Monday, December 06, 2010

Lite, lite julbabbel en måndag...

Nu har vi kyliga dagar här.
Naturligtvis inte lika kallt som hos er i norden, men kallt ändå. Bara några få grader varmt och därtill en iskall vind.
Nä, jag klagar inte. Det ska ju vara såhär i december.

Gårdagen var luuugn, ganska seg. En dag för återhämtning och läsande under en varm filt i soffhörnet alltmedan blicken med jämna mellanrum sökte sig till julgranen.

En julgran ger ett rum sådan värme.

Det blev en riktig Disney-gran iår...


December som sagt, julgotternas månad.
Läser att många under julen kan lägga på sig så mycket som fem kilo (kan det verkligen stämma? Det låter otroligt mycket). Jag kan förstå att det kan vara svårt att låta bli godis och småplock. Verkligen.
Själv kör jag på i min vanliga stil med strikta veckor, och fria lördagar. Det funkar.
Det skulle vara bra deppigt om kläderna skulle börja strama så fort det nya året är inlett. Nej tack, vill inte vandra på den stigen igen.

Julklappar har jag inte börjat köpa ännu, inte en enda . Jag tänkte börja den här veckan.
Rabattkuponger och presentkort ramlar in med posten, plus att man kan ladda ner online. Det är bara att planera och ge sig ut.
Karolinas önskelista ligger bredvid mig medan jag skriver detta.

Hur handlar ni klappar? I affärer? Eller online? Har ni börjat handla ännu?
Stress?

Nu ska jag snart iväg på terminens näst sista svennefrulle.
Ha en fin måndag så hörs vi imorrn igen!

31 comments:

Taina said...

Kanonfin gran!!! Vår är inte uppe än. Jag är inte klar med det andra pyntet än. Det tar ju sån tid!!! Men det är kul att rota i lådorna och plocka fram alla tomtar igen. Det är kärlek det.

Visst har jag börjat handla julklappar. Massor. Och en online so far. Men jag ska givetvis ge mig ut fler gånger för listan är oändligt. Liisas lista alltså. Precis som om hon inte har en pryl! Hahahaha!

Njut av svennefrullen.

KRAMAR!

Äventyret framtiden said...

Du borde skaffa dig två jordekorrar. Skulle passa sååå bra i din gran som är riktigt Disney-aktig.

Hos oss är vi inte särskilt klappbenägna, de yngre förmågorna får varsin av oss, och vi undanber oss. Vi får nog ändå:D...men när man redan drunknar i prylar...

Självständighetskram!

bettankax said...

Din gran är helt UNDERBART FIN!!:)
KRAM!!

Annika said...

Taina:
TACK!!
Det tar en herrans tid att pynta. För mig tog det nog en vecka.
Men det är kul, och det är KÄRLEK att packa upp det man har i lådoran.
HAHA, LIISA ja...jo, förmodligen är hon en sådan som inte har en enda pryl, hahaha!
jag vet vad du menar, ibland slår det mig hur otroligt bortskämda kiddsen idag är...
Kram!!

Karin:
OCH vet du, det HAR jag. DE bor under trappan och är kvickare än kvicka då jag kommer ut. De far som små skott!!
Klokt med julklappar. BVi har också dragit ner bland de vuxna rejält.
Ha en superfrin självständighetsdag idag.
KRAM!!

Bettankax:
TACK och stor KRAM!!

Miss Marie said...

Åh, vilken fin gran! Jättevacker!

5 kilo över jul?!?! Kanske om man väntar trillingar o samtidigt vräker i sig mat, men annars fattar jag inte hur man gör då...?

Julklapparna är i stort sett klara här! De som ska ges till svenskar fixades redan senaste gången vi var i Sverige, så vi var extremt tidiga i år. Så är det inte annars! Jag älskar att handla online, där kan man hitta saker som inte vanligtvis finns i affär. Roligare så! :)

Malin said...

Jag gillar din gran jättemycket! Fina tomtar och annat under också!! (nu blev jag sugen på ett besök till Michael's och handla lite till, trots att jag var där igår :D )
Jag höll på att svara att jag redan handlat flera julklappar, men kom på att så är inte alls fallet. Jag var ju runt här med mina föräldrar när de köpte "ett ton" julklappar till alla....men själv har jag ju faktiskt inte köpt några ännu även om det faktiskt känns så :)
Jag tror att jag ska försöka handla på nätet en hel del. Jag tycker att det funkar väldigt smidigt här i USA.

kramar

Saltistjejen said...

Å vad fin er gran är! Och ängeln i toppen var så söt!!!!
Julklappar har vi inte så många iår. Att handla menar jag vilket är skönt. De flesta är redan handlade online, men det kan jag inte skriva om här för vem vet vem som läser?!?!?! ;-)
Lite till ska vi handla i affär och nu i veckan måste vi skicka till Sverige.
Ha en fin vecka!
kram!

Annika said...

Marie:
TACK!!
Ja, vi är nöjda med den!
Nä, fem kilo kan bara inte vara sant. Tre kanske. men inte mer...
Skönt att klapparna är klara. Ja, att handla online är verklien smidigt.
Prisa tekniken, men håll i plånboken ;-)

Malin:
TACK!!
Tomtarna under granen är inköpta för en del år sedan, de till vänster. De andra vet jag inte riktigt när de hamnart i huset.
Yucler fö att Michaels är en skitbra julaffär. VILKA fina saker de har!!!
Jag var också där igår, men inte för att handla julgrejjer, men det var inte långt borta att jag köpte ngt. Som tur är hejdade jag mig, hehe...
Nätet är så smidigt vad gäller julklappar och jag håller med om att det är lätt i US.
Kram!!

Saltis:
TACK!!
Den ängeln har min svägerska gjort.
Online är smidigt. Precis, bäst att inte säga vad man köpt ;-).
Ska ut i veckan och handla det som skall till sverige.
Kramar!!

anna of sweden said...

Jag är minsann snart färdig med mina julklappar! :) Det kändes extra viktigt i år eftersom vi får besök och då vill jag ju ägna mig åt dem.

K-k-k-alla vinterhuggies!

PS Väldigt fin gran!

Annika said...

Anna:
HÄRLIGT!!
Ja, jag är jätteavis på att du får besök nu!!
UNDERBART!!
Klart att du vill ha allt fixat och klart innan de anländer.
KALLT ja!!!
SOm bara den.
Huggies!!

Tankevågor said...

Vilken jättefin gran!!! :-))
Som ett julkort är den.

Jag som hade tänkt julhandla som vanligt i London ligger nu efter med mina inköp....
Vi har dragit ner ordentligt på klapparna till de vuxna i familjen. Men istället blir det mer rejäla klappar och lite färre.

Det blir en del bokinköp på nätet...så himla smidigt tycker jag.

Kram kram!

Anonymous said...

Wow! Vilken fin gran!=)
Jag körde stora julklappsracet i oktober och handlade a l l t på ett par timmar på stan. Första gången det inträffade, annars brukar vi alltid åka till Stockholm över dagen den 23:e & handla allt då. Men i år blir det bara för mig att koncentrera mig på julstämningen.;-)

Desiree said...

Din julgran ar verkligen fin. Jag forstar att de okar pa mysfaktorn i rummet. Jag ar faktiskt nastan klar med alla klapparna. Handlade en del redan innan vi stack fran USA. Annars handlar jag nog garna pa natet. TYcker att det ar jobbigt att ge sig ut i julrushen. Vet du vad du ska kopa eller ska du ge dig ut och se vad det far bli?
Ha en trevlig svenne frulle.
Kram!

Elisabeth said...

Jag har inte handlat en enda julklapp än, men å andra sidan har jag bara två att handla (till mamma och pappa), så jag känner mig inte stressad direkt. ;D

Jul för mig är inte bara mat och godis, utan även (om väder och väglag tillåter) långa promenader på runt 10 km, så jag har aldrig upplevt det där med att det skulle märkas att man äter mer under juldagarna.

Verkligen fin gran, om jag nu inte sagt det förut!

Pernilla said...

Mysigt med gran redan - det ser verkligen fint ut. Här blir det att vänta någon vecka till innan den kommer upp. Men då blir det en stor kungsgran med massa ljus och röda kulor. Längtar!!

Julklapparna förbereds i huvudet och sedan blir det ett race någon vecka före jul i affärerna.

Ha det gott från ett vintrigt Göteborg.

Anonymous said...

Vacker gran! Visst är det härligt med dagar då man bara myser i soffan med en kopp te? (Mitt nya favoritte förresten - Saffranste,mmm)
Jag har faktiskt handlat en hel del julklappar. Vissa i affärer men det mesta tror jag nog jag beställt på nätet.
Idag kom M o berättade om ytterligare en sak hon önskade sej - korsstygnsbroderier :-)
Hon började med det i slöjden för ett tag sen o älskar det. Hon sitter jämt med ett handarbete framför sej.
Frågan är bara vad man köper sånt? Finns det några handarbetsbutiker kvar längre? Jag vill inte beställa sånt på nätet utan vill se det "på riktigt".
Kramar från Anette!!

HeLena said...

Jag har inte börat ännu... men har det mesta klart för mig så jag hoppas det går fort när jag väl kommer igång. Vet inte hur jag ska få ihop det bara... men men det löser sig alltid! Men lite stress är det, på det hela taget!
Jättefin gran!
mysigt!!
Kraam kraam!!

Marianne said...

Vilken fin gran ni har! Här har jag inte sett att de har börjat sälja än, men folk kanske åker ut i skogen och hugger själva? Nä, det kan väl inte alla göra : )

Jag har köpt en julklapp, Klas ska få Keith Richards biografi. Ska upp till Stockholm i helgen och lyssna på Mathilda som sjunger i Adolf Fredriks kyrka, efter det börjar det bli hög tid att handla. Eller - jag får ju passa på att handla när jag är där, så klart! Perfekt!

Mysigt med de där svennefrullarna. Jag kanske ska starta turkfrullor här : D

KRAM!

Camilla said...

Det där med julklappar ja. Det har jag inte hunnit börja med ännu. Jo, föresten jag har köpt en enda.
Men snart måste jag ge mig ut och handla till Tom först. Han är grymt nyfiken så de måste var inslagna och gömda innan han kommer nästa vecka:)

Jag handlar i affärer för jag gillar att gå och titta, känna och välja. Det är lite av hela grejen tycker jag.

Ha det gott.
Kram

olgakatt said...

Jag handlar både on line, i affärer och fixar några själv i silververkstan. Fick just ett tips idag om en viss liten 8-åring som fått ta hål i öronen...
Ingen fara,hon läser inte det här!

Lena said...

Vilken FIN gran! Så långt har jag inte tänkt än. Julklappar har jag bestämt mig för att tänka på till helgen... Jag har köpt några, som jag nästan glömt. Ibland hittar jag något som passar så bra! De fynden kan jag göra när som helst i någon affär eller i en onlinebutik. Årets första julklappar, de jag nästan glömt, köpte jag i augusti i Riga.

Humlan said...

Vilken fin gran! Jag längtar efter min gran, men här blir det ingen förrän dagen före julafton, sedan njuter jag stort av den till tjugondagen.

Jag får hjälp med de flesta av mina julklappar, men de jag ska handla själv har jag hittills handlat i affär (medan jag har nätshoppat lite åt mig själv... men det räknas väl inte? ;))
Kram!

alegni said...

vilken gran, annika!
nu har jag frossat i alla dina fina julpynt. hoppas litet av stämningen har slagit rot inne i mig.
ja du, jag går igenom en massa jobbiga saker just nu, men det finns inget jag kan göra annat än vänta ut allt och hoppas på bättre tider :/ tack för din omtanke.
kramkram

Millan said...

Fint med gran!! Och vilken fin ni har dessutom! Var kom in i sondags till barnens (och min...) stora fortjusning. Barnen hjalpte till att hanga kulorna. Alla pa samma gren saklart.. sa nar de gatt och lagt sig flyttade jag om lite ;-).

Julklappar ja.. jag har en himla massa att kopa och ar snart klar. Har nagra fa att fixa bara...
Jag handlar mest online men gar ut och kikar i affarerna forst for att se vad som kan passa.

Kram

Annika said...

Londongirl:
TACK!
Ja, vi gillar vår gran!
Så roligt att ha den attt titta på nu.
Nej, det blev ju inget London för dig iår. Men, du kommer säkert ikapp med klapparna. Nätet är ju så smidigt.
Smart också att dra ner för de vuxna, det har vi också gjort.
Kram!!

Penny:
SÅ skönt att du handlat dina klappar. Smart och skönt att göra det så tidigt.
Låter lätt stressigt att köpa alla klappar den 23! Förstår att du är glad över att det är gjort nu.
Kram!

Desiree:
Ja, TACK!! Granen höjer verkligen mysfaktorn. Älskar den!!
Vad skönt att dina inköp är gjorda, de mesta iaf.
Jag vet väl på ett ungefär vad jag ska köpa då jag beger mig ut, och det brukar inte vara så svårt.
Kram!!

Annika said...

Elisabeth:
VAD skönt att bara ha två stycken att köpa till. LÄTT också!
Förstår att det inte stressar.
Långa prommisar på jul är så skönt, och på ngt sätt nödvändigt (ja ,kanske inte 10 km, men...POWER till dig).
Tack för granberömmet!!

Pernilla:
TACK!!
Så du har en vecka på dig med din gran! Härligt sen när den är uppe!!
Jag brukar också göra ifrån mig klaparna ganska fort när ja gvet vet vad det ör jag ska köpa. Imorrn ska jag göra en rajd!
NJUT av vintern!
Kram!!

Anette:
Ja, det är så mysigt den hät tiden på året, och det är så mysigt att sitta och läsa vid granen.
Vad gott det låter med saffranste!!
Mmm....
Korsstygnsmänser etc måste du kunna hitta i ngn handarbetsbutik!!
DET tror jag.
KUL att hon vill hålla på med sånt.
Kram!!

Annika said...

Helena:
Ja, det är nog lite stressigt för många och det är ju inte så kul.
Men visst, du kommer att lösa det hela!
Tack för beröm ang granen. Ja, det är mysigt nu.
KRAM!!

Marianne:
TACK!
Ja, vi gillar verkligen vår gran, och allt det andra som hör till!
Tror inte man börjat sälja granar hemma än. Det brukar vara mkt senare, typ veckan före ju..
Vad härligt att du ska åka till Sthlöm och se Mathilda sjunga med AF. LJUVLIGT!!
Då kommer du säkert att kunna handla en del.
Turkfrulle, finns det många gamla bekanta turkar på plats i Ä-hult? KUL isf...
KRAM!!


Camilla:
AHA, han är nyfiken i en strut. HAHA, då får du gömma klapparna på ett bra ställe!!
Vad kul att han kommer så snart!
Ja, det är mysigt at gå och handla i affärer, det tycker jag med.
KRAM!!

Annika said...

Olgakatt:
Det är bra att man kan göra båda!
Låter som en BRA present till en 8 åring de där. Hon kommer att bli glad!!

Lena:
TACK!!
SÅ smart att göra som du gör, köpa när som helst under året. BRA!!
OCh sen är det bra att kunna lägga allt till en speciell helge, eller speciella dagar.
DÅ brukar det bli gjort.

Humlan:
TACK!!
OCH då kommer du att njuta av granen desto mer!! Härligt. Lite anorlunda hemma än här.
Bra att kunna handla online, speciellt för dig! BRA att du får hjälp med klappara annars också.
KRAMAR!!

Annika said...

Ingela:
TACK vännen!
Usch, jag blir orolig! Hoppas att det inte är ngt allvarligt.
Kontaktar dig via FB.
FEEL BETTER, please!!!
KRAM!!

Millan:
TACK!!
KUL att ni har er också. HAHA, jo man får absolut göra om efter att småbarn klätt granen, hahahaha!!!!
Jag vet!
Julklappara är det ju bra att kunna handla på butik och onlijne bara man vet vad man ska ha.
KRAM!!

Anna, Fair and True said...

5 kg låter lite väl mycket?? Men man vet ju aldrig vad en del sätter i sig.

Jag har handlat några saker men inte alls hälften ännu. Måste börjar skriva en lista så jag både har koll på det jag köpt och det som fortfarande ska inhandlas.

Annika said...

Anna:
DET tycker jag med. Då ska man nog vräka i sig hela dec....
Listor är bra, det tycker jag också!
Annars skulle man stå sig rätt slätt.