Thursday, November 30, 2023

Ingen snö, Pushar för serien med stort S, Djur, Ved samt Här&Nu




Godmorgon torsdagsfolket!


* Ingen snö …

… Ingen sådan här hos mig, men kallt har vi. Igår när jag var ute och gick var det -5 och det är absolut den kyligaste tempen hittills denna säsong. Jag gillar det. MYCKET! För mig skulle det gärna få vara så kallt hela vintern, och kallare.
Men alas, nu blir det mildare ett tag igen och tempen kryper upp mot 10 grader dagtid. Synd. Ja, det är vad jag tycker alltså.

Jag får riktiga vinterinjektioner från Sverige i dessa dagar. JÖSSES vad snö ni HAR fått!
Snö, det finns inget bättre när julen nalkas. Och jo, julen nalkas nu, inga IFs and BUTS vad gäller den saken.


* Ni måste se denna serie!

Och ja, jag har tipsat om den förr, jag vet det.
MEN har ni inte sett miniserien Lessons in ChemistryApple+ måste ni göra det! Det är en av de bästa serier jag sett på år och dag.
Serien är baserad på boken med samma namn, skriven av Bonnie Garmus. Många av er har läst den, men inte jag.



Bild från Harpers Bazaar.


Serien är fantastisk. Här snackar vi om en stark kvinna i hård motvind, men som inte ger vika en tum. Världens gulligaste hund har också en roll i serien, hunden heter “Six-thirty” och ni kommer att älska honom.

Brie Larson är helt briljant i sin roll som Elizabeth Zott.
Jag kan lätt föreställa mig att hon kommer att få en Emmy för sin rollprestation. Serien är också en orgie i femtiotalet på allra bästa sätt!

OM ni inte har sett denna serie, så SE den! Som sagt, det är det bästa jag sett på LÄNGE!!


* Djur runt knuten.

I förrgår hade vi en hantverkare här, han kom för att serva vår värmepump.
Två gånger om året kommer de hit för att kolla pumpen, en gång på hösten för att kolla att värmen är som den ska, och en gång på våren innan AC-säsongen börjar.

Denne hantis kom sent, det var mörkt ute då han började sitt arbete så det måste ha varit runt klockan 17. Vi har ju golfbanan utanför huset och bortom den ligger ett skogsparti.
När man tittar ut över vår baksida ser man egentligen bara naturen (älskar detta faktum, och just baksidan gör det så svårt för oss att flytta härifrån).

När pumpen servas måste hantisen gå in och ut hela tiden.
Det stora aggregatet finns utomhus på baksidan, men det finns även ett stort aggregat nere i vårt källarförråd/tvättstuga.
Rätt som det var ropade killen,
-DO you have a lot of animals out here??
Han var allt lite “spooked” då han frågade. Det hade brakat till bakom honom där han stod i mörkret, plötsligt hade han stått öga mot öga med en hjort. Haha, vi har ju massor med djur bakom knuten. Hjortar och rådjur bland många andra. Rävarna har sin lya i dungen utanför oss. Varenda morgon, och kväll, hör vi deras skrik. OCH ni vet hur de låter? HUAMIG!!

Andra djur som stryker omkring här är coyotes. Jag vill nog inte möta en sådan på min runda, men de lär vara skygga.
Vi har också tvättbjörnar i massor, och förstås—skunkar. Ibland kan en svartbjörn förirra sig in bland förorterna också.

 Iallafall, hantisen jobbade vidare trots vetskapen om “vilddjuren” i mörkret.
Men han berömde mitt hus också.
 -YOU have the best house on the block! It is like being in a Christmas movie.
DET blev jag glad över att höra! Såklart!!

I skrivande stund väntar Peter och jag på en annan reparatör som ska fixa vår diskmaskin. Hans “estimated time of arrival”, via firman vi har kontrakt med, är mellan klockan 8 på morgonen till klockan 17 ikväll!!??!!
What the actual FUCK, det är ju hela dagen som är ett “fönster för ankomst” då.
KAN lova att han dyker upp klockan 17.

OCH precis ikväll har jag tänkt rigga upp min systemkamera på stativ och fota mitt hus så att jag kan visa er julstugan vi bor i på fredag.
MEN kommer reparatören då så går det ICKE! Vi har, som sagt, kontrakt via firman vi köpte diskmaskinen.
Det var firman som gav oss detta enorma “ankomstfönster”. Det är ju för fan oförskämt. Tur att vi bägge är hemma på dagarna, Peter och jag.
SÅÅÅÅ vem vet om det blir en julstugebomb på fredag, eller inte …

Stay tuned ...


* Ved


När jag pratade med min syster för lite sedan frågade hon varifrån vi får vår ved (till den nya eldtunnan). Ved finns att köpa utanför alla matvaruaffärer här. Den ligger utanför butikerna på det här sättet.

De kommer oftast från landsbygden i Virginia, eller från granndelstaten West Virginia. Nu var det länge sedan någon knackade på vår dörr för att sälja ved, så jag vet inte hur vanligt det är att de gör så längre. Men förr hände det ofta.

Men som sagt, ved finns att köpa utanför alla matvarubutiker här.



* Här och nu

Jag missade finhöstens allra sista skönhet eftersom jag låg förkyld i två veckor. Under den tiden tog jag inte en enda morgonpromenad. Och ja, på så sätt missar jag också det naturen har att erbjuda.  Om jag bortser från all den natur jag ser från mina fönster förstås.

Men när jag började gå ut igen var det redan fulhöst. Här är bilder jag tagit denna vecka.





Igår gick jag förbi högstadieskolan precis när mängder av skolbussar släppte av elever.


Och jo så är det ju, även om vi har fullhöst och fulvinter så har vi många, många soltimmar. Solen råder vi egentligen aldrig brist på oavsett årstid.



Med detta önskar jag dig en fin och bra torsdag!

20 comments:

Yvonne said...

Du är verkligen en vinterälskare, själv tycker jag vinter är ok bara jag slipper snön, ha, ha.Nå, nu ligger den där den ligger och jag får väl säga att det är väldigt vackert härute och nu när jag tänt alla mina elljusstakar så är det ok. Vägarna är nu ingen större fara med, bara vanligt vinterväglag. Blev väldigt ljust ute med all snö.

Ska kolla om miniserien finns på Netflix eller i vårt nya system där vi har tusentals kanaler från hela världen visst.

Stackars servicekille, han måste ha varit rädd där han stod i mörkret.Jag skulle nog inte heller vilja möta någon av de vilda djuren. Vi har älg, tådjur, räv och de där eländiga vildsvinen som kan dyka upp.

Klart du ska ha beröm för ditt fint pyntade hus, blir spännande att få se årets julpyntade hus.

Ha, ha 8-17, låter lite som vi har det i Spanien, men nu för tiden säger de 8-14 eller 17-22, har lite siesta mellan. Ringer ½ timme före säger de, men det glöms oftast bort (till 95%) och helt plötsligt står de utanför grinden, så det blir oftast att vika hela dagen för att ta emot leveransen.

Räcker ett sådant där vedpaket mer än till en brasa`Dottern har kamin och jisus så vi eldade och då inser man hur fort ett vedträ brinner upp, men så varmt och gott det blir med en brasa.

Jättefina bilder som vanligt och jag tycker det där vita huset och även det röda är jättefina.

Ha en jättefin torsdag du med MÅnga kramar från vinterlandet

Dr Jo said...

Hejsan,

Åh den serien verkar spännande, hoppas den kommer till andra streaming tjänster snart.
Haha va kul med djur i närheten. Ja guud va rävar låter, som en kvinna som skriker nästan. När vi hade hund och vart ute och gick i vintermörket hörde man både rådjur skälla (!), även det ett mycket speciellt läte.
Kul att du får komplimanger för ditt hus/pyntning. Och joo det låter ju helt knas med så långa estimated time of arrival tider. Kan tänka mig att dom har dom marginalerna utifall något skulle gå fel på något jobb men som du säger så är det ju störigt ifall man måste ta ledigt eller lägga om sitt schema på något sätt.
Åh vilka underbara bilder, som alltid. Det är något speciellt med vatten och natur, även om det inte är ett stort vattendrag eller så så ger det väldigt mycket. På tal om lucia och lussebullar, vad äter amerikanare när det närmar sig jul. Finns det något liknande traditioner som glögg, lussebullar och pepparkakor. Vet ju att det finns pepparkakor men äter man dom på samma sätt i USA? Önskar även dig en härlig dag, här väntar födelsedagsfirande.

Kramar Johanna

Äventyret framtiden said...

Som alltid här inne hos dig, fina fina foton. Njutbara i kubik! Tack för dem Annika!
Du har tagit över Disneyworld verkar det som. Underbart med djur runt knutarna. Livet nära inpå.
Självklart måste din hantverkare ha känt sig som i en julig dröm när han kom till er. Självklart!
pst. om du hinner, titta in till mig, jag har svarat på fråga nummer sex i ditt rökiga inlägg, faktiskt i två olika inlägg efter det första. Så dina frågor blev tre inlägg, haha..ibland går jag igång, så där bara.

Varma kramar, kalla kan jag inte sända, för här har vi både varmt och regnigt.

Mamma C said...

Jag är så glad att vi slipper snön, kylan och halkan som är nu i Sverige.
Men givetvis vill jag ha lite snö när vi varit i Sverige under juletid för det hör till. Men sedan räcker det så gott.
Vi får hoppas på julbilder på ditt hus i morgon då 😉.

Ha en fin och bra torsdag.
Kram Carin

Channal said...

Hej Annika! Här är det julkortsvackert! Ska det vara vinter så vill jag ha den precis så här. Boken Lektioner i kemi är så bra! Har tipsat om den för länge sedan. Blev så glad när jag såg att den kom som serie. Lessons in Chemistry på Apple är en fullträff. Så snygg! Bree Andersson är en kopia av Grace Kelly. Kommer sakna den serien. Vill tipsa om en svensk serier som är riktigt bra på Netflix, En vanlig familj! Sex avsnitt och riktigt spännande. Såg klart den igår. Have a nice dag, hugs Anna xo xo

Annika said...

Yvonne:
HA verkligen. Himla bra att ni har Spanien att åka ner till sedan. Som jag säger, ni har det perfekta livet.
SÅ bra!
Du skulle nog gilla vintrarna här, men det är varmare i Spanien förstås. Snö skulle du slippa här, för det mesta iaf.
JAA! Du bor ju en vintersaga nu! DET är så vackert hos er nu. OCH det ihop med julpynt och ljusstakar---UNDERBART!! Snön är det bästa då.
SÅ bra att vägarna är i skick nu. Det är det som är så bra, snön lyser upp.

Ja leta efter serien, den är oerhört bra!!

Haha, ja han var allt lite spak när han frågade oss om djuren.
FNISS!!
Ja ni har era vildsvin, fyyyy fasiken. Vad jag vet finns inga sådana just här, och tack och lov för det. Det är verkligen inga roliga djur.
Kan tänka mig att du också har en fauna i din förort också.

Jadu, den där reparatören kommer idag istället, mellan 12-14. Peter avbokade igår, tur det.
Idag är det ett lite bättre fönster iaf.

Ärligt talat, har man en stor öppen spis i sitt hem måste ett sådant där vedknyte var en fis i rymden. Men har man en tunna som vi så är det iaf till två omgångar. Men visst, för den som eldar mkt lönar det sig typ noll.
ÄLSKAR brasor, älskar kaminer så jag förstår att ni gjorde av med mkt ved hos din dotter.

Stora kramar fr mig!

Annika said...

Dr Jo;
Vi får hoppas det, för den är SÅ sevärd!!
Rävar ja, det låter som om ngn skriker i yttersta nöd. Ett hemskt läte är det.
Och de skriker ju gärna i gryning ich skymning har vi märkt.
Hantisar ja .. P avbokade igår på em. De kommer idag istället, mellan 12-14- BÄTTRE SÅ!
TACK Jo! Jag är tacksam över att bo just här där vi har så mkt natur.

OCH jag sparar dina frågor för ett särskilt inlägg sedan!!
Det var ett bra uppslag du gav mig där. Keep em coming, girl!
Kramar!!

Annika said...

Karin:
TACK för dina fina, fina ord. Jag blir så glad över att höra att du gillar mina foton.
Naturen är tacksam att fota, och morgonljuset är ALLT. Jag är så svag för ljuset, hur det ändras under dagen. Hade jag fotat dessa mitt på dagen hade det blivit en helt annan känsla.
Jag tog över ditt Pettas :-)
Ibland är det som om man bor på Disney, haha.
MEN jag har en granne som matar djuren, hon lägger ut äpplen, morötter och annat. Hjortarna vet det, så det kommer i gäng om typ 7 i skymningen. Gillar inte att hon matar dem (kallar grannen Snövit, haha). Det är nog därför vi har så extremt mkt rådjur och hjortar utanför oss.

Love it. Karin. Givetvis kommer jag till dig!!
Gillar konceptet mkt.
SÅ roligt att just det inlägget gav så många ringar på vattnet.

Kramar i massor!!

Annika said...

Carin:
Kan tänka mig att du är glad att vara där du är nu, hihi!!
Nej, men kaoset slipper jg gärna också. Pratade just med min syster, hon gick i modden på Odengatan. Ett steg fram, två tillbaka. HIHI!
Snö i Sverige på julen är perfekt, men jag vill också ha! Vi är olika där, du och jag.
Jomen faktiskt, imorrn blir det en bomb från mitt hus eftersom den där reparatören kommer idag istället. Bomb imorgon, haha.

Kramar!!

Annika said...

Channal:
Jag VEEET!! OCH jag är så avis!!
Du bor i ett julkort nu. HELT underbart ju!
Lessons in Chemistry ja, alla som läst boken ÄLSKAR den!!
OCh serien är så bra att det inte är KLOKT!!! Brie L är verkligen lik Grace Kelly, håller med.
Hela serien är en studie i femtiotalet och samtidigt så starkt feministisk. Älskar den!!
TCK för tipset om din serie, ska se om jag kan se den på amerikanska Netflix.
NJUT av vintern!!

Humlan said...

I går hade vi verkligen den perfekta vinterdagen: strålande sol, vindstilla, -8 och knarrande snö, dessutom snöade det knappt alls under dagen, så jag slapp skotta efter morgonskottningen. Här är dessutom så lite trafik att snön ofta är både vit och torr så länge det är minusgrader.
I dag är det mulet, blåsigt, råkallt och det snöar, inte lika skönt att vara ute. Men mängden snö är hanterlig för min bråkiga kropp.

Visst är det trist att sitta och vänta på telefonsamtal eller besök! Många hemleveranser kan man ju följa bilen på en karta och få ungefärlig ankomst, det är skönt när de har ett leveransfönster på fem timmar. Roligt att han uppskattade ditt julpyntade hem dessutom!

Du kallar det fulhöst, men jag tycker att ni har det vackert nu också även om färgskalan har dämpats. Fina bilder!

Läste ikapp gårdagen också, jag har en gammal och trög uppvärmning som är svår att ställa in, jag vill gärna ha 20-21 grader, men just nu envisas den att ligga på 19-19,9, det är lögn att få upp den till 20! :) Jag går och skruvar på elementen men det händer oftast inget, men ett lyckades jag gå över någon "spärr" så det blev glödhett istället! Så kan man ju inte ha det med dagens elpriser! Jag sover utmärkt när temperaturen är strax under 20, men det är inte alltid så roligt att stiga upp! Eftersom jag är mycket still så är jag ordentligt påbyltad med många lager kläder och oftast en sjal över axlarna och en filt på benen, men hellre det än att det är för varmt inne.

Ha en fin dag!
Kramar!

BP said...

Jag byter hemskt gärna med dig!!! Du vill ha snö, jag vill ha "fulhöst" enligt dina fantastiskt fina bilder. Vi har snö så att det räcker och blir över. Jag lovar.
Ved säljs på bensinmackar och så har jag sett mindre säckar hos ICA. Märkligt nog är vet lite billigare här jämfört med hos dig. Man ser ibland små skyltar på analoga anslagstavlor eller lyktstolpar som säger att man säljer ved. Har ingen vedspis, så jag är inte direkt insatt...
Så fina stora hus du visar. Undrar om det är flerfamiljshus eller...

Har aldrig tänkt på att ni har en hel "zoo" bakom huset - hahaha. Nästan som att bo på landet uppe i Norrland. Rävar skulle jag inte vilja ha som grannar, men rådjur - absolut:-)

Elisabeth said...

* Hos mig är det inte mycket snö, 5 cm kanske. Det är 5 cm för mycket enligt min ringa mening, haha, men ändå acceptabelt. Igår (onsdag) var det dock extremt kallt, -12 grader! Dessvärre har delar av värmesystemet på skolan lagt av. Vi märkte det redan igår, då vi hade 16 grader på arbetsrummet, och i morse hade det förstås blivit ännu kallare; 15 grader. Nu har vi i alla fall fått en värmefläkt som gör det varmt och skönt, speciellt om man sitter nära den. Är i alla fall, med hänvisning till nämnda brist på värme, väldigt glad för att det idag var lite mildare.

* Stackars hantverkaren med alla djuren. ;-D Det är intressant att ni har så många olika djur i krokarna. Så är de inte här, utan jag ser mest harar och - förstås! - dessa eviga rådjur. Förstår att du blev glad över kommentaren om ditt hus. Du har ju visat det här, så jag vet dessutom att hantverkaren inte överdrev.

* Jättefina foton från dina omgivningar! Ingen fulhöst där inte, tycker inte jag i alla fall.

Brysselkakan said...

Vill så gärna se den där serien! Får hoppas den kommer på någon annan streaming-tjänst framöver.
Så där kan man köpa ved i Sverige också men det är rätt dålig ved och ruskigt dyrt jämfört mot hur vi köper. Vi har en bonde som säljer till få, han kör hem det till oss OCH staplar upp den! Och han hör av sig när det är dags. Väldigt bra service!

Susjos said...

Vika fina bilder från er höst och vinter. Ja, du kan inte ana hur mycket snö vi har fått i Stockholm...redan! Vi går ju inte in i december förrän i morgon, eller ja, nu är det strax midnatt och december träder in! Som du älskar!

Jag tycker det är fint med vit snö, men inte i så stora mängder ( om man inte ska åka skidor vill säga! )
Japp, ved kan man köpa utanför stormarknader och bensinmackar här också, när vi är i Järvsö så brukade vi köpa ved vid bensinmacken, men nu hyr vi en stuga där ved ingår, man går ut och hämtar i ett förråd, perfekt!

Tack för tipset med serien, har tyvärr inte Apple-TV, men kanske den finns att streama på fler ställen?
Ha det gott!
Kram!

Annika said...

Humlan:
Ja ni har ju så otroligt vacker vinter nu!
Jag skulle älska det. Förstår att du njöt när solen visade sig!
Bra ändå att du kan ta hand om den snö som finns trots att din kropp bråkar :-(
Visst är det trist att sitta gisslan i sitt eget hem när ngt ska åtgärdas/ses över. USCH!!
Men de kom igår på utsatt tid iaf. Dock, de ska tillbaka med delarna, suck, och installera.

Jomen så är det, jag finner också ett lugn i det som är fulhöst och fulvinter. Kravlöst.
Solen hjälper ju förstås också.

19 är lite för kallt, det håller jag med om. Du får skaffa sådana där värmefläktar, de är bra. Vi ha flera stycken.
Precis, skönt med svalt sovrum, men inte kul när man ska upp i kylan, Huamig.
Att vara varmt klädd är verkligen a och o!

Kramar!

Annika said...

BP:
YESSS, lets byta!! HAHA!
Jag vill så gärna ha snö o kallt. Du kan få det här, så tar jag ditt.
Vet du, jag tror att nästan allt är dyrare här, förutom bensin och elpriser. Men annars? Tycker det är ASDYRT här. Veden är dyr, för det är knappt en famn det där.
Allt är dyrt, det är rent löjligt faktiskt.

Husen jag visar ...
De du ser runt dammen är radhus. De hus som ligger i solen vid sjön är också radhus (och jag gillar dem mkt)
Husen under fotot där jag skrivit "så stilla" är villor, enfamiljs.
Husen på övriga bilder är radhus.

JA, det är faktiskt som att bo på landet här. Gillar det mkt, för runt hörnet ligger ju allt utbud och sedan hela DC. Love it. Älskar att bo här.

Ha det så gott, kära BP!

Annika said...

Elisabeth;
TÄNK om vi hade kunnat byta. Bara rakt av. 5 cm, perfekt!!
ÅÅÅÅÅ nej, om värmen i skolan pajar är det inte kul.
EN gång under min skoltid pajade systemet en vinter, vi fick gå hem. Det är det enda snölov jag har haft, haha. Nej men ärligt talat, det är inte kul när värmen bråkar. USCH!! Är det -12 ute är det ingen barnlek heller.
MÅ det vara fixat nu!!


Jag vet, men jag har en granne (jag kallar henne Snövit) som matar dessa djur. Hon lägger ut äpplen, morötter, jordnötter, selleri och en massa annat. Hjortar och rådjur går till henne varje morgon och kväll. Rävarna förser sig där också tror jag. OCH tvättbjörnarna med. Tycker inte om det. Hon borde inte göra så.
Så ja, sitter du på vårt deck i skymning och gryning kommer en parad ...
OCH servicekillen var här vid 17, prime time för djuren, haha.
Idag ser du bilder från min "julfilm", hihi!!

TACK, nej det är nog solen som gör att det är så vackert också. Men kalt och bart är det.

Annika said...

Brysselkakan:
DU har verkligen ngt att se fram emot.
HOPPAS också den kommer hos andra tjänster snart. Du skulle älska den. Du har ju läst boken också.
Alltså ja, veden ....
Den är svindyr och jag tycker den brinner upp i ett nafs.
Om vi hade bra öppna spisar härhemma, eller en sådan där mysig kamin som du har, skulle jag köpa ved på annat sätt. Lätt.
Du har ju perfekt service hos dig, du får den tom staplad. Underbart!!

Annika said...

Susjos:
SUS, du har den perfekta vintern JU!!
SVÅRT avis.
Dessutom, snö och dimma. MAGI!!!!

Den där veden vi köper brinner upp så fort, tycker jag. Tur att vi inte är storkonsumenter. Dyr också.
Jamen vad bra att ni har en stuga nu där ved redan finns då ni kommer. Underbart.
Mysigt med Järvsö.

HOPPAS att serien jag tipsar om kommer hos andra tjänster sedan.

KRAMAR!!