Thursday, December 09, 2010

OCH så var det det här med kyla...

Morning!!

Morgonen står svart och kall utanför fönstret nu när klockan är 6, men inom en timme är det gryning och klockan 7:15 går solen upp.
När går solen ner? Strax före klockan 17.
Det är verkligen mycket ljusare i Northern Virginia än vad det är i Sverige. Det är stor skillnad. Igår när jag for till Tysons vid klockan 9 slogs jag över hur högt solen stod på himlen, vilken skillnad det är HÄR på hur högt solen står om man jämför med Stockholm i december när solen står som högst.
Jag befinner mig på samma breddgrad som Portugal, men vi har inte samma klimat. Däremot har vi lika mycket dagsljus.
När jag är hemma i Sverige om jularna, vartannat år, är det alltid så fascinerande att uppleva mörkret. Jag tycker om det, som jag sagt förr, och jag lider inte av det. Det har jag aldrig gjort. Det gjorde jag inte när jag bodde i Sverige heller.
Tvärtom, mörket inger mysfaktor, och jag tycker att det hör till i juletid. Ibland kan jag nästan bli lite förbannad på att det är så ”ljust” här, eller att solen så ofta skiner på vintern. Ja, jag vet, kalla mig gärna knäpp. Jag ser själv hur sjukt det ser ut i skrift. Men, det är ärligt, det är så jag känner...

Det är ganska kallt här nu, och har så varit i en vecka drygt. Vi talar självklart inte om -20 grader, vi pratar heller inte om -10. Nej, vi håller oss mellan +4 till -5 grader.
Kylan här är RÅ, den kryper in i genom märg och ben. Faktum är att kylan inte är helt olik den som ibland finns i Stockholm. RÅKYLA.
Vintrarna här har en ”wind chill factor” som är kännbar. En jul var min moster här. Det var lite snö på marken, och kallt. Vi var inne i DC och turistade. Det blåste, det var soligt och det var några minusgrader. Min moster, van vid iskalla vintrar från uppväxten i Österbotten, sa att hon aldrig upplevt dylik kyla. Hon jämförde den med att vara på kalfjället.
Underlig kyla här.

DOCK, jag klagar inte.
Men det gör många här.
WHAT TO DO ABOUT THE COLD???
WHY IS IT SOOOOO COLD?
IS IT EVEN SAAAAAFE TO BE OUTSIIIDE???
Deal with it
, people, vill jag säga. DET är December, for CRYING OUT LOUD!! Vad förväntar ni er???





Igår ville Karolina och hennes kompisar gå till Starbucks och köpa varm choklad efter skolan. Det är ca 2 kilometer till närmsta Starbucks, och lika långt hem igen . Jag sa att de fick gå, bara de klädde på sig ordentligt. Det blåste nämligen ordentligt till råga på allt.
Men, se...den ena tjejens mamma satte P för det besöket eftersom det var ”WAY too cold to EVEN be outside”.
Ingen Starbucks varmchoklad för de tre tjejerna (den tredje tjejens pappa var cool).
Det är ofta man råkar på denna rädsla för kyla här. OCH, det är ett mysterium. Jag menar, det blir ju vinter VARJE år. Kommer det verkligen som en chock varje gång tempen kryper under +8 grader?
När Karolina gick på elementary school (låg och mellanstadiet) fick de inte gå ut på rast om tempen låg runt nollan och kallare. OTROLIGT!!!
När jag jag gick i skolan var vi tvunga att gå ut såvida det inte var kallare än -10 grader.


Vilket dalt det är här just med kyla och snö. Tröttsamt. Det är nog något man aldrig vänjer sig vid som svenne.
ALL RIGHT, jag förstår rädslan att köra bil i snö här. INGEN HAR VINTERDÄCK!! Jag är själv skiträdd att ge mig ut och köra bil på vintervägar här, trots att jag har 4-hjulsdrift, men vad hjälper det om man har sommardäck?
Men att vara rädd för att ge sig ut på promenad, att leka, eller att gå till skola/starbucks/affärer etc är bara så patetiskt.
Det är verkligen BARA att klä på sig ordentligt och ge sig ut. Det gäller både vuxna och barn.
Precis, gå INTE UT i flip-flops när det ÄR under 15 grader varmt till att börja med. Här har jag sett flip-flops i minus 20. Hmm...inte konstigt att man klagar på kyla då...
GET with the program, people!!!

Ja, om det såg ut såhär vid sjöarna här skulle jag INTE säga något om kylan...


NU ska jag ge mig ut på en uppfriskande PW denna vackra morgon. OCH jo, jag ÄR väl påklädd...

Idag kommer alla bilder från nätet...

33 comments:

Elisabeth said...

Flip-flops i minus 20!! Galet! Nog för att svenskans största floskel är att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder, men har man flip-flops i minus 20 är det inte konstigt att man fryser. Trist att den ena tjejens mamma ansåg att de inte skulle gå till Starbucks!

Blåsten ja, den har vi här också. Minns med glädje de vindfria vinterdagarna i Österrike, där det ALDRIG tycktes blåsa.

Haha, på tal om att uppfatta olika temperaturer olika, så minns jag en gång för tio år sedan eller något liknande, när vi var i London över nyår. Vi var på Shadespears teater, gick en guidad tur, som till viss del var utomhus. Men utomhus kunde vi ju inte vara för länge, tyckte guiden, för det var trots allt lite "chilly", d.v.s. tio grader varmt. Sannerligen chilly med tio grader i januari. ;) Guiden kunde sannerligen inte ana att det skulle bli ett stående uttryck hemma hos oss (och är så än idag). :D

Miss Marie said...

Sån där isande kyla kan det vara i England ibland. Jag tar hellre -20 i Sverige än runt nollan i England, det är svinkallt! Konstigt ur olika kyla känns...

Ja, rädslan för att vara utomhus i kyla är underlig! Hur gör folk i Alaska o på Grönland?! Nej, jag tror att bara man klär sig varmt o har varma fötter så klarar man det mesta!

Äventyret framtiden said...

Så roligt att du är på benen och orkar skriva blogg!:)
Råkall kyla går på ett annat sätt än iskall kyla, genom märg och ben. Den klibbar sig fast på något sätt......
Jag har hellre än ordentligt kall vinter än en råkall, fuktig sådan. Huu..

Kramar!

Elisabeth said...

Måste bara tillägga att de där tio graderna inte var råkalla (för VISST är det så att temperaturen inte säger allt... här är det dock råkallt även när det är -15 ;)).

Annika said...

Elisabeth:
Ja, folk har verkligen ett lustigt sätt att klä sig här. DE kan tom vara fullt påbylsade och sen ha flip-flops på fötterna.
Det är ett märkligt land.
RÅKYLA är dock vidrigt, och det är the wind chill factor också.
Den kryper in...
Ja, jo jag tror att engelsmännen inte helelr direkt är ngra hjältar då det kommer till kyligare dagar. Plus 10, ja..så skulle nog ngn säga här också...

Marie:
Ja, det är lustigt det där med hur olika kyla kan kännas. Hellre torr kyla än fuktig sådan. Sthlm kan vara otroligt rått på vintern också. Antar att det är havet som spelar in.
Ja, kolla in folket på Grönland och i Alaska, och i Kanada och i nordliga länder. LÄR av dem!!

Karin:
Jag är sgs bra nu och ska strax ge mig ut i kylan på em PW :-)
Rå kyla är det ofta i Washington, och den är inte rolig. Den lägger sig som en vår filt över allt och alla, ruggigt.
Hellre torr kyla än fuktig sådan.
Kram!!

Elisabeth igen:
VISST är det SÅ!!
Alltid!
Både vad gäller värme och kyla...
Här är ju somrarna tungt fuktiga så det är itne underligt at vintrarna blir råkalla.

anna of sweden said...

Ja, nu är det vinter. Och jag tycker det är okej så länge jag slipper den där vinden. (Och helst snön också.) Vinden är faktiskt förfärlig. Särskilt när man ger sig ut på hundpromenad sent på kvällen. Brrrr. Men idag ser det fint ut. Ska snart bege mig ut på morgonpromenaden. Inte i flipflops! ;)

Huggies!

Erica Pettersson said...

Ja, tänk vilken skillnad det kan vara på vinter och kyla runt om i världen :)
Är det runt 0 grader eller någon plusgrad på vintern är det riktigt varmt ;) Jag brukar få lite vårkänsla i de fallen...
När jag gick i skolan gick gränsen vid -15 grader. Då fick vi vara inne på rasterna om vi ville, men var det varmare än så var vi tvungna att vara ute.

Förstår att det kan vara nervöst att köra bil på vintern om ingen har vinterdäck. Jag som är lite "bilrädd" (om jag inte kör själv) skulle nog tycka det var lite otäckt.

Mörkret är något som jag personligen inte är särskilt förtjust i, men jag håller med om att det ändå ger en mysfaktor. Under december ska det vara mörkt, så att man får tända mycket ljus :)
Men det skulle vara härligt om solen gick ner här samtidigt som hos er ;) Här blir det mörkt strax efter 14:00 i december... Som tur är så börjar det ju vända redan i januari ;)

Hoppas du får en bra torsdag!
MVH /Erica

Malin said...

Här är det också kallt, det har dragit ner ända till våra sydliga breddgrader här i södra Florida. Men även om det bara var +2 i går morse så blev det ca 18 grader som varmast igår på dagen. Så att jag klagar ändå inte (eller bara lite ;))!
Ljuset här är härligt, jag lider ju av mörkret i Sverige på vintrarna. Jag växte upp i Norrbotten och där blev det mörkt!!
Ljuset är mycket mildare här på vintern än vad det var för några månader sedan, men ändå ljust. Helt i min smak :)

Det var väldigt fjantigt av mamman att inte låta tjejerna gå till Starbucks!

Kramar

Håkan said...

Kylan är mycket värre när det är fuktigt och kallt runt noll. I Stockholm har vi ca -7 men idag är det inte så rått.
Läskigt att inte ha vinterdäck, jag menar folk kör ändå lika "illa". Och det hjälper inte 4WD när man ska stanna.

Saltistjejen said...

Japp så är det här! Många har otrolig respekt för kylan. Som jag skrev så var lekplatsen helt tom för några helger sedan när det var kyligt här. Kallt men inte SÅ kallt. Vi var där med E men hon var rejält påpälsad såklart. Jag tycker det är viktigt att barnen får komma ut åtminstone en liten stund även när det är kallt. Men visst man måste ju ha rätt kläder. Själv har jag mer respekt för hettan och fukten på sommaren. DEN känns värre för att man itne kommer undan den alls. Men det där är nog en vanesak. Är man van vid kyla och kläder för den sortens väder så upplever man itne det som skrämmande. Likadant med hettan. Själv älskar jag det väder vi har just nu!!!!
Kramar i kylan!

Petchie75 said...

Ha ha, så himla fånigt att flickorna inte fick gå i kylan! I Puerto Rico blev jag varnad av grannarna flera gånger när jag skulle gå ut och det REGNADE!!! Jag svarade alltid att "jag har paraply", jag menar det är ju inte som om det var kallt i Puerto Rico och man torkade snabbt om man blev blöt. Men det verkar som många kulturer har respekt för väderlek, konstigt när det är inte handlar om snöstorm, hagelstormar eller åskoväder utan bara vanlig kyla eller regn.
Nu kanske det andra problemet med tjejerna planerade utflykt till Starbucks var att de skulle GÅ plus KYLA. Amerikaner är väl lite rädda för promenader också ;-) (precis som puertoricanerna, hi hi)
Kram!

Annika said...

Anna:
Jag tycker också att vädret här är jättefint nu, så kallt och klart.
Men vinden är hemsk. Glad att det är vindstilla idag.
Hade en så skön PW.
Bäst att skippa flup-flopprna idag.
Huggies!

Erica:
Jag förstår att du i Pite ser 0 gradigt som rena, rama värmeböljan, haha.
Men det är ju så att nollan kan vara råare än -15. Usch och fy.

Ja, att köra bil utan vinterdäck är inte kul.
Jag kan försäkra dig det.
USCH vad otäckt det är.
Jo, jag kan tro att solen dalar tidigt hos er däruppe i norr.
Lite mysigt på ett sätt. När går den upp?
Kram!

Malin:
NI har det förföräligt kallt för FLA. Jössses.
Folk måste frysa som bara den.
Här tycker jag det är skönt. Riktigt skönt, det var -8 då jag gick ut och vinsdstilla.
JO, kan tro att det är mörkt i norrbotten i dec. Skulle gärna uppleva det!
Visst var det larvigt att inte låta dem gå till starbucks.
Kram!!

Annika said...

Håkan:
Välkommen till bloggen!!!
Precis, när det är runt nollan då är det bra rått i Sthlm, precis som det är här när det ligger runt noll. USCH!!
Idag var det -8 när jag var ute och gick, torrt och fint...
Jadu, att tro att man är skyddad för att man har 4WD är så dumt. Ofta ser man SUVar ligga i diket då det snöar här.
Nej, det är skitsvårt att köra utan vinterdäck.
Välkommen tillbaka!!

Saltis:
Jajamen, s¨är det...
Respekten är stor för kylan och man läser Survival guides och annat i tidningarna...
Jag tycker också kiddsen ska komma ut en stund, med rätt kläder då.
Så glad att K och hennes vänner ofta är ute efter skolan.
JA, jag har också respekt för hettan och fukten...
Mkt mer så
n kylan.
Hettan kommer man inte undan, inte ens inomhus.
JA; detta ÄR det perfekta vädret!! SOL och minus 8 när jag var ute för en stund sen.
KRAM!!

Petra H:
DE var nog räddare för elementen på PR, trots allt. Här möter jag mina trogna med PW_are varje morgon, och det är en del. Så lite skillnad på var mnan bor är det nog i US. Skulle vilja veta hur det är norrut i US. Förmodligen är de mkt mer härdade.
Ja, i england är de tju livrädda ochså för snö och kyla, och säkert i andra länder också. Det som slår mig här är att det ju blir vinter och kallt varje år. INSE det!! Tröttsamt.
Ja. så fjantigt av mamman att inte låta sin 15 åriga tjej gå till sbux och köpa en varm choklad. SÅ otroligt töntigt. FÖr om jag kört dem skulle hon ju fåttt följa med. Hela poängen var att de ville GÅ och bli lite kalla och sen få dricka choklad.
Ja, du ibland funderar man...
KRAM!!

Annika said...

mEN VILKEN TASKIG STAVNING o SLARVFEL av MIG I SVAREN PÅ KOMMENTARERNA. hav överseende för snabba fingrar. FORT och fel.
Ett vanligt problem då jag svarar och skriver kommentarer, hehe...

Anonymous said...

Promenerar mest varje morgon med en granne (amerikanska)...Hon är ett undantag, som inte är rädd för kyla och vet hur man klär sig. Många förfasar sig över att vi går under vintern, när man kan ställa sig på löpbandet?!
Vi hade sol och -14C i går, underbart. Just nu har vi -8C och mulet, inte å mycket snö, den första kom förra helgen. I eftermiddag kommer visst mer. Vill inte ha snö i morgon, då ska jag ta flyget till NYC för att höra och se Svenska Kyrkans Luciatåg, (på lördag)där dottern ska vara med. Det ska bli underbart och vackert. Älskar Lucia, det är nog det jag saknar mest den här tiden.

Vinterkram från Bea i WI

Taina said...

Halloj där nere i kylan! Vi har också kallt och imorse orkade kvicksilvret bara "upp till" -9 Celsius. Det var lite bitigt men betydligt behagligare än minus ett OCH blåst! DET tycker jag INTE om. Nu är det ju skönt och det är bara snön som saknas.

Här ser jag mindre och mindre antal barn vid bussen. Föräldrar kör dem istället nu när det är SÅ kallt. Liisa drar på sig sina snowpants och springer sig varm fram till hållplatsen och sedan studsar hon runt de få som är där...

KRAM

Annika said...

Bea:
KUL att höra från dig i Wisconsin. FOLK reggar likandant där på kylan alltså, förutom din granne och ngra själar till...
Otroligt.
Ja, precis, det där med att ställa sig på löpbandet har jag också hört många ggr. Men inget får upp mot en prommis ute i kylan. Imorse gick jag i -8 och det var vindstilla och solen gick precis upp. HELT underbart.
SÅ vill jag ha det varje dag hela vintern ,med en och annan mulen dag ibland.
KUL att du ska till NYC!!
KOLLA efter Saltis då!! Hon ska också till sve kyrkan.
Underbart med luciatåg!!
SAKNAR!!
KRAM!!!

Taina:
Idag är det nog den perfekta vinterdagen...-8 och vindstilla och sol.
LÖÖÖÖV it. SÅ skön PW!!
Ja, det är nog värst tempmässigt då det ligger runt noll och trycker...då är det som råast.
Heja Liisa i snowpants...ATTA girl. Men så har hon en sisu.mamma o en svennepappa också!!
KRAMAR!!

Desiree said...

Jag är SÅÅ AVIS på dig ska du veta. Jag lider verkligen av mörkret. Det känns jättejobbigt. Jag skulle mycket hellre ha fler soltimmar och en temperatur på minus 5 till +4 grader. Jag trodde inte att klimatet och mörkret skulle påverka mig så mycket som det gjort. Jag skulle mer än gärna byta bort det här any day. När vi varit här om jularna tidigare så har det ju ändå varit så kort tid så det har inte gjort så mycket och eftersom man också varit ledig så har man kunnat gå ut då det är några få timmar med ljus och sol. Jag blir så otroligt trött av det här mörkret.
well well, man kan inte få allt. Så jag får känna efter vad jag värdesätter mest. Men jag tyckte nog att det daltades också när det gällde väder och kyla i USA. Fast jag antar att allt är relativt beroende på vad man är van vid. Att köra utan vinterdäck då det är vinterväglag är ju inte att rekomendera.
Sköt om dig i kylan.
KRam!

Desiree said...

Hoppas att du mår bättre från förkylningen idag förresten.
Kram!

Annika said...

Desiree:
TACK vännen!
Jag mpår fint igen. DET var en lindrig Annika-förkylning...
JO; jag vet att mpna lider hemma, Desiree. OCH jag vet att du är en av dem!
TUFFT.
DET är verkligen så mkt ljusare här, det är kännbart.
OCH jag vet att du gillade höst och vinter i BAMA.
Vintern hemma är lång, och iår är den säkert rekordlång.
Visst, allt är relativt vad gäller kyla och vinter och allt, men jag blir så förvånad över att folk verkar bli så överraskade varje år. Jag menar, man vet ju att det blir kallt.
Även här, och sen kommer det att komma massor med dagar då det är runt +10 och även varmare än så...
Stå ut, Desiree, snart vänder det!!
KRAMAR i massor!
PS, att kära bil utan vinterdäck i snö o is är verkligen läskigt. OCH det gör ju alla här. Finns inget val..

Anna, Fair and True said...

Vad larvigt! För som du säger, det blir ju kallt då och då, det är inget nytt! Och i vissa delar av USA blir det ju lika kallt som i Sverige och de överlever!

Jag njuter också av mörkret. Ren mysfaktor för mig!

Verkligen sant det där dock med luftfuktigheten. Förra veckan var det ju -12 ett par dagar. Det var ändå helt okej förutom en dag när det plötsligt kändes så kallt fast det var samma temperatur. Men det var ju för att vädret förändats och det inte var den där klara vinterdagen längre. På samma sätt kan ju -5 kännas kallare än -15.

Annika said...

Anna FT:
SKitfjantigt. Jag vänjer mig aldrig vid fåneriet.
Det blir, trots allt, vinter i DC. VARJE ÅR.
Det kan inte komma som ngn chock.
Ja, på många ställen iUS blir det ju kallare än i sverige, hela vintern. Hur delar Minnesota med det, dakotorna, wyoming etc...och Alaska? Och i upstate NY? Vermont?
Bea i Wisconsin bekräftade iaf att folk är larviga där också.
Idag var det en spdan perfekt PW, -8 och klart och torr kyla.
Värsta kylan är absolut då tempen ligger runt nollan, råast och vidrigast.
Härligt att du inte lider av mörkret. DET gjorde inte jag heller då jag bodde i sve. inte en enda dag.
men jag vet ju att det är svårt för många.

Anonymous said...

Här i Bryssel har vi ungefär samma temp ute som ni har OCH lika rått... det är ruskigt kallt. Tar hellre ordentlig vinterkyla i Sverige än detta. Fryser bara jag går ut...

Här har ingen vinterdäck heller, utom vi då! Och våra svenska vänner. Det blir kaos vid så där 3 cm snö...

Freedomtravel said...

Här tjatas det också ganska mycket om kylan, vilket är ganska roligt, eftersom det ju är vinter och kallt, varje år, jämt. Fast jag läste nånstans att vi blivit sämre å att klä oss, glömt gamla kunskaper om hur man skyddar sig mot kylan och bara har modeplagg... Det kanske är så det är? Fast mest tycker jag att det handlar om att man tänker att "jag ska ju inte vara ute så länge" och så tar man inte på sig så mycket, och då fryser man förstås...

Anonymous said...

Haha, här knallar vi iväg ut oavsett temperatur. Emmy promenerar till skolan varje dag, om det så är -30 grader (det är dock inte långt, högst en km). Jag har inget körkort men det är väääldigt sällan jag ber Håkan ta bilen till affären. På sommaren cyklar jag och på vintern tar jag sparken, inga problem, inte ens om det är -20 grader. Jag ser det som motion och en chans att få frisk luft eftersom jag tillbringar hela dagarna jobbande inne på en industri. Bara om det är riktigt busväder ber jag Håkan åka och handla, händer kanske 10 gånger per år. Kyla är inget problem, det gäller bara att klä sej rätt! Fast råkyla kan ju faktiskt vara lite jobbig.

Humlan said...

Råkallt är inte roligt, vi har också haft det några dagar och i går så frös jag när jag kom ut, gick mig varm och blev sedan FÖR varm i varje affär och på bussen... ibland är det svårt att hitta rätt klädsel! Men jag förstår att du har svårt att vänja dig vid att folk inte klarar av att det blir vinter (varje år!) och kan klä sig därefter. För mig låter det verkligen som du hade ett perfekt promenadväder i dag... tänk vad folk missar när dom sitter inne och kurar!
Kram!

bettankax said...

Så har du äntligen fått lite kyla och PW:n var härlig!!
Vad svårt det är att förstå det där med att människor blir förvånade och är lite rädda för kylan. Sen är det ju en annan sak om man(läs jag) inte tycker om den.
Har idag letat fram, under snön, en av mina blommande julrosor. Å vad jag älskar den blomman. Så vacker och tänk, får för sig att blomma när det är så snöigt och kallt.
KRAMAR!!

olgakatt said...

Mostern från Österbotten är en utmärkt representant för de norrlänningar som också håller på att frysa snoret av sig när dom kommer till en redig skånsk vinter! Hemma i sina fjälltrakter håller dom på att skratta ihjäl sig åt skåningar i pälsmössa vid minus 2 men dom skrattar så lagom när dom kommer hit och hälsar på!
Men varför i fridens dar skaffar inte DU vinterdäck som begriper bättre än amrisarna?

tolken said...

Kyla har jag inte så mycket att säga om, men MÖRKER. Själv fattade jag inte hur mycket det påverkade mig när vi bodde i Sverige, men efter ett par år i Frankrike och sedan Belgien har jag allt svårare att klara mörkret. Jag fixar helt enkelt inte att det är halvdager till nio på morgonen, ibland hela dagen och sedan blir mörkt vid tre för att vara kolmörkt vid fyra. Inte min grej, jag går i idé.
Jättetrevlig blogg förresten och roligt att du bor i Virginia, en stat som jag verkligen varit en hel del i.

Tankevågor said...

Jag är så GLAD att vi har riktig vinter här med minusgrader och snö. :-)

Men vi har föräldrar till våra barn i skolan som tycker att vi är heltokiga som alltid är ute på raster och åker på utflykter i detta kalla vinterväder.
...men så kommer ju många av våra barns föräldrar från hela världen också, dock inte Grönland.. ;-)

KRAAAM!!!

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, det låter som här. Men bara det blir ordentligt kallt blir kylan rätt skön. Värst är det när det ligger runt nollan, då är det rått.
Samma sak här, kaos vid ett par cm. OCH det är inte konstigt med tanke på däcken. Har fått en större förståelse för det där med vinterkörning med åren.

Freedomtravel:
Ja, det är lustigt det där då det tjatas om kylan. SOM om den skulle vara så konstig den här tiden på året?
Tror dock du har rätt, folk vet inte hur de ska klä sig och trender går före bekvämlighet. GALET!!

Annika:
DU är en äkta representant för norrland!!
SÅ ska det låta. SÅ ska en slipsten dras.
-30 hos er går förmoldigen att leva med på ett OK sätt.
GILLAR din kommentar!!
Kram!!

Annika said...

Humlan:
Ja, Stockholm kan minsann bjuda på råhet som heter duga, det vet jag.
Lika kan det vara här. och värst är när det ligger runt nollan och surrar...
Ja, igår var det den perfekta vinterdagen, minus snö. Jag njöt verkligen av min prommis. Precis, tänk vad folk missar då de sitter inne.
KRAM!!

Bettankax:
NU har vi haft kallt ett bra tag och ingen är gladare för det än jag!!
SÅ härligt!!
Det är så skönt och friskt. Om än rått ibland.
Julrosor är fina, och fascinernade i snön.
KRAM!!!

Olgakatt:
Moster ja, och ändå bor hon i Stockholm com också är en erkänt rå stad då det komemr till vinterväder.
HOn tyckte det var totalt förlamnde med kylan.
Ja, jag har hört att folk från norr får en smärra chock då de upplever skåne om vintern. Kan tro att ni får det kallt och blåsigt då det slår till.
Vinterdäck finns inte att få tag på i detta land, en kompis till mig hade vinterdäck en ggn, men han jobbade på Volvo och vbilen kom så från sverige. Han provkörde den en vinter.
Men, nej, det går inte att få tag på.

Annika said...

Tolken:
Jättevälkommen till min blogg!!!
KUL att du gillar den. Jag bor i DC-området. Roligt att du käner till VA bra...
Jo, jag har häört många säga det du säger om halvdagern och hur deppigt det känns. jag vet hur vanligt det är att känna så. TUNGT!!
Och visst är det mycket, mycket ljusare bara man bor ngra breddgrader söderut, som här tex. Stor skillnad.
KUL att ha dig här och välkommen tillbaka!!

Londongirl:
JA, det förstår jag. OCH vinter lär ni få precis hela vintern. INTE DUMT!!
Du vet att jag gillar det också och avundas det en hel del!!

BRA att ni ör ute varje dag en stund. Men jag förstår att barn som har fldrar från sydligare breddgrader reagerar på det :-)
KRAMAR!!