Friday, December 03, 2010

Show and Tell: Julsånger

Happy Friday!

Fredag, ny månad och därmed ny värdinna. I december är det Erica i Piteå som bestämmer vad vi ska skriva om. Idag vill Erica att vi ska skriva om julsånger...

SÅ GÄRNA SÅ!!!
DETTA är ju mina favoritämnen: jul och julmusik!
Passar mig som hand i handske.
Julmusik hör julen till lika mycket som klappar och gran. Utan julmusik, ingen jul. Det är i musiken mycket av stämningen ligger; de glada eller de mäktiga eller de mer sentimentala julvisorna. Jag gillar dem alla!

Julmusiken får inte börja lyssnas på i mitt hem förrän fredagen efter Thanskgiving.
Fast, då jag är ute och kör bil är det det OK att lyssna på WASH-FM som i år började köra sin julmusik för säsongen den 19 november. Men, som sagt, då är det bara tillåtet i bilen.
NU kan man däremot brassa julmusik överallt. JU mer desto bättre. JAG tröttnar inte.

Peter, den kära maken, är inte lika road som jag. Är detta något väldigt manligt? Är vi kvinnor mer galna i julmusik än våra män?
Det verkar inte bättre.
Nästan varenda kvinna i min närhet kan skriva under på detta. Peter får dock digga läget. It is Christmas but ONCE a year, och då skall det BRASSAS!! PÅ alla håll och kanter.

Vilka är då mina stora favoriter?
Idag finns bara en lösning, och det är att lista dem.
Vi tar de svenska först:

* Jul, Jul strålande Jul!
Jag tycker att det är en av de absolut vackraste julsångerna som finns. Jag minns min körtid i skolan, och jag tycker framförallt att andra versen är så vacker, och även lite sorglig.





* Julen är här.
Det här är en nyare favorit hos mig som jag fullständigt ÄLSKAR. Det är faktiskt Billy Butt som gjort den, men å vilken härlig och underbar jullåt. OCH, jag tycker den är allra bäst i den här versionen.
De sjunger den såååå bra. ÄLSKAR!!!








* O, Helga Natt! ( Adolphe Adam's Julsång)
Man kan nog säga att det är den ultimata julsången. Ja, denna finns ju översatt till en massa språk, och originalet är den franska.

* Det strålar en stjärna
Mycket vacker, och mycket älskad av mig.

* Gå Sion din Konung att möta
Vem blir inte glad över att höra denna!!

* Sylvias Julvisa Här kommer mina finlandssvenska gener in. En riktigt vacker julsång med text av Zacharias Topelius. VACKER, skimrande och även sorglig. Detta är julmusik jag är uppfödd med eftersom min mamma och moster spelat den under hela min barndom och uppväxt.

* Giv mig ej guld ej glans ej prakt.
Samma sak där, finlandssvensk (finsk)julsång av Sibelius med text av Topelius. VACKER.

* Bjällerklang
Ja, faktiskt. NI ska höra när min mormor sjunger den. Hon tar i med hela sin vackra röst och sjunger så det dånar i stugan i Närpes.

* När ljusen ska tändas därhemma
Sentimentalt till max för svenskar i utlandet i juletid. Jag är en av dem, och jag tycker om den.

* Nu står Jul vid snöig port
Topelius igen. Älskar den!





* Ikväll jag tänder ett ljus här i barndomens hus
Sockersliskig sirap, men jag gillar den iallafall.

* Mer Jul.
Adolphsson och Falk, så skön och RÄTT!! Texten totalt right ON!!





OCH de amerikanska och engelska...



* Baby it’s cold outside.
JAG är otroligt svag för den! Jag älskar den, och det ska vara i just den version jag visar nedan. Vanessa Williams och Bobby Caldwell sjunger den så bra. Det är klass, stil, elegans och helt underbara sångare. Det är egentligen ingen renodlad julsång, ordet jul nämns inte en enda gång, men numera är den klassisk julsång. Låten är gammal och den finns i en uppsjö av olika versioner. Den här är dock bäst. LYSSNA på deras perfekta röster, som en lek!!





• White Christmas.
Ja, den riktigt ultimata julsången. Inga ord behövs. Bing Crosby.

• Last Christmas.
Ännu en modern klassiker. Ännu en älskling. Vem satt inte och trånade framför den videon på 80-talet och avundades en jul i alperna med goda vänner och mys. Se och MINNS!!!!




AAAAwwwww....

Lite kuriosa: När den här låten kom var jag runt 18-20 år. Jag tyckte att GMs tjej i videon var så snygg, så jag permenentade håret som hon, samma frilla. OCH JO, jag köpte en korallfärgad täckjacka också. SÅ var det då. Och hey, det var innan vi visste att GM var gay (även om envisa rykten faktiskt cirkulerade redan då).

• Oh come all ye faithful.
VACKER!!

• Winter wonderland.
Ännu en sådan där glad och sirapig sak. OCH, ännu en låt som alls inte är en julsång egentligen, men som har blivit det med åren. Gillar!

• Driving home for Christmas.
Chris Rea. ÄLSKAR, ÄLSKAR och ÄLSKAR!! Julstämning i varenda takt. Ytterligare en modern klassiker.





• Ding dong merrily on high.
Äkta gammal klassiker.

• The Christmas song.
Nat King Cole. Stämning i varenda takt...

• I’ll be home for Christmas.
Ännu en sentimental julsång. Speciellt för oss som inte åker hem till jul.


• It must have been (the mistletoe).
Ytterligare en älskling!!





• It’s the most wonderful time of the year.
JA; det kan man ju skriva under på!!

Nä, nu är det dags att sätta iPoden i högtalaren och LYSSNA!! Ikväll ska vi köpa och klä vår julgran!
OCH imorrn är vi värdar för vår julfest.
Mycket att göra innan dess som ni förstår...

Nilla,
Desiree,
Annika,
Anki,
Strandmamman
Erica
Saltis
Anna
Taina
Musikanta
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Anne-Marie
Jenny
Pettas
Annica
Mrs Clapper
Lotta
Simone
Lindha






Som bonus ska ni få den här videon också, eftersom det är Hannukah nu. Den är så skön!! OCH jag hörde den på radion igår och skrattade högt...

42 comments:

Annika said...

Här var det julmusik för hela slanten! Visst är det härligt, jag lyssnar ofta på Wash-FM nu =) Ja, min man hade nog inte självmant satt på en julskiva direkt fast han hade nog å andra sidan inte julpyntat heller, eller bakat eller gjort julgodis...
Ha en trevlig helg och njut? Firar ni lucia over there? DET får du berätta om i så fall! =) Kram!
PS. Christer Sjörgrens barnbarn går i Elins klass och det finns en så rolig historia bakom det innan vi visste vem hennes morfar var. Hon berättade att hon måste lyssna när morfar sjunger "lalalala" och här ser hon väldigt uttråkad ut. Då frågade vi om morfar sjöng och vad han heter och hon sa att han heter Christer Sjögren och att det är såååå trist att lyssna på honom =)

Katarina said...

Julmusik törstade jag också efter idag. så flera av dina You tube klipp har jag faktiskt lyssna tå för någon timme sedan! Lustigt!

du har ett Award att hämta hos mig! Du som är mästare på högtider och firande! :)

Kram, Jag lyssnar vidare på några av de andra jag inte lyssnat på..

Kram

Taina said...

Hahahaha, den sista videon var helt UNDERBAR!!! Men vad många julsånger du kom på då? Impressed. Jag gillar de flesta men en STOR favorit är Last Christmas. Gud så jag har lyssnat på den genom åren.

Inget fredagstema för mig nu heller...sorry.

Ha en underbar helg!

KRAM KRAM

Äventyret framtiden said...

Det var många att lyssna på det här, så det blir att få återkomma till efter arbetstid:).
Julen är julsånger och julmusik, helt klart. Jag klarar mig jättebra utan klapparna, har vad jag behöver, men jag ger gärna åt andra.

En fin fredag önskar jag dig!

Kram!

Annika said...

Annika:
SÅ himla kUL att DU lyssnar på WASH-FM, tycker jag!!
GILLAR!!
NÄ; om det var upp till männen våra skulle det på sin höd stå en färdigklädd liten plastgran i ett hörn, hahaha!!
Det är nog vi kvinnor som håller julen i rullning.
HAHA, men vad komiskt med Christer S barnbarn!!Verkligen!!
Hoppas C sjunger mkt med henne!
Dansband är ju inte direkt min favvismusik, men nog tycker jag C har en superröst.
Lucia firas ine här. Inte alls, bara svennar firar den, sinsemellan!!
Kram!!

Katta:
PRISA youtube!! Underbara site!!
Där kan man verkligen få lysmäte stillat.
TACK, ska genast komma och ta mig en titt på utmärkelsen. TACK!!!
Kram!!

Taina:
Den sista videon är så bra att jag tror att jag ska lägga den i ett alldeles eget inlägg. Helt sagolik, och en del sanning i den också :-DDDD

LAST CHRISTMAS ja!! OMG, en sann klassiker. Videon ÄLSKADE jag!!! ÄLSKAR jag...

OK, såklart att du inte är med.

Stora bamsekramar!!!!

Annika said...

Karin:
Jo, jag vet...det är inte många som kollar YT på bloggarna, inte jag heller. men det är väl mest för sin egen skull. Så inget tvång där inte.
HIHI!!

JUlmusik är A och O under juletid...

Kramar!!
Annika

Elisabeth said...

Jag tycker egentligen bra om en hel del julmusik, men det blir så sällan av att lyssna. Får väl ta och sätta ihop en jullista på Spotify så kanske det blir mer lyssnande.

Last Christmas är SÅ Österrike för mig, sådär att alla minnen därifrån plötsligt blir skarpare, eller vad man ska säga.

Erica Pettersson said...

Många fina jullåtar du listat här :D Det var jätteroligt att det också var några som var nya för mig; får nog sätta mig en stund framför YouTube senare idag :)

Håller även med om att det inte skulle vara någon jul utan julmusik! Den ger verkligen en otrolig julstämning :D
Jag är också sådan att jag kan lyssna på just jullåtar hur mycket som helst! Blir aldrig less :)

Hoppas du får en riktigt trevlig helg!
MVH /Erica

Musikanta said...

Julen är här ska MINA DAMER sjunga på julfesten hos Aktiva Seniorer - håller med om att det är en underbar inspelning med SP och CS!

Men den av alla dina videoklipp som jag blev mest glad och nostalgisk över var nog Baby it's cold outside. Har inte tidigare hört den inspelningen och ska direkt lägga till den till mina favoriter!
Kramar!

Annika said...

Elisabeth:
GÖR DET!!
Just med rätt listor blir det ju så bra.
jag vill också ha Spotify, förresten...
Undrar om man kan skaffa S då man bor utanför Sve?

Last Christmas är UNDERBAR!! Det blir ju så att minnen förstärker en låt. Är den inspelad i Österrike förresten?
Härligt!!

Erica:
TACK för härligt ämne, ska jag säga till dig!!
Sånt här passar i juletid.
Ja, du får sätta dig ner och ta en YT runda. Där finns ju så mkt!!
Ha en fin helg!!
Kram!

Musikanta:
JULEN är här, jag gillar den SÅÅÅ otroligt mkt.
Tycker den är så fin, julig och sjungs så bra!!
KUL att ni ska göra den!

Jadu, den inspelningen md Vanessa Williams och Bobby Caldwell går inte av för hackor. Vilka röster, vilken precision!!
KUL att du gillade den, Ingrid. Blir verkligen glad över det eftersom du ju kan din musik.

KRAMAR!!!

Bloggblad said...

Åh, vilket jobb du lagt ner med länkar och allt! Jag gillar jul och julmusik, men bara under de två veckor som är jul för mig - från den 23:e till trettondagen. Men jag är med glädje med och sjunger in julen i kyrkan tidigare. Och då börjar vi ju öva redan vid första advent... men jag spelar inga skivor hemma förrän det är dags.

Flera av mina favoriter finns i din lista. Helga natt gillar jag starkt - fast inte för ofta. Vi körar alltid bakom nån superstjärna i den.

Annika said...

Bloggblad:
Men ett roligt jobb!!
Så kul med detta tema!
Julmusk för mig är nog från och med nu fram till kanske Annandagen, sen inget mer...
Älskar den!! Stämning!!
O helga natt kan jag faktiskt förstå att du lessnar på, speciellt eftersom det är så FÅ som verkligen KAN sjunga den.

olgakatt said...

Jösses, vilken lista, Annika! Här kan man plocka hela julen! Tack, tack!

Malin said...

Härlig lista!! Nu ska jag göra en kopp te och sätta mig och njuta av julmusiken du länkat till! Tack!!

Kram

Miss Marie said...

Love, love, love julmusik! :) Finns det nån bättre musik i juletider? I don't think so!

Maken hävdar att han inte gillar julsånger, men sätter jag väl på en skiva så diggar han med! :D

Trevlig helg!

Desiree said...

Det här temat passar dig verkligen som handen i handsken. Du är inte bara the christmas queen utan också X-mas music queen. Jättekul att läsa igenom och få kolla på de olika klippen. Jag saknade faktiskt just mina julskivor som jag köpt i USA haromdagen men de ligger tyvärr nedpackade i någon av alla våra kartonger så jag får nöja mig med radion eller att fixa lite ny julmusik för i år.
Ha en trevlig helg.
Kram!

Annika said...

Olgakatt:
Jajamen, det är bara att plocka och njuta!!
Vassego!!

Malin:
Härligt, gör det!
KRAM!!

Marie:
Ja, det är ju bara så BÄST!!
Underbart.
Vad är det med killar? De skulle typ aldrig sätta på en cd självam nenb när vi spelar julmusk kan de tycka om det. Med måtta!!

Annika said...

Desiree:
SÅ mysigt med julmusk. Vad synd att du inte hittar dina skivor!!
Men, det finns nog mkt att ta från radion hemma också. Sen kan du ju ta spotify och göra listor där.
Ja, jag kanske är the queen of xmas music ;-)
Kram!!!

Saltistjejen said...

Hahaha jag tror som du att fler kvinnor rent genrellt är mer för julmusik än män.
Jag är inte så mycket för julmusik att lyssna på hemma. Däremot är just LUCIA en dag när jag vill höra och helst se luciatåg med sånger. DET är stämning för mig. I Stockholm gick jag ofta på adventskonserter en del också. Åtminstone någon varje vinter. Globens älskade jag för många år sedan men sedan tyckte jag den blev lite väl pretentiös?
Själva har vi endast tre julskivor. En med körsång med Adolf Fredriks körer. En Absolute Chistmas och en julskiva med Jill Jonsson som jag gav M första julen här. :-)
Kram och ha en riktigt fin helg!!!!

Anonymous said...

Här blir det dubbel-cd:n Absolut Christmas som rullar över hela julen. Så mycket att vi spelar slut på en omgång och fick köpa nya härom året! Den täcker in det mesta och flera av de på din lista!

Annika said...

Saltis:
Utan oss kvinns skulle det nog inte bli ngn jul.
Det vågar jag nästan påstå!!
Ja Lucia ja, det saknar man här. Verkligen!
OCh julkonserter och adventskonserter är underbara!
Absolute Christmas är en klassiskt BRA CD!! Den klarar man sig på :-)
KRAMAR!!

Brysselkakan:
Ja, den CDn komme man långt med!! Den är superbra!!
HAHA, och ni spelade sönder er :-)))

Nilla said...

Baby it’s cold outside var fin! Jag gillar ju elorgel! :-) Ha det bra.

Anonymous said...

ÄLSKAR Last Christmas! Blir saaaaa nostalgisk!
Här snöar det fortfarande! Kunde räcka nu tycker jag!
Kramar, Lisa

@Elisabeth:
Ja, man hör Last Christmas HELA tiden vid alla Glühweinstandln & i alla affärer...det är verkligen Österrike!

Anonymous said...

@Saltistjejen:
Vad skönt med bara 3 julskivor! Jag är ju lite galen när det gäller julmusik, sa vi har säkert upp till 40 (!) CD-skivor här hemma. Köpte precis en ny idag ;-) Kan bara inte lata bli...hehe!

Nagot jag inte vill höra innan den 24:e är "Stilla natt". Den far bara spelas den 24:e!

Fritt ur hjärtat said...

Hahah! Jag som tyckte jag hade svårt att begräns mig, du är absolut underbar:-)
Gillar de flesta, någon är okänd för mig. Och håller med Bjällerklang ska inte underskattas:-)

Anonymous said...

Tittade just pa en ny tysk/österrikisk (jul)film pa TV & tre ganger far du/ni gissa vilken lat som spelades...BINGO...Last Christmas!!! Haha!
Lisa

Tankevågor said...

Åhhh vilket inlägg Annika!!! :-)

Vad mycket jobb du gjort med alla länkar och listor.
Jag lovar dig att det här inlägget kommer jag att återkomma till.

Älskar julmusik och jag har många favoriter här i ditt inlägg också. Så mysigt att ha när man åker bil också.
Jag vågar inte ens berätta hur många julskivor jag har. ;-)

Köper några nya varje år.

Kram och hälsningar från ett "julkortsvackert" Stockholm.

Anonymous said...

Det snöar fortfarande/igen...hjälp...Winter Wonderland!
Kramar Lisa

Anonymous said...

Synd bara att den nya har lite annorlunda innehåll... några nya och några gamla har fått ge plats. Men det ingår en bras-DVD oxå!

Grekland nu said...

Åh, här hittar jag flera favoriter som jag glömde själv i mitt inlägg. Jul jul strålande jul t ex och Det strålar en stjärna - förstås. Men du hade också många som jag aldrig hört, får nog sätta mej i kväll och gotta mej åt alla dina videos. Ha en mysig helg med pyntade granen och MYCKET julmusik!

Steve said...

Nu står Jul vid snöig port =
(Yule Stands By Snowy Door): vilken underbar översättning.

Steve said...
This comment has been removed by the author.
Lotta said...

Du borde vara julvärd på TV, Annika!!! Tänk så juligt det skulle bli :-)

Och KUL att du också älskar "Mer jul". Den har jag också med på fredagstemat. Och nu är det ju riktigt juligt ute också. Hoppas, hoppas det får ligga kvar till den 24:e!

Kram!

Annika said...

Nilla:
Ja, den är fin den!!
Underbar. Jag gillar också elorgel!

Lisa:
Last Christmas är underbar.
NJUT av snön, säger jag!!
:-)
Verkar vara Österrikes julsång nummer 1.
40 julskivor är inte dåligt!!!
Respekt!
Kram!!

Simone:
TACK!!HAHA!!
Exakt, underskatta inte bjällerklang :-)
Kram!!

Annika said...

Lisa:
Men det är Last Christmas landet. Var det där den spelades in? Videon?
Kram!

Londongirl:
TACK vännen!
Julmusik är underbart!
OCH det var roligt at snickra ihop den här listan. TACK YT!!!
I bilen är det uyrmysigt att brassa musik.
Vet inte hur många skivor jag har, men det är en del :-)
OCH du har säkert ännu fler.
NJUT av vädret!!!
KRAM!!

Lisa:
Skicka hit lite, vettja!!
Winter Wonderland är en fin låt också ;-)
Kram!!

Annika said...

Brysselkakan:
DE borde inte få ändra på innehållet :-) Man kräver vissa låtar och det ska vara som det alltid har varit :-)

Grekland:
JA, hihi..här finns mkit att lyssna på.
Tacka YT för det :-)
Det finns underbart många ljuvliga jullåtar.
TACK, och jag hoppas att din helg var fin!!

Steve:
HAHA, ja den var fin! Nästan lite googlevarning där ;-)

Annika said...

Lotta:
TACK!!
Men det skulle nog skicka skräck genom hela kroppen på mig. HEHE!!!
Ja, mer jul är underbart bra. ÄLSKAR den!!
ER vinter kommer att ligga kvar till i mars eller ngt. LOVAR att det blir en vit jul!
Kram!!

HeLena said...

Och jag kan bara hålla med... härligt med jul! Men jag saknar att sjunga! Måste verkligen hitta en kör nu!!
Massor med kramar!

ullrika said...

underbar lista!!

nu ska jag lyssna på den sista sången för den har jag aldrig hört talas om :)

ullrika said...

haha! måste bara säga, om Sarah Silvermans låt alltså, att det var det roligaste på länge!! jag lånar henne till mina nosar, hoppas det är oki? :)

är hon förresten jättekänd kanske? jag känner igen henne men vet inte riktigt varifrån?

Anna, Fair and True said...

Det var en gedigen lista!

Är det fortfarande Wash-FM som är bäst eller? Du nämnde Pandora i något inlägg här ovan också?

Annika said...

Helena:
Ja, det är så härligt.
HOPPAS du hittar en kör.
Kram!!

Ullisen.
Den du, Sarah S. Den går inte av för hackor!! jag skrattade så när jag hörde den på radio ffg.
Hon är komiker, rätt känd. absolut!!

Anna FT:
OH ja, det är svårt att välja och det finns så många bra.
I bilen blir det WASH, vid datorn blir det Pandora.