Sunday, December 05, 2010

Andra söndagen i advent...

Igår hade vi då vår julfest.
Det har blivit tradition för mig och Peter att bjuda på julfpartaj vartenda år, och det är en mycket trevlig sådan.
Som tur är har jag fått mycket rutin med åren. Det stressar mig inte längre speciellt att ställa till med större bjudningar.
Jag vet hur jag ska planera, jag kan timingen ganska bra numera.
Fast, jag undrar---hur kommer det sig att de sista 20 minuterna innan gästerna kommer är de stressigaste?
DÅ springer både Peter och jag som skållade råttor och panikfixar det sista. SÅ är det alltid. Det där kan jag aldrig lära mig, men det gäller väl oss alla, kanske...



Nu idag undrar jag varför jag inte tog en bild av mitt dukade bord igår? Där fanns en massa godsaker, men godast var iallafall de västerbottenspajer jag hade gjort, så goda! Västerbottensost måste vara en av jordens godaste ostsorter. Jag köper den på IKEA, har inte sett den någonannastans.

Eftersom det skulle komma en del folk så drog vi ner värmen i huset till minimum, det blir ju så varmt med mycket folk och många ljus.
När jag vaknade idag var det 15 grader (och -4 ute och blåsigt, brrrr) inne, tvi vale...Jag var tvungen att på trötta ben gå ner och slå på den igen.


Här sitter jag som Carmella Soprano omgiven av mina väninnor...

Så, iallafall alla lät sig väl smaka av både mat och dryck.
OCH kallt och mysigt var det utomhus, om än ingen snö, förstås. Det har faktiskt talats om snö idag, men det tror jag inte ett spår på.

OCH, NU kan jag helt LUTA MIG TILLBAKA. JAG behöver inte pynta en pinal till. Mitt hus är julklart, cleared for Christmas.
Jag är färdig.
DET känns faktiskt så himla BRA!!!
NU ska jag köpa julklappar!

Magnus, Wendell och Peter...

Mina grannar-Ingrid, Sara och Marty.

Keith, Melinda och Richard...

Lotta och Magnus fryser på decket i sen timma...

Peter, Wendell och Bob...

Kolla in Lottas strumpor!!

En del av de kiddos som kom igår! DE hade så kul!

Suzy med sina döttrar-Valerie och Mia.

Lustigt, jag tyckte jag sprang omkring med kameran hela kvällen, och ändå har jag inte bilder av alla gäster.
OCH, fast jag sprang omkring med sagda kam'ra så tycker jag att jag tog ovanligt lite bilder.
Värdinneplikterna kallade ju-förstås- liksom det sociala livet...

All right, over and out.

18 comments:

Äventyret framtiden said...

Jag är full av beundran över din omåttliga energi när det gäller att fixa fint och ordna för dina gäster och vänner.
Och...håller fullständigt med om att det är de sista tjugominuterna som det blir stressigt...då kommer man alltid på vad som borde ha blivit gjort:D

Andraadventskramar!

bettankax said...

Hallo Carmela, vilket party du/ni fixat!! Härliga glada människor. Bilderna förmedlar verkligen en lyckad fest. Men ingen fest fixar sig själv, du måste ha jobbat massor.
Antar du pustar ut idag?!
Här snöar och snöar det HELA tiden. Du hade förmodligen älskat det.
KRAMAR!!

Elisabeth said...

-4; rena värmeböljan! ;)

Du har verkligen fint fixat hemma, till och med apelsiner med nejlikor!! Är de egentillverkade?

Anonymous said...

Vilket projekt! Och det ser ut som alla hade det bra!

Anonymous said...

Som alltid urtrevligt! Tack! Västerbotten pajen var så god. Måste testa att göra den själv. Hoppas du kan vila idag efter allt jobb med förberedelserna.

SB

Humlan said...

Ni ser verkligen ut att ha trevligt i ditt julpyntade hem! Skönt att vara van och ha koll på vad som ska göras, men visst är det konstigt att det ändå blir stress på slutet!

Visst är den god, Västerbottensosten! Håller helt med om att det är en av de godaste (om inte DEN godaste) och dessutom så god att göra paj på.

Ha en skön söndag!
Kram!

Desiree said...

Du har sååå rätt i att västerbottensost måste vara en av världens godaste ostar. Tacka gudarna för att det finns att handla på IKEA. Eran julfest ser ut att ha blivit fantastiskt lyckad i år igen. Man kan nästan känna den härliga stämningen i bilderna. Fixade ni all maten själva eller hade ni lite knytis så som man brukar i USA? Skönt att slippa bli allt för stressad när det kommer mycket folk. Men börjar man bara i god tid och får lite rutin på det hela så hjälper det ju jättemycket.
KRam och trevlig fortsättning på andra advent.

Musikanta said...

Håller helt med dig - man kan ha allting färdigt men ändå stressar man de tjugo sista minuterna. Inte kul om någon kommer för tidigt...

Ni ser ut att ha haft det jättemysigt! Kul också att alla kidsen är med och har sin lilla fest samtidigt!
Kramar!

Anonymous said...

Vad fint du/ni hade fixat! Ser hur trevligt ut som helst!
Har du nagot bra recept pa västerbottenpaj? Nu har jag inte sett västerbottenost pa ett bra tag men jag hoppas IKEA tar in den igen!
Nattishuggies,
Lisa

Saltistjejen said...

Vilket KALAS!!! :-)
Härligt! Så juligt och MYSIGT har du fått hemma nu! Sedan blir det ju lätt sådär med kamera och att ha en fest hemma. man måste ju fixa lite annat också. Än att fota menar jag. Och så vill man ju även festa! :-)
Västerbottenost ÄR verkligen en favvo! Jag har också bara sett den på ikea här i USA. Mums!
Kramar i mängder!

Annika said...

Karin:
Tack, tack...
Jo, det har varit ngn hektiskt vecka. Men, jag tycker bara att det är kul!!
Nu är jag dock glad att det är över, om du fattar vad jag menar :-).
De sista 20 min är en enda virvelvind. Så är det alltid.
Kram!!

Bettankax:
Haha, Carmella ja...
Nej, det är sant, inge fest fixar sig själv. Visst hade jag jobbat med den, men det var kul. OCH som bonus är nu hela huset klart för jul!!
OH ja!! JAG hade älskat ert väder!!
Här är det kallt, men ingen snö.
Kram!

Elisabeth:
Rena, rama tropikerna om man jämför med er :-)

TACK!Ja, karolina och jag satt och pysslade med apelsinerna en kväll. Roligt.

Annika said...

Brysselkakan:
ETT kul projekt som blev till en bra fest :-)

Susanna:
TACK själv!!
Alltid trevligt!
Ja, Västerbottenspajen var verkligen god!!
Igår var et en seg dag kan jag lova dig ;-)



Humlan:
TACK, en mkt trevlig kväll.
Det är så skönt nu att huset är klart. Man får ju den pressen på sig när man ordnar en julfest. DÅ ska det vara klappat och klat när gästerna kommer.
Västerbottensost kan vara världens godaste ost. SKULLE inre förvåna mig. UNDERBAR!!
Kram!!

Annika said...

Desiree:
TACK, ja det blev en fin och bra fest! Alltid skönt då man känner så.
Västerbottensost är nog den godaste på jorden. TUR att IKEA säljer den.
Jag fixade rubbet, jag och Peter. Inget knytis.
Jp, jagar fått upp en viss rutin, men själva slutminuterna är iaf ett virrvarr...
Kram!!!

Musikanta:
Väldigt trevligt.
Ja, det är märkligt det där att man far runt som ett torrt skinn de sista minuterna. Att komma för tidigt är inte bra, och inte kul aölls för värdarna.
Ja, kiddsen roade sig bra :)
Kram!!

Lisa:
Det var väldigt trevligt på alla sätt och vis.
Receptet tog jag från Recept.nu. Kolla där!!!
IKEA bara måste ha västerbottensost varje ggn man kommer dit, annars blir jag sur :-(.
Kram!!!

Annika said...

Saltis:
TACK!!
Ja, nu ser det bra ut härhemma om jag får säga det själv...
Visst, som värdinna har man ju lite att fixa med så kameran får stå tillbaka!
OCH sen vill man ju festa själv. HELT KLART!!
Västerbottensosten är UNDERBAR!! Mer sådan åt folket!!
Kram!!

Anonymous said...

IKEA har blivit riktigt dalig här! Ingen ABBAs sill, ingen västerbottenost...tror jag maste prata med chefen...hehe!
Kramar, Lisa

Annika said...

Lisa:
IKEA säljer inte ABBA längre, tyvärr!!!
Men att de inte säljer v-bottensost är ju inte bra.
PRATA med chefen!!!
Kram!!

Anna, Fair and True said...

Vad trevligt med julfest! Kul tradition! Jag tror den där sista minuten-stressen kommer man aldrig ifrån, den hör till liksom :)

Annika said...

Anna FT:
Ja, det har blivit en kul trad.
Den där sista minuten stressen är inget kul, men förmodligen drabbar den oss alla. Det spelar liksom ingen roll hur väl förberedd man är.