Friday, December 31, 2010

Show and Tell: Förväntningar inför 2011

Nyårsafton.
En mycket, mycket mild sådan. Det kan lätt bli över tio grader varmt idag.
Och imorrn, årets tråkigaste dag, kan det bli upp till 15 grader varmt.
Nä, jag gillar det INTE.
Blä och usch för milda vintrar.

Detta är årets sista Show and Tell, och Ericas sista som värdinna. Tack Erica.
Jag vet inte alls vem som tar över i januari, men det kanske Erica vet.

Jag tänker inte ge några nyårslöften, och min förhoppning är att 2011 ska gå i hälsans tecken för min familj, och för alla vi känner.

Nu ska jag strax börja förbereda inför kvällens middag. Ni vet det där tråkiga som kallas att STÄDA!!!!
Sen ska jag till affären för att köpa lite grejjer inför kvällen, det sista.
Ikväll har vi ju också nyårsfest hos grannarna. Det ska bli trevligt.

Nyårsafton i USA (iallafall där jag bor, och det är ju-som alltid-min referensram) har ingen större känsla över sig, ingen större stämning, inga fyrverkerier. Det är helt enkelt mindre festligt än hemma.
Gissa vilket jag föredrar? Hemma såklart!!

Varenda nyårsafton jag är hemma får jag nästan en klump i halsen över hur festligt det är, hur mycket folk lägger ner på mat, dryck, samvaro och fester, och hur pyntat och fint man har det!
Yes, I love it!!!
Vi firar alltid med min syster Sara och hennes man Håkan då vi är Sverige, och det är alltid så sanslöst FINT ordnat, med godaste maten, drinkarna och STÄMNING! Festmiddag!
Här får man kämpa rätt mycket för att få till det lilla extra. Ingen är ju ute vid midnatt för att se fyrverkerier, och jag kan lova er att fler än en person inte kommer att vara uppklädd ikväll...
Annorlunda, I guess. Men ett tråkigt Annorlunda.
Jaja, jag gör det bästa för mina gäster!! Fixar till det! Glammar!

TILL er, alla mina kära läsare som följer mitt liv i vått och torrt, önskar jag ett GOTT NYTT ÅR!!!
Dessutom ska jag tacka er för att ni läser, och tacka er som så ofta skriver kommentarer! TACK för det! Jag har sagt det förr, men säger det igen, utan era kommentarer INGEN blogg!!!






Nilla,
Desiree,
Annika,
Anki,
Strandmamman
Erica
Saltis
Anna
Taina
Musikanta
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Anne-Marie
Jenny
Pettas
Annica
Mrs Clapper
Lotta
Simone
Lindha

23 comments:

bettankax said...

Tusen tack själv Annika för alla intressanta, roliga och inte minst lärorika inlägg. Jag längtar alltid till det är dags och klicka mig in på din blogg och läsa. Härligt!!
Kanon snygg nyårsoutfit(i ditt tidigare inlägg), me like!! Har inte hunnit gissa än på allt ditt fina julpynt. Kul idé!!
Önskar dig och din familj ett Gott Nytt År!!
Många KRAMAR!!

Elisabeth said...

Jag skulle nog trivas med nyårsafton som den är i USA. Inte för att jag har något emot nyårsaftonen (som med midsommar), men jag är helt enkelt ingen nyårsmänniska. Det där "glammiga" är inte riktigt min grej. MEN jag kan ändå förstå att du saknar det!

Gott nytt år till dig också!!

Annika said...

Bettankax:
TACK!!
Jag blir ju så glad!!
Stort tack!
Ja, utan er ingen blogg. Så lätt är det faktiskt.
TACK för att du gillar min klänning, den kommer på bild sen!
KRAMAR och GOYY NYTT ÅR!!!

Elisabeth:
Ja, jag saknar faktiskt det där firandet hemma, saknar fyrverkerier och det festliga, men man får göra så gott man kan :-)
Jag har ju lärt mig hur man får gå tillväga genom åren!!
Midsommar däremot, pfffttt...hahahaha!!

GOTT NYTT ÅR!!!

Äventyret framtiden said...

Med önskan om att din nya klänning sätter litet fart på det amerikanska nyårfirandet vill jag sända dig ett bamsestort GOTT NYTT ÅR 2011!
Nu vänder vi blad i blädderblocket!

KRAM!!

Humlan said...

Jag älskar fyrverkerier... fast dom pratar om snöväder och hård vind vid tolvslaget, så jag vet inte hur mycket man kommer att se i kväll. Hoppas ni får en riktigt trevlig och festlig kväll!
Ett riktigt Gott Nytt År!

Kram!

Annika said...

Karin:
TACKAR!!
Ja, nu vänder vi blad!!
OCh jag får se till att sprida lite glam ikväll också eftersom inga fyrverkerier finnes :-)
GOTT NYTT ÅR!!!
KRAM!!!!

Humlan:
JAG MED!!!
Det är ju underbart at höra och se hur det sprakar och blixxtrar!!
OCh sen känna krutröken.
ÄLSKAR DET!!!
Ni verkar få motsatt väder till vad vi ska få!!
GOTT NYTT ÅR!!!
KRAM!!

Miss Marie said...

Hoppas du får en underbar nyårsafton, trots att den kanske blir lite mindre festlig än i Sverige! Här i München säljs fyrverkerier till höger o vänster så vi förväntar oss en hel massa raketer vid tolvslaget! :)

Önskar dig ett underbart 2011!

Lena said...

Gott Nytt År Annika! Och tack för alla roliga inlägg och fina bilder.

Annika said...

Marie:
Tror absolut att nyår är en större helg i hela europa!!
NI komer nog att få det festligt och fint!!!
Men, det kan nog blinga på här också, iaf inomhus ;-)
GOTT NYTT ÅR!!

Annika said...

Lena:
TACK!!! Vad glad jag blir!
OCH jag önskar dig ett GOTT NYTT PR!!

Charlie sa ... said...

Hej lovely you!

Som jag har sagt förr men det är värt att upprepas: tack själv för att du så generöst delar med dig, för ditt alltid lika glada, vänliga, omtänksamma och inkluderande sätt.

Jag fick en liten klump i magen när jag läste din tankar kring nyårsafon. Jag älskar stämningen hemma i Sverige med uppladdningen inför nyårskvällen, oftast fest med goda vänner eller familjen som väntar. Den kalla natten när man strax efter tolvslaget står i klänning, tunna strumpor och skålar och dricker skumpa utomhus för att se fyrverkerierna. Den mörka himlen, tankar om den gågna året som varit och det nya som väntar. In i värmen igen. En KÄNSLA och feeling av samma kaliber har jag inte hittat här.

Stor varm nyårskram!!

Saltistjejen said...

Ett riktigt GOTT NYTT ÅR önskar jag dig och din fina familj Annika!!! Förhoppningsvis kommer vi ses ngt under året! :-)
Kramar och hoppas ni får en fin kväll också!

Cecilia/svengland said...

Gott Nytt År från mig i London! Kram!

anna of sweden said...

Ett riktigt Gott Nytt År till dig Annika. Och tack för alla trevliga lässtunder under året!

Sju-plus-gradiga huggies!

Fröken Anki said...

Tack själv kära Annika för att du skriver dina inlägg. Alltid roligt att läsa, och intressant, och kul att se bilder. Jag är så glad för att vi fått chansen att träffas IRL i år också. Ser fram emot nästa gång vi ses. Och då är det en liten människa med också!

Önskar er en riktigt trevlig nyårsafton och en god start på 2011!

stora kramar från oss båda här i Scranton

Anne-Marie said...

Gott Nytt År till dig också Annika! Skall bli roligt att fortsätta att läsa om ditt 2011. :) Låter tragiskt för djuret som kommit in i skorstenen. Jobbigt när man själv inte kan göra något. KRAM!

✿Ewa said...

Här var tolvslaget fyllt av fyrverkerier! Vi brukar stå ute vid tolvslaget dricka nyårsbubbeldrinkar och se det fantastiska skådespelet med kära släktingar. Skillnaden i år var att vi stod inomhus med höjda glas, maken och jag och sen kröp till kojs. Tur det för vår lilla gäst vaknade riktigt tidigt.

Kram

Nilla said...

GOTT NYTT ÅR!

Anna, Fair and True said...

Jag firade i DC en gång med mitt amerikanska ex och då hade vi det ändå lite festligt. Inte superuppklätt kanske men ändå fin middag osv. Vi var väl sex personer.

Du får bjuda in med klädkod nästa år! Vi hade det igår även om vi var hos en barnfamilj och de övriga inbjudna var en annan barnfamilj. Vi körde ändå kostym och klänning!

Gott nytt år!

Annika said...

Charlie:
TACK för fina ord!!
Så glad jag blir!
TACK! Det är bara kul för mig att skriva den här bloggen, men det är ni som ger den liv sas.

Ja nyår hemma är speciellt, så festligt. Alla ser till att göra det bästa av dagen, och kvällen, vare sig man är hemma eller går på fest.
Nyårsafton i Sverige saknar jag nästan lika mkt som lucia.
Exakt, det är ju så som du skriver.
Här i Reston syns inte ett endaste fyrverkerkeri på nyår...Lite annorlunda.
KRAM!!

Saltis:
DETSAMMA till dig!!
Jag hoppas verkligen att vi kommer att ses under detta året.
Det ska vi se till!!
Kram!!

Cecilia:
Detsamma!!
Kram!!

Annika said...

Anna Swe:
TACK detsamma till DIG!!
Hoppas att vi får till en träff under året.
Huggies!!

Anki:
TACK ska du ha!!
Tack för fina ord!
Tycker också det är jättekul att vi setts IRL, och förhoppningsvis ses vi igen.
NOG har du ett stort år framför dig. så roligt!!
KRAMAR!!
GOD FORTSÄTTNING!!

A-M:
Detsamma till dig.
Ja, djuret ja, tror det har dött. Så idag hoppas jag att de komme rut och tar hand om det.
Inte kul det där...
Kram och god fortsättning!!

Annika said...

Ewa:
NYÅR hemma är så speciellt!!
SAKNAR!!
Just det du beskriver. Det festliga, det storslagana!!
OCh att frysa lite i finkläderna.
Låter som att ni hade ett superbra yår.
God fortsättning!!!
Kram!!

Nilla:
Detsamma!!

Anna FT:
Jo, man får göra det bästa av det man har sas när inga fyrverkerier lyser upp natten.
Det var inte min fest i fredags, men tro mig det året jag är värdinna ska jag ha klädkod. Mina middagsgäster var uppklädda och det uppskattar jag.
Tycker absolut man ska klä upp sig!!
God fortsättning!!

Bejla said...

Jag är inte den stora nyårsfiraren, men det är klart, är det bjudning får det ju gärna vara lite mer speciellt trots allt. Här har man dock fyrvärkerier så det räcker och blir över. :-)