Thursday, December 30, 2010

Gissa pyntet!

Idag skriver jag årets sista inlägg på temat jul. Det absolut sista. The bitter end. Från och med nu blir det inga fler direkta julbilder, eller julinlägg. Förresten, julbilder kan det nog bli på nyårsafton, men den dagen får ju kvala in under kategorin julhelger också! Eller hur?

Anyway.

Idag tänkte jag att ni skulle få gissa på delar av mitt julpynt. Ni får gissa ifrån vilket land det kommer, Sverige eller USA.
Jag tycker att man kan hitta jätte,jättefint pynt här i USA. Allt är sannerligen inte för pråligt, eller för blingigt eller för tacky, tro mig, jag är expert.
Det gäller att veta vart man ska gå. Target har jättemycket fint, liksom delar av Michaels, Pottery Barn har massvis med vackert pynt, likaså har Crate and Barrel. World Market och Pier One har så mycket fint att hälften kunde vara nog :-)
Fulaste och pråligaste pyntet har de butiker som endast finns över jul, de som sätter upp sitt tingel och tangel i en tom affär på "mallen". Sådana butiker tycker jag man ska undvika...

All right, here it goes...
Gissa pyntet!!

OCH NU lägger jag även till svaren...
Den lilla lekens tid äro ute!!!



1.
Från USA, köpt på Wegmans.
2. Från USA. Köpt på en liten julaffär i Alexandria, VA.

3. Från Sverige. Gåva av en vän.


4. Från Sverige, köpt på Tiffanys i Stockholm, på Drottinggatan...

5. Från Sverige. Köpt på Åhlens.

6. Från USA. Jag minns inte var jag köpte den.

7. Från USA, troligast från Michael's.


8. Från USA. Köpt på Lord and Taylor.

9. Från USA. Köpt på Target.


10. Från USA. Köpt på Target.

11. Från Sverige. Köpt på Åhlens.

12. Från Sverige. Köpt på en liten affär i Gamla Stan.

13. Från USA. Peter fick den som mycket liten.
14. Från Sverige. Köpt på Cervera.

15. Från USA. Fått av en vän som jag tror köpte den på Kohl's.

16. Från Sverige. Köpt på Gamla Stans julmarknad i fjol.

17. Från USA. Köpt på Target för många år sen.

18. Från USA. Köpt på Macy's och Lord and Taylor.

19. Från Sverige. Köpt på Cervera.

20. Från USA. Köpt på Pier One.

21. Från USA. Köpt på Wegmans.


Sådär ja, nu har jag väl knäckt hela bloggsidan med bilder. Jag orkar inte förstora bilderna idag, sorry folks...
Nu ska det bli kul att höra hur ni gissar. Vissa är säkert gjutna, andra är mer flytande.

OCH, eftersom ni ju alla vet att jag var ute och letade nyårsblåsa igår, och ni kanske är nyfikna på den, så kommer den nu på bild.
Inköpt på South Moon Under. Märket är Free People. På nyårsdagen, eller dagen därpå, visar jag säkerligen fler bilder på hur den såg ut PÅ. Men här är den!!


Klänningen är svart spets över en underklänning i kungsblått.


Och här är accessoarerna, glitterstrumpbyxor, armband, diadem och skor...Let it bling!!

21 comments:

Miss Marie said...

1, 2, 6, 7, 12, 17, 18, 20, 21 kommer från USA tror jag! :D

Supersnygg klänning! Ser fram emot att få se den på! :)

Annika said...

Marie:
HIHI, jag talar om lite senare hur det gick, fniss!!
TACK!!
Vet du, det var den första jag provade, så jag är nöjd. Japp, lovar att visa den på!!

✿Ewa said...

Jag kom bara till 2,4, 5...14 svenska det är säkert någon mer där emellan men jag tappade bort räkningen. ;)

Vilken urläcker klänning!! Du kommer att lysa upp Nyårs festen.

Jag önskar dig min ny funna vän ett Gott slut & ett riktigt Gott Nytt 2011
Kram

Annika said...

Ewa:
Tack, jag talar om hur det gick sen, imorrn förmodligen. Kul detta iaf.

TACK!!
Vet du, klänningen var den första jag provade och dessutom på rea!! LIKE!!!!

Detsamma, nyfunna vän!! Önskar dig ett Gott Nytt År!!!

Kram!!!

Äventyret framtiden said...

Du kommer att bli jättesnygg i nyårsblåsan. Helt rätt för dig!!:D
Gissandet går jag bet på men so what!
Man kan ju gissa ändå:
Frankrike nr 1 och 21
USA nr 2, 5, 10, 17 och 18
Finland 3, 6 och 9
Sverige 4, 13, 15 och 20
Tyskland 7
England 8
Kina 11
Danmark 12, 14, 16 och 19
Skall bli roligt att se hur många rätt eller fel man har, haha

kramar!

Elisabeth said...

USA: 1, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 15, 17, 18, 20, 21
Sverige: 2, 3, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 19

Snygg klänning! Ännu bättre när kläder är snygga OCH på rea. :D

Annika said...

Karin:
O MY!! Du är ambitiös. har endast koll på var jag köpt dem, itnte var de är gjorda. Men KUL!!
Gillar!
Imorrn kommer svaren, tihi!!

TACK, ja klänningen är en äkta Annika sas. Visar den på bild på söndag, ellerså!!
KRAM!!

Elisabeth:
Vad kul!!
HIHI, så roligt att läsa detta!!
TACK, ja vem gillar inte reor som sagt ;-)))

Katarina said...

Jag är inte så bra på att veta var julpybt kommer från...

Den där klännignen är ju hur läcker som helst! Skulle vara skoj att få förmånen att ha dig som shopping guide,,, du har nog dina guldkorn!

Gott Nytt År och kram!

Annika said...

Katta:
Haha, du slipper gissa...såkalrt!!
Men tack, vad roligt att du gillade klänningen!! Hoppas jag också gör det imorrn så det verkligen är dags att dra på sig den.
Jo, jag skulle kunna vara Personal Shopper, det tror jag :-) FÖR visst har jag guldkorn. Det gäller att veta vart man ska gå, ocj inte gå ;-)

Gott Nytt År!!!
KRAM!!!!

Humlan said...

Supersnygg klänning! Ska bli kul att se den på sedan! (Snygga skor också, klassiska som aldrig är fel!)

Jag tappade bort mig i räkningen av bilder och ändrade mig flera gånger... kanske återkommer senare med en gissning.

Kram!

Anonymous said...

Jätte svart att gissa varifran julpyntet kommer. Nuförtiden finns det ju ganska lika saker man kan köpa lite överallt. Hoppar över ;-)

Klänningen är supersnygg, liksom skorna! Är spänd pa hur du ser ut i den!

Kramar, Lisa

✿Ewa said...

Personalshoper!? Ok, då bokar jag dig. ;) Vet aldrig vad jag ska köpa provar säkra kort...inte så mycket variation men massor av kläder som ser lika ut i garderoben. tex vita & svarta toppar. :) Väldigt bra att ha många av :/

Annika said...

Humlan:
HAHA, ja det var lite mkt ...

TACK!!
KUL att du gillar klänningen! den kommer absolut på bild sen!
Skorna är verkligen klassiska.

Kram!!

Lisa:
Hehe, det gör ju det...numera tycker jag gräsnserna flyter ihop. Ordentligt...
TACK, kul att du gillade klänningen!! Om jag är på humör och har tid kanske det blir två inlägg imorrn :-)
KRAM!!!

Ewa:
All right!! I am booked :-))
Haha, ja det är lätt att fastna i fällan med att köpa kläder som liknar. Jag händer mig också.
Kram!!!!

Malin said...

Snygg klänning!!
Jättesvårt att gissa, men här kommer ett litet försök :)
USA: 1, 3, 4, 6, 7, 10, 17, 18, 19, 20, 21

Kram

Marianne said...

Läcker klänning! Du kommer att bli ursnygg.

Jag tror så här:
Sverige: 1, 4, 5, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 19
US: 2, 3, 6, 7, 8, 10, 15, 17, 18, 20, 21.

Fast 20-21 ser nästan ryska ut : )

KRAMAR!

Anna, Fair and True said...

Nya skor?! Snygga i alla fall!

Suzesan said...

kul och jag behövde tänka. Hmm 1 och två =Finland även 4 OCH 6 = Finland (om du då inte gjort det lite mindre amerikanskt genom att sätta dit en finsk flagga hohoho. 3och 5 är från Sverige. TROR JAG.
7:an amerikanskt det är jag säker på hehe. 8 0ch 9 är svenskt.
10 och 11 och tolv AMERIKANSKT. 13 14 är finskt och 14 danskt. 16 17 och 18 amnerikanskt. 19 20 21 kommer från från jaha made in Kina. Gissningar för det blev svårt. Bra lek iallafall.

VILKEN snygg klnning till nyåret. Hujedamej. Skor och blinbling go for it.

Hoppas din sista dag blir fin och så önskar jag dig härliga Annika och alla Gott Nytt År.
2011 och nu vänder vi blad.

Stor kram
/Susanne

Suzesan said...

Femton dåååå....blev alldeles snurrig av alla bilder och siffror och scrolla aha jag vet den är den är jo jag vet den är NORSK.

Kram
/Susanne

malou said...

Ojoj..gissar på att 3, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 17, 18, 20 och 21 är amerikanska - och jag tänker inte ens försöka att gissa på "ursprungsland" utan räknar helt glatt svenskt och finskt för skandinaviskt. Så det!
Ha ett riktigt gott nytt år!!

Annika said...

Malin:
Tackar, lägger ut resultatet sen i em !!
TACK, kul att du gillade klänningen:
Kram!!

Marianne:
TACKAR, lägger ut resultate i em :-)
OCH tack för att du gillar klänningen. Hoppas de känns bra se.
KRAM!!

Anna FT:
Tack, köptes i höstas:-)

Annika said...

Suz:
UJ UJ UJ...
Ursprungsland och allt, och det har jag ju ingen aaaaning om, bara var jag köpt dem :-)
Räknar alla dina nordiska u nder sve och det andra under US...
Ja, jag tyckte det var en kul lek, hehehe...
Lägger ut resultatet sen!!
Framåt em!!
OCH tack för att du gillar min klänning!!
Den kommer väl också på bild sen!!
Kram!!!

Malou:
HAHA, ja vissa tjejer är väldigt ambitiösa. JAG har ju inte hller ngn aing om ursprungslandet :)
Bara var jag köpt dem!
TACK, svaren kommr i em!!
Gott Nytt År!!!