Friday, October 05, 2012

Galleri Fredag med FÄRGGLATT i fokus

Glad fredag till alla fredagsbloggare och fredagsläsare!

Fredag återigen och dags för Galleri Fredag.
Jag har lämnat över värdinneskapet till Desiree.
Idag vill Desiree att ska vi visa lite färgglada bilder.

Det skall ske!!

Gårdagens inlägg gick för mig i Femtio Nyanser av Grått...(NO pun intended). Idag blir det desto färggladare...
Naturen bjuder på många härliga färger nu. OCH mer skall det bli av den saken....


Bild från i fjol, men snart ser det ut så här hos oss...

Några av mina nagellack...


Färgglada hus finns det gott om i Willemstad på Curacao i Västindien.

Karolina var färgglad på årets kryssning.

Järnekarna, som växer vilt hos oss, är vackra på vintern...


Svenskt godis...Mmmm....

Mer färgglatt än så blir det inte idag hos mig.

Nästa veckas uppgift:
Kväll.

Här är deltagarlistan som den borde se ut just nu.
Vissa är borttagna för tillfället, några är nya...



Desiree i Stockholm
Annika i Washington
Erica i Piteå
Karin på Åland
Fourmom i Stockholm
Victoria i Florida
Marianne i Älmhult
Penny vid Vänern
Annika utanför Umeå
Cecilia i Norge
Olgakatt i Skåne
Anna FT i Stockholm
Channal i Norrköping
Karin i Stockholm
Jagger
Jenny
Nilla
Västmanländskan
Cecilia i England
Christina i Kalifornien
Byfånen
Musikanta
Englundskan

HAPPY, HAPPY Friday!!!




26 comments:

Miss Marie said...

En massa fina färger, gillar Ks solglasögon! Ha en fin helg! :)

Annika said...

Marie:
TACK!
En viss skillnad från gårdagens gråskala.
Ha en toppenfin helg!!

Erica said...

Vilka härliga bilder! Speciellt då jag älskar färg, då jag tycker det lyser upp tillvaron så härligt :D

I ärlighetens namn glömde jag bort Galleri Fredag idag... Kom på det under niofikat på jobbet ;) Därför kommer mitt bidrag upp lite senare även denna vecka (men det kommer).

Hoppas du får en toppenhelg!
MVH /Erica

Annika said...

Erica:
TACK!!
Jomenvisst, en viss skillnad mot gårdagens gråskala, sas!
Jag kommer in och tittar på ditt inlägg sedan.
Ha en fin fredag!!!

Sara said...

Så fina färger sis, husen i Västindien är otroligt häftiga!
Ikväll blir det middag här, 13 pers, blir lite trångt runt bordet kanske.... Ni skulle SÅ varit med, saknar er alla, puss & kram

Annika said...

Sara:
TACK!!
Ja, husen i framförallt Willemstadt var så otroligt fina!!
JA!! NI ska ju ha MIDDAG ikväll. Gissa om vi gärna varit med.
HA det så jättekul!!!
MISS YOU!
Love!!!

Channal said...

Underbara glada bilder! Alla färger vill jag Kramaom!! Precis som med dig! Du är en härlig färgklick här i cyberrymden som inspirerar och gör mig glad!! TACK!!

KRAMAROM! Fin fredag till dig! Anna

Anonymous said...

Hej Annika...

Jättefina bilder. Gott svenskt godis. Jag klarar inte av amerikanskt godis tyvärr. Vilket jag inte ser som en nackdel egentligen...


Du har säkert skrivit ett blogg inlägg om din kamera...Jag förstår att du tar mycket med din iPhone, men också med en Canon...Vad har du för objektiv till dina macro bilder? Vad är ditt "to go" objektiv? Mitt är en 35mm, 1,8. Men min kamera har en cropped sensor, så det blir ca. 52mm på en full frame. Jag har macro filter (små glas som man sätter på objektivet) för macro bilder. Jag hade en 70 - 200 mm, 2,8 Tamron, men jag orkade inte kånka omkring det, så jag sålde det...

Jag provade att blogga ett tag, men jag blev så "put off" för det tog så lång tid att ladda upp bilder...Har du nåt tips?

Kram, Anna (NC)

Annika said...

Channal:
TACK!!
Vad roligt att du gillar denna blandning!!
Färger är underbara.
Jag vill ge dig en stor kram också!!
Här kommer en bamsig fredagskram genom cybern!!!
KRAAAM!!

Anna:
Precis!
delar din åsikt.
Jag är glad att amerikanskt godis INTE är gott :-)
Svenskt godis måste vara godast i världen.

Jag tar många bilder med min iphone, ja. men jag föredrar min Canon t2i, eller 550d, any DAY of the week!!
Alla bilder i detta inlägg är taget med den. Liksom de bilderna i gårdagens.
Mitt favvoobjekt är standard, 18-55 mm. men jag har även ett 50 mm med underbara af 1,8. Det använder jag ibland. PLUS att jag har ett 55-250 mm.
Nr jag tar macro använder jag det jag kallar fuskmakro, dvs linser jag skruvar på objektivet. VILL ha ett äkta macroobjektiv. Precis som du. Men
n så länge duger dessa linser som jag köpte på Amazon för en billig penning.

Jag tycker det går rätt fort med bilduppladdningen, faktistk.
Har ett extremt snabbt bredband. Utan det skulle det INTE gå att visa så mkt bilder jag gör.

Att blogga?
Ja, man måste nog älska det!
OCH att få feedback är a och o.

Kramar till dig!!

Saltistjejen said...

Färger! Vad vore livet utan färg....? Underbara bilder Tycker den på K är superfin!
tack också för din kommentar hos mig. Den värmde och ja, vi ska försöka stötta Ella's intresse för bild och konst. Så länge hon själv verkar vara intresserad.
:-)
Kram och ha en riktigt fin helg!

Annika said...

Saltis:
TACK!!
Jamen, nog är det färg som regerar!!
absolut.
Japp, Ellas intresse och talang ska ni blåsa under så mkt ni kan.
HON har verkligen något, den lilla!!!
Kramar!!

englundskan said...

Så fina bilder! Jag blir inspirerad att gå en fotokurs och köpa en kamera som gör rätt för namnet. Har du tips?

Bloggblad said...

Härliga bilder! Jag älskar färger, skulle gärna vilja bo i den där husraden med uppiggande kulörer.

Karin said...

Så många vackra färger och fint fotograferat! Den där järneken blev jag särskilt förtjust i.

Annika said...

Fina färgglada bilder! Husen på Curacao ser ju så mysiga ut, man skulle bli glad av att bo i ett sånt hus :-).
Och nu blev jag sugen på godis - tur att det är lördag imorgon ;-).

Ha en fin helg!

Anonymous said...

Vilken duktig fotograf du är! Vilket öga du har! Fotokurser i mängd?
Disa

Anonymous said...

Ja gillar verkligen de där husen i Curacao! De påminner lite om husen i Nyhavn, Köpenhamn. Härligt med färg och fina naturfoton som bjuder på mycket av den varan.=) Hoppas ni får en toppenhelg!

Sahra said...

Rolig övergång. 50 shades of Grey till dagens färgglada tema.
Ha en fin helg. Ta många bilder. Bomba oss. Kram

Ps. Har du windows i din mac? Har du 2,5 eller 2,9 processor. Eller någon annan. Vad du än har. Räcker det anser du. Skulle du vilja ha det annorlunda. Snabbare?
Jag har fortf inte kommit till skott för jag kan inte bestämma mig vilken modell. Alltså, jo en pro 13 tum vill jag ha. Men vilken av de två kan jag inte bestämma. Skiljer ändå 5000 kr.

Christina said...

Vilken kontrast mot igår! Lovely! Det riktigt sprakar om dom!
Kram!

Desiree said...

Här var det färglatt med många vackra foton. Nagellacken var ju jättefina och väldigt färgglada. Curacao och de fina pastellfärgade husen är läckra. Mycket färg i västindien. Hösten på amerikanska östkusen är ju speciellt vacker med alla sina färger.
Ha en skön helg.
Kram!

Martina said...

Ah vilka underbara bilder!
De brunorangea löven... och sa godiset som suktar mig.
Vackert som alltid! Och varje gang jag ser dina vackra bilder far det mig att tänka pa att jag borde ta mig an min kamerabok nagon gang...
Kramar

Äventyret framtiden said...

De där husen! Så glad man blir av dem. Fina färger, verkligen

ha en fin helg
Karinkram

Annika said...

Englundskan:
TACK!!
Jag är helt självlärd.
Jag har läst många fotoböcker om just min kamera + att jag läser massor med fototidningar. De har lärt mig allt jag kan.
PLUS att det var underbart givande då jag skaffade min systemkamera, innan dess var jag inte lika intresserad av foto.

Bloggblad:
Ja, i Willemstadt är det verkligen färgglatt, och vackert.
:-)

Karin:
TACK!!!
Ja, järnekarna lyser upp vackert på vintern.

Annika said...

Annika:
TACK!!!
Jag vet, på Curacao var det så vackert och färgglatt.
Mmm...svenskt godis, bäst.
NU är det långt till lördag igen :-)
Kram!

Disa:
TACK!! Välkommen hit.
Nej, inga fotokurser. Däremot en massa fototidningar o fotoböcker.
Välkomen tillbaka.

Penny.
TACK!
Ja, det är inte dumt med de där husen :-)
Roligt att du gillade bilderna.
Hoppas din helg var toppen!!

Annika said...

Sahra
HAHA, jamen det kom så naturligt efter torsdagens gråa inlägg.
HIHI.
Ja, nu har det blivit lite bomber i helgen, och mer kommer...

Nej, jag har inte Windows i min mac, men det kan du ha om du vill.
Men jag har det inte.
Ähum, vet inte vilken processor jag har...
Men vad jag än har så är den stark och meget bra...
Nej, det är snabbt, väldigt snabbt.
Jag har inget att klaga på vad gäller den här datorn, och nu har jag haft den i ett år.
Jag kan rekommendera den å det varmaste.

Christina.
HAHA, ja verkligen. Kontraster som bara den.
Kram!!

Desiree:
TACK!
OCH tack för trevligt tema.
Det var jättekul att klicka sig in hos alla denna vecka och bli färgbombad :-)
Hösten här är verkligen vacker.
DET är den.
Kram!!

Annika said...

Martina:
TACK!!
Vad glad jg blir!!
Ja, men lek dig fram med kameran också. Prova olika WB, olika inställningar etc.
OCH som sagt, köp en bok om just din kamera.
Sådana böcker hjälpte mig massor.
Kram!!

Karin:
TACK!!!
Jag hoppas helgen var jättefin,
Kram