Saturday, October 27, 2012

I väntan på Frankenstorm!

Det är ju så att vi har ett jätteoväder att vänta på den amerikanska östkusten.
I Virginia och Maryland råder det redan undantagstillstånd.
Det är orkanen Sandy som kommer söderifrån--med varm luft--för att krocka med två stora stormar--med kall luft--som kommer norrifrån.
I den krocken LÄR det bli ÅKA av.
Fy sjutton, det här ser jag INTE fram emot.
Stormen döptes snabbt till Frankenstorm eftersom den dyker upp lagom till Halloween.


Bilderna ovan tog jag igår.
Karolina har Fright Night på skolan idag, och det hade hon även igår och i torsdags.
Ungen skrämde livet ur oss i "spökhuset" på skolans teater iklädd clownkostymen som ni ser på bilden ovan.

SÅ, nu får NI hålla tummarna för oss som bor på östkusten.
VI får hoppas att vi ska få behålla strömmen, att inte skadorna ska bli för stora, att inte någon ska dö eller skadas av denna enorma storm.
Meteorologerna tar detta på största allvar.
OCH idag är det nog bara att gå till affären och bunkra upp med vatten och annat behövligt IFALL det värsta skulle hända.
KALLT kommer det att bli också. VÄLDIGT kallt.

Halloween är på onsdag och den ligger verkligen i farozonen nu. Om denna storm slår till i den omfattning som man befarar kommer INGEN att gå ut på onsdagkväll och "trick or treata".

Som sagt, vi får hålla alla TUMMAR!!

Stormen ska slå till här sent imorgon och sen ska den ligga kvar ett bra tag.
OM jag har ström och bredband i behåll VET ni var ni kan få information.
I¨ll keep you posted if I CAN!!

Ha en BRA lördag och som vanligt undrar jag, a la Lisa Syren, vad ni ska göra idag?


24 comments:

Katarina said...

Usch för dessa natur fenomen! På vår sida av världen är det många tyfoner som drar förbi och en och annan tsunami varning. På Filippinerna har redan ett 3o tal människor dött det senaste dygnet. Det är otäckt vad liten man känner sig då dessa oväder drar förbi.

Åh, vad jag gillar ditt bild collage, i vilket program har du gjort det?

Hoppas på det bästa nu och att ovädret stannar upp eller tar en annan riktning..

Kram

Annika said...

Katta:
Jadu, och mot naturen har man så lite att sätta emot när det gäller.
Det är bara att hänga med och hoppas på det bästa.
Nåväl, idag är det LUGNT som bara den ute, lite sol etc.
JNI har er beskärda del av grymma oväder, och det är ju alltid så många som stryker med i er del av världen också, så hemskt.
Bildcollaget har jag gjort på min ajfån i programmet InstaPicFrame, mitt favvisprogram där. TACK, kul att du gillar det. Det har blivit lite av en lördagssignatur för mig att lägga upp ett collage från fredagen.
Imorrn får vi se när ovädret rullar in. Sent.
Kramar!!

Äventyret framtiden said...

Nu håller jag tummarna för att det är ett skrämskott som blir betydligt lugnare än vad som utlovats. En riktig Halloweenrysare. Nu är hösten här och ni får ta emot alla orkaner igen, vi får en släng av svansarna lite senare. Lycka till!

kramar!

Annika said...

Karin:
HOPPAS du har rätt.
DE är bra på att skrämma upp i onödan här, och de lyckas.
Inte kul.
Ja, vi får se vart det barkar. Det är bara att hänga med.
Vi får se hur Halloween blir iår...
Kramar!!

Sara said...

Kram till er från oss, på väg ut till kvällens 40-årsfirande:). Håller tummarna för att ni inte ska få det för jobbigt med ovädret!

Annika said...

Sara:
ha det så trevligt.
Vi får väl se imorrnkväll och på måndag då det ska slå till.
Kram!

olgakatt said...

Känns faktiskt skönt att man hann undan denna storm - det kan ju bli även flygstrul.
Flott collage med clown och allt.
Jag har också en clown i mitt inlägg idag, familjens egen, även här.

Annika said...

Olgakatt:
ja, du hann ut i rättan tid.
Tror det kommer att bli superstruligt med flygen i början av nästa vecka.
Håller tummarna för att det inte ska bli lika illa som de säger...
HAHA, en clown hos dig också. Säkert inte lika läskig som den jag har!

Anonymous said...

Håll i hatten!
kram
Marie

Annika said...

Marie:
Kom precis från dig :-)
Ja, vi ska hoppas att det inte blir för mkt...
Kram!

Anonymous said...

Men tänk på allt godis! För kommer ingen och ringer på dörren pga stormen MÅSTE ju du äta upp allt själv...

Skämt å sidor, inte avis på er och hoppas allt går bra för er där borta.

Erica said...

Usch, vad jobbigt med den kommande stormen! Håller tummarna för att den inte blir så extrem, och går över snabbare än väntat! :)

Är det något som skrämmer mig mest av allt så är det just naturfenomen, framförallt jordbävningar och orkaner!
Men som sagt; håller tummarna för att det inte blir så hemskt! Så att barnen får komma ut på sin trick-or-treatrunda på Halloween ;)

Hoppas ni får njuta av den fortsatta helgen trots allt :)
MVH /Erica

Annika said...

Brysselkakan:
OCH godiset är inte ens GOTT!!
Nej, det får inte hända.
VILL inte ha en massa godis kvar. hehe...
Nej, men verkligen, hoppas att det inte blir lika vidrigt som de säger att det ska bli.


Erica:
Jag vet.
Just nu kan man inte tro att det ska bli dåligt väder. DET är så vackert ute.
Japp, mot naturen står man sig slätt. Helt klart.
Man har inget att sätta emot när det väl gäller.
Ha en fin helg Erica!!

Humlan said...

Usch! Otäckt att gå och vänta på en storm och att inte veta hur den blir och vad den kan orsaka! jag har varit med om några blåsiga dagar/nätter här i mitt utsatta hem när jag har funderat på om fönstren ska hålla. Inte roligt!
Hoppas allt går bra!
Kram!

Vform said...

Håller tummarna att ni klarar er från värsta stormen!
Och att ni får ha ström!
Ha en bra dag!
KRAM!

Saltistjejen said...

Jadu vi får se hur illa det blir. Jag vet att det kan bli stora skador men för vår egen del är jag inte så orolig. Inte ens för strömmen. OM den går kommer den säkert åter hyfsat snart. Inte helt fel att ibland bo i kvarteren där NYC's mayor bor... ;-)
Men jag hoppas verkligen att det inte ska bli alltför illa för alla som bor "ute". Alla nära öppet vatten samt alla där man har mycket skog som gör att elledningarna kan braka. Tänker tillbaka på Taina t ex som ju drabbades riktigt illa förra året. Fy!
Kram!!!

Anonymous said...

Otäckt! Riktigt otäckt! Håller tummarna för att ni får behålla strömmen!

Denna lördag har haft afternoon tea på menyn och nu är det säsongspremiär för "Så mycket bättre" - en kväll i tv-soffan med andra ord.=)

Humlan said...

Annika, du har uppfostrat oss alldeles för bra! ;-) Det ringde just på dörren och utanför stod tre små söta häxor, inte hade jag något hemma i dag! (Och inte firar jag heller eller har något pynt...) Men dom var söta och snälla och såg lite skyldiga ut när jag sa att jag inte hade hunnit köpa något än!
Kram igen!

Suzesan said...

ÅhhhhHÅLLiER. Var rädda om er.Bind fast allt som kan flyga om ni kan.

Nu hoppas jag på att hon mojnar- Lite- Lugnar sig. I våra tidningar drar de på. De säger att "allt mänskligt liv utplånas och att amerikanska valet står och väger och avgörs av orkanens framfart. " vet inte hur länge de hållt på med domedagsprofetior. Men att skapa rädslor säljer.

Håll i er och jag hoppas ingen någonstans ska bli skadad eller värre.
Men tur att alla tar det på allvar så inget händer. Bunkra Annika för säkerhets skull.

Jaha då kanske vi får en megastorm om några veckor. Det brukar bli det när det blåst på er "sida" av jordklotet. Det har inte varit nån höststorm ännu. Fast de säger det ska blåsa rejält imorgon.

Idag har jag städat. Idag har jag varit ute i det underbara vädret. Bildbomb finns;) Idag har jag....ja det var väl nästan allt...

Sandy kallar jag min dotter (Sandra)efter Sandy i Grease. När vi såg Grease fick hon det namnet.För alla pojkar tycker om henne...hahaha.

Min dotter var med om en sån orkan i Frankrike. När ALLT flög. De kunde inte ta sig någonstans. Fick vara i bilen på en parkering hela natten tills det lugnade sig. SÅ RÄDD hon var. SÅ RÄDD jag var innan jag fick tag på henne. Hade tur med hennes mobil och fick tag innan allt bröts.
Men de hade tur och var på en parkering nära ett sjukhus.

Nu håller jag tummarna för er.

Kram
/Susanne

Min Mans Mat said...

Sänder tankar till er.
Låt oss hoppas att den där Frankenstorm byter riktning och blir pytteliten fort. Sådana enorma krafter, nästan overkligt. Vi var ju med om Gudrunstormen här och den var ändå bara en storm.
Kram och varm Halloweenhälsning,
Helena i Småland

Bodil said...

Håller tummarna att det inte ska bli förödande här också hos oss i Vermont. Vi har precis börjat återhämta oss efter Irene.
Kram Bodil.

Annika said...

Humlan:
USCH ja, det är verkligen inte roligt.
ALLS!!
OCH nu har det börjat, om än i liten skala.
Det örregnar och blåser. det blir i em det verkligen slår till.
Hemskt med blåst.
Jag brukar också oroa mig för fönsterna då det är som värst.
Kram!

Vivan:
HÅLL tummarna för oss och strömmen!!
DET har börjat nu!!
Kram!!

Saltis:
HOPPAS det ska gå bra. NU har det börjat.
Regn och vind, men inga orkanstyrkor. det blir i em.
Tacksam så länge jag har ström.
Hoppas ni kommer lindrigt undan hos er, för det ska ju slå till rejält.
Bra att du jobbar hemifrån.
Tania ja, det var ju katastrof för hennes del i fjol med veckor utan ström.
GALET!!
MARDRÖM!!
Kram!!

Annika said...

Penny_
OCH nu har det börjat, i liten skala...GULP!!
Otäckt är det.
Håll tummarna för strömmen etc.
Härligt med Afternoon te!!


Humlan:
HAHA. klart de kom på FEL dag.
Naturligtvis.
Suck.
Bra att de var utklädda dock.
Kram!!

Suz:
NU har det börjat, i mindre skala.
Det blir i em och inatt det verkligen sätter igång.
USCH!!
Herrgud, det var en domedagsprofetia det..
Jodå, media kan skrämma upp mer än de lugnar.
Blir så trött ibland...
Vi får se om denna orkan kommer till er, då i ngt avslagen skala, ska vi tro.
Hemskt med din dotter och orkanen.
ja, sitter man osäkert till, som i en bl, då är det verkligen otäckt.
Kram!!

Annika said...

Helena:
TACK!!
Tänk på oss. HOn kommer att slå till.
Det vet vi, det är bara att hoppas att det blir lindrigt.
Gudrun var ju förödande i era trakter. Herregud vad rädda ni måste ha varit.
Kram!!

Bodil:
Hej och välkommen till min blogg.
Irene slog inte till så hårt hos oss som hos er.
Men denna storm verkar gå rätt in. HOPPAS att vi alla slipper dessa tre stormars verkliga vrede.
Varmt välkommen tillbaka. Jag ska kika in hos dig också, såklart!!