Monday, December 27, 2010

Mellandagarna...

...är sköna, tycker jag.
Vilsamma, mysiga, lugna. Total avkoppling med snar upprustning inför ett visst nyår som ligger och lurar runt hörnet.
Igår tog vi det bara lugnt. Vi väntade på den snö som knappt kom. Jo, det var lite yrsnö under några timmars tid, men inget lade sig. Det värsta var, och är, blåsten. När jag skriver detta blåser det som bara den ute. Det blåser så att man tror taket ska ryka med. Således är det kallt härinne. Ni minns vad jag har skrivit om dragiga amerikanska hus. Det är alltså inte genom fönserna det drar, utan om eluttag och lister, brr...

Vi tog iallafall en timmes promenad igår i blåsten. För ja, ut måste man. Bort från gosiga filtar, böcker, filmer, godis och spel.
Då man varit ute och gått är det ännu skönare att komma hem sedan.

Ett litet paltigt bevis på den yrsnö som kom igår.


Inte en själ syntes på golfbanan, för den var stängd. Underbart skönt!! När golfbanan är stängd tillhör den oss som bor omkring den. Skönt att ströva omkring där, men kallt som på kalfjället...

Den här dammen är nog i det närmaste bottenfrusen.





Jodå, det finns fågelbord och fågelholkar här med. På golfbanan finns flera sådana här höghus för småfåglarna.

Karolina och jag på hal is...

En tomte vajar i vinden på Annandagen...

Måndag alltså.
Mellandagsreor? Orka!!!
Jag vet inte riktigt vad vi ska hitta på idag, men jag har hört talas om biobesök så då kanske det blir det.

Ha det så skönt denna första riktiga melladag!

28 comments:

Lena said...

Blåst kan vi vara utan, vårt hus är rätt dragit det också.
Kravlösa mellandagar är sköna, lite synd att de försvinner så fort. Jag strax bege mig ut , solen skiner faktiskt. God Fortsättning!

Annika said...

Lena:
Blåsten är för grym. Just nu låter den emellanåt som ett jetplan, usch....
Ja, mellandagarna kunde gott vara lite fler.
Sol hör också, men denna förbenade blåst gör att man inte längtar ut.
God fortsättning!!

Elisabeth said...

O ja, ut måste man verkligen. Jag kan i och för sig lockas av att vara inne en hel dag, men sedan blir jag ändå bara uttråkad av det. Här är det sensationellt nog knappt blåsigt alls!

Småfåglarnas höghus var för roligt. :D Något liknande har jag aldrig sett förut.

Charlie sa ... said...

Blizzard warning fortsätter minst fram till lunch idag. Det blåser kraftigt och det är vitt vitt vitt överallt. Ingen är ute. Flygplatser och arbetsplatser är stängda. Ja, du har väl sett på nyheterna hur det ser ut i the tri state area. Jag stannar inne ett tag till!

Annika said...

Elisabeth:
Ja, man blir så seg då man sitter inne i stugvärmen en hel dag under en filt ;-)
Ut måste man. Det blåser här så man tror taket ska blåsa av huset...
GLAD att ni har vindstilla (kom precis från dig).

Charlie:
Jo, jag vet att ni har BLIZZARD och white outs!! COOLT. Jag är sjukt avis för jag älskar dramatiskt väder.
Vi fick i princip noll.
Men söder om oss blev de ju lamslagna av snö, och norr om oss likaså...
Men inte vi, inte...GAAAH!!
NJUT av the blizzard conditions. SÅ mysigt, om man itne måste ut, vill säga...

Fröken Anki said...

Ser ut som att ni också haft en mysig julhelg. Du har så rätt - ut måste man även om det är kallt. För det är så skönt att komma in och mysa efteråt. Vi gick till patken igår och hade jättekul. Is är kul att leka på!

Ingen mellandagsrea här heller. Den får andra ta hand om idag.

God fortsättning!
Kram

Annika said...

Anki:
Ja, jättefia dagar.
Visst måste man ut, det är ju så skönt att komma in igen då man frusit ute...
Is är kul. Skulle kunnat ha åkt skridskor där.
mellandagsrean är bara jobbig, pust och stön...
God fortsättning.
Kram!!

Humlan said...

Jag tycker att jag har dragit, men det är bara från fönster och ventiler, det låter hemskt att det drar från kontakter och lister! Blåst kan verkligen vara otäck när det dånar och man undrar vad som ska komma flygande eller blåsa loss från huset. Jag hoppas att ni inte råkar ut för något!
Fortsätt njut av mellandagslugnet, det gör jag också!
Kramar!

Annika said...

Humlan:
Ja, tvi...inte kul med dragiga hus. Verkligen inte kul. Specieltl vårt sovrum, usch.
Ja, taket låter som om det ska lossna.
Läser om snöstormar till höger och vänster på östkusten och inser att det helt missat oss i DC. Så trist.
ja, njut på av mellanddagarna, så sköna.
Kram!!

Saltistjejen said...

Här blåser det också rejält. MEN vi fick ju snö under gårdagen och natten. Så det är vitt på marken nu. Vi får se hur länge den stannar Själv mår jag inte hundra och just nu är det jobbigt för jag bara MÅSTE jobba. Jag ska ta mig till jobbet nu tänkte jag men jag känner mig riktigt hängig tyvärr.... Kunde inte blivit sämre timing för min del vad gäller sjukstuga så jag hoppas det är över till imorgon.
Kram och ha en fortsatt skön mellandagsvecka!!!

Äventyret framtiden said...

Uj, kan riktigt känna den där råkalla kylan hos er. Tvitvi...
måtte ni snart få ett härligt vinterväder utan blåst!

Kram!

bettankax said...

Mellandagar är sköna dagar. Orkar definitivt inte med något "reaspring". Var några ärenden på stan och det var knökfullt med folk i alla affärer. Jag var glad att jag slapp gå in!!
Blåst är vidrigt. Letar sig in överallt.
Hoppas ni hittar nån mysig film att kolla.
KRAMAR!!

bettankax said...

Isprinsessorna är ju bara för SÖTA!!:)

Anne-Marie said...

Känner igen det där draget inomhus. Kan du tänka dig att yttertaket på huset jag hyr nu började läcka i lördags. Min hyresvärd har varit borta under helgerna och har inte ens kommit hit ännu för att åtgärda och i morgon kommer ett nytt oväder in. Då börjar det säkert droppa igen från taket inomhus. Har en stor plasttunna under läckaget fortfarande. Inte klokt! Kan tänka mig att ni uppskattade värmen inomhus efter denna uppfriskande promenad. KRAM!

✿Ewa said...

Jag hade tänkt ta mig ut på rean nu i mellandagarna, det tänkte jag tidigare...men nu så har jag kommit på att jag inte behöver något alls. Orkar inte trängas med en massa köpsugna människor. Det sägs på TV nu ikväll att mellandagsrean slår alla rekord.

Bättre med promenader och att sitta under en filt med en bra bok. :)

Anna, Fair and True said...

Duktiga ni är som tog en promenad ändå trots blåsten! Men vad konstigt att ni inte fått så mycket snö med tanke på resten av östkusten. Peters syster med man och svärföräldrar har fastnat i New York på väg till Florida. De flög från Sthlm till Newark på Annandagen men kommer nu iväg till Florida först imorgon tisdag. Som tur är ska de vara borta dryga två veckor och vara både i Florida och på St Croix så det finns tid men irriterande ändå att missa semesterdagar.

Marianne said...

Trots att det är många fler minusgrader här än hos dig, verkar det nästan kallare i DC. Just blåst är hemskt när det är kallt, och jag är glad att det har varit vindstilla här i dag. Det är fördelen med djupa skogar : )

Kramar!

Desiree said...

Ja mellandagarna är sköna och mysiga. Dammen har verkigen blivit genomfrusen. Här har det förvisso varit riktig kallt men än går det inte att åka skridskor på vattnet. Jättefint foto på dig och Karolina med era goa varma Uggstövlar på. Jag tog en vända på reorna idag och jag hittade INGET. Dem skippar jag här framöver.
Sköt om dig och ha det fortsatt bra. Hoppas ni fick se en bra film. Tar gärna emot lite tips om bra filmer.Vi kollade på Nyckeln till Frihet igår (ingen ny film en en riktig god klassiker).
KRam!

Suzesan said...

Åhh ut och promenara i mellandagarna är skönt. Gå av sig all MAT. Känns ljuvligt när man kommer in och så vill jag säga Guuu' vad snygg du är på bilden några inlägg ner. Julfamiljbilden.

God Fortsättning Annika. Usch vad jobbigt att det drar så mycket i era hus. Hoppas det slutar blåsa snart.

Stor hug och Kram
/Susanne

Katarina said...

Usch, det låter kallt, råkallt! Brrr.. Hoppas det blir bättre..

Varm kram

Malin said...

Jag trodde att ni skulle ha fått jättemycket snö, med tanke på stängda flygplatser osv som jag läst om i tidningarna!
Blåst är absolut inte kul, det blir så himla kallt då.
Håller helt med dig om att det är skönt att komma ut lite från allt myspys och all mat man har hemma nu :)

kram från ett kyligt Florida

Tankevågor said...

Usch för när det drar i husen! man kan ju tycka att det borde gå att bygga bättre!

Trots att ni inte har snö så ser dina bilder riktigt vintriga ut ändå. Det ser kallt och friskt ut.
Sköna promenader och sen landa inne i värmen och mysa igen...det är en av alla ingredienser som hör till de här sköna mellandagarna....

Varma kramar från mig.

Annika said...

Men NU har ni väl snö? Jag var tvungen att kolla eftersom jag såg att östkusten var "lamslagen" =) Kram!

Annika said...

Saltis:
Stackars dig, fy tusan att inte känna sig bra då man har så mkt att göra som du har nu.
Hoppas det är bättre idag!!
Ni har ju dessutom blivit lamslagna av den blizzard som helt missade oss...Men det smälter väl undan det också fortare än kvickt.
Feel better.
kram!!

Karin:
Ja, det är bister. Igår var vi på bio och höll på att gå åt i blåsten.
Bläst är verkligen vidrigt.
Vitrigt har vi, men ingen snö alls.
Kram!!

Bettankax:
TACK, det var snällt sagt :-)
Nej, jag har inte heller orkat springa på ngn rea, kanske gör jag det imorrn. OM jag ids.
Känner inte för att gå i affärer, precis som du.
KRAM!!

Annika said...

A-M:
Nej men FY!!!
Riktigt så illa har vi det inte som du har det...
Låter hemskt. Finns det ingen back-up plan när värden är borta? SÅ kan du ju inte ha det!
OCh ja, amerikanska hus är en visa för sig.
Kram!!

Ewa:
Jag känner igen det där tänket som du har!
Orkar inte heller gå i affärer, är noll taggad.
Mkt mysigare att sitta inne i stugvärmen.
Kram!!

Ana FT:
Ut måste man!! Annars blir man så slö.
Ingen snö här. märkligt nog. Stormen missade Washington, men lamslog i princip alla städer omkring oss, inkl Baltimore, som ligger så nära.
Verkligen underligt, men sant.
Vi hade lite flingor som surrade i luften, det var allt.
Fär jäkligt när man missar semesterdagar så där. Den semestern de ska ut på låter ljuvlig...

Annika said...

Marianne:
Ja, det är en klar fördel med smålandsskogen där, vinden kommer inte åt!
NAJS.
Här ligger det på som på kalfjället ungefär. USCH, inte skönt.
Så trött på vinden.
Kram!!

Desiree:
Visst är det sköna dagar nu.
Ja, den dammen är nog bottenfrusen, men skridskoåkning är förbjudet. Fjantigt nog.
Snart har säkert Mälaren frusit på också + skärgården med tanke på hut otroligt kallt ni har det.
Nej, jag orkar inte med rean, och jag tror inte heller att jag kommer at hitta ngt, precis som du.
Bäst att vara hemma.
Såg Hpw do you know igår, söt rom-com!!!
Kram!!!

Suz:
Ja, ut måste man!!
Annars blir man så seg.
Skönt att komma in sen.
TACK, vad snäll du är ang bilden :-)
GOD fortsättning!!
KRAM!!!

Annika said...

Katta:
Ja, hellre hade jag haft Kirunas kyla och snö, lemme tell you!!
Kram!

Malin.
Nähädu, den stormen drog förbi oss, men lamslog varenda storstad annars på östkusten. MEN inte DC. Vi kom undan.
Så det är, märkligt nog.
Ja, visst är det skönt att komma ut och röra på påkarna. Absolut!!!
KRAM!!

Annika:
Nej, vi har ingen snö. Den gick förbi oss sas. Lamslaget är det i andra städer, speciellt i NYC, men tom i Baltimore, som ligger så nära oss, är det snö. Men inte här...Snopet va!!
Kram!!

ullrika said...

jag trodde också ni hade snöstorm men efter att ha skumläst kommentarerna här ovanför förstår jag att ni slapp undan - den här gången! :)

önskar ett fantastiskt gott nytt år till dig från svenska västkusten!