Tuesday, December 28, 2010

This Week: In between

How can it be so windy?
AND, how could all that snow MISS the DC-area?
Oh well, it is what it is. Maybe we’ll get a load of snow next time? Or something?
It does not look very promising for the foreseeable future, though. It is supposed to be 48 degrees (8 C) on New Year’s Eve!
Sigh, sigh, sigh…
Washington is located just where the north meets the south, so it all becomes a bit strange in the wintertime. Big storms blast the northern states, and we get spared, or big storms blast the south but the storms never reach us.
Yes, I’ve said it before; I would have zero problems living in Alaska, or in Greenland or in Nova Scotia. Or, for that matter; in Scandinavia, hahaha!!!
You can take a Scandinavian girl out of Scandinavia but you can never take Scandinavia out of the girl. True.

Ah, the nice days we’re having right now…
Peter is off work for the entire week (except that he’ll work half day tomorrow). Karolina has Christmas vacation.
They are both snoozing away in their beds, and I am sitting here by my Vaio writing the morning away.

Pretty soon it is time to prepare for New Year’s Eve, or NYE for short, but I don’t feel like tackling that quite yet. No, I just want to enjoy these quiet days between Christmas and NYE.
However, I am having people over for a three course dinner on NYE, but I have the menu all figured out. I am not decorating the house in a particular way for that night, the Christmas decorations will do, even for NYE. No problems.
However, in a week from now all my Christmas decorations will be gone. They will be stored away in the basement, and the Christmas tree will be out on the curb waiting for pick up (SAD!!).
But, until Monday; let it be Christmas.
I never understood the part of the population that gets rid of Christmas the day after Christmas. No, way!! WHY?
Just let it all stay up over NYE, at least.

Peter’s working on the play list for NYE. He’s almost done with it, and it is a good one. He has a good mix of music old and new.
We’re going over to a neighbor’s for a party (after our dinner here) and then the play list will come in handy.

So, nice and easy days for most of us right now, correct? It is not Christmas anymore, and it is not quite the new year. We’re just in between…

So, what are you doing NYE?

21 comments:

Tankevågor said...

SYND att ni missar snön!! Kan den inte flyga lite över ert område också kan man tycka.

Nej jag skulle också ha svårt att leva där det bara är varmt hela tiden.
Är så glad över att vi har en riktigt vacker och kall vinter. Ok...det är liiiite väl kallt i vissa fall men hellre det än snöslask och plusgrader.

Här blir nyårsfirandet lugnt med familjen....äter god mat och tittar på fyrverkerierna från takterrassen. (Måste få bort en massa snö först där ute)
Sen åker A till Kina och jobbar dagen efter så då är jag gräsänka och sover lika dåligt som du när Peter är borta. Suck, suck!

Kramar från mig

Annika said...

Londongirl:
Märkligt och egendomligt att snön helt smet förbi Washington. JAG tror att vi var den enda stad på hela östkusten som inte fick ngt...
Skittrist. Och inte kommer det att komma ngt på ett tag heller, det är alldeles säkert.
Skulle mkt hellre ta er vinter, det vet du. Jag har noll problem med snö och kyla. Nej, skulle inte kunna bo i ett klimat där det råder evig sommar, skulle inte funka.

Kan tro att det blir lugnt på nyår för dig om Anders ska ut och resa redan följande dag, och så långt till på köpet.
JAG vet hur du känner dig, jag är ju likadan.

Styrkekramar!!!

Elisabeth said...

Typiskt att snön missade Wahsington! När jag hörde om snökaoset som rådde på USA:s östkust trodde jag verkligen att ni fått snö, men icke. Kung Bore ÄR illasinnad, så är det bara. ;) Jag hade gladeligen bott i ett mildare klimat. Kanske inte i tropikerna, men jag har NOLL behov av snö på vintern och skulle med glädje ha vår i februari (som det var det året jag bodde i Tyskland - i år har de dock snö och minusgrader även där).

Nyår ska jag fira tillsammans med en kompis och några bekanta. Det ska bli trevligt. Fasar dock redan för att vänta på försenad bussar och spårvagnar i -15 grader. INTE roligt!

Annika said...

Elisabeth:
ELLER HUR!? Snacka om mISS!
OCH snacka om att en snöälskare som jag fick tji.
I Baltimore, som ligger 40 min bort, fick de massor. Kung Bore är taskig :-(

Ja, jag vet att du inte älskar snö. Det här klimatet skulle du nog gilla, vintrar som är kalla, men snöfattiga.

Låter som ett trevligt nyår, men visst är det jobbigt att vänta på bussar etc.
Minns en ggn i sthlm då vi väntade på t-banan en hel timme på nyårsdagens tidiga morgon. USCH och fy!!!

Miss Marie said...

Nej, nej, nej! Julen måste ju få vara kvar åtminstone över nyår! Men sen får den gärna försvinna för min del, då åker pyntet ned och julgranen ut på balkongen!

Annika said...

Marie:
KOM precis från dig!!!
Exakt, över nye måste den vara kvar. Men sen, så ska den VÄCK!!! BARA väck!!!

Desiree said...

För mig låter det perfekt att slippa många av stormarna men jag vet att du gärna skulle vilja få in lite mer snö oh sådant. Jag har precis varit ute i skottat våran altan. Shit vad mycket snö!!!! Riktigt jobbigt att få bort allt. Men jag ville få undan lite så att jag fick lite mer plats där ute. Låter kul med nyårsfirande som ni plannerar. Vi åker till Sälen och firar med vänner som åkt upp från Skåne. De har en stuga/lägenhet där uppe och det ska bli kul att både träffas och åka lite skidor. Nyår i Alabama tyckte jag var lite småtrist för folk firande inte värst mycket där. Men det kanske firas lite mer i Washington. Ni kommer iallfall att få en nice nyårsfirande tror jag.
KRam!

Anna, Fair and True said...

Jättekonstigt att stormen missade er! Peters syster har verkligen haft otur. Det har ju varit fast i NY i två dagar men skulle få flyga till Florida idag. Men det blev inte så och allt är så osäkert så de har hyrt bil och sitter nu och kör ner till Florida. Detta för att inte missa nästa plan till St Croix om ett par dagar!

Annika said...

Desiree:
Jag förstår det!
Att det är tungt att skotta. Ni har ju en massa snö också!
Jösses.
Nä, nyårsfiranet här får man ta hand om själv sas. Du vet, igna fyrverkerier etc. TRIST!! men så är det.
Vi brukar iaf ha kul på grannfesterna och min middag blir garanterat GOD!!!
KUL med Sälen. Det blir liksom det ultimata nyåret!!
Kram!!

Anna FT:
Japp, den skippade oss så totalt den kunde.
Downer!!!
Bummer.
Känner för din svägerska, för j-gt när det blir sådär på en kort semester.
Inte kul att bila från NYC-FLA heller, lång resa...Men den bör iaf bli snöfri.

alegni said...

vilken tur ni haft som kom undan snökaoset de haft längre norrut! (ja, jag vet att du inte håller med) ;)
vi fick också några centimeter snö förrförra natten, men har fortfarande inga stora mängder av sorten, tack och lov.
jag tycker det är riktigt trist nu i mellandagarna, för både gubben och jag jobbar, den sistnämnda mindre än den förstnämnda, men dock. hade gärna haft gubben hemma några extra dagar, för jag är väldigt sällskapssjuk efter helgen. dessutom har jag så förbaskat ont, så det hade varit trevligt med någon att beklaga sig för ;)
minilaptopen är mycket bekvämare än den stationära datorn just nu. om man ändå hade en ipad... ;)
nye? den firar vi tillsammans med våra kompisar mia och keijo varje år. förra året var vi här hos oss, så i år är det deras tur att stå för värdskapet.
allt gott! kram!

Keith said...

I love the time between Christmas and New Years, too. It's a quiet time from work to spend with family and friends...I don't mind cold weather. I'm just glad it's not as windy as it was yesterday! The stormy weather caused United Airlines to bump my sister and husband from coming down today. Too many people stranded in Rochester so they will come tomorrow evening.

Saltistjejen said...

Haha jag börjar nog tröttna lite på julpyntet nu faktiskt. Eller iallafall granen som ser lite småledsen ut. Mycket tack vare katterna som tuggar på de ägsta grenarna hela tiden.... ;-)
Jag hoppas kunna ta bort julen i helgen. Innan dess finns inte tid. Men jag skulle lugnt kunna tänka mig att ta bort det tidigare om det fanns tid. tror det känns mer så nu just för att jag startade julen så tidigt i år jämfört med vad man gör i Sverige. Då tyckte jag alltid det var sorlgligt att ta bort julpyntet vid trettondagen eller tjugondag Knut. Kanske det kändes värre där också eftersom mörkret är så mycket mörkare där än här. Då ville man gärna ha de extra ljusen för att att mysa lite...
Här börjar jag redan få vårvinterkänslor eftersom det känns så ljust!
Vi har nu massor med snö också men tyvärr blir det slaskigt fort i stan. Själv mår jag iallafall bättre idag än igår så DET är himla bra! :-)
Kramar!

Malin said...

Vi har inga stora planer för nyår, bara familjen och lite god mat!
Vi njuter också av mellandagarna, det blir mycket spel och filmer till sent sent på kvällarna.
Jag saknar varken snö eller kyla :) jag har sedan jag var barn sagt att jag vill bo där det är varmt året runt och ÄNTLIGEN gör jag det! Även omdet var väldigt kallt i morse och jag hade ynka 13 grader i badrummet och bara ett par till i sovrummet... Men nu är varmareväder på G igen!
Kramar

Marianne said...

Ja tänk att snön ska missa just dig som vill ha den! Som sagt, om jag bara hade kunnat hade jag skickat flera ton till dig, för här finns så det räcker och blir över.

Vi ska förmodligen fira med en kompis i Osby, Klas ska ringa honom så att jag får veta vad jag ska fixa så att jag kan förbereda. Det värsta är att jag inte har några finkläder! Nå, jag får nöja mig med min röda julklänning, om det duger med julgran så duger det väl med julklänning? : )

KRAM!

Anonymous said...

Förlat Annika att jag highjackar din blogg, men jag kan tyvärr inte lämna kommentarer pa Desirees blogg:
@Desiree,
Vad fint du skrev! Gillade verkligen att läsa om ditt ar! Härligt ocksa med alla resor! Och sa Sjöstaden, som jag personligen gillar jätte mycket...
Kram, Lisa

Anonymous said...

@Annika,
här haller all snö pa att smälta bort! Men det är ganksa skönt det! Är mitt uppe i nyarsplanering. Det blir plockmat & sushi!!! Älskar att göra fingerfood! Annars började jag jobba igar...sa inga mellandagar för mig inte ;-)
Kramar, Lisa

HeLena said...

Oj oj vi har mycket snö, vilket jag gillar. Jag hoppas mycket på sol och härligt väder på nyårsafton, då jag är LEDIG:D. Synd att snön gick förbi dig, och tog NY istället vilket innebär för mitt jobb att humrarna inte kommer... de är fast i USA, men vi hittade nya:) tack o lov.
Vi blir här hemma, mamma, C & A-C med barn kommer hit. Middag och lite bus.
Mitt julpynt får hänga med en bit in i januari, då jag ännu inte är trött på det. Har ju inte varit hemma så mycket då'rå...
Hoppas ni får lite kyligare ialla fall...
KRAMAR!!

Äventyret framtiden said...

Tredje gången gillt! Jag har försökt sända kommentar i flere timmar men vår server på Åland har krånglat..
Märkligt att just ni har blivit utan snö, och du som verkligen har velat ha den mera än vad vi andra har...
hoppas att du får känna av det litet litet litet grann i alla fall.

Nyåret? troligtvis så myser vi tillsammans maken och jag, men inget är säkert ännu.

kramar!

Annika said...

Ingela:
HAHA, nej jag håller inte med om att vi haft tur. Både norr och söder om oss blev folk drabbade. Mne inte vi! Nej, inte...På ett sätt är det bra nu, man slipper slasket :-)
Förstår att du gärna skulle vara ledig, men värst är det med din arm. USCH vad jobbigt. Hoppas att det blir bättre. Trevligt om den lilla minisen kommer väl till pass att skriva på nu.
Ni verkar ha trevliga traditioner över nye. Verkligen.
Kram!!!

Keith:
Yes the wind IS awful. Terrible. I hatge it.
Too bad with your sister, but good that she gets in today instead. Yes, these days ARE lovely. Too bad they go so fast.

Saltis:
DU har lessnat, inte jag. OCH jag har haft full jul i en dryg månad :-)
Nej, det kommer att bli sorgligt att göra sig av med den på måndag. OCH det kommer att se så kalt ut efterår, som det alltid gör. BUHU...
Men jag förstår ju att katterna sliter hårt på granen.
Ja, efter er blizzard kan jag tro att det är slask i massor nu. Glad att slippa den delen är jag iaf.
Kram!!!

Annika said...

Malin:
Ja, visst är det sköna dagar!
Och jag gillar lite det här att man vänder på dygnet :-)
JA, du fick din önskan i uppfyllelse!!
Härligt, nu bor du i FLA. NICE!
Jag har förstått att ni haft kallare än vanligt, men förhoppningsvis blir det varmare nu.
Kram!!

Marianne:
Ja, är inte det lagen om allts jävlighet. Den bara ignonerade oss, pfft...så sur för det. Men u när den smälter bort överallt är jag inte avis längre :-)
JO, på er snö är jag avis, den som ligger så vackert.
Er nye låter bra!
OCH visst kan du ha din julklänning!!
Absolut!!!
Finns det gran finns det julklänningar :-)
KRAM!!!

Lisa:
VAD märkligt att du inte kunde lämna kommentar hos Desiree...
Hoppas hon ser detta nu då!

Annika said...

Lisa:
Inga mellandagar för dig. nej...
Men plockmat för nyår låter gott!!
Slask är ingen höjdare, det är jag glad över att slippa.
Kram!!

Helena:
OOO vad härligt att du är ledig nyår!!
Underbart.
Japp, vi blev blåsta på konfekten medan alla andra städer på östkusten fick sin beskärda del, pfft...
SUR!
Men glad att slippa slasket som råder i dessa städer nu.
HAHA, kan tro att humrarna inte kunde ta flyget :-)
Låter som om ni får en trevlig nye.
Nej, inte tröttnar man på julpyntet inte, det gör inte jag heller.
KRAM!!!

Karin:
Vad trist det är då det hänger upp sig på det sättet.
Ja, visst, taskigt att just vi skulle bli utan det vita. Men nu är jag mest göad eftersom det slaskar bort i de städer som fick snö.
Ja, det låter som en lugn och skön nye!!
Gillar.
Kram!!