Monday, October 29, 2012

Dagens andra inlägg: SOM på nålar...


Nej, idag blir jag inte lugnad av media (blir jag någonsin det?)


"A meteorologically mind-boggling combination of ingredients is coming together: one of the largest expanses of tropical storm force winds on record with a tropical or subtropical cyclone in the Atlantic or for that matter anywhere else in the world; a track of the center making a sharp left turn in direction of movement toward New Jersey in a way that is unprecedented in the historical database, as it gets blocked from moving out to sea by a pattern that includes an exceptionally strong ridge of high pressure aloft near Greenland; a 'warm-core' tropical cyclone embedded within a larger, nor'easter-like circulation; and eventually tropical moisture and arctic air combining to produce heavy snow in interior high elevations. This is an extraordinary situation, and I am not prone to hyperbole.''

Read more: http://sportsillustrated.cnn.com/2012/writers/peter_king/10/29/Week-8/




Ute blåser det, det regnar och det är SÅ MÖRKT.
Jag vet att vi inte ens har gått in i det början av det värsta än. Ikväll vid klockan 17 lär det vara dags för detta att bli kännbart.

OCH sen ska det fortsätta att plåga oss hela natten och en bra bit in på tisdagen.

DESSA tre väderstystem som ska krocka och ge oss en storm av historisk rang.

VI har ström. Vi har värme.  Vi har det bra.
ÄN så länge.
Jag ska strax laga köttfärsås. OM det värsta skulle hända kan jag värma den på utegrillen.
Jag ska göra kyckling också när jag ända håller på. DET är lika bra att göra allt detta nu och inte sen.
ONE NEVER KNOWS!!

Inatt kommer vi att sova i källaren.
Jag tar inga risker. Vi har så många gamla träd på baksidan av huset att vi inte törs sova på övervåningen inatt.
FÖR det lär ju RYTA av stormen däruppe.

Vet ni att de snackar snö i DC innan ALL IS SAID and done...
Mycket underligt detta. Mycket kusligt, och samtidigt spännande, att vänta på något som man inte riktigt vet VAD det blir.

Karolina och jag tog bilen till Starbucks tidigare.
Spöklikt lugnt i trafiken.
LUGNT på Starbucks, men folk satt och arbetade vid sina laptops som vanligt.
GOTT med Pumpkin Spice Latte.

NU gläder jag mig åt att vi fortfarande har ström.
Att jag har internet och värme.
ATT jag duschat och tvättat håret.

Imorgon tänker jag visa lite bilder som jag tagit idag. Dock, det är inte lätt att ta ut kameran i detta väder då det regnar på tvären.

STAY SAFE!!



23 comments:

Suzesan said...

Ja med risk för att bli tjatig. jag tänker på er.

Bra det med att värma på utegrill. Minnssnöstormen på nittitalet och nör det blåste full storm. All ström var borta. Jag hade sovit mig igenom det där och vaknade och det var en halvmeter snö ute. Jag kokade kaffe på stormköket. Populärt hos några grannaR;) Den gången var det katatstroftillstånd. Plogarna hade inte kunnat hålla snön borta och fick koncentrera sig på motorvägen. Där folk stått i som mest ARTON timmar.

Kram
/Susanne

Suzesan said...

Ja med risk för att bli tjatig. jag tänker på er.

Bra det med att värma på utegrill. Minnssnöstormen på nittitalet och nör det blåste full storm. All ström var borta. Jag hade sovit mig igenom det där och vaknade och det var en halvmeter snö ute. Jag kokade kaffe på stormköket. Populärt hos några grannaR;) Den gången var det katatstroftillstånd. Plogarna hade inte kunnat hålla snön borta och fick koncentrera sig på motorvägen. Där folk stått i som mest ARTON timmar.

Kram
/Susanne

Humlan said...

Här är det också regn och blåst, men i en helt annan skala. Typiskt nog har jag blivit av med mitt köksfönster i dag och fått ett vitt tält utanför och en fasthäftad fiberfilt innanför för att hålla värmen. Fiberfilten har redan lossnat på några ställen och ser ut som ett spänt segel... Jag undrar om det ska hålla samtidigt som jag har tänkt på er under dagen och undrat hur ni har det. Jag hoppas verkligen att allt går bra och att ni klarar er utan skador och med behållen ström!

Jag läste i dag i en tidning att Halloween firas i dom engelskspråkiga länderna den 31 oktober och hos oss fredagen före Allhelgona! I dag har jag i alla fall köpt en påse med (inslaget) godis, så nu är jag beredd om det kommer fler häxor!

Kram!

Anonymous said...

Fy så otäckt! JAG känner mig nervös och jag är ju inte ens ids närheten!
Kan tänka mig att det kan bli en sömnlös natt för er.
Kommer att tänka på er hela tiden tills dess att stormen dragit förbi er.

Smart av dig att fixa med mat som du enkelt kan värma upp. Det gäller att vara beredd även om det förhoppningsvis inte blir så illa som det tros bli.

Massor av kramar till er alla tre!!

Charlie sa ... said...

Just nu tar vi ut nybakade muffins ur ugnen. Det känns lugnande med doften och tevattnet som kokar.

MEN jag är verkligen inte lugn. Vad väntar? Ännu ström, varmt inne, vi har det bra. Men vad händer där ute...känns läskigt och obehagligt.

KRAMAR och som alltid...stay safe!!!!!!

Annika said...

Suz:
DET känns fint att du gör det.
VILL gärna sova mig igenom detta också ,men jag tror inte det blir mkt sömn inatt...
INTE kul. ALLS...
Snöstormar kan minsann vara förlamande. Verkligen.
Well, so far so good hos oss...
men det värsta har inte ens börjat...
Kram!!

Humlan:
Ja, i annan skala, men inget som har med stormar är roligt att ha att göra med.
Jag sover aldrig så dåligt som när det blåser ute. SÅ inatt räknar jag inte med sömn.
eh, underligt hur Halloween kan byta dag?
Då får de nog döpa om den.
jaja, bästa att vara förberedd.
Kram!

Jess:
DET är omöjligt att inte känna sig nervig.
Det är så underligt och overkligt.
JUST detta att inte veta VAD det egentligen är man väntar på.
OCH så denna osäkerhet inför strömmen. HUR länge ska man få behålla den etc...
Inte LOLIGT!!
JAPP, bäst att koka mkt nu, känner jag...
Men jag hoppas att det inte ska behöva bli så att jag ska behöva värma den på grillen.
Sp far so good...
TACK och kram!!!

Annika said...

Lotta:
MUMS!!
GOTT!!
OCH jag har en sås på spisen, och sen ska jag slänga n kyckling i ugnen.
jag är inte heller lugn. DET känns som om man sitter på nålar.
Hela tiden väntar jag på att strömmen ska gå, och iom att den går vet jag att det komemr att kännas "kört". Det är ju så himla KALLT också, brrrr.....
Tycker också det är en obehaglig känsla hela tiden.
Kramar och STAY safe. Tänker på er!!!

Desiree said...

Nej media tror jag sällan man blir lugnad av. Hoppas att Sandy inte blir så allvarlig som de tror. Men man vet ju aldrig så det är lika bra att ta det säkra kortet. Smart av dig att se till att laga till ordentligt med mat så att ni har om det sedan blir strömavbrott i några dagar. Jag kommer hålla tummarna för att det här går över utan att det skapar allt för stor tragdi. Så trist att den kommer just nu inför Halloween och allt. Låter bra att ni tänker sova i källaren. Det hade jag också gjort. Stay safe och take care.
Kram!

Humlan said...

Ja, visst är detta som vi har här en helt annan skala och mer irriterande än skrämmande. Men vårt lilla blåsväder har gjort att jag hela tiden har ert riktiga oväder i tankarna.
Jag tycker att det är klokt av er att flytta ner i källaren i natt. Jag hoppas att du kan sova lite även om jag förstår att du förmodligen inte kommer att kunna göra det. (Jag kommer förmodligen inte heller göra det, men det beror ju på att mitt "tält" som dom har satt upp istället för fönster smäller och brakar runt hela tiden så att jag är rädd att det ska lossna, men mest oljud alltså! :-) )
Håller tummarna för er!
Kram!

Saltistjejen said...

Ja du Annika! Smart att laga mycket mat på en gång! haha vi förlitar oss på att vi har vårt trangiakök OM strömmen skulle gå. Där kan vi laga en hel del faktiskt. :-)
Försök att inte oroa dig alltför mycket bara. Bra att ta det säkra före det osäkra, men också bra att försöka att vara lugn.
KRAM och du bra att ni sover i källaren inatt!

Desiree said...

Jättefina bilder du tagit på Karolina också vill jag passa på att säga. Känns som om Karolina alltid blir fin på bild. HOn är fotogenic. Älskar bilderna då hon kastar upp höstlöv i luften så att de virvlar ner runt henne. Karolina gör sig bra på bild och du är duktig på att fota vilket blir en jättebra kombination.

antonia said...

Håller tummarna för er! Har blåst en hel del i götet idag men givetvis inte i närheten av den storm som ni har på g. Hoppas att stormen inte tar några liv!

Camilla said...

Håll dig nu inomhus när stormen slår till.
Och det är smart att sova i källaren ifall något skulle hända med träden utanför.

Här blåser det styv kuling nu. Tjuter ordentligt här under takåsen och i ventilerna skramlar det. Men det är ju en fis i rymden i jämfört med hur det är hos er.

Kram

Anonymous said...

Här tjuter det utanför fönstren, men när man vet att det inte blir värre än så och att elen inte kommer att försvinna så känns det riktigt mysigt. Annat för er... Hoppas ni får behålla elen och därmed värmen! Håller tummarna så för er alla att Sandy inte skall gå för hårt fram. Det känns lite som en science fiction-film, men hoppas att det är en film med happy ending för er på östkusten.

Äventyret framtiden said...

Sitter här och känner med er på andra sidan havet. Önskar att allt verkligen går bra på alla sätt. Stackars alla dem som bor nära kusten nu, riktigt nära kusten.
Håller tummar, sänder varma tankar

kram
Karin

Anne said...

När jag skriver det här är kl snart 4:30 hos dig och det är nog rätt kraftigt oväder hos dig nu, om tidsangivelserna meterologerna tidigare nämnt stämmer. Jag är också nervig å dina vägnar, måtte ni nu få behålla strömmen hela tiden. Förutom rent praktiskt att behöva elen för att se, koka mat etc så vill man ju gärna ha den av ren trygghetsskäl, allt blir ju läskigare nattetid om man inte har el. Rytande storm utanför samtidigt som natten är mörk. Brrrr, blir nervig bara tänka på det. En sån här dag skulle man ju inte velat haft mannen på resa eller nåt liknande.
Tänker på eR!!!KRAM

Vform said...

Tänker jättemycket på ER där borta!
TV.n visar skräckinslag!
UJDÅ ...
MASSOR med KRAMAR!

HeLena said...

Tänker på Er! Om det är någon tröst så stormar det här också. Inte på långa vägar som det förmodligen blir hos dig men... trist väder är det. Storm, +4, ösregn och kallgrader på väg...
Hualigen! Konstigt är det.
Många varma kramar

Bettan said...

Det verkar ju som att det kommer bli tufft hos er, så ta vara på er!
Kramar från Göteborg

Anonymous said...

Tänker på er, Saltis och hennes familj, och Taina och hennes familj!! Hu! Vad otäckt, citatet i början skulle ju inte lugna någon! Nog för att amerikanerna har en tendens att överdriva väder, är det inte för att inte riskera stämning i efterskott. Jag tänker på de italienska jordbävningsexperterna som nu har blivit dömda till fängelse för att de inte varnade för jordbävning för några år sedan. Jag menar dock inte att underdriva riskerna med Sandy, och det är ju viktigt att ta det säkra före det osäkra!!! Absolut, för annars riskerar det ju att bli en ny Katrinasituation.
Stor kram och hoppas, hoppas att det inte blir så farligt som befarat, och att ni får hålla er varma och mätta.

bettankax said...

Tänker på er och hoppas denna väntan på VAD snart är över och allt är som vanligt igen.
Såg just bilder från ett spöklikt tomt NYC. Endast turister som var ute.
KRAMAR!!

bettankax said...

Underbara foton på SÖTA Karolina i föregående inlägg. Hon är så fin så fin...och såklart en mästerlig fotograf:)
KRAMEN!!

Anonymous said...

Tänker på er! Kollar nyheterna och håller koll, men det ser ut som det smäller till i natt!

Helt underbara foton på K i föregående inlägg! Vilken skönhet!

Kram