Tuesday, October 30, 2012

The second post of the day: And, as it dawns all is calm...

We had a good night in the basement.
We slept.
We kept the power thru out the entire storm.
I am SO thankful for that!
SO. VERY. THANKFUL!

It seemed like the storm calmed down  a little bit around 23:00.

When I look outside right now it looks like we have had ZERO damage.
Of course, I have not been outside the door yet so I have no idea how it looks out on the streets.
I will take a drive later on this morning.

But, I think it is safe to say that most of the DC-area made it thru just fine.
NYC took the hardest hit, for sure.  I feel for the people there.  SO MUCH!

It is COLD, rainy, gray and calm now.

We are out of the woods...

33 comments:

Sara said...

Åh det var skönt att höra! Det var nog rätt jobbigt i AC och NY, skänker dem en tanke. Hörde också att stackarna på Haiti hade drabbats rätt hårt, som om jordbävningen inte var nog..... Puss & kram

Annika said...

Sara:
Ja, mkt skönt.
Här ser jag INGA skador, inga träd som blåst ner ens en ggn. men jag har heller inte varit UTE ännu.
Det blåser inte längre, men det är kallt och det regnar småspik. Ska ta bilen och ge mig ut om ett tag. Nyfiken. Ja NYC drabbades hårt, och NC fick ett sig ett stort slag. Men the Outer Banks är SÅÅÅ utsatta för stormar.
Ja, haiti med sin ringa infrastruktur har så lite att sätta emot när naturen spökar. hemskt.
Kramar och älskar!!!

olgakatt said...

Det lär bli en hel del att städa upp...
Skönt att ni slapp lindrigt undan!

Annika said...

Olgakatt:
DET lär det bli, och särskilt i NYC och på Long Island.
Grymma öde.
Ska ta bilen om en stund och kolla läget. Tror det är lugnt på de allra flesta håll här.

bettankax said...

Å så skönt!! Såg just en bild från Outer Banks. Min kollegas styvdotter bor ju där. Hon hade tagit ett foto från sin balkong och det såg som huset befann sig mitt i havet. Skrämmande. Hemskt.
Hoppas det är över för denna gång.
KRAMAR!!

Suzesan said...

Guuu' så skönt att det är över nu och att ni är oskadda. Ojoj.....Samla er nu. Japp ta en runda. Låt allt återgå till det vanliga. När vi haft oväder så är det som om manär lite anfådd efteråt när det är över. Flod på det och så var det fullmåne!! Som på film alltihop.

Usch och alla ändå var i så stadiga hus och allt. Tänker på vad de på Haiti upplevt. För där är ju det blås-rakt på. Stackarna som om det inte vore nog för dem.

Ha EN BRA DAG.

Stor kram
/Susanne

Annika said...

Bettankax:
JAG VET!!
OBX fick sin beskärda del.SOM ALLTID!!
DE ligger så utsatta långt ut i havet utanför NC.
Inte lätt för dem då det stormar.
DE måste ALLTID evakueras då det kommer orkaner.
NU är det över.
Skönt.Kram!!

Suz:
Vi klarade oss oförskämt bra. Inga skador, ström hela tiden.
Nu går allt över i normala gängor igen.
KALLT är det ute, regn, men KAVLUGNT!
ja, fullmånen ställde ju till det den med igår.
Precis, på haiti är infrastrukturen en helt annan än här. En av världens fattigaste länder. ALLA naturkatastrofer drabbar dem så hårt.
Hemskt.
Kramar!!

Marianne said...

SÅ UNDERBART SKÖNT att det värsta är över och att ni mår bra! Så skönt också att ni har fått behålla strömmen. Nu kan vi alla andas ut och slippa oroa oss!

KRAMAR!

Annika said...

Marianne:
Det värsta ÄR över. Nu är det bara kallt, lugnt och regnigt...
Strömmen är jag innerligt glad att ha.
Taina har ingen ström, vad jag vet. Ingen ström för Lotta i CT heller, men Saltis och jag har. OCH hela Reston, efter vad jag förstått. Igår var 77,000 utan ström i Norra VA, men vi klarade oss.
TACKSAM!!
TACK för all omtanke!!

Erica said...

Åh, vad skönt att det värsta verkar vara över :D
Såg som sagt bilder från New York imorse, så mina tankar har idag varit hos er på amerikanska östkusten...
Hoppas verkligen det DRÖJER länge innan en sådan storm kommer igen!

Kram /Erica

Annika said...

Erica:
DET gick så bra det hade kunnat gå för oss.
Meget tacksam!!
NYC drabbades hårdast.
Grymt.
ja, ngn sådan här storm vill jag INTE ha igen...
Kram!

Saltistjejen said...

Skönt att höra att ni har det bra! Att ingen och inget skadats. Här är förödelsen stor men vi klarade oss utan några som helst problem. Lower Manhattan dock en annan historia. MEN jag tror NJ har det värre. Har hörts att mer eller mindre HELA Atlantic City är under vatten!!!!! Och förödelsen för alla hus runt Jersey Shore är hemsk! HEMSK! Tänk så många som evakuerats och inte har några hem att komma tillbaka till!!!! Usch! Jag tänker mycket på dem nu. OCH är TACKSAM över att vi har det så bra.
KRAM!!!!! Stay dry!

Annika said...

Saltis:
Nej, jag tror det gick så bra det kunde i DC.
Många utan ström, men...
Nedre manhattan är grymt.
Men det är kanske som du säger att NJ fick det ÄNNU värre.
HEMSKT!!
Det var ju där Sandy vek in.
FY!!
ja, jag är också så tacksam över att det gick så bra här. Samtidigt som jag känner SÅÅÅ med alla som drabbats hårt.
Grymma naturkrafter.
KRAM!!

Sahra said...

Bättre att ta det säkra före det osäkra. Skönt att ni inte drabbades nämnvärt. Kram

Annika said...

Sahra:
Absolut.
Nej, vi hade TUR!!
Kram!

Lisa said...

Sa skönt Annika att ni klarade er utan några större problem!!! Har tänkt sa mycket pa er & förstas pa alla stackars människor som drabbats sa hart! Vilka naturkrafter!
Kramar, Lisa

Keith said...

No damage around here that I can tell. Might have to head out later to check.

Äventyret framtiden said...

Så härligt och så skönt att läsa att det har gått så bra! Det bästa av allt, med tanke på hur det säkert har varit runtomkring er.

Grattis!

Karinkram

antonia said...

Härligt att höra! Jag skall försöka få tag på min värdsyster i NYC men hon har säkert tagit alla säkerhetsåtgärder så jag är inte så orolig.

Emmama said...

Herregud vilken pärs detta måste varit för er alla! Hoppas det är över nu!

Kram!

Anne said...

Herregud vilka bilder som visats idag och att vakna upp till. Så glad och lättad ni klarade er (såg att Saltis också har det gott) men som du sa många har det för bedrövligt just nu. Just omfattningen, alltså över hur stora områden den här stormen rörde sig gjorde den väl rätt unik som jag förstår det. Det blev verkligen så hemskt som de "lovade", ibland vet man inte hur man ska tolka alla rapporter innan och ibland blir det ju platt fall av det som hotats bli megastort. Icke denna gången, jag tycker många bilder ser värre ut än jag kunnat tänka mig.
Alla strömlösa, hemskt hemskt. Men förstås, ännu värre inte ens ha ett hem längre att kunna ha ström i.
Så skönt ni har det bra, följde dig flitigt hela gårdagen och tänkte på er konstant!
KRAM

Martina said...

Skönt att ni har klarat er så bra utan några som helst skador eller problem.
Vi har mest sett bilder från NY där förödelsen verkar väldigt stor. Stackars människor.
Kramar

Annika said...

Skönt att höra att det inte blev alltför illa hos er. Jag har tänkt på dej på jobbet när jag hört om stormen på radion...

Charlie sa ... said...

Just nu har vi STRÖM!!!!

Jag är till mig av glädje. Det betyder en varm dusch framför allt, att kunna fungera som vanligt mitt i allt!!!!

Dessvärre ser vår stad ut som en spökstad. 99% utan el imorse!!! I hela tri-state area talar vi om över miljoner. Nästan hela LI och minst 2.5 milj i NJ.

Jag njuter så länge det lyser här.

SÅ glad att det gick bra för er!!!

KRAM!!

Anne-Marie said...

Härligt att ni klarade er så bra och att ni hade det gott i källaren. Det verkar som om NY Och New Jersey drabbats värst. Ser att Lotta fått tillbaka sin ström. :) Kramar!

Christina said...

Skönt att höra Annika!! Tack och lov!! Ja NY och New Jersey, jag bara gapade när jag såg all förödelse på nyheterna nu. Fy sjutton så hemskt!
Kram!!

Millan said...

Sa skont att hora att allt ar bra med er och att stormen inte verkar ha forstort nagot for er! Jag tankte pa er och oroade mig nar jag sag pa nyheterna har!! Men jatteskont att det gick bra trots allt.
Stor kram

Annika said...

Lisa:
Ja, vi klarade oss bra, det måste jag säga.
DC ligger för långt in i landet för att riktigt drabbas av orkaner, men visst har vi haft våra duster med dem, som Sandy.
Värre i lågglänta kustområden som nedre Manhattan och NJ.
Herregud!!
men allt gick bra här.
Kram!!

Keith:
I cannot see a single thing here that was damaged in the storm.
We were lucky in DC.

Karin:
Ja, tack och LOV!!
DET var s¨otäckt då det stormade som värst.
Verkligen.
SÅ glad att det är över, och så glad att det gick SÅ bra, trots allt.
Kramar!

Annika said...

Antonia:
Mkt skönt.
Hoppas du fått tag på henne nu.
Men, som sagt, denna storm överraskade ingen så hon är alla ggr OK.

Emma:
DET var läskigt i de håraste byarna. Absolut.
GLAD att det är ÖVER och jag är glad att vi fick det så lindrigt.
Kram


Anne:
Hemska bilder från nedre Manhattan och Jersey...
Vidriga.
De fick ta en hård smäll.
Vi kom lindrigt undan. Men läskigt var det i blåsten...
Denna storm blev nog precis vad de fruktat. OCH varningar hade vi fått, tack och lov.
TUR att det gick så bra som det gick iaf.
TACK för tankar och undringar. DET värmer.
Saltis har klarat sig fint också. Taina har ingen ström, vad jag vet...
Inte roligt.
KRAMAR!!

Annika said...

Martina:
DC klarade sig fint.
Tack och lov.
Nedre Manhattan fick känna på det hela, liksom New Jersey och CT.
Grymt.
Men här gick det fint.
Kram!

Annika:
TACK för tankar!! Det värmer verkligen!
DET gick så fint här, så glad för det.
Idag skola som vanligt.
Kram!!

Lotta:
YAY!!
Underbart att ni fick den tillbaka så "snart". Nu är det väl taina som sitter utan, som vanligt :-(
Att få ström tillbaka efter avbrott är HELT underbart!!!!
Vilken gåva det är!
Ja, NJ fick det väl värst av alla. Det var där Sandy gick in och det fick de minsann känna på. Grymma öde.
OCH ni med.
Inte klokt.
TUR att det gick så bra som det ändå gick. Men så hade vi blivit varnade också.
GLAD att ni fått strömmen igen!!!!
LYCKA!!!
KRAM!!

Annika said...

AM:
Vi klarade oss fint.
Precis, NYC (delar av staden) pch NJ fick det absolut värsta av det hela.
Inte roligt.
Ja, vad härligt att Lotta fått sin ström tillbaka!!!
Kramar!!

Christina:
TACK skönt att det gick bra här.
I NJ och NY blev det etter värre.
Vissa bilder är verkligen vidriga...
Kram!!

Millan:
TACK!!
Ja, här gick det fint.
Vi kom lindrigt undan.
Värre i delar av NYC och i NJ. Grymma tid.
Men det hade kunnat bli ännu värre. Glad att de varnat så mkt.
KRAMAR!!

Suzesan said...

:)Tack för fina ord....!!!

Stor kram
/Susanne

Annika said...

Suz:
You bet, vännen!!
Kram!