulle kika. Är faktiskt sugen på nåt svenskt att titta på. Jag minns också det mörka och tunga kring 80-talets AIDS-rädsla. Jag var ju lite yngre än dig men minns det tydligt. Vem kunde då tro att man inte sååå många år senare faktiskt skulle kunna leva ett gott och långt liv med sjukdomen. Men minns tydligen den där skräcken och kanske det var nåt bra? För jag har fortfarande stor respekt för sjukdomen men jag inbillar mig att för kidsen idag som ser sjukdomen som bara en kronisk sjukdom och inte förknippar den på samma sätt som du och jag, ja den attityden kanske inte heller är helt bra.

Suck ja, kan inte detta presidentval vara över. Tills nyligen har jag faktiskt trott Obama skulle vinna men efter den där debatten nyligen som Romney "vann" och att han numera ligger före i procentsiffror har faktiskt fått mig att tro det är kört. Det var bara fyra år sedan en 8 år lång republikansk dominas bröt, vill folk verkligen ha tillbaka en R nu.... och hans VP då, man blir ju mörkrädd.
Apropå politik, såg Sarah Palin på Entertainment Tonight igår, jösses vad hon rasat i vikt. Jag tycker faktiskt hon blivit alltför mager.

Over and out. Ska bänka mig framför dumburken nu innan det är godnatt här på västsidan.

KRAMAR

Anne said...

Jo, en sak till.
Jag läser ALLTID svarskommentarer. Jag tycker de är viktiga faktiskt. Du är en som faktiskt är väldigt noga med att skriva just svarskommentarer, pluspoäng till det! Ofta läser jag dem följande dag, innan jag läser det nya färska inlägget.

Sara said...

Jag tycker om dina punktinlägg, det blir sån härlig blandning och som läsare får jag vara med rom så mycket! Och gärna med bilder till, precis som du gör:). He he tänk att de måste klä sig i GULT av alla färger, tur att jag slapp det. Har säkert inte ett enda gult plagg hemma, inte ens en gammal t-shirt och jag skulle inte vilja köpa något heller. Men det funkar ju på K, helt klart, en skönhet klär i allt. Och SÅ fin hon är som goth, vackra lilla K!
Är själv inte så rädd för fallande hårda ekollon, det är inget problem här men jag förstår att det gör ont när de slår mot skallen. Tycker däremot att blöta löv kan vara lite jobbiga, de är fruktansvärt hala och geggiga, inte så kul. Håller tummarna för vackert väder idag och att du får en fin fredag och helg, puss & kram

Annika said...

Ano:
Hej!
OCH VEM är DU då? Undrar skribenten nyfiket...

Desiree:
Ja, precis, jag gillar också den kommunikationen!
Det blir som en konversation.
Skulle ha väldigt vårt att INTE svara på kommentarer.
Det skulle verkligen ta emot, såvida det inte är ngt "blaj-inlägg", ja du vet...
VISST är Gardells serie BRA!!
OCH HEMSK!!
Man minns verkligen den tiden då AIDS kom till Sverige oh hur rädda vi var!
Presidentvalet ja...och jag blir mer och mer säker på att Mitt R vinner.
För jävligt...
KRAMAR!!!

Annika:
HAHA!!
JA!!
DET FINNS!!
Homecoming och amerikansk HS kultur finns. DET är knappt jag tror det själv. ÄVEN om det såklart är spetsat i filmerna.
Men visst!
BRA att du läser svaret. Det sporrar!!
OCH vårt väder, ja det är SKÖNT!!
KRAM!!

Annika said...

Victoria:
Jobbigt ja...
Jag längtar verkligen tills det är över.
MEN jag tror det blir byte i Vita Huset.
Tror Obama ryker!
OM han inte visar framfötterna mer i debatterna. Han var ju jobbigt flat i första debatten.
Lite mer drag var det igår i VP-debatten.
Så ska det se ut.
Kram!

Penny:
Ja, det är som en annan värld man knappt förstår.
En värld man inte förstår, för vi har ju aldrig varit där, i HS.
Ett helt universum inom skolans väggar.
KUL har de iaf, trots höga krav...
Ja, vi har verkligen höst nu. I LOVE IT!!
Tror inte vår första frost är så långt borta heller...
BRA att ni har fint väder. DET gör akt så mkt lättare.
Ha en fin fredag!!

Liz:
TACK!
OCh jag håller med.
Det är ngt platt att kommentera på bloggar där man aldrig får respons. Responsen behöver inte ligga där, men den kan gärna ligga i ett återbesök om man inte svarar på egen blogg.
Platt och envägs blir det.
Jag kollar också själv alltid efter svaren.
Precis, det kan ofta bli en dialog mellan läsare på en blogg där man kommunicerar.
BRA!!
ja, Homecoming är det verkligen.
Snart är du där, Liz, tiden får fort :-)
KRAMAR!!

Annika said...

Bettankax:
BRA!!
OCH TACK!!
OCH tack för supersnälla ord!!
Blir så INNERLIGT GLAD!!
Jag är glad om jag spränger fördomar, även om jag förstärker dem.
TACK snälla!!
OCH tack för så snälla ord om K!
Kram!!

Olgakatt:
Underbart!!
BRA!
ja, jag är som du. Tröttnar snabbt om jag aldrig får respons då jag kommenterar.

Antonia:
Men det förstår jag. Ibland går det inte. Såklart!!

Annika said...

Channal:
TACK!!
ja, detta är verkligen kontrasternas vecka på skolan.
KUL!!
Precis, jag tycker också det är viktigt med dialog. Hos dig kollar jag alltid svaret då jag kommer för att kolla nya inlägg.
SÅ kul.
Men jag förstår fullt ut att svaret inte hinner kollas varje ggn.
KRAMAR!!

Jane:
Japp, höst på väg :-)
Nej, men jag kan verkligen förstå att du saknar den. Jag skulle själv ha svårt att bo i ständig sommar, men det har ju sina fördelar det också.
Kommentarer är viktiga, både svar och att få!
Absolut.
Nej, jag tror inte att Obama vinner valet.
Det har jag känt på min länge.
PUNKT är ett mKT effektivt sätt att skriva i :-)
Facetime som skype, men utan chatt. Jag använder knappt skype heller.

Anna:
DEN ska du se!!
Jag var själv 16-17 år då AIDS kom till Sverige och jag minns det så väl.
OCKSÅ skräcken för att själv råka ut för sjukdomen.
Tycker absolut att du ska se den!
Solsidan har jag sett alla säsonger av, och nu har ju nya säsongen börjat på fyran. Där kan du se den!

Medborgarskap ja..
Kalla det oföretagsamhet, lathet, "det brinner inte i baken", "sitter inte i sjön". etc etc
Jag har aldrig haft problem med mitt Green Card.
Jodå, visst var det intervju för både Peter och mig då jag vi gift oss på USCIS, men ingen skärseld. Detta var 93, låååångt före 9-11.

Jodå, jag vet...det är bara fördelar att vara medborgare. Jag kan vartenda argument.

OCH jag vet också att jag skulle sitta risigt till om P skulle dö (gud förbjude).
DÅ skulle man förlora mkt på alla plan.
SÅ att bli medborgare är en no-brainer.
EFTERSOM vi får behålla våra svenska medborgarskap också.
Men att jag inte gjort det än betyder BARA att jag inte fått ändan ur. Easy as that.

Tror inte jag kommer testa Facetime på ajfånen, men man vet ju aldrig.

Kram!!

Annika said...

Kalaslotta:
TACK!!
Snällt sagt, lotta.
OCH bra att du kollar efter svar :-)
Hos dig är det lätt eftersom svaret kommer på mailen. DET gillar jag verkligen md blogg.se!
Kramar!!

Christina:
HAHA!!
TACK!!
Jamen punkt är så BRA sätt att skriva på. PROVA :-)
Roligt att du gillar skolinläggen. DET blir ju en hel del sådant på min blogg.
Använder knappt skype, och heller inte FT. bara en enda ggn.
HAHA!
Kram!!

Anne:
ÅÅÅÅÅ tusen TACK!!!
Jag blir så GLAD över dina ord,
Ja, jag vill ju blanda och ge.
Inte bara ha glättigt.
Det får bli en blandning.
VILL att det ska vara lite som en tidning. TACK, snälla Anne!!
DU ska ABSOLUT titta på Gardells serie!!
SÅ BRA!
Dessutom är det en nostalgitripp rätt in i 80-talet, bara en sådan sak.
Jag kände mig nästan lite konstig till mods efteråt.
Idag dödar inte AIDS längre, inte hemma.
Fantastiskt vilken framgång där.
Jag tror inte heller att dagens unga tänker mkt på AIDS, om alls.

Jadu, valet ja.
Jag har länge trott att Obama ryker all världens väg.
Dessutom var han sp fruktansvärt irriterande flat i debatten mot Romney.
VAD höll han på med?????
Igår var det lite mer eld från Bidens sida i VP.debatten.
Har nog inte sett Sarah P på länge. Ska kolla in hennes viktminskning.
Sant, att gå ner mkt i vikt som liote äldre är nästan aldrig snyggt. Det ger ett utmärglat intryck.
Tyckte hon var snygg som hon var. Skitsnygg, helt enkelt, fast hennes politik är det mest skrämmande som finns.
TACK, ta k, tack för att du läser svaret!!
DET är så viktigt att veta.
Jag är likadan som du, läser alltid svar på andras bloggar innan jag läser det dagsfärska inlägget.
KRAMAR!!

Annika said...

Sara:
TACK!!
Det är BRA!
För det är väldigt lätt och effektivt att skriva i punkt.
SÅ det är roligt om det uppskattas :-)
OCH jag vet ju att DU alltid läser kommentarerna och svaren.
tACK, SIS!!!
K ja...alltid pigg på att klä ut sig. Gult är då ingen höjdarfärg för juniorerna. HAHA!!
FÅ som klär i den.
men jag tycker också hon var häftig som goth.
Idag kommer det att bli top of the line väder, men ikväll blir det kallt.
Ser inte fram emot matchen ikväll, brrrr....
Men det är en piece of Americana, och sådant är kul.
KRAM och älskar!!!

Anonymous said...

(Samma Anonym som ovan) Jaa, vem är jag :-) Bara en vanlig svensk mamma som gillar ditt sätt att skriva - roligast är när du skriver om amerikanska fenomen eller sådant som skiljer mellan USA och Sverige. Jag har släkt och vänner i USA och då blir det lite extra kul! Jag är dock urusel på att kommentera, så jag tror inte att jag kommenterat förut.

Annika said...

Anonym mamma:
Trevligt!
Du är jättevälkommen!!
TACK, jag gillar att skriva om amerikanska fenomen.
Det gäller bara att komma på dem ;-)
KUL att du läser!!

Suzesan said...

JAMEN Annika så klart jag läser svaren. Jag läser allas -braiga- kommentarer med.

Nåt jag tycker är oerhört oartigt på bloggar är de som har bloggar och inte svarar ALLA. De hoppar över några.

Inte glömmer utan hoppa över. Eller svarar bara vissa och vissa inte.

En sak om man inte svarar om nån är oförskämd. Men inte när någon bara skriver nåt så som alla andra.

Men men cybern är fri och alla är olika. Alla gör som de vill. Kanske de känner sig besvärade av att någon gör -sig- besvär att kommentera på deras bloggar då kan det ju bli så. Utfrysningsmetoden.

Du däremot är duktig på ATT inte missa något. Fantastiskt. Genomtänkta svar. En dialog. och rolig är du. Annika DU ÄR BRA helt enkelt. Tycker om dig;)Det är därför jag hänger här....jämt. Ett "beroende".

Men Annika du har haft tur att slippa nättroll. Eller??

Hos mig har jag haft en enda person som lagt energi på att skriva en massa skit i flera år som kommentar och till slut orkade jag inte diskutera... utan bara suddade ut dem. En person. Jag vet det nu. En person som öppnat flera konton för att kunna sitta och kränka mig. För att låtsas att det är fler. Kallar sig vid olika namn. Jag vet vem. Hon avslöjade sig själv. HON vet att jag är henne i hälarna nu.

Jag printscreenar allt jag behöver. HoN har en egen blogg. Men "inga" läsare.
Den skriver hon aldrig från. Men skriver skit om mig där. Hon har kartlagt mig. Inte bara på bloggen. Jag vet vem hon är. Vad syftet är och varför(ganska smickarande dock). Idag skrev hon om mig igen på sin blogg. Den hon suddat. Tagit bort och ändrat adress på och bytt tillbaka igen. Men hon vet var min gräns går nu. Men HON är obehaglig. På riktigt. Fick na' på släp när jag var inne på en sk "kändissida" och skrev nåt glatt -hejpådej-tack-för-senast för några år sen. För jag ville det. För han var så snäll och ville att jag skulle SJUNGA med honom och tvingade mig. För jag vägrade först. Då hoppade han ner frpn scen och "överföll" mig så GULLIGT. DET vet hon. Denna. HON är arg för det. Jag vet mer än vad jag skriver nu. Obehagligt. Så många bra bloggare som måste sluta blogga för det får såna på sina bloggar. Eller inte kan kommentera var man vill. Kändis eller inte blogg som blogg. Alla lika.
Så synd. Med min blogg har jag bara ett syfte. Skriva. Om vad jag vill. När jag vill. Ibland skriver jag inlägg som är för att reta henne för då får jag ur na' information. Bilder på mig själv tillexempel.... ord som "fifan vad jag är bra och snygg idag"...osv. Då flippar hon UT.

Kram
/Susanne

Annika said...

SUz,
USCH!!
Jo, jag vet att du drabbats av troll. Fy 17.
Jag har haft tur där, ta i trä....
Tänk att du vet vem hon är. BRA att du vet, och bra att hon vet.
Hon måste ha problem.
FY så hemskt.
Du skulle ju kunna moderera dina kommentarer, godkänna dem innan du lägger ut dem sas.
DÅ slipper du henne. Ja, du ser ju vad hon skriver, men ingen annan.
Kram till dig!!!

Suzesan said...

Tack för tips med moderering. Men det går bra ändå... men TÄNK att ödsla tid på att öppna flera konton...för jag har ju tagit bort anonyma. Det tog ett tag att tänka ut. Tur jag sparat hennes adress.

Tycker ändå mer synd om artisten SOM har med henne att göra. Hon ger sig inte bara på mig. Jag måste verkligen satt ett avtryck hos HONOM då hon HATAR mig så. Du skulle se bokstäverna hon spyr ur sig. Ja kvinnan måste ju ha riktiga problem. Kan inte tycka synd om henne faktiskt. Icke. För jag har verkligen inte gjort något. Synd om artister när de får såna efter sig. Vet ännu inte om han vet VAD hon håller på med. Ingen vill ha sånt efter sig. Jag var på ett event. Ett enda. Kanske bäst att inte ha några idoler och framför allt inte prata med dem. Haha.

Men min -HÄNGNING- kan komma. Jag väntar bara ut rätt läge. Vill helst att hon slutar. Jag är nämligen INTE intresserad av den hon är besatt av. Längre. Jag brukar få såna kvinnor efter mig i verkliga livet med ..som stör sig så...hemskt påfrestande. De är livsfarliga.

Kram
/Susanne

Annika said...

Vet inte vilken artist det är.
Men det är alltid vidrigt med troll.
Många är hårt drabbade.
Hur kan ngn HATA ngn så genom att bara ha läst kommentrer och blogginlägg?
Sjukt.
Be strong!

Suzesan said...

Näeee MÄRKLIGT. Mycket udda. Att hata över sånt.

Tack over and out på detta ÄMNET.
Kram
/S