Monday, December 13, 2010

TACK Ewa och Marianne!!

I lördags knackade två brevisar på dörren, med cirka tio minuters mellanrum. Den ena brevisen var från vanliga posten, och den andra från UPS.

Den första brevisen lämnade över ett grönt, stort kuvert från Sverige.
DET paketet kom från Ewa som skriver bloggen "Det stora i det lilla". Inehåll: min julkapp i Emmas julklappsbyte!
Jag blev så glad!
Ewa hade gjort ett sådant fint paket i silkespapper som tyvärr blivit lite skadat under transporten över havet. I paketet fanns chokladkakor från Marabou och Fazer, bilar, dajm och två tidningar. Jösses så glad jag blev. Den perfekta gåvan till en utlandsboende svenne.
TACK EWA!!!
OCH, Ewa, den nya tidningen Your Life gillade jag VERKLIGEN!!!



Jag hade precis satt mig ner med en påse av Ewas bilar och "Må bra" när det knackade på dörren igen!
DET var brevis nummer två!
ÄNNU ett grönt paket från Sverige! Hmmm...
Denna gång från GULL-Marianne i Älmhult som skickade ett paket till mig bara sådär!!!
Jag blev såå glad!
I Mariannes kuvert låg Damernas Värld, skumtomtar, Dumle och bilar. TACK MARIANNE!!!
SÅ glad jag blev. Marianne, som nyligen flyttat hem till Sverige från Kairo, vet precis vad man som svenska i utlandet längtar efter!!
TACK GULLIS MARIANNE!!!



Julafton i förväg för Yours Truly!!
VERKLIGEN!!

PÅ kvällen när vi satt ner och åt en god middag tände jag ljusen i min nya ljusstake som anlände för ett par dagar sen med posten från Kalifornien. Däri låg en liten "present" jag själv beställt från en skandinavisk butik, Fjorn Scandinavian.
JAG tycker så mycket om denna ljusstake, och jag planerar inte bara att använda den på julen, utan året runt.
Den ser ut så här, och ni känner nog alla igen den från Designhouse Stockholm. Jag har önskat mig en sådan ljusstake så länge och nu gjorde jag äntligen slag i saken.



Idag är det Lucia, och tankarna går till Sverige.
Lucia är en sådan där helg man saknar in i hjärteroten som svenne i utlandet. Jag har så starka luciaminnen från min uppväxt då jag sjöng i kören. Pirriga luciamorgnar, iskallt, knarrande snö, nystrukna lucialinnen, elektriska ljus som trilskades i handen då de skulle lysa, vita strumpor, skridande, kliande glitter, rädslan att ramla i trappan i stora hallen som ledde till scenen, stämningen, stämmorna, julsångerna, glädjen.
Vi lussade mycket då vi var mindre, både i skolan, för grannar, på olika företag etc. ALLT lika roligt, och vi var så samsjungna, jag och mina vänner och syskon.
SAKNAR!!

Jag ska se luciamorgon på SVT play senare idag, längta, tänka och kanske sjunga...

19 comments:

Äventyret framtiden said...

En finfin luciadag, Annika!
Nu kan du gotta dig så det står ut godis överallt:D. Snälla brevtomtar sköter om dig!

Kramar!

✿Ewa said...

Annika, det är minst lika roligt för mig att skicka iväg detta paket till dig. :)

Det var roligt att fundera på vad du skulle bli glad för och du...silkespapper är nog inget smart sätt att slå in julklappar med när man skickar långt...men fint är det innan leveransen. ;)

En så vacker ljusstake du har köpt. Det är så fantastiskt fint med alla ljus man kan tända nu mörka eftermiddagar och kvällar.

Stor och varm Luciakram till dig

Annika said...

Karin:
Ja, visst är det så!!
SÅ snälla.
Mwen nu ska jag inte äta en godisbit förrän till helgen, så blir det desto godare.
KRAM!!

Ewa:
TACK igen, Ewa. Jag blev så glad!!
OCH det var så vackert inslaget.
Det är tyvärr ofta de där gröna kuverten är lite mobbade då de kommer fram :-)
TACK, ja jag gillar ljusstaken. SÅ fin!
Drn lyser så mkt pch så fint.
Ha en superfin lucia!!
Kram!!

Sporty Spice said...

Härliga julpaket från Svedala. Finns ju inget bättre (även om jag personligen inte äter sådant godis). Your Life är superbra, eller hur? Särskilt nu när jag har börjat skriva för dem oxå. =)

Annika said...

Petra:
Nämen vad KUL att du skriver för Your Life. Vet du, den är så bra att jag funderar över att pren på den. VILKEN positiv överraskning!!
Ja, det var härliga paket!!!

Saltistjejen said...

Men vad underbart att få två sådana paket samma dag!!!! Härligt! Sådant gör en så himla glad! Och bloggvärlden är verkligen fantastisk!
Jst DEN ljusstaken skulle jag också sååå gärna vilja ha! Tycker de är så otroligt vackra! En av våra svenska kompisar fick just en sådan för många år sedan i förlovningspresent av sina föräldrar och jag minns att jag tänkte "Wow!". Jag ahr varit sugen länge men vill inte köpa ngn förrän vi bor lite större..... Men det känns som de blivit en klassiker som de bör finnas flera år till. :-)
Desiree har väl den "lilla" varianten?
Och Lucia ja, idag saknar jag Sverige. Här är regngrått än men jag tror inte det regnar just nu iallafall. Lite kyla är dock på väg.
Många kramar till er!

Anonymous said...

Lyllos dig att få paket med godis och tidningar från Sverige! Snälla vänner!
Ljusstaken är väldigt fin, har inte en sån själv men gav en till mamma förra julen. Kul att man kan vrida armarna så det kan se ut lite som man själv vill!

Annika said...

Saltid:
Ja, det var så roligt.
Ewas var ju klappen genom Emmas jullotteri, och bättre kalpp kunde jag inte ha fått.
Och Marainne som extra bonus.
Ja, visst är det bloggvärlden fantastiskt!!
Precis, det är en likadan som Dsiree har fast den 7-armade.
SÅ glad över den!!
OCH jag kommer inte bara att ha den p¨å julen.
Den är en klassiker. Tror den kommer att säljas i många, många pr till.
Lucia ja---SAKNAR!!!
Kram!!!

Brysselkakan:
Ja, det var roligt att få de där paketen.
Man blir ju så glad!!
Tack ,ja ljusstaken är fin. Jagär så glad att jag köpte en sådan.
Roligt att man kan vrida och vända den som man vill!

Desiree said...

wow vad lyxigt och kul med så många paket som damp ner hos dig. Då blir man jätteglad :-)
Vad kul att din fina ljusstake han anlända lagom till Lucia också. Jag har inte sett något Luciatåg idag, hade hoppas på att få se på morgonen då jag reste till jobbet men så blev det inte. Men vi har fikat med lussekatter här på jobbet iallfall. Jag får se och man kan kolla in lite Lucia på tv ikväll istället.
Lucia är en vacker tradition som jag gillar mycket.
Kram!

Musikanta said...

Tjusig ljusstake och kul att få paket från sina bloggvänner! En fin omtanke!

Måste kika på Your Life nästa gång jag är på bibblan. Låter spännande. På tal om Lucia så kan du ju titta in hos Bloggblad och läsa hennes numera berömda dikt om denna tilldragelse :-)
Kramar från Ingrid

Erica Pettersson said...

Jag kan förstå att det är riktigt trevligt när sådana brev dyker upp med posten :D Passar ju speciellt bra såhär i december :)

Mysigt med en ny ljusstake, speciellt som man kan använda även före och efter jul :)
Min mormor har en likadan, och så fick min lillebror (tror jag det var) en i julklapp av jobbet för ett par år sedan (men det kan hända att den var lite mindre).

Ja, visst är det mysigt med Lucia. Jag minns också våra luciadagar i skolan. I låg-och mellanstadiet var det 5:orna som alltid lussade och efteråt fick alla klasser alltid sätta sig var man ville i skolan för lussefika som man tagit med sig hemifrån :) Det var alltid lika mysigt.
I högstadiet var det 9:orna som lussade, och man samlades i kyrkan (det var den lokal där alla rymdes, eftersom vår skola inte hade någon aula då). Riktigt stämningsfullt! Och trots att jag sjunger som en kratta är jag glad att jag anmälde mig till luciatåget (man fick anmäla sig, eftersom det var frivilligt) eftersom det är ett fint minne att tänka tillbaka på.

Hoppas att du haft en trevlig dag!
MVH /Erica

Millan said...

Ah hoppas att ni hade en fin lucia! Jag vet sa val vad du menar med att man saknar just den traditionen har i utlandet. Det gar liksom inte riktigt att fa till de ratta luciakanslorna, och jag blir mest ledsen nar jag ser luciafirandet pa TV. Eller ledsen ar nog fel ord... men melankolisk och far lite angest over att mina barn inte firar Lucia sa som jag gjorde...

Naval, that's life!

Men du vilka roliga paket du fatt med posten! Vilka otroliga presenter att fa nar man bor i utlandet. Perfekt!!

Kram

Annika said...

Desiree:
Ja, verkligen kul att få dessa paket.
Man blir glad.
Tack, jag är så glad över min ljusstake. Den kommer att förylla många mörka kvällar framöver.
Lucia är så fint. Jag hoppas du tittade på svts lucia, så vackert (med ngra undantag).
Kul med luciafika på jobbet.
Kram!!

Musíkanta:
Ja, det är fint. Det ena var från Emmas julklappsbyte.
Jag blev verkligen glad!
Jag såg dikten hos bloggblad, den börjar verkligen bli berömd nu. Gillar den!!
Kram!!

ERica:
Ja, verkligen kul med paketen. Jag blev så glad!
Ljusstaken ja, den kommer att få ett liv efter jul också. Den är för fin att endast amvända till jul :-)
Himla mysigt med lucia, och det verkar som om alla har fina minnen från uppväxten, och så ska det vara!
Jag sjöng i luciatåg av olika slag under hela uppväxten.
Kram!

Annika said...

Millan:
Min lucia igår bestod i att titta på svtplay. Det var vackert, med ngra få irriterande undantag.
Lucia är nog den trad jag saknar mest från sverige av alla trad.
Japp, jag vet vad du menar, så kan jag också känna. Karolina kommer aldrig att få känslan för lucia som jag har, det känns tråkigt.
Ja, visstvar det fina presenter. Blev verkligen glad.
Kram!!

Miss Marie said...

Härliga presenter! Perfekt för en utlandsboende! :)

Annika said...

Marie:
Ja, jag blev ju så glad!!!

Anna, Fair and True said...

Vad härligt! Precis vad man vill ha som utlandssvensk! Jag skickade ju också min klapp i bytet till en person utomlands men skickade faktiskt inget klassiskt svensk godis eller choklad - kanske borde gjort det?! Men personen får i alla fall något ätbart om än i lyxigare form och inte nödvändigtvis "svenskt".

Jag har som du vet köpt en sådan där ljusstake (fast med fem armar) till min mamma i julklapp och köpte just den vita så hon kan använda den hela året.

Annika said...

Anna:
OCX jag skickade till Emma, men vet inte alls om det kommit fram...HOPPAS det. Tycker det är så roligt när folk lägger ut det på sina bloggar.
HIHI, blev nyfiken på vem du skickat till. Undrar om jag läser personens blogg.
Säkert kommer din gåva att uppskattas väldeliga.
GOOD job, den vita ljusstaken valde jag också just därför att jag vill kunna ha den hela året. DEn är för fin att bara användas till jul.
DIN MAMMA kommer att bli SÅÅÅ glad!!!

Marianne said...

: )