Thursday, December 23, 2010

Dan före dopparedan

Den 23 december...
SÅ märkligt att skriva det datumet. DEN 23! Imorrn är det julafton, ännu mer svårförståeligt, men icke desto mindre SANT!!

Alla har väl idag mer eller mindre att göra. De flesta av oss har nog MER än MINDRE att ta sig för. Jag är en av dem.
Men JULLOV är det i detta hus såväl för stora som små!
Dock har vi alla tre digra listor att följa idag.

Igårkväll for vi in till DC och tog oss en titt på The National Christmas Tree utanför Vita Huset.
Det har blivit tradition för oss att göra det, men den julgranen är verkligen inte fin. Den har som ett nät av lampor och pynt över sig, och dessutom ser det ut som den lutar. Men----HEY----det är NATIONENS julgran när allt kommer omkring iallafall...Poor nation...



Alla stater, och provinser, har sina egna julgranar som står som en cirkel runt det stora trädet.
Vädret var inte speciellt bitande igår. Det var tre grader varmt och vindstilla så vi slapp frysa eftersom vi var ordentligt påklädda.

Som sagt, ni fattar vad jag menar, va? The Capitol har en MYCKET finare gran. Vi får nog flytta vår tradition dit istället. Men, Karolina hatar när vi bryter gamla traditioner så henne får vi nog lirka med innan det blir granen vid the Capitol...

Far och dotter.

Mor och dotter.

Det var som vanligt mycket folk på plats.
Efteråt gick vi en sväng inne i staden. Vi åt middag därinne innan vi styrde kosan hem till Ol'Virginy igen.

Karolina nöter gatorna i DC

Pennsylvania Avenue med the Capitol i bakgrunden.

Nej, hörrni, listorna kallar. Önskar er en lugn (så pass det är möjligt) DAG före AFTON!!

19 comments:

✿Ewa said...

Åh så fina ni är! Ja, granen med såklart. ;)

Nu är det strax fixar och klart här hemma. Tomte gröt på spisen och skinka i ugnen så du kan nog ana dig till dagen middag. Lilla barnbarnet Julie är här och förgyller vår dag och ikväll kommer hennes föräldrar + moster hit, inorgon hennes morbror med flickvän.

Jaa, då ska vi äta och dricka och njuta och öppna klappar. :)

En stor kram till dig och God Jul

Saltistjejen said...

Hahahaaa! Ursäkta att jag skrattar men jag tyckte granen likande en blingad "Morran" (du vet Morran i Vem ska trösta knyttet!) ;-) :-D
Jag tycker som du att den inte riktigt ser ut som en gran! Å andra sidan är jag itne jätteimponerad av granen på Rockefeller Center heller. Mer än av storleken. men annars är den inte så väldigt fin tycker jag. Fast helt klart mer "granig" än Vita husets "Morran"! ;-)
Lycka till med era listor idag.
Själva ska vi jobba halvdag och sedan blir det nog städning av lägenheten tror jag. Sedan får det banne mig vara jul! Vi har inga höga ambitioner här utan det får komma lite som det kommer. Men jag ser verkligen fram emot julhelgen även om jag sedan måste arbeta som en gnu nästa vecka.
Varma myskramar!!!

Annika said...

Ewa:
TACK!!
VAD härligt ni har det!!
Tomtegröt, barnbarn och rubbet. OCH därtill väder som heter duga!
Stora kramar och en GOD JUL!!

Saltis:
OMG, den var BRA!!!
Hädanefter blir det MÅRRAN!!!! (tror hon stavade med Å).
GUD så BRA,SALTIS!!!
DET är ju blingade MÅRRAN som kommit till DC.
Granen är skitful, inget snack om den saken, men nu blir den sötare eftersom det är mårran!!!
Ja, skönt med halvdag, sen får et bli JUL!!
Ja, jag vet att du ska jobba som en blådåre nästa vecka, men nu får julefriden infinna sig.
KRAMAR!!

Äventyret framtiden said...

Vinka åt Mårran! Fulvacker skulle jag kalla den. Härlig på sitt sätt.
Imorgon är det dopparedan!


Kramar!

Annika said...

Karin:
VISST var MÅRRAN ett bra namn på det där trädet. JULMÅRRAN!!!
Ja, jag fattar inte att det är dopparedagen imorrn.
KRAM!!

Miss Marie said...

Fina bilder! :)

23.. är du säker på det?! Det känns inte direkt som jul här, riktigt konstigt!

Ha en riktigt härlig jul, kram!

Annika said...

Marie:
TACKAR!

Hmmm..jag vet, känns märkligt.
Stay cool nu med svärmora!! Känner med dig!!

KRAM!!!

bettankax said...

GOD JUL igen!!
Men vilken julgran...inte fin!!
Restongranen med rosetter är såå mycket finare. För att inte tala om din egen!!
JUleKRAMAR!!

Humlan said...

Helt klart är det Mårran som står där och lyser! Men ni är fina och det låter som en trevlig jultradition.

Stora Julekramar!

Anonymous said...

Vilken tjusig gran! Traditioner är väl ännu viktigare kring jul och kanske ännu mer för oss som inte bor i vårt hemland!

Elisabeth said...

Haha, granen ser verkligen ut som Mårran. :D

Ja, och nu är det julafton (även hos dig, fast mitt i natten då). Lite konstigt känns det allt. Men GOD JUL och hoppas att julfirandet blir fint och trevligt på alla sätt!

Elisabeth said...

(PS. Det gick förvånande bra med tågresan. Lite sent var tåget, men något kaos råkade jag inte ut för. DS.)

Desiree said...

En riktigt god jul till dig, Peter och Karolina. Vad söt Karolina är i sin tomteluva och det blev riktigt fina kort både det på henne och Peter och det på henne och dig. Jag håller med dig om att granen med sitt nätpynt kanske inte var så fin. Jag kan tänka mig att det dock är smidigt att pynta den genom att bara dra på alla pynt som en stor filt eller socka. Synd att all din vackra fina snö har smält. Här finns det som sagt så att det räcker och blir över. Hade mer än gärna skickat över ett lass till dig. Riktigt bitande kallt är det också.
En stor god jul kram!

Tankevågor said...

Ni är bara så fina på bilderna! :-)

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR önskar jag er!

KRAMAR!

Anne-Marie said...

Det där ser faktiskt inte ut som en gran. ;) Den var inte ens vacker tycker jag. Men, men traditioner är traditioner. Har aldrig varit i Sacramento under julen men antar att staten Kaliforniens huvudstad borde ha en stor gran där. Ni verkar ha haft en trevlig stund trots allt. Kram!

Annika said...

Bettankax:
HAHA, den granen är ful som stryk. Min mamma sa att den ser ut som en tunn disktrasa, och det gör den!!
MOHOHAHAHA!!
Restongranen är så mkt finare. De flesta granar är så mkt finare. PINIGT att det där är nationens julgran, hehehe...
Kram!!

Humlan:
Visst är det Mårran som är blingad till max.
Ja, det är en kul tradition, men jag tror vi flyttar den nu. Till the capitol :-)
Kram!!

Brysselkakan:
JA, vi har skapat oss många egna traditioner genom åren. Det är mysigt.

Annika said...

Elisabeth:
Mårran är verkligen ett bra namn på den där granen!
HAHA.
Ja, nu är julen nästan över då jag skriver detta. men å adra sidan älskar jag verkligen de lugna mellandagarna som kommer nu!
VAD glad jag blir så jag hör att din resa hem gick BRA!!
Tänkte på dig!!

Desiree:
Ja, det är ju lite kul att ta bilder därinne även om granen är ful som stryk. HAHA!!
Karolina har gått med sin tomteluva en hel vecka nu, men nu får hon nog lägga bort den.
Ja, ni har en vargavinter, det jar inte vi.
Skulle gärna ta lite av all er snö!!
KRAM!!

Londongirl:
TACK!!!
Och jag önskar dig en god fortsättning!!
KRAM!!!

Annika said...

A-M:
Det är Mårran som är nationens julgran. En finlandssvensk filur har lurat sig in ;-)
Den är verkligen ful som stryk.
Fattar inte att granen måste vara så ful så de ofta är så vackra då de är stora, men inte denna då :-)
Kram!!

Anna, Fair and True said...

Nä, den var inte så snygg faktiskt.