Monday, December 20, 2010

Julveckan äro inledd

Nej, men det fattar jag inte...
Hur kan det redan vara julveckan?
Det hade känts mer rätt med andra advent. Usch, jag tycker inte om att det går så här fort.



Nu är det nog många som är stressade, och det kan jag förstå.
Speciellt kvinnor. Frågan är väl om det skulle bli jul utan kvinnor? Det är ju ändå de som ser till att allt rullar på som det ska ifråga om pyntande, julklappsköp, matplanering, inhandling etc.
Kvinnorna bär julen.

Här har vi ännu inte jullov. Jullovet börjar på onsdag klockan 12:10. Nej, det är ingen avslutning i kyrkan (förstås), utan en vanlig skoldag.
Karolinas dramaklass ska hålla julfest då, men den får inte kallas Christmas party, den får inte ens kallas HOLIDAY PARTY. Den festen kallas visst Social gathering of festivities. Ack ja!! Dramaläraren själv hade suckat stort då hon berättat för eleverna vad festen heter. Hon hade himlat med ögonen och sagt att hon visste hur töntigt det lät, men att detta var vad som bestämts.
Ja, jag säger ju att det är sjukt politiskt korrekt här. Man blir lätt less.
Vad ska då inte lärarna bli?
Jullovet är slut den 3 januari, då börjar vårterminen igen. Jullovet kallas winter break, även om de flesta kallar lovet för Christmas break, eller Christmas vacation.

Japp, måndag it is...
Power walk i kylan för MOI, och sen lite fix hemmavid som har med julen att göra, förstås.

Här följer lite bilder som jag tog i torsdags då det snöade så vackert här...
Snön ligger kvar, men...









25 comments:

Erica Pettersson said...

Ja, visst går tiden fram till julafton SNABBT! Jag önskar också att man kunde "sakta ner" tiden lite ;)

Förstår att man lätt blir less på att man inte får använda ordet "Christmas" i t.ex. skolsammanhang. Känner jag mig själv rätt så är det förmodligen en sak som jag skulle störa mig lite grann på...

Vad mysigt att ni också hunnit få snö innan julafton. Håller tummarna för att den ska få stanna kvar :)
Här har det snöat nästan oavbrutet sedan i torsdags, så det börjar vara rätt ordentliga snömängder. Men jag tycker bara det är mysigt :D

Hoppas du får en bra dag!
MVH /Erica

Annika said...

Erica:
USCH ja!!
För snabbt!!
Ja, det där att det är så PC stör mig en hel del.
OCh inte verkar jag vänja mig vid det heller, suck!
Ja, lite snö har vi.
Avundas era härliga mängder.
Kram!!

alegni said...

december har verkligen gått osannolikt fort. jag kan heller inte fatta att julaftonen infaller DENNA vecka!
vad kul för dig att snön är kvar. vi har inte så tjockt snötäcke än (tack och lov) medan helsingfors har mest snö i hela landet för tillfället! uppochnervända världen, inte sant?
idag har jag slagit in julklappar, stekt falska köttbullar och gjort två sorters julgodis. hoppas mina kunder låter mig ha ledigt också resten av veckan...
kram och ha det gott!

Elisabeth said...

Hoppas ni får ha kvar snön! Annars kan jag skicka lite från Göteborg, här finns det sannerligen så att det räcker och blir över. (Och då har vi nog ändå inte alls lika mycket som många andra ställen i Sverige. Peppar, peppar, ta i trä.) Inget jullov här heller för de flesta. Tror att många slutar den 22 eller kanske den 21.

Jag fattar inte heller hur det kan vara jul snart, men mer för att min känsla av julstämning är ungefär noll och inte så mycket för att december gått fort. (Fast fort har den gått, det är sant.) Nu tänker jag mest på KAOSET som gissningsvis uppstår om det nu blir ännu mer snö lagom till jul. Nog för att tåg är trevliga, men jag vill helst inte fira jul på ett sådant. ;)

Så snyggt du fått ljusen i adventsljusstaken att brinna förresten. Snygg linje, om du förstår vad jag menar.

Annika said...

Ingela:
Skrämmande fort gick både nov och dec!
Hjälp.
Fattar noll.
Jo, snön är kvar, men jag tvivlar ändå att den får ligga kvar. Vi har ju e del sol och den sliter hårt på snön även nu i dec.
HOPPAS du får en lugn vecka på alla de sätt och vis!
Men det är väl att hoppas för mkt i julveckan :-)
Ja, även i sverige verkar det som om de södra delarna har mest snö. Märkligt.
Kram!!

Elisabeth:
SKULLE med nöje avlasta er, som du vet.
OK, så jullovet har inte börjat hemma ännu heller.
USCH jag kan förstå att du oroar dig över det där med tågresan och snömängder när du själv ska hem. Jag skulle också nojja över det.
Nå, måtte det gå bra med allting och måtte julstämning infinna sig!
TACK, ja det blev faktiskt bra brunnet i adventsljusstaken...tajmade väl till det bra!
HIHI...

Saltistjejen said...

Å vad vackert med all snö hos er!! Önskar fortfarande vi fick åtminstone lite frost till jul! :-)
Och tiden går fort tycker jag. Hela den här hösten har liksom sprungit iväg! Kan kännas alldeles FÖR snabbt för det känns som man inte alls hänger med.
Hoppas nu att den här veckan går lite lagom så du hinner njuta ordentligt innan julafton!
Kramar!!!

Annika said...

Saltis:
ja, men de där bilderna är från i torsdags då snön kom, nu är täcket tunt...
OCH jag hoppas på mer av den vita varan, men...
Ja, den här hösten har gått sjukt snabbt...
USCH!!!
Nu ska jag snart slå in julklappar och lyssna på SR!!
Kram!!

Desiree said...

Fina snöbilder du fått ihop. Ni ser ut att ha fått rätt mycket snö så det finns väl hopp om att den kanske kan ligga kvar tills julafton. Skönt för Karolina med lite jullov kan jag tänka mig. Himla löjligt att man inte ens får kalla avslutningen för något med holiday.
Nu är det inte många dagar kvar på ditt adventsljus. Jag jobbar onsdag men sedan får även jag jullov i år vilket känns fantastiskt skönt :-)
Kram!

olgakatt said...

Tiden går fort när man har roligt!
Håller tummarna för din snö!
Kram

Annika said...

Desiree:
Ja, men de togs i torsdags. Solen sliter hårt på det tunna täcket så jag tvivlar över en vit jul iaf.
JAJA, det blir vad det blir.
Ja, visst är det fjantigt PC här. man blir tokig!!!
Härligt långt lov du kommer att få!!
KRAM!!

Annika said...

Olgakatt:
Tycker den går fort oavsett...HJÄLP!!
Ja, håll tummarna för det tunna täcket...

Äventyret framtiden said...

Båd´tummar och tår och öron som viftar för att ni också skall få en vit snöig jul!
Så vackra bilder, Annika!
Tänk om männen skulle få visa hur deras jul skulle se ut:). Spännande.

Kram!

Tankevågor said...

Ja nu går det alldeles för fort! Vill inte, vill dra ut på den här tiden före jul som jag tycker är så mysig!

Ja man blir galen på att det ska vara så politiskt korrekt jämt!
Men vi kallar det i alla fall för julavslutning och jullov i vår skola. Trots att vi tex. har många muslimska familjer som inte firar jul.
De bör ju i alla fall veta varför vi i svenska skolor har lov nu osv. tycker jag.
Inga utav mina muslimska föräldrar i klassen tar illa upp för det. De säger God Jul till oss och vi beviljar dem ledigt när de ska fira sin stora högtid Eid. Ömsesidig respekt där.

I morgon klockan 16:00 börjar mitt efterlängtade JULLOV! :-)

KRAMAR i massor till dig.

Musikanta said...

För oss blir det inte "riktig" jul förrän på Annandagen, då vi åker upp till Mirren och barnbarnen och förhoppningsvis får smaka på lite av hennes goda julmatsrester :-). Hon är en fena på att laga mat och tycker dessutom att det är roligt!

Vi är helt insnöade här - varje morgon får vi borsta och skotta oss ur huset. Och snön bara fortsätter att falla. Det blir en MYCKET vit jul - hoppas bara att det inte blir snöstorm när jag ska iväg till Norrköping och spela på julottan på juldagen klockan kvart i sex på morgonen...

Tröttnar du på din adventsstake är jag spekulant...
Många kramar från Ingrid

Marianne said...

Titta så fint ni har med snön!

Ja hjälp vad PK det är hos er! Det vore väl bättre om man firade de olika religionernas högtider, så att alla fick lite mer kunskap om varandras tro. Fira jul och Ramadan och Chanukka och allt vad det är. Det vore bättre tror jag.

Ja nu är det lite stressigt. Har i alla fall fixat det mesta av maten jag har på min - vår - lott.

KRAM!

Humlan said...

Så fint det är med snön hos dig och fint med belysningen i snön! Jag tycker bättre om era få cm än det vi har just nu. Men samtidigt är det ju härligt med en vit jul och det blir ju så mycket ljusare!

Ja, visst är det konstigt med tiden! Det verkar som alla upplever samma sak, att den rusar iväg och att man inte hinner med. Kommer du på något sätt att få dagarna, veckorna och månaderna att gå långsammare så är det nog inte bara jag som är tacksam! :-)

Jag håller helt med Marianne! Fira alla högtider och sprid kunskap om dem, det skulle nog vara bra och uppskattas av de flesta!

Jag håller tummarna för att du får en vit jul!
Kramar

Miss Marie said...

Vad mysigt ni har det! Skönt att Karolina får så pass lång ledighet. Engelsmannen jobbar sista dagen imorrn o sen är han ledig till den 10e så vi får också en lång ledighet!

Håller med om att det gått fort i år! December har varit fullt med besökare för oss så det känns inte som om jag har haft att ens känna efter att det snart är jul! Hoppas känslan kommer snart iallafall!

Anne-Marie said...

Vilken fin adventsljusstake! Och den lilla tomten i snön var verkligen söt. Många är säkert väldigt stressade nu inför julen. Det är härligt att inte känna av den stressen. Jag undrar hur julen skulle bli om männen "stod för fiolerna". ;) Troligen något annorlunda. Kram!

✿Ewa said...

Kom hit!! Här har vi snö i mängder. Förra året kom det riktligt efter jul någongång. Det var ju första "riktiga" vintern på länge och vi gladde oss ett tag och ville sen bli av med. ;)

I år började det att snöa i oktober...sen har det fortsatt. Och det brukar ju inte försvinna i januari som ju är kallare...

Så som sagt var kom hit och njut! ;)

Kram

Anna, Fair and True said...

Tycker också det går lite fort. Och i synnerhet eftersom jag har så mycket att bli klar med på jobbet innan jul (torsdag är min sista arbetsdag) samt med julklapparna. Man vill ju hinna njuta lite också.

Tråkigt att man inte ens kan kalla det "holiday". Och lovet ligger ju ändå där det gör framför allt pga jul och inte alla de andra religionernas helger. Blir liksom lite hymlande egentligen.

Du har nog mycket rätt i att kvinnorna ser till att det är jul. Förutom kanske viss handling, snöskottning, tomteskådespeleri, granbärande osv. Men oftast är det ju kvinnan som är projektledare även för det även om hon inte utför sysslorna...

Annika said...

Karin:
JA gör det. Nu har jag hört att det blir snö på juldagen. Vi får väl se...
Hoppas detta lilla stannar till julaftonen åtminstone.
TACK, vad kul att du gillar bilderna.
Ja, tänk om vi tjejer skulle luta oss tillbaka och inte pynta eller göra ett dugg. Undrar vad som skulle hända då?
Kram!!

Londongirl:
Ja, visst är det väl läskigt med tiden.
Det är ju den här tiden man vill njuta av...

Ja, detta PK gär mig galen. Faktiskt.
Det är skönt att höra att det inte är så i Sverige ännu, även om man hör hur folk vill PK:a där också.
Det finns ju e anledning att lullovet ligger där det ligger. Inget att sticka unde stol med.
Tror att lärarna är så less på detta.
Jullov idag alltså!!
HÄRLIGT!!!
Kram!!

Musikanta:
Annandagen it is alltså!!
Hoppas det är lugnt i trafiken och med vädret då.
Ja, ni har då snö så det räcker i dina trakter.
Jösses.
Vi får hoppas att du kommer iväg på julottan.
OK; haha, ska komma ihåg det där om ljusstaken!
Kram!!

Annika said...

Marianne:
Jo, det är fint, men nu försvinner den...
SUCK!!
Ja, det är så PK att hälften vore nog.
Visst, jag har också alltid tyckt att e borde fira ALLT, men se det går visst inte...
OCH, samtidigt blingar och glittrar julen omkring dem, och nåde den som säger merry christmas...ack ja!!
Bra att du fixat maten, måste jag också göra.
Kram!!!

Humlan:
TACK!
Ja, men nu försvinner snön. Mer för var dag, och jag har hört att et kommer snö på juldagen, men vem vet?
NI har ju massor med snö, tycker vi ka få lite också :-)
Usch ja, det här med tiden är ett märkligt fenomen. Lite läskigt.
Absolut, nog borde de fira alla högtider och inte bara tiga ihjäl dem. Specellt efterom alla firar sina högtider så stort.
KRAM!!

Marie.
SNART är det lov. Underbart.
OCH vad härligt att din man har så långledigt.
Underbart!!
Jp, jag förstår att du tycker att tiden flyger med tanke på alla besök du har haft, och har.

Annika said...

A-M:
TACK!!
Ja. det är fint med den pyttelilla snö vi har...
Skönt att inte känna den stress som så många har nu. Skönt att det är öugnt för dig också.
Ja, om männen stod för fiolerna fullt ut undrar jag hur det skulle se ut? Hihi...
Kram!!

Ewa:
Ja, jag vet!!
Jag var ju hemma förra julen och den var ju perfekt. KALL och snöig. Och nu får ni en repris av den!
Nej, visst, det är ju efter jul den riktiga vintern börjar. Våren kommer ju inte förrän i andra halvan av mars.
Men jag är avis, ni får gärna skicka över lite!! För iår blir det ingen sverigejul. Däremot nästa år.
Kram!!

Anna FT:
Usch ja, stressen tar mkt av oss. Jag förstår attt det är jobbigt.
Visst är det et påtagligt hymlande. Gör mig galen!!
Speciellt eftersom just julen är så närvarande att det inte går att INTE se den!
Suck.
Regler.
Visst är det vi som är projektledare i juletid (och annars?).
Vi står absolut för det viktiga finliret, medan killarna tar det tyngre.
Skulle vara intressant att se en killstyrd jul med klappar, pynt och allt :-)

anna of sweden said...

Nej, men. Har ni snö? Inte vi. Och det är helt okej! ;)

Annika said...

Anna:
Ja, vi har lite, och mer ska visst komma på juldagen.
Förstår att du inte saknar den.
Huggies!